Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 16092
Older brother
Levex's Avatar
Hei. Kom til å tenke på korsirklene i England forleden. Jeg har aldri besøkt dem selv, og har heller ingen i nær slekt som har gjort det. Derfor lurer jeg på om de egentlig eksisterer. Jeg har sett mye om det på nettet og slikt, og det virker som om de er der fysisk. Men er det faktisk sant? Kan jeg reise ned å gå å spasere i en gigantisk spektakulær sirkelformasjon eller ikke?

Hvis sirklene eksisterer. Hvem er det som lager disse? Og hva i alle dager er hensikten med dem? Jeg har ikke tenkt veldig mye på det, men det eneste jeg kan komme på, må være at det er et samarbeid mellom de ulike turistvirksomhetene i området. Siden det har vært et kjedelig landskap å besøke fra gammelt av, trengte de noe nytt. Noen ingeniører og gründere satt seg sammen og konstruerte en spesiel maskin som lager disse. Det er min tanke. Men igjen, jeg har ikke tenkt så veldig mye på det. Hva tenker dere?
Første gang jeg så program om det var på nrk og det var skumle saker. Mange av dem var skikkelig avanserte og hadde merkelige koder og sprøe geometriske mønstre.

Men etter at folk har stått fram og vist hvordan de har klart å lage dem både i mørke og i løpet av en natt, bare med hjelp av enkle verktøy som snor, tau og stålbarrer, så tror jeg egentlig ikke lenger at det er noe mystisk med dem.

Det var èn film i hele den dokumentaren (amatørfllm) som filmet to lys"baller" som sirklet rundt i en åker, og plutselig la kornet seg ned i åkeren. Det ble bekreftet av masse folk etterpå at det var en kornsirkel der. Eksperter sier at det må ha krevd høy kompetanse for å redigere filmen på en sånn måte i løpet av tiden filmen ble skutt til den ble levert inn.

Men jeg tror likevel ikke på at det er aliens eller noe annet mystisk før vi faktisk har profesjonelle filmer på at kornet legger seg ned av seg selv.
Ja de eksisterer med sikkerhet, hvem eller hva som står bak dem er en annen sak.

Er det denne filmen du tenker på? http://www.youtube.com/watch?v=6M6vP8-SbU0
Det er folk som finner det morsomt å kødde med overtroiske mennesker. Ikke noe annet. Blir litt det samme som de som kler seg ut som "bigfoot" og lager falske spor i skogen. Du kan tenke deg hvor hardt gutta ler når de kommer på nyhetene og "lurer" tusenvis av dumme mennesker.
Henrik-Vanger: Det var den ja. Ja er sikkert primitiv vitenskap for de som kan sånt ^^
Må spørre meg selv hvorfor ukjente entiteter med teknologi nok til å saumfare verdensrommet velger å lage mønster i åkerne når de oppdager en ny sivilisasjon.. o.O

Sirklene eksisterer så absolutt, men jeg anntar at det er folk som lager dem for shits and giggles..
Sist endret av nilsern; 19. januar 2013 kl. 01:00.
På slutten av 1600-tallet var det en gluping som noterte seg slike "hekseringer", som er sopp som har vokst i ringer på bakken. Disse har i senere tid blitt linket opp mot kornsirkler uten at jeg helt skjønner det, da hekseringer oppstår naturlig (http://snl.no/hekseringer). Men kunne like greit nevne det, da debatten rundt kornsirkler likevel blir mye synsing

Uansett hva det er, om det skal være romvesener som nekter å vise seg selv for oss som liker kunst, tullinger med snor og pinne eller kanskje studenter ved MIT som har lagd nok en duppeditt, så er det et ganske sprøtt påfunn hvor noen sitter og har det moro.

Jeg har også sett noen dokumentarer om temaet og noe som har forundret meg litt er hvordan elektronisk utstyr visstnok slutter å fungere mens det er inne i mønsteret. Ingen av dokumentarene jeg har sett har vist film eller bilder, close up, fra åkeren hvor ringen er. Høres høyst sannsynlig ut som et forsøk på oppmerksomhet, men hverken jeg eller noen jeg kjenner har tatt med et kamera eller lignende inn i en kornsirkel, så itte vet je!
De eksisterer nok, men det store spørsmålet er jo om de er menneskeskapt eller, som noen hevder, skapt av "aliens" av ett eller annet slag. Hva tror du?

