Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2260
Hei, er det noen andre med bare fagbrev der ute som har fått seg jobb? Virker jo nesten umulig ettersom de fleste bedrifter vil ha folk meg høyere kompentanse.

Noen som har noen tips? Føler meg helt tom ettersom jeg ikke vet hva jeg skal gjøre til høsten. Har nettopp vært i forsvaret så hadde vært trist å bli sittende hjemme ett år.
ikke IKT men data & el er vanskelig å få seg jobb.. Blir nok til at jeg kommer til at jeg tar det jeg trenger av fag som privatist og går på uni/høyskole til neste år. Det fine med forsvaret er at du kan ta utdannelsen mens du er der og du får penger for det
Det er bare å søke på jobber hvor de sier at de ønsker noen med erfaring, de trenger jo åpenbart folk og en med fagbrev er bedre enn en uten.

Det verste som kan skje er at du får et nei.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Det er bare å søke på jobber hvor de sier at de ønsker noen med erfaring, de trenger jo åpenbart folk og en med fagbrev er bedre enn en uten.

Det verste som kan skje er at du får et nei.
Vis hele sitatet...
Det er sant det, skader jo ikke å sende en søknad/cv vel. Skal også sies at jeg ikke er redd for å flytte på meg.
Nå er han her sikkert et unntak, men la meg fortelle om en god kamerat (og to ganger tidligere kollega) som "kun" hadde IKT-fagbrev og som på den tiden misunte mitt fagbrev i serviceelektronikk (før det skiftet til dataeletroniker?):

Han begynte å jobbe fast hos Norges nest største ISP på teknisk kunderservice, og fikk plass på 2.linje teknisk så fort den ble opprettet. Han sluttet så for å jobbe i en ikke-navngitt fylkeskommune, for så å begynne som Systemingeniør på i Avinor sitt Com. Centre. Her fikk han et par Cisco og VMware kurs og sa opp jobben 3 år senere for å begynne i NSM (Nasjonal Sikkerhetsmyndighet). Der jobber han den dag idag imens han tar en Bachelor ved siden av jobben (selv om han fikk drømmejobben så var han lei av å bli møtt med "Vel, du har ingen 'formell' utdanning" når han var på jobbintervju).

Som du ser, så er det fullt mulig å få godt betalte og stabile jobber selv om man "kun" har fagbrev, det som teller minst like mye som formell utdanning er å være flink i jobbene du klarer å få, og så kan nok du også ha 500k netto årslønn i fleksitidjobben før fyllte 28 år.
Sist endret av JohnMichael; 1. august 2014 kl. 17:39.
Jeg vil tro dette er markedsstyrt, så om det er folk i markedet med bachelorgrad tar selvsagt bedriftene dem framfor en med lavere utdannelse eventuelt ingen utdannelse.

Vil tro mye relevant erfaring kan kompensere for manglende utdanning, men da skal du virkelig ha noe å skilte med.

Det er alltid et markedsspøsmål man må ta hensyn til. Hvis det er mange kvalifiserte kandidater på markedet må man selv ha noe spesielt å tilby for å nå opp i konkurransen. Enkelt og greit.

Alternativet er at du kjenner noen som får deg inn bakveien. Ingenting er bedre enn det. ikke undervurder verdien av og nødvendigheten av å ha et nettverk.
slett selv i lang tid med og finne jobb med fagbrevet. fikk ett intervju av 50-60 sendte søknader.
Til slutt tok jeg kontakt med bemaningsbyrå, og fikk jobb i løpet av dager som innleid. var der i 9mnd og så søkte jeg interntt i selskapet og fikk fast stilling i en annen avdeling.

så min konklusjon er at med fagbrev kan bemaningsbyrå være veien og gå. slikk at en får en fot innenfor. For så og søke på interne stillinger eventuelt får tilbudt en stilling.