Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  235 21126
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg forstår poenget veldig godt, men takk for at du forklarte poenget enda en gang. Jeg hadde heller ikke drept leger eller brent ned klinikken der det ble drept barn i trassalderen. Jeg vil ikke si jeg er feig fordi jeg ikke aksjonerer med vold fordi jeg er uenig i noe!?
Vis hele sitatet...
Please svar på dette:
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor reagerer man ikke mot abortklinikker slik som man ville reagert på en klinikk som henrettet nyfødte barn eller tenåringer?
Vis hele sitatet...
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Please svar på dette:
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt jeg ikke reagerer? Jeg bare aksjonerer ikke. Og det er flere ting jeg reagerer på i samfunnet uten å aksjonere, og hvertfall ikke med vold. Jeg kan delta på protester og lignende, selv om jeg ikke brenner ned det dere kaller abortklinikker.

edit. Jeg kan reagere på f. Eks Burma, men jeg reiser ikke ned dit og sprenger hele landet i stykker. Det er ikke fordi jeg er feig eller snakker usant, men jeg er fornuftig.
Sist endret av reklame; 30. januar 2012 kl. 13:30.
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvem har sagt jeg ikke reagerer? Jeg bare aksjonerer ikke. Og det er flere ting jeg reagerer på i samfunnet uten å aksjonere, og hvertfall ikke med vold. Jeg kan delta på protester og lignende, selv om jeg ikke brenner ned det dere kaller abortklinikker.

edit. Jeg kan reagere på f. Eks Burma, men jeg reiser ikke ned dit og sprenger hele landet i stykker. Det er ikke fordi jeg er feig eller snakker usant, men jeg er fornuftig.
Vis hele sitatet...
Mener du abort er drap?

Om din mor hadde blitt stukket med kniv, og du hadde hatt muligheten til å slå gjerningsmannen med et balltre så han stoppet - ville du slått?

Om du mener abort er drap, og svarer ja på siste spørsmålet: mener du din mor er verdt mer enn barna som aborteres?
Sitat av nikita Vis innlegg
Mener du abort er drap?

Om din mor hadde blitt stukket med kniv, og du hadde hatt muligheten til å slå gjerningsmannen med et balltre så han stoppet - ville du slått?

Om du mener abort er drap, og svarer ja på siste spørsmålet: mener du din mor er verdt mer enn barna som aborteres?
Vis hele sitatet...
Din egen mor er mer verdt enn noen du ikke kjenner, på lik linje med at en nordmann er for andre nordmenn verdt mer enn 10 kinesere.

De velger å ikke gå til vold fordi de ønsker å overbevise andre om at de selv har rett - dette gjøres ikke ved vold. De ønsker en holdningsendring. De ønsker at hver eneste gravide kvinne, selv skal være enig i at hun ikke KAN ta abort. Dette gjør du ikke ved å slå henne forderva.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg forstår poenget veldig godt, men takk for at du forklarte poenget enda en gang. Jeg hadde heller ikke drept leger eller brent ned klinikken der det ble drept barn i trassalderen. Jeg vil ikke si jeg er feig fordi jeg ikke aksjonerer med vold fordi jeg er uenig i noe!?
Vis hele sitatet...
Det virker faktisk ikke som du har forstått poenget helt. Jeg tror deg gjerne når du sier at du ikke ville reagert med vold uansett, men poenget er at det virker åpenbart at reaksjonene fra abortmotstandere hadde vært mye sterkere hvis det dreide seg om en klinikk som avliver fireåringer i stedet -- selv om reaksjonen ikke nødvendigvis hadde vært voldelig. Mange som hevder at et ti uker gammelt foster er verdt like mye som en fireåring aksepterer å avbryte svangerskap som følger av incest eller voldtekt, men samtidig ville de aldri akseptert drap på fireåringer, uansett om de er resultatet av slike handlinger.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Så, slik jeg forstår det mener TS å at alle som er imot abort skal gå til fysisk angrep på abortleger, -forkjempere og kvinner som ønsker å ta abort? Om en kvinne som er gravid i første måned ønsker å ta abort skal hun bortføres og holdes fanget i 8 måneder, til barnet kommer og hun står der med et uønsket barn som hun ikke er i stand til å oppdra?