Jeg må nok medgi at jeg er av den oppfatning at de er menneskeskapt. Er flere som har stått fram og fortalt, og forsåvidt også demonstrert, hvordan de har laget sine egne kornsirkler. Du må også spørre deg selv om hvilken forklaring som tross alt er mest sannsynlig. Er det mest sannsynlig at kornsirklene er laget av mennesker, eller er det mest sannsynlig at "aliens" står bak? Når folk tross alt har stått fram og demonstrert teknikken de bruker for å lage korsnsirklene, så føler jeg personlig at svaret gir seg selv.

http://www.youtube.com/watch?v=Mt1hckdb7Sg
De er nok menneskeskapt. Men alle metodene for å lage mønstrene nøyaktige er nok fortsatt ikke avslørt, for når folk står fram er det jo amatørmessige sirkler de lager/har laget. Som ikke kan sammenlignes med mer komplekse mønstre:

http://www.cropcircleanswers.com/images/articles/cca_a_dxs_fig5.jpg

http://files.abovetopsecret.com/images/member/db1bcc9e29ab.jpg

http://files.abovetopsecret.com/images/member/addfe9dba9d9.jpg

http://files.abovetopsecret.com/files/img/vh4fff1207.jpg
Er ikke bare mønsterne som er ett mysterium. Det er bl.a. hvordan kornet legger seg, de legger seg ikke og knekker i stråene som man skulle tro hvis det er tråkket ned men gir seg i leddene på ett merkelig vis.

http://www.cropcirclesnorway.com/Nytt/2012Nytt/2012KnollDown/2012.06.26-Knoll-Down-ground-2.jpg

Leste akkurat om funn av magnesiumkarbonat i senter av sirkler. Ikke ett stoff bønder på tur i måneskinnet har med seg kilovis av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Er ikke bare mønsterne som er ett mysterium. Det er bl.a. hvordan kornet legger seg, de legger seg ikke og knekker i stråene som man skulle tro hvis det er tråkket ned men gir seg i leddene på ett merkelig vis.
Vis hele sitatet...
Eg har sett den påstanden før. Merkelig nok har eg ikkje sett det svært enkle (og vitenskaplige forsøket) med å trakke ned korn med planke, slik sirkelmakarane sjølv hevder dei gjer, og samanlikne med t.d. biletet ditt over. Har du slike samanlikninger, som utelukker at det er trakka ned? Eller har du så inngåande kunnskap om korn at at du kan sei definitivt at det knekk om det blir trakka ned? Og at ledda ikkje er slik naturleg?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Leste akkurat om funn av magnesiumkarbonat i senter av sirkler. Ikke ett stoff bønder på tur i måneskinnet har med seg kilovis av.
Vis hele sitatet...
Kor leste du om det?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har sett den påstanden før. Merkelig nok har eg ikkje sett det svært enkle (og vitenskaplige forsøket) med å trakke ned korn med planke, slik sirkelmakarane sjølv hevder dei gjer, og samanlikne med t.d. biletet ditt over. Har du slike samanlikninger, som utelukker at det er trakka ned? Eller har du så inngåande kunnskap om korn at at du kan sei definitivt at det knekk om det blir trakka ned? Og at ledda ikkje er slik naturleg?
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å se på joutubeklippet over her det så ser du hvordan det legger seg med å bli tråkket ned med planke., ser mer ut sånn det gjør når det er blåst ned. Selvom kornet blåser ned får ofte bonden tak i det med treskeren, det ligger ikke helt nede på bakken sånn det gjør i sirklene. Har ikke noe defintivt på dette nei, men jeg er ganske sikker på at kornet ikke er sånn nei, da de vokser rett det er jo fotosynstesen som gjør at de strekker seg etter sola osv.. Litt feil årstid nå får ta deg igjen til høsten, ut å forske på kornåkerne hehe..

Kor leste du om det?
Vis hele sitatet...
Var bare noe jeg leste tilfeldig, tar det med en klype salt ser jo virkelig ut som noen har vært på tur men resultatet av analysen er jo litt interessant.

