Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 7751
Hvordan skal man kommentere noe slikt? Å bli så manisk opptatt av politisk korrekthet og redd for diskrimineringsstempelet at man i forsøket på å "respektere andre trosretninger" fullstendig blokkerer ut sin egen, det går ikke an å unnskylde.

Jula har, for de fleste unger, heller ingen verdens ting med kristendom å gjøre. Det handler mer om samholdet og det koselige ved årstiden, akkurat som jeg synes det er kjempekoselig hver gang muslimer feirer Eid her. Det ble sikkert koselig for ungene uansett, men når alt skolen gjør er styrt av den "oooh, nå må vi passe på at absolutt ingenting kan tolkes feil for å unngå noen form for konflikt,"-følelsen, da blir ikke skolen en god institusjon lenger.

At man feirer én ting betyr ikke at man velger bort eller diskriminerer mot en annen ting.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg mente ikke å sammenligne denne tråden med trådene jeg linket til heller.
Vis hele sitatet...
Selvsagt gjorde du det. Du helt eksplisitt brukte de som eksempler på at DonTomaso har deltatt i diskusjoner hvor enkelthendelser tolkes som representative for en ideologi eller trend, slik som gjøres i denne tråden. Det er en sammenlikning.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg ble bare litt frustrert når DonTomaso sa han "meldte pass" fordi han ikke gadd å diskutere enkelthandlinger fra enkeltpersoner, selv om han selv har vært med i flere av diskusjonene som omhandler nettopp det.
Vis hele sitatet...
Men han sa ikke det. Han sa helt tydelig at han ikke vil delta seriøst i en diskusjon hvor handlingene til en enkeltlærer tolkes bastant som representativt for den norske integreringspolitikken. En politiker er offisiell representant for de holdninger og den ideologi som danner fundamentet i hans eller hennes parti, mens en lærer normalt ikke representerer mer enn seg selv, og til nøds den spesifikke skoles retningslinjer. Dette er derfor, som sagt, snakk om to helt forskjellige ting.
Sitat av jalig Vis innlegg
Dette var en lærer som gjorde en dum avgjørelse. Som nå er irettesatt av alt som kan krype og gå av bedrevitere i dettte landet.

Tror ikke noen drar et sånt stunt igjen. Å skulle tilegge det en representativ mening for den norske stat og dens politikk er litt drøyt. Dette er ingen person i en høyere stilling, kun en lærer.
Vis hele sitatet...
Jeg går ut i fra at dette er en offentlig skole, og at læreren er offentlig ansatt. I skolen så har man retningslinjer som bl.a er utarbeidet for å ta hensyn til alle trosretninger og kulturer. Av den grunn så har man f.eks ikke lenger faget "kristendom" på barne- og ungdomsskolen. Det handler om å ta hensyn, og man har nå derfor fag som tar for seg alle de største trosretningene, og det er veldig bra.
Problemet her er at denne læreren har dratt det alt for langt i sin streber mot å være "politisk korrekt". Hun hadde de beste intensjoner,men glemte at hun ved ett slikt påfunn, diskriminerte de barna som ønsket å gå med nisselue og feire julen som vanlig.

Dessuten til alle dere som er så inmarri optatt av å bevare den norske kulturen koste hva de koste vil, og gjerne danner lynsjemobb for å kaste ut de tørklehodene som ikke vil assimilere seg.

På hvilket tidspunk ble Norsk kultur statisk? når vi plyndret og voldtok? Når vi brente hekser? Når vi var i union? Eller når Hitlers kompiser kom på besøk? Eller et eller annent fantasipunkt på 60-tallet?

Eller... Er det bare en liten bakoverfantasi dere har laget dere om hvor mye bedre ting var før, slik at dere nå kan klage på alle som raserer det dere tror dere har bygget opp. Før i tiden så satt gamlingene også å klagde på ungdommene og alle de nye ting som komå "ødela kulturen".


Kultur er dynamisk, deal with it!
Vis hele sitatet...
Tidene forandrer seg - det er helt riktig. Det betyr ikke at vi trenger å sitte stille og se på at våre kulturskatter sensureres og at det offentlige velger å favorisere minoriteter fordi at man til enhver pris må unngå å fornærme dem med den norske kulturen. For det er det som er temaet i akkurat denne saken. Det som er latterlig er at innvandrere flest ikke har noe i mot den norske kultur. Likevel så er det veldig mange etnisk norske som ikke innser dette, og ønsker ved slike idiotiske påfunn å løse ett problem som strengt tatt ikke er der. Integrering bør gå begge veier. Vi kan ikke bare kutte ut norske tradisjoner fordi man ser for seg at det finnes noen blandt våre nye landsmenn som ikke liker disse tradisjonene.
Uten å ha lest hele tråden, kan det jo nevnes at forrige gang det var forbud mot nisseluer i Norge, ble det innført av Quisling.

Sitat av jalig Vis innlegg
Dette var en lærer som gjorde en dum avgjørelse. Som nå er irettesatt av alt som kan krype og gå av bedrevitere i dettte landet.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe engangstilfelle, men en redsel hos enkeltpersoner som er redd for å støte andre religioner.
Man trenger klare og tydelige retningslinjer på hvordan ting skal gjøres, slik at man ikke kan bortforklare alle verdens ting med "en dum avgjørelse av en lærer".
Sitat av luni Vis innlegg
Du hevder staten nekter nordmenn sine gamle skikker, og dette er det beste du kommer opp med? Forslaget om å fjerne korset kom fra OMOD, Organisasjonen mot offentlig diskriminering, mens grisen ble fjernet av en sykehusledelse, som understreket at "ingen har krevd bildet fjernet". Det er på ingen måte snakk om noen politiske avgjørelser fra statlig hold i noen av sakene. Jeg ser ikke hvordan prinsippet ditt kan stå så fast uten noen eksempler.
Vis hele sitatet...
Dette er uansett avgjørelser som er fattet av det offentlige. Selv om det ikke dreier seg om direkte skikker, så kan jeg også hjelpe til med noen flere eksempler hvor det offentlige ønsker særtilbud for minoriteter:

”Hva med en egen muslimsk kommune i Norge?” Dette foreslo kommunestyrepolitiker for Lier Arbeiderparti, pakistaneren Kadafi Zaman, i en artikkel i Drammens Tidende 13. september 2000 (papirutgaven)
Vis hele sitatet...
Abid Raja (Venstre) foreslo å få inn en blasfemibestemmelse som setter grenser for hva slags krenkende ytringer som skal være tillatt å rette mot samfunnets minoriteter.

Erna Solberg (Høyre) ønsker å danne ett shariaråd.

Høyres Afshan Rafiq og Aps stortingsrepresentant Saera kahn foreslo i 2005 at innvandrerne måtte få egen eldreomsorg som var tilpasset deres kultur.

Kristiansand Kommune nektet å låne ut Byhallen til en debatt som SIAN ønsket å holde. Ytringsfriheten var tydeligvis ikke så viktig her.

Aps Yousef Gilani, SVs Akhtar Shaundry og Høyres Afsan Rafiq gikk for tre år siden sammen om å kreve at muslimer må få fri med betaling, for å feire sine høytidsdager.

Navnet “Kirkegård” skal ikke lenger brukes. Dette for å “tydeliggjøre” at offentlige gravplasser ikke kun er forbeholdt medlemmer av Den norske kirke.

Kilde: fmi.as

Flere av disse forslagene er fremsatt av politikere, og jeg mener at dette gjenspeiler ett problem som vi bare vil se mer av med tiden.
Nøyaktig hva er problemene med dette du og Arne Myrdal ser, men som tilogmed Høyre er blinde for?
Norge for Nordmenn er liksom ikke noe argument...
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 12:02.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nøyaktig hva er problemene med dette du og Arne Myrdal ser, men som tilogmed Høyre er blinde for?
Norge for Nordmenn er liksom ikke noe argument...
Vis hele sitatet...
Du vet hva min mening er. Dette kommer veldig klart frem i det jeg skriver. Norge for nordmenn er ett argument jeg aldri har brukt, men det er vel ikke helt urimelig å ønske seg ett Norge med samme rettigheter og tilbud for alle? Ett samfunn skal ikke behøve å tilpasse seg bare pga. at utlendinger som kommer hit har andre religiøse eller ideologiske behov. Det blir helt feil. Liker man ikke nisseluer eller grisetegninger, så er det ett individuelt problem og ikke noe resten av samfunnet skal være nødt til å ta hensyn til.
Det er bare en type samfunn og kulturer som ikke forandrer seg og det er de som ikke eksisterer lenger. Det du ønsker er helt umulig, så selv om du ikke ønsker å tilpasse deg forandringene så er det jo helt urimelig å kreve at alle andre heller ikke skal forandre seg.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 12:16.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er bare en type samfunn og kulturer som ikke forandrer seg og det er de som ikke eksisterer lenger. Det du ønsker er helt umulig, så selv om du ikke ønsker å tilpasse deg forandringene så er det jo helt urimelig å kreve at alle andre heller ikke skal forandre seg.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg lever i nuet, med den kulturen jeg er vokst opp med, fremdeles. Hva som skjer om 300 år kan jeg ikke være sikker på, men jeg ser ingen grunn til å gi opp det jeg tror på; Ett Norge for alle hudfarger og alle kulturer, men hvor naiviteten ikke får gro fritt, og våre verdier ikke må vike for andres.
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 12:22.
Det er jo ikke snakk om 300år, det er snakk om 5-10-15år fram i tid. Det jo en selvfølge at verdier forandres over tid, relativt kort tid også. Da må noen verdier vike og da har selvfølgelig ikke du noe automatisk krav på at "dine" verdier skal vernes.
Så jo, du kan bare gi opp det du tror på fordi du klarer ikke stoppe forandringene uansett hvor hardt du prøver.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er uansett avgjørelser som er fattet av det offentlige. Selv om det ikke dreier seg om direkte skikker, så kan jeg også hjelpe til med noen flere eksempler hvor det offentlige ønsker særtilbud for minoriteter:



Abid Raja (Venstre) foreslo å få inn en blasfemibestemmelse som setter grenser for hva slags krenkende ytringer som skal være tillatt å rette mot samfunnets minoriteter.