Jeg ønsker gjerne å høre motargumenter her, men det TS sier i første post her er definitivt den største samlingen idioti i ett dokument jeg har sett siden forrige gang jeg leste FRP's valgløfter.
Politiet har jo gått ut og sagt flere ganger at vi ligger 15-20 år etter USA når det kommer til krim. Så TS du får nok dessverre kanskje vilja di.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det virker faktisk ikke som du har forstått poenget helt. Jeg tror deg gjerne når du sier at du ikke ville reagert med vold uansett, men poenget er at det virker åpenbart at reaksjonene fra abortmotstandere hadde vært mye sterkere hvis det dreide seg om en klinikk som avliver fireåringer i stedet -- selv om reaksjonen ikke nødvendigvis hadde vært voldelig. Mange som hevder at et ti uker gammelt foster er verdt like mye som en fireåring aksepterer å avbryte svangerskap som følger av incest eller voldtekt, men samtidig ville de aldri akseptert drap på fireåringer, uansett om de er resultatet av slike handlinger.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg forstår meget godt hva ts mener. Jeg tror du pålegger meg og andre abortmotstanderne at vi ikke egentlig er imot abort fordi vi muligens hadde reagert annerledes om det var snakk om fireåringer. Det er feil. På samme måte som at jeg er imot dødsstraff er jeg imot abort. Altså, jeg er imot at noen skal ta livet til andre. Jeg mener ingen mennesker har rett til det, uansett så lenge man snakker om menneske. Dette fordi jeg mener menneskelivet er ukrenkelig og det mest verdifulle på jorden.

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert dersom man hadde opprettet en avlivingsklinikk for fireåringer. Mest sannsynlig hadde jeg reagert sterkere siden dette hadde blitt noe nytt og ikke noe jeg alltid har hatt en mening om. Men i utgangspunktet hadde jeg reagert på samme måte som mot abort. Om nikita eller andre som leser dette ikke tror meg eller mener jeg er feig som ikke handler som de hadde gjort om det kom en avlivingsklinikk for fireåringer, er deres sak.
Tankegangen til TS hadde kun vært riktig hvis abortklinikkene enten faktisk gikk rundt og aborterte barn mot folks vilje eller promoterte tjenestene sine aktivt. Slik ståa er i dag så er abortklinikkene intet annet enn et tilbyder av en helt lovlig tjeneste som det er opp til enkeltpersoner å ta stilling til om de vil benytte.

Å forakte eller skade en person som gjør sin helt lovlige jobb, kun fordi du er uenig i politikken som gjør det lovlig, er å starte i feil ende. Tenke selv.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Så, slik jeg forstår det mener TS å at alle som er imot abort skal gå til fysisk angrep på abortleger, -forkjempere og kvinner som ønsker å ta abort? Om en kvinne som er gravid i første måned ønsker å ta abort skal hun bortføres og holdes fanget i 8 måneder, til barnet kommer og hun står der med et uønsket barn som hun ikke er i stand til å oppdra?

Jeg ønsker gjerne å høre motargumenter her, men det TS sier i første post her er definitivt den største samlingen idioti i ett dokument jeg har sett siden forrige gang jeg leste FRP's valgløfter.
Vis hele sitatet...
Abortmotstanderne ønsker jo å fjerne retten til selvbestemt abort, så da sitter du jo med samme resultat som at du hindrer en kvinne i å ta abort...

Sitat av Dyret Vis innlegg
Tankegangen til TS hadde kun vært riktig hvis abortklinikkene enten faktisk gikk rundt og aborterte barn mot folks vilje eller promoterte tjenestene sine aktivt. Slik ståa er i dag så er abortklinikkene intet annet enn et tilbyder av en helt lovlig tjeneste som det er opp til enkeltpersoner å ta stilling til om de vil benytte.

Å forakte eller skade en person som gjør sin helt lovlige jobb, kun fordi du er uenig i politikken som gjør det lovlig, er å starte i feil ende. Tenke selv.
Vis hele sitatet...
Så du mener folk ikke burde aksjonert mot Holocaust, selv om det kunne forhindret at liv gikk tapt? Tror du misforstår meg nemlig. Du må se dette utifra en vinkel hvor du likestiller et menneskeliv med livet til et foster - slik abortmotstanderne gjør. Da blir det litt annerledes.

Sitat av nightLook Vis innlegg
Din egen mor er mer verdt enn noen du ikke kjenner, på lik linje med at en nordmann er for andre nordmenn verdt mer enn 10 kinesere.

De velger å ikke gå til vold fordi de ønsker å overbevise andre om at de selv har rett - dette gjøres ikke ved vold. De ønsker en holdningsendring. De ønsker at hver eneste gravide kvinne, selv skal være enig i at hun ikke KAN ta abort. Dette gjør du ikke ved å slå henne forderva.
Vis hele sitatet...
Eh, tror du skal droppe å påta deg talsmannsrollen for alle Norges abortmotstandere. De som likestiller et barn med et foster, kan umulig støtte retten til selvbestemt abort som du sier, for så å håpe at kvinnen velger rett... Det blir som å legalisere barnedrap, og så håpe at foreldre flest ikke dreper ungen sin.
Nikita : Sammenligningen med Holocaust er interessant. Det finnes lignende steder i verden nå der mennesker blir torturert, krenket, voldtatt og drept i vår tid. Er du feig eller snakker usant om du stiller deg imot eller reagerer på slike steder siden du ikke aksjonerer?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nikita: Du fremstår som om du i enhver sak mener alle som har synspunkter om saken burde ty til vold og ekstreme handlinger for å fremme sitt synspunkt. Om jeg mener forurensing er grusomt og at Norge burde stanse oljeproduksjonen er jeg feig og passiv om jeg velger å fremme mitt synspunkt gjennom debattinnlegg og politiske kanaler fremfor gjennom sabotasje av oljeplattformer og vold og trusler mot oljearbeidere?

