Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  266 23169
Lag en underskriftskampansje om og skille stat fra kirke! Får den nokk underskrifter så blir saken tatt opp i media og da starter ballen og rulle! Ikke snakk om og avkristne noensom helst, folk vil bare ha det folk ikke får! Så snart kirken er skilt fra stat så blir det nok statig færre kristne av seg selv Di som går i kirken kan betale for dette selv!
Sitat av Provo Vis innlegg
Vil du si at å ikke tro på fjøsnisser krever tro på samme måte som å tro at de finnes? Hvis jeg tror at universet ble skapt av en badeball, vil du da si at det krever tro på samme måte fra din side å ikke dele denne troen med meg? Krever det like mye tro fra deg å tro at naborommet er fullt av moskus som å ikke tro det?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet ikke om fjøsnisser finnes eller ei, eller om naborommet er fullt av moskus, jeg tror ikke det, men uten å gå inn i naborommet kan jeg ikke være sikker.
Redpilled alfahann
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Ja, jeg vet ikke om fjøsnisser finnes eller ei, eller om naborommet er fullt av moskus, jeg tror ikke det, men uten å gå inn i naborommet kan jeg ikke være sikker.
Vis hele sitatet...
.

Du tror ikke derfor tror du?Det gir jo ingen mening.
Er kristen, ble aldri truet med helvette når jeg var liten jeg. Sier ikke ingen blir det, men å bruke det mot kristendommen blir for dumt siden det er en brøkdel av kristne som gjør det.

Skal vi i sammeslengen som vi tar vekk blasfemiparagrafen ta vekk rasismeparagrafen?
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Er kristen, ble aldri truet med helvette når jeg var liten jeg. Sier ikke ingen blir det, men å bruke det mot kristendommen blir for dumt siden det er en brøkdel av kristne som gjør det.

Skal vi i sammeslengen som vi tar vekk blasfemiparagrafen ta vekk rasismeparagrafen?
Vis hele sitatet...
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat,forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er like ille å kritisere religion, som det er å være rasist?

Sist endret av bamsegutt; 13. juli 2011 kl. 09:20.
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Skal vi i sammeslengen som vi tar vekk blasfemiparagrafen ta vekk rasismeparagrafen?
Vis hele sitatet...
Rasismeparagrafen angår hatefulle ytringer mot personer basert på deres etnisitet, religion eller seksuelle legning. Religiøse mennesker er dermed allerede beskyttet på samme måte som de av annen rase. Blasfemiparagrafen angår nedsettende ytringer om guder. At det skal være forbudt å si at Jahve eller Allah er ei hore, eller tegne nedsettende tegninger av Mohammed, når det ikke en gang er noe som tyder på at guden ved navnene Jahve og Allah finnes, er mildt sagt tåpelig. Så vidt jeg kan se ble det heldigvis bestemt i 2009 at den skulle fjernes, men den ser ut til å være gjeldende enn så lenge.
Jeg klarer ikke helt å se hvordan det å avvikle statskirkeordningen skal gjøre befolkningen mindre kristent, kan noen hjelpe meg med tankegangen her?

Om statskirken hadde opphørt ville vi vel heller kanskje gått mot en mer ekstrem, fanatisk utøvelse av religionen? At det nå finnes kvinnelige og homofile prester, at homofile vies osv., kan vel i stor grad tilskrives det faktum at staten har en viss makt i kirkepolitiske saker?

Hva med å innføre en statsmoské? Kanskje vi ville sett flere kvinnelige imamer etter hvert på den måten? Eller hva med en statspub? Et fristed for landets ateister, fritt for kirkeklokker osv...

Ikke så veldig seriøst ment, jeg ønsker bare litt mer utfyllende informasjon om hva slags tankegang som ligger bak forslag som det som blir tatt opp i denne tråden. Jeg er forøvrig veldig enig med Provos forslag om å skaffe et mer korrekt medlemstall for den norske kirke, har tenkt akkurat samme tanke før.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg studert filosofi på universitetet i tillegg til mine hovedfag først og fremst fordi jeg ble fascinert av religion. Å forby det er en typisk norsk ikkeløsning. Å skille stat og kirke gjør ikke folk mindre troende heller. Vi har verdens høyeste medlemstall men verdens laveste deltakelsestall også.

Jeg er humanist og ikke religiøs, men mener trådstarteren at vi skal forby kirkeklokker så må du forby alt det andre også. Det er faen meg ikke løsning på noe som helst. Da blir vi et fascistland. Jeg liker valgfriheten min og plages ikke av at jeg ble født inn i statskirke da den ikke krever noe absurd av meg og jeg får lov til å stemme på mine egne religiøse ledere. Jeg tar sjansen til å kutte snora for meg men ikke andre. Jeg forstår at noen ikke vil fødes inn i kirken men det er så lite å bry seg om etter min mening.

Jeg er også glad for at det var minst EN ting som lærerne kunne bruke til å gi barna på min skole en moralsk forankring. De ville blitt de verste snørrunger om de ikke fikk den opplæringen, og om det så er kirken som blir grunnstenen for moralitet så lar jeg den gå helt fint. Vi trenger moralitet. Den moderne kristendommen jeg fikk oppleve var åpensinnet og ga ikke noe hat for homofile osv. Jeg hører at den er annerledes rundt i landet der hvor Smitts Venner driver og herjer, men de er ikke representanter for vår kirke.

Å forenkle denne saken til å forby bjelleklang er forresten utrolig dumt og sårende for de pårørende, og jeg ville ikke tatt dere på alvor om jeg kjente dere personlig. Og at dere ikke forstår dere på lovene men derimot er rasende over deres teoretiske fortolkninger av den henger heller ikke på greip.

Seriøst. Religiøse mennesker blir IKKE behandlet som en rase. Muhammed-karikaturene blir trykket gang på gang og da må det gjøre det klinkende klart for dere.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Seriøst. Religiøse mennesker blir IKKE behandlet som en rase. Muhammed-karikaturene blir trykket gang på gang og da må det gjøre det klinkende klart for dere.
Vis hele sitatet...
Poenget er at begrepet rasisme i dag omfavner bla. religion og at religiøse derfor er beskyttet mot diskriminering på samme måte som arabere eller homofile, som også er beskyttet av samme paragraf, Rasismeparagrafen.
Derfor trenger vi ikke lover som beskytter abstrakte begrep som guder, siden de troende alt er beskyttet med lov. Igjen, derfor er det greit å tulle med Allah, men ikke diskriminere Jøder.

EDIT: Legg merke til at begrepet "rase" ikke eksisterer i lovteksten, noe som kommer av at det er ingen med vettet i behold som bruker utrykket for å kategorisere mennesker.
Sist endret av Mith; 20. juli 2011 kl. 19:08.
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget er at begrepet rasisme i dag omfavner bla. religion og at religiøse derfor er beskyttet mot diskriminering på samme måte som arabere eller homofile, som også er beskyttet av samme paragraf, Rasismeparagrafen.
Derfor trenger vi ikke lover som beskytter abstrakte begrep som guder, siden de troende alt er beskyttet med lov. Igjen, derfor er det greit å tulle med Allah, men ikke diskriminere Jøder.

EDIT: Legg merke til at begrepet "rase" ikke eksisterer i lovteksten, noe som kommer av at det er ingen med vettet i behold som bruker utrykket for å kategorisere mennesker.
Vis hele sitatet...
Men skjønner du poenget mitt i det hele tatt? La oss ta ditt først.

Rasismeparagrafen oppsummerer altså følgende folkegrupperinger: "hudfarge, nasjonalitet, etnisitet, religion eller homofile legning, leveform eller orientering". Wikipedia

Dette er en utviklet norm av de internasjonale menneskerettighetene, som legger til de kjennetegn som ikke ble omfattet av FNs første utkast, altså seksuell legning og leveform. Dette skjønner jeg meget godt, og jeg håper du også henger med.

Jeg personlig skulle ikke brukt ordet "rase", men det er altså et begrep som blir brukt for å omfatte nasjonalitet, etnisitet, og i visse tilfeller også religion. Jødedom er igrunn en religion og ikke en rase, men jøder blir til stadig kalt en rase. Dette er dog på grunn av særbehandling i historien, men dette skjer nå også f.eks med muslimer via uttrykket islamofobi, hvilket blir brukt i sammenheng med rasehets. Altså er ordet meget fleksibelt og vagt, og kan omfatte vel mye mer enn bare religion.

