Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6462
jeg har hatt noen frø til spiring, de var klare for å plantes, så jeg satte dem ut (jeg kan ikke ha det inne, går ikke innpå hvorfor) i vanlig hagejord i noen små potter, det ene frøet har akkurat begynt å vise liv. jeg har noen spørsmål som eg ikke har fått klar for meg helt:

går det fint å få dem til å vokse litt ( ca 15-20cm) i vanlig hagejord for å så hente jord der det vokser endel brennesler ( har hørt jorden hos brennesler skal vere perfekt til cannabis) og så plante et annet sted, eventuelt plante rett der brenneslene vokser?
og trenger jeg da å skaffe noe annet ekstra til jorden, eller går det fint å bare ha det i den jorden og vanne innimellom hvis det er tørt en periode?

trenger jeg jødsel, eller kan man helt fint få litt potent bud uten det?
hvis jeg trenger det, kan man bare mixe det i jorden rett før man planter til?

når jeg har plantet dem i bakken, funker det å pisse på dem slik att røttene suger dette opp? har lest et sted att dem elsker det

kommer ikke på flere spørsmål nå, men kommer tilbake til dem senere
håper dette oplegget ikke går helt i dass, og dem trenger myye mer stell enn forventet
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Recipie to fail?

Du planter en ulovlig plante ute i hagen din? Tviler på at dette ender bra.

Men OT: Cannabis er jo "ugress" så det skal kunne vokse nesten over alt, spørsmålet er bare hvor bra/potent det blir. Er ikke noen grower selv, så overlater dette til de som har erfaring på området.
Trådstarter
35 2
Sitat av 8bit Vis innlegg
Recipie to fail?

Du planter en ulovlig plante ute i hagen din? .
Vis hele sitatet...
hehe, planter nokk ikke ute i hagen nei, hagejorden kommer fra butikken
den første perioden har jeg dem litt nærmere huset enn der de skal stå når de får vokst litt
Sist endret av M4Lies; 4. juni 2013 kl. 07:47.
Om planten viser tegn på næringsmangel så gjødsler du. Det er ikke sikkert dem trenger noe ekstra enn det som finnes i jorden om du er heldig. Overgjødsling er kjipe greier og du har null mulighet til å flushe om du gror dem ute i bakken.
Jeg vil anbefale deg å grave et hull i bakken, fylle dette hullet med blomsterjord og plante cannabisen oppi der. Om du er lite keen på å bruke de 40,- på hagejord så bruk kompost-jord blandet med litt sandete jord, det er vel den beste blandingen jeg kan tenke meg du får tak i sånn umiddelbart i nabolaget.
Brenneslejord skal funke greit, men jeg er redd den ofte er litt for sandete enn anbefalt. Men, er jo ikke værre enn at du kan teste.
Du trenger ikke å gå å tisse på plantene dine, det holder lenge med vann i tørkeperioder(lite trolig i Norge....)
Hvordan skal du få plantene dine til å blomstre? er det autoflower?
Trådstarter
35 2
Sitat av Bessiekgb Vis innlegg
Hvordan skal du få plantene dine til å blomstre? er det autoflower?
Vis hele sitatet...
hadde glemt å nevne det, vet ikke i hele tatt vilken type strain dette er, fant frøene i en grei type pot eg fikk av en kompis, så det er godt mulig det ikke kommer til å bli noe potent. men jeg har lest rundomt om weed som vokser vilt langs veiene i usa og andre land, dette er da ''ditch weed''
og blir ikke oplegge mitt noe som gjør den til ditch weed da?
ser ikke helt hvordan mine planter skal bli noe bedre en disse når eg bare planter dem ute i norsk klima
Sitat av M4Lies Vis innlegg
hadde glemt å nevne det, vet ikke i hele tatt vilken type strain dette er, fant frøene i en grei type pot eg fikk av en kompis, så det er godt mulig det ikke kommer til å bli noe potent. men jeg har lest rundomt om weed som vokser vilt langs veiene i usa og andre land, dette er da ''ditch weed''
og blir ikke oplegge mitt noe som gjør den til ditch weed da?
ser ikke helt hvordan mine planter skal bli noe bedre en disse når eg bare planter dem ute i norsk klima
Vis hele sitatet...
For at cannabis skal blomstre, det vil si: lage buds. Så trenger planten 12timer med mørke og 12timer med lys. Det er noe som er vanskelig å få til i Norge da høstjevndøgn først er langt uti september, med drastisk fallende temperaturer.
Om du da har en strain som skal stå å blomstre i typ 2-3måneder så kan du få problemer med å få noe røykbart før frosten tar livet av plantene.

