Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  421 47696
Først og fremst - Fin tråd=)

Jeg anser meg selv som troende, faktisk. MEN, jeg tror ikke på Gud (som beskrevet i bibelen), men jeg er ikke i det minste tvil om det finnes noe større - enn det øyet kan se. Her snakker jeg om overtro. Jeg velger selvfølgelig å ha en stødig fot innen vitenskapen og det som faktisk kan bevises. Men, som et menneske, har jeg en trang til å ha noe å tro på.
Samtidig skal det sies at en teori kan opptre som fakta, inntil det motsatte bevises. Vica Verce - så er en fakta, bare en teori - til det motsatte bevises.

Om noen skjønner hvor jeg vil?

det jeg mener er at mennesket tror. Om det er på Gud, det spirituelle, liv etter døden, vitenskapen eller uansett hva det skulle være - så tror jeg at trådstarters hovedpoeng var;

At alle mennesker tror. Det eneste som skiller oss - er hva vi tror på.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Provo Vis innlegg
1. Jeg tror du skal bla opp definisjonen en gang til. Å tro er å akseptere noe du ikke kan dokumentere eller bevise. Du gjør det like mye som nestemann.

2. Hvilken posisjon mener du å besitte som gjør deg til et godkjenningsorgan for andres livssyn? Prøv å innse at ditt eget livssyn også er basert på ting du ikke forstår, men godtar fordi du har blitt det fortalt. Da kan du kanskje få den respekten for andre mennesker vi som menneskehet trenger for blandt annet å overleve som rase på lang sikt.
Vis hele sitatet...
1. Det er i grunn akkurat det jeg skrev. Mangel på rasjonell tankegang.

2. Jeg er ikke godkjenningsorgan. Et slikt organ finnes heldigvis ikke.
Jeg har heller skrevet noe om mangel på respekt av mennskene, men jeg har ingen respekt for det bevisste valget å tro på gud/små grå menn som besøker oss/2012. Det krever nemlig et proaktivt steg vekk fra rasjonell og analytisk tankeprosess.
Sist endret av nso; 9. juli 2009 kl. 20:58.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Korstogene var bare et påskudd for maktmissbruk. Hverken kultur eller religion hadde noe å gjøre med dette. Alt var bare for å skaffe nye landområder. Eneste jeg kan tenke på der er barnekorstogene - der kan det ha vært mye religion inni bilde, men jeg tror ikke det. Det sies at folket trodde så mye på Gud at de lot barn gå i korstog for å ta over et annet området, for Gud kunne jo ikke la stakkars barn dø - dumme jævler.
Vis hele sitatet...
Jeg tror selv historieboka på VGS er såpass nyansert at den ikke prøver å bryte ned mange hundre år med krigshistorie i midtøsten til et forhold som utelukkende baserer seg på maktmisbruk og ervervelse av nye landområder. En voksende ridderklasse, føydalisme, religiøs konsolidering av Europa på 1000-tallet, pavemakten som trengte penger og til slutt religion er en del av bildet. Slutt å uttale deg om en idiot. Barnekorstogene forsvinner også fullstendig som argument da man ikke aner noe sikkert om hendelsen i det hele tatt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Så du tror at.. gud skapte matematikk? Eller at.. matematikk er en egen partikkel i standardmodellen? Matematikk er et språk som i utgangspunktet beskriver mengder. Et språk trenger en skaper, og denne skaperen er mennesket. Dette er allmennkunnskap på grunnskolenivå. Seriøst, dette er ikke oppe til debatt en gang.


I detalj, nei. Men jeg kan likevel påstå med 100% sikkerhet at ditt livssyn også baserer seg på ting du tar for gitt. Mekanismer du aksepterer, men ikke forstår. Dette faktum er en konstant og lar seg ikke endre. Variabelen her er hvor stor selvinnsikt du har til å kunne være bevisst på det.
Vis hele sitatet...
Mattemattikk er ikke menneskeskapt.

Krever bare intelligens å forstå at 1 stein og 1 stein til er 2 steiner.
Symbolene vi bruker for å regne ut mattematikk er menneskeskapt ja.
Romerne hadde sitt eget tallsystem før for eks.

Så symbolene er bare en hjelp for å få det ned på papir.

Ang min tro, så kan du for alldel tro hva du vil om min tro og meg. Jeg bryr meg svært lite.
Sist endret av Geiten; 9. juli 2009 kl. 20:58.
Sitat av nso Vis innlegg
1. Det er i grunn akkurat det jeg skrev. Mangel på rasjonell tankegang.

2. Jeg er ikke godkjenningsorgan. Et slikt organ finnes heldigvis ikke.
Jeg har heller skrevet noe om mangel på respekt av mennskene, men jeg har ingen respekt for det bevisste valget å tro på gud/små grå menn som besøker oss/2012. Det krever nemlig et proaktivt steg vekk fra rasjonell og analytisk tankeprosess.
Vis hele sitatet...
Hva tror du på da?
Var det ikke det "provo" skrev da?

"Matematikk er en menneskapt metode for å beskrive omgivelser".
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Hva tror du på da?
Vis hele sitatet...
Er vel ett fett hva folk tror på. Tro er noe personlig, så hold deg for deg selv. Er kjipt å se maktpersoner tjene penger på andres tro. Jeg har respekt for folk som tror, jeg har vært sammen med en jehovas vitne før, men det betyr ikke at jeg liker de forskjellige formene for religion. Jeg har sett hva det gjør med folk. For noen kan det være en styrke å tro, men folk blir fanget i religionen og kan være vanskelig å komme seg ut.

Derfor, hold religionen din for deg selv, ikke misjoner andre. Om du holder religionen for deg selv så er det vel heller ingen som diskriminerer deg for den.

Og forøvrig, vitenskapen mot religion kan vel forkortes ned til ordet tillit. Alt avhenger av hvem du har tillit til. Og for min del har jeg større tillit til vitenskapsfolk (kanskje ettersom moren min selv er det) enn en prest. Beklager å si det, men religionen har ødelagt for seg selv.

Har noen i tillegg tenkt på at alle de store "miraklene" skjedde for 2000 år siden? Nevn mirakler som har funnet sted de siste årene og som har blitt dokumentert hvor det ikke er en naturlig forklaring. Jeg kan i hvert fall ikke gjøre det.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Jeg er ikke ateist.Har heller ikke no særlig tillit til vitenskapen.
Theologi har jeg heller ikke noe imot.
Vis hele sitatet...
Teologi er en vitenskap.

Sitat av Geiten
Det er riktig det du sier Provo at for mange lener seg mot vitenskapen og vet ikke noe om det.
Vis hele sitatet...
Ikke enig. Poenget er at uansett hva man velger å tro er det nettopp tro det er snakk om. Det er ikke mulig for et enkeltmenneske å skal kunne de uendelig små detaljene om all sin kunnskap. Man kan alltid spørre "hvorfor" en gang til. Du lener deg tydeligvis mot teologien, men du aksepterer det du leser uten å ha utvetydige ubestridelige bevis for hver minste påstand.

Sitat av Geiten
Grunnen til det er fordi vitenskap er basert på empiri.
Og de største religionene idag er basert på mirakler.
Vis hele sitatet...
Alt er basert på empiri. Vitenskapen prøver å finne mønstre og sammenhenger ved å bruke det menneskapte værktøyet og språket matematikk. Religionene forsøker sjelden å beskrive det samme som vitenskapen. Det er i de aller fleste tilfeller parallelle og ikke motstridende livssyn.


Sitat av Geiten
I dagens samfunn er det veldig vanskelig å fokusere på sånt.
Folk flest har rett og slett ikke tid.
I norge så har kristendommen nærmest blitt en tradisjon og ikke religion.
Vis hele sitatet...
Man har aldri hatt tid til å vite alle detaljer. Man har alltid gjort antagelser, og man kommer alltid til å gjøre det.

Sitat av Geiten
Og når du har et menneske og du ber han velge mellom mirakel og empiri så vil de fleste velge empiri.
Vis hele sitatet...
Mirakler er empiri med uventede resultater.

Sitat av nso
Det er i grunn akkurat det jeg skrev. Mangel på rasjonell tankegang.
Vis hele sitatet...
Nei...? Spørsmålet er hvor dyptpløyende bevis du forlanger. Alt du tror, antar og "vet" kan plukkes ned i detaljer du ikke forstår. Absolutt alt. Så hvis du mener at aksept er mangel på rasjonell tankegang, mener du følgelig at ingen er rasjonelle, deg selv inkludert.