Nå, tilbake til poenget mitt. Jeg snakket igrunn om religiøse mennesker, og disse har som nevnt en internasjonal stadfestet rett til å ha sin egen religion, eller et annen form for livssyn. Når denne retten krenkes, altså ved å innføre forbud mot praksis av kristendom, islam, jødedom, - så brytes dermed en internasjonal humanitær lov og standard. Konklusjon: Det er ikke lov å forby noen form for religion.

Og som jeg sa, dette er typisk norsk. For et par år siden prøvde SV å forby privat utdanning i Norge. Til deres store forbauselse så innebar dette et brudd på internasjonal lov det også fordi barn har rett til en utdannelse, og den skal ikke begrenses på grunn av statlig tro eller ordning.

Trådstarteren raser i full fart mot den samme sprø retningen med like stor iver i tro om at han kommer til å hjelpe det norske folk, men han ser ikke ut til å bry seg med at nordmenn flest ikke er praktiserende kristne. Faktisk er det et fåtall nordmenn som faktisk er aktivt troende og som går i kirke, og dermed er de en minoritet. Å krenke dem blir heller idiotisk.

Wikipedia - om vår deltakelsesprosent (verdens laveste)
Trådstarter
jeg har da ikke snakket om å forby religion. å forby bjelleklang, å skille stat og kirke, og minke innflytelsen religion har på befolkningen, er ikke å forby religion.
Hvis man skal kutte statsstøtten til kirken må man også kutte for alt annet også, som humanetisk forbund som de fleste ateister konfirmerer seg i. ganske pointless egentlig.
Sitat av Toby Christ
Seriøst. Religiøse mennesker blir IKKE behandlet som en rase. Muhammed-karikaturene blir trykket gang på gang og da må det gjøre det klinkende klart for dere.
Vis hele sitatet...
Skivebom. Som Mith sier, og som du tydeligvis ikke oppfatter, er det forskjell på å gjøre narr av "profeten" Muhammed og på å komme med hatske ytringer om mennesker på bakgrunn av deres religion. Det er ikke lov å ytre at muslimer er undermennesker – akkurat som det ikke er lov å ytre at homofile eller asiatere er undermennesker – men det er lov (med tanke på at blasfemiparagrafen er en sovende paragraf), og bør være lov, å si at Muhammed var en falsk profet og en møkkamann (jeg holdt på å skrive analfabet barneovergriper, men dette er jo mer fakta (i følge Koranen) enn det er nedsettende).

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Nå, tilbake til poenget mitt. Jeg snakket igrunn om religiøse mennesker, og disse har som nevnt en internasjonal stadfestet rett til å ha sin egen religion, eller et annen form for livssyn. Når denne retten krenkes, altså ved å innføre forbud mot praksis av kristendom, islam, jødedom, - så brytes dermed en internasjonal humanitær lov og standard. Konklusjon: Det er ikke lov å forby noen form for religion.
Vis hele sitatet...
Det er noen poenger her som du ser ut til å overse. Det mest åpenbare er angående det du sier om at det ikke er lov å forby noen form for religion, hvor selvsagt dette også kan være åpent for debatt. Argumenterer man for å forby religion, argumenterer man også implisitt (enten man vet det eller ei) for å endre reglementet som sikrer religionsfriheten.

Det er også verdt å merke seg at religionsfriheten i Norge er spesifikt sikret gjennom Artikkel 9 i Den europeiske menneskerettskonvensjon, ratifisert og inkorporert i Menneskerettsloven fra 1999:
1. Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief and freedom, either alone or in community with others and in public or private, and to manifest his religion or belief, in worship, teaching, practice and observance.

2. Freedom to manifest one's religion or beliefs shall be subject only to such limitations as are prescribed by law and are necessary in a democratic society in the interests of public safety, for the protection of public order, health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others.
Vis hele sitatet...
Man ser altså at loven åpner for å forby religiøs praksis hvis den bryter med offentlig orden, helse eller moral, eller andres rettigheter og friheter. Man ser også fra formuleringen at religionsfrihet ikke bare er en frihet til å utøve sin religion, men også en frihet fra religion. Du har altså rett til å utøve religiøs praksis så lenge det ikke går utover andre på urimelig vis, og andre har rett til å ikke bli urimelig plaget som følge av praksisen. Det blir altså dermed et avveiningsspørsmål om i hvilken grad man skal akseptere utbasunerende og påtrengende religiøs fremtreden.

Hvor høyt, hvor ofte, hvor lenge, og over hvor store områder skal religiøse få kalle inn til sine messer? Når føles dette så påtrengende for andre at det bør begrenses av lovverk? Hvor aggressivt skal religiøse få misjonere sin tro? Bør de få fri tilgang til å skremme andres barn med helvete og død? Hva med sine egne barn? Hva med andre voksne? Dette er ikke ulovlig religionsbegrensende svart-hvitt-spørsmål, slik du antyder, men aktuelle, viktige og levende spørsmål om hvor mye vi bør tåle fra hverandre. På samme måte som religiøse har forskjellige ønsker om hva slags praksis de vil føre, har også alle forskjellige ønsker om hva slags praksis de selv vil, og andre bør, slippe å bli utsatt for. Å kalle førstnevnte spørsmål viktigere enn sistnevnte er å misforstå halvparten av hva religionsfrihet handler om.

Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Hvis man skal kutte statsstøtten til kirken må man også kutte for alt annet også, som humanetisk forbund som de fleste ateister konfirmerer seg i. ganske pointless egentlig.
Vis hele sitatet...
Nei, det trenger man ikke. Man kan la statsstøtten til andre tros- og livssynssamfunn være på dagens nivå, for deretter å senke medlemstallene til Den norske kirke til et reelt antall og gi de like mye støtte per medlem som de andre får i dag. Dette har allerede blitt nevnt.
Kjære vene. For å sette på spissen: Om trådstarteren var kun ute etter å skille mellom stat og kirke så hadde det vært en ting, og jeg bryr meg ikke så veldig om det. Som sagt. Det er greit å tillate andre trosformer og livssyn. Jeg personlig har ikke blitt misbrukt av statskirken og ser ikke noen i denne tråden som har blitt det heller. Men måten dere tiltaler den, og de kristne... det er ikke imponerende.

Sakens kjerne for meg handlet om kontrollering av religionsutøvelse, hvilket er en menneskerett. Å stå for å forby bjelleklang innebærer å begrense kristnes rett til å utøve egen tro, og dersom du står for den behandlingen på grunnlag av at du ikke liker misjonering så sier det seg selv at andre religioner vil bli påvirket av samme forslag i like stor grad. Da innebærer det et forbud på islamske minaret-tårn, jødiske synagoger og lignende. Etterhvert så vil vel folk også forlange at man slutter å bruke ordet "gud" i noen som helst sammenheng. Men denne saken handler igrunn om folk rett til å samles for seg selv og gjøre sitt. Norske kristne er forøvrig ikke som andre kristne i korea eller USA hvor misjoneringen er langt mer utbredt og aggressiv. Ser du ikke forskjell på de to grupperingene så nekter jeg plent å tro på at du har vært utsatt for de gruppene i samme rom.

Det du og trådstarteren vil igrunn er greit, men så vil flere av dere så mye mer, og står for å begrense religiøse menneskers rett til å uttrykke seg og i praksis det å være kristne. Det er ikke så ille for deg at en kristen mann en gang i ny og ne prøver å vise deg "Guds vei". Du må bare tåle at folk snakker til deg, og be de om å la være fordi det ikke er noe for deg. Det må jo alle de andre troende også. Om misjonærene ikke vil respektere deres beslutning er en helt annen sak. Når det ringes i kirkeklokker så plager det ikke meg fordi jeg ikke har så voldsomt store problemer med andres tro, og jeg anerkjenner at kristendommen er en del av vår norske arv.

Kristendommen ble innført på en brutal måte riktignok, men man kan ikke anklage dagens kristne for disse tingene som ligger i forhistorien. Måten man tiltaler kristne i denne tråden tyder på at man ikke har mye respekt for dem, og det er såpass mye en skal tåle. Når dere foreslår å begrense deres rett til egen tro så er det ikke galt å anklage dere for å være autoritære. Og det ER typisk norsk å forby ting man ikke liker eller tåler.
Trådstarter
altså. kjære vene indeed.

at du/folk har rett til å være kristne er ikke det samme som at du/dere har rett til å bli respektert for det.
jeg godtar helt fint at mennesker har en tro, men jeg trenger ikke respektere det.


argumentet ditt om religiøs praksis, blir et spørsmål om hvor hvor mye av denne praksis'en man skal tilate.
det var engang i tiden religiøs praksis å brenne hekser på bålet. og den gang det ble forbudt, var det garantert kristne som hylte opp om "religiøs praksis" og hvor ille det var at man ikke fikk utøve sin religiøse praksis.

