Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2376
Morn kjære FreakForum

Har tenkt litt på å spise fluesopp, Og har lest i en god stund om soppen og har funnet ut av at jeg har lyst til å prøve. Har lest om den og sett dokumentarer om den. http://www.youtube.com/watch?v=q-LPo3N_Zqg her er en link til en liten dokumentar utført av forskere ved Harvard ( tror det var Harvard)

Har funnet ut av at soppen ikke er så giftig som alle skal ha det til, Eller er jo giftig hvis man stapper i seg en hel haug av rå sopp. Men er ute etter noen tips og svar på en del ting.

Er det noen her som har erfaring med Amanita muscaria?

Skal kanskje gjøre det en bekjent og vi kommer til å finne et par Amanitaer som er friske uten mark osv. Så har vi tenkt å legge capsa i oven til de blir bakt som en fra Erowid gjør her ( http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=24001 )

Men så har det seg slik at vi ikke bare skal stappe oss i soppen. Er det noen som har noe å anbefale som man kan gjøre etter man har tatt soppen?

Skal behandle Amanita med respekt og ikke bare gjøre en masse dumme ting osv.

Så er det noen da som har erfaring med Amanita? eller har tips til hvordan man kan ta soppen på en god måte og ha en god erfaring når man er ferdig med å trippe. Vi skal ikke trippe oss ifra sans og samling men bare få en pekepinn på hvordan det er

Takker for svar og Vil høre fra folk som har erfaring med amanita

PS: beklager om det er dårlig formulering her / dysleksi
Sist endret av krystal stein; 8. desember 2009 kl. 00:41.
Jeg har to råd til deg.

1. Du bør varmetørke soppen i en ovn. Da omdannes (dekarboksyleres) den giftige og psykoaktive ibotensyren (som soppen er full av) til det psykoaktive stoffet muscimol, som er langt mindre giftig.

2. Ikke drikk kullsyreholdige væsker mens du spiser, eller etter at du har spist soppen. Dette vil omdanne muscimolen tilbake til ibotensyre, og gi deg en mer ubehagelig rusopplevelse.
Takker for svar mentalmelt

leste om det med varmebehandling av soppen. Derfor jeg b"baker" den

men takk for infoen om kullsyre! Blir ikke noe brus da.

Men tips til aktivitet under trippen? Og har du erfaring med soppen? Hvis du har bare gi en liten anbefaling

Takker
Jeg plukker både Amanita Muscaria og Amanita Pantherina hver høst, men det blir alltid bare liggende. jeg har aldri giddet å innta det, da det aldri har appelert til meg. De jeg kjenner som spiser det, liker gjerne å legge seg i mørket og høre på musikk. Jeg tror egentlig med rimelig stor sikkerhet at du kan føle deg trygg på å bare følge generelle råd for bruk av psykedelika.


bare ett lite spørsmål til, Er soppen mulig å finne nå på denne årstiden? Bor i sør norge og vi har såvidt hatt 1 cm snø men litt kulde da. Så er de enda spiselige hvis man finner en? og hvordan kan man sjekke at soppen er i god stand?

Takker for alle svar igjen
Jeg tviler på at du finner noe særlig med skogssopp nå, men hvis du gjør det, så ser du fort om den er i god stand eller ikke. Hvis den er fast i formen og frisk i fargen, så er den bra. Den er også bra hvis den har frosset eller tørket uten å ha pådratt seg misfarging eller slimdannelse. Hvis den er slapp, pløsete eller misfarget, så er den på vei til å dekomponeres, og bør ikke spises.
Jeg må bare få legge til en ting; Vær 101% sikker på at du har funnet riktig sopp før du inntar noe! Bruk bare fullvoksne eksemplarer, som tydelig utfyller alle kriterier for å være soppen du er ute etter, ikke små sopper, som like godt kan være hvit fluesopp som rød fluesopp.

Amanita Muscaria er, som nevnt lenger opp i tråden, ikke så giftig som man fikk fortalt som liten, men et par biter av feil sopp, kan være nok til at du må stifte et livslang bekjentskap til en dialysemaskin.