Sitat av nso
Jeg har heller skrevet noe om mangel på respekt av mennskene, men jeg har ingen respekt for det bevisste valget å tro på gud/små grå menn som besøker oss/2012. Det krever nemlig et proaktivt steg vekk fra rasjonell og analytisk tankeprosess.
Vis hele sitatet...
Nei, det krever å være ydmyk nok til å innse at vi som mennesker hittil ikke har erfart, opplevd, sanset, beskrevet og bevist alt som eksisterer i dette universet. Å gå ut i fra noe annet betyr at du er totalt overbevist, til det skrittet at du ikke kan en gang respektere de som mener noe annet, at det ikke kan eksistere fysiske fenomener som vi ikke direkte eller indirekte er i stand til å oppfatte med våre fem sanser. Og det, spør du meg, må være selve definisjonseksempelet på sneversynthet.

Sitat av Geiten
Mattemattikk er ikke menneskeskapt.

Krever bare intelligens å forstå at 1 stein og 1 stein til er 2 steiner.
Symbolene vi bruker for å regne ut mattematikk er menneskeskapt ja.
Romerne hadde sitt eget tallsystem før for eks.

Så symbolene er bare en hjelp for å få det ned på papir.
Vis hele sitatet...
At 1 stein og 1 stein er 2 steiner, er et faktum ikke matematikk. At vi kan si at 1+1=2 er matematikk. Matematikk er det språket og verktøyet vi som mennesker har funnet opp for å kunne beskrive situasjoner hvor du har 1 stein i den ene lomma og 1 i den andre. Matematikk er utregningen, og den utregningen og metoden bak er menneskeskapt. Både symbolene og tallsystemene er en del av matematikken, men er ikke matematikken i sin helhet. Dette er ikke noe jeg mener, dette er akseptert allmenkunnskap på grunnleggende nivå, og liten vits i å diskutere.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Du nevner de som lurer på hva de tror på og de som ikke vet hva de tror på.

Men hva med å vite hva man tror på?
det er det jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du snakker om, jeg er bare uenig i at man alltid er så sikker på hva man tror på. En prest fortalte meg en gang at han jammen ikke var så sikker på hva det er han egentlig tror på og forkynner - Men at det finnes en Gud var han ikke i tvil om. Det andre er i grunn bagateller.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Å tro på noe du ikke vet noe om er idioti. Du kaller det sunnhet.
Dummeste jeg har hørt på lenge.
Vis hele sitatet...

Da har du ikke hørt særlig mye i det siste. Jeg har ikke sagt at man skal tro på noe man ikke vet noe om - det er ikke spesielt smart. Jeg prøver å si at en troende ikke kan holdes ansvarlig for hvordan han representerer sin religion, alene fordi religion baseres på TRO, og ikke viten. Å ha en oppfatning av hva man tror på er et selvfølge, det er jo derfor personen er religiøs i første omgang. Jeg sier at det gjelder å være reflektert nok til å kontinuerlig kunne vurdere sine valg og sin oppfatning. Så slipper vi at kirken igjen må tilstå at de har tatt feil, flere hundre år etter.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Dinosaurer vs. Bibelen?
Sitat av Provo Vis innlegg
Teologi er en vitenskap.


Ikke enig. Poenget er at uansett hva man velger å tro er det nettopp tro det er snakk om. Det er ikke mulig for et enkeltmenneske å skal kunne de uendelig små detaljene om all sin kunnskap. Man kan alltid spørre "hvorfor" en gang til. Du lener deg tydeligvis mot teologien, men du aksepterer det du leser uten å ha utvetydige ubestridelige bevis for hver minste påstand.


Alt er basert på empiri. Vitenskapen prøver å finne mønstre og sammenhenger ved å bruke det menneskapte værktøyet og språket matematikk. Religionene forsøker sjelden å beskrive det samme som vitenskapen. Det er i de aller fleste tilfeller parallelle og ikke motstridende livssyn.



Man har aldri hatt tid til å vite alle detaljer. Man har alltid gjort antagelser, og man kommer alltid til å gjøre det.


Mirakler er empiri med uventede resultater.


Nei...? Spørsmålet er hvor dyptpløyende bevis du forlanger. Alt du tror, antar og "vet" kan plukkes ned i detaljer du ikke forstår. Absolutt alt. Så hvis du mener at aksept er mangel på rasjonell tankegang, mener du følgelig at ingen er rasjonelle, deg selv inkludert.


Nei, det krever å være ydmyk nok til å innse at vi som mennesker hittil ikke har erfart, opplevd, sanset, beskrevet og bevist alt som eksisterer i dette universet. Å gå ut i fra noe annet betyr at du er totalt overbevist, til det skrittet at du ikke kan en gang respektere de som mener noe annet, at det ikke kan eksistere fysiske fenomener som vi ikke direkte eller indirekte er i stand til å oppfatte med våre fem sanser. Og det, spør du meg, må være selve definisjonseksempelet på sneversynthet.


At 1 stein og 1 stein er 2 steiner, er et faktum ikke matematikk. At vi kan si at 1+1=2 er matematikk. Matematikk er det språket og verktøyet vi som mennesker har funnet opp for å kunne beskrive situasjoner hvor du har 1 stein i den ene lomma og 1 i den andre. Matematikk er utregningen, og den utregningen og metoden bak er menneskeskapt. Både symbolene og tallsystemene er en del av matematikken, men er ikke matematikken i sin helhet. Dette er ikke noe jeg mener, dette er akseptert allmenkunnskap på grunnleggende nivå, og liten vits i å diskutere.
Vis hele sitatet...

Ok, jeg stopper diskusjonen mellom deg og meg inntil videre.

Går ikke ann å ha en seriøs diskusjon med deg når du forsetter gang på gang å antar hva jeg tror på.

jeg siterer deg:
Du lener deg tydeligvis mot teologien
Vis hele sitatet...
second, du påstår mirakel er empiri? enda en god nok grunn til å styre unna deg.

Et mirakel (fra latin miraculum av mirari = undre seg) eller et under, er en uforklarlig eller uforståelig hendelse.

Empiri er vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten. Empiriske erfaringer er opplevelser som ikke bygger på filosofiske resonnement, men på virkelige erfaringer, undersøkelser og eksperiment.

Og atter engang, mattematikk er ikke menneskeskapt.
Det var bare et spørsmål om tid før vi forstod den og dens formler.

Spørsmålet om matte er oppdaget eller oppfunnet har eksistert lenge.
Helt siden platons tid. Og her kommer du og påstår at dette tilhører barneskolen. Herregud det oser av arroganse.

Jeg ser det for meg:

"and Man said, Let there be math: and there was math."

Her har du starten på en vitenskapelig bibel. Genesis 1:4.

Takk for meg og hadet til deg.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ok, jeg stopper diskusjonen mellom deg og meg inntil videre.
Vis hele sitatet...
Helt i orden.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Går ikke ann å ha en seriøs diskusjon med deg når du forsetter gang på gang å antar hva jeg tror på.
Vis hele sitatet...
Har ikke antatt noe om hva du tror på, utover det du selv har sagt. Hvis du hadde fulgt med så hadde du sett at jeg påstår at alt er på et eller annet nivå basert på antagelser. Ettersom du og ditt livssyn, uavhengig av hva det går ut på, er en del av "alt", kan prinsippet overføres til nettopp deg og ditt livssyn.

Sitat av Geiten Vis innlegg
jeg siterer deg: (...)
Vis hele sitatet...
Grunnet dine tidligere teologiske uttalelser, var det et eksempel på ting du tar som sannhet (gud = allah, osv), som du kun har lest.


Sitat av Geiten Vis innlegg
second, du påstår mirakel er empiri? enda en god nok grunn til å styre unna deg.

Et mirakel (fra latin miraculum av mirari = undre seg) eller et under, er en uforklarlig eller uforståelig hendelse.

Empiri er vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten. Empiriske erfaringer er opplevelser som ikke bygger på filosofiske resonnement, men på virkelige erfaringer, undersøkelser og eksperiment.
Vis hele sitatet...
Ettersom "miraklene" er uventede konsekvenser fra en ellers normal hendelse (håndspåleggelse fører til helbredelse, osv), og empiri er studien av hendelsers utfall, kan man trekke den konklusjon at "mirakler" er eksempler på empiri med et uventet utfall.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Og atter engang, mattematikk er ikke menneskeskapt.
Det var bare et spørsmål om tid før vi forstod den og dens formler.