http://www.cropcirclesnorway.com/Nyt...lverHoeven.htm
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er jo bare å se på joutubeklippet over her det så ser du hvordan det legger seg med å bli tråkket ned med planke., ser mer ut sånn det gjør når det er blåst ned.
Vis hele sitatet...
Vel, eg etterlyser altså ei litt grundigare samanlikning mellom det som blir påstått å vere ekte sirkler og det som åpenbart er trakka ned. Dei trakker ned ganske mykje om gangen, og lager ikkje ein skarp knekk slik det ser ut for meg.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har ikke noe defintivt på dette nei, men jeg er ganske sikker på at kornet ikke er sånn nei, da de vokser rett det er jo fotosynstesen som gjør at de strekker seg etter sola osv..
Vis hele sitatet...
Det er andre faktorer enn sollys. Gener kan føre til knekk, og gravitasjon kan føre til knekk. Ei kjappa samanlikning av vanleg korn og korn i 'ekte' kornsirkler bør jo avdekke dette rimeleg kjapt. Eg har ikkje sett det gjort, kun påstander. Merk at her etterlyser eg hovedsakleg dokumentasjon på påstander, eg seier ikkje at påstanden din er feil.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Var bare noe jeg leste tilfeldig, tar det med en klype salt ser jo virkelig ut som noen har vært på tur men resultatet av analysen er jo litt interessant.

http://www.cropcirclesnorway.com/Nyt...lverHoeven.htm
Vis hele sitatet...
Jau, forsåvidt interessant. Problemet er at det indikerer ikkje aliens på nokon måte. Hoaxers er vel i utgangspunktet spøkefulle krabater, så at dei hiv inn eit kilo billig, ufarlig pulver i midten kan ikkje akkurat utelukkast. Om det hadde vore svært dyrt, ekstremt giftig, svært vanskelig å framstille på jorda e.l. så hadde det vore meir imponerande. Prisane som er oppgitt på nettsida er heilt på trynet; magnesiumkarbonat vert nytta til t.d. klatring, og på ebay får du det for 5$ for 200 gram - eller 1/280 av prisen oppgitt på nettsida... Slike åpenbare feil styrker ikkje truverdet til nettsida heller.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fenomenet er for lengst forklart som menneskeskapt, men det finnes jo såklart folk som tviholder ideen om UFOer som markerer åkrene våre enda.
Disse påstandene crop circle/Kornsirkelentusiaster kommer med har gang på gang blitt bevist irrelevante, de har ikke den faglige kompetansen til å analysere dataen de samler
inn rundt kornsirkler.
Påstander om at kornet legger seg og ikke knekker, ledd på kornene som er forlenget etc etc, alt er trivielle forsøk på å finne en forklaring på at dette ikke er menneskeskapt, national geographic har hatt flere
serier om temaet.
Youtube klippet under er del 4 av dokumentaren som tar for seg de som lager sirklene, UFOlogene som samler bevis for at sirklene ikke er menneskelagt og når del 5 starter går det over på vitenskapsfolk, korneksperter (biologer) som enkelt og greit forklarer at disse dataene UFOlogene sitter med er feiltolkede fenomen som ikke har noe med kornsirkelformasjon å gjøre.
National Geographic: Crop Circles
mange er såklart menneskeskap, men ikke alle. hvordan kan de lages så gigantiske uten at noen merker noe, på bare få timer? noen er tilå med så avanserte at ikke datamaskinen kan lage mønsteret engang. når det er høysesong så lages det titals om dagen. sikrlene er helt symetriske og kornet er ikke engang knekt.

det er masse å fortelle om dette, anbefaler deg å se dokumentarfilmer.
trur absolutt på at dette er noe vi ikke kan forstå.
jeg syns det er helt latterlig at folk tror dette er aliens eller noe annet utenomjordig, hadde virkelig ikke forventet dette på freak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av swember Vis innlegg
mange er såklart menneskeskap, men ikke alle. hvordan kan de lages så gigantiske uten at noen merker noe, på bare få timer? noen er tilå med så avanserte at ikke datamaskinen kan lage mønsteret engang. når det er høysesong så lages det titals om dagen. sikrlene er helt symetriske og kornet er ikke engang knekt.
Vis hele sitatet...
Avanserte at datamaskiner ikkje kan lage mønsteret? Kva slags pissprat er det? Datamaskiner er veldig dårlige på å lage mønstre generelt, og det er ikkje overraskande. Mennesker derimot er rimelig gode på å lage ymse figurer, og å tegne dei ned på papir, eller datamaskin, er problemfritt så lenge dei er to eller tredimensjonale, uansett kor avanserte dei måtte vere. Med ei moderne datamaskin vil det ikkje vere problematisk å la eit piksel representere eit kornstrå for å sei det enkelt.

Viare så er dei såpass store at 'heilt symmetriske' ved visuell sjekk ikkje krev veldig høg nøyaktighet. Eg tviler på at du ser ein halvmeter feil for å sei det slik. Og å måle om avstander med nøyaktighet på en halvmeter er ikkje vanskelig en gang, i den målestokken (<200m).

