Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2955
Har nå kikket litt på videoer på youtube og annet som har blitt anbefalt i diverse tråder her på Freak, men sitter igjen med ett spørsmål;
Er =Oslo ett bra eller dårlig tiltak?
Mange vil sikkert reagere på at jeg i det hele tatt kan spørre om det, men tenk dere godt om.

Positivt;
- Rusmisbrukerne som selger =Oslo får noe og drive med, og ærlige penger.
- De slepper og drive med kriminalitet for og kunne livnære seg.
- Folk generelt ser på de som mer ærlige folk, og er kanskje ikke like ''redd'' for de.

Negativt;
- =Oslo finansierer jo rusmisbruket deres.
- Mange rusmisbrukere bruker alt de eier og har på og få tak i sin ''daglige medisin, og med penger fra =Oslo er jeg redd overdosetallet er høyere en hva det hadde trengt og vært (Fælt og ''ønske'' de mindre penger enn de allerede har, men det er realiteten i mine øyner).
- De som står bak import og salg av div rusmidler tjener enda mer cash.
- Problemet blir gravd enda lenger ned i gråsonen og folk ser og tenker enda mindre over den jævlige situasjonen rusmisbrukerne er i.

Oppsummering;
- Burde det ikke heller blitt fokusert mer på og få de vekk ifra helvete istedenfor og på en måte bare midlertidig fikse og skyve vekk problemet?

Er klar over at det finnes andre instanser som arbeider med dette og har dette som oppgave, men syntes fortsatt ikke =Oslo gjør den jobben noe lettere.
Sier heller ikke at rusmisbrukerne skal velge mellom og lide eller bli rusfri, men syntes ikke =Oslo gjør noe særlig positivt for rusmisbrukerne. De bare utsetter problemet.
Personlig syntes jeg at =Oslo bare burde vært ett tilbud til folk som ønsket og bli clean og som samtidig gikk igjennom annen behandling, og folk som er clean og prøver og holde seg der.

Så vennligst hold dere seriøse, kom med argumenter for og mot, og ikke angrip hverken meg eller andre om du er helt uenig.

En link om Christer Modin som er =Oslo selger og finansierer sitt heroin missbruk med penger han tjener på det. (Skal også sies at han drømmer om og forandre livet og bli nykter).
Sist endret av Klistermerke123; 30. oktober 2012 kl. 02:01.
Sitat av Mozilla Vis innlegg

Positivt;
- Rusmisbrukerne som selger =Oslo får noe og drive med, og ærlige penger.
- De slepper og drive med kriminalitet for og kunne livnære seg.
- Folk generelt ser på de som mer ærlige folk, og er kanskje ikke like ''redd'' for de.

Negativt;
- =Oslo finansierer jo rusmisbruket deres.
- Mange rusmisbrukere bruker alt de eier og har på og få tak i sin ''daglige medisin, og med penger fra =Oslo er jeg redd overdosetallet er høyere en hva det hadde trengt og vært (Fælt og ''ønske'' de mindre penger enn de allerede har, men det er realiteten i mine øyner).
- De som står bak import og salg av div rusmidler tjener enda mer cash.
- Problemet blir gravd enda lenger ned i gråsonen og folk ser og tenker enda mindre over den jævlige situasjonen rusmisbrukerne er i.
Vis hele sitatet...
Er enig med det du lister som positivt. Det å ha en jobb å gå til skal man ikke undervurdere.
Du beskriver en daglig dose her, og for meg virker det som det er en dose som er der uansett hvor pengene kommer fra. Jeg personlig er for slike tiltak, og tror ikke de store narkobakmennene vil merke noe på lommeboka om =oslo forsvinner.
Er enig med snuskatten i det han skriver over her.

Hadde ikke =OSLO vært der så hadde de som selger bladene mest sannsynlig fått tak i pengene på en mer lyssky måte.
Også er det heller ikke slik at =OSLO direkte finansierer rusmisbruk, de som selger bladene må først kjøpe de, så det =OSLO egentlig gjør er å "selge" muligheten til å få tak i litt mer penger på lovlig vis.

Jeg har selv vært hekta på heroin og solgt =OSLO og jeg kan love deg at det ikke er mye penger i det(bortsett fra juletider, da kan man faktisk tjene en god del.)..hvor mange =OSLO selgere ser du ikke hvis du går rundt i Oslo og omegn. Også er det gjerne de "faste" folkene som kjøper bladene, og de gjør gjerne det i begynnelsen av måneden da det har kommet et nytt nummer. Så kan man stå resten av mnd og selge nesten ikkeno.
Man kan stå i en hel dag og faktisk ikke tjene mer enn hvis man hadde gått ut av en dagligvarehandel med litt øl og ost i sekken en gang.
Så jeg mener folk burde tenke seg litt om når de ser en =OSLO selger, for det er som regel en person som står der syk som faen, men som allikevel ikke tyr til kriminalitet.

Blir selvfølgelig også litt vanskelig for meg å være helt objektiv når jeg faktisk har vært der selv og vet hvordan det er.
Sist endret av Lysskyen; 30. oktober 2012 kl. 05:54.
=Oslo = Bra i min verden.

Synes =Oslo er et fantastisk tiltak. Det skaper selvrespekt, og holder dem vekk fra å knuse bilruter for å stjele vesker o.l. og annen kriminalitet som butikktyveri etc. Narkomane er syke mennesker som trenger medisin. Hver dag. Kan de ikke tjene på annen måte så tyr de til krim.

De narkomane de må selv ville slutte og få sjansen til å slutte gjennom de tilbud som eksisterer. Klart disse tilbudene burde ha økt kapasitet og kvalitet men det kan man jo alltids gjøre noe med. =Oslo er ikke ansvarlig hverken for overdosedødsfall eller at narkomane fortsetter å være narkomane. = Oslo handler om å gjøre en kjip hverdag litt mindre kjip for mennesker som virkelig trenger dette tiltaket for økt selvrespekt og for økt livskvalitet.