Nå klarer de fleste cannabisplanter å blomstre selv om det ikke blir usaklig mørkt ute, men om du ikke kjører auto-strains eller strains som er beregnet på nordisk klima så kan du støte på problemer her.
Sitat av M4Lies Vis innlegg
hadde glemt å nevne det, vet ikke i hele tatt vilken type strain dette er, fant frøene i en grei type pot eg fikk av en kompis, så det er godt mulig det ikke kommer til å bli noe potent. men jeg har lest rundomt om weed som vokser vilt langs veiene i usa og andre land, dette er da ''ditch weed''
og blir ikke oplegge mitt noe som gjør den til ditch weed da?
ser ikke helt hvordan mine planter skal bli noe bedre en disse når eg bare planter dem ute i norsk klima
Vis hele sitatet...
Dette vil ikke fungere. Skal du plante ute, må du ha autoflower. Om du ikke vil dekke til planten hver 12 time 2-3 mnd.
Trådstarter
35 2
Sitat av moret Vis innlegg
For at cannabis skal blomstre, det vil si: lage buds. Så trenger planten 12timer med mørke og 12timer med lys. Det er noe som er vanskelig å få til i Norge da høstjevndøgn først er langt uti september, med drastisk fallende temperaturer.
Vis hele sitatet...
om eg får den til å begynne å blomstre, ved å enten dekke den til eller noe slik den får 12 timer lys og 12 timer mørke i omtrent en uke, og etter det lar være å dekke den til, vil den ikke fortsette å blomstre da?
Sitat av M4Lies Vis innlegg
om eg får den til å begynne å blomstre, ved å enten dekke den til eller noe slik den får 12 timer lys og 12 timer mørke i omtrent en uke, og etter det lar være å dekke den til, vil den ikke fortsette å blomstre da?
Vis hele sitatet...
Si det... Jeg har aldri prøvd, eller sett noen gjøre dette så jeg vet ærlig talt ikke.
Om jeg skal gjette så tenker jeg en av disse mulighetene.
-Du vil få hermie.
-Planten vil ikke produsere noe særlig blomst.
-Blomstringen kommer til å ta laaaaaannnnggg tid.


Du får teste ut og komme tilbake til oss
Trådstarter
35 2
Sitat av moret Vis innlegg
Si det... Jeg har aldri prøvd, eller sett noen gjøre dette så jeg vet ærlig talt ikke.
Om jeg skal gjette så tenker jeg en av disse mulighetene.
-Du vil få hermie.
-Planten vil ikke produsere noe særlig blomst.
-Blomstringen kommer til å ta laaaaaannnnggg tid.


Du får teste ut og komme tilbake til oss
Vis hele sitatet...
i will, i will
Eller teste ut noen Auto Nilsen kanskje hehe
jeg og en kompis gjorde dette for et par år siden.
plantet de ute i naturen uten noe form for regulering av 12 timer lys/mørke, og fikk ganske bra resultat ^^
sant skal sies, mange planter ble ødelagt ( av dyr e.l ) og du vet aldri hvor mange av frøene som er hun eller hankjønn så plant mange, er mitt tips!
Trådstarter
35 2
Sitat av technoviking Vis innlegg
jeg og en kompis gjorde dette for et par år siden.
plantet de ute i naturen uten noe form for regulering av 12 timer lys/mørke, og fikk ganske bra resultat ^^
sant skal sies, mange planter ble ødelagt ( av dyr e.l ) og du vet aldri hvor mange av frøene som er hun eller hankjønn så plant mange, er mitt tips!
Vis hele sitatet...
dette ser bra ut, skal passe godt på dem slik de ikke blir ødelagt, hadde ver ganske skipt
For å være ærlig tror jeg du er minst 1 mnd for sein for at dette skal gå noen veg.
Som sagt er det dårlig klima i norge for å gro weed ute, spesielt om du ikke har en strain som er egnet bra med god resistens mot kulde og evt overvanning (siden det flommer over i halve landet), eller autoflower-egenskaper (er nok det mest feilfrie for uteklima i norden).