Spørsmålet om matte er oppdaget eller oppfunnet har eksistert lenge.
Helt siden platons tid. Og her kommer du og påstår at dette tilhører barneskolen. Herregud det oser av arroganse.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet om matematiske objekter, slik som punkter og tall, eksisterer i virkeligheten eller er menneskeskapt, er spørsmålet som du refererer til. At matematikk som språk og værktøy, altså det som beskriver virkeligheten, er menneskeskapt er det ingen tvil om. Derivasjon, integrasjon, differensiallikninger, algebra, matriser osv., er metoder vi har kommet opp med, ikke noe som eksisterer på egenhånd i naturen. Jeg tror du blander sammen hva matematikken beskriver, og selve matematikken.

Jeg sa slettes ikke barneskolen. Jeg sa det var allmennkunnskap på et grunnleggende nivå. Selv husker jeg at vi lærte at matematikk er et værktøy oppfunnet av mennesker for å kunne beskrive våre omgivelser, på ungdomsskolen.
Ok dette blir aller siste post til deg Provo.

Grunnet dine tidligere teologiske uttalelser, var det et eksempel på ting du tar som sannhet (gud = allah, osv), som du kun har lest.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at gud er allah.

jeg skrev:
Allah betyr Gud på arabisk.
Vis hele sitatet...
kan du være så snill å lese ordentlig?
Hvis du har et problem med det så får du ta det opp med araberne.
Det er nemlig dem sitt språk, ikke mitt.

skjønner ikke at det går ann å spy opp så mye tull som du gjør. Måten du vrir på ting og leser det du vil lese sånn at det forbedrer din sak er tragisk.

Du mener det ble oppfunnet, jeg mener det ble oppdaget.
flott førsteinnlegg. det er så mye jeg skulle sagt om dette emnet...

for det første så mennesker er veldig forskjellige. ikke alle kan tro på det samme. en person kan være tilfreds som ateist, mens andre kanskje har behov for noe annet.
og jeg må innrømme at jeg er nå blitt litt lei det jeg oppfatter som en stadig voksende bevegelse av unge, sinte ateister som er ute etter å bli kvitt alt som er relatert til religion.

nei, vi bør vel heller sette vår tillit til vitenskapen... den fantastiske vitenskapen som også forteller oss at vi ikke har fri vilje, at vår eksistens er objektivt meningsløs, at vår bevissthet ender ved døden, at universet kommer til å ende i et big rip og at alle spor etter menneskeheten - deg, meg og alle du holder kjært - kommer til å visne bort etterhvert som de kosmiske kreftene tærer oss ihjel på en eller annen måte. menneskeheten er et ubetydelig lite glimt i en nærmest endeløs sjø av tid.

så kan du se for deg en gammel dame oppe i 80 åra. hun har levd et langt og hardt liv. hun har nå helseproblemer, har mistet mannen sin og er nå enke. barna og barnebarna hennes har sjelden tid til å besøke henne... hun finner trøst i troen på gud og håpet om at hun en dag vil gjenforenes med sin kjære i himmelen. hun er ikke alene. mange eldre mennesker føler seg deprimerte og ensomme.
og hva skal vi si dem?
- hvilke bevis har du for Gud? hvordan vet du at det er et liv etter døden? har du bevis!?!? VET DU IKKE AT TROEN PÅ GUD ER IRRASJONELL?!

du trives kanskje som ateist. du er kanskje tilfreds med en subjektiv mening. du er kanskje tilfreds med et materialistisk verdensbilde...

la oss for all del la det være åpent for alternative livssyn og religioner. ikke alle trives med svarene vitenskapen gir oss, og ikke alle har muligheten til å være rike, bortskjemte ateister i lille norge.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at gud er allah.

jeg skrev:
Allah betyr Gud på arabisk.

kan du være så snill å lese ordentlig?
Hvis du har et problem med det så får du ta det opp med araberne.
Det er nemlig dem sitt språk, ikke mitt.
Vis hele sitatet...
Poenget var vitterlig ikke om du skrev at de var den samme guden, eller om de har det samme navnet! Poenget var at du baserer kunnskapen din på antagelser, slik som alle andre. Det var vel ikke spesielt vanskelig å forstå ut av sammenhengen, var det vel?

Sitat av Geiten Vis innlegg
skjønner ikke at det går ann å spy opp så mye tull som du gjør. Måten du vrir på ting og leser det du vil lese sånn at det forbedrer din sak er tragisk.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne mene. Personlig kan jeg ikke se å ha vridd på en eneste ting.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Du mener det ble oppfunnet, jeg mener det ble oppdaget.
Vis hele sitatet...
Og det baserer du på hva? Jo, antagelser. Point proven.
Ja, jeg antar at Allah betyr Gud på arabisk. /sarkasme av

Jeg kjenner flere arabere. det er ikke en antagelse for meg lenger, jeg vet.

er vel mer du som antar at jeg ikke vet.

Det at mattematikk ble oppfunnet er din antagelse, ikke noe som kan bevises.

Snakk om hykleri.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ja, jeg antar at Allah betyr Gud på arabisk. /sarkasme av

Jeg kjenner flere arabere. det er ikke en antagelse for meg lenger, jeg vet.

er vel mer du som antar at jeg ikke vet.
Vis hele sitatet...
Du misforstår poenget. Du har blitt fortalt av flere kilder at Allah betyr Gud på arabisk. Du antar at dette er riktig. Samtidig kan du ikke forklare hvorfor Allah betyr Gud på arabisk. Slik at her er både detaljene uvisse, og påstanden, når alt kommer til alt, noe du har akseptert på bakgrunn av at du har blitt det fortalt. Det som varierer er hvor sterke bevis man trenger for at noe skal aksepteres som en sannhet, og dette vil også variere mellom enkeltting, slik som det vil variere fra person til person. I tillegg kommer personlige erfaringer som ikke lar seg sammenlikne inn i bildet.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Det at mattematikk ble oppfunnet er din antagelse, ikke noe som kan bevises.

Snakk om hykleri.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det også en antagelse. Det har jo vært poenget mitt hele tiden. Hvis det skulle vært hykleri måtte det innebære at jeg mente at jeg kan basere mitt livssyn på fakta mens alle andre baserer det på antagelser. Det er jo nettopp den holdningen jeg har gått i mot hele tiden.

Både eksempelet med matematikk og ordet Allah blir noe søkt i forhold til utgangspunktet, nemlig livssyn. Det illustrerer likevel at om man velger å tro at det finnes en gud uten å kunne forklare alle detaljer rundt hvordan denne gudens eksistens henger sammen med alle detaljer i historiens og fysikkens verden, er ikke dette noe værre enn når man legger sin lit til vitenskapen når man, som tidligere forklart, personlig ikke klarer å forklare stort mer om den. Som noen aksepterer eller antar at gud eksisterer, aksepterer eller antar andre mennesker andre grunnlag i sitt egne livssyn. Hvis man kan akseptere dette, er det lettere å respektere folk for sine valg, selv om disse er veldig forskjellige fra sine egne, og man kan fokusere på å spre sunne verdier fremfor å rakke ned på rammeverket.
Du forstår at vi må forholde oss til noe her i verdens ellers så vil alt stoppe opp?

Ordet allah er menneskeskapt,bestemt og dokumentert at det betyr gud.
Det er noe jeg har blitt fortalt ja, men det står også i våre leksikon.

Det du sier nå er at vi har ikke oppfunnet stemmebåndet og lyd, derfor har vi ingen rett til å si at "allah" betyr gud fonetisk.

Du kverulerer på en mongolid måte.
Selv ikke vitenskap er bevist, ingenting er bevist her i verden. Så la oss bare droppe alt!

Må nok skuffe deg der, vi forholder oss til vitenskapen inntil vi skjønner den og vår natur bedre.
Allah betyr gud. Insha'allah. og tyngdekraften trekker oss ned.
Det vil forbli sånn inntil motsatte er bevist.Punktum.
Sist endret av Geiten; 10. juli 2009 kl. 00:31.
Er det nå jeg skal skyte inn "Er det rart det er krig i verden?".

Denne diskusjonen begynner etterhvert å ligne noe man kunne funnet på et ex-phil forum.
For meg er det viktig å annerkjenne den rollen religion har i kultur og mentalitet viktig. Vi er i stor grad preget av mytologien - enkelte kristne blir litt sinte hvis man bruker den betegnelsen om kristendom, men det får så være siden det samme gjelder alle reigioner. Hvor mange bøker, filmer og fortellinger henter ikke fram bibelmotiver eller ritualer fra kristendommen i den vestlige verden? Mennesker er flinke til å ta inn tusenvis av sanseinntrykk i løpet av et helt liv og så glemme litt, finne på litt og sette sammen ett og annet. At vi ikke har perfekt formidling oss imellom og ikke husker så godt er med på å gi oss en kontinuerlig gjenfortelling av de samme mytene og ideene og noen ganger blir resultatet regelrett vakkert.