Rus omsorg og avvenning er et område som klart kan bli bedre. Og det er det mange som jobber hardt for. Der kan vi også bidra med å legge press på våre folkevalgte. Gjøre det lettere å få subutx eller metadon, kanskje bør vi også endre til at vi kjører rene sprøyterom hvor de tunge knarkerne bare kan møte opp å få utdelt friskemeldinga og få satt det med rent utstyr i trygge omgivelser. Men mens vi nå venter på at rusomsorgen skal bli bedre så gjør =Oslo en kjempejobb idag. Og det er viktig.
Sist endret av ompapa; 30. oktober 2012 kl. 05:53.
Mozilla: Jeg skulle gjerne sett at du begrunnet dine negative aspekter i noe. "Jeg tror =Oslo fører til høyere overdose tall" (fritt sitert) er en interessant påstand i og med at vi har så veldig høye overdose tall som vi har. Men har du noe til å backe opp det utsagnet. Jeg "tror" ikke det stemmer, men siden jeg ikke har noe å basere det på er det ikke et standpunkt jeg flagger høyt. Du burde kanskje se om du kan finne noe forskning på overdose tall blant selgere av =Oslo vs de som utelukkende stjeler for å finansiere bruket sitt.

Vi vet at tunge missbrukere må ha sin daglige dose uansett hvordan stoffet finansieres så for bakmenn og selgere spiller de sannsynligvis liten rolle hvorvidt brukeren har skaffet seg pengene på lovlig eller ulovlig vis. Rusbehovet forsvinner ikke bare fordi man er blakk.

Og det siste motargumentet ditt er i mine øyne det svakeste. Salg av =Oslo kan da på ingen måte sies å gjøre rusproblematikken mindre synlig. Tvert imot. Disse selgerne er med på å synliggjøre antallet missbrukere, og gjennom bladet også informere offentligheten. Så =Oslo er antagelig blant de bedre tiltak når det gjelder å gjøre rusproblematikken mer synlig i samfunnet.
I følge din logikk bør de holdes vekk fra all arbeid og nektes inntekt, fordi det finansierer misbruk. Trur ikke noen kommer til å slutte med heroin fordi =oslo blir stoppa, de er bare et skritt nærmere stereotypen som stjeler og raner for å ha råd til stoff.

De som driver med avisene er ikke nødvendigvis de samme som sender folk på avrusning og tilbyr psykologtimer. Frelsesarmeen gjør noe, =oslo gjør noe, staten gjør noe, politiet gjør no annet. Mange vil hjelpe fra forskjellige kanter med forskjellige metoder, det må ikke være enten eller.
Selv om det sikkert høres sykt ut så kan det for mange godt være en løsning å få utdelt gratis heroin.
Sist endret av Bothrops; 30. oktober 2012 kl. 09:41.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Mozilla: Jeg skulle gjerne sett at du begrunnet dine negative aspekter i noe. "Jeg tror =Oslo fører til høyere overdose tall" (fritt sitert) er en interessant påstand i og med at vi har så veldig høye overdose tall som vi har. Men har du noe til å backe opp det utsagnet. Jeg "tror" ikke det stemmer, men siden jeg ikke har noe å basere det på er det ikke et standpunkt jeg flagger høyt. Du burde kanskje se om du kan finne noe forskning på overdose tall blant selgere av =Oslo vs de som utelukkende stjeler for å finansiere bruket sitt.

Vi vet at tunge missbrukere må ha sin daglige dose uansett hvordan stoffet finansieres så for bakmenn og selgere spiller de sannsynligvis liten rolle hvorvidt brukeren har skaffet seg pengene på lovlig eller ulovlig vis. Rusbehovet forsvinner ikke bare fordi man er blakk.

Og det siste motargumentet ditt er i mine øyne det svakeste. Salg av =Oslo kan da på ingen måte sies å gjøre rusproblematikken mindre synlig. Tvert imot. Disse selgerne er med på å synliggjøre antallet missbrukere, og gjennom bladet også informere offentligheten. Så =Oslo er antagelig blant de bedre tiltak når det gjelder å gjøre rusproblematikken mer synlig i samfunnet.
Vis hele sitatet...

Nei nå får du nesten gi deg her. Det må da gå an å stille spørsmål og å gruble over sammenhenger uten å grave opp forskningsrapporter. Ts konkluderer ikke med at hans oppfatning er korrekt han ønsker å høre andres mening og han ønsker å lufte sin egen. Det er alt for ofte man ser innlegg slik som ditt som nærmest krever full dokumentasjon, forskningsrapporter og what now og noen ganger kan det være på sin plass der hvor folk slenger ut påstander men her er det virkelig ikke snakk om påstander, tvert imot så er ts veldig klar på at dette er hans oppfatning. Og da føler jeg du skyter et bomskudd langt over over godt til side for mål.
Av de jeg kjenner er det veldig få rusmisbrukere som ØNSKER å leve av/skaffe inntekter gjennom ulovlige aktiviteter. Desverre er dette ofte den eneste utveien da særdeles få ønsker å ansette rusmisbrukere. I Trondheim har man lansert tiltaket "Sorgenfri", et lignende konsept der vanskeligstilte kan selge et magasin på gata og kan tjene greie kroner på dette. Dette har, blandt de jeg har pratet med, vært et fantastisk alternativ til den "stereotypiske" hverdagen til rusmisbrukere, da de:
  • Slipper å livnære seg av kriminalitet.
  • Får en viss følelse av delaktighet i samfunnet og ikke lengre bare er igler og sosiale vampyrer.
  • Får vist verden rundt at selv om de har et problem med rus, ønsker de ikke å belaste andre med dette, og dermed blir ansett som hakket mer "menneskelig" enn når de levde av bilstereoer og lommebøker.