Du kjem med masse løse påstander, der flesteparten er beviselig feil, og resten krev positive bevis for å verke truverdige.
Som jeg har prøvd å forklare er det det lett å avsløre de menneskapte, det er bare ikke like lett sånn uten videre med alle. Jeg påstår ingenting, er bare nysgjerrig selv. Om de er menneskapte så er det hvertfall mer til det enn noen huer med planke og tau.

Changes to crops
Scientists have found differences between the crops inside the circles and outside of them, and they are still studying them.[14][35] It has been reported that the pulvini of wheat in 95% of the crop circles investigated were elongated in a pattern falling off with distance from the centre, and that seeds from the bent-over plants grew much more slowly under controlled conditions. Furthermore, traces of crop circles patterns are sometimes found in the crop the following year, "suggesting long-term damage to the crop field consistent with Levengood’s observations of stunted seed growth." These current investigations seem to imply that at least in some crop circles, there is more at work than the effects of mechanical crushing of plants by human activity such as the use of microwaves by crop circle artists.[14]

Hadde forresten vært kult å satt i gang noen sånne her i Norge, jeg tegner lett sånne mønstre og skalerer de i målsatt vektorgrafikk / CAD. Ikke pixler.
Sist endret av Yalla; 19. januar 2013 kl. 14:06.
Slashdot: Her er en link til det med plankebøyd korn eller ikke http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=z41yPmgkUJo
Sist endret av Kojtkaka; 19. januar 2013 kl. 14:12.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Slashdot: Her er en link til det med plankebøyd korn eller ikke http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=z41yPmgkUJo
Vis hele sitatet...

I Filmen nevner de ringer på kornstilkene som skapes av planketeknikken som brukes av kornsirkelskapere, de nevner også at disse merkene er veldig vanskelig å se. Merkene oppstår ca 12-20 timer etter stråene er tråkket ned (varierer etter vekstfasen, sent i vekst når grønnfargen forsvinner er det svært vanskelig å se disse tegnene).

Selv sier det at, i deres mening, er under 5% av sirklene "uforklarlige", at de ikke kunne finne disse merkene.

I Vitenskapens lys, og da tenker jeg spesiellt på Occams barberblad (at forklaringen som hviler på minst antagelser mest sannsynlig er den rette, også feilaktig sitert som "den enkleste forklaringen er den rette"), er det mest logisk å anta at dette er menneskeskapte formasjoner der vi ikke har klart å finne disse elusive merkene som lett kan forsvinne.
Spesiellt med tanke på at de alternative forklaringene er et værfenomen som aldri før har blitt observert (elektromagnetiske skypumper) eller omfatter en teknisk avansert sivilisasjon som tagger på planeten vår.
Sist endret av Dodecha; 19. januar 2013 kl. 15:09.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Selv sier det at, i deres mening, er under 5% av sirklene "uforklarlige", at de ikke kunne finne disse merkene.
Vis hele sitatet...
Lenger uti viser de jo mer av disse under 5%'ene og hvorfor de ikke kan være lagd av planker. Det er ikke bare at de mangler disse merkene.

Har sett gjennom flere sider her og dess mer jeg leser og om dette virker det som om man snakker om "manmade" og "genuine" crop circles. Nå mener ikke jeg at genuine nødvendigvis er lagd av aliens men de har endel mer uforklarlig ved seg enn at de ikke er lagd av planker.
Spol til 7 minutter inn i denne videoen. Ganske fantastisk hvor godt gjennomført noen av disse sirklene er!
http://www.youtube.com/watch?v=P0xP5GvKJfU
Sist endret av EchoAlfaRomeo; 23. januar 2013 kl. 19:18.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Lenger uti viser de jo mer av disse under 5%'ene og hvorfor de ikke kan være lagd av planker. Det er ikke bare at de mangler disse merkene.

Har sett gjennom flere sider her og dess mer jeg leser og om dette virker det som om man snakker om "manmade" og "genuine" crop circles. Nå mener ikke jeg at genuine nødvendigvis er lagd av aliens men de har endel mer uforklarlig ved seg enn at de ikke er lagd av planker.
Vis hele sitatet...
"Vi vet ikke" er ikke synonymt med "uforklarlig" selv om disse mystikerne tror det. Det finnes også mennesker som har "bevist" at World Trade Center "ikke kunne" kollapset på måten det gjorde. Det er ganske lett å lure seg selv, det er enda lettere å lure andre.
Trodde dette med kornsirkler var rimelig avkreftet for lengst.
Jeg har alltid lekt med tanken på å lage en kornsirkel. Planlegges dette godt nok er jeg ganske sikker på at dette hadde kommet på nyhetene etc.

