Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3038
Igjen gjør jeg ting jeg overhodet ikke har peiling på.

Driver å skal flytte windows xp fra en harddisk til en større som skal bli master i en maskin når den har fått xp'n installert. Men hvordan i granskogene og diverse andre tette plasser gjør jeg dette? Jeg har prøvd søkemotoren her på forumet men ble igrunn ikke særlig klokere.
Du kan bruke Norton Ghost til å ta et bilde av hele harddisken
Takker. Men det var en pervers pris på det programmet online. Så jeg lurte på finnes det noe billigere. Jeg har ligsom ikke planer om å speile så veldig mange harddisker. (Blir ikke akkurat min nye jobb hehe) Blir kun for å få maskina til å virke en stund lengre før jeg kjøper meg IMAC.
Wow snippsat her var det mye bra å leke med. Takker så meget.
Hehe da jeg hadde installert dette programmet her http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm så døde harddisken totalt. (visste den slet med seg selv men ikke så mye da) Så jeg må installere operativ systemet på annen måte på den andre harddisken. Shit happens.
Sist endret av creavator; 10. august 2008 kl. 12:48.
Du er uansett best off ved å gjøre det slik, og det er enklere..
Ja det er jeg sikkert. Jeg tenkte bare jeg skulle ta det som en opplæring i data. Så nå får jeg finne ut om filene jeg får på dataen kan kopieres til cd og dermed brukes på ny harddisk. Vel vel da blir det litt pc jobb i dag også.
uhm, du kan ikke starte opp windows ved å bare flytte på operativsystemet. Alle de programmene tar sikkert bilder av harddisken og lar deg kopiere dem inn på en annen harddisk, men boot-sektoren leser den neppe.
Og det er boot-sektoren som er kritisk og som du er nødt å få med deg.

Det kan f.eks løses ved å ghoste en annen harddisk, kopiere bildet inn på en annen disk og deretter bruke rescue-cden fra windows for å installere boot-sektoren på den nye harddisken
... og i tillegg har windows registeret registrert harddiskene under HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM MountedDevices. Her er det flere ,eh, "ting" med navn som: \Dosdevices\C:, \DosDevices\D: osv, med tilhørende verdier som såvidt jeg har skjønt er en ID til hardisker og diverse. Windows antar at den selv finnes på en disk med den eller den ID'en, og hvis f.eks. \DosDevices\C: har ID til feil harddisk, går det ikke. Så hvis du bare speiler over en windows-innstallasjon fra en disk til en annen, vil windows (XP, ihvertfall) bare komme til innloggings-skjermen før den rebooter av seg selv.

En mulig løsning er Bart's PE, kjøre regedit, importere registeret (fra nye windows-innstallasjonen som ikke virker), og bytte om på harddisk-registreringene. F.eks gi nytt navn i omtrent denne rekkefølgen:

\Dosdevices\C: -> \Dosdevices\X: (hvor X (eller en annen ledig bokstav) ikke finnes i registeret, og C: er der nye windows blir)
\Dosdevices\D: -> \Dosdevices\C: (Hvor D: da var den nye disken med windows på)
\Dosdevices\X: -> \Dosdevices\D: (Her var da den gamle windows-innstallasjonen)

Antar da at begge harddisker er tilkoplet PC'n samtidig, samt at windows var på C:-driven, og at D-driven er den som du speiler windows over på. Etterpå vil da C: og D: bli byttet om så registeret peker på rette harddisker fra stasjonsbokstavene.

Alternativt kan du bare innstallere windows på nytt på den nye harddisken...
Må installere på nye harddisken fordi den gamle er stein hakke dau. Ikke tegn til snurring inni den. Fikk lastet ned windows xp på den aktuelle maskinen og når jeg skal starte installasjonen så spør den om xp key og når jeg taster inn nøkkelen jeg fikk med så får jeg bare beskjed om at det er feil nøkkel. Så hva gjør jeg nå da skal tru. (Håpe fyren får råd til å kjøpe ny maskin så jeg slipper å bruke timesvis på å hjelpe han gratis?)
Med en liveCD Knoppix kan du gå inn på en "forstyrret" windowsmaskin, og ofte hente ut info fra eksisterende disker.

http://knoppix.com

Last ned, speil og brenn CD. Fra en annen maskin, selvfølgelig. Denne skal kunne boote, og hente innholdet på disker formatert FAT, FAT32 og NTFS.
Sist endret av khawaga; 11. august 2008 kl. 23:40. Grunn: stave