Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  235 25866
Kapitalisme skaper en for stor forskjell mellom samfunnsgrupper.

Kapitalisme er et økonomisk system der typen varer er laget etter etterspørsel fra privatpersoner. Med andre ord det er privatpersoner som fatter beslutningene om hva som skal produseres.
Ordet Kapitalisme ble først nevnt i boken Das Kapital skrevet av Engels og Marx. Per dags dato er USA den nasjonen som heller mest mot kapitalisme, men selv er de sett på som kapitalister av venstrefløyen, men det er ikke ren kapitalisme som gjelder i statene nå, det er en slags mellomting, der staten krever skatter og en del institusjoner er eid av staten, som f.eks. postsystemet, skolesystemet, og i det siste de pakkene presentert av Kongressen som har kjøpt ut noen av de store bankene og bilforhandlerene. Selv er jeg en sosialist, men ikke i ordets originale betydning. Jeg tror på et sosialistisk system der det er en regulasjon av markedet til en viss grad, med andre ord, systemet som fungerer i Norge per dags dato. Grunnen til at jeg tror på dette er at under ren kapitalisme i form av dagens USA ligger for mye av makten i penger, noe som det forsåvidt gjør alle steder i verden Men det er hvor disse pengene ligger som er problemet. De store internasjonale selskapene som f.eks. Standard Oil, General Motors, General Electrics og Exxon Mobil. Nå er dette noen av de største selskapene i verden, og dette fører til en del makt til eierne. Fra 1860-1930 var det et monopol i jernbaneindustrien i USA, det samme skjedde på Hudson elven under den samme tidsperioden da det også var skapt et monopol på elvetrafikk. Dette ble senere oppløst da kongressen skrev under på Interstate Commerce klausulen, som ga kongressen makt til å regulere all trafikk over statlige grenser.

I dagens Amerika har man et privatisert helsesystem der kun 84% av populasjonen har råd til forsikring. Dette er da store selskaper som selger helseforsikringer til privatpersoner, der de i teorien lover å dekke sykehus og skadekostnader såfremt privatpersonen(e) betaler en månedlig eller årlig avgift til det respektive selskapet. Siden alt i bunn og grunn handler om penger så vil da selskapet se etter enhver grunn for ikke å betale for en skade eller sykehusopphold, noe som i min mening er forkastelig.

Man har også selskaper som Standard Oil (som nevnt ovenfor) og Chase Manhattan Bank, som er eid og grunnlagt av Rockefeller familien. Dette er selskaper som i størst grad mulig flytter all produksjon til u-land eller mindre utviklede land for å tjene mest mulig penger, og dette igjen fører til en pengestrøm til først og frem topplederene av disse selskapene. I Washington D.C. er det et hopetall av lobbyister, som er sent ut fra alle forskjellige deler av den amerikanske industrien for å prøve å forandre politikernes mening ang. saker som er relevante for utsenderen av lobbyisten. Dette er en er desverre noe som fungerer, grunnet penger. Per dags dato er det flest lobbyister fra NRA (National Rifle Assosiation) for å gjøre det sikkert at det ikke blir utsedt lover og regulasjoner av våpen og ammunisjon i statene. Forsikringsindrustrien, Legemiddelindustrien, Oljeindustrien og Motorindustrien er også i en stor grad delaktige i lobbyisme i Washington, og det fungerer. Under Bushadministrasjonen som var republikansk, ble flere lover skrevet under på som sikret friheten til store selskaper å handle nærmest som de vil. Et adgangstegn fra kongressen sikret legemiddelindustrien astronomiske 800 milliarder USD.

Derfor stiller jeg noen spørsmål.
1. Har noe gått katastrofalt galt under utviklingen av dette systemet, eller har dette vært noe som har dømt til å skape større klasseforskjeller fra dag 1?
2. Vil dette systemet kollapse for så å føre til et sosialistisk system? Man ser allerede i dag at den Amerikanske regjeringen heller mer og mer mot sosialisme, enn hva de gjorde under f.eks. Regan-administrasjonen.

For dere som fatter interresse for emnet er selvfølgelig alle Michael Moore filmer obligatoriske. Det finnes en del bøker om dette emnet, og jeg oppforder alle til å skaffe så mye informasjon om emnet som mulig for så å dele det her på forumet.

Kilder:
[1] http://no.wikipedia.org/wiki/Kapitalisme
[2]http://en.wikipedia.org/wiki/Health_..._United_States
[3]http://en.wikipedia.org/wiki/Lobbyism
[4] Boken American Government and Practical Law
[5] Michael Moore filmene, sett med kritikk til hva som vises.

Dette sitatet har blitt brukt utallige ganger tidligere og vil bli brukt utallige ganger til, men dette opsummerer situasjonen ganske godt:
Capitalism is an island of wealth in a sea of poverty
Vis hele sitatet...
Unnskylder skriveleif og en rotete post på forhånd, klokken er mye.

Et annet viktig poeng er at det kapitalistiske systemet kollapser fra tid til annen, det hendte i 1929 og det hendte igjen i 2008. Det har også vært så resesjoner i mellomtiden, siden da aksjesystemet er basert på antatte verdier og forventninger av investorer. Hvis dere vil lese om akser så vil jeg referere til Stormens tråd "Verdt å vite om aksjer", som inneholder essensiell informasjon ang. emnet.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ghlight=aksjer
Sist endret av Skambank; 22. januar 2009 kl. 05:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Yo!

Er født i sovjeten og veit at kapitalisme er foreløpig eneste økonomisk system som funker. Sosialisme og kommunisme gjør IKKE det. Basta.
Hva med de israelske kibbutzene? Funker ikke de godt?
Yennz:
Har du lagt merke til at økonomien her i Norge er bedre enn i f.ex. USA, og at vi bruker noe som kalles for blandingsøkonomi? En gylden middelvei er stort sett alltid det beste.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Skambank Vis innlegg
1. Har noe gått katastrofalt galt under utviklingen av dette systemet, eller har dette vært noe som har dømt til å skape større klasseforskjeller fra dag 1?
Vis hele sitatet...
Kapitalisme handler om konkurranse, og det er ikke meningen at alle skal vinne i en konkurranse. La oss si at alle mennesker i norge started med helt likt økonomisk utgangspunkt, og skulle prøve å finne noe de kunne selge for å tjene penger. Mange vil velge samme vare/tjeneste og må følgelig konkurrere med hverandre om hvem som skal tjene mest penger. De som har dårligst tilbud vil tjene minst penger og måte redusere foretningsvirksomheten sin, mens de som har best tilbud vil etterhvert få så god økonomi at de kan tenke seg å utvide og ønsker å ansette noen, fortrinnsvis noen av "taperne" i den kapitalistiske konkurransen. Altså har man fra et utgangspunkt der alle stilte likt (med unntak av intellektuelle gaver selvfølgelig), havnet et sted der noen er bedre stilt enn andre. Nå er dette et helt urealistisk scenario fordi det er masse faktorer som er ignorert her, men jeg mener at økte klasseforskjeller er en innebygget konsekvens av kapitalisme.