Erna Solberg (Høyre) ønsker å danne ett shariaråd.

Høyres Afshan Rafiq og Aps stortingsrepresentant Saera kahn foreslo i 2005 at innvandrerne måtte få egen eldreomsorg som var tilpasset deres kultur.

Kristiansand Kommune nektet å låne ut Byhallen til en debatt som SIAN ønsket å holde. Ytringsfriheten var tydeligvis ikke så viktig her.

Aps Yousef Gilani, SVs Akhtar Shaundry og Høyres Afsan Rafiq gikk for tre år siden sammen om å kreve at muslimer må få fri med betaling, for å feire sine høytidsdager.

Navnet “Kirkegård” skal ikke lenger brukes. Dette for å “tydeliggjøre” at offentlige gravplasser ikke kun er forbeholdt medlemmer av Den norske kirke.

Kilde: fmi.as

Flere av disse forslagene er fremsatt av politikere, og jeg mener at dette gjenspeiler ett problem som vi bare vil se mer av med tiden.
Vis hele sitatet...
Og hvordan ville disse forslagene ha nektet deg å praktisere dine skikker?
Hvis innvandrere får fri fra jobb på sine høytider og du får fri på dine (de kristne?) for eksempel, blir jula ødelagt da?

(Flott side du hentet de fra forresten. Et medlemskap med abonnement på "Norge Er Vårt" er nok en julegave som vil falle i smak hos mange!)
Sitat av caperno Vis innlegg
Vel, jeg lever i nuet, med den kulturen jeg er vokst opp med, fremdeles. Hva som skjer om 300 år kan jeg ikke være sikker på, men jeg ser ingen grunn til å gi opp det jeg tror på; Ett Norge for alle hudfarger og alle kulturer, men hvor naiviteten ikke får gro fritt, og våre verdier ikke må vike for andres.
Vis hele sitatet...
jeg må si at bare siden jeg var liten har norsk kultur forandret seg drastisk. Den er ikke det samme som den var på 90-tallet lenger. Hvem er oss? Og hver er våre verdier? Jeg er helt sikker på at mine verdier ikke er det samme som dine; hvilke er rett? Mine eller dine? Må en av de være rett? Kan vi ikke bare gå for et kompromiss midt i mellom?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo ikke snakk om 300år, det er snakk om 5-10-15år fram i tid. Det jo en selvfølge at verdier forandres over tid, relativt kort tid også. Da må noen verdier vike og da har selvfølgelig ikke du noe automatisk krav på at "dine" verdier skal vernes.
Så jo, du kan bare gi opp det du tror på fordi du klarer ikke stoppe forandringene uansett hvor hardt du prøver.
Vis hele sitatet...
Hva skjer om 5-10-15 år da? Hvorfor er du så bestemt på at "mine" verdier må vike for andres? Dette er verdier som mange deler, og som er vokst opp med. Sitter du her og forteller meg at jeg bare bør gi opp, og at jeg må akseptere at andre kulturer og ideologier erstatter det som jeg og mine foreldre er vokst opp med? Er du ikke enig i at man heller burde finne en måte hvor alle eksisterer sammen, i stedet for at fremmede kulturer og ideologi skal ha førsterett på videreutviklingen av den norske kultur? Hvor er logikken i at utlendinger skal ha flere rettigheter - i den forstand at man ser bort i fra det klassiske norske av frykt for å støte andre - på flere områder?

Sitat av luni Vis innlegg
Og hvordan ville disse forslagene ha nektet deg å praktisere dine skikker?
Hvis innvandrere får fri fra jobb på sine høytider og du får fri på dine (de kristne?) for eksempel, blir jula ødelagt da?
Vis hele sitatet...
Nei, jula hadde ikke blitt ødelagt. Likevel så mener jeg det blir feil å kreve lønn for disse høytidene, spesielt når de fleste på månedslønn ikke får betalt for andre fridager enn 1. og 17. mai. Dessuten så har man flere høytider innenfor islam, og disse har også gjerne en varighet over flere døgn.

(Flott side du hentet de fra forresten. Et medlemskap med abonnement på "Norge Er Vårt" er nok en julegave som vil falle i smak hos mange!)
Vis hele sitatet...
Jeg regnte med den kom, og det sier vel heller litt om din debatteknikk. Som du også ser så er det lenker til avisartikler om disse sakene. Jeg fant fmi.as ved hjelp av Google. Ikke noe å fokusere så voldsomt på mao.


Sitat av etse Vis innlegg
Kan vi ikke bare gå for et kompromiss midt i mellom?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Kan ikke vi alle få lov til å utøve vår religion eller støtte oss til vår kultur uten at andres meninger skal ødelegge? Eller at noen skal forsøke å hindre en av partene i dette for å ikke støte andre parter.
Jeg er helt enig. Kan ikke vi alle få lov til å utøve vår religion eller støtte oss til vår kultur uten at andres meninger skal ødelegge? Eller at noen skal forsøke å hindre en av partene i dette for å ikke støte andre parter.
Vis hele sitatet...
og kan ikke de få utøve sin religion like åpent og fritt som vi kan med vår?
Sist endret av etse; 14. desember 2011 kl. 12:55.
Sitat av etse Vis innlegg
og kan ikke de få utøve sin religion like åpent og fritt som vi kan med vår?
Vis hele sitatet...
Jo, det kan de, og det er fantastisk flott. Men dersom man ser på noe ved den norske kulturen som problematisk og støtende ovenfor andre kulturer, mener du da at det er vi som har vokst opp med denne kulturen og har bodd hele vårt liv i Norge som skal tilpasse oss, eller mener du at det er våre nye landsmenn sin oppgave? Jeg mener iallefall at alle skal kunne holde på med sitt, men at man ikke tar noe fra andre, bare pga. at noen kan bli støtt av andres kultur eller skikker.
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 13:05.
Jeg mener at begge skal tilpasse seg hverandre. Altså et kompromiss. Vi tilpasser oss dems kultur til en viss grad; mens dem tilpasser seg oss. Og med tanke på alt presset av vestlige kulturen gjennom media og markedskreftene ender de nok opp med å tilpasse seg oss; mer enn vi tilpasser oss dem uansett. Vi kan ikke bare sitte og tro at vi skal ta til oss mange asylsøkere; prøve å hjelpe dem og så ikke være noe i imøtekomne til kulturen dems. Verden funker ikke på den måten.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Tror du har kommet til feil tråd. Nesten alle de som prøver å diskutere seriøst i denne tråden prøver heller å få med det faktum at innvandrere ikke er så jævlig overfølsomme for religionen og kulturen sin. Det er den skandaløse integreringspolitikken vi, eller ihvertfall jeg klager på. Og ja, jeg vet at denne saken ikke har noe med regjerings integreringspolitikk å gjøre, men skolen i denne saken prøver å være politisk korrekt. Med andre prøver han bare å følge etter det staten allerede gjør. Nekte nordmenn sine gamle skikker slik at personer med annen religion og kultur ikke blir fornærmet. Hvor jeg da vil ha fram at innvandrere mest sannsynlig ikke bryr seg, og hvis de blir fornærmet av et par nisseluer på en skoleavslutning, så burde ikke nordmenn bry seg.
Vis hele sitatet...
Hvordan i helvette kan det være "politisk korrekt" når samtlige store partier, inkludert regjeringspartier, kritiserer saken??!?!?!? HVA FAEN ER POLITISK KORREKT?! Herregud, jævla nasjonalister skal alltid presse all saften som er mulig ut av hver jævla lille bagatell. På den OFFENTLIGE skolen jeg gikk på som kid, ble vi fortalt at vi kom til helvete hvis vi ikke trodde på Jesus. Dette er et langt større overgrep mot barns religionsfrihet, enn at de ikke fikk gå med fuckings NISSELUER en jævla dag, men det er fortsatt ikke noen grunn til å bitche over det overalt. HERREGUD FOR EN JÆVLA NISSENASJON! ØKONOMIEN KOLLAPSER, JORDA FORURENSES, MENNESKEMASSER SULTER, KRIGER HERJER OG NISSELUESTRIDEN PÅ ÈN JÆVLA SKOLE I GOKK VINNER OPPMERKSOMHETEN. Håper dere skammer dere. /rage off
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 14. desember 2011 kl. 13:08.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva skjer om 5-10-15 år da? Hvorfor er du så bestemt på at "mine" verdier må vike for andres? Dette er verdier som mange deler, og som er vokst opp med. Sitter du her og forteller meg at jeg bare bør gi opp, og at jeg må akseptere at andre kulturer og ideologier erstatter det som jeg og mine foreldre er vokst opp med? Er du ikke enig i at man heller burde finne en måte hvor alle eksisterer sammen, i stedet for at fremmede kulturer og ideologi skal ha førsterett på videreutviklingen av den norske kultur? Hvor er logikken i at utlendinger skal ha flere rettigheter - i den forstand at man ser bort i fra det klassiske norske av frykt for å støte andre - på flere områder?
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke sier noe om hva som er dine verdier og din kultur annet enn at det er noe du har arvet fra dine foreldre så tar jeg det forgitt at de ikke akkurat er progressive. Da må du bare akseptere at andre kulturer og ideologier stadig forandrer kulturen og verdiene, på trass av ditt konservative syn, nettopp fordi kulturer og verdier alltid er i endring. Det er ikke snakk om noen kulturer som skal eksistere sammen, det er snakk om en felles kultur.
Det er heller ikke snakk om noen førsterett på verdier, det er snakk om å ta innover seg de forandringene som kommer og ikke kjempe med nebb og klør for å prøve å beholde et glansbilde av gamledager. Det er som sagt umulig.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 13:09.
Det er da absolutt ingenting som tilsier at verken Caperno eller noen andre skal måtte tilpasse seg "krav fra utsiden" helt uten videre?! Du er veldig tverr i tolkningen av det han skriver.