Så ikke nok med at du har en random strain du ikke kan noen ting om; så er du altså att på til 1 mnd forsinket.
Det kan nok bli vanskelig å få noe på plantene, men hvis du er heldig får du kanskje noen små buds før planta fryser ihjel utpå høsten.

Hvis du er veldig bestemt, så får du bare kjøre på :P
Men av erfaring vet jeg at det lønner seg å gå ut på grostedet og lage et ordentlig bedd med et par hundre liter jord (avhenger av antall planter da ofc), gjerne blandet med kompost, bat guano eller andre næringsrike midler man evt har gått til innkjøp av. (eller produsert selv, om du er av den typen som lager alt av kompost etc selv)

Dette burde gjøres 1 mnd i forkant, minst, har jeg lest.

så tl;dr : man kan ikke bare finne frø i random pot, slenge det ut i Juni og tro at det blir noe :P utegrow i norge krever mye planlegging og arbeid, men for all del kjør på; post bilder her da om det blir noe!

Lykke til
Sist endret av Alzo88; 6. juni 2013 kl. 12:20.
Frø funnet i pot du kjøper er gjerne fra hermier, der dyrkeren ikke har funnet alle frøene før han eller hun solgte produktet. Frø fra terminer har nedarvet genetikken til å bli hermier, ikke 100%, men større sjans. Hunnplanter produserer ikke frø.

Du har mange odds mot deg, men da er det jo bare enda mer spennende om du får det til!
Trådstarter
35 2
Nå som tiden går, og plantene får gjøre sitt, har vi komt inn i første uke etter att jeg har plantet frøene etter spiringen, den ene ser slapp ut, den andre ser helt fin ut, med bare 2 blad, og den tredje har nå fått seg 4 blad, de er mye mindre enn forventet, men det går jo over etter tid :P
bilder kommer nokk litt senere idag
peace!
Husk å ta bort EXIF data på bildene da.
(Med mindre freak gjør dette automatisk?)
Prøver på det samme som t.s.
Har tre spirer som har kommet seg opp av jorda nå, poster mer når det er noe nytt
Trådstarter
35 2
Sitat av turin Vis innlegg
Prøver på det samme som t.s.
Har tre spirer som har kommet seg opp av jorda nå, poster mer når det er noe nytt
Vis hele sitatet...
bra jeg har noen på samme sted som meg

fikk vite min mor har noe gjødsel ol. så finner det nokk frem på mandag og ser hva eg får til, men er det bare væske gjødsel som funkerer og ta rett i aksjon, eller kan jeg bare ta å legge dem i ny jord som eg godt jødsla noen minutter før eg planter dem. så vanner jeg dem og lar det være resten av tiden å gjøre noe med gjødsel?
for jeg tror jeg trenger å gjødsle, for den ene har begynt å vise antydninger til noe lilla på tuppene på bladet, forklarer med bilde som straks kommer
Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke vanlig "hagegjødsel", og vil heller anbefale gjødsel som er laget spesielt for cannabis. BioBuzz og GHE er eksempler på dette. Du må nok regne med å måtte etterfylle med gjødsel utover ukene og månedene, men GHE har ett veldig greit næringsskjema som forteller deg hvor mye næring du kan gi de som ett utgangspunkt.
Sist endret av caperno; 7. juni 2013 kl. 15:39.
Trådstarter
35 2
Her er bildene, tatt idag! ser ikke ut som att noen av dem viser mangel på sol, da de ikke har strekt seg noe spesielt langt enda glemte å få med bilde av den ene, kan ta det etter helgen (=

den sterkeste så langt anter jeg, men har ikke komt like langt i veksten som de andre :P


fin liten sak,min favoritt så lang, men den ser litt slapp ut, kan det vere vannmangel?
og det ene bladet begynt å bli litt ''lilla?'' kan dette skyldes dårlig temperatur eller næringsmangel?
eller er det bare det att den fortsatt er liten?

er glad for alle svar!