2. Vil dette systemet kollapse for så å føre til et sosialistisk system? Man ser allerede i dag at den Amerikanske regjeringen heller mer og mer mot sosialisme, enn hva de gjorde under f.eks. Regan-administrasjonen.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat sosialisme de beveger seg mer og mer mot, selv om de går fra ytre høyre inn mot sentrum. Heller mer keynesiansk, økonomisk politikk
Sitat av yennz Vis innlegg
Yo!

Er født i sovjeten og veit at kapitalisme er foreløpig eneste økonomisk system som funker. Sosialisme og kommunisme gjør IKKE det. Basta.
Vis hele sitatet...
Jeg bøyer meg i støvet, fordi du er fra Russland. Du må ha rett.

Russland er bare et eksempel på mislykket kommunisme/sosialisme. Norge er i dag sosialdemokratisk, og fungerer stort sett fint, men vi mangler fortsatt mye som fattigdom, men kapitalismen vil ikke hjelpe.
Et rein kapetalistisk samfunn fungerer ikke. Det fungerer for et fåtall, men skaper enormt mange tapere, som feks alle de som ikke har sykeforsikring i USA. Rein kommunisme fungere heller ikke, trenger ikke en gang nevne hvorfor (Sovjetunionen, Nord-Korea osv..)

Som atomet sier, den beste løsningen er garantert en form midt i mellom, men en blandingsøkonomi som her i Norge. Selv om vi selvsagt alltid har noe å klage på, er det garantert den formen som fungerer best i praksis.
Ja, siden du trossalt er ifra Russland, må du har virkelig ha erfart kapitalismen på kroppen.

Jeg støtter Bendikfa her. Kapitalismen vil styrke de rike og svekke de fattige. Dette er dog noe som aldri vil ta feil.
De rike får den beste utdannelsen, de beste legene, de beste advokatene.. Det beste av alt. De blir rikere og de fattige blir fattigere. Vil vi virkelig ha det slik i Norge?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg bøyer meg i støvet, fordi du er fra Russland. Du må ha rett.

Russland er bare et eksempel på mislykket kommunisme/sosialisme. Norge er i dag sosialdemokratisk, og fungerer stort sett fint, men vi mangler fortsatt mye som fattigdom, men kapitalismen vil ikke hjelpe.
Vis hele sitatet...
Vi mangler vel ikke fattigdom, men du mente vet det motsatte. Mesteparten av fattigdommen i Norge kommer ikke av at folk ikke får jobb (litt annen situasjon nå i finanskrisen), men at folk er uføre og går på trygd - eller at de ikke orker å jobbe. Norge har nemlig mangel på arbeidskraft, og vi har flere jobber en vi klarer å mette. Til tross dette har Norge en av verdens beste trygdeordninger, kanskje derfor den er så populær å legge seg på også, fremfor å jobbe.

Så hva mener du egentlig problemet er?
Sist endret av piuu; 22. januar 2009 kl. 11:49.
Sitat av atomet Vis innlegg
Yennz:
Har du lagt merke til at økonomien her i Norge er bedre enn i f.ex. USA, og at vi bruker noe som kalles for blandingsøkonomi? En gylden middelvei er stort sett alltid det beste.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men spørsmålet er som regel hvilke referanser vi skal lage den gylne middelveien ut ifra.
@Skambank
Begynn å les om hva "kapitalisme" egentlig betyr. Jeg ville ikke kalle USA for en kapitalistisk stat, heller nærmere korporativistisk. Under kommunisme eier staten produksjonsmidlene (ingen private selskaper) mens med det sistnevnte styrer private selskaper staten.

"Fascism should more properly be called corporatism because it is the merger of state and corporate power." -- Benito Mussolini

Du nevner også depresjonstiden på 30-tallet og mener dette er det kapitalistiske systemets feil. Her anbefaler jeg også at du leser deg opp på økonomi og histore

Det var en boom/boble på slutten av 20-tallet. Med andre ord, markedet var kunstig høyt og trengte å justere seg. Justeringen er å gå gjennom en resesjon/tilbakegang. Men, President Hoover ønsket ikke at noe slikt skulle skje og starta å skyte kreditt inn i markedet og kjøpte opp firmaer som ville gått konkurs. Høres det kjent ut? Husk, mydighetene har ikke noe penger, de kan bare ta fra noen og gi dem til noen andre. Dvs kapitalen fra lønnsome firmaer som ikke hadde gjort dårlige avgjørelser gikk til å holde firmaer som hadde gjort feil i live.

Nå orker jeg snart ikke skrive mer, men du ser hvor jeg går med dette Poenget er at det å belønne selskaper som ikke klarer seg er veldig langt i fra noe som kan kalles kapitalisme. Husk at USA er konkurs, de har ikke penger. Så fort Kina og alle andre som har lånt til USA skjønner at dollaren blir mer og verdiløs jo mer monopolpenger de trykker opp, selger seg ut av obligasjonene sine vil dollaren kollapse.
Sitat av Skambank Vis innlegg
1. Har noe gått katastrofalt galt under utviklingen av dette systemet, eller har dette vært noe som har dømt til å skape større klasseforskjeller fra dag 1?
Vis hele sitatet...
Jeg utfordrer din påstand om at det er større klasseforskjeller i klassene i et kapitalistisk land. Markedsøkonomien har beviselig skapt enorme verdier som har forplantet seg ut til det store flertallet i hvilket som helst vestlig demokratisk markedsorientert land. Levestandarden for det store flertallet har ved hjelp av markedet og industrialismen vokst enormt. Det velstandsløftet som kapitalismen har innført er så markant at jeg vil si at om noen har blitt enormt mye mer styrtrike enn alle de andre som bare ble rike så er det nesten en irrelevant innvending.

Men spørsmålet var selvsagt om klasseforskjellene har blitt større. Jeg vil si at tvert om har de blitt mye mindre. I "gamle dager" var det enormt synlig forskjell på fattig og rik. Den rike kunne fronte sin rikdom så synlig gjennom rene og pene klær, svinesteik til middag, oppvarmet hus og egen hest med kusk; ting som for 99% av befolkningen var en umulighet. I dag har den jevne mann alt dette og mer og det er mindre forskjeller å spore blant en rikmann som går på gaten og en vanlig kar; begge kan ha stek til middag hver dag. I tillegg så har det rettslige vern og innflytelsen på statsmakten i enorm grad utjevnet seg. Det påstås at penger er all makt og at siden noen har blitt styrtrike så er folket maktesløse; det stemmer selvsagt ikke. Slaveriet forsvant, stemmeseddelen kom inn og folket fikk mer makt.

Sitat av Skambank Vis innlegg
Et annet viktig poeng er at det kapitalistiske systemet kollapser fra tid til annen, det hendte i 1929 og det hendte igjen i 2008.
Vis hele sitatet...
Alle typer økonomiske systemer har, og antageligvis vil, kollapse fra tid til annen.
Sitat av yennz Vis innlegg
Yo!