Dette blir for dumt. Dette er anarki.

Et annet eksempel: I denne tråden finner du mange, meg selv inkludert, som synes dine synspunkter og det du sier og gjør i denne tråden er fullstendig galt. Er vi feige fordi vi presenterer motargumenter, fremfor å spore deg opp og tvinge deg til å slutte?
Har kun lest de første to sidene, men tror jeg ser hvor nikita vil med startposten, og syns det ser ut til at de fleste her misforstår. Selv tviler på at flesteparten av abortmotstanderne som påstår at de verdsetter et ti uker gammelt menneskefoster like høyt som et flere år gammelt menneskebarn, hadde gjort det i praksis. Om de hadde havnet i en situasjon hvor det stod mellom livet til et foster inni en kvinnes livmor og et flere år gammelt barn, er jeg ganske sikker på at de, nesten utelukkende, ville ha hatt større problemer med å velge bort livet til barnet enn til fosteret. Altså; i mine øyne er det ytterst få som virkelig mener det når de likestiller abort med barnedrap.

Det hadde blitt protester og stor oppstandelse fra de fleste av dem som er imot barnedrap (altså folk flest) om det hadde foregått barnehenretteler i Norge. Da skulle man jo tro at tilsvarende ville skje fra de fleste abortmotstanderne nå, når aborter skjer i den graden det gjør i dag... Men det gjør det jo ikke. Om jeg forstod nikita riktig, var det dette h*n ville frem til. Altså, en abortmotstander kan godt komme til meg og si at han mener at å abortere et foster er nøyaktig like galt som å drepe et barn - men jeg vil mest sannsynlig ikke tro på han virkelig mener det.
Sist endret av ochin; 30. januar 2012 kl. 14:53.
Sitat av ochin Vis innlegg
Har kun lest de første to sidene, men tror jeg ser hvor nikita vil med startposten, og syns det ser ut til at de fleste her misforstår. Selv tviler på at flesteparten av abortmotstanderne som påstår at de verdsetter et ti uker gammelt menneskefoster like høyt som et flere år gammelt menneskebarn, hadde gjort det i praksis. Om de hadde havnet i en situasjon hvor det stod mellom livet til et foster inni en kvinnes livmor og et flere år gammelt barn, er jeg ganske sikker på at de, nesten utelukkende, ville ha hatt større problemer med å velge bort livet til barnet enn til fosteret. Altså; i mine øyne er det ytterst få som virkelig mener det når de likestiller abort med barnedrap.

Det hadde blitt protester og stor oppstandelse fra de fleste av dem som er imot barnedrap (altså folk flest) om det hadde foregått barnehenretteler i Norge. Da skulle man jo tro at tilsvarende ville skje fra de fleste abortmotstanderne nå, når aborter skjer i den graden det gjør i dag... Men det gjør det jo ikke. Om jeg forstod nikita riktig, var det dette h*n ville frem til. Altså, en abortmotstander kan godt komme til meg og si at han mener at å abortere et foster er nøyaktig like galt som å drepe et barn - men jeg vil mest sannsynlig ikke tro på han virkelig mener det.
Vis hele sitatet...
Du forstod med riktig, og det er akkurat hva jeg ville frem til.
Sitat av nikita Vis innlegg
Fordi det er legen som er bøddelen.
Vis hele sitatet...
Hvis feks en general beordrer drap på 1000 sivile i en landsby, er generalen eller soldatene som utfører handlingen skyldige? Jeg vil ikke si at soldatene er mer skyldige enn generalen.

Eller du kan se det på en annen måte. Legene tilbyr et mer humant og ren måte utføre "drapet" på. Kvinnene som vil "drepe" sine fostre kan enten gjøre det selv, på diverse måter eller benytte seg av et mer humant og sterilt tilbud. Jeg er uenig i at legene skal ha skylden eller få hevnaksjoner etter seg. Er det bødlene i Frankrike rett etter revolusjonen som skal holdes ansvarlige for at så mange ble henrettet?
Sitat av reklame Vis innlegg
Nikita : Sammenligningen med Holocaust er interessant. Det finnes lignende steder i verden nå der mennesker blir torturert, krenket, voldtatt og drept i vår tid. Er du feig eller snakker usant om du stiller deg imot eller reagerer på slike steder siden du ikke aksjonerer?
Vis hele sitatet...
Kjære nikita, svar meg!