Nei, rusmisbruken vil mest sannsynlig ikke gå ned. Ja, rusmisbrukerne vil mest sannsynlig bli mer synlig i sentrumens hverdag. Men vinningskriminaliteten vil mest sannsynlig gå ned, en synliggjøring av de "lidende" vil ha større sjanse for å bringe økt fokus på samfunnsstillingen deres og skape debatt rundt temaet, noe som vil være delaktig til veien for å finne en permanent løsning, og i værste fall kan man til og med komme til å slå av en prat med en eller to av disse og komme til å innse at de tross deres livsstil er trivelige mennesker som har havnet på kant pga mindre gjennomtenkte valg.

Jeg personlig er ikke rusavhengig og vil selvfølgelig aldri forstå hvordan hverdagen til disse er, og selv om jeg kjenner flere mennesker i denne situasjonen og ikke kan markeres som "objektiv" i den sammenhengen er jeg umåtelig positiv til et tiltak som til en viss grad bekjemper vinningskriminaliteten og øker menneskeverdet til de som trenger det, ihvertfall når de på eget initiativ velger å gå denne veien (Å utføre et lovlig stykke arbeid for å løfte seg ut av møkka de er kommet ned i). JA til gatemagasin.
Og finansiere rusmisbrukere sin rus, med penger de selv tjener vil jo være en bra ting.
Da slipper de og rane/drive med faen for og få penger.
Er ikke alle rusmisbrukere som ønsker og gå på avrusing vet du.
Så jeg synes dette er et bra alternativ ja.
Sist endret av cheetos; 30. oktober 2012 kl. 15:07.
Veldig mange meninger her, og det er bra.
Men jeg sier ikke at uten penger så er misbruket vekke.
Men si at en misbruker tjener 1000kr på og selge =Oslo på en god dag, så vil han mest sannsynlig gå og kjøpe heroin for 900kr+.
Hadde han derimot bare hatt 500kr og kjøpe heroin for hadde han fortsatt klart seg helt greit den dagen.
Og det er der jeg tenker at overdoseantallet kan stige. Nettopp at de bruker alt de har på og ruse seg, og jo mer de har, jo mer bruker de, og jo mer de bruker jo større er kjangsen for og ta overdose.

Men så er det jo det med; Hvor skal de hente inn penger uten og selge =Oslo? Og pr.dags dato så blir jo svaret igjennom kriminalitet da de som oftest ikke har noen andre muligheter.
Men hva om de feks fikk dagpenger istedenfor en sum i mnd av NAV?
Da hadde de hatt penger hver dag, og det hadde mest sannsynlig minsket overdose tallene.
For som sagt tidligere; De bruker ofte det de har på og ruse seg, og når de da får 10k på en dag sier det seg jo selv at det ikke er trygt i det hele tatt.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
I følge din logikk bør de holdes vekk fra all arbeid og nektes inntekt, fordi det finansierer misbruk. Trur ikke noen kommer til å slutte med heroin fordi =oslo blir stoppa, de er bare et skritt nærmere stereotypen som stjeler og raner for å ha råd til stoff.

De som driver med avisene er ikke nødvendigvis de samme som sender folk på avrusning og tilbyr psykologtimer. Frelsesarmeen gjør noe, =oslo gjør noe, staten gjør noe, politiet gjør no annet. Mange vil hjelpe fra forskjellige kanter med forskjellige metoder, det må ikke være enten eller.
Selv om det sikkert høres sykt ut så kan det for mange godt være en løsning å få utdelt gratis heroin.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg slettes ikke sagt.
Visst du hadde tatt deg tid til og lese det jeg listet opp som positivt med at de får selge =Oslo så hadde du sitt at det er tvert i mot det jeg mener.
Og igjen så sier jeg jo at de slipper og drive med kriminalitet når de har muligheten til og selge =Oslo.
Leste du i det hele tatt tråden?

Sitat av cheetos Vis innlegg
Og finansiere rusmisbrukere sin rus, med penger de selv tjener vil jo være en bra ting.
Da slipper de og rane/drive med faen for og få penger.
Er ikke alle rusmisbrukere som ønsker og gå på avrusing vet du.
Så jeg synes dette er et bra alternativ ja.
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som ønsker det nei, men jeg velger og tro at de aller fleste vil det.
Jeg tror litt av problemet med at mange velger og droppe avrusing er fordi det er et alt for dårlig tilbud.
Det tar for lang tid og få det i gang, og det er alt for dårlig oppfølging etterpå.
Så da tror jeg nok en god del tenker at det er en bortkastet kamp når de føler at de bare blir kastet tilbake i miljøet de tidligere var i, og det blir alt for lett og gå tilbake.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Mozilla: Jeg skulle gjerne sett at du begrunnet dine negative aspekter i noe. "Jeg tror =Oslo fører til høyere overdose tall" (fritt sitert) er en interessant påstand i og med at vi har så veldig høye overdose tall som vi har. Men har du noe til å backe opp det utsagnet. Jeg "tror" ikke det stemmer, men siden jeg ikke har noe å basere det på er det ikke et standpunkt jeg flagger høyt. Du burde kanskje se om du kan finne noe forskning på overdose tall blant selgere av =Oslo vs de som utelukkende stjeler for å finansiere bruket sitt.

Vi vet at tunge missbrukere må ha sin daglige dose uansett hvordan stoffet finansieres så for bakmenn og selgere spiller de sannsynligvis liten rolle hvorvidt brukeren har skaffet seg pengene på lovlig eller ulovlig vis. Rusbehovet forsvinner ikke bare fordi man er blakk.