Er født i sovjeten og veit at kapitalisme er foreløpig eneste økonomisk system som funker. Sosialisme og kommunisme gjør IKKE det. Basta.
Vis hele sitatet...
Synes det er rart at du har bodd i Sovjet og tror fremdeles at det du opplevde var komunisme.

Jeg pleide å kalle meg for komunist, men jeg må vel slutte med det nå som alle tror at jeg vil at hele verden skal være som Sovjet var.

Det du og alle andre sovjetere opplevde var IKKE komunisme, og heller ikke sosialisme. Det er det som kalles statskapitalisme, dette går ut på at staten(en liten gruppe mennesker) har styring på alle firmaer og alle økonomiske deler av et samfun. Dette lager en ekstremt rik elite og gjør ikke det beste for folket i det hele tatt! Dette kan ikke kalles sosialisme eller komunisme BASTA!

Hva kapitalismen angår, så baserer den seg på at de som gir det beste tilbudet, dvs. beste produkt billigst, vil overleve.
dette systemet funger BARE hvis: Man til en hver tid har absoludt oversikt over alle produkter og tjenester, og at man samtidig har mulighet til å ta seg bruk av alle tilbudene uten ekstra kostnadder.

Som dere kan se, så fungerer ikke kapitalismen.
Bare for å legge til noe, så må jeg bare påpeke at klasseskille og fattigdom er to forskjellige ting.

Jeg synes argumentet: "Kapitalisme er dust fordi det lager klasseskille", er et ganske dust argument. Klasseskille er i mine øyne ikke nødvendigvis noe negativt. Fattigdom derimot, er negativt.
Klasseskille er i mine øyne ikke nødvendigvis noe negativt.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du mene dette?
klasseskille fører til undertrykking, og det er noe alle bør jobbe mot.
Sitat av the duke Vis innlegg
Hvordan kan du mene dette?
klasseskille fører til undertrykking, og det er noe alle bør jobbe mot.
Vis hele sitatet...
det jeg mener er at jeg ikke synes det nødvendigvis er noe negativt at noen har mer enn andre. Snarere tvert imot. Det gir folk noe å strebe etter.

Undertrykking og diskriminering derimot er noe som definitivt må bekjempes, men hvor står det skrevet at ugjevn ressursfordeling nødvendigvis fører til undertrykking?

edit: når jeg tenker meg om så lurer jeg på om jeg muligens har missforstått begrepet klasseskille. Jeg har ihvertfall tolket det som at noen har mer enn andre.
Sist endret av Gamgee; 22. januar 2009 kl. 16:30.
enten så har du tolket det feil eller så er det et defenisjonsspørsmål, men det jeg mener med klasseskille er de som eier og de som blir eid.

et eksempel:
Personen som eier de 5 eller 6 Mc'Donaldsene i rogaland kunne ha tjent opp til ti mill o.l på å være eier og dagli leder for Mc'Donalds rogaland. Det han har valgt å gjøre er heller å ansette en person som gjør all jobben for ham, og han gir han selvfølgelig en god lønn.

Situasjonen er dermed slik at han sitter med en årsintekt på over 5 mill. OG HAN GJØR ABSOLUTT INGEN VERDENS TING. Mens alle de hundre som jobber på gulvet i Mc'Donalds tjener 100 kr timen på å GJØRE EN JOBB.

Her ser man klasseskille på de som eier og de som arbeider.
Mykje har gått gale. Problemet er overregulering og ikkje for lite regulering av markedskreftene. Kapitalisme betyr vel berre at produksjonsmidla er i henda på private og ikkje staten, men for at vi skal ha ein god marknadsøkonomi må fleire krav vere oppfylde.

Kapitalismen skapar ikkje store klasseskilnadar. Ikkje so lenge folk har næringsfridom og kan starte verksemder når dei ynskjer der. Rockefeller som du nemner var faktisk berre ein fattig lausunge før han skipa Standard Oil (som forøvrig vart tvangsoppløyst i 1911).

Eit kapitalistisk system kan kollapse, men berre når staten prøvar å tøyle/påverke marknadskreftene. Vi har sett den seinaste tida at verdas sentralbankar i stor grad har prøvd å få til ein kunstig høg vekst gjennom å auke pengemengda for mykje og ha for låge renter. No ser vi kor gale det går med slike manipulasjonar.

Og so er spørsmålet om sosialismen er betre? Ein britisk filosof som jobba på Karl Marx si tid, John Stuart Mill, i utgangspunktet ein sosialliberalar, fekk sansen for Marx og Engels sine skriverier. Han meinte at arbeidarane ville ta over produksjonsmidla, men at det ville skje gjennom marknadsøkonomien. For det er jo strengt tatt ingen ting i vegen i ein marknadsøkonomi for at arbeidarane i ei bedrift kan gå saman og starte ei ny bedrift og drive den etter "demokratiske" prinsipp, som m.a. ein del i SV ivrar for. So kvifor gjer ikkje arbeidarane det? Eg trur dei ser at dei vil vere tent med gode leiarar og dyktige kapitalistar som eigarar. Om dei ikkje gjorde det so kan dei jo berre kvitte seg med dei, innanfor ramma av både kapitalismen og marknadsøkonomien.
Mennesker trenger motivasjon til å arbeide! Tror du det i det hele tatt hadde VÆRT noen Mc Donalds om ingen tjente noen penger på å drive det? Kapitalisme dyrker kokurranse, og konkurranse dyrker progressjon. Ærlig talt! Hva er det egentlig med dette dere ikke skjønner? Det nytter ikke å dele noe før man skaper et produkt å dele!

Hvis alle hadde tjent like mye penger, ville DU da valgt å jobbe rævva av deg? Jeg kunne godt tenkt meg å jobbet som badevakt i stedet for å sitte inne i møter hele dagen, jobbe 50-80 timer i uka, og administrere beløper hinsides all forstand som fører til et EKSTREMT prestasjonspress!
Sist endret av nilsern; 22. januar 2009 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så rettferdighet er KUN en helt lik fordeling av penger til hver innbygger? Og motivasjonen er lege har for å utføre sitt arbeid kun er pengegriskhet? Noen liker faktisk det prestasjonspresset.
Konkuranse avler kun progresjon om det er profitabelt innen et fri-kapitalistisk system.

Man kan begrense klasseskillets negative sider uten å ha alle inbyggere i et land på minstelønn
Sitat av the duke Vis innlegg
enten så har du tolket det feil eller så er det et defenisjonsspørsmål, men det jeg mener med klasseskille er de som eier og de som blir eid.

et eksempel:
Personen som eier de 5 eller 6 Mc'Donaldsene i rogaland kunne ha tjent opp til ti mill o.l på å være eier og dagli leder for Mc'Donalds rogaland. Det han har valgt å gjøre er heller å ansette en person som gjør all jobben for ham, og han gir han selvfølgelig en god lønn.

Situasjonen er dermed slik at han sitter med en årsintekt på over 5 mill. OG HAN GJØR ABSOLUTT INGEN VERDENS TING. Mens alle de hundre som jobber på gulvet i Mc'Donalds tjener 100 kr timen på å GJØRE EN JOBB.