Og til posten der du blander inn min mor. Ja, for meg er min mor verdt mer enn et foster, men om fosteret var mitt, hadde dilemmaet for mitt vedkommende oppstått.
Sitat av reklame Vis innlegg
Igjen, jeg forstår meget godt hva ts mener. Jeg tror du pålegger meg og andre abortmotstanderne at vi ikke egentlig er imot abort fordi vi muligens hadde reagert annerledes om det var snakk om fireåringer.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har ingen problemer med å tro at du er mot abort. Men det virker lite sannsynlig at du egentlig likestiller abort med drap på et flere år gammelt barn. Jeg tviler på at du behandler og omtaler kvinner som tar abort på samme måte som du omtaler kvinner som dreper det flere år gamle barnet sitt – tenk deg for eksempel en venninne som forteller at hun skal ta abort versus en venninne som forteller at hun skal drepe sitt flere år gamle barn – og selv om det er vel og bra, så vitner det om at du faktisk skiller mellom disse to handlingene.

Derfor synes jeg også Holocaust-sammenlikningen er uinteressant fra begge hold. Jeg synes ikke dette dreier seg så mye om hvorvidt det er riktig å reagere mot vold med vold, men hvorvidt abortmotstandere er konsekvente eller dobbeltmoralistiske/selvmotsigende i deres uttalte meninger.

Du har tidligere uttalt i en annen tråd, med mindre jeg husker feil, at det bør være aksept for at kvinner tar abort etter incest eller voldtekt. Samtidig sier du at du likestiller abort med drap på en fireåring. Det må jo da bety at du også kan finne rom for å akseptere drap av en fireåring fordi barnet er et resultat av incest eller voldtekt – si for eksempel hvis voldtekten sendte moren i koma, og hun ikke våknet før fire år etter barnet ble født med keisersnitt. Er du like åpen for å drepe dette barnet som du er for abort, eller mener du det er en forskjell på abort av et ti uker gammelt foster og drap av et fire år gammelt barn?
Sist endret av Provo; 30. januar 2012 kl. 16:08.
Jeg har aldri skrevet at jeg er for abort ved incest eller overgrep. I så fall har jeg skrevet feil. Jeg er derimot for angrepille før befruktning skjer. Det er etter mitt syn en annen sak (prevensjon).

edit: om du synes Holocaust sammenligningen er uinteressant, er du off topic. For ts lurte på hvorfor de som er imot abort ikke aksjonerer mot leger og institusjoner som utfører abort.
Sist endret av reklame; 30. januar 2012 kl. 16:31.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har aldri skrevet at jeg er for abort ved incest eller overgrep.
Vis hele sitatet...
Sitat av reklame Vis innlegg
Personlig tror jeg at jeg ville valgt abort dersom jeg var en voldtatt kvinne som var gravid,
Vis hele sitatet...
Overgrep går vell som voldtekt?

Posten du uttalte deg i
Sist endret av maxphone; 30. januar 2012 kl. 16:40.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har aldri skrevet at jeg er for abort ved incest eller overgrep. I så fall har jeg skrevet feil. Jeg er derimot for angrepille før befruktning skjer. Det er etter mitt syn en annen sak (prevensjon).
Vis hele sitatet...
Du har skrevet:
Sitat av reklame Vis innlegg
Når det kommer til abort hos kvinner som har blitt voldtatt, mener jeg personlig uansett at kvinnen selv skal få ta valget om hun vil beholde fosteret eller ta abort. Situasjonen skaper en verdikonflikt for mitt vedkommende, men at kvinnen bestemmer seg for å ta abort, gjør ikke at jeg mener valget hennes er feil.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å tro at du skrev hele det avsnittet feil. Så vi kan jo bytte ut noen ord og se om du fortsatt mener det:

Når det kommer til drap av barn hos kvinner som har blitt voldtatt, mener jeg personlig uansett at kvinnen selv skal få ta valget om hun vil beholde barnet eller drepe sin fire år gamle datter. Situasjonen skaper en verdikonflikt for mitt vedkommende, men at kvinnen bestemmer seg for å drepe barnet sitt, gjør ikke at jeg mener valget hennes er feil.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig dette? Eller mener du det er en forskjell på abort og drap av et fire år gammelt barn?

Sitat av reklame Vis innlegg
edit: om du synes Holocaust sammenligningen er uinteressant, er du off topic. For ts lurte på hvorfor de som er imot abort ikke aksjonerer mot leger og institusjoner som utfører abort.
Vis hele sitatet...
... forutsatt at det er denne reaksjonen du/de ville hatt mot en institusjon som bedrev drap av skolebarn. Poenget her er dobbeltmoralismen og selvmotsigelsene i uttalelsene til de som hevder at abort er likestilt med drap av eldre barn, ikke om det er riktig å bekjempe urett med vold.
Dette er ordspill og du pålegger meg meninger. Useriøst og idiotisk.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
TS: Er helt enig med deg. Hvis de jævla abortmotstanderne skal sitte der og sippe om at et "foster er et liv" og ikke gjøre noe med det så får det bare være sånn. Jeg forstår absolutt hva du mener med at de er feige også, altså at de ikke tør å se verden i hvitøyet og forstå at noen ganger kan abort absolutt være det riktige å gjøre. De skal bare prøve å prakke sine egne meninger på absolutt alle uten noe som helst å backe det opp med.

