Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 25249
Hei!

Tenkte at jeg skulle lære meg å drikke øl, og lurte på hvordan jeg kan gjøre dette enklest? Og evt hvilket øl som smaker best?

Hehe, har hørt at en god måte å drikke øl for første gang er å først drikke to varme, og deretter iskalde øl.


Hva mener dere freaks?
Vel, du kan ihvertfall starte med en øl som er lys, er ikke så mye ølsmak. Sol f eks
Jeg kan ikke begripe hvorfor du vil lære deg å like noe som du ikke synes er godt...

Men skal du først venne deg til smaken må du gå for noe som faktisk er godt og ikke billig drittøl. Det er sannsynligvis lettere å venne seg til lyse ølsorter enn mørke. Kanskje en isklad corona med lime i er en grei måte å begynne på.
Øvelse gjør mester
Selv lærte jeg å like øl ved å jobbe mye og seint. Når vi da var ferdige for dagen var det svært vanlig å gå ut å ta en øl etterpå. Det tok ikke veldig mange kveldene før den isklade ølen etter en laaang, varm og slitsom arbeidsdag var det beste i verden. Skaff deg jobb som gresslkipper i solvarmen eller noe og sprett en iskald en rett etterpå, da lærer du fort å like øl.
drikk KALD øl. drikk LYST øl, og drikke noe ANNET først.

prøvs typer som: budweiser, corona, sol og lignende...
Det er vel de færreste som synes øl smaker godt de første gangene.

Helt enig i det med lys øl. Nå som det er sommer press nedpå en flaskeøl regelmessig(Ikke alkisstil men til fest, mat o.l)
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg kan ikke begripe hvorfor du vil lære deg å like noe som du ikke synes er godt...

Men skal du først venne deg til smaken må du gå for noe som faktisk er godt og ikke billig drittøl. Det er sannsynligvis lettere å venne seg til lyse ølsorter enn mørke. Kanskje en isklad corona med lime i er en grei måte å begynne på.
Vis hele sitatet...
Hehe, Er jo litt greit å kunne drikke. I tillegg er det mye billigere enn å bruke 370 kr på smirnoff ice :P men en lys øltype altså? Hvilke andre enn Corona?
Samme som å tvinge seg til å like caffe/røyk/snus. Jeg likte ikke øl i mitt tidligere liv, men nå elsker jeg en kald øl. Tror du må bare drikke det til det faller i smak. Eller bare droppe det
Trådstarter
Vel.. Tror jeg går for iskald corona da! :P Tar bare med meg det ut da, så får jeg bare drikke det uansett hvor godt det er :P
Jeg begynte faktisk med kilkenny og guinness. Prøv ut en av dem
Du kan kanskje begynne med en god blanding, ikke bare gå rett på øl? Jeg ser du drikker rusbrus, hva med å bytte ut et par enheter med øl? Jeg foretrekker lyst øl, slik som Heineken, Singah og Tiger. Det koster litt mer enn det du finner på flaske fra ditt lokale bryggeri, men smaker gjerne ikke som en innrøket pub heller.

Man skal selvsagt ikke presse i seg noe som man ikke liker, men det gikk ikke mange rundene med øl før jeg begynte å like smaken av det såpass at jeg kunne kose meg med en halvliter i solen. Bare drikk med måte!
Hvis du tenker på å spare penger er vel ikke corona den beste utveien... Koster vel det samme som ei rusbrus.
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du kan kanskje begynne med en god blanding, ikke bare gå rett på øl? Jeg ser du drikker rusbrus, hva med å bytte ut et par enheter med øl? Jeg foretrekker lyst øl, slik som Heineken, Singah og Tiger. Det koster litt mer enn det du finner på flaske fra ditt lokale bryggeri, men smaker gjerne ikke som en innrøket pub heller.