Her ser man klasseskille på de som eier og de som arbeider.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at de som tjener 100 kr i timen, taper ingen verdens ting på at sjefen tjener mer. Uansett hvor mye mer han tjener.

At noen har mer enn deg, uansett hvor mye mer han/hun har, betyr ikke nødvendigvis at du har lite.
Det du skal vite er at det ikke er noen 100% kapitalistiske land i dag. De fleste land legger stor vekt på kapitalismen, gjerne et ca 80-20% forhold mellom kapitalistisk og sosialistisk. Dette gjør man fordi staten må selvfølgelig ha noe å si. Et helt kapitalistisk land ville forfalle til, som flere sier, et veldig fattig-rik skille. Derfor praktiserer de fleste land en blandingsøkonomi der man aldri vil bli forlatt til å dø på gaten og staten bruker omfordelingpolitikk til å støtte de som ikke kan forsørge seg selv.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Så rettferdighet er KUN en helt lik fordeling av penger til hver innbygger? Og motivasjonen er lege har for å utføre sitt arbeid kun er pengegriskhet? Noen liker faktisk det prestasjonspresset.
Konkuranse avler kun progresjon om det er profitabelt innen et fri-kapitalistisk system.

Man kan begrense klasseskillets negative sider uten å ha alle inbyggere i et land på minstelønn
Vis hele sitatet...
Feil! Ingen liker prestasjonspresset, med unntak noen få. Det er statusen og gevinsten som driver dem til å komme seg frem til den stillingen de ønsker og når de får den er blir utfordringer også en drivkraft. Får å få de mest kompetente personene i de viktigste stillingene trenger vi konkurranse. Det sier seg selv. Og for å skape en ekte konkurranse trenger vi en gevinst. Dette er enkel logikk!

Penger og statusen som følger med det er en ekstremt viktig drivkraft for de fleste mennesker. Det å si noe annet er som å si at jorden er flat!

Ditt siste argument er etter min mening det eneste negative ved et kapitalistisk system. Men da må vi veie argumentene for kapitalisme kontra kommunisme opp mot hverandre, og min mening er at kapitalismen stikker av med en OVERLEGEN seier!
Sist endret av nilsern; 22. januar 2009 kl. 18:46.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Poenget mitt er at de som tjener 100 kr i timen, taper ingen verdens ting på at sjefen tjener mer. Uansett hvor mye mer han tjener.

At noen har mer enn deg, uansett hvor mye mer han/hun har, betyr ikke nødvendigvis at du har lite.
Vis hele sitatet...
det er jo ikke snakk om at Mc'Donalds arbeiderene har for lite.

Poenget mitt er at man skal få penger for det man gjør. Så lenge du jobber å gjør en viktig jobb så skal du få betalt for det. Men når du ikke jobber skal du ikke få penger (hvis du ikke er trygdet da).

Eksempelet mitt skulle vise at dagens samfun er urettferdig!
Yo!
Trodde ikke på så livlig reaksjon. Er ikke fra russland, men estland var okkupert av russere og innlemmet i sovjeten, sant nok. Angående sosialismen, så fikk jo østtyskernene det nesten å funke, men nå er jo tyskere flinke å følge hvilke som helst regler, systemmennesker. På cuba er sosialismen helt tragisk, folka er lusfattige der. I russland har man i alle fall nok naturressurser å sløse med.
Poänget er, at alt må tilhøre noen, ellers blir det stjelt, ødelagt, eller forfalt. Mennesker bryr seg om andre og miljøet osv. først når de er mette, har bolig, penger, og fremtid til barna. Kommunismens poäng har alltid vært fattige folk, som er enkle å manipulere og har ingeting å tape. (K. Marx "Arbeidere har ingeting å tape, bortsett fra sine lenker")*

* Noe sånt sa'n. Har ikke lest Marx på norsk, så tar jeg meg frihet å oversette fritt.

Sier ikke, at kapitalisme er snill og kledd i rosa pels, men det er eneste system som funker i praksis. Kibbutzer er interne økonomiske systemer og baserer på salg av kollektiv produkt.
Jeg har en trener som er født og oppvokst i den russiske byen Kazan, og han hater kommunisme. Nå er det en forskjell på Sosialisme og Kommunisme. Sosialisme er basert på et fritt og åpent marked der staten har en del, og regulerer ting til fordel for folket. Ta f.eks Norge, der Staten styrer Statoil/Norsk Hydro, Posten og Sosialen. Er dette virkelig en dårlig ting?
Hvor gammel er du?

Hele poenget mitt med posten var å stille et spørsmål ang om Kapitalisme virkelig gir større selskaper for mye makt. Det er sant at korporativkapitalisme til en viss grad hersker i USA, men jeg fikk ikke helt frem budskapet jeg prøvde å få frem, på grunn av skriveferdigheter som ikke er helt på topp, siden nFF er et av de få stedene jeg har brukt Norsken min siden jeg kom hit, og klokken var mye.
Sist endret av Skambank; 22. januar 2009 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av the duke Vis innlegg
det er jo ikke snakk om at Mc'Donalds arbeiderene har for lite.

Poenget mitt er at man skal få penger for det man gjør. Så lenge du jobber å gjør en viktig jobb så skal du få betalt for det. Men når du ikke jobber skal du ikke få penger (hvis du ikke er trygdet da).

Eksempelet mitt skulle vise at dagens samfun er urettferdig!
Vis hele sitatet...

Ja selvfølgelig, lik lønn for likt arbeid, lik belønning for like bragder osv.

Poenget er at hvis han McDonalds karen har vært skikkelig heldig og fått til sånn at han tjener en masse penger på ingenting, så må jo han få lov til å beholde det, så lenge det ikke går utover noen andre.

Noen vinner millioner i lotto. De fleste gjør det ikke.

Verden er urettferdig, alle kan ikke ha det likt. Get over it
Poenget er at hvis han McDonalds karen har vært skikkelig heldig og fått til sånn at han tjener en masse penger på ingenting, så må jo han få lov til å beholde det, så lenge det ikke går utover noen andre.

Noen vinner millioner i lotto. De fleste gjør det ikke.

Verden er urettferdig, alle kan ikke ha det likt. Get over it
Vis hele sitatet...
Det er sant, men det betyr ikke at vi ikke trenger å gjøre noe med det. Løsningen er ikke kommunisme, det er Sosialisme.
Alle kan ikkje verta sjef.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Det er sant, men det betyr ikke at vi ikke trenger å gjøre noe med det. Løsningen er ikke kommunisme, det er Sosialisme.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor gjøre noe med det? Ingen tar jo skade av det, det er bare en som gainer på det. Hva er galt med det?

Om jeg i morgen skulle få 200 millioner kroner for å utføre én dags arbeid i kassa på rimi, så kan du si det ville vært ekstremt urettferdig i forhold til alle de som tjener 900 kroner for akkurat det samme. Men de ville ikke tatt skade av det på noen som helst måte. For dem ville det vært akkurat det samme.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Men hvorfor gjøre noe med det? Ingen tar jo skade av det, det er bare en som gainer på det. Hva er galt med det?

