Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4178
Jeg har en MSI GL62 6QF gaming laptop. Ikke veldig bra, men grafikkortet (nvidia GTX960M) skal kunne spille av 4K.

Greit nok, skjermen er ikke god nok i det hele tatt, men planen var å bruke pcn til å spille via hdmi av til den nye UHD-tv'n jeg har kjøpt.

Jeg fikset en episode av en tv-serie, men når jeg skal spille den av i VLC er bildet helt grått. Av og til kommer det opp stillbilder, men det blir fort helt grått igjen. Lyden spilles av normalt i bakgrunnen.
Jeg kan helt fint spille av 2160P på YouTube.

Jeg lastet ned et test-videoklipp i 4K og får samme resultat ved avspilling.

Vil 4K kunne oppføre seg sånn i VLC om PCn er for dårlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er kodek på det du spiller av?

Veldig mange PCer i dag har hardware-dekoding av h264, men mangler HW-dekoding for H265. H265 er ny videocodec ikkje alle støtter, og då skjærer det seg.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Det er h.265 ja. Da er det kanskje ikke noe jeg kan gjøre med det?
Alt jeg finner av 4K-materiale er h.265.

edit: Klarte å spille av i (angivelig) 2160p ved å bruke Plex Media Server til å spille av lokale filer. Hvert tiende sekund stopper avspillingen for å buffre, så det er jo heller ikke optimalt. Vet ikke om Plex transcoder til noe annet enn h.265 siden det funker?
Sist endret av Pope; 9. januar 2018 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har hatt stort hell med media player classic, det er som VLC var før, den "tar alt" uten å klage.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har hatt stort hell med media player classic, det er som VLC var før, den "tar alt" uten å klage.
Vis hele sitatet...
Media Player Classic håndterte filen på en ganske annerledes måte.
Lyd og bilde spilles av uten piksellering/grått bilde, men hakker kontinuerlig. Det kan vel kanskje komme av at det blir for mye å håndtere for pcn?

Hva er i såfall den beste måten å se 4K på for meg da? USB rett i TVn?
Selv om jeg ikke har en monster-pc ville jeg antatt at den hadde litt heftigere specs enn en TV.
med samme gpu kunne jeg spille av 4k h.265 , men da etter å ha lagt k-lite codec pack og uten noen som helst tweaking med MPC.... kan være verdt et forsøk
HEVC (H.265) er vel det mest populære for nettopp 4k-avspilling, så har du en 4k TV så er sjansene tilnærmet 100% at den har hardwarestøtte for H.265.
Når det er sagt, så har du ikke nevnt noe om hvordan du spillte av med Plex (og om du gjorde dette på 4K tv som ekstern skjerm eller med/til TVens Plex app (selv de mest obskure smart-tver med 4K har Plex app du kan installer). Du kan også lett se i Plex hva den transcoder til ved å åpne Now Playing imens du spiller av. Ser du streamen i en nettleser (på laptopen og TV-en som ekstern skjerm) så er sjansene store for at den transkoder H.265 4k ned til H.264, noe som er mye hardere for laptopen din enn om du bare lar laptopen streame H.265 direkte til TVen over nettverket ditt (Plex app på TVen). Worst case så kjøper du deg en Chromecast Ultra til en billig penge og streamer H.265 fra laptopen og til den Chromecasten (som du kobler til TVen hvis den imot all formodning ikke har en Plex app). Selv DLNA-streaming (uten transcoding) vil sikkert også fungere fint, men dette betyr altså at TVen mottar filmene dine via nettverket, og ikke via HDMI-kabel fra laptopen.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Stemmer. Når jeg spiller av filen med Plex så transcodes video fra HECV til H.264.
Hadde ikke noe hell med K-Lite heller. Jeg oppdaget noe litt merkelig. Når filen spilles av (uavhengig av program) ser jeg at det kun er integrert gpu som er i bruk. Uansett hva jeg gjør kan jeg ikke få programmet til å bruke GTX960M.