At kristne i Korea eller USA er "værre" i sin øvelse/misjonering enn norske kristne er på ingen måte noe argument for ikke å kritisere den norske sammfunspåvirkningen av kristne.

Vi har heller, for andre gang, IKKE gått inn for å forby menneskers rett til å tro.
Det ER forskjell på å begrense religions påvirkning på sammfunnet, og det å forby religiøse å tro.
Eller mener du at norske kristne vil tro mindre, om man ikke kunne misjonere, om man ikke kunne plage folk med ringeklokker, osv ??

Et forbud på bjelleklang vil heller ikke forby "islamske minaret-tårn, jødiske synagoger og lignende." noe mer enn det forby kirketårn. Det vil derimot forby bønnerop og andre innkallelse til bønn lyder som kommer fra nevnte tårn og lignende.

det er altså ikke bjellen/tårnet/whatever som er foreslått forbudt. men lyden man krever rett til å plage alle med.
Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Men måten dere tiltaler den, og de kristne... det er ikke imponerende.
Vis hele sitatet...
Diffust. Kan du vise meg hvor jeg har tiltalt statskirken og de kristne på en "ikke imponerende" måte, og hvorfor du mener jeg tar feil?

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Sakens kjerne for meg handlet om kontrollering av religionsutøvelse, hvilket er en menneskerett. Å stå for å forby bjelleklang innebærer å begrense kristnes rett til å utøve egen tro, og dersom du står for den behandlingen på grunnlag av at du ikke liker misjonering så sier det seg selv at andre religioner vil bli påvirket av samme forslag i like stor grad.
Vis hele sitatet...
Står for hvilken behandling? Jeg har ikke sagt at jeg er mot kirkeklokker. De plager meg fint lite, og jeg har personlig ingen problemer med de. Jeg bare påpeker at spørsmålet ikke er så tåpelig som du vil ha det til, og at vi snakker gråsoner hele veien her.

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Da innebærer det et forbud på islamske minaret-tårn, jødiske synagoger og lignende.
Vis hele sitatet...
Et eventuelt forbud av bruk av kirkeklokker innebærer selvsagt ikke forbud av minaret-tårn og synagoger, men det ville nok innebåret et forbud av muslimske bønnerop. Disse begrenses uansett til en viss grad i dag, så vidt jeg vet, da vanlig skikk for utrop av adhan er fem ganger om dagen.

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Etterhvert så vil vel folk også forlange at man slutter å bruke ordet "gud" i noen som helst sammenheng.
Vis hele sitatet...
Slippery slope, stråmann og red herring. Imponerende.

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Men denne saken handler igrunn om folk rett til å samles for seg selv og gjøre sitt.
Vis hele sitatet...
Nei, da har du misforstått. Denne saken handler om i hvor stor grad det bør tillates at andres religiøse utfoldelse går utover utenforstående og forsvarsløse.

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Norske kristne er forøvrig ikke som andre kristne i korea eller USA hvor misjoneringen er langt mer utbredt og aggressiv. Ser du ikke forskjell på de to grupperingene så nekter jeg plent å tro på at du har vært utsatt for de gruppene i samme rom.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Jeg har ikke sagt at misjonering ikke er mer utbredt og aggressiv andre steder, men det spiller absolutt ingen rolle for hvor grensen bør gå her.

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Det er ikke så ille for deg at en kristen mann en gang i ny og ne prøver å vise deg "Guds vei". Du må bare tåle at folk snakker til deg, og be de om å la være fordi det ikke er noe for deg. Det må jo alle de andre troende også.
Vis hele sitatet...
Du kan argumentere på nøyaktig samme måte for telefonsalg. "Det er jo bare å si nei." Men en del oppfatter dette som fornærmende og plagsomt, og vil ikke ha noe med de å gjøre. Derfor synes jeg det hadde vært rimelig om de hadde hatt en juridisk forpliktelse til å følge anmerkninger om at de ikke er ønsket. Hvorfor skal deres frihet til å utøve religiøs praksis være mer tungtveiende enn min frihet fra å få deres påtrengende religionsutøvelse ikke bare inn på min eiendom, men praktisk talt inn i mitt eget hus?

Merk også at jeg ser forskjellen på å oppsøke noen som er utenfor sitt eget hjem og på å aktivt trenge seg inn på andres eiendom med vissvasset sitt.

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Måten man tiltaler kristne i denne tråden tyder på at man ikke har mye respekt for dem, og det er såpass mye en skal tåle.
Vis hele sitatet...
Ettersom dette er et svar på mitt innlegg tar jeg også til meg innholdet. Så vis meg hvor jeg har snakket respektløst om menneskene. Jeg viser ingen respekt for deres tro og deler av deres praksis, på samme måte som jeg ikke nødvendigvis viser respekt for andres politiske overbevisninger, men det betyr ikke at jeg ikke kan respektere et religiøst menneske. Jeg kjenner, og har kjent, flere kristne mennesker som jeg har dyp respekt for, men jeg respekterer ikke deres religiøse overbevisning av den grunn. Det betyr imidlertid ikke at jeg snakker nedsettende om deres religion helt ut fra det blå, men jeg legger heller ikke skjul på hva jeg synes om religion som fenomen hvis det kommer opp som tema.

Det mange ikke ser ut til å tenke over er at det er forskjell på avsky og mangel på respekt. Jeg har ikke respekt for noens valg av genser på jobb, men det betyr ikke at jeg føler avsky. Bare at det ikke er noe å respektere. Det er ikke noe grunnlag for respekt. Og det samme gjelder religion. Min avsky kommer ikke inn før religionspraksisen påtrykkes andre utenforstående mennesker. For å sitere Christopher Hitchens:
Sitat av Christopher Hitchens
… I hope I've made it clear that I'm perfectly happy for people to have these toys and to play with them at home and hug them to themselves and so on and share them with other people who come around and play with the toys, so that's absolutely fine. They are not to make me play with these toys. I will not play with the toys. Don't bring the toys to my house. Don't say my children must play with these toys. Don't say—my toys might be a condom, here we go again—are not allowed by their toys. I'm not going to have any of that. Enough with clerical and religious bullying and intimidation.
Vis hele sitatet...
Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Når dere foreslår å begrense deres rett til egen tro så er det ikke galt å anklage dere for å være autoritære.
Vis hele sitatet...
Igjen kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg er kun for eventuelle begrensninger av religiøs praksis som direkte berører utenforstående. Ikke menneskers rett til egen tro.

Sitat av Toby Christ Vis innlegg
Og det ER typisk norsk å forby ting man ikke liker eller tåler.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil jeg ikke si. Svært mange land er vesentlig mer frempå for å forby ting man ikke liker enn Norge. Som noen raske eksempler kan jeg nevne at Tyskland forbyr hakekors og andre nazistiske symboler, og ikke bare i form av ytringer slik som her. Sveits forbyr minareter. Frankrike forbyr ansiktsslør. De fleste stater i USA forbyr homofilt ekteskap. Og så videre. Norge, derimot, er nok en av de mest liberale når det kommer til å akseptere ting man selv ikke liker, noe som generelt sett er meget positivt.
Sist endret av Provo; 21. juli 2011 kl. 11:47.
Dette blir en smule teit for meg. Hva Kristifiseres? Slik jeg ser det blir det mindre og mindre vekt på Kristendommen i Norge. Når jeg var lita og gikk på Barneskolen ble jeg aldri truet om himmel og helvette. Vi lærte mye om Norrøn mytologi selv om vi også lærte om Kristendommen( og andre religioer).

Ta faget KRL (som ikke finnes lengre). Det omhandlet for det meste kristendommen, men dette faget ble endret for å bli mer nøytralt. Når jeg begynte på u-skolen fikk vi ikke lengere lov å kalle det for KRL, men RLE som står for Religion, Livssyn og Etikk. Vi lærte like mye om hver enkelt religion, og også om Ateister og andre retninger man kan følge i livet. Kan det kalles Kristifisering?