At noen kanskje ikke vil delta i Lucia-tog, grøtspising, juletrefeiring osv er bare noe nordmenn må godta. Noe annet ville vært urimelig. Men på samme måte skal selvsagt ikke det faktum at det finnes folk her i landet som f eks ikke spiser svin, ikke liker nakenhet, blir støtt av homofile eller lignende, forandre vår egen atferd.

Med nye landsmenn fra andre kulturer bør vi naturligvis hele tiden addressere bekymringer fra disse med respekt og vurdere det de sier, men det er ingen selvfølge at vi godtar dette uten videre. Flertallet må bestemme, slik er det bare.

Selv føler jeg at det er media som i stor grad har gitt oss inntrykket av at muslimer er veldig "krevende" i denne type sammenhenger, og det at mange av oss tenker at "hele landet" bøyer seg etter såpen overfor muslimer for ikke å gjøre de sinte. Tror nok at det er flere nordmenn som er imot at slike "hensyn" skal tas enn det er som er for de. Den dagen et flertall mener noe annet må vi rette oss etter det.

Så jeg synes det blir feil å stemple noen som høyreorienterte eller for den saks skyld konservative bare fordi de yter motstand mot dette.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nei, jula hadde ikke blitt ødelagt. Likevel så mener jeg det blir feil å kreve lønn for disse høytidene, spesielt når de fleste på månedslønn ikke får betalt for andre fridager enn 1. og 17. mai. Dessuten så har man flere høytider innenfor islam, og disse har også gjerne en varighet over flere døgn.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvordan dette skulle vært gjennomført er selvfølgelig ikke spørsmålet her. For å gjenta originalpåstanden til Boo-Boo:

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Og ja, jeg vet at denne saken ikke har noe med regjerings integreringspolitikk å gjøre, men skolen i denne saken prøver å være politisk korrekt. Med andre prøver han bare å følge etter det staten allerede gjør. Nekte nordmenn sine gamle skikker slik at personer med annen religion og kultur ikke blir fornærmet."
Vis hele sitatet...
Det er en temmelig drøy påstand. Nå har jeg ingen oversikt over nøyaktig hva som er nordmenns gamle skikker (bortsett fra TV-programmet i jula), men blir noen av dem virkelig hindret i statlig regi, og hvordan gjøres i såfall dette? Jeg antar det ikke er snakk om droppingen av skolegudstjenester før jul akkurat.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Det er da absolutt ingenting som tilsier at verken Caperno eller noen andre skal måtte tilpasse seg "krav fra utsiden" helt uten videre?! Du er veldig tverr i tolkningen av det han skriver.

At noen kanskje ikke vil delta i Lucia-tog, grøtspising, juletrefeiring osv er bare noe nordmenn må godta. Noe annet ville vært urimelig. Men på samme måte skal selvsagt ikke det faktum at det finnes folk her i landet som f eks ikke spiser svin, ikke liker nakenhet, blir støtt av homofile eller lignende, forandre vår egen atferd.

Med nye landsmenn fra andre kulturer bør vi naturligvis hele tiden addressere bekymringer fra disse med respekt og vurdere det de sier, men det er ingen selvfølge at vi godtar dette uten videre. Flertallet må bestemme, slik er det bare.

Selv føler jeg at det er media som i stor grad har gitt oss inntrykket av at muslimer er veldig "krevende" i denne type sammenhenger, og det at mange av oss tenker at "hele landet" bøyer seg etter såpen overfor muslimer for ikke å gjøre de sinte. Tror nok at det er flere nordmenn som er imot at slike "hensyn" skal tas enn det er som er for de. Den dagen et flertall mener noe annet må vi rette oss etter det.

Så jeg synes det blir feil å stemple noen som høyreorienterte eller for den saks skyld konservative bare fordi de yter motstand mot dette.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. For det første er det ikke snakk om krav fra utsida, det er krav fra innsida. Folk flest er fortsatt positive til innvandring og det innebærer faktisk at man tar innover seg kulturforandringer. Hva du får inntrykk av i vg og dagbladet og spesielt kommentarfeltet er langt fra representativt. Dessuten er det høyresia som tradisjonelt sett er kulturkonservative og innvandrerfiendtlig, så det må vel være lov å kalle en spade for en spade.
Det er vel heller ingen her landet som blir så støtt av alkohol, nakenhet og homofili som bibelbeltet, som består av noe sånn som 95% hvite nordmenn.

Som et siste poeng: Et sikkert kjennetegn på et velfungerende demokrati er at flertallet tar hensyn til mindretallet.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 13:38.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg mener at begge skal tilpasse seg hverandre. Altså et kompromiss. Vi tilpasser oss dems kultur til en viss grad; mens dem tilpasser seg oss. Og med tanke på alt presset av vestlige kulturen gjennom media og markedskreftene ender de nok opp med å tilpasse seg oss; mer enn vi tilpasser oss dem uansett. Vi kan ikke bare sitte og tro at vi skal ta til oss mange asylsøkere; prøve å hjelpe dem og så ikke være noe i imøtekomne til kulturen dems. Verden funker ikke på den måten.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke hevde at vi ikke er imøtekommende ovenfor andre kulturer, snarere tvert i mot. Men det finnes en mellomting. Å nekte barn nisseluer av frykt for å støte minoriteter er en holdning som jeg ikke kan akseptere. At man foreslår å innskrenke ytringsfriheten er også uakseptabelt. Sharia er ikke noe som jeg vil ha her, og ser man mot England og Frankrike, så er det vel de færreste som kunne tenke seg slike tilstander her også. Vi skal være imøtekommende ja, men vi skal ikke endre på ting kun fordi vi ønsker å blidgjøre andre samfunnsgrupper som ikke deler de samme synene.

Sitat av Mith Vis innlegg
Så lenge du ikke sier noe om hva som er dine verdier og din kultur annet enn at det er noe du har arvet fra dine foreldre så tar jeg det forgitt at de ikke akkurat er progressive. Da må du bare akseptere at andre kulturer og ideologier stadig forandrer kulturen og verdiene, på trass av ditt konservative syn, nettopp fordi kulturer og verdier alltid er i endring. Det er ikke snakk om noen kulturer som skal eksistere sammen, det er snakk om en felles kultur.
Det er heller ikke snakk om noen førsterett på verdier, det er snakk om å ta innover seg de forandringene som kommer og ikke kjempe med nebb og klør for å prøve å beholde et glansbilde av gamledager. Det er som sagt umulig.
Vis hele sitatet...
Felles kultur? Ja, det må vi jobbe for. Det er ikke noe som skjer over natta. Men jeg er helt enig, la oss arbeide for en felles kultur, men da basert på norske demokratiske verdier, og uten Sharia og andre særtilbud.

Når det gjelder min kultur og mine verdier, så vil jeg faktisk ikke tro de er så langt borte fra dine egne, selv om du helt tydelig er ekstremt lang ute på venstresiden. Jeg setter alle mennesker like høyt, og jeg tror på demokratiet og på valg- og religionsfrihet. Jeg vil at alle skal kunne velge, og ikke bli nektet å gå med f.eks en nisselue, bare pga. at noen tror at andre kan bli støtt av dette.

Jeg motsetter meg imidlertid holdninger som går ut på at man skal endre på det norske samfunnet for å bedre imøtekomme tilflyttede utlendinger og deres holdninger. Jeg mener også at utlendinger flest ikke har noen problemer med den norske kulturen, men at flere etnisk-norske ikke ser dette, og derfor arbeider for noe som innvandrere flest ikke bryr seg noe særlig om. Problemet ligger hos politikerene og feilopptatte holdninger i det norske samfunn, og ikke hos innvandrerene selv.


Sitat av luni Vis innlegg
Nå har jeg ingen oversikt over nøyaktig hva som er nordmenns gamle skikker (bortsett fra TV-programmet i jula), men blir noen av dem virkelig hindret i statlig regi, og hvordan gjøres i såfall dette? Jeg antar det ikke er snakk om droppingen av skolegudstjenester før jul akkurat.
Vis hele sitatet...
For mitt vedkommende, så er det slike holdninger som vi så i denne nisselue saken som skremmer meg. Ikke det at denne saken i seg selv var så veldig kontroversiell, men det er prinsippet det går på. For hva blir det neste som må vike for at "minoriteter ikke skal føle seg støtt?"