Og det er vel kanskje litt av grunnen til at jeg synes det må være litt vanskelig å tro og veldig lett. På den ene siden er det voldsomt lett å bli skeptisk når man ser hvordan kirkemøter har vedtatt sentrale deler av den kristne barnetroen. F.eks. ble Jesu fødedag ble lagt til desember for å kunne "ta over" en hedensk høytid og nå feirer vi en underlig amalgam av vinterblot, kristendom og kommersialisme som ingen enkeltperson kunne drømt fram, det blir en mektig kulturell kraft i seg selv som forandrer og påvirker mennesker til å mane frem nye abstraksjoner. Det er lett å bli skeptisk når man leser litt i alle de apokryptiske tekstene som har blitt ekskludert. Det er lett å bli skeptisk når man innser at beretningene om Jesus har blitt nedtegnet flere hundre år etter hans død i et saftig basketak for å samle ting til den rette tro. Og det er jammen meg lett å bli jævla skeptisk til hele menneskehetens "høye" sivilisasjon når folk i fullt alvor kan mene at en moderne Bibel er et sannere budskap enn tekster på gresk som er eldgamle.

En sentral del av det å bli voksen er å prøve å vurdere det man har arvet fra alle forfedrene sine: Prøve å famle gjennom alle innlærte ritualer, dogmer og synspunkter og prøve å vurdere å komme frem til det man faktisk selv vil mene. Like fullt kommer voksenverdenen med en enorm mengde inntrykk, påstander og synspunkter som det er vannvittig lett å assimilere, men veldig vanskelig å bli kvitt. Ja, dette innlegget er jo vitterlig ett av dem, skrevet av en person du vet ingenting om.

Å føle at noe er helt sikkert riktig er en følelse som ikke nødvendigvis er riktig. En schizofren person kan kutte opp armen sin for å fjerne avlyttingsutstyr og vissheten om at det må gjøres er så sterk at den overgår smerten og selvbevaringsinstinktene som vanligvis dominerer oss. Det finnes ingen markante skiller mellom det vi kaller mental sykdom og mental stabilitet, for det blir gjerne definert utifra skadevirkningene (og gjerne umiddelbare som sådan). Sinnet er en komplisert greie og det er vanskelig å stole på det. Tror du noe fordi du har vokst opp med det, er det på tide å disekere det for å finne ut om det er innlært og bra for deg. Det er en vond prosess man aldri riktig blir ferdig med, men om noe er Sannhet har i denne sammenhengen ikke så stor viktighet i mine øyne. Vi er fylt til randen med små irrasjonaliteter og dogmer i det daglige - en abrahamsk Gud fra eller til spiller ingen stor rolle.

Samtidig er det fine med å være menneske at vi er i stand til å ignorere uendelig mye ubehagelige sannheter og skrive om vårt eget minne så vi går seirende, på et eller annet vis, av de mest triste nederlag. Hva så om historisk og litterær forskning stiller store spørsmålstegn ved aspekter av den kristne lære? Det synker tilbake i hukommelsen og så ender folk opp med å huske den ene setningen som nevnte at arken "kanskje, joda, muligens ble funnet på et fjell etellerannetsted" som "Arken er vitenskaplig bevist".

Forresten, en bisetning om kosmisk ekspansjon: "Big bang" er et navn som ble brukt av teoriens motstandere da den dukket opp og er på ingen måte dekkende for det som skjer. Det er ikke en eksplosjon når selve rommet utvider seg. Folk pleier ikke å uttale seg om cellemitose med mindre de har en grad i biologi eller uttale seg om degenerasjonsgraden til løsninger av sch. likningen uten å ha tatt en del matematikk, så jeg skjønner ikke egentlig helt hva som får folk til å være så glade i å uttale seg om "Big bang" for å forsvare barnelærdommen... Er folk bare eksperter på ting hvis det er spennende? Som så mange teorier kan den ikke forstås eller debatteres uten en tung faglig utdanning, uten at jeg skal si at jeg har oversikt

Internettdebatter om temaet har jo blitt en ganske stagnert affære fordi det trengs noen reale sosiale sanksjoner for å få folk til å forandre meninger om fundamentale irrasjonelle ting. Og jeg tror kanskje det er like greit. Det er jo masse gærninger her.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Du forstår at vi må forholde oss til noe her i verdens ellers så vil alt stoppe opp?

Ordet allah er menneskeskapt,bestemt og dokumentert at det betyr gud.
Det er noe jeg har blitt fortalt ja, men det står også i våre leksikon.

Det du sier nå er at vi har ikke oppfunnet stemmebåndet og lyd, derfor har vi ingen rett til å si at "allah" betyr gud fonetisk.

Du kverulerer på en mongolid måte.
Selv ikke vitenskap er bevist, ingenting er bevist her i verden. Så la oss bare droppe alt!

Må nok skuffe deg der, vi forholder oss til vitenskapen inntil vi skjønner den og vår natur bedre.
Allah betyr gud. Insha'allah. og tyngdekraften trekker oss ned.
Det vil forbli sånn inntil motsatte er bevist.Punktum.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg veldig usikker på om du rett og slett later som du misforstår, eller om det faktisk ikke går inn. Jeg klarer i hvert fall ikke å forklare dette noe enklere, så vi lar det ligge der.
NRK 1 nå for de som er interesserte.. Aner ikke hva det er forno men om folk som blir kristne og folks synspunkter på det. Galskap og tull vs Fornuft og å finne det de føler er sannheten.

Veldig interessant (for både skeptikere og ikke skeptikere)

Spørsmål som nettopp ble tatt opp der: Tale i tunger: Er dette galskap eller et tegn fra Gud.
Sist endret av vacant; 10. juli 2009 kl. 00:52.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå er jeg veldig usikker på om du rett og slett later som du misforstår, eller om det faktisk ikke går inn. Jeg klarer i hvert fall ikke å forklare dette noe enklere, så vi lar det ligge der.
Vis hele sitatet...

Det du kommer med er jo åpenbart.
Jeg ser ikke helt vitsen i å diskutere det åpenbare.
derfor antar jeg du ikke forstår.
men flott at vi kan la det ligge nå.
Visst faen kan menneskehetens eksistens være totalt meningsløs, men hvorfor skal man deppe av den grunn, man kan vel ha et morsomt liv likevel. Jeg ser på hele vår eksistens som et spill jeg. Menneskeheten er spiller nr x og spillet går ut på å holde sivilisasjonen gående lengst mulig. Om vi leder, ikke leder, vinner eller taper finner vi ut når vi er døde, så stå på folkens! Dette skal vi vinne :P .

Livsgnisten er ihvertfall viktig for å ha et godt liv. Det finnes flere måter å få lyst til å leve livet på, bl. a. det å feste sin lit til religion eller vitenskap. Hvordan folk skaffer seg sin livsgnist driter jeg i, bare de får den
Sist endret av tvinsnes; 10. juli 2009 kl. 03:04.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av isak elrik Vis innlegg
så kan du se for deg en gammel dame oppe i 80 åra. hun har levd et langt og hardt liv. hun har nå helseproblemer, har mistet mannen sin og er nå enke. barna og barnebarna hennes har sjelden tid til å besøke henne... hun finner trøst i troen på gud og håpet om at hun en dag vil gjenforenes med sin kjære i himmelen. hun er ikke alene. mange eldre mennesker føler seg deprimerte og ensomme.
og hva skal vi si dem?
- hvilke bevis har du for Gud? hvordan vet du at det er et liv etter døden? har du bevis!?!? VET DU IKKE AT TROEN PÅ GUD ER IRRASJONELL?!
Vis hele sitatet...
Ingen ønsker vel å ta fra døende mennesker håpet om himmelen, men religion utgjør stort sett ikke noen personlig indre overbevisning om livet etter døden som man holder for seg selv.
De fleste religioner inneholder mange leveregler man bør følge som en god tilhenger. (Som innen kristendommen glatt brukes som påskudd for å dømme andre, til tross for diverse påbud og lignelser om at man ikke skal gjøre dette.) Når folk misjonerer og dømmer andre, så angår religionen deres faktisk folk flest, uten at noen ønsker å være "slemme".
Tør jeg spørre hvorfor du er Kristen? hvorfor er du ikke buddhist? Jo, fordi du er født inn i religionen, og som barn så suger man til seg alt av informasjon og blir lett påvirket av det meste. Noen sier de er kristne bare fordi man blir kanskje bedre akseptert i sosialt sammenheng og vill bare passe inn i den tvangskristnete hverdagen vi har i norge. Nei, nå er det på tide at de fleste kristne begynner og stille metafysiske spørsmål om religion/trosrettningen. Hva godt gjør den egentlig? Gir det en slags lykkesrus med tanken på at gud den allmektige skal frelse dere så dere kommer til himmelen som er ett fantastisk sted i skyene med engler og harper overalt.