Og det siste motargumentet ditt er i mine øyne det svakeste. Salg av =Oslo kan da på ingen måte sies å gjøre rusproblematikken mindre synlig. Tvert imot. Disse selgerne er med på å synliggjøre antallet missbrukere, og gjennom bladet også informere offentligheten. Så =Oslo er antagelig blant de bedre tiltak når det gjelder å gjøre rusproblematikken mer synlig i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Er jo en grunn til at jeg skriver; ''jeg tror'' og ikke ''jeg vet''?
Men med bruk av enkel logikk så TROR (Igjen, TROR) jeg det er tilfelle.
Som sagt mange ganger tidligere; De bruker mesteparten av det de har på og ruse seg!
Det er ikke noe fast dagligdose.
Du røyker kanskje en 20pk om dagen, men de skyter bare mer når de har mer, og da øker jo også kjangsen for og få en overdose. Det er ren logikk, trenger vell ingen forsknings studier på det?

Jo, for da tenker folk; ''Han går det bra med, han selger ett blad og han har en inntekt''.
Ja, det har han. Men han har fortsatt et rus problem/en sykdom som må bli fikset og ikke bare midlertidig finansiert.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Men hva om de feks fikk dagpenger istedenfor en sum i mnd av NAV?
Da hadde de hatt penger hver dag, og det hadde mest sannsynlig minsket overdose tallene.
For som sagt tidligere; De bruker ofte det de har på og ruse seg, og når de da får 10k på en dag sier det seg jo selv at det ikke er trygt i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Dagpenger er ikke penger du får hver dag, hvis det er det du tror. Det er en midlertidig løsning og man får penger hvis man er arbeidssøkende. Det utbetales to ganger i mnd (i max 12mnd IIRC) og det stilles krav til timeføring og at man faktisk er aktiv arbeidssøker. Det du snakker om er form overformynderi der staten tar direkte kontroll over personlig økonomi og umyndiggjør personen det er snakk om. Med andre ord ikke noe alternativ.

Du tar også feil om du tror narkomane ikke klarer å planlegge og spare dopet sitt. Folk tar ikke overdose fordi de har muligheten, det gir jo ingen mening.
Sist endret av Mith; 30. oktober 2012 kl. 15:47.
Sitat av Mith Vis innlegg
Dagpenger er ikke penger du får hver dag, hvis det er det du tror. Det er en midlertidig løsning og man får penger hvis man er arbeidssøkende. Det utbetales to ganger i mnd (i max 12mnd IIRC) og det stilles krav til timeføring og at man faktisk er aktiv arbeidssøker. Det du snakker om er form overformynderi der staten tar direkte kontroll over personlig økonomi og umyndiggjør personen det er snakk om. Med andre ord ikke noe alternativ.

Du tar også feil om du tror narkomane ikke klarer å planlegge og spare dopet sitt. Folk tar ikke overdose fordi de har muligheten, det gir jo ingen mening.
Vis hele sitatet...
Da trodde jeg dagpenger var noe annet enn det var.
Men hva om det ble satt opp en egen ordning for alkoholikere og narkomaner da?
Der de fikk penger hver dag, istedenfor 1-2 ganger mnd?
Trenger ikke umyndiggjøre de av den grunn.

Klart de kan spare og planlegge, de er jo ikke dumme.
Men det blir mye lettere og kjøpe inn ''litt ekstra'', eller kanskje og kjøpe inn for flere dager, også blir de for fristet til og bare ta ''litt til'' for og komme i enda bedre form.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Du røyker kanskje en 20pk om dagen, men de skyter bare mer når de har mer, og da øker jo også kjangsen for og få en overdose. Det er ren logikk, trenger vell ingen forsknings studier på det?
Vis hele sitatet...
Det kan man ikke uten videre si. Tvert imot sier mange rusmisbrukere i intervjuer med =Oslo at de ruser seg mindre (ofte kun for å fungere uten abstinenser) når de har noe meningsfylt å gå til, som salgsjobben, i motsetning til når de ikke har noe bedre å gjøre enn å ruse seg helt bort. De selgerne jeg har møtt har også sjelden vært merkbart rusa.

Muligens kan smaken på et normalt liv, hvor man livnærer seg selv på ærlig vis, også bidra til å øke motivasjonen og selvfølelsen som er nødvendig for etterhvert å forsøke å bli rusfri.
Forøvrig var det 12 færre som døde av narkotikaoverdose i 2011 enn året før, uten at man kan si noe om konkrete årsaker ennå.

Anbefaler å kjøpe og lese =Oslo/andre gateaviser. De gir ofte interessante innblikk i selgernes tanker og hverdag på en måte andre aviser sjelden gjør.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Da trodde jeg dagpenger var noe annet enn det var.
Men hva om det ble satt opp en egen ordning for alkoholikere og narkomaner da?
Der de fikk penger hver dag, istedenfor 1-2 ganger mnd?
Trenger ikke umyndiggjøre de av den grunn.

Klart de kan spare og planlegge, de er jo ikke dumme.
Men det blir mye lettere og kjøpe inn ''litt ekstra'', eller kanskje og kjøpe inn for flere dager, også blir de for fristet til og bare ta ''litt til'' for og komme i enda bedre form.
Vis hele sitatet...
Overdosedødsfall kan sees på som trafikkdødsfall i antall, og for trakfikkdødsfall har vi et uttalt 0 visjon. Men hjelper det? Neida det dør fortsatt folk i trafikken hver eneste uke hele året. Det er trist når det skjer men uansett hva vi gjør og hvilke mottiltak vi gjør så vil det fortsatt forekomme dødsfall. Både blant trafikanter og blant narkomane.

At staten skal inn i en formynderrolle og dele lommepenger til voksne mennesker er ikke veien å få. For det første er det nok få som ville vært en del av det uansett hvor kjipt livet er som narkis, så kan det nok fort være kjipere å få din daglige lønn bokstavelig talt. Dessuten så vil det å administrere en slik løsning fort bli svært kostbar. Og det vil jo heller ikke garantere at narkomane som er med i en slik ordning ikke faller fra i overdose.