Bare en liten tanke: Hvor fett hadde det ikke vært med sjølveste Freaken på en eller annen åker i bygdenorge. Tenk dere overskriftene!
Det kjipe med å lage kornsirkler er man faktisk ødelegger kornet til bonden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
gummiand : Ja, hvorfor ikke? jeg tror ikke noen her på forumet hadde klart å lage sånne sirkler på en natt, bevis meg feil, kom igjen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som så dokumentaren på TV2?
Sitat av Fanz Vis innlegg
Noen som så dokumentaren på TV2?
Vis hele sitatet...
jupp, lagde en tråd om det her på freak når programmet startet MEN... det ble selvfølgelig slettet...

Veldig interessant program, gleder meg allerde til neste onsdag.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
gummiand : Ja, hvorfor ikke? jeg tror ikke noen her på forumet hadde klart å lage sånne sirkler på en natt, bevis meg feil, kom igjen.
Vis hele sitatet...
Uhhhh, hvis ikke jeg husker feil så er det faktisk en kar her på forumet som har laget kornsirkler sammen med en kompis og fått ''kunsten'' sin avbildet i media.

Husker ikke hvem det var though. Noen som gjør det?
Vi hadde en kornsirkel på åkeren vår for en kort stund siden. Først dukket den opp. (ikke vi som fant den først).

http://www.aftenbladet.no/jaeren/Se-...n-3256541.html

Så mener journalistene og noen at det er en "energi" eller noe i kornsirkelen.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...n-3257273.html


En stund etter kom noen og innrømte at de hadde laget den:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...n-3260922.html
http://www.aftenbladet.no/jaeren/Ali...l-3258260.html
Må si jeg blir virkelig imponert av de mest avanserte kornsirklene både av utseende ovenfra og hvordan kornet ligger inni.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Jeg synes det nesten er mer interessant å tenke på hvorfor folk gidder å bruke store deler av tiden sin på å lage innviklede kornsirkler.
Sist endret av Slaps; 27. november 2013 kl. 23:21.
Sitat av Slaps Vis innlegg
Jeg synes det nesten er mer interessant å tenke på at folk gidder å bruke store deler av tiden sin på å lage innviklede kornsirkler.
Vis hele sitatet...
De bruker en skjult teknologi som ikke er public enda...

Jeg var med å lagde kornsirkler i england, da brukte de avenserte droner med en rund tennisball lignende ting som forme det hele.

Dagen etter var det fult styr i media og folk trodde det var aliens.

EDIT: fant bilde

http://puu.sh/5ve8p.jpg
Sist endret av pbc; 27. november 2013 kl. 23:26.
Sitat av pbc Vis innlegg
De bruker en skjult teknologi som ikke er public enda...

Jeg var med å lagde kornsirkler i england, da brukte de avenserte droner med en rund tennisball lignende ting som forme det hele.

Dagen etter var det fult styr i media og folk trodde det var aliens.

EDIT: fant bilde

http://puu.sh/5ve8p.jpg
Vis hele sitatet...
Wow, jeg antar at du også er en VIF og at du kom i kontakt med disse folkene fra england igjennom det skjulte forumet på Freak?
Så programmet og tenkte på denne tråden, programmet styrker trua på at det er menneskeskapt. Særlig hvordan de snakket om intelligens og utviklingen de siste ti-årene viser jo bare tegn på menneskelig erfaring og teknologi. Jeg har enda ikke sett en "frihånds" kornsirkel. Alt kan tegnes med en passer og linjal og konstrueres med litt planlegging. Som CADnerd hadde det bare vært gøy å vært med å laget noe sånt.

Det jeg lurer litt på er hvordan kornstråene får denne bøyen? Disse "leddene" de snakket om at var varmeutviklet, er ikke de vanlige på kornstrå?

