Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1625
Noen som vet om man blir trekt fra visan når man kan bruke den gule "brikka" på korte.. noen steder man kan putte korte nedi greia istelle for å dra stripa hehe..

altså med andre ord... kan man trekke over korte sitt om denne muligheten er på stede? =)
Sitat av Krom
Noen som vet om man blir trekt fra visan når man kan bruke den gule "brikka" på korte.. noen steder man kan putte korte nedi greia istelle for å dra stripa hehe..

altså med andre ord... kan man trekke over korte sitt om denne muligheten er på stede? =)
Vis hele sitatet...
Nei.

Chipen på kortet fungerer helt likt som magnetstripa og du kan derfor ikke overtrekke visakortet ditt om du bruker chip delen istedenfor magnetstripa.
Eneste måten og "trekke over" kortet idag er hvis terminalen du betaler i er offline og ikke ikontakt med BBS, da slår VISA delen inn, dette gjelder i Norge da. Utlandet er jeg ikke helt sikker på.
Sitat av Krom
Noen som vet om man blir trekt fra visan når man kan bruke den gule "brikka" på korte.. noen steder man kan putte korte nedi greia istelle for å dra stripa hehe..

altså med andre ord... kan man trekke over korte sitt om denne muligheten er på stede? =)
Vis hele sitatet...
Du tror vel ikke at hvis du bruker en annen "betalingsløsning" så er ting gratis?
Hvis du kjenner noen som jobber et sted hvor de har en enkel kortterminal er det bare å nappe ut nettverksledningen. Da er du offline og kan overtrekke.

Men anbefaler deg på det sterkeste å bare fikse et mastercard, så slipper du å rive av chip'en eller rive ut ledninger hver gang du skal gi degselv et lite lån.
Vet at postbank kunder har ett vindu på 4 min like før midnatt som de kan ta ut optill 9900 med 0,1 kr på kortet
Postbank Kunder har hva?! forklar litt nermere, visste ikke om den der.
Vet man kan overtrekke visakortet ved mange hoteller. Vil tro dette er fordi det i hovedsak er turister som benytter disse terminalene.

Men i butikker er dette umulig, med mindre terminalen er offline som tidligere nevnt.
Det er mange steder man kan overtrekke. F.eks peppes pizza, taxier osv
Sitat av Petter Pan
Det er mange steder man kan overtrekke. F.eks peppes pizza, taxier osv
Vis hele sitatet...
Som jeg har forstått det, funker ikke dette i taxi lenger.
Sitat av s1gh
Som jeg har forstått det, funker ikke dette i taxi lenger.
Vis hele sitatet...
Godt mulig,. tar sjelden taxi
Funker her hvor jeg bor i taxi. Men her har de fått en trådløs terminal man kan benytte som belaster konto umiddelbart. Men sist jeg tok taxi hadde jeg ikke penger og spurte om å betale på kredit, og det var ikkeno problem.

Edit, men taxiene er instruert om og ringe banken og kontrollsjekke om turen kommer over et hvist beløp.
Sist endret av murloc; 5. juni 2008 kl. 18:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan ikkje folk for guds skuld lære å skilje mellom debet og kredittkort? Har du debetkort kan du i prinsippet ikkje overtrekke ei krone, og du har heftige strafferenter fra banken om du får det til.

Har du kredittkort er det, ja nettopp, kreditt. To totalt forskjellige ting.

Visa finst både som debet og kredittkort, og kombinasjonsløsninger der du har kontokreditt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av inzane1891
Postbank Kunder har hva?! forklar litt nermere, visste ikke om den der.
Vis hele sitatet...
like før midnat skjer det noe i postbanken systemer slik at man kan ta ut opptil 10000 kr uten at man har penger på kortet. man får - på kortet. Vet ikke om man må betale renter på det.
Sitat av FiseFin
like før midnat skjer det noe i postbanken systemer slik at man kan ta ut opptil 10000 kr uten at man har penger på kortet. man får - på kortet. Vet ikke om man må betale renter på det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må du betale renter på det. Det er slik banken tjener penger.