Har prøvd å aktivere hw-akselerasjon i programmene og jeg har prøvd å høyreklikke på .exe-filene til programmene og velge "Kjør med grapikkprosessor". Har til og med deaktivert integrert gpu, men likevel vil ikke dedikert benyttes. Æsj.
Jeg pleier å bruke Kodi til å spille av H.265 filer. Har riktignok en stasjonær med kraftige specs, men VLC klarer fortsatt ikke H.265 hos meg.
Sitat av Pope Vis innlegg
Stemmer. Når jeg spiller av filen med Plex så transcodes video fra HECV til H.264.
Hadde ikke noe hell med K-Lite heller. Jeg oppdaget noe litt merkelig. Når filen spilles av (uavhengig av program) ser jeg at det kun er integrert gpu som er i bruk. Uansett hva jeg gjør kan jeg ikke få programmet til å bruke GTX960M.

Har prøvd å aktivere hw-akselerasjon i programmene og jeg har prøvd å høyreklikke på .exe-filene til programmene og velge "Kjør med grapikkprosessor". Har til og med deaktivert integrert gpu, men likevel vil ikke dedikert benyttes. Æsj.
Vis hele sitatet...
Hvis du ønsker hjelp og en løsning på problemet så kan det være en god ide å ikke ignorere forslagene du mottar.

Hadde dette vært min problemstilling så hadde jeg latt laptopen gjøre fint lite av jobben og streamet filmen slik den er til TVen siden den mest sannsynlig har H.265 hardwarestøtte og kan spille den av som om den var ingenting. Installer Plex app på TVen din og koble TVen til nettverket ditt. Selv Bluray bitrater med 4k bør du klare med et greit trådløst nettverk (og null problem med kablet nettverk). Gi opp å få laptopen din uten H.265 hardwarestøtte til å spille av H.265 og la det du har av moderne hardware gjøre hva det ble skapt for.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, tar meg friheten og låner den tråden her litt

Kjøpte en ny Samsung UHD 4K (55t) Tv for et par uker tilbake. Da startet problemene, når jeg spiller av filmer i VLC eller MPC med K-lit Codec lagger bildene. Ikke så mye, men nok til at det ser rart ut, og til større oppløsning til større problemer.


Jeg skjønner at PCen min er for dårlig til å spille av UHD 4K filmer, men jeg hadde ingen problemer med avspilling av f.eks 1080px film til min gamle tv (Philips 55t) Nå hakker det til og med om jeg spiller av enkelte 720p filmer. Om jeg spiller av UHD film blir det bare masse hakk (Men da er cpu'en på 99% også da) Har og forsøkt å spille av UHD via Plex appen på Tv'n via pc'n (om jeg har forstått @Bashfoo riktig) men da hakker det også.


Jeg har en pc med Intel Pentium Skylake , Intel ® HD Graphics 510, Crucial DDR4 2133MHz 4Gb.


Bør jeg bare kjøpe en ny pc,eller ligger problemet et annet sted? Og om det er pc'en hva må jeg isåfall ha minimum for at den ikke skal bli utdatert i morgen?

*Bare glem spørsmålet mitt. Har bestilt ny stasjonær PC hos Komplett *
Sist endret av downlow; 24. januar 2018 kl. 12:21. Grunn: Fant svaret selv!.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Hvis det funket fint å spille av 1080p via pc'n på den gamle TVn din, skal det ikke være noe problem på den nye TVn med samme pc.
Da virker det i grunn som at TVn kan være årsaken uten at jeg helt forstår hvorfor, for det bør ikke være noe problem i det hele tatt.

Har du forsøkt avspilling av 720p, 1080p fra pc til tv via hdmi?
Ja, kjøpte nye monster hdmi kabler da jeg byttet tv’en. Skjønner ikke helt greia, men nå har jeg kjøpt ny PC, da den andre begynte å bli litt utdatert, så får jeg se om jeg får samme problem der. Men du har jo rett i det, siden det funket med den gamle tv-en skulle det jo funke med den nye TVen. Blir spennende å se hva som skjer når jeg kobler opp den nye.