Hmm er litt interessant, kveldens episode har hvertfall ikke overbevist meg om at det er noe "mystisk", tvertimot.
Sitat av Yalla Vis innlegg

Det jeg lurer litt på er hvordan kornstråene får denne bøyen? Disse "leddene" de snakket om at var varmeutviklet, er ikke de vanlige på kornstrå?
Vis hele sitatet...
Kan være friksjon som skaper varme, iform at man drar en vaier eller et tau?

det var ihvertfall det første jeg tenkte når de begynte å snakke om varmeutvikling i "disse leddene".
Nå eier jeg ikke en selv, men skulle dette i teorien kunne latt seg gjøre av disse runde små robotstøvsugerene? (Haha)
På samme måte som kunsten imiterer livet er det sjarmerende at se oss imitere aliens.
Har dere/du forresten tenkt på at det tradisjonelle oppsynet man presenterer som romvensner bærer ganske mange likhetstrekk til slik vi kanskje kan se for oss ett moderne menneske, om man skulle følge den forenklede ape-halvape-apemann-mann grafen. Om vi ikke havner i Wall-E-fellen da, selvsagt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Er ikke bare mønsterne som er ett mysterium. Det er bl.a. hvordan kornet legger seg, de legger seg ikke og knekker i stråene som man skulle tro hvis det er tråkket ned men gir seg i leddene på ett merkelig vis.

http://www.cropcirclesnorway.com/Nytt/2012Nytt/2012KnollDown/2012.06.26-Knoll-Down-ground-2.jpg
Vis hele sitatet...
Denne knekken er typisk grasarter, som har blitt dyttet ned eller fått legde, og har vokst videre oppover etterpå. Dette kan skje f.eks. etter et kraftig regnskyll på sommeren. Ikke noe mystisk i dette i det hele tatt. Eneste hvis en KUN finner denne bøyen i kornsirkelen, kan en begynne å lure. Noe jeg ikke har lest noe data om.



Sitat av Yalla Vis innlegg
Leste akkurat om funn av magnesiumkarbonat i senter av sirkler. Ikke ett stoff bønder på tur i måneskinnet har med seg kilovis av.
Vis hele sitatet...
Nærmest alle vettuge bønder kalker sin jord! Hvis en bruker dolomittkalk (der kalken består av karbonater), som er den vanligste å bruke, så er det 13% magnesium d.v.s. 45,1 % MgCO3 (magnesiumkarbonat).
Dette blir spredd i forskjellige frekvenser, alt ettersom hva en dyrker på gården og hvordan vekstskifteplanen ser ut. Det kan være fra hvert år til hvert 14 år (basisk jord hos kål og sur hos potet) , men det blir spredd 400-600 kg/daa dolomittmel på leir-, sand- eller myrjord. 600 kg/daa = 600 g/m2, som igjen er 270,6 g rent MgCO3/m2 eller 78 g rent Mg/m2. Og det skulle da være merkelig å ikke finne spor av magnesiumkarbonat!
Kilde er en læreboks jeg hadde på landbruksskolen. "Grundkurs i landbruk" "Gjødsling og kalking"


Sitat av DR_Hox Vis innlegg
Vi hadde en kornsirkel på åkeren vår for en kort stund siden. Først dukket den opp. (ikke vi som fant den først).

http://www.aftenbladet.no/jaeren/Se-...n-3256541.html
Vis hele sitatet...
Personen trenger virkelig å spøyte åkeren sin! Her var det mye kveke!

Så mener journalistene og noen at det er en "energi" eller noe i kornsirkelen.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...n-3257273.html
Vis hele sitatet...
Der min mor kommer ifra, så får man det beste mobilsignalet, hvis en står på kjøkkenbordet. Så etter denne slutningen her, så har min mor vokst opp med energikjøkkenbord!

Massemedia har en lei tendens å koble ting, som oftest ikke hører i sammen, til noe som kan ligne en konspirasjonsteori!



Sitat av swember Vis innlegg
mange er såklart menneskeskap, men ikke alle. hvordan kan de lages så gigantiske uten at noen merker noe, på bare få timer? noen er tilå med så avanserte at ikke datamaskinen kan lage mønsteret engang. når det er høysesong så lages det titals om dagen. sikrlene er helt symetriske og kornet er ikke engang knekt.

det er masse å fortelle om dette, anbefaler deg å se dokumentarfilmer.
trur absolutt på at dette er noe vi ikke kan forstå.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å spille dataspill? Datamaskinen tegner mønstre, som er tusenener til millioner ganger mere avansert, fra 60 til 120 ganger i sekundet. Og det ofte uten og hakke/lagge!

Sitat av Yalla Vis innlegg
Det jeg lurer litt på er hvordan kornstråene får denne bøyen? Disse "leddene" de snakket om at var varmeutviklet, er ikke de vanlige på kornstrå?