Sitat av Mith Vis innlegg
Som et siste poeng: Et sikkert kjennetegn på et velfungerende demokrati er at flertallet tar hensyn til mindretallet.
Vis hele sitatet...
Man skal ta alle med i betrakning, men man skal selvsagt ikke ta mer hensyn til mindretallet, da de jo er i mindretall! Drar man det for langt, så er det jo til slutt dagens flertall som vil bli en minoritet...
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 13:44.
Sitat av caperno Vis innlegg
For mitt vedkommende, så er det slike holdninger som vi så i denne nisselue saken som skremmer meg. Ikke det at denne saken i seg selv var så veldig kontroversiell, men det er prinsippet det går på. For hva blir det neste som må vike for at "minoriteter ikke skal føle seg støtt?"
Vis hele sitatet...
Jeg tror verken denne læreren vil gjenta fadesen eller at staten vil innføre noe nisselueforbud i nærmeste fremtid. Det er mulig noen marginale grupper vil kreve at vi går tilbake til de originale strikkede fjøsnisseluene i stedet for de mer kommersielle med hvit pelskant, eller at foreldre organiserer seg mot stygg hjemmelaget julepynt, men det er bare spekulasjoner fra min side, jeg vet sannelig ikke hva som blir det neste. Noen forslag og en enkeltsak er litt lite å gå på hvis man skal spå, og dersom regjeringen har noen agenda om å utslette de særnorske skikkene våre så er den i såfall unntatt offentligheten. (I tillegg er det svært mange skrullete lærere med fikse idéer der ute.) Nesten spent på å se hva som blir det neste selv.
Sist endret av luni; 14. desember 2011 kl. 14:01.
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg tror verken denne læreren vil gjenta fadesen eller at staten vil innføre noe nisselueforbud i nærmeste fremtid. Det er mulig noen marginale grupper vil kreve at vi går tilbake til de originale strikkede fjøsnisseluene i stedet for de mer kommersielle med hvit pelskant, eller at foreldre organiserer seg mot stygg hjemmelaget julepynt, men det er bare spekulasjoner fra min side, jeg vet sannelig ikke hva som blir det neste. Noen forslag og en enkeltsak er litt lite å gå på hvis man skal spå, og dersom regjeringen har noen agenda om å utslette de særnorske skikkene våre så er den i såfall unntatt offentligheten. (I tillegg er det svært mange skrullete lærere med fikse idéer der ute.) Nesten spent på å se hva som blir det neste selv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du mistolker det jeg skriver med vilje. Da ser jeg lite vits i å fortsette å diskutere med deg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg tror du mistolker det jeg skriver med vilje. Da ser jeg lite vits i å fortsette å diskutere med deg.
Vis hele sitatet...
Men du drar jho opp denne nisseluesaken og sier den skremmer deg. En enkeltsak hvor en lærer gjorde feil, og alle innrømmer at det var feil; og politikerene også går i mot det. Man må da forvente at enkelte lærere gjør en feil uten å tro det er et stort politisk spill.
Sitat av etse Vis innlegg
Men du drar jho opp denne nisseluesaken og sier den skremmer deg. En enkeltsak hvor en lærer gjorde feil, og alle innrømmer at det var feil; og politikerene også går i mot det. Man må da forvente at enkelte lærere gjør en feil uten å tro det er et stort politisk spill.
Vis hele sitatet...
Nisseluenektet skremmer meg ikke. Det er holdningene som ligger bak nisseluenektet som skremmer meg, og dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden. Jeg har heller aldri sagt at dette er ett politisk spill, men jeg angriper i denne tråden det som jeg mener er uheldige holdninger. For å sammenligne så kan jeg dra opp kvinnekampen, som de siste årene har tatt så av at det har blitt parodisk.
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 14:18.
Og som vi da har svart med så er det ikke så farlig om du blir skremt av kvinnekamp og folks holdninger til (hva egentlig?) multikultur. Begge deler er verdier som er godt planta i befolkningen og som folk faktisk er villig til å kjempe for å beholde.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 14:27.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du tar feil. For det første er det ikke snakk om krav fra utsida, det er krav fra innsida.
Vis hele sitatet...
Sorry, men her mener jeg DU tar feil. Eller rettere sagt, du har rett i at det også stilles krav fra "innsiden", som vi kaller det, men det jeg mener med "krav fra utsida", er diverse krav som stilles - noen hypotetiske, andre IRL - til det norske samfunnet av innvandrere av diverse trosretninger. Dette gjelder selvsagt alle, fra svensker til pakistanere, men i dette tilfellet snakker vi jo om muslimer ettersom denne debatten ligger innefor trosretninger.

Sitat av Mith Vis innlegg
Folk flest er fortsatt positive til innvandring og det innebærer faktisk at man tar innover seg kulturforandringer. Hva du får inntrykk av i vg og dagbladet og spesielt kommentarfeltet er langt fra representativt. Dessuten er det høyresia som tradisjonelt sett er kulturkonservative og innvandrerfiendtlig, så det må vel være lov å kalle en spade for en spade.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at nordmenn er imot innvandring, her misforstår du. det jeg sa var at mitt inntrykk er at nordmenn flest IKKE er så opptatte av å ta den type "hensyn" som nisselue-episoden faller inn under, men heller synes at det er tåpelig å være så overpåpasselig. Jeg sa også at de aller fleste muslimer ikke har noen verdens ting imot julefeiring, verken i skolen eller hjemmet. sjefen min er f eks pakistaner, og da han kom til Norge som 10-åring hadde de juletre i stua og gikk med nisseluer på skolen (snakka med ham om denne saken tidligere i dag) fordi det var koselig. Han er selvsagt bare en av mange, men slik tror jeg de fleste muslimer føler det.

Sitat av Mith Vis innlegg
Folk flest er fortsatt positive til innvandring og det innebærer faktisk at man tar innover seg kulturforandringer. Hva du får inntrykk av i vg og dagbladet og spesielt kommentarfeltet er langt fra representativt.
Vis hele sitatet...
Hva er dette her for noe? Jeg har da aldri sagt noe som helst om VG eller Dagbladets kommentarfelt? Her drar du inn noe totalt urelatert og stempler meg som en av disse brukerne for å gi et inntrykk av at jeg er en av disse hobbyrasistene. Tåpelig oppførsel. Du pleier å skrive saklig og godt, men dette er bare hersketeknikk.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er vel heller ingen her landet som blir så støtt av alkohol, nakenhet og homofili som bibelbeltet, som består av noe sånn som 95% hvite nordmenn.
Vis hele sitatet...
Absolutt, dette har du rett i. Men vi har også en andel av innvandrere som blir støtt av dette. Til disse bør vi - så lenge flertallet av befolkningen støtter disse livsstilene (i mangel av bedre ord) - stille det kravet at dette må de godta for å komme inn i landet. Det samme kravet bør vi selvsagt stille de som allerede er norske statsborgere, den eneste forskjellen der er at det er Norges ansvar å sørge for at disse ikke går "out of line". Så her er vi forsåvidt enige, selv om jeg ikke helt ser punktet for diskusjon...?

Sitat av Mith Vis innlegg
Som et siste poeng: Et sikkert kjennetegn på et velfungerende demokrati er at flertallet tar hensyn til mindretallet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men noe det virker som du overser eller har glemt er det at hensynet til mindretallet ikke skal gå negativt utover flertallet. Om flertallets friheter, rettigheter, livsglede (bare å velge og vrake hvilket begrep man vil ha) må lide for at mindretallets ønsker skal være gjennomførbare, er ikke dette et velfungerende demokrati.

Det vi er kommet inn på her omhandler faktisk poenget i det jeg vil frem til.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Hva er dette her for noe? Jeg har da aldri sagt noe som helst om VG eller Dagbladets kommentarfelt? Her drar du inn noe totalt urelatert og stempler meg som en av disse brukerne for å gi et inntrykk av at jeg er en av disse hobbyrasistene. Tåpelig oppførsel. Du pleier å skrive saklig og godt, men dette er bare hersketeknikk.
Vis hele sitatet...
Det er du som påstår at media gir oss inntrykk av at muslimer er krevende å ha med å gjøre. Hvor får du det fra hvis det ikke er fra nettopp tabloidene og kommentarfeltene?

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Helt enig. Men noe det virker som du overser eller har glemt er det at hensynet til mindretallet ikke skal gå negativt utover flertallet. Om flertallets friheter, rettigheter, livsglede (bare å velge og vrake hvilket begrep man vil ha) må lide for at mindretallets ønsker skal være gjennomførbare, er ikke dette et velfungerende demokrati.

Det vi er kommet inn på her omhandler faktisk poenget i det jeg vil frem til.
Vis hele sitatet...
Jo, det er nettopp det som er saken. Hvis vi skal gi minoriteter rettigheter så må det selvfølgelig gå på bekostning av flertallet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Og som vi da har svart med så er det ikke så farlig om du blir skremt av kvinnekamp og folks holdninger til (hva egentlig?) multikultur. Begge deler er verdier som er godt planta i befolkningen og som folk faktisk er villig til å kjempe for å beholde.
Vis hele sitatet...
Ja, og selvsagt så skal vi beholde disse verdiene. Men kvinnen er ikke lenger diskriminert, så kampen har vært vellykket. Men er ikke kvinnekampen ferdig? Hva er det som gjenstår? (Men dette er strengt tatt ikke diskusjonen her. Jeg nevnte det som ett eksempel på ting som har gått for langt og utspilt sin funksjon). Om du driter i at jeg blir skremt av tidligere nevnte holdninger (jeg er ikke skremt av kvinnekampen, btw. Jeg er oppgitt) så er det helt greit. Dersom du ikke forstår hva jeg mener, så har du enten ikke lest hva jeg skriver, eller så er du ikke interessert i forstå. Uansett så har jeg gitt klart uttrykk for mine meninger i denne tråden, så jeg trenger ikke å gjenta meg selv enda en gang.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er du som påstår at media gir oss inntrykk av at muslimer er krevende å ha med å gjøre. Hvor får du det fra hvis det ikke er fra nettopp tabloidene og kommentarfeltene?
Vis hele sitatet...
Media, ja, altså aviser som VG og Dagbladet, men jeg har aldri nevnt noe om kommentarfelter i disse avisene. De fleste vet hva slags "debatter" som føres der og hvor usaklige og ofte rasistiske folka der er. Å hinte til at jeg tar mine meninger derfra vil jeg kalle en form for hersketeknikk.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det er nettopp det som er saken. Hvis vi skal gi minoriteter rettigheter så må det selvfølgelig gå på bekostning av flertallet.
Vis hele sitatet...
Og da er vi tilbake på sprøsmålet om hvor denne grensa skal gå. Hvor langt er vi villige til å gå før det vi må gi opp for å tilfredsstille et mindretall blir uakseptabelt? Du skriver som om det er en selvfølge at vi ofrer disse tingene, og om folk som Caperno ytrer motvilje til dette er du veldig raskt frempå med stempler og konklusjoner som ikke gir mye rom for diskusjon.