Er hvertfall glad for at abort er blitt såpass godtatt nå i samfunnet. At menneskeheten faktisk har fått såpass stor rett over sin egen kropp at de kan bestemme dette er kjempebra, pluss at det er bra å ha muligheten til å få fjerna ungen hvis man ikke har mulighet til å ha barn. Ungen har jo tross alt ingen bevissthet heller, så teknisk sett er det vel verre å drepe en voksen fisk enn å ta abort.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Reklame, la meg spørre deg om noe. Hvem syns du er verst, en som dreper en lege eller en som dreper Breivik?
Vis hele sitatet...
Sitat av reklame Vis innlegg
For meg er begge handlingene like feil.
Vis hele sitatet...
Virkelig...? Hva er så feil med å dømme mennesker etter deres handlinger?
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Virkelig...? Hva er så feil med å dømme mennesker etter deres handlinger?
Vis hele sitatet...
Vel i Norge skal straff være rehabiliterende og holde dømte forbrytere som det er stor sannsynlighet for at vil gjøre seg kriminell igjen utenfor samfunnet.
Straff skal ikke være hevn, og jeg er veldig glad for at vi ikke har dødsstraff her også.

Om vi skal straffe forbrytere med "øye for øye tann for tann"regelen er vel litt utenfor debatten?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Vel i Norge skal straff være rehabiliterende og holde dømte forbrytere som det er stor sannsynlighet for at vil gjøre seg kriminell igjen utenfor samfunnet.
Straff skal ikke være hevn, og jeg er veldig glad for at vi ikke har dødsstraff her også.

Om vi skal straffe forbrytere med "øye for øye tann for tann"regelen er vel litt utenfor debatten?
Vis hele sitatet...
Snakket ikke om Norges kriminalpolitikk, ble bare overasket over at enkelte synes Breiviks liv er like mye verdt som en uskyldig lege.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette er ordspill og du pålegger meg meninger. Useriøst og idiotisk.
Vis hele sitatet...
Nei, du, den blir for billig. Dette er aldeles ikke noe ordspill, og jeg har ikke tillagt deg noen meninger du ikke selv har ytret. Du har sagt – jamfør sitatet i forrige innlegg – at du mener kvinnen selv skal få velge om hun vil ta abort eller ikke. Samtidig har du likestilt abort med drap av flere år gamle barn. Da har du to valg: Enten så mener du at det er opp til kvinnen selv om hun vil ta livet av sitt flere år gamle barn, eller så mener du at abort ikke er likestilt med å drepe et flere år gammelt barn. Så hva mener du?
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, du, den blir for billig. Dette er aldeles ikke noe ordspill, og jeg har ikke tillagt deg noen meninger du ikke selv har ytret. Du har sagt – jamfør sitatet i forrige innlegg – at du mener kvinnen selv skal få velge om hun vil ta abort eller ikke. Samtidig har du likestilt abort med drap av flere år gamle barn. Da har du to valg: Enten så mener du at det er opp til kvinnen selv om hun vil ta livet av sitt flere år gamle barn, eller så mener du at abort ikke er likestilt med å drepe et flere år gammelt barn. Så hva mener du?
Vis hele sitatet...
I dette tilfelle kan du ikke bruke 2+2=4. Jeg sa at i saker der kvinnen er voldtatt stiller situasjonen seg annerledes. At jeg har sammenlignet livet til et foster med livet til en fireåring blir en helt annen diskusjon. Jeg mener at angrepille er et alternativ for en voldtatt kvinne fremfor abort.