=Oslo er nok noe av det beste som skjer i rusomsorgen.
Sist endret av ompapa; 30. oktober 2012 kl. 16:44.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Overdosedødsfall kan sees på som trafikkdødsfall i antall, og for trakfikkdødsfall har vi et uttalt 0 visjon. Men hjelper det? Neida det dør fortsatt folk i trafikken hver eneste uke hele året. Det er trist når det skjer men uansett hva vi gjør og hvilke mottiltak vi gjør så vil det fortsatt forekomme dødsfall. Både blant trafikanter og blant narkomane.

At staten skal inn i en formynderrolle og dele lommepenger til voksne mennesker er ikke veien å få. For det første er det nok få som ville vært en del av det uansett hvor kjipt livet er som narkis, så kan det nok fort være kjipere å få din daglige lønn bokstavelig talt. Dessuten så vil det å administrere en slik løsning fort bli svært kostbar. Og det vil jo heller ikke garantere at narkomane som er med i en slik ordning ikke faller fra i overdose.

=Oslo er nok noe av det beste som skjer i rusomsorgen.
Vis hele sitatet...
Nullvisjonen har gitt resultater. Staten sin formynderrolle har fungert og reddet mange liv.

http://www.ssb.no/vtuaar/fig-2012-06-01-01.gif

Når det kommer til overdoser har politiske besluttninger vist seg å ha mindre slagkraft, og kulturelle svinginger mer å si.

http://tidsskriftet.no/lts-img/2009/L09-21-Med-0605-01.jpg

Som vi ser går trafikk-grafen stabilt nedover, mens OD-grafen hopper som et nyfødt lam. Kanskje overdose-dødsfall ikke kan sammenliknes med trafikkulykker likevel? Slik jeg ser det, virker de veldig ulike på et bredt nivå.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Nei, det har jeg slettes ikke sagt.
Visst du hadde tatt deg tid til og lese det jeg listet opp som positivt med at de får selge =Oslo så hadde du sitt at det er tvert i mot det jeg mener.
Og igjen så sier jeg jo at de slipper og drive med kriminalitet når de har muligheten til og selge =Oslo.
Leste du i det hele tatt tråden?
Vis hele sitatet...
Negativt;
- =Oslo finansierer jo rusmisbruket deres.
Vis hele sitatet...
Det var blandt de negative sidene. Beklager om jeg ordla meg litt krasst, men det var da dette du skrev.
Det ene argumenter blir ikke borte selv om du har andre, det var det ene jeg reagerte på.

Hvis det er dårlig at =oslo finansierer misbruket deres er det for meg naturlig å anta at det er også dårlig om andre arbeidsgivere gjør det.
Sist endret av Bothrops; 30. oktober 2012 kl. 18:19.
Sitat av Sio Vis innlegg
Nullvisjonen har gitt resultater. Staten sin formynderrolle har fungert og reddet mange liv.


Når det kommer til overdoser har politiske besluttninger vist seg å ha mindre slagkraft, og kulturelle svinginger mer å si.



Som vi ser går trafikk-grafen stabilt nedover, mens OD-grafen hopper som et nyfødt lam. Kanskje overdose-dødsfall ikke kan sammenliknes med trafikkulykker likevel? Slik jeg ser det, virker de veldig ulike på et bredt nivå.
Vis hele sitatet...

Flott at du tar ting så bokstavelig at du bringer grafer inn i diskusjonen, men for å klargjøre hva jeg mente så var det at en ikke kan kalle det 0 nullvisjon. Det faller på sin egen urimelighet. Vi vil aldri få 0 trafikkdrepte i løpet av et år. Aldri.

Det er ikke 0 visjonen som er årsaken til nedgangen i trafikkdrepte, det skyldes bedre veier, bedre biler, midtdeler, flere km 4 felts, men det blir en diskusjon litt på siden av tråden til ts så vi dropper den.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei nå får du nesten gi deg her. [...]
Vis hele sitatet...
Nei, klart jeg ikke skal gi meg. Jeg krever ingenting. Når noen mener noe ber jeg ofte dem forklare / begrunne meningene sine. Jeg tror ikke det er grunnlag for å mene det han mener, og derfor spør jeg om hva han baserer det på. Undersøkelser og forskning er vanlig å basere seg på når man mener noe om årsakssammenhenger i samfunnet.

Sitat av Mozilla
Men med bruk av enkel logikk så TROR (Igjen, TROR) jeg det er tilfelle.
Som sagt mange ganger tidligere; De bruker mesteparten av det de har på og ruse seg!
Det er ikke noe fast dagligdose.
Du røyker kanskje en 20pk om dagen, men de skyter bare mer når de har mer, og da øker jo også kjangsen for og få en overdose. Det er ren logikk, trenger vell ingen forsknings studier på det?
Vis hele sitatet...
Det er ingen ren logikk i at salg av =Oslo betyr mer missbruk. Vet du noe om hvorvidt salget av bladet gir mer inntekt enn hva brukerne bruker på stoff? Vet du noe om hvor mye penger salget genererer i det hele tatt, eller om hvor mye de narkomane bruker i stoff hver dag? Dette er selvsagt individuelle tall, men har du i det hele tatt noen formening om disse tallene? For at det skal være "enkel logikk" må du vite en del om dette.

En tung missbruker bruker nok langt mer enn "mesteparten av det de har" og derfor må ty til kriminalitet for å dekke behovet sitt. Så er det faktisk "enkel logikk" at salget av =Oslo betyr mer rus, eller er det mer logisk at salget av =Oslo betyr mindre kriminalitet?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Flott at du tar ting så bokstavelig at du bringer grafer inn i diskusjonen, men for å klargjøre hva jeg mente så var det at en ikke kan kalle det 0 nullvisjon. Det faller på sin egen urimelighet. Vi vil aldri få 0 trafikkdrepte i løpet av et år. Aldri.