Om jeg i morgen skulle få 200 millioner kroner for å utføre én dags arbeid i kassa på rimi, så kan du si det ville vært ekstremt urettferdig i forhold til alle de som tjener 900 kroner for akkurat det samme. Men de ville ikke tatt skade av det på noen som helst måte. For dem ville det vært akkurat det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, det er et veldig godt poeng.
Men jeg ønsker å komme ut av et system som med vilje vil gjøre de som eier og ikke jobber rikere enn de som jobber. Et system som er gjennomsyret uretferdig.


Sitat av Skambank Vis innlegg
Det er sant, men det betyr ikke at vi ikke trenger å gjøre noe med det. Løsningen er ikke kommunisme, det er Sosialisme.
Vis hele sitatet...
Sosialisme og komunisme er et defenisjonsspørsmål. Alle har sine egne meningen og fordommer om hva ordene representerer, så jeg synes det blir litt feil det du sier.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men spørsmålet var selvsagt om klasseforskjellene har blitt større. Jeg vil si at tvert om har de blitt mye mindre. I "gamle dager" var det enormt synlig forskjell på fattig og rik. Den rike kunne fronte sin rikdom så synlig gjennom rene og pene klær, svinesteik til middag, oppvarmet hus og egen hest med kusk; ting som for 99% av befolkningen var en umulighet. I dag har den jevne mann alt dette og mer og det er mindre forskjeller å spore blant en rikmann som går på gaten og en vanlig kar; begge kan ha stek til middag hver dag. I tillegg så har det rettslige vern og innflytelsen på statsmakten i enorm grad utjevnet seg.
Vis hele sitatet...
Så du har ikke sett hva de holder på med i Dubai eller MTV Cribs. Selv om levestandarden har økt, etter min mening i stor grad som konsekvens av de den teknologiske utviklingen som kapitalismen medfører, har ikke folk på toppen av det økonomiske hierarkiet blitt noe mindre kreative til å vise frem rikdommen.Det at befolkningen som helhet har fått det bedre (noe jeg er enig med deg i, bare så det er sagt), gjør det uinteressant at noen få har fått det ekstremt mye bedre, synes jeg er ugyldig hvis man ser på verden som helhet. Globalt sett har det utviklet seg til at vestens økte levestandard og overgang til en mer tjenestebasert økonomi fremfor en produksjonsbasert, medfører at vi er avhengig "U–land" eller andre land som produserer alle varer for oss, til en pris vi sliter med å konkurrere mot. Hele verden kan ikke spise så mye mat som vi i rikere land gjør eller bruke like mye energi oss, fordi det rett og slett ikke eksisterer nok ressurser til å opprettholde vestlig nivå på 6 milliarder mennesker.

Det påstås at penger er all makt og at siden noen har blitt styrtrike så er folket maktesløse; det stemmer selvsagt ikke. Slaveriet forsvant, stemmeseddelen kom inn og folket fikk mer makt.
Vis hele sitatet...
I USA manglet det ikke akkurat på pengesterke plantasjeeiere som ønsket å forsvare retten til å holde slaver.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Poenget er at hvis han McDonalds karen har vært skikkelig heldig og fått til sånn at han tjener en masse penger på ingenting, så må jo han få lov til å beholde det, så lenge det ikke går utover noen andre.
Vis hele sitatet...
Så det er helt greit at en toppleder i en bank i USA betaler seg selv 380 millioner dollar året før banken velter som en korthus og fucker opp arbeidsplasser (både i banken og i andre firmaer) og følgelig levebrødet for mange mennesker, og så sitter skattebetalerne igjen med regninga... Virkeligheten er anderledes en et ideelt konstruert scenario.
Hvorfor drar folk alltid opp legeyrket i slike diskusjoner? Vanlige leger som jobber i det offentlige tjener ikke særlig mye hvis man tar overtid og ubeleilig arbeidstid i betraktning. Synes heller man bør dra inn de som disponerer pengesekken hvis man først skal skylde på urettferdig fordeling.
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Så det er helt greit at en toppleder i en bank i USA betaler seg selv 380 millioner dollar året før banken velter som en korthus og fucker opp arbeidsplasser (både i banken og i andre firmaer) og følgelig levebrødet for mange mennesker, og så sitter skattebetalerne igjen med regninga... Virkeligheten er anderledes en et ideelt konstruert scenario.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke en gang antydet. For i scenarioet du beskriver er det jo folk som taper/tar skade av det.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det har jeg ikke en gang antydet. For i scenarioet du beskriver er det jo folk som taper/tar skade av det.
Vis hele sitatet...
Det vet vi nå i ettertid, men da banken gikk bra og økonomien var stabil (trodde vi), så var det bare en leder som tok seg godt betalt "uten at det skadet noen".
problemet med kapitalisme er ikke systemet i seg selv mener jeg, men heller de menneskene som praktiserer det. tingen med penger er at man aldri får nok av det. jeg har aldri møtt en person i mitt korte liv som har sagt at han har nok penger og hatt det sånn! tviler også på at jeg kommer til å gjøre det noen gang(ikke det, at sånne folk ikke finns) men poenget er at folk er for "avhengi" penger. penger får folk til å gjøre ganske syke ting mot hverandre.

ta noen steder i afrika for eksempel. Folk med våpen tar folk uten våpen til fange, de som kan jobbe ivertfall. og terroriserer resten av folka. de folka som skal jobbe må grave etter diamanter, de diamantene som blir funnet blir solgt. men ikke for penger, nei våpen er verdt mer en papir der nede. så de skaffer seg enda mer våpen og kan fortsette å terrorisere. men hvor er pengene i dette bildet? jo de er nede i magen på overvektige toppsjefer for våpenprodusenter som selger de våpnene som blir brukt til å terrorisere uskyldige folk. så hvordan klarer enkelte folk å leve med seg selv? pengene og en liten porsjon twista tankegang, våpenet dreper ikke folk alene, alle har en rett til å beskytte seg, 2nd ammandment. mye av dette høres sikkert kjent ut.

for hver kule som blir avfyrt og våpen kjøpt, er det noen som tjener penger, noen får makt og de fleste får elendighet.

når det gjelder legemiddelindustrien i USA tror jeg heller at jeg bøyer meg i støvet istedenfor å slenge negativt om det.
legemiddelindustrien i USA er verdens største DOP dealer. legemiddelindustrien i USA burde være ethvert forbilde for hver eneste dopdealer rund omkring i verden. de tjener ufattlig mye penger på falsk trygghet og "livsnødvendige" medisiner. de propper i folk piller som det skulle vært godis
RESPEKT! til legemiddelindustrien, verdens største hustler!

beklager leifs
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Så det er helt greit at en toppleder i en bank i USA betaler seg selv 380 millioner dollar året før banken velter som en korthus og fucker opp arbeidsplasser (både i banken og i andre firmaer) og følgelig levebrødet for mange mennesker, og så sitter skattebetalerne igjen med regninga... Virkeligheten er anderledes en et ideelt konstruert scenario.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er VELDIG greit at en toppleder i en bank får en sinnsyk lønn. På den måten øker konkurransen om jobben, og man får en ekstremt professionell person til å administrere, i motsetning til en som kanskje ikke er like kompetent. Kanskje det hadde blitt flere velt for banken om de ikke hadde hatt det..