Uansett, dette hører ikke denne diskusjonen til. Dersom du leser første innlegg en gang til og ser hvordan ts ordlegger seg, ser du at logikken brister. TS har heller ikke svart på mitt spørsmål enda, et spørsmål som slår logikken i grus.
Sitat av reklame Vis innlegg
At jeg har sammenlignet livet til et foster med livet til en fireåring blir en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
NEI! Det er dette som er diskusjonen!!!
NEI! Diskusjonen er hvorfor ikke abortmotstanderne går til fysisk aksjon mot leger eller abortklinikker med vold.
Sitat av reklame Vis innlegg
NEI! Diskusjonen er hvorfor ikke abortmotstanderne går til fysisk aksjon mot leger eller abortklinikker med vold.
Vis hele sitatet...
Ok, du er altså med på at et foster kan sammenlignes med en fireåring? Hva er da forskjellen på å ta livet av et foster eller en fireåring? Hva med en lege?
Sitat av maxphone Vis innlegg
Ok, du er altså med på at et foster kan sammenlignes med en fireåring? Hva er da forskjellen på å ta livet av et foster eller en fireåring? Hva med en lege?
Vis hele sitatet...
Fordi at dersom en abortmotstander hadde gjort dette, da hadde vi snakket om selvmotsigelse. Les tråden kjære deg. Jeg personlig hadde aldri drept en drapsmann fordi det var en drapsmann. For det hadde vel gjort meg også til en drapsmann!
Sitat av reklame Vis innlegg
I dette tilfelle kan du ikke bruke 2+2=4. Jeg sa at i saker der kvinnen er voldtatt stiller situasjonen seg annerledes. At jeg har sammenlignet livet til et foster med livet til en fireåring blir en helt annen diskusjon. Jeg mener at angrepille er et alternativ for en voldtatt kvinne fremfor abort.
Vis hele sitatet...
Det holder fortsatt ikke. Du har sagt helt tydelig og entydig at abort er kvinnens valg hvis hun har blitt voldtatt. Du har også sagt at abort av et foster er like ille som drap av et flere år gammelt barn. Den logiske implikasjonen av dette er at du må mene at det også bør være kvinnens valg å drepe sitt flere år gamle barn hvis barnet er et resultat av voldtekt (ta gjerne fortsatt eksempelet hvor kvinnen faller i koma av voldtekten og våkner etter barnet er født). Jeg har vanskelig for å tro at du mener dette, og hvis du ikke gjør det så må du enten snakke usant når du påstår at du synes det bør være kvinnens valg å ta abort ved voldtekt, eller så snakker du usant når du påstår at du likestiller abort av et ti uker gammelt foster og drap av et flere år gammelt barn.

Sitat av reklame Vis innlegg
Uansett, dette hører ikke denne diskusjonen til. Dersom du leser første innlegg en gang til og ser hvordan ts ordlegger seg, ser du at logikken brister. TS har heller ikke svart på mitt spørsmål enda, et spørsmål som slår logikken i grus.
Vis hele sitatet...
Det hører i høyeste grad diskusjonen til, for det er som sagt denne dobbeltmoralen som er kjernen i diskusjonen, og selv om det ikke skulle høre diskusjonen til bør du kunne svare på et så enkelt spørsmål. Det er dessuten ingenting ved ditt spørsmål som lager den minste brist i logikken jeg har fremlagt.
Spørsmålet var heller ikke til deg, men til ts. Og jeg ønsker svar fra ts som kom med en påstand om at jeg var feig eller snakket usant fordi jeg ikke plyndret abort institusjoner, da trådstartet er like inkonsekvent selv fordi h*n ikke aksjonerer mot steder der det begås handlinger h*n reagerer og er imot (les tortur, voldtekter mm).
Sitat av reklame Vis innlegg
NEI! Diskusjonen er hvorfor ikke abortmotstanderne går til fysisk aksjon mot leger eller abortklinikker med vold.
Vis hele sitatet...
ENDELIG fikk vi svart på hvitt at du på alle måter har misforstått meningen med innlegget.

Back on track; Foster vs levende barn/mennesker. Like mye verdt?
Sitat av reklame Vis innlegg
Spørsmålet var heller ikke til deg, men til ts. Og jeg ønsker svar fra ts som kom med en påstand om at jeg var feig eller snakket usant fordi jeg ikke plyndret abort institusjoner, da trådstartet er like inkonsekvent selv fordi h*n ikke aksjonerer mot steder der det begås handlinger h*n reagerer og er imot (les tortur, voldtekter mm).
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at trådstarter siktet til hvorfor abortmotstandere ikke reagerer like kraftig mot abort som drap av barn hvis de mener å likestille de to. Trådstarter trodde vel at mange ville reagert mot en barnedrapsklinikk med fysiske angrep, men dette kan selvsagt være feil. Det har likevel ingenting å si for den prinsipielle problemstillingen som tas opp, og det bør du forstå – spesielt fordi det har blitt presisert en rekke ganger gjennom tråden. Jeg må si det virker som du misforstår med vilje i forsøk på å unngå det ubehagelige spørsmålet flere her ønsker svar på.

Så nå som dette er oppklart, kan du svare på spørsmålet da? Bør det være kvinnens valg å drepe sitt flere år gamle barn, har du snakket usant om hva du synes om voldtatte kvinners rett til abort, eller har du snakket usant om likestillingen av abort og drap av barn?
Jeg har snakket usant om likestillingen mellom foster og barn.

Edit : men jeg mener fremdeles logikken til ts er idiotisk, selv om det er for å få frem et poeng.
Sist endret av reklame; 30. januar 2012 kl. 21:16.
Kristne er tolerante folk. De er ikke som muslimer. De angriper og starter ikke fysisk krig selv om de er uenige. Jeg forstår poenget ditt TS, men jeg tror aldri det blir mange kristne som kommer til å angripe noen. Da kunne vi også "angrepet" dette med at homofile skal få gifte seg i kirka. Angripe alle prester som vier homofile.