Sorry om jeg fremstår som krass i formuleringene selv, ikke meninga å egle opp til noen krangel, bare så det er sagt.

Bare for å legge til: Slik situasjonen i landet vårt har vært de siste årene, ser vi politikere som er redde for å stemples som rasister eller bli beskyldt for diskriminering, og som dermed kommer med "redde" utspill som for gjennomsnittsnordmannen høres helt tåpelige ut. Og dermed har vi en situasjon hvor et forrykt forslag nesten gjennomføres, og folk tenker "wow, da må det jo ha en del folk bak seg, da...", men egentlig er det bare et inntrykk skapt av mediastorm.
Mange her er så inmarri redde for folk som kommer utenifra og stiller krav.. fysj..

Men om vi lar de komme til norge. Skal det da følge med en taushetskultur hvor man ikke får si sin mening?

Og hva om mange nordmen konverterte eller stilte krav om "rasere" kulturskatten. Hadde det da vært galt? Dette er et resultat av globalisering vel så mye som innvandring. Og om man skal sitte inne i hulen sin å kjempe mot dette så må man samtidig gi avkall på billig first-prise, polske snekkere og mye annet som vi nyter ifbm med gloabliseringen.

Enkelte sier de er for demokrati og religionsfrihet, men samtidg passer du på å få med at det er bare så lenge det ikke går utover deg og ditt. Syns det viser stor dobbeltmoral.

Om man tar inn en person og denne blir norsk statsborger, så er den like mye norsk som noen andre. og bør kunne si at vi ikke vil ha nisseluer i skolen, selv om vi alltid har gjort det.

På samme måte som at noen sa at kvinner burde ha stemmerett selv om vi alltid lot menn stemme.

Det er jo selvsagt ikke alle forslag som er like gode, men at skal kunne ytre de; ja det skal man. og å drive å kneble de bare fordi de kommer utenifra er helt på trynet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nisseluenektet skremmer meg ikke. Det er holdningene som ligger bak nisseluenektet som skremmer meg, og dette har jeg gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden. Jeg har heller aldri sagt at dette er ett politisk spill, men jeg angriper i denne tråden det som jeg mener er uheldige holdninger.
Vis hele sitatet...
Og som jeg har forsøkt å få frem så er det ikke snakk om noen utbredt holdning verken fra politisk hold eller lærerstanden. Når du og flere trekker frem eksempler på "at det offentlige ønsker særtilbud for minoriteter", og spør hva som blir det neste, så kan det vanskelig tolkes på en annen måte enn at du ser denne enkeltsaken i en større sammenheng. Det har du ikke grunnlag for.

Den ekstreme høyresiden har konstruert seg en virkelighet hvor den norske kulturen er i umiddelbar fare og at landet nærmest er under angrep fra folk med en felles agenda, og det er myter vi ikke burde gi grobunn i et opplyst samfunn.
Sitat av jalig Vis innlegg
Mange her er så inmarri redde for folk som kommer utenifra og stiller krav.. fysj..
Vis hele sitatet...
Dine ord. Jeg er mer bekymret over venstrefolkets holdninger, enn jeg er over innvandrere.

Men om vi lar de komme til norge. Skal det da følge med en taushetskultur hvor man ikke får si sin mening?
Vis hele sitatet...
Eh, nei? Dette har heller ingen påstått. Du roter.

Og hva om mange nordmen konverterte eller stilte krav om "rasere" kulturskatten. Hadde det da vært galt?
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt!

Dette er et resultat av globalisering vel så mye som innvandring. Og om man skal sitte inne i hulen sin å kjempe mot dette så må man samtidig gi avkall på billig first-prise, polske snekkere og mye annet som vi nyter ifbm med gloabliseringen.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med saken å gjøre? Ærlig talt...

Enkelte sier de er for demokrati og religionsfrihet, men samtidg passer du på å få med at det er bare så lenge det ikke går utover deg og ditt. Syns det viser stor dobbeltmoral.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker kke om å bryte inn i innvandrerkulturen og diktere rundt. Men da mener jeg heller ikke at det er for mye forlangt at vår kultur også får være i fred.
Om man tar inn en person og denne blir norsk statsborger, så er den like mye norsk som noen andre. og bør kunne si at vi ikke vil ha nisseluer i skolen, selv om vi alltid har gjort det.
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig. Man er ikke norsk om man har innvandret. Akkurat som jeg ikke hadde sett på meg som en amerikaner dersom jeg flyttet til USA. Barn som er født av innvandrere med norsk statsborgerskap er selvsagt norske.

Det er jo selvsagt ikke alle forslag som er like gode, men at skal kunne ytre de; ja det skal man. og å drive å kneble de bare fordi de kommer utenifra er helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Man kan komme med så mange forslag man bare vil. Det har alle full rett til. Men det er også en stor forskjell på ett forslag og det å realisere ett forslag som diskriminerer flertallet.

Sitat av luni Vis innlegg
Og som jeg har forsøkt å få frem så er det ikke snakk om noen utbredt holdning verken fra politisk hold eller lærerstanden. Når du og flere trekker frem eksempler på "at det offentlige ønsker særtilbud for minoriteter", og spør hva som blir det neste, så kan det vanskelig tolkes på en annen måte enn at du ser denne enkeltsaken i en større sammenheng. Det har du ikke grunnlag for.
Vis hele sitatet...
For noe vås. Jeg har aldri snakket om noen holdninger direkte fra politisk nivå eller lærerstanden som tar sikte på å bryte ned norsk kultur. Jeg snakker om en snillisme og en ubegrunnet frykt for å støte minoriteter, og som da fører til at man tar merkelige grep for å unngå noe man ser for seg at kan bli ett problem. Slike holdninger finner du blandt en del politikere og befolkningen generelt. Og selvsagt så ser jeg dette i en større sammenheng; nisselueforbudet var totalt absurd, men langt fra det verste eksempelet. Problemstillingen er den samme; Hvorfor må vår kultur vike for andre fremmede kulturer?

Den ekstreme høyresiden har konstruert seg en virkelighet hvor den norske kulturen er i umiddelbar fare og at landet nærmest er under angrep fra folk med en felles agenda, og det er myter vi ikke burde gi grobunn i et opplyst samfunn.
Vis hele sitatet...
Hvordan du har fått dette inntrykket ut fra denne tråden?

Du snakker om opplyst samfunn. Hva er så galt med å elske den kulturen og de rettighetene man er vokst opp med? Hva er så galt med å ha respekt for hverandres kultur uten å legge seg opp i det og diktere andre om hva som er rett? Er alle vi som ikke ønsker å "bytte ut" norsk kultur med andre kulturer rasister, kanskje? Det virker nesten som at du, og flere, ikke kan akseptere at noen setter norsk kultur foran andres. Det virker faktisk som om du setter andres kultur foran den norske, og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg mener at vi skal ha aksept og respekt for andre kulturer, men aldri la disse presse ut den norske.
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 16:41.
Dette er helt på tryne !

Når noen kommer utenfra for de respektere slik Norge har det. vist dem ikke klarer det kan de holde seg vekk fra Norge.

Det er greit at vi har folk som kommer utenfor. men da må dem respektere Norge slik vi har det.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av expired Vis innlegg
http://dt.no/nyheter/nektet-nisselue...ning-1.6661838

Hva er dette her for noe?

Synes det blir ganske drøyt å sensurere nisseluene fra juleavslutningen. Jeg er selv en utlening ( selv om jeg er født i Norge ) og mener dette blir bare for dumt. Grunnen til det er at det er dette her som skaper rasisme ! Lærerene på denne skolen tror at hvis de fjerner og sensurerer alt som er kristent med julen så blir det likt for alle og alt blir bra? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig og tenke slik? Jeg veit om mange jenter som går på denne skolen og de kommer med hijab og alt som er, men ingen sier noe til det? og selfølgelig så har ingen rett til å si noe om det.. men når de fjerner noe som jeg vet de fleste nordmenn elsker nemlig jul og julestemningen synes jeg også det muslimer og jøder har på hodet skal også bli fjernet. Mange norske er "redde" for å uttale seg for mye om sånt siden dere blir jo stemplet som rasist ganske enkelt, derfor tenkte jeg at det er greit hvis en med innvandrer bakgrunn som meg kan uttale meg om dette.

Veit jeg ikke er den flinkeste til å skrive men ville dele det jeg har å si
også lurer jeg jo hva dere mener om dette da
Vis hele sitatet...
Sånne innvandrere som deg liker jeg, har forståelse for at dette blir alt for dumt. Skal ikke vi kunne holde på tradisjonene våre fordi det skal virke rasistisk? Da får heller dem som syns nisseluer på en JULE-avslutning virker upassende ikke møte opp. Makan til surr, kjenner jeg blir ordentlig provosert.
Jeg må si jeg synes diskusjonen om fare for tap av vår kultur blir veldig lite håndgripelig når man ikke presiserer akkurat hvilke deler av kulturen man er redd for å miste, og gjennom hvilke spesifikke mekanismer man mener dette er i ferd med å skje. Frykter man for popmusikken? Bunad og folkemusikk? Gullrekka på TV? Menneskerettighetene? Rettsstaten? Velferdsstaten? Alt dette er kulturelle elementer, men av totalt forskjellig viktighet, betydning og fotfeste. Jeg er helt klar på at jeg ser ukultur og umoral i religiøse miljøer – være seg muslimske, jødiske eller kristne – som bør bekjempes, men jeg kan ikke helt se at noen elementer av vår egen kultur er truet. Kanskje noen av de som roper høyest om dette vil gi en solid utgreiing, slik at det er mulig å komme videre i debatten?
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg må si jeg synes diskusjonen om fare for tap av vår kultur blir veldig lite håndgripelig når man ikke presiserer akkurat hvilke deler av kulturen man er redd for å miste, og gjennom hvilke spesifikke mekanismer man mener dette er i ferd med å skje. Frykter man for popmusikken? Bunad og folkemusikk? Gullrekka på TV? Menneskerettighetene? Rettsstaten? Velferdsstaten? Alt dette er kulturelle elementer, men av totalt forskjellig viktighet, betydning og fotfeste. Jeg er helt klar på at jeg ser ukultur og umoral i religiøse miljøer – være seg muslimske, jødiske eller kristne – som bør bekjempes, men jeg kan ikke helt se at noen elementer av vår egen kultur er truet. Kanskje noen av de som roper høyest om dette vil gi en solid utgreiing, slik at det er mulig å komme videre i debatten?
Vis hele sitatet...
Du kan vel se distinkte forskjeller mellom norsk og f.eks islamsk kultur? Tror du ikke den delen av kulturen som finnes i sterkt religiøse islamske miljøer er en ganske så stor motsetning i forhold til norsk "hedensk" kultur og verdier?