Det er ikke 0 visjonen som er årsaken til nedgangen i trafikkdrepte, det skyldes bedre veier, bedre biler, midtdeler, flere km 4 felts, men det blir en diskusjon litt på siden av tråden til ts så vi dropper den.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker du sammenligninger som ikke holder vann og klager når noen retter på det?
For det første så har Sio rett, overdose-dødsfall kan ikke sammenliknes med trafikkulykker.
For det andre så har nullvisjonen i nasjonal transportplan bidratt til å redde mange liv og de grunnen du kommer med har jo fått fokus nettopp på grunn av denne målsettingen.
Og for det tredje så er det ingen nullvisjon i rusomsorgen.
Sist endret av Mith; 30. oktober 2012 kl. 19:50.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, klart jeg ikke skal gi meg. Jeg krever ingenting. Når noen mener noe ber jeg ofte dem forklare / begrunne meningene sine. Jeg tror ikke det er grunnlag for å mene det han mener, og derfor spør jeg om hva han baserer det på. Undersøkelser og forskning er vanlig å basere seg på når man mener noe om årsakssammenhenger i samfunnet.
Vis hele sitatet...

Jeg vil heller si at det du gjør er en form for hersketeknikk der du forsøker å undergrave ts ved å nærmest kreve forskningsrapporter. Og det til tross for at ts ikke sier at det er slik. Ts sier at det er hans oppfatning. Og da er det ikke vanlig i det hele tatt å be noen begrunne sine meninger med forskningsrapporter. Klarer ikke du se kritisk på ting dersom du ikke finner noe forskning på området sier det nesten mer om deg enn det gjør om ts.
Sist endret av ompapa; 30. oktober 2012 kl. 19:52.
ompapa: Jeg har vondt for å se at det skal være en hersketeknikk å be om dokumentasjon / begrunnelse for en påstand. Om det ble oppfattet som et "krav" så beklager jeg det. Jeg tror fremdeles ikke det er grunnlag for å mene det ts mener, og spesielt ikke at det er "enkel logisk slutning".

Jeg forstår heller ikke hvorfor du hevder at jeg ikke kan se kritisk på ting uten begrunnelse, det er jo nettopp det jeg gjør her.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, klart jeg ikke skal gi meg. Jeg krever ingenting. Når noen mener noe ber jeg ofte dem forklare / begrunne meningene sine. Jeg tror ikke det er grunnlag for å mene det han mener, og derfor spør jeg om hva han baserer det på. Undersøkelser og forskning er vanlig å basere seg på når man mener noe om årsakssammenhenger i samfunnet.

Det er ingen ren logikk i at salg av =Oslo betyr mer missbruk. Vet du noe om hvorvidt salget av bladet gir mer inntekt enn hva brukerne bruker på stoff? Vet du noe om hvor mye penger salget genererer i det hele tatt, eller om hvor mye de narkomane bruker i stoff hver dag? Dette er selvsagt individuelle tall, men har du i det hele tatt noen formening om disse tallene? For at det skal være "enkel logikk" må du vite en del om dette.

En tung missbruker bruker nok langt mer enn "mesteparten av det de har" og derfor må ty til kriminalitet for å dekke behovet sitt. Så er det faktisk "enkel logikk" at salget av =Oslo betyr mer rus, eller er det mer logisk at salget av =Oslo betyr mindre kriminalitet?
Vis hele sitatet...
Om du syntes jeg har ''godt nok grunnlag'' for tankene mine?
Har du bra grunnlag for alt du tenker?
Og hva er nå bra grunnlag i denne sammenhengen?

For meg virker det som ren logikk at det blir mer missbruk, jo.
De narkomane og Ex-narkomane jeg har snakket med sier akkurat dette selv, at de brukte nærmest alt de hadde på heroin, og når de da får enda mer så bruker de enda mer på det.
Skjønner dere virkelig ikke poenget mitt?
Jeg har ikke tenkt og uttale meg om =Oslo bør fjernes eller ikke, det har jeg langt i fra nok kunnskap til og uttale meg om.
Det er enkel logikk at =Oslo betyr mer rus OG mindre kriminalitet i mine øyner.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Mozilla: Jeg skulle gjerne sett at du begrunnet dine negative aspekter i noe. "Jeg tror =Oslo fører til høyere overdose tall" (fritt sitert) er en interessant påstand i og med at vi har så veldig høye overdose tall som vi har. Men har du noe til å backe opp det utsagnet. Jeg "tror" ikke det stemmer, men siden jeg ikke har noe å basere det på er det ikke et standpunkt jeg flagger høyt. Du burde kanskje se om du kan finne noe forskning på overdose tall blant selgere av =Oslo vs de som utelukkende stjeler for å finansiere bruket sitt.
Vis hele sitatet...

Se hva du skrev da, du sier jo at det kan han ikke mene om han ikke har forskning som backer ham. Men ts har jo gjort det veldig klart at dette er hans mening om saken. Han ber oss lufte våre synspunkter. Han kommer altså ikke med en påstand han trenger å begrunne. Og siden han ikke kommer med en påstand og du likevel ordlegger deg som du gjør så fremstår innlegget ditt for meg som et typisk forsøk på å bruke hersketeknikk.

Nå er vi jo i bunn og grunn enige i verdien av =Oslo du og jeg men jeg mener fortsatt at ordlyden du brukte var uheldig sålenge ts ikke kom med en påstand men kun ytret sin mening. Ja han ba sogar om våre innspill i saken for å kunne revurdere og evaluere sine meninger om saken.

Som sagt så ber du ts dokumentere sitt syn, du ber ham ikke argumentere med dokumentere. Og det er stor forskjell. Det er jo du som sier:

Sitat av Cikey
Nei, klart jeg ikke skal gi meg. Jeg krever ingenting. Når noen mener noe ber jeg ofte dem forklare / begrunne meningene sine. Jeg tror ikke det er grunnlag for å mene det han mener, og derfor spør jeg om hva han baserer det på. Undersøkelser og forskning er vanlig å basere seg på når man mener noe om årsakssammenhenger i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Nei det er kun vanlig å be om dokumentasjon når noen slenger ut påstander.
Sist endret av ompapa; 30. oktober 2012 kl. 20:13.
Mozilla: DU skal selvsagt få tro akkurat det du vil. Om du ikke har noe å basere teoriene dine på gir det derimot lite mening å diskutere dem med deg.

