Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4849
Jeg skal vrake en bil og det er en lokal høgger som tilbyr å hente vrak gratis. Men de har endel kø på henting for tida og vil ha alt av navn, adresse ol for å evt sende purring hvis jeg for en eller annen grunn ikke vraker biln hos dem når de komemr til meg på ventelista.

Det er jo forsåvidt greit. Men liker jo ikke å gi ut alt av sånn info til tifeldige folk. Kan de sjekke om jeg f.eks gir dem et siffer feil på prs.nr? Som en "kredittsjekk" eller noe?
Sikkerhetsklarert
Enkelt, de må ha personnummer for å kunne identifisere deg som eier av bilen.
Og kontonummeret trenger de for å utbetale vrakpant.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å gi fra meg dette.
Tja - men pant er ikke utbetalt av dem. trenger de å rapportere kontonummer til "Toll og Avgiftsdirektoratet ca 4-5 uker etter innlevering." ?
Det er en avtale jeg ikke hadde inngått var jeg deg.
Da ville jeg ihvertfall stilt krav om en dato bilen skal fjernes innen, sånn du beskriver det kan bilen bli stående lenge før den travle høggeren henter din bil.
Personnummer identifiserer ikke en dritt uten fødselsdato (fødselsdato + personnummer = fødselsnummer)..
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Jeg skal vrake en bil og det er en lokal høgger som tilbyr å hente vrak gratis. Men de har endel kø på henting for tida og vil ha alt av navn, adresse ol for å evt sende purring hvis jeg for en eller annen grunn ikke vraker biln hos dem når de komemr til meg på ventelista.

Det er jo forsåvidt greit. Men liker jo ikke å gi ut alt av sånn info til tifeldige folk. Kan de sjekke om jeg f.eks gir dem et siffer feil på prs.nr? Som en "kredittsjekk" eller noe?
Vis hele sitatet...
Jeg kan nærmest garantere for for samme kommentar som "pjukern" (grunnen til at jeg ikke kan si 100 prosent er at jeg ikke kjenner til personene du snakker om) Jeg har drvet med kjøå og salg av biler i 19 år

Og personnr er noe du må gjøre tilgjenglig for en kjøper/hogger på et tidspunkt uansett, da dette kreves på salgsmld som må leveres biltilsynet, ingen oppkjøper/hugger i verden vil gi deg ansvaret for at det blir levert.det eneste du vil kunne få er kopi av papirene hos en uautorisert hugger, en oppkjøper kan kansje nøye seg med kopi og at du leverer orginal

men at de krever personnr FØR levering av bil er noe jeg ikke har vært borti
så det må isåfall være det eneste "mistenksomme" her. Hvis det gjør det ukomfertabel. så kjøper du bare en lokalavis så står det 10-20 annonser om kjøp av biler og bilvrak som ikke vil spørre om dette før levering,og at det skal foregå via transakjon (kontonr) er også uvanlig så lenge dette ikke er en "stasjonær" og vanlig bilopphuggeri (de betaler aldri kontant)

så summen av mitt resonoment er at du vil ikke kunne forhindre å gi ut personnr. men kontonr. kan unngåes at dette er å gi ut kontonr

Du kan se bort fra alle andre svar for dette er det RIKTIGE svaret

mvh skukketrure
Sist endret av skukketrure; 21. desember 2013 kl. 21:48.
Kan ikke helt si hva de skal med personnummeret ditt, for du kan nemlig levere naboen helt uten å dokumentere at det er din bil. Men du må nok legge igjen kontaktinfo i tilfelle bilen blir meldt stjålet like etter.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Jeg kan nærmest garantere for for samme kommentar som "pjukern" (grunnen til at jeg ikke kan si 100 prosent er at jeg ikke kjenner til personene du snakker om) Jeg har drvet med kjøå og salg av biler i 19 år

Og personnr er noe du må gjøre tilgjenglig for en kjøper/hogger på et tidspunkt uansett, da dette kreves på salgsmld som må leveres biltilsynet, ingen oppkjøper/hugger i verden vil gi deg ansvaret for at det blir levert.det eneste du vil kunne få er kopi av papirene hos en uautorisert hugger, en oppkjøper kan kansje nøye seg med kopi og at du leverer orginal

men at de krever personnr FØR levering av bil er noe jeg ikke har vært borti
så det må isåfall være det eneste "mistenksomme" her. Hvis det gjør det ukomfertabel. så kjøper du bare en lokalavis så står det 10-20 annonser om kjøp av biler og bilvrak som ikke vil spørre om dette før levering,og at det skal foregå via transakjon (kontonr) er også uvanlig så lenge dette ikke er en "stasjonær" og vanlig bilopphuggeri (de betaler aldri kontant)

så summen av mitt resonoment er at du vil ikke kunne forhindre å gi ut personnr. men kontonr. kan unngåes at dette er å gi ut kontonr

Du kan se bort fra alle andre svar for dette er det RIKTIGE svaret

mvh skukketrure
Vis hele sitatet...
grunnen de spør etter konto nr er trolig for å sende meg en regning hivs sjåføren får en "bomtur". men har de idet heletatt muligheten til det?

at jeg må vise leg eller vognkort del 2 når de henter den er jeg jo klar over, men de har vel ingen måte å sjekke dette på forhånd? er jo bare venteliste-greie det er snakk om her med første ..
Grunnen til at de spør om personnummer er veldig enkel og helt stueren.
Det er som pjukern sier og skukketrure underbygger - de vil vite at du er den faktiske eier av bilen før de gidder å ta seg bryet med å kjøre dit. Ikke noe hokuspokus.