Be warned, happy tripping!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet hvor mange gram èn rød fluesopp veier?
Sitat av kappetalisme Vis innlegg
Noen som vet hvor mange gram èn rød fluesopp veier?
Vis hele sitatet...
Størrelsen på rød fluesopp kan jo variere noe enormt, så det vil jeg påstå er umulig å svare på :P
Sitat av kappetalisme Vis innlegg
Noen som vet hvor mange gram èn rød fluesopp veier?
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg også gjerne visst, men siden alle sopper varierer i vekt og størrelse så trenger jeg bare en circa beregning.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Det skulle jeg også gjerne visst, men siden alle sopper varierer i vekt og størrelse så trenger jeg bare en circa beregning.
Vis hele sitatet...
Blir som å spørre om hvor mye en nyfødt baby veier, eller hvor mye et voksent menneske veier.

Hvilken hensikt har det uansett å vite vekten på soppen?
Det er ikke å anbefalle å spise Rød fluesopp. Det er langt fra sikkert at man oppnår ønsket ruseffekt og den kan ha noen leie bivrikning som hodepine, kvalme og brekninger. Hva langtids skader angår, vites ikke, men det er sikkert ikke bra.
Jeg har ved et uhell spiste en stor Rødnende fluesopp en gang. Måltidet ble inntatt på kvelden, men jeg merket ikke noe før ved lunsjtider dagen etter. Rusen, hvis det kan kalles en rus, var en følelse av å være fjærn. Jeg hadde ingen romsans, ble sløv og fikk hodepine. Det var en ganske ubehaglig rus. Det finnes bedre rusalternativer enn fluesopp og hvis man absolutt skal spise rus-sopp er det bedre å spise Spiss fleinsopp.
Hvilken hensikt har det uansett å vite vekten på soppen?[/quote]

jo altså min hensikt var at: på wikipedia så står det at man får den og den virkningen/rusen av så og så mange gram fluesopp, så derfor hadde det vært fint å vite hvor mye en fluesopp ca veier - da jeg ikke har gram-vekt selv
Størrelsen på hatten til fluesopper kan variere med mange titalls centimeter i diameter, hør på hva folk sier.
Sist endret av Franklin; 24. april 2010 kl. 22:57.
ok. skal bli gøy å teste det ut.
Sist endret av kappetalisme; 25. april 2010 kl. 01:14.
Sitat av jfeva Vis innlegg
Det er ikke å anbefalle å spise Rød fluesopp. Det er langt fra sikkert at man oppnår ønsket ruseffekt og den kan ha noen leie bivrikning som hodepine, kvalme og brekninger. Hva langtids skader angår, vites ikke, men det er sikkert ikke bra.
Jeg har ved et uhell spiste en stor Rødnende fluesopp en gang. Måltidet ble inntatt på kvelden, men jeg merket ikke noe før ved lunsjtider dagen etter. Rusen, hvis det kan kalles en rus, var en følelse av å være fjærn. Jeg hadde ingen romsans, ble sløv og fikk hodepine. Det var en ganske ubehaglig rus. Det finnes bedre rusalternativer enn fluesopp og hvis man absolutt skal spise rus-sopp er det bedre å spise Spiss fleinsopp.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mulig å ikke åpnå ønsket effekt, men det gjelder jo alle forskjellige substanser uansett, alle reagerer og opplever forskjellig. Jeg har lest noen få rapporter om rød fluesopp, noen gode og noen dårlige. Men jeg har egentlig alltid hatt en fasinasjon for fluesoppen, helt siden barnehage tantene sa vi ikke måtte spise de når vi gikk i skogen.

Det er bare noe veldig spessielt med denne soppen, hvor mye oppmerksomhet den trekker til seg, så stor, rød og praktfull i en mørk granskog.
Har hørt den kan komme i mai, men at den da inneholder meget mye ibotensyre, er dette da sant ?