Eksempelet ditt er uansett ikke relevant. Om banken går under, spiller det ingen rolle om topplederen lønner seg mange millioner i året, ettersom dette kun er en ubetydelig del av summen banken har å forholde seg til.

Jeg har aldri møtt eller hørt om en rik person som er for sosialisme. Jeg har heller ikke møtt en minste-lønn person som er for kapitalisme. Kan dette minne litt om misundelse kanskje?
Sist endret av nilsern; 23. januar 2009 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei det er grådighet
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg har aldri møtt eller hørt om en rik person som er for sosialisme. Jeg har heller ikke møtt en minste-lønn person som er for kapitalisme. Kan dette minne litt om misundelse kanskje?
Vis hele sitatet...
Det tjener ikke arbeiderne at fabrikken de jobber på legges ned og flyttes til Kina - de eneste som tjener på det er de på toppen, eierne. Nå kan du si at "jammen fabrikken var vel ikke lønnsom da, så alternativet var den gikk konkurs - de ville mistet jobbene sine uansett", men tror du virkelig det er situasjonen i samtlige tilfeller av outsourcing av industri?

Jeg mistenker at dette bla. er mye av grunnen til at arbeiderne i stor grad er for sosialisme framfor kapitalisme.
Kapitalisme = Handel

Mennesker har drevet handel med hverandre så lenge de har eksistert.
Det ville bare være unaturlig å kutte ut kapitalisme.
Sitat av emphi Vis innlegg
Det tjener ikke arbeiderne at fabrikken de jobber på legges ned og flyttes til Kina - de eneste som tjener på det er de på toppen, eierne. Nå kan du si at "jammen fabrikken var vel ikke lønnsom da, så alternativet var den gikk konkurs - de ville mistet jobbene sine uansett", men tror du virkelig det er situasjonen i samtlige tilfeller av outsourcing av industri?

Jeg mistenker at dette bla. er mye av grunnen til at arbeiderne i stor grad er for sosialisme framfor kapitalisme.
Vis hele sitatet...
Da mister noen jobbene sine, mens andre (les kinesere) FÅR jobber. Det er ikke sånn at alle utenom bedriften taper på dette. Moralsk og sosialistisk sett er dette forsvarlig! Hvorfor skal arbeiderne ett sted blir prioritert over arbeidere ett annet sted? Ut ifra et sosialistisk syn; hadde det vært nordmenn som mistet jobbene sine og asiatere som fikk jobber er jo dette veldig bra, i og med at det går er mye lettere å overleve i Norge uten arbeid enn det er i Kina.. Noe som igjen peker mot at sosialister ikke er like opptatt av at rettferdighet skal råde, men snarere at DE vil ha mer penger!
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg syntes det er VELDIG greit at en toppleder i en bank får en sinnsyk lønn. På den måten øker konkurransen om jobben, og man får en ekstremt professionell person til å administrere, i motsetning til en som kanskje ikke er like kompetent. Kanskje det hadde blitt flere velt for banken om de ikke hadde hatt det..
Vis hele sitatet...
Jeg har fortsatt til gode å se solide bevis for at lederkompetanse øker proposjonalt med lønna. Selvfølgelig har det noe godt for seg, men som konsept har det steget helt ut av proposjoner.

Eksempelet ditt er uansett ikke relevant. Om banken går under, spiller det ingen rolle om topplederen lønner seg mange millioner i året, ettersom dette kun er en ubetydelig del av summen banken har å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at topplederens høye lønn skulle ha medvirket til at banken gikk under, men lønn (og i enda større grad bonus) for en leder burde stå i forhold til den jobben han gjør. Det jeg mener er at en leder som tar ut en kjempebonus fordi han har satset bankens penger på luftslott (subprime mortgage), og som står helt fri for ansvar (gjerne med en fallskerm i baklomma) når banken går til helvete, er mer svindler enn forettningsmann. Det er selvfølgelig satt på spissen...

Jeg har aldri møtt eller hørt om en rik person som er for sosialisme. Jeg har heller ikke møtt en minste-lønn person som er for kapitalisme. Kan dette minne litt om misundelse kanskje?
Vis hele sitatet...
Det er bullshit å påstå at sosialisme handler om missunnelse, akkurat som det er bullshit å påstå at kapitalisme handler om å tvinge fattige barn til å jobbe i gruver.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Da mister noen jobbene sine, mens andre (les kinesere) FÅR jobber. Det er ikke sånn at alle utenom bedriften taper på dette. Moralsk og sosialistisk sett er dette forsvarlig! Hvorfor skal arbeiderne ett sted blir prioritert over arbeidere ett annet sted?
Vis hele sitatet...
Se på det sånn da, samtlige arbeidsplasser i Norge kunne fint ha vært outsourcet til kina - din inkludert. Og det burde vi jo bare være glade for - kineserne får jo jobber! Hurra! Men.. Hva hjelper det oss, egentlig?

Hvordan skal det gå med Norge om all industri, og alle kontorjobber skal outsources? Landet kan ikke overleve med kun salg og servicenæring. Norsk økonomi kommer til å gå rett vest om arbeiderne ikke har jobber.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Ut ifra et sosialistisk syn; hadde det vært nordmenn som mistet jobbene sine og asiatere som fikk jobber er jo dette veldig bra, i og med at det går er mye lettere å overleve i Norge uten arbeid enn det er i Kina.. Noe som igjen peker mot at sosialister ikke er like opptatt av at rettferdighet skal råde, men snarere at DE vil ha mer penger!
Vis hele sitatet...
Så fabrikk og industrieiere som outsourcer til kina gjør det for å være snille med kineserne, for å gi dem jobber? Dette må være det tåpeligste forsøket på å forsvare outsourcing med det formål å øke profitten jeg har hørt.

Men bare for å ha sagt det - jeg ser ingenting galt i å outsource om driften i Norge ikke lengre er lønnsom, eller det å starte ny industri i kina. Men å flytte norsk industri som er levedyktig bare for å øke fortjenesten mener jeg er forkastelig og umoralskt.
Sist endret av emphi; 23. januar 2009 kl. 20:04.
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Det er bullshit å påstå at sosialisme handler om missunnelse, akkurat som det er bullshit å påstå at kapitalisme handler om å tvinge fattige barn til å jobbe i gruver.
Vis hele sitatet...
Missunnelse? Er du bokastavlig talt dum i hodet? Fattige barn jobber i gruver når jeg skriver dette. For ikke å snakke om sukkerrør industrien.

