Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 511
Har nylig fått nytt modem og router fra Telenor og opplever lagspikes på enheter tilkoblet en ASUS RT-AC68U jeg har satt til media brigde (aka repeater) River meg i håret av irritasjon her, da det er sykt frustrerende når det fungerte fint før nytt utsyr var på plass.

Eksakt samme opplegg fungerte fint tidligere, men etter nytt utstyr var på plass merket jeg at serveren datt ned konstant (har overvåking), men i korte perioder.

Kjørt noen tester og det er da på enheter tilkoblet RT-AC68U routeren. Akkurat når jeg skriver denne tråden ser det faktisk ut til å fungere for øyeblikket, dog med lavere hastighet. Speedtest på maskin tilkoblet direkte trådløst router gir ca 500Mbps. På maskinen tilkoblet asus routeren får jeg ikke mer enn 50Mbps.

Er mest sannsynlig pga jeg endret asus routeren fra 5ghz til 2,4ghz, da ping spikes var rett og slett for brutal på 5ghz nettet selv om router står omtrent rett over hverandre.
Kjørte wifi analyser for å sjekke og så alle hadde 5Ghz satt til kanal 100, så endret til 64 og det ble kanskje noe bedre, dog fortsatt mange spikes og pakketap, så derfor har jeg nå endret til 2,4ghz og foreløpig virker det mer stabilt.

Tok også noen flere tester med denne nettsiden: https://ping.canbeuseful.com/en#ping samtidig som jeg skriver denne og ser faktisk at maskinen koblet direkte til 5ghz nettet har noen spikes innimellom, men ikke i nærheten av hva det var da asus routeren hentet nettet fra 5ghz.

Tips til hvordan jeg feilsøker videre? Kan det være noe med 5ghz nettet på selve Telenor routeren?
Går utfra du har coax fra telenor siden du nevner modem, men hvorfor kjører du dobbel router? Telenor sin og asus. Usnsett er asus og telenor router shit. Kjøp kvalitet fra Ubiquiti eller cisco. Ac-68 er gammel og svak spec på, hatt den før selv
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Går utfra du har coax fra telenor siden du nevner modem, men hvorfor kjører du dobbel router? Telenor sin og asus. Usnsett er asus og telenor router shit. Kjøp kvalitet fra Ubiquiti eller cisco. Ac-68 er gammel og svak spec på, hatt den før selv
Vis hele sitatet...
Burde kanskje oppgradert etter hvert, men har fungert stabilt frem til nå.
Coax ja. Grunnet til to routere er pga jeg ikke får kablet fra stue ned til kjeller og orker ikke drille hull i gulvet.
Så tilfeldigvis en video på yt her om dagen hvor noen videresendte ethernet signal igjennom coax for har coax i kjeller også, dog usikker på om det faktisk går med telenor.
Kabel er alltid best uansett, og din flaskehals er de routere. Blir tap mellom etasjer. Sjekk ping og hastighet om du måler dette med en pc med kabel rett fra modem. Da vet du om linjen er ok inn iallefall. Men husk at pc du måler på må tåle hastigheten