Sitat av dingobingo Vis innlegg
Husk å ta bort EXIF data på bildene da.
(Med mindre freak gjør dette automatisk?)
Vis hele sitatet...
ser ikke ut som att jeg fikk lagt ut bildene, hva er EXIF ?

her er bildene om du ikke får dem opp
1 den som jeg tror er den sterkeste https://www.dropbox.com/s/htj5buoqzmjrnjd/CAM00148.jpg
2 den som va litt slapp https://www.dropbox.com/s/t69tb0yymtqp4ud/CAM00153.jpg

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke vanlig "hagegjødsel", og vil heller anbefale gjødsel som er laget spesielt for cannabis. BioBuzz og GHE er eksempler på dette. Du må nok regne med å måtte etterfylle med gjødsel utover ukene og månedene, men GHE har ett veldig greit næringsskjema som forteller deg hvor mye næring du kan gi de som ett utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
er godt mulig eg prøver meg på det istede, men har verken jobb eller noen småpenger til overs
Sist endret av M4Lies; 7. juni 2013 kl. 15:59.
Sitat av M4Lies Vis innlegg
Her er bildene, tatt idag! ser ikke ut som att noen av dem viser mangel på sol, da de ikke har strekt seg noe spesielt langt enda glemte å få med bilde av den ene, kan ta det etter helgen (=

den sterkeste så langt anter jeg, men har ikke komt like langt i veksten som de andre :P


fin liten sak,min favoritt så lang, men den ser litt slapp ut, kan det vere vannmangel?
og det ene bladet begynt å bli litt ''lilla?'' kan dette skyldes dårlig temperatur eller næringsmangel?
eller er det bare det att den fortsatt er liten?

er glad for alle svar!



ser ikke ut som att jeg fikk lagt ut bildene, hva er EXIF ?

her er bildene om du ikke får dem opp
1 den som jeg tror er den sterkeste https://www.dropbox.com/s/htj5buoqzmjrnjd/CAM00148.jpg
2 den som va litt slapp https://www.dropbox.com/s/t69tb0yymtqp4ud/CAM00153.jpg



er godt mulig eg prøver meg på det istede, men har verken jobb eller noen småpenger til overs
Vis hele sitatet...
EXIF er data i et bilde som inneholder info om når det ble tatt, hvor osv.
Er heldighvis ikke noe GPS kordinater på bildet ditt, men jeg kan se du har en LG-P700 og tok bilde idag klokka 12:22:05. Vær forsiktig med sånt om du skal drive med ting ikke onkel blå er så glad i
Sist endret av iSatan; 7. juni 2013 kl. 16:32.
Kan ikke komme med noen bilder akkurat nå, er en kompis som passer på de for øyeblikket.
Det ene frøet ble spist av en fugl og en av de er blit sjuk, han har nå bytta jord.. Ikke akkurat en pangstart...
Det er mer en nok næring i plantejorda til at de skal klare seg uten noen ny næring på minst en mnd... Pass på og ikke vanne for mye, da røttene ikke skal være soaked! Viktig og ikke ha de i sola for mye i starten også, da de ikke behøver den største mengden direkte sol i starten! (lett overskya er kanskje det tryggeste i starten)

Når de begynner og bli en 15-20 cm, kan du bruke noe som heter kaktus gjødsel, dette skal vist være bra
Ikke for å kapre tråden, men er det noen spesielle strains som klarer seg fint til utedyrking i norske klima? Mener å huske at White Russian og AK47 er to som klarer det, kan det stemme?
Trådstarter
35 2
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Ikke for å kapre tråden, men er det noen spesielle strains som klarer seg fint til utedyrking i norske klima? Mener å huske at White Russian og AK47 er to som klarer det, kan det stemme?
Vis hele sitatet...
kan huske å ha lest om dem for lenge siden, som eg kan huske så skal de vere godt egnet til nordisk klima, men på de fleste nettsidene de selger frø, så får du med deg det du trenger av informasjon til strainsene, noen av dem tåler insektangrep mye bedre enn andre, og tåler dårlige værdager bedre , anbefaler å få tak i noe sånt :P
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Ikke for å kapre tråden, men er det noen spesielle strains som klarer seg fint til utedyrking i norske klima? Mener å huske at White Russian og AK47 er to som klarer det, kan det stemme?
Vis hele sitatet...
ja, sagarmatha stuporsonic utvikla av svensker for å tåle nordiske klimaer.
også har du noen andre danske strains også.
Sist endret av canttouchthis; 9. juni 2013 kl. 21:33.
Trådstarter
35 2
ettersom de nå vokser litt å litt, føler jeg de vokser litt sakte, jeg tok å blanda litt hagejødsel 1/3(såg ut til å vere en god blanding) med ca 1/3 hagejord og 1/3 sand jeg fant her hjemme, og tok den som har vokst minst i en litt større potte ( tok bare med akkuratt roten med jord på)
tror dere den vil vokse bedre enn de andre? ganske spent nå!
Sitat av M4Lies Vis innlegg
ettersom de nå vokser litt å litt, føler jeg de vokser litt sakte, jeg tok å blanda litt hagejødsel 1/3(såg ut til å vere en god blanding) med ca 1/3 hagejord og 1/3 sand jeg fant her hjemme, og tok den som har vokst minst i en litt større potte ( tok bare med akkuratt roten med jord på)
tror dere den vil vokse bedre enn de andre? ganske spent nå!
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil tro du planten din kommer til å slite med så heftig gjødsling...
Den skal ikke ha gjødsel enda i det hele tatt egentlig. Jord burde holde i massevis.