At andre mennesker har et annet verdisyn enn deg, må du akseptere. Du og dere ateister som er så glad i abort, kommer ikke til å få noe særlig motstand, for det du skriver med å bli mer liberalisert er riktig. Dessverre.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Kristne er tolerante folk. De er ikke som muslimer. De angriper og starter ikke fysisk krig selv om de er uenige. Jeg forstår poenget ditt TS, men jeg tror aldri det blir mange kristne som kommer til å angripe noen. Da kunne vi også "angrepet" dette med at homofile skal få gifte seg i kirka. Angripe alle prester som vier homofile.
Vis hele sitatet...
Ja, fredelig gjeng dette her.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Vis hele sitatet...
NÅ tenkte jeg på Norge da jeg skrev innlegget mitt. Det der du linker til er jo ekstreme syke folk som tydeligvis dessverre ikke tolererer andre sine meninger.
Sist endret av ClaesGreve; 30. januar 2012 kl. 21:29.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Kristne er tolerante folk. De er ikke som muslimer. De angriper og starter ikke fysisk krig selv om de er uenige. Jeg forstår poenget ditt TS, men jeg tror aldri det blir mange kristne som kommer til å angripe noen. Da kunne vi også "angrepet" dette med at homofile skal få gifte seg i kirka. Angripe alle prester som vier homofile.

At andre mennesker har et annet verdisyn enn deg, må du akseptere. Du og dere ateister som er så glad i abort, kommer ikke til å få noe særlig motstand, for det du skriver med å bli mer liberalisert er riktig. Dessverre.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er ganske usmakelig å tolerere barnedrap. Jeg tolerer det IKKE! Hadde jeg kjent til en sekt som bedrev barnedrap med lovens velsignelse, hadde jeg reagert det jeg evnet. Dere(?) ser ut til å ha forsonet dere(?) med situasjonen og aksepterer at 15 000 barn slaktes årlig. Med lovens velsignelse. Min slutning er da a) dere er feig, eller b) dere lyver.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
NÅ tenkte jeg på Norge da jeg skrev innlegget mitt. Det der du linker til er jo ekstreme syke folk som tydeligvis dessverre ikke tolererer andre sine meninger.
Vis hele sitatet...
Når du skriver at muslimer "angriper og starterfysisk krig [hvis] de er uenige", mener du da norske muslimer? Eller kan du fritt plukke nasjonalitet på dine egne eksempler, men tillater ikke andre å gjøre det samme?
Sitat av nikita Vis innlegg
Jeg synes det er ganske usmakelig å tolerere barnedrap. Jeg tolerer det IKKE! Hadde jeg kjent til en sekt som bedrev barnedrap med lovens velsignelse, hadde jeg reagert det jeg evnet. Dere(?) ser ut til å ha forsonet dere(?) med situasjonen og aksepterer at 15 000 barn slaktes årlig. Med lovens velsignelse. Min slutning er da a) dere er feig, eller b) dere lyver.
Vis hele sitatet...
Jeg syns du er feig som nå kommer tilbake i diskusjonen. Jeg har stilt deg spørsmål flere ganger som du har unnlatt å svare på. I tillegg lar du andre argumentere for deg.

Hvertfall har jeg baller og selvinnsikt til å innrømme feilskjær. Men nå som du er tilbake i diskusjonen, kan du svare på mine spørsmål til deg. Viser da til posten om halocaust. Du skjønner, det foregår ting i denne verden som du garantert er motstander av. Vær så god, aksjoner!
Sitat av nikita Vis innlegg
Jeg synes det er ganske usmakelig å tolerere barnedrap. Jeg tolerer det IKKE! Hadde jeg kjent til en sekt som bedrev barnedrap med lovens velsignelse, hadde jeg reagert det jeg evnet. Dere(?) ser ut til å ha forsonet dere(?) med situasjonen og aksepterer at 15 000 barn slaktes årlig. Med lovens velsignelse. Min slutning er da a) dere er feig, eller b) dere lyver.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hvor du vil, og hva du mener er "det riktige" her. Jeg klarer ikke diskutere med folk som har slike meninger, og kategoriserer folk etter det.