Nå har det vel seg også slik at man har flere valg på både dåp, konfirmasjon, giftemål og begravelser. Man må slettes ikke gå i kirken, noe man måtte før i tiden da Kristendommen var mer utberedt. Skal vi i Norge sette bremser for Kristendommen som alt er på vei nedover, fordi det finnes folk som ikke liker Kristendommen? Å skille stat og kirke er en ting, men å avkristifisere/stoppe "kristifiseringen" blir å gå litt for langt.
Nå er ikke jeg kristen, men jeg vil likevel følge tradisjonen med å både gifte meg og begraves i krika. Dette vil være mer personlig for meg.
Sitat av Provo Vis innlegg
"Litt penger i året"? Statsbudsjettetforslaget for 2011 inneholder en post på 1,6 milliarder kroner til Den norske kirke – og da kommer andre tros- og livssynssamfunn i tillegg. Og man kan jo spørre seg om det er til felles for hele befolkningen, når ikke mer enn ca 2% går i kirken på ukentlig basis.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du leser tallene litt som du selv vil her. Det er kanskje bare 2% som går i kirken på søndagsmesser osv. Men ifølge SSB sin statistikk ( http://www.ssb.no/kirke_kostra_en/ ) så blir 67% av alle barn døpt og 65% av alle 15 åringer konfirmerer seg kristent. Dette er som oftest et åpent valg(når det kommer til konfirmasjon altså) og jeg snakker med flere titalls konfirmanter hvert år, siden jeg er konfirmantleder i menigheten nær meg. Men selv om jeg er konfirmantleder er jeg ALDRI i kirken på søndager, ettersom jeg ser på meg selv som sekulær og ikke trenger å praktisere min tro i en kirke, men heller i daglilivet.

Jeg forstår egentlig ikke hva du har så mye imot kristendommen. Du er redd for at personer ikke skal ta valget angående religion selv? Dette kan jeg forstå, men ingen av de jeg har snakket med har noen gang følt seg presset til å bli kristen. Jeg sier ikke at det ikke finnes personer som har blitt presset, men i dagens samfunn er vi utrolig godt opplyst. Jeg kan selv bare tenke på alle timene i RLE(Religon og Etikk vel og merke) og i naturfag hvor vi har blitt opplyst av alt fra Buddhismen til Ateismen.

Tanken om at gud står bak the big bang og evolusjonsteorien var en tanke jeg måtte søke meg frem til selv. Den ble aldri nevnt i RLE eller Naturfag. Og når vitenskapelige beviser blir lagt frem i omfattende form i faget naturfag, uten å nevne gud i det hele tatt, så blir det fort veldig lett å tvile på sin egen religion.

Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget er at begrepet rasisme i dag omfavner bla. religion og at religiøse derfor er beskyttet mot diskriminering på samme måte som arabere eller homofile, som også er beskyttet av samme paragraf, Rasismeparagrafen.
Derfor trenger vi ikke lover som beskytter abstrakte begrep som guder, siden de troende alt er beskyttet med lov. Igjen, derfor er det greit å tulle med Allah, men ikke diskriminere Jøder.

EDIT: Legg merke til at begrepet "rase" ikke eksisterer i lovteksten, noe som kommer av at det er ingen med vettet i behold som bruker utrykket for å kategorisere mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg må nesten komme med et OT spørsmål her: Hvorfor blir det galt å si at mennesker er fordelt i raser? Så lenge man ikke ser på en rase som bedre enn en annen, så er det vel ikke noe problem?
Sitat av julianilu Vis innlegg
Det virker som om du leser tallene litt som du selv vil her. Det er kanskje bare 2% som går i kirken på søndagsmesser osv. Men ifølge SSB sin statistikk ( http://www.ssb.no/kirke_kostra_en/ ) så blir 67% av alle barn døpt og 65% av alle 15 åringer konfirmerer seg kristent. Dette er som oftest et åpent valg(når det kommer til konfirmasjon altså) og jeg snakker med flere titalls konfirmanter hvert år, siden jeg er konfirmantleder i menigheten nær meg. Men selv om jeg er konfirmantleder er jeg ALDRI i kirken på søndager, ettersom jeg ser på meg selv som sekulær og ikke trenger å praktisere min tro i en kirke, men heller i daglilivet.
Vis hele sitatet...
Jeg leser de som de står, ikke som jeg vil. Jeg påpeker at medlemstallene til Den norske kirke etter all sannsynlighet er voldsomt oppblåst, og at dette er en uting i seg selv, men spesielt når medlemstallene brukes som argument for å beholde statskirken (et non-sequiteur-argument på toppen av det hele). Derfor bør medlemstallene ned på et realistisk nivå, og kirken bør ikke positivt forskjellsbehandles i forhold til andre trossamfunn. I tillegg bør religion og stat være adskilt av prinsipp.

Sitat av julianilu Vis innlegg
Jeg forstår egentlig ikke hva du har så mye imot kristendommen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe mer i mot kristendommen enn andre religioner – det vil vel være trygt å si at jeg har vesentlig mer i mot islam, slik religionene praktiseres i dag. Det jeg har noe i mot er statskirken og oppsøkende dør-til-dør-misjonering spesielt, og påtrykking av religiøs praksis generelt. Og her tillands, og ikke minst i denne diskusjonen, er da kristendommen mer aktuell enn andre religioner.

Sitat av julianilu Vis innlegg
Tanken om at gud står bak the big bang og evolusjonsteorien var en tanke jeg måtte søke meg frem til selv. Den ble aldri nevnt i RLE eller Naturfag. Og når vitenskapelige beviser blir lagt frem i omfattende form i faget naturfag, uten å nevne gud i det hele tatt, så blir det fort veldig lett å tvile på sin egen religion.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke.. Er det et problem at det er lett å tvile på sin egen religion når man står ansikt til ansikt med hva vi vet om universet? Gud er et kulturelt fenomen uten reell forklarings- og prediksjonskraft og har ingenting i naturfag å gjøre.
Sist endret av Provo; 21. juli 2011 kl. 12:46.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg leser de som de står, ikke som jeg vil. Jeg påpeker at medlemstallene til Den norske kirke etter all sannsynlighet er voldsomt oppblåst, og at dette er en uting i seg selv, men spesielt når medlemstallene brukes som argument for å beholde statskirken (et non-sequiteur-argument på toppen av det hele). Derfor bør medlemstallene ned på et realistisk nivå, og kirken bør ikke positivt forskjellsbehandles i forhold til andre trossamfunn. I tillegg bør religion og stat være adskilt av prinsipp.


Jeg har ikke noe mer i mot kristendommen enn andre religioner – det vil vel være trygt å si at jeg har vesentlig mer i mot islam, slik religionene praktiseres i dag. Det jeg har noe i mot er statskirken og oppsøkende dør-til-dør-misjonering spesielt, og påtrykking av religiøs praksis generelt. Og her tillands, og ikke minst i denne diskusjonen, er da kristendommen mer aktuell enn andre religioner.


Jeg skjønner ikke.. Er det et problem at det er lett å tvile på sin egen religion når man står ansikt til ansikt med hva vi vet om universet? Gud er et kulturelt fenomen uten reell forklarings- og prediksjonskraft og har ingenting i naturfag å gjøre.
Vis hele sitatet...
Lett å merke at du unngår å kommentere på tallene anngående dåp og konfirmasjon. Jeg har et nytt tall du kan overse tatt fra http://www.kirken.no/?FamID=8355&eve...&q=Om%20kirken :

"I 2005 gikk 6,7 millioner mennesker på gudstjeneste i Den norske kirke. Det er mer en fire ganger så mange som det var tilskuere på norske eliteseriekamper i fotball. I tillegg kommer et mylder av kristne aktiviteter og møter, ungdomsarbeid, søndagsskoler, klubber, kor og bedehus. "

Er det nå du spiller på konspirasjonskortet hvor kirken i dag lyver for å få mennesker til kirken?