Men jeg får vel finne frem til noen punkter som jeg mener kan bli en trussel mot den norske kulturen og friheten vår:

*Sharia - En egen islamsk domstol innenfor norske grenser. Sharia overstyrer iflg islam det norske lovverket.

*Kjønnsdeling - Innenfor skole og idrett.

*Ytringsfriheten står ikke like sterkt i andre kulturer, som det gjør her. Vi har allerede sensurert ut kjente og kjære barnesanger og fortellinger. Tegner noen Mohammed, så er det fort at noen blir drept. Tegner noen jesus, så er det få som bryr seg nevneverdig.

*Ett negativt og diskriminerende kvinnesyn

*Kleskoder

*Tvangsekteskap

Alkohol bryter mot f.eks Islam, og flere islamister ønsker derfor å forby det. Svinekjøtt bryter også mot islamsk lov - er det også noe man kan foreslå å forby? Hva skjedde med "å holde på med ditt og la andre holde på med sitt"? Det er heller ikke mange land som har både demokrati og ett islamistisk styresett og som kan kalle seg for vellykket ift. menneskerettigheter og ett reelt demokrati, så det er jo faen med ikke gullrekka jeg tenker på her. Vi ser jo hva islamistene ønsker å endre på i Egypt dersom de får makten. Ett stikkord der er "mindre frihet". Mine meninger bygger på den friheten og det demokratiet som vi er så heldige å ha, samt retten til å ivareta egen kultur og verdier, uten innblandelse fra fremmede kulturer eller personer som ønsker å blidgjøre andre samfunnsgrupper ved å nekte oss deler av vår egen kultur.
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 19:27.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du kan vel se distinkte forskjeller mellom norsk og f.eks islamsk kultur? Tror du ikke den delen av kulturen som finnes i sterkt religiøse islamske miljøer er en ganske så stor motsetning i forhold til norsk "hedensk" kultur og verdier?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at jeg ikke ser forskjell på norsk og islamsk kultur. Jeg spør enkelt og greit hvilke deler av vår kultur du og andre mener at trues.

Sitat av caperno Vis innlegg
*Sharia - En egen islamsk domstol innenfor norske grenser. Sharia overstyrer iflg islam det norske lovverket.
Vis hele sitatet...
Jeg er hjertens enig i at shariadomstoler er sterkt uønsket, og det er tilsynelatende omtrent hele resten av Norge også. Til og med lederen av Islamsk Råd Norge er i mot dette. Slik situasjonen er nå ser jeg ingen grunn til å tro at shariadomstoler vil bli en realitet i Norge.

Det er forresten ikke helt riktig at sharia overstyrer det norske lovverket. I følge Hadith skal man følge lovene til landet man bor i med mindre de går i mot sharia – forskjellen er at slik du beskriver det fremstår det som at det er fritt frem å bryte norsk lov hvis sharia tillater noe som norsk lov forbyr, men det er kun greit, i følge Hadith, å ikke følge norsk lov hvis den befaler noe som er en synd i følge sharia. Det er klart man skal ta slik alvorlig, men jeg ser som sagt ikke at det er realistisk at sharia skal ta over for norsk lov hverken offisielt eller i praksis.

Sitat av caperno Vis innlegg
*Kjønnsdeling - Innenfor skole og idrett.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at vi på noen måte går mot en kjønnsdelingspraksis hverken innenfor skole eller idrett, og jeg ser derfor ikke at vår fellesskapskultur er truet.

Sitat av caperno Vis innlegg
*Ytringsfriheten står ikke like sterkt i andre kulturer, som det gjør her. Vi har allerede sensurert ut kjente og kjære barnesanger og fortellinger. Tegner noen Mohammed, så er det fort at noen blir drept. Tegner noen jesus, så er det få som bryr seg nevneverdig.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du sikter til omskrivingen av "negerkonge" til "sydhavskonge" i NRKs nyinnlesing av Pippi Langstrømpe-bøkene? Det er en litt vanskelig sak, men du bør være klar over at dette angår den såkalte rasismeparagrafen (straffeloven § 135a) som har vært en del av lovverket, og følgelig den norske kultur, siden 1970. Det er riktignok ikke redsel for lovbrudd som lå til grunn for avgjørelsen til NRK når de gjorde nyinnlesingen, men poenget mitt er at rasistiske ytringer – som enkelte hevdet dette er – ikke er lov i følge norsk kultur, og det er følgelig ingen "unorsk" kultur som lå til grunn for avgjørelsen.

Når det kommer til Mohammed-tegninger så står norsk ytringsfrihet fortsatt like sterkt. Det vakte sterke og motbydelige reaksjoner hovedsakelig i andre deler av Europa og den muslimske del av verden når Mohammed-tegningene ble trykket i nordiske aviser, hvor tegnere fikk dødsdommer og drapstrusler, ambassader ble brent og mennesker drept, men ytringsfriheten i Norge kan jeg ikke se at er truet. Du kan trykke Mohammed-tegninger i aviser i dag, og eventuelle truende eller voldelige reaksjoner vil sannsynligvis komme fra andre steder enn Norge. Islamsk Råd Norge, igjen, støttet eksplisitt ytringsfriheten i nevnte sak og fordømte trusler og voldelige reaksjoner, noe som ikke bør gå ubemerket hen. Vi ser ut til å i hovedsak ha en eksepsjonelt liberal muslimsk kultur i Norge, og det er det viktig å anerkjenne, da dette i min mening er meget utypisk islam som religion og ideologi. Det betyr på ingen måte at det ikke finnes noe å kritisere norsk islamsk praksis for, men den ser ikke ut til å være en trussel mot ytringsfriheten.

I forbindelse med dette, så burde vi heller, av prinsipp, motkjempe den tradisjonelle norske begrensningen av ytringsfrihet som tar form i den sovende blasfemiparagrafen (straffeloven § 140), som forbyr sårende utsagn om andres trosbekjennelse.

Sitat av caperno Vis innlegg
*Ett negativt og diskriminerende kvinnesyn

*Kleskoder

*Tvangsekteskap
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du mener seriøst at nordmenns kvinnesyn og frivillige ekteskap er truet. Dette, sammen med en del andre elementer, er ting jeg sikter til som ukultur og umoral i religiøse grupper, men med mindre du kan diske opp med en troverdig forklaring på hvordan ting som frivillig ekteskap skal være en truet skikk, ser jeg ingen grunn til å ta denne frykten seriøst.

Sitat av caperno Vis innlegg
Alkohol bryter mot f.eks Islam, og flere islamister ønsker derfor å forby det. Svinekjøtt bryter også mot islamsk lov - er det også noe man kan foreslå å forby?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke en gang hørt det nevnt at noen i Norge kjemper for å forby alkohol og svinekjøtt, så at dette skal være truet kultur anser jeg som nonsens. Jeg tror ikke heller du er redd for at dette skal bli en realitet.

Sitat av caperno Vis innlegg
Det er heller ikke mange land som har både demokrati og ett islamistisk styresett og som kan kalle seg for vellykket ift. menneskerettigheter og ett reelt demokrati
Vis hele sitatet...
Helt enig. Teokratier, og kanskje islamistiske teokratier spesielt, er praktisk talt alltid totalitære, voldelige, misogynistiske, krenkende og fundamentalt umoralske, men så er det heller ikke noe islamistisk teokrati i Norge, og det ingenting som antyder at det noen gang vil bli det.

Du har påpekt enkelte ting i norsk (eller vestlig) kultur som du føler er truet – mer spesifikt et sekulært rettsvesen og lovverk, kjønnsfellesskap i skole og idrett, og ytringsfrihet – men du har ikke vist til hvordan du mener disse er truet utover diffuse påstander om at tradisjonell islamsk kultur ønsker noe annet. Du må nesten vise til en gjengs og økende oppfatning blant norske muslimer om at man ønsker å fjerne eller forby disse elementene i samfunnet for at det skal fremstå som en holdbar påstand. De resterende punktene, som likestilling mellom kjønnene og frivillige ekteskap er åpenbart ikke truet selv om muslimer skulle ønske å gjøre noe annet seg i mellom. Jeg er selvsagt sterkt i mot enhver form for kvinneundertrykking, kjønnssegregering og tvangsekteskap, og mener det ikke bør være rom for denslags i det norske samfunnet overhode, men dette er altså en diskusjon om hvorvidt norske verdier og kultur er truet.
Sist endret av Provo; 14. desember 2011 kl. 21:34.
Sitat av caperno Vis innlegg
Og selvsagt så ser jeg dette i en større sammenheng; nisselueforbudet var totalt absurd, men langt fra det verste eksempelet. Problemstillingen er den samme; Hvorfor må vår kultur vike for andre fremmede kulturer?
Vis hele sitatet...
Hva er det verste eksempelet? Er det fremdeles snakk om forslag fra enkeltpersoner?

