Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6588
Har hatt innbrudd i bilen min, og gjestene har ødelagt tenningslåsen, så jeg får ikke vridd om tenninga. I tillegg står rattlåsen på, så det er ikke bare å koble noen ledninger og fyke i vei. Skulle ut på tur i dag, og er litt i villrede nå.

Bilen er en gammel Caravelle, og har ikke startsperre. Noen som har gjort dette før og kan hjelpe meg ASAP? Jeg bryr meg ikke om at rattlåsen blir ødelagt, og fikser ny tenningslås eller setter på en bryter når jeg kommer meg frem dit jeg skal. Det eneste som betyr noe er at jeg kommer meg dit jeg skal. Dette er en gammel bil som sannsynligvis skal skrotes når sommeren er over.

//lehaug
Hvor gammel er karavellen ? Viss den er eldre en 94 er det mulig at d fungerer og slå en flat-skrutrekker i tenningslåsen og vri.

Det meste uten elektronis-startsperre, er "bare og koble noen ledninger og fyke i vei".

Rattlåsen har jeg ikke noen annen erfaring med, en og sparke i rattet til den knekker.
Trådstarter
63 7
Bilen er en nittitre, så ingen startsperre. Vet ikke hvordan og hvor jeg skal sparke for å knekke rattlåsen. Har snakket med politiet, så holder på uforstyrret her. 500 riksdaler til den som kommer å hjelper meg.
Dette er lett, du kan evt borre i tenningslåsen til du nesten er i bånn,få ett litt stort hull så du kan få inn en flat trekker,og vri om...

Gratulerer, bilen har startet..
..gjort dette endel ganger.

Rattlåsen tar dere om dere er 2 stk, bare dra som faen og sparke litt, evt bruke ett jernrør.
Trådstarter
63 7
Så, hvis jeg borrer ut tenningslåsen og får vridd den om, er fortsatt rattlåsen et problem da?

Ingen som vet? Er I gang med å borre ut låsen nå, men den er langt hardere enn man skulle tro.
Jepp, det hjelper nokk ikke på rattlåsen Men du har da vell 2 sterke bein ?
Gjorde dette nettopp på bilen til en kompis, han hadde brukket nøkkelen i låsen.

Tok da bare av dekselene rundt rattstammen, så er tenningslåsen og rattlåsen skrudd fast i rattstammen med skruer som har rundt hode. Disse borrer jeg bare opp med drill.

Når du har gjort det så er rattlåsen borte. Å dra den istykker er ikke å anbefale. Gjorde dette med et vrak som skulle taues til dynga. ende opp med at rattlåsen plutselig låste rattet, og bilen gikk i grøfta.

Så har du tenningslåsen igjenn. Den kan du enkelt skru ifrahverandre, sånn at du bare sikker igjenn med selve tenningsbryteren, nå kan du starte bilen med å vri rundt tenningsbryteren med en flattrekker ol.
Trådstarter
63 7
Kanskje det er noen flere hjelpsomme freaker som er aktive nå? Har altså kommet gjennom den første biten av tenningslåsen, men den den som nøkkelen gjør jobben I er hard som faen. Har bare bor som er lags av som er laget av grautjønn, så dette ser mørkt ut. Fortsatt 500 spenn till den som kommer å fikser rattlåsen så jeg kommer meg avgårde.
Har hørt det kan være svært dødelig å knekke rattlås, de kan falle i lås i full fart og da går det av veien
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Derfor skal du vri rattet helt runt 10-20 ganger.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Derfor skal du vri rattet helt runt 10-20 ganger.
Vis hele sitatet...
Dette er ingen garanti for at rattlåsen ikke vil koble inn igjen. En kompis har en gammel 323 som har blitt stjelt og funnet igjen. De som stjal den, fiksa rattlåsen på den måten. Når kompisen min fant den igjen, koblet han bare inn en universal tenningslås, og brydde seg ikke mer med den rattlåsen. Når jeg skulle låne bilen hans nesten 1 år senere, slo rattlåsen inn midt i et kryss i Oslo. Skummelt! Den hadde heldigvis ikke full kraft lenger, så jeg klarte å vri den av med håndmakt før kollisjon inntraff. Jeg hadde flaks, men anbefaler det ikke. Fjern hele rattlåsen før det går galt...
Volkswagen caravelle er ikke de vanskeligste og tyvstarte. Som regel er rattlåsen kun litt hard plast. Sett deg i setet ved siden av og spark til du hører lyden av plast som knekker.
Tenningslåsen er det vel bare bedre og skru helt ut og koble ledningene direkte? Hvor skal du hen da? Mulig jeg kan kjøre deg for 500 spenn om du ikke skal langt borti gokk og bli der i hele natt