Det er logisk at tilgjengelighet og forbruk henger sammen, det ser vi på flere rusmidler. Det som derimot ikke nødvendigvis er en logisk slutning er at salg av =Oslo gir mer missbruk. Da må vi vite noe om forbruket og inntjeningen og vi må vite at de narkomane får mer penger enn de trenger ved å selge =Oslo, altså mer enn de ville brukt om de ikke solgte bladet. Det er altså alt for mange ukjente parametere til at vi kan trekke noen logiske slutninger på det.

Derfor bad jeg om dokumentasjon. Det er ikke et krav, det er et ønske for å drive diskusjonen videre.

ompapa: Jeg har allerede svart på det du igjen terper på og det er på siden av debatten, så jeg velger å la den ligge død.
Sist endret av Cikey; 30. oktober 2012 kl. 20:14.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Mozilla: DU skal selvsagt få tro akkurat det du vil. Om du ikke har noe å basere teoriene dine på gir det derimot lite mening å diskutere dem med deg.

Det er logisk at tilgjengelighet og forbruk henger sammen, det ser vi på flere rusmidler. Det som derimot ikke nødvendigvis er en logisk slutning er at salg av =Oslo gir mer missbruk. Da må vi vite noe om forbruket og inntjeningen og vi må vite at de narkomane får mer penger enn de trenger ved å selge =Oslo, altså mer enn de ville brukt om de ikke solgte bladet. Det er altså alt for mange ukjente parametere til at vi kan trekke noen logiske slutninger på det.

Derfor bad jeg om dokumentasjon. Det er ikke et krav, det er et ønske for å drive diskusjonen videre.

ompapa: Jeg har allerede svart på det du igjen terper på og det er på siden av debatten, så jeg velger å la den ligge død.
Vis hele sitatet...
Kan jo diskutere det for det? Er jo det en diskusjon er?
Om noen kommer med faste og konkrete svar gjerne med forsknings studier som dekker det så er det jo ikke mer og diskutere? Da er det jo bevist.

Får mer penger enn de trenger?
Handler jo om at de får mer penger enn ingenting.
=Oslo kunne heller gitt de gavekort på Rema1000 spør du meg.
Blir jo veldig vanskelig for meg og komme med konkrete summer om hvor mye hver og en rusmisbruker som selger =Oslo bruker på rus, og det skjønner jo du også. Men regner med det er derfor du tar det opp.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Får mer penger enn de trenger?
Handler jo om at de får mer penger enn ingenting.
=Oslo kunne heller gitt de gavekort på Rema1000 spør du meg.
Blir jo veldig vanskelig for meg og komme med konkrete summer om hvor mye hver og en rusmisbruker som selger =Oslo bruker på rus, og det skjønner jo du også. Men regner med det er derfor du tar det opp.
Vis hele sitatet...
Det du må forstå er at en tung missbruker han må skaffe penger til dop uansett. Det er ikke slik at om han ikke har penger så lar han være å ruse seg. Da må han stjele for å skaffe nok penger til å kunne ruse seg. Så for at han skal ruse seg "mer" fordi han selger =Oslo må han altså tjene mer på å selge bladet enn han normalt bruker på stoff.

Og så lenge vi ikke vet noe om det kan vi heller ikke automatisk si at =Oslo gir mer rus.
Sitat av Cikey Vis innlegg

ompapa: Jeg har allerede svart på det du igjen terper på og det er på siden av debatten, så jeg velger å la den ligge død.
Vis hele sitatet...

Ja for et svar du ga, du sa du ikke bryr deg. Flott.

Men det er greit når det er nivået på diskusjonen så bare avslutter jeg her og nå. Lykke til videre Cikey.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Det er ingen definitiv årsakssammenheng mellom "å ha mer penger" og ha høyere forbruk av heroin. Derimot har man erfart at rusmisbrukere som kommer i aktivitet hvor de tjener egne penger slik som salg av =Oslo eller megafon i Bergen får bedre kontroll over misbruket sitt og ruser seg mindre. Det kan være flere grunner til dette. 1: Vedkommende får fastere rutiner og en følelse av "progresjon", i dette jobbtrening som også gjør det lettere å komme i annet arbeid etterhvert. Samtidig får vedkommende også selvtillit i at han/hun bryter ned negativ selvoppfatning grunnet følelse av stigmatisering og segregering av samfunnet. Kontakten med personer som er utenfor rus-livsstilen og som ikke skal fungere som en autoritære moralister er essensiell.
Synes =Oslo er et flott tiltak. Gir rusmisbrukere en mulighet til å tjene en slant og ha noe å gjøre, og det på verdig vis. Og innholdet kan jo til en viss grad bidra til å nyansere andre sitt syn på narkomane, da de ser at det finnes et menneske og en historie bak ansiktene. Er trist hvor mange som nærmest ser på narkomane som farlige dyr som har bare seg selv å skylde for sine problemer og er som parasitter for samfunnet. Greit at man har tatt noen valg, men det er ikke alle som er like godt rustet til å ta gode valg, alt kan ha sine grunner.
Sitat av Schizoma Vis innlegg
Det er ingen definitiv årsakssammenheng mellom "å ha mer penger" og ha høyere forbruk av heroin. Derimot har man erfart at rusmisbrukere som kommer i aktivitet hvor de tjener egne penger slik som salg av =Oslo eller megafon i Bergen får bedre kontroll over misbruket sitt og ruser seg mindre. Det kan være flere grunner til dette. 1: Vedkommende får fastere rutiner og en følelse av "progresjon", i dette jobbtrening som også gjør det lettere å komme i annet arbeid etterhvert. Samtidig får vedkommende også selvtillit i at han/hun bryter ned negativ selvoppfatning grunnet følelse av stigmatisering og segregering av samfunnet. Kontakten med personer som er utenfor rus-livsstilen og som ikke skal fungere som en autoritære moralister er essensiell.
Vis hele sitatet...
Word! Det er akkurat denne mentaliteten =Oslo har som mål å skape rundt deres selgere, og etter hva jeg har lest av vitnesbyrd, er det også slik i praksis.
Om jeg bare er ett offer for billig propaganda (fra hvem?) er selvfølgelig en mulighet, men jeg synes man ser en viss selvrespekt og større tillit til egne evner hos selgerne rundt på gata. Og det er som kjent motsatte av nevnte følelser som har slengt flere ut i rusmiljøer.
Jeg skal ikke påstå du er helt på jordet, det finnes nok eksempler på denne rus+penger=overdose teorien du nevner; Hvor noen ikke greier å kontrolere seg etter lønning, men jeg tror alikevell ett slikt scenario grunner i noe annet enn selve pengene.