Over til taxi-delen. Du kan ennå trekkes ved taxi selv om du har 0,1kr på kortet slik at du kommer i minus... Men det betyr jo ikke at turen var gratis, fordi du må jo "fylle" opp det du har i minus før du kan bruke kortet (der det ikke går ann å overtrekke)...
Sitat av Clr
Selvfølgelig må du betale renter på det. Det er slik banken tjener penger.

Over til taxi-delen. Du kan ennå trekkes ved taxi selv om du har 0,1kr på kortet slik at du kommer i minus... Men det betyr jo ikke at turen var gratis, fordi du må jo "fylle" opp det du har i minus før du kan bruke kortet (der det ikke går ann å overtrekke)...
Vis hele sitatet...

eeh? så sikker på det? dette er ikke et lån og det er trekt fra et debet kort.
de gangene jeg har overtrekt kontoen har jeg ikke betalt tlbake mer enn det som var i -

må man betale renter på det du trekker over i taxituren også da tror du?
Sist endret av FiseFin; 14. juni 2008 kl. 12:41.
nei FiseFin du har sikkert rett... jeg legger meg flat _______________.
men det du sier er at du kan låne 9900 kr 4min før midnatt? Hvor lang tid må du bruke på å betale tilbake da før det blir renter? Ellers kan du jo trekke debet på 9900kr hver måned :P
Sitat av FiseFin
eeh? så sikker på det? dette er ikke et lån og det er trekt fra et debet kort.
de gangene jeg har overtrekt kontoen har jeg ikke betalt tlbake mer enn det som var i -

må man betale renter på det du trekker over i taxituren også da tror du?
Vis hele sitatet...
Sikker på at de ikke trekker de skyldige rentene 1. januar? Akkurat som de utbetaler renter til deg for at du har hatt penger stående på konto i året som har gått 1. januar.
Sist endret av walbergz; 14. juni 2008 kl. 12:54.
Hvis du spør banken din så sier de enkelt og greit at det er forbudt å overtrekke. Hvis du spør hvor lang tid du har på å betale, så sier de at det skal ikke skje, kortet skal ikke overtrekkes. Så vetta pokker jeg, men rente blir vel per måned uansett...

Jeg kan garantere deg at dette ikke er noe smutthull for å slippe å låne penger fra Lånekassen og måtte betale renter..
Kauder: Det er jo ikke sikkert alle banker har den regelen, men ville tro at ved overtrekk (gå i minus) så låner du jo egentlig penger av banken. Og vanlige banker har jo renter på bortimot alt. Det er slik dem tjener penger.
Sist endret av Clr; 14. juni 2008 kl. 13:21.
Sitat av Clr
Kauder: Det er jo ikke sikkert alle banker har den regelen, men ville tro at ved overtrekk (gå i minus) så låner du jo egentlig penger av banken. Og vanlige banker har jo renter på bortimot alt. Det er slik dem tjener penger.
Vis hele sitatet...
Ifht debet-kort så vil jeg tippe de har samme regelen. Og iom. at kreditt ikke er intensjonen til et debet-kort så er helt sikkert renten skyhøy også. Og siden det overhodet ikke skal overtrekkes så trenger de ikke engang informere om renten.
Sitat av Kauder
Ifht debet-kort så vil jeg tippe de har samme regelen. Og iom. at kreditt ikke er intensjonen til et debet-kort så er helt sikkert renten skyhøy også. Og siden det overhodet ikke skal overtrekkes så trenger de ikke engang informere om renten.
Vis hele sitatet...

Hvis det ikke skal gå å ta ut , så kan man ikke straffe kunden for at det er feil i banken? er ikkei alle minibanker jeg får sjekket saldo og bare håper på at jeg har penger. hvis jeg får - på kortet da, skal jeg betale renter?
Er jo max 10000 som går og ta ut. Og de pengene kommer jo tilbake til banken neste gang jeg får lønn.

men hvorfor ikke bare skaffe seg kredkort
Sist endret av FiseFin; 15. juni 2008 kl. 09:02.