Verden har aldri sett flere slaver. Og hadde vi vært smart hadde vi sett at vi er en av dem.
Men en SOSIAL-økonomi og den kommunis-/sosialis-/anarkistiske arbeiderbevegelsen stoppet ganske så utbredte bruken av barnearbeidere i vest-europa.
Den ga oss også fagforeninger (som jo er veldig røde, skal vi tro de blå) har også gitt oss, og sørger for at vi fortsatt har, gode ting som f.eks. sykedager, maks. antall arbeidstimer, foreldrepermisjon osv.
Så er slavene en følge av en sosialiserende sosialisme eller kontrollerende, autroitær "sosialisme"?

Nilsern: Jeg er enig at om valget står mellom kommunisme sovjetunionsk stil eller kapitalisme i vestlig stil så er valget ganske klart. Jeg mener, TV og politikere forteller meg jo at i sovjetunionen ble folk drept av KGB-ninjaer om de tenkte noe kritisk om partiprogrammet mens vi i vesten kommer til å spotant ta fyr om vi prøver å statlig kontrollere det magisk selvregulerende og naturlig alturiske frie markedet så det må jo være sant.
Det kan umulig være positive elementer innenfor begge ideologiene, og kun den ene funker!
Sitat av emphi Vis innlegg
Se på det sånn da, samtlige arbeidsplasser i Norge kunne fint ha vært outsourcet til kina - din inkludert. Og det burde vi jo bare være glade for - kineserne får jo jobber! Hurra! Men.. Hva hjelper det oss, egentlig?
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du ikke kan få deg ny jobb, så kan du jo få penger av arbeidskontoret. Og da kan du jo sitte hjemme i soffaen og tenke litt på den gode følelsen du har fått ved å bidra til rett penge-fordeling i verden, nemlig fundamentet i din ideologi

Fra spøk til alvor; Det var jo en bra måte å blåse det jeg sa helt ut av proposjoner på. Netopp, hva hjelper det OSS? Du vil ha mer penger? Utdann deg til et mer lønnsomt yrke, eller start en bedrift. Om du ikke vil det fordi du trives med jobben du har så gratulerer.. Du har en jobb du trives med og klarer deg fint med penger. Alt utover det blir grådighet eller misunnelse spør du meg!

Tror du initiativet til å starte opp en bedrift kommer til å være i nærheten av så høyt som det er i dag hvis det ikke er noen fordeler og gevinster ved å gjøre det?

[quote]Hvordan skal det gå med Norge om all industri, og alle kontorjobber skal outsources? Landet kan ikke overleve med kun salg og servicenæring. Norsk økonomi kommer til å gå rett vest om arbeiderne ikke har jobber.[quote]
Nei, nei og atter nei! Hvor mye industri har vi egentlig i Norge? Det eneste nevneverdige jeg kan komme på er jordbruk, olje, gass, fisk, teknologi og aluminium. Nå, fortell meg hvordan vi kan flytte noen av de industriene til et annet land?

Så fabrikk og industrieiere som outsourcer til kina gjør det for å være snille med kineserne, for å gi dem jobber? Dette må være det tåpeligste forsøket på å forsvare outsourcing med det formål å øke profitten jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Fabrikk og industrieiere som outsourcer til Kina gjør det fordi det er mer lønnsomt, OG fordi det faktisk ikke er et like stort moralbrudd som mange mener! Unnskyld meg, men jeg må si du har en evne til å vri det jeg sier til noe vås.. Hva med for eksempel at produksjonen i Kina gjør produktene billigere, og tilgjenglige for flere personer? Eller hva med at kapitalisme fremmer fortjenestene ved å drive business, og faktisk ÅPNER for nye jobber, ettersom bedrifter velger å beholde produksjonen i f.eks. Norge?

Hvis du hadde startet et firma og jobbet rævva av deg for å få hjulene til å gå rundt, skal jeg love deg at du hadde mistrives over tanken at du skal dele alt det DU har jobbet for å oppnå!

Sitat av CaptainP Vis innlegg
Nilsern: Jeg er enig at om valget står mellom kommunisme sovjetunionsk stil eller kapitalisme i vestlig stil så er valget ganske klart. Jeg mener, TV og politikere forteller meg jo at i sovjetunionen ble folk drept av KGB-ninjaer om de tenkte noe kritisk om partiprogrammet mens vi i vesten kommer til å spotant ta fyr om vi prøver å statlig kontrollere det magisk selvregulerende og naturlig alturiske frie markedet så det må jo være sant.
Det kan umulig være positive elementer innenfor begge ideologiene, og kun den ene funker!
Vis hele sitatet...
Brilliant! Her sa du det! Begge ideologiene har mange positive sider! Det eneste jeg ikke liker med sosialismen er at privatpersoner skal "straffes" for å starte og drive en bedrift. Nå kan du forklare meg når jeg har sagt noe annet, ettersom du insinuerer at jeg mener sosialismen kun har negative sider..

Ærlig talt, mye av idèen bak sosialisme er helt topp. Det er bare synd at det desverre ikke er gjennomførbart på grunn av menneskers ego, grådighet og latskap..
Sist endret av nilsern; 24. januar 2009 kl. 02:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg har aldri møtt eller hørt om en rik person som er for sosialisme. Jeg har heller ikke møtt en minste-lønn person som er for kapitalisme. Kan dette minne litt om misundelse kanskje?
Vis hele sitatet...
Hei hils på meg =)
Jeg er for sosialisme og kommer fra et velmødlert hjem for å si det slik.
Jeg er i tilleg medlem i Rød Ungdom og kan med sikkerhet fortelle deg at majoriteten av medlemer der deler den samme økonomiske statusen som jeg gjør.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Brilliant! Her sa du det! Begge ideologiene har mange positive sider! Det eneste jeg ikke liker med sosialismen er at privatpersoner skal "straffes" for å starte og drive en bedrift. Nå kan du forklare meg når jeg har sagt noe annet, ettersom du insinuerer at jeg mener sosialismen kun har negative sider..

Ærlig talt, mye av idèen bak sosialisme er helt topp. Det er bare synd at det desverre ikke er gjennomførbart på grunn av menneskers ego, grådighet og latskap..
Vis hele sitatet...
Forklar meg hvordan de straffes?
De vil bare ikke bli belønnet på samme overflødige måte som i dagens samfun!
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Jeg har fortsatt til gode å se solide bevis for at lederkompetanse øker proposjonalt med lønna. Selvfølgelig har det noe godt for seg, men som konsept har det steget helt ut av proposjoner.
Vis hele sitatet...
Dette sier seg selv! Større gevinst -> flere deltagere -> større konkurranse -> den beste vinner.

Jeg har aldri påstått at topplederens høye lønn skulle ha medvirket til at banken gikk under, men lønn (og i enda større grad bonus) for en leder burde stå i forhold til den jobben han gjør. Det jeg mener er at en leder som tar ut en kjempebonus fordi han har satset bankens penger på luftslott (subprime mortgage), og som står helt fri for ansvar (gjerne med en fallskerm i baklomma) når banken går til helvete, er mer svindler enn forettningsmann. Det er selvfølgelig satt på spissen...
Vis hele sitatet...
Når en person jobber med å forvalte en ubegripelig sum penger, så vil man gjerne ha den mest kompetente personen i stillingen, og dette bidrar konkurranse i STOR grad til, om ikke nermere 99%. Hvis personen driter seg ut så har han skapt en finanskrise som kanskje rammer 1/3 av befolkningen. Mener du da at en sykepleier burde tjene like mye som han? Viktighetsgraden av jobben til banksjefen er uendelig mye mer viktig enn jobben til sykepleieren, og dette gjennspeiles i lønnen.