Du snakker om opplyst samfunn. Hva er så galt med å elske den kulturen og de rettighetene man er vokst opp med?
Vis hele sitatet...
Det er ingenting galt med å være glad i f.eks. den norske julefeiringen, og det er heller ingenting som tyder på at den og andre skikker vil forsvinne. Derimot kan man vanskelig snakke om den kulturen man har vokst opp med som noe fastlagt, da det i de fleste tilfeller vil være enorme variasjoner utfra personen man snakker med sin alder, bosted, miljø, religion osv. Å behandle kultur som noe statisk man for alltid kan beholde i sin nåværende form er en utopi for de fleste andre enn amish-samfunn. For femten år siden hadde norske barn kristendom som obligatorisk fag på skolen, for femti år siden hadde vi ennå ikke gjort de store oljefunnene, og for hundre år siden hadde ikke kvinner stemmerett i Norge. Si meg hvilken kultur du har vokst opp med så skal jeg si deg hvor gammel du er.

Hva er så galt med å ha respekt for hverandres kultur uten å legge seg opp i det og diktere andre om hva som er rett? Er alle vi som ikke ønsker å "bytte ut" norsk kultur med andre kulturer rasister, kanskje?
Vis hele sitatet...
Dro du virkelig rasistkortet nå...? Jeg har ikke kalt deg eller noen andre rasister, jeg har stilt meg skeptisk til at denne "kulturutbyttingen" foregår eller vil komme. (Hvis du er rasist så har du selvfølgelig lov til å være det, men om du vil ytre det på noen måte får være opp til deg.)
Heller ikke har jeg sagt det er galt å ha respekt for andres kultur, og det er det nok veldig få som vil si eller mene. Jeg gidder ikke å utbrodere hva jeg synes om én lærers holdninger, da mange nok allerede har gjort det. Spørsmålet er hvorvidt man har grunnlag for å snakke om noe annet enn en ytterst marginal del av befolkningen som ønsker å fjerne norsk kultur av hensyn til minoriteter.

Det virker nesten som at du, og flere, ikke kan akseptere at noen setter norsk kultur foran andres. Det virker faktisk som om du setter andres kultur foran den norske, og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg mener at vi skal ha aksept og respekt for andre kulturer, men aldri la disse presse ut den norske.
Vis hele sitatet...
Dette blir for useriøst og tynt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jeg ikke ser forskjell på norsk og islamsk kultur. Jeg spør enkelt og greit hvilke deler av vår kultur du og andre mener at trues.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at vår kultur er truet den dag i dag. Jeg tror heller ikke kulturen som jeg kjenner den vil forsvinne i løpet av min levetid, det tar nok lengre tid enn som så. Det irriterer meg imidlertid grenseløst at andre - nordmenn såvel som utlendinger - kommer med krav som bryter mot de verdier som jeg - og nordmenn flest - er kjent og oppvokst med. Noe så enkelt som en nisselue fikk begeret til å renne over for min del, men dette er langt fra det verste jeg har hørt.

Jeg er hjertens enig i at shariadomstoler er sterkt uønsket, og det er tilsynelatende omtrent hele resten av Norge også. Til og med lederen av Islamsk Råd Norge er i mot dette. Slik situasjonen er nå ser jeg ingen grunn til å tro at shariadomstoler vil bli en realitet i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller ikke dette blir ett stort problem i nærmeste fremtid, men at vi om noen år får lokale områder hvor sharia praktiseres, er noe jeg ser på som meget sannsynlig.

Det er forresten ikke helt riktig at sharia overstyrer det norske lovverket. I følge Hadith skal man følge lovene til landet man bor i med mindre de går i mot sharia – forskjellen er at slik du beskriver det fremstår det som at det er fritt frem å bryte norsk lov hvis sharia tillater noe som norsk lov forbyr, men det er kun greit, i følge Hadith, å ikke følge norsk lov hvis den befaler noe som er en synd i følge sharia. Det er klart man skal ta slik alvorlig, men jeg ser som sagt ikke at det er realistisk at sharia skal ta over for norsk lov hverken offisielt eller i praksis.
Vis hele sitatet...
Ja, beklager. Der husket jeg feil. Islam setter ikke sharia over norsk lovgivning. Forøvrig, så er Sharia en frivillig ordning og kun gjeldende for muslimer. Jeg ser derfor ikke på det som en direkte trussel mot meg og mine, men heller en trussel mot våre nye landsmenn og integreringen.
Det jeg er redd for er at unge muslimer skal føle seg presset til å verve seg til sharia-domstol. Der kan man risikere straff for noe som for oss er helt vanlig i samfunnet ellers, slik som å f.eks drikke alkohol. Det samme gjelder dersom man blir tatt i løgn. Dette er noe jeg ikke vil se i vårt samfunn. Slike holdninger hvor noen straffes for noe som er fritt for alle oss andre. Fra mitt ståsted så virker det som om sharia er noe jeg ville flyktet fra, men nå har jeg jo heller ikke erfart sharia i praksis, og jeg er ærlig talt ikke så opplest på området.

Jeg kan ikke se at vi på noen måte går mot en kjønnsdelingspraksis hverken innenfor skole eller idrett, og jeg ser derfor ikke at vår fellesskapskultur er truet.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser heller ikke at noen kan være så virkelighetsfjerne og innføre noe slikt. Men jeg tror heller ikke jeg hadde blitt særlig overrasket om det i det minste ble innført en frivillig ordning hvor skolene selv kunne velge hvorvidt de ønsker kjønnsdeling eller ei.

Jeg regner med at du sikter til omskrivingen av "negerkonge" til "sydhavskonge" i NRKs nyinnlesing av Pippi Langstrømpe-bøkene? Det er en litt vanskelig sak, men du bør være klar over at dette angår den såkalte rasismeparagrafen (straffeloven § 135a) som har vært en del av lovverket, og følgelig den norske kultur, siden 1970. Det er riktignok ikke redsel for lovbrudd som lå til grunn for avgjørelsen til NRK når de gjorde nyinnlesingen, men poenget mitt er at rasistiske ytringer – som enkelte hevdet dette er – ikke er lov i følge norsk kultur, og det er følgelig ingen "unorsk" kultur som lå til grunn for avgjørelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte først og fremst på "visen om vesle Hoa". Jeg mener at gamle tekster kommer før rasismeparagrafen, men ser at enkelte kan føle seg støtt - i disse eksemplene av ordet "neger". Det ordet var ikke på den tiden så belastet som det er i dag, og da mener jeg at man bare må akseptere at slik er det. Da mener jeg ikke at man skal fortsette å synge de på skolene, men at man gjerne kommer med en alternativ versjon. Men at man skal pålegge produsentene å fjerne den fra fremtidige utgivelser blir etter min mening helt feil.

Når det kommer til Mohammed-tegninger så står norsk ytringsfrihet fortsatt like sterkt.
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg mener heller ikke at ytringsfriheten er truet i dag. Likevel så er ytringsfrihet noe som ofte er svært begrenset innenfor islamske stater, og det er en ukultur hvor man gjerne kan bli straffet av naboen for å ytre noen meninger som han ikke er enig i. Det er mer vold i disse statene. Her i vesten så klarer de fleste å holde seg rolige og saklige i en debatt. I andre kulturer så braker de sammen, og uenigheter ender opp med død og fordervelse. Jeg ser ikke på dette som en umiddelbar trussel for landet Norge, men er bekymret for at slike holdninger har spredd seg til Norge og at det fortsetter å spre seg gjennom flere generasjoner. Da kan det bli ett problem. Men først og fremst så er dette noe som jeg antar mange innvandrere lever under i dag. Ett strengt "regime" blandt sine egne her hjemme Norge. Det er uheldig.

I forbindelse med dette, så burde vi heller, av prinsipp, motkjempe den tradisjonelle norske begrensningen av ytringsfrihet som tar form i den sovende blasfemiparagrafen (straffeloven § 140), som forbyr sårende utsagn om andres trosbekjennelse.
Vis hele sitatet...
Her er jeg enig selv om den er sovende og ikke har blitt benyttet på ganske lenge. Likevel, så føler jeg det er på tide å fjerne den. Av prinsipp. Vi lever i en helt annen tid nå.

Jeg tror ikke du mener seriøst at nordmenns kvinnesyn og frivillige ekteskap er truet. Dette, sammen med en del andre elementer, er ting jeg sikter til som ukultur og umoral i religiøse grupper, men med mindre du kan diske opp med en troverdig forklaring på hvordan ting som frivillig ekteskap skal være en truet skikk, ser jeg ingen grunn til å ta denne frykten seriøst.
Vis hele sitatet...
Her tenker jeg ikke for vår egen del, men for våre nye landsmenn. De som er en del av den ukulturen, og som blir hindret i å ta en ordentlig del i integreringen. Jeg sier ikke på noen måte at dette er utbredt, men det bekymrer meg å tenke over at slikt skjer også her i Norge.


Jeg har ikke en gang hørt det nevnt at noen i Norge kjemper for å forby alkohol og svinekjøtt, så at dette skal være truet kultur anser jeg som nonsens. Jeg tror ikke heller du er redd for at dette skal bli en realitet.
Vis hele sitatet...
Nei, det var satt veldig på spissen. Dette er overtredelser som kun muslimer risikerer å bli straffet for - og det av sine egne. Det er ille nok det. Det bryter mot mine prinsipper. Når det er sagt så har det blitt foreslått å innføre alkoholfrie dager på utestedene. Dette ble vel aldri tatt særlig seriøst, men det var nå ett reelt forslag. Det syntes jeg bare er frekt.