Når man ser på religion og hva den har gjort med verdenen så ser det ut som i mine øyne at det ikke veier helt opp med alle krigene som har vært basert på gudene og den meningsløse ofringen osv, til at den lille gladkristne Tor Erik kan be til jesus om et godt og langt liv.

Se for dere en verden uten religion og andre trosrettninger. Vi hadde sluppet konflikten mellom shia og sunni muslimene, vi kunne reist på ferie i land uten og være redd for en selvmordsbomber som er ivrig etter og komme til en bedre plass.. Og for all del å bli tvingt på en religion. Se for eksempel i norge for en god stund sia, så ble man drept vist man ikke ble kristnet. Et annet eksempel er andre verdenskrig hvor hitler ville drepe alle jøder vist de ikke ville gi ifra seg religionen (selv om de fleste ble drept uansett).

Hva er deres mening? kom med innspill! Er ganske trøtt nå så unnskyld vist det er noen skriveleifer litt rundt omkring.
Sitat av Buckfast Vis innlegg
Kunne ikke dy meg Meget bra skrevet begge postene Kudos!
Vis hele sitatet...
Takk

De postene er i grunn ikke motstridende, selv om det kanskje ved første øyekast kan se slik ut. Den første du siterer (som er i denne tråden) angår det faktum at man aksepterer ting man ikke selv forstår, enten det er en gud eller den generelle relativitetsteorien. Den andre sier at vitenskapen har forklaringer på sine teorier ned på et, som regel, veldig grunnleggende nivå. Det finnes altså mennesker som kan forklare hver sine emner i vitenskapen, men det finnes ingen som kan forklare alle emner de setter sin lit til. Poenget er at man som enkeltperson baserer mer av sin tilværelse på antagelser enn man kanskje først er klar over. Det forhindrer ikke vitenskapen som fenomen til å gå mer i detalj i sine utredelser enn religion. De to postene blir på litt forskjellige nivåer, da den ene har et filosofisk utgangspunkt og den andre har et mer "konkret" utgangspunkt.

Presiserer igjen at religion og vitenskap er i hovedsak parallelle og ikke motstridende livssyn. Så lenge man ikke tolker bibelen/koranen/etc bokstavelig, er det ingenting i vegen for å akseptere kjent vitenskap og samtidig være religiøs.

Sitat av vegardvg1
Se for dere en verden uten religion og andre trosrettninger. Vi hadde sluppet konflikten mellom shia og sunni muslimene, vi kunne reist på ferie i land uten og være redd for en selvmordsbomber som er ivrig etter og komme til en bedre plass.. Og for all del å bli tvingt på en religion.
Vis hele sitatet...
Som sagt er det menneskene som utfører handlingene, ikke religionen. Mennesker er aggressive skapninger som alltid søker grupper. Hadde det ikke vært religion, så hadde de hatt en annen unnskyldning til å utføre de samme handlingene. Det er de grunnleggende etiske prinsipper, samt respekt og toleranse for andre mennesker som det er noe i vegen med, ikke religionen i seg selv. Religion er tross alt menneskeskapt, spesielt i følge religionsmotstandere.
Sist endret av Provo; 10. juli 2009 kl. 08:37.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
http://theinspirationroom.com/daily/...no_god_bus.jpg
Kunne ikke sagt det bedre selv.
Sist endret av lex123; 10. juli 2009 kl. 09:12.
Hehe.. Hei hei.

Jeg må innrømme og ikke ha lest helt igjennom alle innleggene.. men. vil bare si et par ting av det JEG tror på.. eller hva skal jeg si.. Håper på..:P

Jeg har alltid trodd på Gud. han gir håp, tro, kjærlighet, støtte osv osv osv. Gud er der for deg! ja.. om vi snakker om Allah eller Gud, samme hvilken religion.. Han er en å gi skylden på..
Ja, religion er makt.. men det er jo godt for det.. det gir menneske noe å "leve" for. Men nok om det..

Greit vitenskap er nok svaret. jeg får vondt inni meg selv hver gang jeg nå sier at GUD FINNES IKKE!!
Men hallo.. ikke på den måten makten og pengene har skapt han på..
men Gud finnes i deg!!! Energien vi alle mennesker har. Det er Gud. Kall det hva du vil.. men Gud Betyr faktisk "DEG"
Og ha tro på seg selv, og den allmektige Energien som strømmer rundt oss hele tiden.
Jeg er enig med mange her inne. men på forskjellige måter.. vi er skapt av energi, og det kommer vi alltid til å være..
Bruk energien inni deg, og du Finner "GUD"
Er vel derfor religion fungerer også. fordi masse mennesker med en slik stor tro "Energi" møtes og lager positiv energi.

Jeg sørger over at han ikke finnes, slik jeg har manifisert han hele livet..
men tro på energiens makt og du har gud. eller kall han hva du vil.. jeg fant ut i dag at jeg heller vil kalle han ego..

Vet ikke om noen er enige, men har studert dette en stund.. og tro er noe helt fantastisk. det er bare det at det er energien som utløser den..
Sitat av TOAK
Men for meg virker det ganske ulogisk at alt i begynnelsen var helt svart - alt var bare en svart liten klatt. Så eksploderte denne klatten, og alt formet seg til dagens univers,
Vis hele sitatet...
...men du syns det virker mer logisk at en "gud" bare har vært der fra... begynnelsen? Hvor kommer da i såfall Gud selv fra? Hvis "noen" har måttet skape universet, hvorfor har ikke da "noen" måttet skape gud? Fordi akkurat DER skal plutselig andre regler gjelde? Hvorfor kan ikke disse andre reglene f.ex. gjelde tid og rom (dvs universet)?
Sist endret av atomet; 10. juli 2009 kl. 10:16.
Sitat av Lady88 Vis innlegg
Hehe.. Hei hei.

Jeg må innrømme og ikke ha lest helt igjennom alle innleggene.. men. vil bare si et par ting av det JEG tror på.. eller hva skal jeg si.. Håper på..:P

Jeg har alltid trodd på Gud. han gir håp, tro, kjærlighet, støtte osv osv osv. Gud er der for deg! ja.. om vi snakker om Allah eller Gud, samme hvilken religion.. Han er en å gi skylden på..
Ja, religion er makt.. men det er jo godt for det.. det gir menneske noe å "leve" for. Men nok om det..

Greit vitenskap er nok svaret. jeg får vondt inni meg selv hver gang jeg nå sier at GUD FINNES IKKE!!
Men hallo.. ikke på den måten makten og pengene har skapt han på..
men Gud finnes i deg!!! Energien vi alle mennesker har. Det er Gud. Kall det hva du vil.. men Gud Betyr faktisk "DEG"
Og ha tro på seg selv, og den allmektige Energien som strømmer rundt oss hele tiden.
Jeg er enig med mange her inne. men på forskjellige måter.. vi er skapt av energi, og det kommer vi alltid til å være..
Bruk energien inni deg, og du Finner "GUD"
Er vel derfor religion fungerer også. fordi masse mennesker med en slik stor tro "Energi" møtes og lager positiv energi.

Jeg sørger over at han ikke finnes, slik jeg har manifisert han hele livet..
men tro på energiens makt og du har gud. eller kall han hva du vil.. jeg fant ut i dag at jeg heller vil kalle han ego..

Vet ikke om noen er enige, men har studert dette en stund.. og tro er noe helt fantastisk. det er bare det at det er energien som utløser den..
Vis hele sitatet...
Som det er blitt nevnt flere titalls ganger i denne tråden fra før. Alle mennesker tror på et eller annet. Eller har antagelser som Provo har forklart så ufattelig bra. Sitter igjen med mange morsomme og spennende tanker etter innleggende hans (tusen takk, btw!).