Når det gjelder personnummer generelt kan det virke som den gjengse nordmann er paranoid ovenfor det merkelig nok.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Personnummer identifiserer ikke en dritt uten fødselsdato (fødselsdato + personnummer = fødselsnummer)..
Vis hele sitatet...
åjoda, midterste siffer i personnummer indikerer om du er mann eller kvinne. oddetall for menn, partall for kvinner.

Blandt annet..
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
åjoda, midterste siffer i personnummer indikerer om du er mann eller kvinne. oddetall for menn, partall for kvinner.

Blandt annet..
Vis hele sitatet...
Hvis folk ikke hadde skiftet kjønn så hadde det vært korrekt ja..

PS: Folk skifter fødseldato etter å ha blitt tildelt fødselsnummer også, og skifte av kjønn og fødselsdato er blandt grunnene til at Datatilsynet ønsker at det nye systemet ikke skal inneholde noe som helst informasjon om individet..
Du gir ikke personnummeret ditt til en tilfeldig person du møter på pubben. Men grunnen til at de finnes er at du av og til må identifisere deg opp mot Folkeregisteret. Særlig mystisk er det ikke, du må også oppgi personnummer for å få lånekort på biblioteket. Personnummeret er ikke din personlige hemmelighet, det er enkelt og greit din ID i Folkeregisteret.

Jeg vet ikke mye om bilopphugging, men jeg regner med bilen eller bilnummeret skal tas ut av ett eller annet bil-register når den destrueres. Folk som driver med ID-tyveri har helt andre måter å skaffe seg personnummer på.
Som nevnte flere ganger her, det er ikke noe skummelt med personnummer. På min arbeidsplass er det ofte slik at vi trenger personnummer ifra kunden for å kunne søke lån på vegne av han/henne. Jeg ser for meg at det er tilsvarende i veldig mange bedrifter.

Men selvfølgelig, det skader ikke å tenke seg om en ekstra gang før man gir det ifra seg. Så lenge hoggeriet ser nogenlunde o.k ut, og personene du har pratet med er greie så er det nok ikke et problem.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Det er helt vanlig at man må legitimere seg når man hugger biler, selv når du leverer den. Du trenger ikke å være eier av bilen, men det skal være mulig å spore hvem som har hugd den.

Kontonummeret trenger de selvfølgelig for å vite hvor pengene skal overføres. Kontonummeret kan ikke brukes til noe annet enn å sette inn penger på...
Sitat av Detectable Vis innlegg
Så lenge hoggeriet ser nogenlunde o.k ut, og personene du har pratet med er greie så er det nok ikke et problem.
Vis hele sitatet...

De bør finnes på denne her:
Godkjente vrakplasser for vrakpant

Hvis ikke bør det vel sees på som ett helt vanlig bruktbilsalg med salgsmelding levert biltilsynet.
Mange som ikke leser ordentlig før de poster piss..

Spmlene jeg har: Har sånne bedrifter mulighet til å verifisere om man gir korrekt info når det er snakk om en sånn venteliste? Og evt sende regning hvis ting ikke går som muntlig avtalt.

2. Det er jo ikke opphugger som sender panten på bilen, men rapporterer de kontonr til toll/avgiftsvesenetvesenet? Har jeg skjønt det riktig. De myndighetene har ikke mulighet til å spore opp dette på siste registrerte eier?
Sikkerhetsklarert
Hva er det som ikke skulle gå som planlagt? Virker på meg som du pønsker på et eller annet her. Er noen stjålet o.l?
De har sikkert et gebyr hvis de kommer på bomtur, hvorfor ringer du ikke bare å spør om dette?

De trenger ikke ditt kontonummer for å sende deg regning.

Når det gjelder utbetaling av vrakpant så pleier huggerne å betale dette til deg selv, de får oppgjøret sitt fra staten når de rapporterer inn chassinummeret.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Mange som ikke leser ordentlig før de poster piss..

Spmlene jeg har: Har sånne bedrifter mulighet til å verifisere om man gir korrekt info når det er snakk om en sånn venteliste? Og evt sende regning hvis ting ikke går som muntlig avtalt.

2. Det er jo ikke opphugger som sender panten på bilen, men rapporterer de kontonr til toll/avgiftsvesenetvesenet? Har jeg skjønt det riktig. De myndighetene har ikke mulighet til å spore opp dette på siste registrerte eier?
Vis hele sitatet...

bump

Nei, de betaler ikke panten på dette stedet. Det blir utbetalt innen 3-4 uker av toll/avgiftsvesenet som jeg har nevnt 2 ganger allerede
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Mange som ikke leser ordentlig før de poster piss..
Vis hele sitatet...
Den kommentaren der vil jeg i hvert fall kalle piss.