Helt enig. Teokratier, og kanskje islamistiske teokratier spesielt, er praktisk talt alltid totalitære, voldelige, misogynistiske, krenkende og fundamentalt umoralske, men så er det heller ikke noe islamistisk teokrati i Norge, og det ingenting som antyder at det noen gang vil bli det.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke i nærmeste fremtid. Men her tenker jeg først og fremst på de som tar med seg disse holdningene hit og fortsetter å fremme dem, på bekostning av lett påvirkelige mennesker. Jeg sammenligner det gjerne med kristne sekter som omtrent hjernevasker medlemmene sine.

Du har påpekt enkelte ting i norsk (eller vestlig) kultur som du føler er truet – mer spesifikt et sekulært rettsvesen og lovverk, kjønnsfellesskap i skole og idrett, og ytringsfrihet – men du har ikke vist til hvordan du mener disse er truet utover diffuse påstander om at tradisjonell islamsk kultur ønsker noe annet. Du må nesten vise til en gjengs og økende oppfatning blant norske muslimer om at man ønsker å fjerne eller forby disse elementene i samfunnet for at det skal fremstå som en holdbar påstand. De resterende punktene, som likestilling mellom kjønnene og frivillige ekteskap er åpenbart ikke truet selv om muslimer skulle ønske å gjøre noe annet seg i mellom. Jeg er selvsagt sterkt i mot enhver form for kvinneundertrykking, kjønnssegregering og tvangsekteskap, og mener det ikke bør være rom for denslags i det norske samfunnet overhode, men dette er altså en diskusjon om hvorvidt norske verdier og kultur er truet.
Vis hele sitatet...
Min mening er nettopp det at det ikke er noen gjengs og økende oppfatning blant norske muslimer om at de skal endre den norske kulturen. Dette er ikke noe de ønsker. Det jeg tenker på er de som blir snytt for den norske kulturen. Jeg er nemlig sikker på at ikke alle er like villige til å integrere seg og sine, selv om jeg håper og tror at dette er noe de aller fleste ønsker. Derfor så irriterer det meg også at enkelte - spesielt når det kommer fra hvite nordmenn - ønsker å gjemme bort deler av vår kultur. Hva er da poenget med integrering? I tillegg så risikerer man å såre andre. I dette tilfellet gjaldt det noe så uskyldig som nisseluer, men man kan jo ikke unngå å tenke på hva det neste absurde forslaget vil bli. For det kommer nok.

-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------

Sitat av luni Vis innlegg
Hva er det verste eksempelet? Er det fremdeles snakk om forslag fra enkeltpersoner?
Vis hele sitatet...
Ja, det er snakk om forslag fra enkeltpersoner. Jeg har da heller aldri generalisert dersom det er det du antyder.

Det er ingenting galt med å være glad i f.eks. den norske julefeiringen, og det er heller ingenting som tyder på at den og andre skikker vil forsvinne. Derimot kan man vanskelig snakke om den kulturen man har vokst opp med som noe fastlagt, da det i de fleste tilfeller vil være enorme variasjoner utfra personen man snakker med sin alder, bosted, miljø, religion osv. Å behandle kultur som noe statisk man for alltid kan beholde i sin nåværende form er en utopi for de fleste andre enn amish-samfunn. For femten år siden hadde norske barn kristendom som obligatorisk fag på skolen, for femti år siden hadde vi ennå ikke gjort de store oljefunnene, og for hundre år siden hadde ikke kvinner stemmerett i Norge. Si meg hvilken kultur du har vokst opp med så skal jeg si deg hvor gammel du er.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, men alt det jeg i dag har sagt bunner egentlig ut i at ingen kan nekte noen nordmenn deler av den norske kulturen, uansett om det er nisseluer eller kvinnenes stemmerett det er snakk om. Gjør man det så nekter man ikke bare oss det vi er så vant til, men man nekter også andre å delta i vår kultur. Jeg er fullstendig klar over kulturen forandrer seg med tiden, det er jo innlysende. Men de viktige verdiene vil vi forhåpentligvis ta med oss videre. Uskyldige og harmløse ting slik som nisseluer får forhåpentligvis også bli med, og jeg tror ærlig talt ikke det finnes noe stort antall mennesker som blir lei seg av den grunn.

Dro du virkelig rasistkortet nå...? Jeg har ikke kalt deg eller noen andre rasister, jeg har stilt meg skeptisk til at denne "kulturutbyttingen" foregår eller vil komme. (Hvis du er rasist så har du selvfølgelig lov til å være det, men om du vil ytre det på noen måte får være opp til deg.)
Heller ikke har jeg sagt det er galt å ha respekt for andres kultur, og det er det nok veldig få som vil si eller mene. Jeg gidder ikke å utbrodere hva jeg synes om én lærers holdninger, da mange nok allerede har gjort det. Spørsmålet er hvorvidt man har grunnlag for å snakke om noe annet enn en ytterst marginal del av befolkningen som ønsker å fjerne norsk kultur av hensyn til minoriteter.
Vis hele sitatet...
Mitt største mareritt er at vi får ett islamistisk diktatur her i Norge. Men jeg innser jo selvsagt at dette ikke vil skje i min levetid. Likevel så er jeg ikke komfortabel med denne tanken. Jeg er vel litt nasjonalistisk slik. Nei, jeg rettet ikke rasismekortet mot noen spesielle her inne. Det var litt retorisk ment og egentlig ett uttrykk for min overraskelse over den massive motstanden mot noe som jeg egentlig ser på som helt elementært; at man skal kunne beholde sin kultur og sine verdier uten at noen skal ødelegge deler av den i sin nærmest sykelige iver etter å tilfredstille andre kulturer. Denne lærerens holdninger er ikke bare ett hån mot oss som verdsetter nisseluer og andre deler av jula, men det er også ett hån mot de innvandrerene som kunne tenke seg å ta del i den tradisjonelle norske julefeiringen. At ikke dere ser dette er for meg urovekkende.

Dette blir for useriøst og tynt.
Vis hele sitatet...
Tja, med din argumentasjon så glir jeg lett over i de baner. Det er iallefall inntrykket mitt. Men jeg kunne spart meg for den, men det er grenser også på hvor tålmodig jeg klarer å holde meg når det føles som jeg diskuterer med en vegg.

----------------------------------------
----------------------------------------

Jeg har store problemer med å formulere meg kortfattet, derfor så blir det ofte en såkalt "wall-of-text" når jeg blir engasjert. Beklager dette. For å oppsummere så mener jeg ikke at norsk kultur på noen som helst måte er truet pr. dags dato. Jeg mener heller ikke at innvandrere flest ønsker å motarbeide norske verdier. Men jeg mener at veldig mange helt uberettiget tror at innvandrere blir støtt av enkelte aspekter ved den norske kulturen, og at de derfor fremmer forslag som de tror vil virke positivt ovenfor medlemmer av andre trosretninger. Det er slike holdninger som på sikt kan ødelegge kulturen vår - og ikke andre kulturer i seg selv. Jeg liker ikke at noe ved norsk kultur blir nektet oss, selv om det gjelder enkeltepisoder. Det er noe som jeg av prinsipp ikke kan akseptere. Jeg aksepterer heller ikke at norske statsborgere med innvandrerbakgrunn skal bli nektet å ta del i den norske kulturen og verdiene vi er vokst opp med. Det er viktig at vi viderefører de. Dette er mine meninger.

Dette ble min siste post i denne tråden. Det er greit nok at jeg er avhengig av freak, men dette orker jeg ikke å bruke mer tid på. Det er sikkert ingen som gidder å lese hele innlegget engang. God natt.
Rektor sier nå at det var av hensyn til en annen norsk religiøs menighet som ikke feirer jul.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3661394.html
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Rektor sier nå at det var av hensyn til en annen norsk religiøs menighet som ikke feirer jul.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3661394.html
Vis hele sitatet...
Første jeg tenker på her er Jehovas vitner... noen med andre forslag?
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Første jeg tenker på her er Jehovas vitner... noen med andre forslag?
Vis hele sitatet...
Nei det er nok Jehovas Vitner.
Dette er kjempe teit!! Jeg er selv invandrer men har bodd i norge siden jeg var 5. Har ikke noe i mot norsk kultur og tradisjon eller religion for den saks skyld. Når man ført kommer til Norge for og bosette seg her så skal man i det minste respektere norske tradisjoner. Syns det er trist at media sette alle utenlandske i dårlig lys, er lei av og høre andre snakke rasistisk på grunn av media. Mener sånne ting for nordmenn til og mislikke invandrere enda mer og jeg mener selv at en stor del av folket ikke liker invandrere i det hele tatt. Noen kan jeg skjønne fordi de kan ha hatt dårlig opplevelser eller bare fordommer, sånn er mennesker desverre.
Sitat av alboo Vis innlegg
Dette er kjempe teit!! Jeg er selv invandrer men har bodd i norge siden jeg var 5. Har ikke noe i mot norsk kultur og tradisjon eller religion for den saks skyld. Når man ført kommer til Norge for og bosette seg her så skal man i det minste respektere norske tradisjoner. Syns det er trist at media sette alle utenlandske i dårlig lys, er lei av og høre andre snakke rasistisk på grunn av media. Mener sånne ting for nordmenn til og mislikke invandrere enda mer og jeg mener selv at en stor del av folket ikke liker invandrere i det hele tatt. Noen kan jeg skjønne fordi de kan ha hatt dårlig opplevelser eller bare fordommer, sånn er mennesker desverre.
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke innvandrere man tok hensyn til i denne saken, men norske kristenfundamentalister. Jeg har ikke sett så mange innlegg i denne tråden ennå som kritiserer kristenfundamentalistenes negative påvirkning på norsk tradisjonell kultur men jeg regner med at de kommer snart.