Tilbake til troen. Tro gjerne på en gud for min del, det er ikke bevist at han ikke finnes. Universet er tross alt uendelig... Men når man sier at den kristne Gud befinner seg inne i menneskekroppen og kun er energi må jeg bare få kommentere dette. Hvordan er da den såkalte Gud da overnaturlig? Hvordan kan et menneske utføre, med ren egen energi, noe overnaturlig? Jeg bare spør.
Loven om tiltrekning.. trenger ikke kalle det gud.. kall det hva du vil.. mennesker er laget av ren energi..
Sitat av atomet Vis innlegg
...men du syns det virker mer logisk at en "gud" bare har vært der fra... begynnelsen? Hvor kommer da i såfall Gud selv fra? Hvis "noen" har måttet skape universet, hvorfor har ikke da "noen" måttet skape gud? Fordi akkurat DER skal plutselig andre regler gjelde? Hvorfor kan ikke disse andre reglene f.ex. gjelde tid og rom (dvs universet)?
Vis hele sitatet...
Det han påstår er vel strengt tatt at det ene ikke er mer logisk enn det andre. Vår sans for logikk er basert på mønstre vi erfarer, og våre erfaringer strekker ikke til for å dekke mekanismene bak hverken Big bang eller en gud. Big bang beskriver forresten ikke årsaken til at alt var komprimert til en ekstrem temperatur og massetetthet, den beskriver kun selve ekspansjonen som fulgte, og inneholder en rekke antagelser (les mer om dette på wikipedia). Så man kan likesågodt spørre "hvorfor var all masse og energi i universet komprimert til et uendelig lite punkt?", "hvordan oppsto dette punktet?", "hva var før Big bang?", på samme måte som "hvem skapte gud". Ingen av disse spørsmålene gjør teoriene ugyldige, men viser kun at vi ikke er i stand til å forstå prosessen slik det er nå, uavhengig av hva som er rett.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Lady88 Vis innlegg
Loven om tiltrekning.. trenger ikke kalle det gud.. kall det hva du vil.. mennesker er laget av ren energi..
Vis hele sitatet...
I motsetning til hva? Du kan også si at vi er laget av materie, eller av protonoer, nøytroner og elektroner (stort sett). Som igjen har en form for potensiell energi. Det er litt meningsløst utsagn.

Du er gud, jeg er gud, universet er gud.. jeg synes new-age tenkning er i ferd med å bli litt meningsløst og abstrakt. Hvilken betydning har det egentlig for dagliglivet? Kan det egentlig forutsi noe om det religion ofte prøver å si noe om (men som jeg personlig mener er fundamentalt umulig å forutsi): Hva som skjer (om noe) etter døden? Eller hva bevisthet egentlig er?

For å kommentere litt på OP:
Jeg ser ikke nødvendigvis på det å være kristen som kjipt eller dumt. Men det kommer ann på hva man mener med kristen. Kristendommen har blitt mer og mer en kulturell greie, og mindre trossak. Hvor mange som er medlem i statskirken i dag er ikke agnostiskere eller t.o.m. ateister?

Personlig synes jeg man skulle tatt den kristne filosofi ut av statskirken. Jeg har ikke noe med å konfirmere eller gifte meg i kirken, synge salmer el. likn. Kristendommen er faktisk en viktig del av vår kultur, enten vi liker det eller ikke. Og overgangsritualer er viktige (humanistene er litt dårlige på det). Men jeg vil helst slippe å påstå at jeg tror på Gud, Jesus og den hellige ånd. Og jeg vil helst at de moralske og filosofiske prekene i gudstjenestene i statskirken skal basere seg mindre på bibelen og mer på varierte skrifter og filosofiske / moralske prinsipper. Og jeg skulle også gjerne sett at det var mer debatt enn preken.


Til slutt: Jeg synes det å ha en sterk kristen eller annen religiøs filosofi er utrolig arrogant. Det blir som å si at akkurat du (og de rundt deg) vet noe resten av verden ikke vet, og ikke har fått lov til å vite en gang (siden de ble født et sted hvor kristendommen ikke fantes). Man må gjerne tro, men en hver religiøs må innse at det han/hun tror på er på utrolig tynt grunnlag. Det eneste man kan vite er at man er, og at den materielle verden rundt oss mest sannsynligvis eksisterer og er forutsigbar siden vi kan observere og interaktere med den. Alt anner er ren spekulasjon, og jeg synes det blir idiotisk å prøve å overbevise andre om at det er sant (eller lære barna sine at det er sant).
Sitat av Lady88 Vis innlegg
Loven om tiltrekning.. trenger ikke kalle det gud.. kall det hva du vil.. mennesker er laget av ren energi..
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er vi laget av energi. Alt er energi. Hvordan er da kun mennesket Gud? Dette bringer meg igjen inn på antagelser, for jeg kan ikke gå såpass dypt inn og forklare hvorfor eller hvordan vi er laget av energi eller hvordan eller hvorfor alt er det, men det fins andre som kan gå dypt inn på dette. Og dermed er mine antagelser basert på disse menneskene. Hvorfor er dine antagelser at mennesker er Gud?
Skaperen våres har selvfølgelig sin egen skaper...

Tenk om skaperen våres lagde oss for å finne ut av skaperen sin
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Skaperen våres har selvfølgelig sin egen skaper...
Vis hele sitatet...
Om du ikkje ser problemet med det utsagnet der så blir eg sterkt forundra.

Det er forøvrig det vakre med Darwin sine teorier - dei fjerner behovet for ein skaper.
Hva er problemet med det utsagnet?

eg vet at du ikke tror på en skaper, sånn er du... Alle er forskjellige

Hva om evulusjonen er satt i gang av skaperene våres? sier skapere, for min mening er at det er fler...
For å dra det enda lengre, hva om vi ikke er ferdig med evulusjonen?
Hva om noen har funnet en feil i mennesker og starter en ny revulusjon for å fikse det.
Eller, hva om vi rett og slett har kommet så langt at vi var klare for en ny revulusjon, klare for å klatre et hakk opp stigen, hva om noen venter på oss på toppen av stigen?

Men seriøst, Vis det ikke er en skaper, hvordan har universet og alt oppstått da? her vil nok du si at jeg skriver det for det jeg ikke vet hva som er greia med verden/ universet, men er det virkelig en bra nok grund til å lukke muligheten for en skaper ?

Mener forøvrig ikke at det er en skaper som har plassert oss på jorden, men kanskje plassert de første bakteriene på jorden.
Vi vet alt for lite om det egentlig til å være sikkre, men som alle andre troene så føler jeg meg sikker på min tro...
Sist endret av sykofant; 10. juli 2009 kl. 12:49.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hva er problemet med det utsagnet?
Vis hele sitatet...
At det er i høyeste grad sirkelargumentasjon, og slettes ikke er selvfølgelig, ettersom det ville medføre at dens skaper igjen har en skaper, og du er tilbake til problemtypen du prøver å beskrive ved å innføre en skaper i utgangspunktet.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Hva om evulusjonen er satt i gang av skaperene våres?
Vis hele sitatet...
Evolusjon trenger ingen igangsettelse. Evolusjon gjelder over alt, ikke bare biologiske organismer.

Sitat av sykofant Vis innlegg
For å dra det enda lengre, hva om vi ikke er ferdig med evulusjonen?
Hva om noen har funnet en feil i mennesker og starter en ny revulusjon for å fikse det.
Eller, hva om vi rett og slett har kommet så langt at vi var klare for en ny revulusjon, klare for å klatre et hakk opp stigen, hva om noen venter på oss på toppen av stigen?
Vis hele sitatet...
Evolusjonen er aldri ferdig. Det er ingen prosess med en ende og et mål, men en kontinuerlig mekanisme som sørger for at alle ting med en viss mulighet for endring vil på lang sikt akkumulere de mest effektive og hensiktsmessige endringene. Dette gjør at alt er avhengig av hverandre, og en liten endring et sted kan over tid føre til enorme endringer et annet sted (butterfly effect), ettersom omgivelsene alltid endrer seg som en konsekvens av sine påvirkninger.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Men seriøst, Vis det ikke er en skaper, hvordan har universet og alt oppstått da? her vil nok du si at jeg skriver det for det jeg ikke vet hva som er greia med verden/ universet, men er det virkelig en bra nok grund til å lukke muligheten for en skaper ?
Vis hele sitatet...
Poenget er at om du fører en skaper inn i bildet, er ikke problemet med "hvordan oppsto det da?" borte. Du bare forskyver det et hakk. Hverken Big bang-teorien eller innføringen av en skaper forklarer universets opphav, og begge deler er like "ulogisk", og løser ingen paradokser angående akkurat det tema.

