Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 679
Hei! "Sliter" med at "ae" blir presentert som "æ" i Chrome, når jeg besøker Dagbladet.no. Noen som har en teori om hvorfor?

Dette skjer ikke på eksempelvis vg.no eller andre sider. Det skjer også (på dagbladet.no) helt avhengig av zoom-nivået jeg benytter.

Mistenker at dette handler om enten fonten Dagbladet benytter, eller hvordan de foretar UTF-8-encoding, men sliter litt med å finne ut hvordan jeg kan feilsøke dette videre.

Skjermdump: https://imgflip.com/i/81ziij

Sist endret av haiskalle; 9. oktober 2023 kl. 20:09. Grunn: Bildeopplastingsfunksjonen til nff gikk belly-up
Det er en måte å skrive æ på maskiner som ikke har norsk/dansk font. Kanskje Windows har begynt å "oversette" den kombinasjonen til vanlig norsk? (På lik linje med at Windows plutselig begynte å sortere "aa" som "å". Hvis ikke vet jeg ikke. Gjelder det andre nettsider, eller bre denne?
Du har vel en eller annen oversetter et eller annet sted, evt Dagbladet. `æ` er en `ae`-ligatur.