Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1246
Hei, jeg postet vell en post her for over et års tid siden, der jeg forhørte meg om råd angående mastercard, det er nedbetalt så ikke noe stress med det :P

Men nå ser jeg at jeg har et veldig usunt forhold til hvordan jeg bruker pengene mine.. Alt av regninger blir betalt, og jeg har aldri problemer med å betale..
Men etter jeg har betalt mine faste utgifter flyr pengene både hit og dit, jeg har alltid penger på konto til neste lønning.
Men jeg har faste utgifter på rundt 10k i mnd, også sitter jeg igjen da med 17k som går både her og der.

Jeg har prøvd å spare litt, men jeg tar meg alltid i og bruke disse pengene, jeg har virkelig null kontroll over pengene mine..

Så nå håper jeg det finnes noen råd, så jeg setter pris på alle deres forslag

Jeg tenkte på det og skaffe meg en verge som styrte økonomien min, men det er vell ikke noe sjanse for at jeg vil få det innvilget med tanke på at jeg ikke sliter økonomisk sett..

Takker for alle svar!
Du kan overføre et fast beløp du ønsker å spare til noen du stoler på f.eks en av foreldrene dine.
De vil bare gi de ut til deg om du har en god grunn, slik at du ikke kaster det bort
Jeg bruker YNAB https://www.youneedabudget.com/ til min økonomi. Det er for min del bare en veldig grei måte å se hvor pengene blir av, fordi man skal føre inn hver eneste transaksjon i det man bruker pengene (det finnes en app til mobiler). Jeg fører inn alle transaksjonene på bank/kredittkort/boliglån osv på slutten av hver måned, og ser hva jeg brukte penger på. Så setter jeg opp budsjettet for neste måned, og prøver å holde meg innenfor det. Så hvis jeg ser at jeg har brukt masse penger på f.eks hobby eller uteliv eller noe sånt så kan jeg ta en beslutning om at jeg f.eks vil bruke mindre penger på det neste måned, og så er jeg sikret at jeg har nok penger til de tingene som faktisk betyr noe (mat, strøm, boliglån, felleskostnader osv), og kan heller kutte på andre unødvendige ting hvis jeg trenger Anbefales!
Heisann! Det jeg gjør som fungerer bra for meg er at jeg en gang i måneden tar ut samme beløp i kontanter hver månede. Med kontanter har jeg mye mer kontroll på hva jeg har igjen og hva jeg har brukt. Dette funker bra for meg og jeg har stålkontroll på mitt forbruk.
Det du kan gjøre er og justere opp skattetrekket ditt, får ingen renter på pengene da men da kan du iallfall ikke bruke pengene før du får dem igjen, pleide i en periode og kjøpe ny bil hvert år da jeg pleide få 15-20k igjen på skatten