Fikk et tips om å sjekke ut denne guiden https://www.howtogeek.com/howto/wind...f-video-files/

Endret Video output til DirectX 3D video på VLC spilleren, så nå får jeg spilt av 1080p til nye tv'n uten problemer. UHD 4K film har jeg ikke fått prøvd enda da jeg slettet den jeg lastet ned.
Sist endret av downlow; 25. januar 2018 kl. 10:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
GRafikkortet ditt skal hvertfall kunne kjøre 4K, men det kan finnes andre flaskehalser.

Det jeg hadde problemer med var å få pc'n til å bruke det dedikerte grafikkortet til decoding.
Lastet ned en ny 4K UHD film bare for å teste. Det gikk, som forventet ikke, men CPU'en står i taket. Finner nok en løsning på det når den nye pc'en kommer om et par dager, så får den gamle pensjonere seg. Kan jo gi en tilbakemelding her, i tilfelle andre skulle ha samme problemstilling. Vil anta at flere vil oppleve disse utfordringene fremover, ettersom de fleste tv'ene er UHD, og det legges ut flere filmer i 4k UHD.

Godt å høre at det løste seg for deg Pope
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av downlow Vis innlegg
Lastet ned en ny 4K UHD film bare for å teste. Det gikk, som forventet ikke, men CPU'en står i taket. Finner nok en løsning på det når den nye pc'en kommer om et par dager, så får den gamle pensjonere seg. Kan jo gi en tilbakemelding her, i tilfelle andre skulle ha samme problemstilling. Vil anta at flere vil oppleve disse utfordringene fremover, ettersom de fleste tv'ene er UHD, og det legges ut flere filmer i 4k UHD.

Godt å høre at det løste seg for deg Pope
Vis hele sitatet...
Fint om du legger ut en oppdatering ja
Problemet mitt løste seg forøvrig ikke.
Sikker på at det ikke er HDMIen din som ikke klarer det da?
Sitat av Kamma Vis innlegg
Sikker på at det ikke er HDMIen din som ikke klarer det da?
Vis hele sitatet...
Nei jeg har Monster 4K UHD ready HDMI kabler.
@Pope

Ny pc installert. Nå kan jeg spille av 2160p UHD 4K . Koblet hdmi kabel direkte fra det nye Nvidia GeForce GTX 1060 6 GB til Samsung tv'n. Spilte av i VLC uten problemer. Jeg tror den tidligere hakkingen kom som en kombinasjon av skjermkort og prosessor på den gamle pc. Processor på ny er Intel i7-8700.

Nvidia skjermkortet slo ikke automatisk inn (så da funket ikke UHD) men da jeg koblet direkte i porten på skjermkortet ble det aktivert, og alt fungerer meget bra Ser det er endel som har hatt problemer med at Nvidia kortet ikke slår seg inn på laptop, men det gjør det vel hos deg?
Sist endret av downlow; 2. februar 2018 kl. 13:04.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av downlow Vis innlegg
@Pope

Ny pc installert. Nå kan jeg spille av 2160p UHD 4K . Koblet hdmi kabel direkte fra det nye Nvidia GeForce GTX 1060 6 GB til Samsung tv'n. Spilte av i VLC uten problemer. Jeg tror den tidligere hakkingen kom som en kombinasjon av skjermkort og prosessor på den gamle pc. Processor på ny er Intel i7-8700.

Nvidia skjermkortet slo ikke automatisk inn (så da funket ikke UHD) men da jeg koblet direkte i porten på skjermkortet ble det aktivert, og alt fungerer meget bra Ser det er endel som har hatt problemer med at Nvidia kortet ikke slår seg inn på laptop, men det gjør det vel hos deg?
Vis hele sitatet...
Godt å høre! Da er det nok der problemet ligger for min del. Uegnet grafikkort og laptop generelt.

Så du har egen hdmi-port fra GTX-kortet på laptopen?

Jeg får ikke pc'n til å bruke dedikert GPU nei.
Ja det er 2 HDMI porter på grafikk kortet. Men dette er på stasjonær pcn min. Men ikke på laptopen min altså.