Det er bullshit å påstå at sosialisme handler om missunnelse, akkurat som det er bullshit å påstå at kapitalisme handler om å tvinge fattige barn til å jobbe i gruver.
Vis hele sitatet...
Hvis du med hånden på hjerte kan si at du kunne tjent 100 millioner i året, og fortsatt kunne tenke deg å tjene like mye som en sykepleier skal jeg være enig i at denne påstanden faktisk er relevant for deg. Men for de fleste er det ikke det...

Sitat av the duke Vis innlegg
Hei hils på meg =)
Jeg er for sosialisme og kommer fra et velmødlert hjem for å si det slik.
Jeg er i tilleg medlem i Rød Ungdom og kan med sikkerhet fortelle deg at majoriteten av medlemer der deler den samme økonomiske statusen som jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Har du eller noen av vennene dine noen gang opprettet en bedrift og jobbet rumpa av dere for å få hjulene til å gå rundt? Jeg snakker ikke om personer som tjener en million i året, ettersom dere ikke ville blitt rammet så hardt av sosialisme. Du (eller foreldrene dine) ville kanskje fått halvert lønnen i motsetning til de som ville fått en brøkdel av det de hadde jobbet hardt for å tjene. Hvis du eller foreldrene dine faktisk er mangemillionærer så trekker jeg selvsagt dette, og applauderer deg!


Forklar meg hvordan de straffes?
De vil bare ikke bli belønnet på samme overflødige måte som i dagens samfun![/quote]
De straffes på den måten at de blir fratatt noe som er rettmessig deres! Det er da ingen andres idèer eller arbeid som har fått dem opp og frem i livet? Det er deres eget! Man er sin egen lykkes smed..
Sist endret av nilsern; 24. januar 2009 kl. 02:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Brilliant! Her sa du det! Begge ideologiene har mange positive sider! Det eneste jeg ikke liker med sosialismen er at privatpersoner skal "straffes" for å starte og drive en bedrift. Nå kan du forklare meg når jeg har sagt noe annet, ettersom du insinuerer at jeg mener sosialismen kun har negative sider..

Ærlig talt, mye av idèen bak sosialisme er helt topp. Det er bare synd at det desverre ikke er gjennomførbart på grunn av menneskers ego, grådighet og latskap..
Vis hele sitatet...
Jeg insinuerte at måten du formulerte deg på fikk deg til å høres ut som en standhaftig neo-con, og gjorde defor narr av den antatte stereotypen på en meget drittsekk-aktig måte.
Privatpersoner må ikke "sraffes" for å starte en bedrift innenfor et sosialistisk system. Store konserner er vel hovedproblemet for et sosialistisk system, og man ville måtte regulere disse. Fordi en stor ansamling av mennesker som dyrker grådighet og sosial-darwinisme er farlig, men små grupper mennesker som er grådige og dyrker sosial-darwinisme kan føre til valgfrihet varemessig, arbeidsplasser og jevnere fordeling av "byrder" som en stat ikke kan takle på egenhånd.

Beklager forresten tonefallet i det forrige (de forrige?) innleggene, jeg ville tøffe meg for jentene.
Sist endret av CaptainP; 24. januar 2009 kl. 03:16.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Vel, hvis du ikke kan få deg ny jobb, så kan du jo få penger av arbeidskontoret. Og da kan du jo sitte hjemme i soffaen og tenke litt på den gode følelsen du har fått ved å bidra til rett penge-fordeling i verden, nemlig fundamentet i din ideologi

Fra spøk til alvor; Det var jo en bra måte å blåse det jeg sa helt ut av proposjoner på. Netopp, hva hjelper det OSS? Du vil ha mer penger? Utdann deg til et mer lønnsomt yrke, eller start en bedrift. Om du ikke vil det fordi du trives med jobben du har så gratulerer.. Du har en jobb du trives med og klarer deg fint med penger. Alt utover det blir grådighet eller misunnelse spør du meg!

Tror du initiativet til å starte opp en bedrift kommer til å være i nærheten av så høyt som det er i dag hvis det ikke er noen fordeler og gevinster ved å gjøre det?

Nei, nei og atter nei! Hvor mye industri har vi egentlig i Norge? Det eneste nevneverdige jeg kan komme på er jordbruk, olje, gass, fisk, teknologi og aluminium. Nå, fortell meg hvordan vi kan flytte noen av de industriene til et annet land?


Fabrikk og industrieiere som outsourcer til Kina gjør det fordi det er mer lønnsomt, OG fordi det faktisk ikke er et like stort moralbrudd som mange mener! Unnskyld meg, men jeg må si du har en evne til å vri det jeg sier til noe vås.. Hva med for eksempel at produksjonen i Kina gjør produktene billigere, og tilgjenglige for flere personer? Eller hva med at kapitalisme fremmer fortjenestene ved å drive business, og faktisk ÅPNER for nye jobber, ettersom bedrifter velger å beholde produksjonen i f.eks. Norge?

Hvis du hadde startet et firma og jobbet rævva av deg for å få hjulene til å gå rundt, skal jeg love deg at du hadde mistrives over tanken at du skal dele alt det DU har jobbet for å oppnå!
Vis hele sitatet...
Du tolker det dithen at alt jeg skriver må sees i lys av at jeg er sosialist? For det har jeg aldri hevdet, og på ingen måte uttalt nok til at den slutningen kan trekkes.

Jeg kjemper ikke for å 100 % rettferdig ressursfordeling i verden, ei heller på et nasjonalt plan. Jeg antar du kan kalle meg sosialdemokrat eller sosialliberalist - jeg er for blandingsøkonomi og en velferdsstat. Det betyr ikke at jeg er imot høy lederlønn eller muligheten for å tjene mye og gode penger som bedriftseier. Slik vi har det i Norge idag synes jeg er veldig bra - det er da fortsatt store muligheter for å tjene gode penger på å drive egen bedrift i Norge, er det ikke?

Det eneste jeg egentlig har argumenter for her i tråden er at jeg ikke synes noe om å outsource norske arbeidsplasser om driften er lønnsom. Jeg mener at om man skaper noe viktig for samfunnet, som arbeidsplasser er, så bør man ha en ytterst god grunn for å fjerne disse igjen. Og muligheter for enda høyere profitt (gitt at bedriften allerede går godt, da det er helt greit å outsource dersom driften går dårlig og en konkurs er alternativet) synes jeg ikke er et godt nok argument for å legge ned arbeidsplasser. Du kan godt si at det er "griskt" eller "grådigt" av meg - men jeg mener det er viktigere at fellesskapet har det bra, enn at en rik fyr på toppen blir enda rikere.
Sist endret av emphi; 24. januar 2009 kl. 03:29.