Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2863
Halla folkens, skal ut å reise rundt verden nå til neste år. Å jeg vil da gjerne ha med meg et kamera.
Jeg har allerede en gopro hero5 og min kjære Samsung note 8 klar til å dokumentere turen min, men jeg tenker jeg må få meg et ordentlig kamera.
Har et budsjett på 3000-5000, blir hovedsakelig bilder men mulig litt film også.
Noen som har noen tips?
Min personlige erfaring med reising og foto er at mobil og gopro holder i massevis. De gangene jeg har faktisk tatt med kameraet så har det blitt brukt særdeles lite i forhold til mobil eller gopro, har bare blitt ekstra vekt å drasse med på. Så i min verden ville jeg brukt de pengene på noe annet, feks på selve turen, kontra å handle nytt kamera. Er så bra kamera på telefonene om dagen så hvis du ikke skal foto-foto ser jeg ikke vitsen.
Men hey, hver sin sjef.
Selv bruker jeg bare et enkelt kompakt-kamera til ca. 700 kr. Holder i massevis og ingen stor sak om den blir mistet/stjælt. Synes det er raskere å få et kamera klart til fotografering enn en mobil. Men en mobil er bra nok til gode bilder. Og så blir det som nevnt over mindre vekt å dra på. Det er min mening. God tur!
Dji mavic pro
Nikon D3300 er en god kamera for en nybegynner/viderekommen fotograf. Vent til black friday uansett hva du kjøper!
Panasonic Lumix LX100

Et lite kompakt kamera med et lyssterkt objektiv og enkel betjening av lukkertid, blender og eksponering.
Koster ca 5600,-

Om du klarer deg med fast brennvidde, så er Fujifilm X100-serien et meget populært valg.
Perfekt kamera for street-photo med sin 23mm brennvidde. (tilsvarer 35mm full format)

Man kan få en brukt X100S for ca 5000,-. X100F og X100T koster en god del mer.
Min erfaring med reiser og kamera er att "size matters"
Jo større og klumpete ett kamera er jo større er sjansen for att det ligger igjen i kofferten.
Det er også begrenset zoom på speilrefleks, og zoom VIL du savne.
Jeg bruker denne SONY DSC-H400B CYBERSHOT til "sightseeing" når jeg på forhånd vet jeg trenger zoom, men foretrekker lommekamera (har ett gammelt Panasonic DMC.FX10)
Gå til butikken og spør etter ett kompaktkamera med minst 20x OPTISK zoom, WI-FI er ett must, over 15-16 megapixler er nok for de aller fleste. Jeg vurderer å oppgradere min Panasonic til denne

Greit å starte tidlig, kjøp ett kamera du tror du vil like, bruk det HVER dag i 2 uker og vurder så om du er fornøyd, hvis ikke så har du jo 30 dager bytteret

ps
Du kommer veldig langt med mobilkamera og gopro også da
Riktig spesifikasjon er alfa og omega. Så: hvor føler du at gopro pluss mobil kommer til kort? Hva slags bilder vil du ta? Hvordan ser du for deg at du skal bruke bildene?
Etter flere år på jakt etter det samme så endte jeg opp med GoPro 6, iPhone 8 og Dji Spark på den siste turen. Mer enn nok til å fylle SoMe med fancy innhold. Solid kvalitet på både video og bilde. Det viktigste er uansett hvordan man bruker det, korrekte innstillinger og redigering i etterkant.
Sist endret av Bekks; 9. november 2017 kl. 16:49.
Panasonic Lumix DMC TZ100 til 5.700,-.
Eller en langt rimeligere (forrige modell) Panasonic Lumix DMC TZ 80 som Elkjøp har på tilbud nå til 3.295,- /http://www.lydogbilde.no/test/foto-v...nic-lumix-tz80
Her får du et kompaktkamera med en enormt bra zoom og som er fullgodt til topp-kvalitetsfilming.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Synes faktisk forslagene om å ta med en drone er meget spennende, og noe du bør vurdere!
Et speilrefleks er som oftest alt for trasig å ha med seg rundt om kring, tillegg til at det tar veldig lang tid å gjøre noe med et DSLR du ikke kan gjøre med en telefon eller et kompaktkamera. Gå for f.eks TZ-serien til Lumix eller noe i den duren, eller hold deg til telefonen.
Gopro er jo helt supert både fordi det er vanntett og tåler alt mulig når du har det i casingen, også tar det ekstremt liten plass om du kun har selve kameraet i lomma!