Hmm er litt interessant, kveldens episode har hvertfall ikke overbevist meg om at det er noe "mystisk", tvertimot.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det har noe særlig med varme å gjøre! En ser forandringer ved 45o C, og da koagulerer de fleste proteinene, hvis dette ender oftest opp med at planta dør, eller feller bladet o.l. Da det oftest er spalteåpninger o.l. som er skadet.
Sitat av amdb73 Vis innlegg

Tror ikke det har noe særlig med varme å gjøre! En ser forandringer ved 45o C, og da koagulerer de fleste proteinene, hvis dette ender oftest opp med at planta dør, eller feller bladet o.l. Da det oftest er spalteåpninger o.l. som er skadet.
Vis hele sitatet...
Hmm, på dokumentaren som gikk i går, sa de at kornene hadde blitt utsatt for varme som hadde resultert i at fuktigheten inne i kornet hadde begynt å koke på enkelte steder av kornet.

Flere som fikk det med seg?
Sitat av Fanz Vis innlegg
Hmm, på dokumentaren som gikk i går, sa de at kornene hadde blitt utsatt for varme som hadde resultert i at fuktigheten inne i kornet hadde begynt å koke på enkelte steder av kornet.

Flere som fikk det med seg?
Vis hele sitatet...
Da kan du regne planta som død! Under ugrasbrenning, blir bladene varmet opp til ca 60 grader C. For da er proteinene i spalteåpningene ødelagt, så dem står i åpen posisjon hele tiden. Dette gir et resultat, at planten tørker opp, da det ikke er noe som begrenser fordampingen lengre.

Dette er noe jeg selv har sett MYE! Da jeg har bl.a. sittet med en Ford 4600 med en propanbrenner med 3 store gassflasker bak, og brent ugress på ca. 20 mål løk. Der jeg har sett at bl.a. kveka har hengt ganske kraftig med toppen rett etterpå.
Og det er ikke mange arter, som klarer å overleve det kveka klarer! Hvis du gjør din jord mer og mer fiendtlig mot liv, er antageligvis kveka den siste som forsvinner, og den første som kommer tilbake. Eneste eksemplet jeg kommer på i farten er pakkskader (for mye kjøring med for tungt maskineri, så det bl.a. ødelegger grynstrukturen i jorden), da er det arten tunrapp.
Sirklene eksisterer. Er jo laget haugevis med dokumentarer og bøker om dem. Spørsmålet er om det er aliens som står bak dem eller bare en vanlig mann i gata. Jeg tror jeg vet svaret, for de som lagde de første kornsirklene i 1991 har stått fram og innrømmet at det var de som gjorde det. De viste også fram den teknikken de brukte med en pinne i jorda, litt tråd og en planke.

http://youtu.be/XkGbnUXfh4U?t=5m35s
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Når du ser alle tusenvis som finnes, de intrikate og utrolig vellagete sirklene er det vanskelig å tro at hver eneste en er lagd av personer, hva skulle dem fått ut av det, og hvordan på så kort tidsrom? Sannsynligvis er det bare folk though.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Når du ser alle tusenvis som finnes, de intrikate og utrolig vellagete sirklene er det vanskelig å tro at hver eneste en er lagd av personer, hva skulle dem fått ut av det, og hvordan på så kort tidsrom? Sannsynligvis er det bare folk though.
Vis hele sitatet...
^This x)



[COLOR="white"]titegn[/COLOR]
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Når du ser alle tusenvis som finnes, de intrikate og utrolig vellagete sirklene er det vanskelig å tro at hver eneste en er lagd av personer, hva skulle dem fått ut av det, og hvordan på så kort tidsrom? Sannsynligvis er det bare folk though.
Vis hele sitatet...
Hvor mange folk rundt om kring i verden tror du ikke det finnes som ønsker litt oppmerksomhet? Folk gjør jo de utroligste ting for å komme litt i rampelyset. Uansett hvor intrikate de er, så er det ikke noe mennesker ikke kan lage.