mulig jeg kan få start på den også men da vil jeg se id og vognkort på bilen før onkel blå står der og du har stikki av og jeg står med et jævlig stort forklaringsproblem
Okei, ta ett passe stort skrujern og bank det herdt ned i låsen(med hammmer), så langt at det treffer "pinnen" i bunn av låsen, da tar du av rattlåsen. Da er det bare å vri om og kjøre

Du har ingenting tape!
Trådstarter
63 7
@mp34567: Jeg skal fra Oslo til lillehammer, og være der hele helga, og dessuten skal jeg har med 4 downhillsykler, så hvis du ikke har en svær bil og veldig god tid, så er ikke det noe alternativ desverre.

@xzip: Hah, tenningslåsen er nok betraktelig hardere enn som så. Jeg bankta, borra og slo meg forderva i tre timer i går, og fortsatt faen så er det litt tenningslås igjen, og den sitter bom.

Har nå gått til innkjøp av bussbillet, og dette prosjektet får vente til ferien er over. Ser for meg at jeg fjerner hele tenningslåsmekaniskmen og setter på en bryter og en trykknapp til starteren.
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Rattlåsen tar dere om dere er 2 stk, bare dra som faen og sparke litt, evt bruke ett jernrør.
Vis hele sitatet...
Ja, jævlig lurt. Var dette som tok livet av et par karer på Slemmestad for noen år tilbake.
Bryter mann opp låsen slik så KAN man risikere at den smekker i lås i en sving. Og DET er ikke moro.

Nei, ta heller å knekk låsen på skikkelig vis, og starte bilen med rattlåsen "åpnet" på riktig vis, som om man skulle brukt nøkkel.
en flat liten skrutrekker, en litt stor flat skrutrekker å dette er løst som null komme svisj...
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Ja, jævlig lurt. Var dette som tok livet av et par karer på Slemmestad for noen år tilbake.
Bryter mann opp låsen slik så KAN man risikere at den smekker i lås i en sving. Og DET er ikke moro.

Nei, ta heller å knekk låsen på skikkelig vis, og starte bilen med rattlåsen "åpnet" på riktig vis, som om man skulle brukt nøkkel.
Vis hele sitatet...
hvilke karer i slemmestad? bor her, så nå ble jeg nyskjerrig! hvordan går det med bilen? klarte trådstarter å tjuvstarte den?
Totalt offtopic, men hvis du kom deg til hafjell i helgen tror jeg at jeg så deg. Var hvertfall en skikkelig råtten caravelle der. Uansett, awesome helg!
Trådstarter
63 7
Kom meg til hafjell, men bilen står fortsatt der den sto. Selges nå til høystbydende som delebil ;(

[OT]Drittunge: Enig, knall helg. Litt kaldt på toppen, og forferdelig skuffa over prestasjonene mine i chainless, men ellers heilt topp.[/OT]
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hvilke karer i slemmestad? bor her, så nå ble jeg nyskjerrig!
Vis hele sitatet...
Eg prøvde å google og gaagle det, men jeg fant ikke noe om det i farten.
Det var en del år siden, to karer i en stjålet (Golf?) som dro av i svingen fra Slemmestad mot Nærsnes, akkurat ved den dammen før Nærsnes.
Biltilsynet og etterforskningen viste at rattlåsen var knekt med makt (slik som en her mente man skulle gjøre) og denne klikket inn i svingen og gutta fikk ikke rettet opp bilen. De havnet da i dammen og begge druknet.
Var på vei hjem fra fest et sted mener jeg å huske.

Det var skriverier om det i VG i hvertfall, men jeg husker ikke når det var. Midt på '90 tallet el noe kanskje?

(jeg har selv dratt av veien pga det samme, så jeg vil ikke anbefale noen å "knekke" rattlåsen med makt. Det er bedre å gjøre det "skikkelig" )
like ved der jeg bor jo! dette må jeg finne ut mere om!
på golf kan du bruke en trønder tang (vannpumpe tang) eller umbrako å skr den av, rett under rattet.......