=Oslo dukket opp i 2005, statistikken gir oss ikke noen ny peak i forhold til overdoser, men dette er snarere flås enn argument, da statistikken (som tidligere nevnt) inneholder alt for mange variabler til at den lar seg lese på en slik måte uten rette øyne.

Slik som jeg ser det er =Oslo en del av løsningen.
Jeg synes du skal ta teorien din til en selger. Du kommer nok ikke noe nærmere ett objektivt svar, men det vil nok være det mest givende forumet for en diskusjon om temaet.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg skal ikke påstå du er helt på jorde, det finnes nok eksempler på denne rus+penger=overdose teorien du nevner; Hvor noen ikke greier å kontrolere seg etter lønning, men jeg tror alikevell ett slikt scenario grunner i noe annet enn selve pengene.
Vis hele sitatet...
For en stund siden leste jeg ett intervju av Megafon-selgere i Bergen hvor flere forklarte at de ble litt "tatt på sengen" når de begynte og selge bladet og begynte å tjene penger. Dette førte til at de ruset seg litt mer i starten, men de fikk etterhvert ett sunnere forhold til sitt eget rusbruk og begynte å ruse seg mindre.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Flott at du tar ting så bokstavelig at du bringer grafer inn i diskusjonen, men for å klargjøre hva jeg mente så var det at en ikke kan kalle det 0 nullvisjon. Det faller på sin egen urimelighet. Vi vil aldri få 0 trafikkdrepte i løpet av et år. Aldri.

Det er ikke 0 visjonen som er årsaken til nedgangen i trafikkdrepte, det skyldes bedre veier, bedre biler, midtdeler, flere km 4 felts, men det blir en diskusjon litt på siden av tråden til ts så vi dropper den.
Vis hele sitatet...
Hei!

Meningen min var ikke å dra inn fancy grafer fordi alt i dag skal være dokumentert og innenfor den akademiske runkesirkelen. Poenget var at trafikkulykker og overdosedødsfall er veldig ulike universer, og dermed ikke veldig egnet for sammenlikning.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Null-visjonen er mer enn bare en holdningskampanje. Blant annet har vegvesenet med null-visjonen i bakhodet, sørget for sikrere veier (midtdelere bl.a).
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Om du syntes jeg har ''godt nok grunnlag'' for tankene mine?
Har du bra grunnlag for alt du tenker?
Og hva er nå bra grunnlag i denne sammenhengen?

For meg virker det som ren logikk at det blir mer missbruk, jo.
De narkomane og Ex-narkomane jeg har snakket med sier akkurat dette selv, at de brukte nærmest alt de hadde på heroin, og når de da får enda mer så bruker de enda mer på det.
Skjønner dere virkelig ikke poenget mitt?
Jeg har ikke tenkt og uttale meg om =Oslo bør fjernes eller ikke, det har jeg langt i fra nok kunnskap til og uttale meg om.
Det er enkel logikk at =Oslo betyr mer rus OG mindre kriminalitet i mine øyner.
Vis hele sitatet...
Du ignorerer jo motargument etter motargument, og vier all din innsats til å gjenta dine synspunkter. Men janei, du skal jo ikke uttale deg om noe du ikke vet noe om asså... Særlig.
Ekstremt lite fruktbart diskusjon så langt.


ompapa: Ingen har utnevnt deg til dommer (/irriterende cunt) i diskusjoner på nff. Du kan jo involvere deg når du har noen selvstendige bidrag til diskusjonens tema.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Er ikke alle som ønsker det nei, men jeg velger og tro at de aller fleste vil det.
Jeg tror litt av problemet med at mange velger og droppe avrusing er fordi det er et alt for dårlig tilbud.
Det tar for lang tid og få det i gang, og det er alt for dårlig oppfølging etterpå.
Så da tror jeg nok en god del tenker at det er en bortkastet kamp når de føler at de bare blir kastet tilbake i miljøet de tidligere var i, og det blir alt for lett og gå tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke jeg er ikke narkoman, men jeg kan tenke meg
at tunge heroin missbrukere ikke ønsker og gå gjennom all smerten
bare for og bli ren

Kan hende noen ønsker, mens noen gjør ikke det.
Når det er snakk om lettere stoff så er det kanskje mer viljestyrke
(Jeg tipper fremdeles bare)

Og skal si meg enig i at bedre tiltak for de som vil slutte hadde vært bra og ha innført.

Men nå er det snakk om selve bladet de selger (Vertfall de jeg snakker om)
Jeg synes de burde fortsette med det, som jeg sa
så slipper de personene som absolutt ønsker og ruse seg
og drive med faen for og få penger til det
Sist endret av cheetos; 31. oktober 2012 kl. 10:24.