Du har mange gode poeng på hvorfor vi skal skille stat og kirke, men du velger å se bortifra argumentene for en statskirke. Kirken blir lettere tilgjengelig for alle og vi står mer sammen som et folk når kirken er knyttet til grunnloven , noe som er hovedpoenget her.
Sitat av julianilu Vis innlegg
Lett å merke at du unngår å kommentere på tallene anngående dåp og konfirmasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg kommenterte de ikke fordi jeg anser de som uvesentlige for hvorvidt vi skal ha en statskirke eller ei. Jeg trodde det kom frem når jeg presiserte at et eventuelt høyt medlemstall som argument for statskirken er en non sequitur. Om så 99% av Norges befolkning ønsket å være en del av Den norske kirke er det fortsatt ingen grunn til å beholde statskirken. Når vi vet at en veldig stor andel av det norske folk er medlem fordi de ble innmeldt automatisk og ikke har meldt seg ut, så ender du med å bruke et kunstig oppblåst medlemstall som argument for noe som på ingen måte følger av premisset. Det må være et definisjonseksempel på elendig argumentasjon.

Sitat av julianilu Vis innlegg
Jeg har et nytt tall du kan overse tatt fra http://www.kirken.no/?FamID=8355&eve...&q=Om%20kirken :

"I 2005 gikk 6,7 millioner mennesker på gudstjeneste i Den norske kirke. Det er mer en fire ganger så mange som det var tilskuere på norske eliteseriekamper i fotball. I tillegg kommer et mylder av kristne aktiviteter og møter, ungdomsarbeid, søndagsskoler, klubber, kor og bedehus. "
Vis hele sitatet...
Fordelt på ukentlige gudstjenester er tallet drøyt to prosent av befolkningen. Tror du med hånden på hjertet at dette går godt overens med medlemstallet i Den norske kirke som er registrert på ca 80 prosent av befolkningen? Det er soleklart at dagens medlemstall ikke representerer det medlemstallet vi ville hatt hvis vi krevde at alle som ville være medlem av kirken måtte melde fra, mens resten ble meldt ut, for deretter å behandle kirken på lik linje med andre trossamfunn. Når kirken som resultat av dette mottar enormt mye mer statsstøtte per medlem enn andre trossamfunn er dette på grensen til ren svindel, basert i folks apatiske forhold til sitt påtvungede medlemskap.

For å sette tallene dine i perspektiv kan jeg nevne at kinobesøket for samme år var på 10 211 701. Er det et godt argument for en "statskino"? Bør vi få gratis kino til folket over skatteseddelen fordi det er ganske mange som liker å gå dit?

Sitat av julianilu Vis innlegg
Er det nå du spiller på konspirasjonskortet hvor kirken i dag lyver for å få mennesker til kirken?
Vis hele sitatet...
Det er kun løgn hvis du vet at det du sier ikke er sant.

Sitat av julianilu Vis innlegg
Du har mange gode poeng på hvorfor vi skal skille stat og kirke, men du velger å se bortifra argumentene for en statskirke. Kirken blir lettere tilgjengelig for alle og vi står mer sammen som et folk når kirken er knyttet til grunnloven , noe som er hovedpoenget her.
Vis hele sitatet...
Det du sier her finner jeg ærlig talt skrekkelig provoserende. Hva i svarte gjør kirken lettere tilgjengelig ved at den er tilknyttet staten? Kirken er det kirken er, og hvorfor skal en religion forskjellsbehandles over andre? Hvorfor skal Den norske kirke få stappet tusenlapper oppi prestekjortlene mens andre trossamfunn stort sett må klare seg på medlemskontigenter og små statstilskudd? Hvis man vil tilhøre et trossamfunn så må man selvsagt få lov til det, men når du forlanger at jeg skal betale for det skrikende åpenlyst feilaktige og irrasjonelle røret dere tilber – og det med basis i et løgnaktig medlemstall – så må du for faen forvente reaksjoner.

At vi står mer sammen som et folk når kirken er knyttet til grunnloven må være det mest idiotiske jeg noensinne har hørt. Å rotfeste én arbitrær overtro i grunnloven er da vel på ingen måte samlende! Prøv å røske hodet ut av egen bak og innse at andre ikke har noen grunn til å anse kristendommen som annerledes enn islam, hinduisme, gresk mytologi og norske folkeeventyr! Hvorfor i alle dager skal akkurat din overtro knyttes til staten!? Hvorfor skal overtro i det hele tatt knyttes til staten!? Du mangler jo helt tydelig en grunnleggende evne til å se verden fra et objektivt ståsted.

Det hele kan oppsummeres slik: Tro hva pokker du vil, men hold det langt helvete unna meg. Ikke forvent at jeg skal betale for dette tullet; ikke forvent at jeg skal akseptere at dette bronsealdervåset skal være en del av staten; og ikke forvent at du ikke skal møte motstand når du og dine medsammensvorne forsøker å presse overtroen deres inn i andres liv – enten det er gjennom statskirken eller misjonering.
Jeg tror ikke du forstår hvor dypt en religion stikker ned i mennesker. Et kinobesøk er underholdning, det å tro på en gud er for mange meningen med livet. Hvis det er en instutisjon som kan ta vare på denne tjenesten så er det den offentlige. Vil vi ha kirker som skal bli drevet av overskudd, eller vil vi ha kirker med verdier og tradisjoner, noe den norske statskirken har hatt og mest sannsynelig vil ha i lang tid.

For meg høres det egentlig bare ut som om du syter fordi noen "presser" deg til å tro på gud. Dermed vil du fjerne all misjonering sier du. Men hva gjør ikke et firma gjennom reklame? Det finnes tonnevis med reklame jeg helst ville klart meg uten. Reklame som får meg til å tro på et produkt eller en tjeneste. Skal jeg lage en tråd på freak som heter: "Stop reklamiseringen av Norge"?

Nei, fordi jeg vet at uten reklame ville mange bedrifter gått under, så jeg lever bare med det. Det burde du også lære. Og at du kaller meg for en medsammensvoren som presser min "overtro" på andre, sier jo bare litt om dine holdninger og at du aldri har lært noe om respekt. Det bekrefter min tanke om at du er en av de typiske konspirasjonsteoretikerne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av julianilu Vis innlegg
Jeg tror ikke du forstår hvor dypt en religion stikker ned i mennesker. Et kinobesøk er underholdning, det å tro på en gud er for mange meningen med livet. Hvis det er en instutisjon som kan ta vare på denne tjenesten så er det den offentlige. Vil vi ha kirker som skal bli drevet av overskudd, eller vil vi ha kirker med verdier og tradisjoner, noe den norske statskirken har hatt og mest sannsynelig vil ha i lang tid.
Vis hele sitatet...
Men det er fortsatt bare to prosent som synst det er viktig nok til å gå i kyrkja kvar veke. Det tyder jo på at det er forsvinnande få som ser på det som meininga med livet? 13% ber dagleg. Og for dei som ber vil det vel ikkje vere ein vesensskilnad om kyrkja er offentleg eller ikkje? Eg har større prinsipielle innvendinger mot statsreligion enn offentleg støtte til religionsutøvelse, men det vil ikkje sei at kyrkja bør få fortsettje med grovt feilaktige medlemslister.

Kvifor skal ein religion ha ei særstilling? Det er eit enkelt spørsmål du ikkje har svart på. Og nei, at det er viktig for 10% av befolkinga er ikkje eit spesielt godt svar på spørsmålet.
Sitat av julianilu Vis innlegg
Det bekrefter min tanke om at du er en av de typiske konspirasjonsteoretikerne.
Vis hele sitatet...
Det er ein av dei mest underholdande beskrivelsane eg har lest av Provo, og overser jo glatt at han argumenterer saklig, og uten å trekke inn nokon konspirasjonsteorier.
Men noe er råtten i Norge når folk kan gå rundt og ikke vite at de er medlem i statskirken og tilogmed folk som ikke er medlem risikerer å betale for statskirken. Når stortinget må bestå av minst 50 % medlemmer av statskirken og Kongefamilien må bekjenne seg til statskirken samma om de vil eller ikke.
Sitat av julianilu Vis innlegg
Jeg tror ikke du forstår hvor dypt en religion stikker ned i mennesker. Et kinobesøk er underholdning, det å tro på en gud er for mange meningen med livet.
Vis hele sitatet...
Poenget var å sette tallene dine i perspektiv. At 6,7 millioner gikk i gudstjeneste i løpet av 2005 høres veldig mye ut helt til du sidestiller det med kinobesøk. At gudstroen er en vesentlig del av enkelte menneskers liv har jeg ingen problemer med å forstå, men jeg har store problemer med å forstå hvordan du kan forsvare at akkurat din overtro, og ikke andres, skal ha en særstilling med navlestrengen rett i statskassa. Med statskirken følger både grov forskjellsbehandling og innblanding av religion i politikk – og sistnevnte har vi vel nærmest utelukkende negative eksempler på gjennom historien.