Man skal selvsagt ikke presse i seg noe som man ikke liker, men det gikk ikke mange rundene med øl før jeg begynte å like smaken av det såpass at jeg kunne kose meg med en halvliter i solen. Bare drikk med måte!
Vis hele sitatet...
Hehe, Tenker jo på noe som heineken eller corona ja.. Tenker å bare ta med meg en 6-pack ut å ta det rolig, å bare presse det i meg :P Hvis jeg ikke har med meg noe annet, må jeg drikke det! :P

Sitat av Ratex Vis innlegg
Hvis du tenker på å spare penger er vel ikke corona den beste utveien... Koster vel det samme som ei rusbrus.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare det å spare penger jeg tenker på.. Men føler det er litt pinglete å drikke rusbrus hele tiden :P
Du har misforstått noe essensielt hvis du tror manndommen din blir definert i hvilken type alkohol du drikker. Drikk heller noe du føler deg komfortable med, så skal du se at sinnstemninga blir et par hakk bedre. Hvis folka rundt deg er på et så lavpannet nivå at de ikke forstår at enkelte folk har andre preferanser enn de så finner du nye folk å drikke med.
Tror det ikke finnes en løsning som gjør at du raskere begynner å like øl. Er omtrent som kaffe, senepp, makrell i tomat og andre ting som smakte ræv første gangen... Det er en smak man må lære seg å tolerere. Noen greier det fort andre ikke.

Lyst øl har som regel mindre smak enn mørkt øl - Men er samtidig mer syrlig (som f.eks Corona)

Hvert ølmerka har sin karismatiske fag. Å finne sitt favorittøl er en møysommelig prosess.... Prøv deg frem.

(Ikke drikk øl av shotsglass..... da blir du bare apedrita...) ;-)
Hvis du ikke liker øl så er jo faktisk vodka et godt alternativ. Er du under 20 år så kan du kjøpe Kalinka eller TikTak, er ikke det beste du får, men når du fyller 20 så kan du kjøpe litt sterkere og mer kvalitet. Jeg liker å drikke vodka mye bedre enn øl, det er kanskje fordi jeg ikke har vendt meg på øl, men det kommer det og. Dagen derpå blir vel litt bedre etter at du har drukket en fin vodka. Du blir raskere full av vodka, og kan lett gå på en smell, men det er bare å drikke det rolig og ikke blande for sterkt. Vodka og Red Bull, battery, Sobe Pure Rush eller Burn er en god kombinasjon som gir deg en god rus, samtidig som det smaker ganske godt.
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du har misforstått noe essensielt hvis du tror manndommen din blir definert i hvilken type alkohol du drikker. Drikk heller noe du føler deg komfortable med, så skal du se at sinnstemninga blir et par hakk bedre. Hvis folka rundt deg er på et så lavpannet nivå at de ikke forstår at enkelte folk har andre preferanser enn de så finner du nye folk å drikke med.
Vis hele sitatet...
Var ikke helt dette jeg mente.. Mener at det blir litt mye å drikke det samme hele tiden,,
Nå som sommeren er rett rundt hjørnet, så kommer det sommerpils i butikkhyllene. Hvis du ser bak på boksene så er det ofte en skala som forteller deg hvor mye fylde, sødme og bitterhet det er i ølet. Et lyst og lettdrikkelig øl er selvsagt å foretrekke om sommeren, og spesiellt hvis du har tenkt til å lære å like det.

At pilsen er avkjølt er et must, da det smaker utrolig mye bedre en pils med romtempratur.

Kan tilføye at hvor flere øl som konsumeres, hvor mindre smaker det. (Du blir full)
Vil anbefale deg å prøve deg på litt mørkere øl. Kilkenny og Guinness er begge butikkøl som er gode og, etter min mening, veldig lette å like. Synes de er best å drikke når de er litt over kjøleskapstemperatur, altså ikke for kalde.
Det er jo bare sprøtt og anbefale kilkenny og andre mørke ølsorter til en som ikke liker øl.10 ganger lettere og lære og like øl smaken viss man starter med noe lyst lettdrikkelig øl.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Personlig så liker jeg mørkt øl framfor lyst. Har heller ikke drikki så mye at det gjør noe (nokså ung)
Btw andersbt, har du bod i nærheten av hamar?
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Hehe, Er jo litt greit å kunne drikke. I tillegg er det mye billigere enn å bruke 370 kr på smirnoff ice :P men en lys øltype altså? Hvilke andre enn Corona?
Vis hele sitatet...
Corona med Lime er jo greit, smaker mere brus enn øl når du får oppi limen synes nå jeg. Men en helt vanlig Tuborg grønn, på flaske, eller generelt bestille deg en pils på brygga i solsteiken til en real pizza er det ingenting som slår. Når både du og glasset svetter smaker ølen best.