De kristne i landet blir ledd av for sine urgamle oldemeninger, så du TS, trenger ikke bekymre deg for noe. Dere får ha abortpolitikken deres i fred her i landet.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
NÅ tenkte jeg på Norge da jeg skrev innlegget mitt. Det der du linker til er jo ekstreme syke folk som tydeligvis dessverre ikke tolererer andre sine meninger.
Vis hele sitatet...
Det der er vel en god beskrivelse av veldig mange av verdens kristne.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Når du skriver at muslimer "angriper og starterfysisk krig [hvis] de er uenige", mener du da norske muslimer? Eller kan du fritt plukke nasjonalitet på dine egne eksempler, men tillater ikke andre å gjøre det samme?
Vis hele sitatet...
Tror du missfortår nå. Jeg tenkte på NORGE. Men jeg vet godt at det finnes ekstrreme kristne i andre land som gjør alt for å STANSE abort, men slik er det ikke i Norge.
Det må jeg si ts, dette tankekorset fikk meg til å revurdere mine egne forhastede meninger om abort. ser tydelig at jeg ikke på noen måte kan likestille ett foster og en 4åring

en av dypere trådene på lenge, synd ikke flere forstår meningen bak
Sitat av nikons Vis innlegg
Det der er vel en god beskrivelse av veldig mange av verdens kristne.
Vis hele sitatet...
Jepp. Kanskje du har rett i det. Ingen burde være ekstreme og ty til fysisk vold fordi man er uenige med noen. Det løser ingenting. Men jeg forstår hva du mener, så, i dine øyner er jeg feig.
Sist endret av ClaesGreve; 30. januar 2012 kl. 21:46.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg forstår hvor du vil, og hva du mener er "det riktige" her. Jeg klarer ikke diskutere med folk som har slike meninger, og kategoriserer folk etter det.

De kristne i landet blir ledd av for sine urgamle oldemeninger, så du TS, trenger ikke bekymre deg for noe. Dere får ha abortpolitikken deres i fred her i landet.
Vis hele sitatet...
Jeg kritiserer deg ikke for å være kristen, jeg utfordrer ditt standpunkt mot abort. Det finnes kristne som er for selvbestemt abort også. I ultraortodokse Russland er det mulighet for abort frem til navlestrengen klippes for eksempel.

Kan du forklare meg hvorfor du synes det er greit at det du anser som barn drepes? Ville du gjort noe om det var fødte barn som ble drept? Er det en forskjell?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jepp. Kanskje du har rett i det. Ingen burde være ekstreme og ty til fysisk vold fordi man er uenige med noen. Det løser ingenting. Men jeg forstår hva du mener, så, i dine øyner er jeg feig.
Vis hele sitatet...
Du mener KrFs abortpolitikk løser så mye mer?

Du sa jo selv her i sted at du var enig i min spådom: ting kommer til å bli mer liberalt heller enn mer konservativt. Er det greit for deg? Har du bare slått deg til ro med at det kommer til å bli slik, eller synes du skaper tid for handling?
Sitat av nikita Vis innlegg
Jeg kritiserer deg ikke for å være kristen, jeg utfordrer ditt standpunkt mot abort. Det finnes kristne som er for selvbestemt abort også. I ultraortodokse Russland er det mulighet for abort frem til navlestrengen klippes for eksempel.

Kan du forklare meg hvorfor du synes det er greit at det du anser som barn drepes? Ville du gjort noe om det var fødte barn som ble drept? Er det en forskjell?
Vis hele sitatet...
Du, det er et godt spørsmål. Jeg vet at de fleste er for abort i dag. Viss vi skulle drept nyfødte barn hadde nok 90% av Norge reagert. Men siden omtrent ingen her i landet reagerer på abort, tror jeg ikke det betyr noe for dem at man tar abort, og da etter KRD sitt syn dreper barn. I følge den norske loven er det jo ikke å drepe et barn, ved å ta abort, så juridisk sett blir det nok å sette det litt på spissen.

Sitat av nikita Vis innlegg
Du mener KrFs abortpolitikk løser så mye mer?

Du sa jo selv her i sted at du var enig i min spådom: ting kommer til å bli mer liberalt heller enn mer konservativt. Er det greit for deg? Har du bare slått deg til ro med at det kommer til å bli slik, eller synes du skaper tid for handling?
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg elsker ateister med selvironi Da blir det en mer hyggelig tone, enn når det kun dreier seg om uenigheter, selv om man ikke er enige.

Vel, jeg tror nok at de fleste nordmenn og forskere skjønner at Norge blir mer og mer liberalt. Jeg har ikke slått meg til ro med at det kommer til å bli slik. Det er jo mange handlinger som foregår mot abort i dag, selv om de ikke er voldelige og ekstreme slik som i andre land. Da tenker jeg på kristne organisasjoner, felleslag, krf sitt konservative abortstandpunkt, osv. Krf er ikke imot abort, men de fører en konservativ abortpolitikk. Det å gjøre fysisk vold fordi man er uenig med noen er feil, og en dårlig måte å kjempe mot noe, etter min mening.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Tror du missfortår nå. Jeg tenkte på NORGE. Men jeg vet godt at det finnes ekstrreme kristne i andre land som gjør alt for å STANSE abort, men slik er det ikke i Norge.
Vis hele sitatet...
Mens normen er at muslimer i Norge angriper og starter fysisk krig?