Sitat av julianilu Vis innlegg
For meg høres det egentlig bare ut som om du syter fordi noen "presser" deg til å tro på gud. Dermed vil du fjerne all misjonering sier du. Men hva gjør ikke et firma gjennom reklame? Det finnes tonnevis med reklame jeg helst ville klart meg uten. Reklame som får meg til å tro på et produkt eller en tjeneste. Skal jeg lage en tråd på freak som heter: "Stop reklamiseringen av Norge"?
Vis hele sitatet...
Hadde du lest hva jeg skrev, så ville du sett at jeg presiserer at bedrifter faktisk har strenge regler for hvordan de kan reklamere. De har ikke lov til å drive oppsøkende reklamering hvis du har reservert deg mot det. Sammenlikningen din kollapser dermed på seg selv.

Sitat av julianilu Vis innlegg
Og at du kaller meg for en medsammensvoren som presser min "overtro" på andre, sier jo bare litt om dine holdninger og at du aldri har lært noe om respekt.
Vis hele sitatet...
Du gjør jo det. Du ønsker at jeg skal være med å betale for kulten din, og ikke bare med små tilskudd, slik som de andre kultene og livssynssamfunnene, men med enorme summer hvert eneste år. Du ønsker at jeg, som en del av samfunnet staten representerer, skal drive positiv forskjellsbehandling av din organiserte religion. Du ønsker at din religion skal representere meg gjennom å være en del av den norske stat. Du ønsker at vi skal overse det faktum at Den norske kirke har kunstig oppblåste medlemstall når skattepengene skal tildeles. Hvorfor skal jeg respektere dette?

Sitat av julianilu Vis innlegg
Det bekrefter min tanke om at du er en av de typiske konspirasjonsteoretikerne.
Vis hele sitatet...
Det at jeg påpeker at du ønsker å presse din tro på andre – ikke nødvendigvis i form av at du prøver å overbevise andre om å tro det samme som deg, men i det aller minste i form av at andre skal drive grov forskjellsbehandling i din favør – bekrefter at jeg er en konspirasjonsteoretiker..? Jeg er nok noe skeptisk til om du vet hva det begrepet betyr.
Sitat av technot Vis innlegg
jeg har da ikke snakket om å forby religion. å forby bjelleklang, å skille stat og kirke, og minke innflytelsen religion har på befolkningen, er ikke å forby religion.
Vis hele sitatet...
Forby kirkeklokker? Skal vi forby salutt 17. mai også? Eller skal vi kun forby høye lyder i forbindelse med religion? Skal vi forby all høy lyd forbundet med religion? Hvordan ville du utformet den loven?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av connubialis Vis innlegg
Forby kirkeklokker? Skal vi forby salutt 17. mai også? Eller skal vi kun forby høye lyder i forbindelse med religion? Skal vi forby all høy lyd forbundet med religion? Hvordan ville du utformet den loven?
Vis hele sitatet...
Det er litt skilnad på ei sekulær feiring for heile folket ein gong i året, og kyrkjeklokker for å kalle 2% av befolkinga inn til gudsteneste. I tillegg er jo føremålet med kyrkjeklokkene avskaffa - det er neppe mange som er avhengige av dei for å vite når gudstenesta tar til.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Tenker å bare si litt generelt her jeg, iom at jeg ikke har fulgt hele debatten her.

Det er en KJENSGJERNING at det er en god del problemer med å ha en STATSkjørkje i et land. Først av alt hvorfor i all verden betale skatt av egne penger for å finansiere en religionstype man har ingenting med?

Dessuten er jo ikke den norske kjørkja no særlig ekspansiv.
De mister jo medlemmer i hytt og pine. Færre og færre tror på en Gud.
Hvorfor skal da egne penger gå til å opprettholde røkla???
___

Når det er sagt må man jo òg si(eller jeg vil si) at det slett ikke foregår noen som helst kristifisering av Norge.
Og den trengs ikke å stoppes!
Norge er mer enn nok et tolerrant/liberalt samfunn, og de som utøver religion skal få sjangs til det!
__
Men det er andre "problemer" som er værre, et aggresivt Islam, en totalt mæd pinsebeveglese og likn. (eller hva det heter) - og moralsk forflatning av det norske samfunnet.. Det er jo noe som heter 'decency' på engelsk, syns jeg ser mindre av det nåtildags.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ein av dei mest underholdande beskrivelsane eg har lest av Provo, og overser jo glatt at han argumenterer saklig, og uten å trekke inn nokon konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
Han kaller den norske statskirke for en overtro og en kult. Jeg er helt enig med deg, han er utrolig saklig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av julianilu Vis innlegg
Han kaller den norske statskirke for en overtro og en kult. Jeg er helt enig med deg, han er utrolig saklig.
Vis hele sitatet...
Nåja, ei slengbemerkning om kult er neppe nok til å kalle diskusjonen usakleg. Det er vel heller språkleg krydder for å understreke noko.

Og når det gjeld overtru, så er det vel lite diskutabelt at objektivt sett er det overtru. Det har ingen ting som underbygger trua, og det er ikkje ein gong internt konsistent. Det er òg ein del tusen andre livssyn som hevder dei er det einaste rette...
Sitat av julianilu Vis innlegg
Han kaller den norske statskirke for en overtro og en kult. Jeg er helt enig med deg, han er utrolig saklig.
Vis hele sitatet...
Synes du det er usaklig ordbruk?

Sitat av Dokpro
kult el. kultus m1 (fra lat., av colere 'dyrke') religion omsatt i rituell handling, praktisk utøvelse av religion, gudstjeneste; nesegrus beundring, forguding personk-
Vis hele sitatet...
Sitat av Dokpro
overtro el. overtru (etter lty overgelove, fra ty. Aberglaube)
1 tro på overnaturlige makter i strid med den herskende religiøse og vitenskapelige oppfatning kjempe mot gammel o-
Vis hele sitatet...
http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/or...P=kult&begge=+
http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/or...vertro&begge=+

Kult er altså en korrekt beskrivelse av kirkens religiøse praksis. Om kristendom kan kalles overtro kan diskuteres ut fra definisjonen over, da kristendommen er en herskende religiøs oppfatning, men sett litt fra avstand er det eneste som gjør overtro til en hundre prosent korrekt beskrivelse av norrøn mytologi, men ikke av kristendom, antall mennesker som tror på det. Tolker man det lokalt, er det gyldig i følge definisjonen å kalle hinduisme for overtro i Norge, og kristendom som overtro i India. Hvis du da synes min bruk av ordet overtro er usaklig, så er det helt greit, men det ser veldig ut som en billig unnskyldning for å slippe å svare på budskapet i argumentasjonen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
"" Det har ingen ting som underbygger trua, og det er ikkje ein gong internt konsistent. Det er òg ein del tusen andre livssyn som hevder dei er det einaste rette...""


Ikke at jeg er religiøs sjøl, men nå er det litt vanskelig å finne noe som direkte beviser Gud og Jesus og diverse annet.
Men det er håndfaste bevis på Jesus forresten. Gidder ikke å lete fram no link, det kan du gjøre sjøl.
Statskirka har jo tross alt en nesten tusenårig tradisjon i Norge, og enda lengre lenger ned i Europa. Å bare droppe den blir liksom vanskelig serru!


Det at det er en liten tusen andre livssyn har også sin forklaring at den er en liten tusen land i verden - og en liten million forskjellige folk/etnisiteter!
Alle vil hevde at de er den rette og beste, likesom nordmenn hevder de er bedre enn svensker og dansker.

Skal gi deg ètt eksempel ikke langt unna Norge: i Bosnia idag er det i hovedsak 5 store religioner fordelt på 4.5mill mennesker;
1.7mill ortodkse kristne/serbere, 1.8 mill muslimer/bosniakere, 0.7 mill katolske kristne/kroatere + mange jøder og mange protestanter....