Andre slag du kan prøve er jo; Coors Light, Budweiser, Carsberg (vanlig grønn), Heineken (min favoritt) og Frydenlund Fatøl eller Pilsner. Personelig synes jeg bryggerier som Ringnes og Borg ikke lager no god øl. Men er verdt å prøve i og med at ingen har lik smak.
Lysere øl, jo mer lettdrikkelig, ofte. Men ikke alltid.

og til slutt husk at det alltid er lettere å like øl i fint vær og god stemning, gjerne til mat. Explore and enjoy!
Trådstarter
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Btw andersbt, har du bod i nærheten av hamar?
Vis hele sitatet...
Nei, hvordan det?
Drikk store slurker!
Jeg likte ikke øl, så drakk alltid små slurker å smaken ble veldig bitter av dette. Bare drikk svære munnfuller så blir smaken plutselig mye mildere og bedre.
Tror ikke det har så mye å si hva slags øl man drikker i starten. Det er som å lære seg å drikke kaffe. Smaker dritt i begynnelsen, men etter at man har begynt å drikke det flere ganger blir smaken bedre etter hvert. Slik tror jeg det er for de fleste :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ta å bytt ut 10% av alkoholen du kjøer inn til fest med øl. Når du har drukket opp dine 90% så går de siste ølene også ned.
Neste fest tar 15 - 20% med øl og fortsetter slik festene fremover.

Før du vet ordet av det så smaker det ikke like jævlig lenger, og en liten stund etter det så vil du syntes det smaker heller godt.
Drikk pilsen sakte. Selv har jeg lært meg å like det, men jeg klarer ikke drikke pils fort. Prøver jeg på det så bryter jeg meg faktisk. Allikavel setter jeg skikkelig pris på en kald pils på en velfortjent fredagskveld ol.
corona og taco
Kan si det som Hank Hill: "A big part of being a man is to do things that you don't want to do"
En iskald Miller, Tiger eller Hansa Premium. Bedre øl får du ikke
Heineken er ganske bra! spesielt hvis den er iskald!
Drikk øl til maten. Som allerede nevnt kan det være lurt å begynne med noe lyst øl, Corona eller Budweiser for eksempel.

Det er egentlig håpløst å anbefale øl da det finnes utrolig mange forskjellige typer. Selv drikker jeg Ringnes Pilsner, Heineken, Waldemars Mikrobryggeri Pale Ale og Frydenlund Fatøl. Corona og sommerpilsen til Ringnes er knall om sommeren. Trappistes Rochefort er en av de bedre ølene man drikker ved en sjelden anledning, da for å kose seg.
Så når det kommer til øl, så smaker Tuborg crap? Synes det smakte ok første gangen jeg drakk det, det gikk ned hvertfall! Nå drikker jeg heller øl enn noe annet på fest
Når jeg drikker kjøper jeg vaneligvis øl, sprit og vin

Ettersom jeg ikke liker øl så godt pleier jeg å blande alt sammen, dette regner jeg som min oppfinnelse og kaller det heksebrygg :P Har i hvert fall ikke hørt om noen andre som gjør det :P Alle som smaker på sier at det smaker jævlig dritt, men jeg synes det er greit.. ikke helt god smak men det hindrer at jeg drikker så mye

Kankskje du vil prøve det?
Sitat av Obsidi Vis innlegg
Når jeg drikker kjøper jeg vaneligvis øl, sprit og vin

Ettersom jeg ikke liker øl så godt pleier jeg å blande alt sammen, dette regner jeg som min oppfinnelse og kaller det heksebrygg :P Har i hvert fall ikke hørt om noen andre som gjør det :P Alle som smaker på sier at det smaker jævlig dritt, men jeg synes det er greit.. ikke helt god smak men det hindrer at jeg drikker så mye

Kankskje du vil prøve det?
Vis hele sitatet...
Å hærregud... hørtes ut som den perfekte oppskriften på å få middagen opp halsen i revers, spør du meg...
Nå skal jeg si deg en ting gutt!