For ordens skyld, jeg svarer på dette fordi du spør, ikke fordi jeg prøver å overtale deg til å gi slipp på din tro. Det kan være verdt å sjekke hvilke forklaringer som eksisterer for spørsmålene du stiller, for mange av de er besvart av vitenskapen. Men evolusjon og big-bang utelukker selvfølgelig ingen skaper, så man kan fortsatt tro på sin(e) gud(er) og samtidig støtte seg på hva vitenskapen har funnet ut om våre omgivelser, hvis man skulle ønske det.
"Evolusjon trenger ingen igangsettelse" jo... det trengst.
Denne igangsettelsen skjer på følgens måte:
Vi har et gen i kroppen som så og si aldri er aktiv (Det vet jeg og er ikke en tro)
Det genet ligger der for å trigge en forandring i oss, en evulusjon og er kun aktiv når en evulusjon/forandring starter.
Dette har også blitt forsket på og ser ut som at det stemmer.
Men, hva er det som trigger dette genet?
I følge meg, så er det skaperen.
Men, dette skjer bare når det er store forandringer, som feks ape til menneske.

Hvem er skaperen, kan jeg ikke si.
Hvorfor gjør skaperene det? for å hjelpe oss og seg selv.
Hvor mange hakk er det i stigen? 11.
Hvilket hakk er vi på nå? 4
Hva innebærer hakk 5? Vi blir smartere mentalt og kan kommunisere og føle med andre på en helt annen måte
Hva skjer når vi når hakk 11? vi har blitt så "smarte" at vi er klare for å få et endelig svar på hvorfor vi er til.
Hvordan kommer vi oss til hakk 5? ved å bruke våres eget hode og skille følelser og psykiske sykdommer som vi har trodd at vi har skjønt, men som vi egentlig ikke har skjønt.
Når starter det? Nå
Hvordan kan jeg være sikker? Forsking, tenking og hjelp... (men jeg kan jo forsovitt ikke være helt sikker)
Hvem trigget meg til å tenke på en ny evulusjon? Skaperene.
Hvordan gjorde dem det? igjennom det mentale.
Så det vil si at jeg har denne evnen? ja, men det har alle andre også.
Klarer jeg å bruke den? nei.

Men, jeg vet at den er der, for det skaperen har "vist" meg den, min oppgave var å skjønne det, for så å finne ut hvordan man kan bruke den.
Når det er funnet ut, så må man spre det vidre til værden, så andre også kan lære hvordan man bruker den.

Skjønner godt at jeg står fram som en gal person nå, men man må respektere troen til folk
Merk: jeg er egentlig vitenskapens mann, men selv vitenskapen mangler svar på en haug av ting og det er viktig å være åpen for muligheter...
Og det er ikke sikkert at jeg tror dette etter 4-10 år, men det får tiden vise.
Sist endret av sykofant; 10. juli 2009 kl. 13:52.
Sitat av Lady88 Vis innlegg
Hehe.. Hei hei.

Jeg må innrømme og ikke ha lest helt igjennom alle innleggene.. men. vil bare si et par ting av det JEG tror på.. eller hva skal jeg si.. Håper på..:P

Jeg har alltid trodd på Gud. han gir håp, tro, kjærlighet, støtte osv osv osv. Gud er der for deg! ja.. om vi snakker om Allah eller Gud, samme hvilken religion.. Han er en å gi skylden på..
Ja, religion er makt.. men det er jo godt for det.. det gir menneske noe å "leve" for. Men nok om det..

Greit vitenskap er nok svaret. jeg får vondt inni meg selv hver gang jeg nå sier at GUD FINNES IKKE!!
Men hallo.. ikke på den måten makten og pengene har skapt han på..
men Gud finnes i deg!!! Energien vi alle mennesker har. Det er Gud. Kall det hva du vil.. men Gud Betyr faktisk "DEG"
Og ha tro på seg selv, og den allmektige Energien som strømmer rundt oss hele tiden.
Jeg er enig med mange her inne. men på forskjellige måter.. vi er skapt av energi, og det kommer vi alltid til å være..
Bruk energien inni deg, og du Finner "GUD"
Er vel derfor religion fungerer også. fordi masse mennesker med en slik stor tro "Energi" møtes og lager positiv energi.

Jeg sørger over at han ikke finnes, slik jeg har manifisert han hele livet..
men tro på energiens makt og du har gud. eller kall han hva du vil.. jeg fant ut i dag at jeg heller vil kalle han ego..

Vet ikke om noen er enige, men har studert dette en stund.. og tro er noe helt fantastisk. det er bare det at det er energien som utløser den..
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt. Det er jo slik f. eks innenfor all idrett at det er viktig å tro på seg selv. Det er fascinerende at troen på at en ting kan skje gjør at nettopp denne tingen skjer. Du oppnår å lykkes i mye større grad om du legger godviljen og troen til. Det føles også som ting går mer i din retning hvis du er positiv og virkelig tror det kan skje. Religion er i mine øyne menneskeskapt, men jeg tror ikke den hadde oppstått hvis ingen mennesker virkelig hadde trodd på det og lagt ned store mengder arbeid og energi på det, og man ser jo hvor mye de som fant opp religion har påvirket verden idag. I store religiøse samlinger hører man ofte at det oppstår en eksentrisk atmosfære og at stemningen kan "løfte taket". Denne indre energien kan være vanskelig å kontrollere, men det er kanskje nettopp det såkalte healere til en viss grad har klart. Og kanskje ligger det et visst potensiale til å utnytte denne energien i alle og enhver.

Dette ble bare brainstorming, og det kan ikke forklare skapelsen, men det er kanskje denne energien som er noe av det religion beskriver som Gud.
Sitat av sykofant Vis innlegg
"Evolusjon trenger ingen igangsettelse" jo... det trengst.
Vis hele sitatet...
Nei, da har du i så fall ikke helt kontroll på hva evolusjon er.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Denne igangsettelsen skjer på følgens måte:
Vi har et gen i kroppen som så og si aldri er aktiv (Det vet jeg og er ikke en tro)
Det genet ligger der for å trigge en forandring i oss, en evulusjon og er kun aktiv når en evulusjon/forandring starter.
Dette har også blitt forsket på og ser ut som at det stemmer.
Men, hva er det som trigger dette genet?
I følge meg, så er det skaperen.
Men, dette skjer bare når det er store forandringer, som feks ape til menneske.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. Mutasjon og om et gen er aktivt/inaktivt har ingenting med hverandre å gjøre. At et gen muterer skjer fordi det er en bitteliten mulighet for at det gjør det. Mange nok reproduksjoner, og du får en mutasjon. Fra ape til menneske er ikke noe som skjedde over kort tid, men en gradvis, kontinuerlig og veldig treg forandring. De artene du ser i dag er stillbilder i en kontinuerlig prosess, og mesteparten av dette ble fortalt og forklart i The Origin of Species av Charles Darwin for 150 år siden.


Sitat av sykofant Vis innlegg
Hvem er skaperen, kan jeg ikke si.
Hvorfor gjør skaperene det? for å hjelpe oss og seg selv.
Hvor mange hakk er det i stigen? 11.
Hvilket hakk er vi på nå? 4
Hva innebærer hakk 5? Vi blir smartere mentalt og kan kommunisere og føle med andre på en helt annen måte
Hva skjer når vi når hakk 11? vi har blitt så "smarte" at vi er klare for å få et endelig svar på hvorfor vi er til.
Hvordan kommer vi oss til hakk 5? ved å bruke våres eget hode og skille følelser og psykiske sykdommer som vi har trodd at vi har skjønt, men som vi egentlig ikke har skjønt.
Når starter det? Nå
Hvordan kan jeg være sikker? Forsking, tenking og hjelp... (men jeg kan jo forsovitt ikke være helt sikker)
Hvem trigget meg til å tenke på en ny evulusjon? Skaperene.
Hvordan gjorde dem det? igjennom det mentale.
Så det vil si at jeg har denne evnen? ja, men det har alle andre også.
Klarer jeg å bruke den? nei.
Vis hele sitatet...
Her er du ute å sykler.. Evolusjon har ikke et mål, og har ingen "trinn på stigen". Evolusjon er en akkumulering av endringer på bakgrunn av naturlig seleksjon. Det behøver ikke en gang være biologisk; det kan være astronomisk, geologisk, og til og med programmatisk. At vi har utviklet intelligens er rent tilfeldig, og i evolusjonens øyne ikke "mer verdt" enn en annen egenskap, men i våre omgivelser viste økt intellekt seg å være hensiktsmessig, akkurat som ulvenes ufattelige luktesans. Hvis våre omgivelser endrer seg drastisk, er det ikke utenkelig at andre egenskaper blir mer gunstig enn intellekt, og at vi mister intellektet gradvis til fordel for en annen egenskap.