Rart Bosnia ble sprengt på 90-tallet og det er krig i verden??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ikke at jeg er religiøs sjøl, men nå er det litt vanskelig å finne noe som direkte beviser Gud og Jesus og diverse annet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje spesielt vanskelig. Uomtvistelige mirakel ville vere rimelig grei start. Så langt har vi ikkje hatt spesielt sikre observasjoner av noko som ikkje kan forklarast lettare utan religion.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men det er håndfaste bevis på Jesus forresten. Gidder ikke å lete fram no link, det kan du gjøre sjøl.
Vis hele sitatet...
For å sei det sånn så tviler eg ikkje på at Joralf Gjerstad er ein levande person.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Statskirka har jo tross alt en nesten tusenårig tradisjon i Norge, og enda lengre lenger ned i Europa. Å bare droppe den blir liksom vanskelig serru!
Vis hele sitatet...
Så fordi ting er tradisjoner skal vi beholde det? Skal vi fortsette med dødsstraff, tortur, fjerne stemmerett for kvinner, demokrati, pressefrihet etc. fordi det er brot med tradisjonen? Det er litt vel tynt argument.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det at det er en liten tusen andre livssyn har også sin forklaring at den er en liten tusen land i verden - og en liten million forskjellige folk/etnisiteter!
Alle vil hevde at de er den rette og beste, likesom nordmenn hevder de er bedre enn svensker og dansker.
Vis hele sitatet...
Du forsto ikkje poenget. Poenget er at det er underlig at samtlige hevder å ha monopol på sannheta.
Dette har hvert prøvd før. I kommunistiske Sovjetunionen ble religion forbudt. Men nå når kommunismen nå har falt blomstrer kristendommen som alldrig før i russland.

Det tydelig et slikt sammfun du vil ha. Der det er forbudt å ha en annen oppfatning av verden enn deg
Sitat av kingmyas Vis innlegg
Dette har hvert prøvd før. I kommunistiske Sovjetunionen ble religion forbudt. Men nå når kommunismen nå har falt blomstrer kristendommen som alldrig før i russland.

Det tydelig et slikt sammfun du vil ha. Der det er forbudt å ha en annen oppfatning av verden enn deg
Vis hele sitatet...
Som sagt i en annen tråd hvor du kommer med samme argument: ingen er for å forby religion. Friheten til å tro hva man vil må bestå, men mange av oss er for å sette fokus, og eventuelt strengere begrensninger, på i hvilken grad religiøse skal få praktisere sin religion, og hvordan dette påvirker samfunnet for øvrig. Det være seg gjennom bruk av kirkeklokker, bønnerop, misjonering, religiøse skoler etc.
Sist endret av Provo; 25. juli 2011 kl. 00:00.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Som sagt i en annen tråd hvor du kommer med samme argument: ingen er for å forby religion. Friheten til å tro hva man vil må bestå, men mange av oss er for å sette fokus, og eventuelt strengere begrensninger, på i hvilken grad religiøse skal få praktisere sin religion, og hvordan dette påvirker samfunnet for øvrig. Det være seg gjennom bruk av kirkeklokker, bønnerop, misjonering, religiøse skoler etc.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig. Personlig er jeg litt lei av at misjonærer setter seg ved siden av meg når jeg er på vei til Gløshaugen, slik at de får fem minutter hvor jeg ikke kan stikke noen andre steder, mens de babler løs om den fjasete overtroen sin. Jeg er lei av å måtte vise respekt for disse folkenes oppførsel. Det er plagsomt. Hadde det vært selgere som hadde holdt på slik, hadde jeg hvertfall hatt rettigheter, men når det er religion som skal selges, er det visst greit, og hvis jeg reagerer på det, er jeg en intolerant, respektløs drittsekk.

Hva med oss som synes organisert religion kommer et eller annet sted mellom AIDS og kreft om man skulle laget en liste over ting som er verdt å bevare i verden? Er ikke våre følelser og holdninger verdt å respektere? Jeg bryr meg virkelig ikke om hva andre tror på, så lenge det ikke påvirker meg.

Men ærlig talt. Jeg skjønte at Bibelen sannhetsgehalt kan sammenliknes med Asbjørnsen & Moes eventyrfortellinger da jeg var 9 år gammel... Det er for meg utrolig at så mange fortsatt kjøper disse historiene.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Litt OT: Jeg så på TS sitt 1. innlegg som en parodi av de som er mot islamisering i Norge, med tanke på Anders Breivik og mange andres tankegang. Men da jeg så datoen skjønte jeg det var ment seriøst. Tenkte på at han sammenlignet bønnerop med kirkeklokker osv.

Men jeg er meldt ut av statskirken pga dens unødvendighet for meg, og støtter at kirken skal få mindre penger. Er veldig fokusert på at religionene skal likestilles rettferdig, selvom omfanget av de forskjellige religionene i Norge hovedsakelig er "utkonkurert" av kristendommen med tanke på medlemstall.
Jeg er ateist og har vert dette fra jeg var en liten gutt i barneskolen (der kristendom ble tvunget på oss). Jeg er sjokkert over at i 2011 så er religion fortsatt et tema som blir tatt alvorlig og er en del av hverdagen vår, og jeg haaaaater kirkeklokker som ringer til alle døgnets tider og forstår ikke hvordan dette i det hele tatt er lov.

men jeg ser også positive sider ved å ha kirker (sånn som minne stunden i dag), fellesskap i høytider, sorg osv.

Folk kan gjerne tilbe en bolle med sjokolade pudding for min del, så lenge de ikke plager meg eller involverer meg i deres ritualer (noe som skjer med tanke på kirkeklokker) så skal jeg være fornøyd.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
****
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje spesielt vanskelig. Uomtvistelige mirakel ville vere rimelig grei start. Så langt har vi ikkje hatt spesielt sikre observasjoner av noko som ikkje kan forklarast lettare utan religion.****

Om det finnes eller ikke, eksistensen av noe "større" enn menneskets fatteevne kan hverken motbevises eller bevises..... ennå

Gå gjerne på illvit.no og finn linken til en liten video fra 'OpenUniversity(?)' om bevissthet/conciousness, se der.. lite tips bare
_____________

****For å sei det sånn så tviler eg ikkje på at Joralf Gjerstad er ein levande person.*****

Jesus fra Nasaret har levd. Finito
Muhammed er også en person som har levd. Basta
_____________

****Så fordi ting er tradisjoner skal vi beholde det? Skal vi fortsette med dødsstraff, tortur, fjerne stemmerett for kvinner, demokrati, pressefrihet etc. fordi det er brot med tradisjonen? Det er litt vel tynt argument.***

Sjølsagt kan èn forandre samfunnet, og vekk ifra tidligere tradisjoner. Helst til det bedre. MEN MEN MEN; jeg vil at du skal huske en ting: det er den
1)katolske kirken, 2)ortodokse kirken og 3)islam som drev henholdsvis 1)vest-europa, 2)øst-europa og 3)midt-østen ut av en "stamme og kriger"-tilværelse til en siviliasjon som ligner i allefall den vi har nå.
Det tok mange hundre år, fordi Romerne og Persia smuldret opp, og folk i Eurasia levde i tidlig middelalder i en dritt-tilværelse.
Som århundrene gikk fikk vi renessansen, opplysningstida osv. men alt av det har sin spede oppruinnelse i kirkelig arbeid.
I Islam har det gått litt annerledes, men der har religionen også spillt en avgjørende rolle på vitenskap og selvbevissthet!

Vi har utviklet oss heldigvis vekk ifra kvinneundertrykkelse, despoti og barbarisme. Men både kristenheten, Islam (^^også ang kvinneund.) og andre religioner hjalp til i begynnelsen. De hadde verktøyene!

Skjønner at svaret mitt muligens synes kronglete og konservativt.
Det er litt begrenset hva jeg kan forklare her.. men hvis du leser lit "tidlig middelalder-historie" f.eks så skjønner du etterhvert

Men poenget er altså at religionen har ført mye vel med seg også!
____________

****Du forsto ikkje poenget. Poenget er at det er underlig at samtlige hevder å ha monopol på sannheta.
Vis hele sitatet...
*****


Vel- ja desverre. Forstår det du mener, men når verden heldigvis er så mangesidet så er det også mange relig. som har oppstått uavhengig av hverandre. Ja, absolutt dèt er en svakthet ved ALLE religioner...
_____________

---- Det øverste innlegget mitt ble skrevet i farta, så beklager litt kvalitetnen på den.
FORØVRIG vil jeg bare si at ateisme for meg er heeelt OK, men at det er mange aspekter ved religioner (de store altså!, drit i fx jehovas vitner) - som vi vestlige mennesker ikke helt forstår pga miljøet rundt oss og hvor samfunnet ser ut til å bevege seg..

føck, ehhh.. både det som står i boksen og det som står under er altså svaret mitt

Trodde det skulle være helt rein side
I stedet for krl kan man heller ha spansk på skolen. Da sitter man i hvert fall igjen med noe brukbart
Sist endret av Darko; 25. juli 2011 kl. 01:49.
Uten å ha lest gjennom alt her, vil jeg gjerne poengtere noe.