Om du synes de vokser tregt så er det først og fremst lys den trenger.

post gjerne et oppdatert bilde.
Det med gjødslinga høres litt drøyt ut.
Plantene skal ikke tilføres ny næring før det har gått kanskje 1 mnd, minst.

Også at det er "hagegjødsel" virker også litt sketchy. skal du gro cannabis kan du hvertfall skaffe litt ordentlige næringsstoffer, gjerne laget spesielt for å dyrke weed.
Det er forskjellige verdier på gjødsel (NPK-verdier), og ikke alle typer egner seg best for weed.

Sørg iallefall for å flushe planta godt 1 uke før du harvester alt. Da får du mindre harsk smak og bedre trekk på den
Dette er nemlig noe av det som avgjør om weeden blir "bra" eller "dårlig". (all weed man dyrker kan bli potent, det spørs bare hvor komfortabelt det er å røyke den!)

Edit: dumt spørsmål, men har du lest dyrkehåndboka? sjekk norcan.org
Sist endret av Alzo88; 13. juni 2013 kl. 16:53.
Jeg planta noen busker ute i skogen hvor jeg bor, passa på å finne den mest ideelle plassen mtp sol og slikt. Mine har fått stå å gro i en mnd nå, men hvor jeg bor har vi 24t sollys for tiden så jeg har begynt å se langt etter utendørs-aktivitet... Fant den mest mosebefengte plassen og planta i vei. Funka fint helt til finværet slutta og de nærmest drukna i vann.

Lykke til!
Trådstarter
35 2
Nå har desverre 1 plante[COLOR="Red"] daua[/COLOR], er nok pga insekter har spist den, lot vere å besøke plantene i 2 dager og når eg kom tilbake va den ene spinkel som en flis, på en måte inskrukket.
den som har vert en liten stund i den nye[COLOR="Sienna"] jordmixen[/COLOR] har ikke vokst noe spesielt, og jeg tror mixen på jorden er fucka, siden [COLOR="Blue"]vatn[/COLOR] renner treegt igjennom den, blir en liten dam inni potten når det regner endel, så antar den dør ut iløpet av få dager
mens den som alltid har vist seg sterk, er fortsatt like fin!
har da 2 planter igjenn men har skaffet 2 nye frø av en annen strain ( fortsatt random) og skal se hvordan de funker
blir nokk noen kloner av den som bare blir bedre og bedre
[COLOR="Olive"]Her er et 2 dager gammelt bilde av den fineste [/COLOR]

[COLOR="Green"]https://www.dropbox.com/s/g93qnnjycqz9w1i/foto_no_exif.jpg[/COLOR]
Sist endret av M4Lies; 13. juni 2013 kl. 20:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
35 2
har fått nye frø nå, planter dem ute, og hvis dem ikke er ferdig til det begynner å bli kaldt så tar jeg dem inn, under 12/12 lys, den ene som jeg har planta i ny mix, av sandkasse sand og jord, ble ikke bra, mixen ble for hard, og drenerte nesten ikke i hele tatt, men her er den ene som alltid har vist seg å vere sterk
https://www.dropbox.com/s/lf97bkwtfd69pla/m.jpg

og her er et annet av den samme :P
https://www.dropbox.com/s/d1295fidzvvt6kl/nice.jpg
Sist endret av M4Lies; 24. juni 2013 kl. 17:08.