Løse atomer som bandt seg til molekyler, og videre i proteinbindinger viste seg å være motstandsdyktige mot sine omgivelser, og via naturlig variasjon ble dette til slutt celledannelser. Celler som bandt seg sammen i enkelte systemer viste seg å komme bedre ut enn de som bandt seg i andre systemer, og man fikk organismer. Evolusjon har alltid eksistert og trenger ingen igangsetter. Du burde nok lese litt mer om evolusjon, og ikke bare biologisk evolusjon, før du uttaler deg så mye om den.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Men, jeg vet at den er der, for det skaperen har "vist" meg den, min oppgave var å skjønne det, for så å finne ut hvordan man kan bruke den.
Når det er funnet ut, så må man spre det vidre til værden, så andre også kan lære hvordan man bruker den.
Vis hele sitatet...
Du vil bli misjonær, med andre ord..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hva er problemet med det utsagnet?
Vis hele sitatet...
Kven skapte skaparen? Og kven skapte skaparen sin skapar? Det er eit sirkulært argument.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hva om evulusjonen er satt i gang av skaperene våres? sier skapere, for min mening er at det er fler...
Vis hele sitatet...
Det er ei mulighet, men på ingen måte ei forutsetning for å forklare evolusjon.
Sitat av sykofant Vis innlegg
For å dra det enda lengre, hva om vi ikke er ferdig med evulusjonen?
Hva om noen har funnet en feil i mennesker og starter en ny revulusjon for å fikse det.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje forstått evolusjon og darwinisme. Evolusjonen har ingen mål, og ingen ende. Utviklinga pågår i dag, og vil alltid pågå. Mennesker er langt fra perfekte; sammenligna med mange dyr er vi fysiske pingler. Einaste fordelen vi har er strengt tatt intelligens, og med den evna til å bruke redskap.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Eller, hva om vi rett og slett har kommet så langt at vi var klare for en ny revulusjon, klare for å klatre et hakk opp stigen, hva om noen venter på oss på toppen av stigen?
Vis hele sitatet...
Evolusjon er ikkje revolusjon. Det skjer sakte, så sakte at vi kun kan observere det i bakteriekulturer der ein generasjon målast i timar og ikkje månader eller år.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Men seriøst, Vis det ikke er en skaper, hvordan har universet og alt oppstått da? her vil nok du si at jeg skriver det for det jeg ikke vet hva som er greia med verden/ universet, men er det virkelig en bra nok grund til å lukke muligheten for en skaper ?
Vis hele sitatet...
Nei, vi har ikkje ei god forklaring på kvifor universet er her, men å introdusere ein skapar er etter mi meining berre å flytte problemet eit hakk: kvifor er det ein skapar? Det å introdusere ein skapar er ikkje å svare på spørsmålet - det er å endre ordlyden i det.

Og eg vil ikkje flytte spørsmålet. Eg vil gjerne ha eit svar, men ikkje eit som berre er ei livsløgn.
Det om evulusjonen har jeg sett på tv, men Selvfølgelig kan det hende at jeg husker feil.

Med andre ord så vil jeg finne ut av hva potensialet i hjernen er og finne ut hvordan man kan utvikle seg mentalt og hvordan man kan bruke det og hva det kan brukes til.
For så å spre det vidre hvis jeg finner ut av det, slik at andre mennesker kan dra nytte av det. Med enda mindre ord : lære å skjenne oss selv bedre.

tvinsnes: Var den virkelig ment til lady88 ?

Provo: Freakforumets "plageri" "kontroll" har hjulpet meg med å finne ut av at vi faktisk har latente evner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det om evulusjonen har jeg sett på tv, men Selvfølgelig kan det hende at jeg husker feil.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje snakk om å hugse feil. Du har enkelt og greit ikkje forstått korleis evolusjonen fungerer, og implikasjonane av det. Det er ikkje noko du kan hugse - det er noko du må forstå - enten du vel å tru på evolusjon eller ikkje.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Med andre ord så vil jeg finne ut av hva potensialet i hjernen er og finne ut hvordan man kan utvikle seg mentalt og hvordan man kan bruke det og hva det kan brukes til.
For så å spre det vidre hvis jeg finner ut av det, slik at andre mennesker kan dra nytte av det. Med enda mindre ord : lære å skjenne oss selv bedre.
Vis hele sitatet...
New age-svada om potensialet og slikt...jaja. Kan du konkretisere litt kva du meiner med 'potensiale'?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Provo: Freakforumets "plageri" "kontroll" har hjulpet meg med å finne ut av at vi faktisk har latente evner.
Vis hele sitatet...
Eksempel?
Synd du føler at du har mista GUD, eller ikke ser han som en mann med skjegg på en sky lengre:P. GUD er det lyset inne i deg selv. Så å kalle det "EGO" er i ordet rette forstand riktig.

alt det et menneske gjør eller har gjort i all tid dreier seg om et slags "Ego" alt vi mennesker gjør i all sammendrag er og beskytte våre intresser.

Kjærlighet er GUD eller hva du nå vil kalle det, jeg vet med meg selv at når jeg gir noe til andre blir de glade og da blir jeg også glad. det er kjærligheten i åss. Og derme er vi snille fordi det er godt og det lønner seg, derme kan du kalle det får egoisme, selv om den er basert på godhet.

(se bort i fra helige skrifter) Om noen noen gang har hørt om noen som har blit helbredet fra en uhelbredelig sykdom på et mirakuløst hvis, er det ikke mere enn styrken og energien et enkelt individ som har utløst det.
Et par spm. til kristne:

Hva synes dere om andre religioner? Tror de på samme gud, bare at de har misforstått? Ber muslimene (etc) til en gud som ikke finnes? Hvordan kom dere fram til hva dere skulle tro på?

Ser dere problematikken i at Bibelen, som er den ultimate sannhet, er redigert og skrevet om av diverse personer, lenge etter Jesus levde? Hva tenker dere om det?

Er det noen kristne som tror på Gud/Jesus osv., men ikke har samme tro på bibelen (i den form den fremligger idag)?

Hadde vært konge om noen kunne svare på disse, da jeg ikke finner ut av det på egen hånd.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Et par spm. til kristne:

Hva synes dere om andre religioner? Tror de på samme gud, bare at de har misforstått? Ber muslimene (etc) til en gud som ikke finnes?
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg har forstått så tror kristne og muslimer på samme gud, men de har forskjellige synspunkter på Jesus.

Muslimer mener at Jesus var en profet og kristne tror at Jesus var Guds sønn. Am I right?
når du sier du tror på gud. tror du på en skaper som har laget dette universet/multiverset slik at liv kunne blomstre elr tror du på en gud som bestemmer hvorfor noen har det vondt og noen har det godt?
hvordan mennesker ser på gud er merklig, kanskje derfor jeg aldri har følt noe tilknytning til noe relgion. men bibelen er jo ikke noe mer en veldig mange asbjørnsen og moe fortellinger fra 2000 år tilbake som har handling i midtøsten. så hva vil det egentlig si å tro på gud? med dine egene ord.
Sist endret av skeptfisk; 10. juli 2009 kl. 16:56.
Sitat av slashdot Vis innlegg

New age-svada om potensialet og slikt...jaja. Kan du konkretisere litt kva du meiner med 'potensiale'?

Eksempel?
Vis hele sitatet...
Hva potensialet er, er jeg faktisk ikke sikker på, høres kanskje teit ut men...
Det har noe med å snakke sammen på et annet nivå (tror jeg) noe mentalt er det i vertfall, noe vi enda ikke forstår, men som vi/jeg har fått en pekepinne på.
Men, jeg skal gjøre mitt beste for å finne det ut, føler på en måte at jeg må det.

Jeg tror vi kan gjøre så og si hva som helst, bare vi lærer å skjenne oss selv og universet og ikke trekker for raske besluttninger om ting som stenger dørene.
Hvem setter grensene? det er oss...

En annen ting som er viktig er at vi ikke må forhaste oss.

skeptfisk: jeg tror på en skaper som har laget dette universet/multiverset slik at liv kunne blomstre.
Men jeg tror også at litt av våres grund til at vi er på jorden er for å kjempe mot det onde, vi lever på en måte i en daglig kamp mot ondt og godt der det selvfølgelig er om og gjøre å vinne over det onde.
Men, det står noe bak det også, som jeg har forklart i poster litt opp

En annen ting som også er utrolig viktig er å elske
Sist endret av sykofant; 10. juli 2009 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.