Selvsagt er dette bare vanlige folk og skøyemakere. Hvorfor man i det hele tatt skulle tro at dette var noe annet er helt uforståelig. Hvorfor forklare dette med aliens når det veldig lett kan forklares med menneskelig aktivitet?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Måtte inn å lese litt om kornsirkler på Wiki, likte desidert denne forklaringen best

"Animal activity[edit]
In 2009, the attorney general for the island state of Tasmania stated that Australian wallabies had been found creating crop circles in fields of opium poppies, which are grown legally for medicinal use, after consuming some of the opiate-laden poppies and running in circles."
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Når du ser alle tusenvis som finnes, de intrikate og utrolig vellagete sirklene er det vanskelig å tro at hver eneste en er lagd av personer, hva skulle dem fått ut av det, og hvordan på så kort tidsrom? Sannsynligvis er det bare folk though.
Vis hele sitatet...
Hvis du kjenner et godt knippe mennesker i dag så bør du være klar over at dem kan gjøre ganske mye forskjellige ting av ren skjær interesse, som kan virke totalt meningsløst for deg. F.eks. synes jeg det virker bedre å være ekspert på å lage kornsirkler (komme meg ut, frisk luft, matematiske beregninger, lure lettlurte mennesker) enn å f.eks. se på sport hele dagen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis du kjenner et godt knippe mennesker i dag så bør du være klar over at dem kan gjøre ganske mye forskjellige ting av ren skjær interesse, som kan virke totalt meningsløst for deg. F.eks. synes jeg det virker bedre å være ekspert på å lage kornsirkler (komme meg ut, frisk luft, matematiske beregninger, lure lettlurte mennesker) enn å f.eks. se på sport hele dagen.
Vis hele sitatet...
Såklart, og jeg tror også disse kornsirklene vi ser er lagd av mennesker. Da selv om tror at det eksisterer liv andre plasser, og har en enorm interesse i verdensrommet så er det veldig ulogisk og gir ingen mening at aliens skulle laget ting i kornsirkler om dem nå først var her. Det vi derimot kan være enig i er at dem er fremdeles mystiske, og utrolig vellaget.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Såklart, og jeg tror også disse kornsirklene vi ser er lagd av mennesker. Da selv om tror at det eksisterer liv andre plasser, og har en enorm interesse i verdensrommet så er det veldig ulogisk og gir ingen mening at aliens skulle laget ting i kornsirkler om dem nå først var her. Det vi derimot kan være enig i er at dem er fremdeles mystiske, og utrolig vellaget.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig. Med tanke på de milliarder av galakser der ute med milliarder av stjerner, hver stjerne potensielt med sine egne planeter som kan ha gode forhold for liv, så hadde det vært rart om det ikke fantes intelligent liv der ute en plass. Kan semiintelligent liv oppstå på jorda kan det gjøre det andre plasser også. Vi er ikke så fordømt spesielle.

Det er imidlertid et langt skritt fra å tro på liv en annen plass i universet til å mene at intelligent liv står bak kornsirklene på vår planet.

For det første snakker vi om enorme avstander som vi mennesker har problemer med å fatte, for det andre, som du sier, så hadde det vært rart om de tok seg helt til vår planet bare for å kødde med oss.
For det første snakker vi om enorme avstander som vi mennesker har problemer med å fatte, for det andre, som du sier, så hadde det vært rart om de tok seg helt til vår planet bare for å kødde med oss.[/quote]

Tenk om det er et ekspriment aliensa har gjort for å forske på menneskers adferd da? Lager et par drøye kornsirkler, for så å se alle tullingene som prøver å lage like drøye.. Sitter oppi ufoen sin og studerer menneskets merkelige adferd og har det kjempegøy
Hvis mennesker gjør sånt for the lulz, hvorfor skal ikke aliens gjøre det?

Lite sannsynlig men... haha
Alle dere som tror at kornsirklene ikke er laget av mennesker, prøv å tenk litt over hvordan du/dere ville gjort det, dersom du/dere skulle laget en kornsirkel for å få andre til å tro at den var laget av aliens.
Ville du laget en enkel form som nær sagt hvem som helst kunne laget på kort tid, eller ville du prøvd å lage noe komplisert som mange ville tro at mennesker ikke var i stand til greie på så kort tid?

Ikke undervurder kreativiteten til, og gleden enkelte finner i å lure andre.
Når det gjelder presisjon, så er det i dag en smal sak å få tak på en ganske nøyaktig avstandsmåler, derfor vil nok kompleksiteten i kornsirkler bare øke så lenge det får oppmerksomhet i media, men ferdig oppmålt tau gjør også jobben med avstander ganske enkel og nøyaktig. Kompass er ikke akkurat en ny oppfinnelse, så å orientere seg i terrenget ser jeg heller ikke på som noe problem.
Sist endret av Veggen; 28. november 2013 kl. 19:14.