Drikk det på en bong, som det heter på fagspråket, eller ølbong, som det ikke heter på fagspråket.
For det første så konsentrerer du deg så heftig på å drikke fort at du ikke rekker å smake på ølet. OG for det andre så pleier som oftest personen som drikker fra bongen å få oppmerksomhet/alle chicksa ser på deg, og jeg lover deg, da gjør du ALT for å ikke faile.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Å hærregud... hørtes ut som den perfekte oppskriften på å få middagen opp halsen i revers, spør du meg...
Vis hele sitatet...
Har fått noen middager i retur ja ! hahaha Spyr en gang om jeg må spy og så drekker jeg bare mer etter det og har det like morro... hahha
Lyst øl, pizza og venner. Kan ikke gjøre annet en å digge det.
Du har øl vin og sprit i samme glasset?WTF!?!
Sitat av iGnome Vis innlegg
Du har øl vin og sprit i samme glasset?WTF!?!
Vis hele sitatet...
Liker å være sæær, mkei?
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det er jo bare sprøtt og anbefale kilkenny og andre mørke ølsorter til en som ikke liker øl.10 ganger lettere og lære og like øl smaken viss man starter med noe lyst lettdrikkelig øl.
Vis hele sitatet...
Øl som Guinness er er ekstremt lettdrikkelig pga det ikke er noe motstand når du drikker den. (det vil si at det ikke er noe kullsyre som stopper deg i å drikke hele halvliteren i en slurk)


Det og lære seg å like øl blir det samme som å lære seg å like kaffe....
Det smaker dritt i begynnelsen men etter vært blir man vant til smaken og man begynner og like det man drikker.
Uansett hva du gjør, ikke press det i deg til du blir kvalm, da tar det lengre tid å like det.
Ikke press deg. Prøv å sett pris på pilsen så vil du til slutt lære deg å drikke øl!
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Nå skal jeg si deg en ting gutt!

Drikk det på en bong, som det heter på fagspråket, eller ølbong, som det ikke heter på fagspråket.
For det første så konsentrerer du deg så heftig på å drikke fort at du ikke rekker å smake på ølet. OG for det andre så pleier som oftest personen som drikker fra bongen å få oppmerksomhet/alle chicksa ser på deg, og jeg lover deg, da gjør du ALT for å ikke faile.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at de fleste syns at folk som bonger ser jævlig teit ut. Men det er jo relativt populært blant nykonfirmanter som vil bli mest mulig påvirket for minst mulig penger. Og de som bonger ender somregel alltid opp dritings før alle andre, for ikke å snakke om når du har bonga 3-4 pils å disse vil opp samme veien som de gikk ned. Da snur chicksa seg fort unna igjen.
Kanskje weissbier kan falle i smak? Dette er øl brygget på hvete, som er ganske lyst og lettdrikkelig, ikke særlig surt, men mye god smak. Vil tro det kan være lettere å lære seg å like enn pils. For å få dette må du nesten på polet, kan anbefale Paulaner Hefe-Weissbier
Drikk iskaldt (ikke bare akseptabelt kaldt) lyst øl på en varm sommerdag sammen med noe salt snacks du digger (f.eks. sørlandschips, nøtter, grillmat).
Tuborg lite er ei øl med VELDIG lite smak, kanskje det er noe og begynne på.
Viss du ikke liker øl så er jo det helt greit og. Mange andre spennende smaker i alkoholens verden.

Øl som Guinness er er ekstremt lettdrikkelig pga det ikke er noe motstand når du drikker den. (det vil si at det ikke er noe kullsyre som stopper deg i å drikke hele halvliteren i en slurk)
Vis hele sitatet...
Er det derfor du drikker Guinness vil jeg ikke si at du har lært deg og drikke øl.
Sist endret av sneipen; 25. april 2011 kl. 23:29.
Kjøp deg to six packs med tuborg og ikke noe annet. Etter et par kvelder med det så liker du alle ølsorter unntatt tuborg
Du sier at du gidder ikke betale for smirnoff, da skal det sies at corona er ikke akkurat billig det heller.