Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 816
Sliter med ping spikes grunnet bufferbloat og prøver og finne den beste løsningen på problemet. Altiboks sier klippe klippe bridge mode eneste løsning, men har forstått at det er flere mer elegante bufferbloatfjerningsmetoder å velge mellom. Metoden som høres mest fristende ut akkurat nå, er å begynne med å røske ned vmg 8825 boksen fra Altibox og erstatte den med en router (uten Wi-Fi) etter eget ønske som gjør "traffic shaping/QoS” ting mulig.

Vurdere å erstatte 8825’en med en mikrotik router av typen 'Hex PoE' https://mikrotik.com/product/RB960PGS.

Har kunn internett abonnement, 150/150, ingen tv boks.

Ideelt sett burde det vært så enkelt som bare å nappe ut SFP pluggen fra 8825 og plugge den inn i SFP WAN inntaket på 'Hex Poe’, men etter det jeg har lest på nettet virker det som dette ikke er rett fram?

Ruteren har fire porter som som vil fordeles med CAT6 til 2 stk gaming pcer samt en gaming router til wifi formål.

Så, høres dette ut som en vei å gå eller hva er fallgrubene som setter eventuelle stoppere?

Min første post her, så det er mulig jeg gjør noen feil, fikk ikke til å legge til spørreundersøkelse alternativene.

1. Du er på villspor.
2. Smart, lets go!
3. Trengs noen justeringer.
Bridge mode og ruter er nok så lenge du ikke har IPTV fra dem, som du skrev du ikke har. Det å kjøpe modem/ruter med direktetilkopling til fiberen funker men krever litt setup ang. VLAN sist jeg sjekket og du får kanskje litt under 1ms bedre ping enn bridge mode. Det er "den store Altibox tråden" her på forumet med svar på alt det du lurer på. En ruter med OpenWRT, OpnSense eller pfSense kan du iallefall konfigurere ting som har med bufferbloat, VLAN, etc, å gjøre. Sjekk om RB960PGS støtter noen av de.

Men uansett, var samme modem/ruter som jeg så på kanskje 5 år siden og bør funke.
Sist endret av vurezo; 8. november 2023 kl. 13:23.
Takk, skal sjekke det ut. Har prøvd med bridge mode rett inn i pc men ping gikk faktisk opp 1ms og bufferbloat test like “dårlig". Scorer grade A (som er et slag gjennomsnitts spikes < 30ms) likevel inntreffer spikes på 500 -600ms, disse kjenner du helt tydelig i game, øvelsen her for min del, er å få A+ (spikes < 5ms). PS. den store tråden er skremmende gigantisk for nye forum deltagere
Sitat av Bufferbloat Vis innlegg
Takk, skal sjekke det ut. Har prøvd med bridge mode rett inn i pc men ping gikk faktisk opp 1ms og bufferbloat test like “dårlig". Scorer grade A (som er et slag gjennomsnitts spikes < 30ms) likevel inntreffer spikes på 500 -600ms, disse kjenner du helt tydelig i game, øvelsen her for min del, er å få A+ (spikes < 5ms). PS. den store tråden er skremmende gigantisk for nye forum deltagere
Vis hele sitatet...
Ja og Altibox har låst ned det modem/ruteren sin skremmende godt. Satan jeg hater "Min side", du må ha Internett for å endre ruter innstillinger men du har ikke engang basis innstillingene som valg av DNS server.
Sitat av Bufferbloat Vis innlegg
Sliter med ping spikes grunnet bufferbloat og prøver og finne den beste løsningen på problemet. Altiboks sier klippe klippe bridge mode eneste løsning, men har forstått at det er flere mer elegante bufferbloatfjerningsmetoder å velge mellom. Metoden som høres mest fristende ut akkurat nå, er å begynne med å røske ned vmg 8825 boksen fra Altibox og erstatte den med en router (uten Wi-Fi) etter eget ønske som gjør "traffic shaping/QoS” ting mulig.

Vurdere å erstatte 8825’en med en mikrotik router av typen 'Hex PoE' https://mikrotik.com/product/RB960PGS.

Har kunn internett abonnement, 150/150, ingen tv boks.

Ideelt sett burde det vært så enkelt som bare å nappe ut SFP pluggen fra 8825 og plugge den inn i SFP WAN inntaket på 'Hex Poe’, men etter det jeg har lest på nettet virker det som dette ikke er rett fram?

Ruteren har fire porter som som vil fordeles med CAT6 til 2 stk gaming pcer samt en gaming router til wifi formål.

Så, høres dette ut som en vei å gå eller hva er fallgrubene som setter eventuelle stoppere?

Min første post her, så det er mulig jeg gjør noen feil, fikk ikke til å legge til spørreundersøkelse alternativene.

1. Du er på villspor.
2. Smart, lets go!
3. Trengs noen justeringer.
Vis hele sitatet...

definer plan 102 på sfp interfacet så har du det du trenger for å få internett. Bare å flytte sfp over i MikroTik routeren.

Ikke sett opp en separat router for å få wifi, sett opp et accesspunkt.