Det virker som at mange her tror at skille mellom stat og kirke betyr at vi skal rive ned alle kirker. Hvor har dere det fra? Er det umulig å ha en krike hvis den ikke er statlig?

Sitat av GothQueen Vis innlegg
Å gifte seg i humanetisk Forbund krever at minst en i paret må være medlem (350,-/år) og koster 4 200,-. Ja, de tilbyr ikke-religiøse varianter av begge deler med sin økonomiske støtte - mot betaling.
Vis hele sitatet...
Borgerlig giftemål. Hvorfor gifte seg i humanetisk forbund, når det finnes gratistilbud?

[quote=julianilu;2178284 blir 67% av alle barn døpt og 65% av alle 15 åringer konfirmerer seg kristent. Dette er som oftest et åpent valg(når det kommer til konfirmasjon altså) og jeg snakker med flere titalls konfirmanter hvert år, siden jeg er konfirmantleder i menigheten nær meg[/QUOTE]

Forteller disse 15-åringene deg at hovedgrunnen til at de velger kristlig konfirmasjon er fordi besteforeldrene dems ikke gir dem penger om de velger noe annet?
Så freaks, er det ikke på tide å gjøre noe? Jeg mener; freak består av mange prinsippfaste ateister og sammen kan vi få til noe av betydning.

Religion har lenge vært fritatt for kritikk og selv i dag behandles religiøse med silkehansker. Spesielt i media, som elsker å skrive om snåsamenn og annen svada.

Tenk om vi kunne fått til noe stort, samtidig som vi sprer et godt sunt alternativ til religion. Jeg tenker først på noe ala dette : http://www.atheistbus.org.uk/

Ser at dette er gjort i Cannada og London. Mulig dette kan bli umulig på busser i oslo, men det må da finnes alternative plasser.

Kan jeg spørre hva andre ateister her på forumet gjør for å bidra til en verden uten religion?
Sitat av pamparius Vis innlegg
Kan jeg spørre hva andre ateister her på forumet gjør for å bidra til en verden uten religion?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi ha en verden uten religion? Hva er det religion gjør som er grunn nok til å fjerne det helt? Det eneste svaret jeg ikke godtar på dette spørsmålet er "det fører til krig", "uten religion ville det ikke vært krig", osv... Det at religion forårsaker krig er sant til en viss grad, men uten religion ville vi funnet noe annet å krangle om. Ta også i betraktning at alle verdensreligionene lærerbort moralske verdier, som f.eks. nestekjærlighet i kristendom iom at det var det dere var i mot. Videre blir det å si at det er en snik-kristifiseringganske far-off. Det blir faktisk færre og færre personlig kristne i dette landet, og hvis du ser i historie bøker kom ikke kristendommen snikende inn i landet. Den ble delvis påtvunget av danskekongene.

Er det noe som faktisk skjer i landet i dag er det en av-kristning, det blir faktisk færre og færre kristne.
Trådstarter
stetus, så er det heller ingen i tråden her som har snakket om "snik" kristifisering. bare kristifisering. jeg er helt enig i at det ikke var noe snikete ved den blodige innførselen av kristendom, hverken her eller i resten av europa.

at det blir færre og færre kristne, er ingen grunn til å slutte kampen mot organisert religion/statsstøttet religion. men hyggelig at det går rett vei!
jeg som leste en kommentar om snik islamisering og koblet feil, beklager. Videre har jeg lyst til å se gode argumenter for hvorfor all religion må bort.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Sier ikke at vi skal begynne å studere det norrønne på den måten, syns bare det er skremmende at vi kan mer om en religiøs bevegelse fra midtøsten, enn vår egen historie...
Vis hele sitatet...
Fordi vikingtiden ikke har en dritt med vårt samfunn å gjøre. Hvor den har sitt opphav har ingenting med saken å gjøre. Det er veldig lite som "stammer fra" Norge, men som likevel er en del av vårt samfunn. Skal vi ri Fjordinger til jobb fordi bilen er amerikansk?

Hvis man vil opplyse om gammelnorsk historie så kan man gjøre noe med det, istedenfor å prøve å eliminere konkurrentene med hatretorikk. Vi kan mer om det som er aktuelt, og veldig få bryr seg om historie (uansett hvor det kommer fra, spesielt hvis det ikke er relevant i dag). Jeg kaster meg ikke over Norrøn kultur fordi det er "historisk korrekt" (dæven for et bra begrep jeg fant på).
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 18:22.
Jeg personlig mener at KRL burde vært ett valgfag på ungdomsskolen for veldig intresserte. Er det ikke snakk om ytringsfrihet i landet hvor vi også kan velge det vi vil, ikke bare si det vil vil?

Ved å ikke følge med i KRL-timene går dette vidre innpå skolegangen og karakterene. Det er uhørt!

Nei, la kristendom og stat være to forskjellige ting, nok får være nok.
Sitat av Snapshoot Vis innlegg
Jeg personlig mener at KRL burde vært ett valgfag på ungdomsskolen for veldig intresserte. Er det ikke snakk om ytringsfrihet i landet hvor vi også kan velge det vi vil, ikke bare si det vil vil?

Ved å ikke følge med i KRL-timene går dette vidre innpå skolegangen og karakterene. Det er uhørt!

Nei, la kristendom og stat være to forskjellige ting, nok får være nok.
Vis hele sitatet...
Har du noen som helst kunnskap om hva som skjer i KRL-timene (som forresten ikke finnes)? Faget heter Religion, livssyn og etikk. Det handler ikke om "kristifisering", selv om kristendom selvfølgelig er en viktig del. Ingen i norsk skole blir lært opp til å tro på kristendommen. Det handler om å få kjennskap til ulike religioner og kulturer, lære om rett og galt, osv.

Sitat av Snapshoot Vis innlegg
Ved å ikke følge med i KRL-timene går dette vidre innpå skolegangen og karakterene. Det er uhørt!
Vis hele sitatet...
Karakterene fra ungdomsskolen betyr ingenting i det senere liv. Er du redd for å ikke komme inn på den linjen du vil inn på på vgs, så gjelder det alle. Hva med de som ikke vil lære matte? Vi trenger INGEN fag på skolen hvis man ser på det på den måten. Skal man droppe alt som elever synes er kjedelig? Ditt syn på verden viser hvor viktig det er at vi har slike fag som tar opp bl.a. etikk.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 18:56.
Sitat av technot Vis innlegg
Det er knapt et område av Norge som nå ikke er dekket av en kirke eller bedehus.
Vis hele sitatet...

Slapp av Don Quixote de er tom regel tomme, og de som går dit er eldre, døende pensjonister. Bortsett fra vestlandet kanskje da, men jeg har hørt at de jobber for å løsrive seg fra Norge så det er helt ok.

Sitat av Voreah Vis innlegg
Det er veldig lite som "stammer fra" Norge, men som likevel er en del av vårt samfunn.
Vis hele sitatet...

Nordmenn er et eget folk med sin egen kultur, eller er alle folkeslag kulturløse slik det virker som om du hevder? Hvis ja, hva er da multikultur hvis ingen er unike?
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Nordmenn er et eget folk med sin egen kultur, eller er alle folkeslag kulturløse slik det virker som om du hevder? Hvis ja, hva er da multikultur hvis ingen er unike?
Vis hele sitatet...
Kultur defineres av hvordan vi lever, ikke hvordan enkeltmennesker mener vi burde leve ut ifra noen historiske ting vi har kjennskap til (f.eks. Edda). De stammemenneskene i jungelen i Amazonas er det nærmeste man kommer en "særegen kultur". Resten er jo resultat av nettopp multikulturalisme. At vi ikke tenker over hvilken del hverdagsting som biler, matvarer, materialer (f.eks. jern), osv. så er alt ting vi har hentet inn fra andre kulturer. Hvordan kan USA ha en "særegen" kultur, hvis landet ikke fantes for noen hundre år siden? De norske folkeeventyrene er ikke "norske", da de stort sett stammer fra Asia. Nasjonalromantiske bilder fra Norge er konstruert, og bunaden er ikke så "særnorsk" eller historisk viktig som dagens samfunn antyder.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 19:30.