Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4129
Hei!
Har blitt tilbudt fast jobb, og lønnen er på 357k. Har vært lærling i 2 år i IKT-servicefag, og jobbet 1 år etter med brukerstøtte, og som IKT-fagarbeider. Er 357k veldig lite? Eller skal jeg tørre å be om mer?
Be om mer hvis du kan argumentere for det. Det blir ikke sett på som frekt, og er helt normalt. Hva som er vanlig i din bransje vet jeg ikke, men sjekk litt opp hva du tror du kunne fått andre steder.

Dårlig startlønn forfølger deg og er vanskelig å ta igjen. Jeg har brent meg på det tidligere, og når jeg fikk ny jobb nå gikk jeg opp mange lønnstrinn bare ved å spørre, helt enkelt. De byr deg jo ikke mer enn de må i første tilbud.
her kan du se en oversikt fra https://utdanning.no/yrker/beskrivel...darbeider#lonn
Sist endret av RapTouR; 25. september 2019 kl. 14:31.
nosewax's Avatar
Trådstarter
9 3
Sitat av *pi Vis innlegg
Be om mer hvis du kan argumentere for det. Det blir ikke sett på som frekt, og er helt normalt. Hva som er vanlig i din bransje vet jeg ikke, men sjekk litt opp hva du tror du kunne fått andre steder.

Dårlig startlønn forfølger deg og er vanskelig å ta igjen. Jeg har brent meg på det tidligere, og når jeg fikk ny jobb nå gikk jeg opp mange lønnstrinn bare ved å spørre, helt enkelt. De byr deg jo ikke mer enn de må i første tilbud.
Vis hele sitatet...
Kan det være lurt å spørre om det før, eller etter jeg signerer kontrakten? Har jobbet her i 9 måneder, og de tilbød meg fast jobb fra 2020.
Du må selvsagt be om det før kontrakten er signert. Etter at du har signert vil du nok falle inn under helt ordinære lønnsforhandlinger i bedriften. Videre er det alltid fornuftig å forhandle på lønn ved ansettelse eller endring av arbeidskontrakt. Det er helt ordinært og det verste du kan få er et nei.
hvis stillingen er fra 2020 så ber du bare om litt tid til å tenke deg om og for å se på andre muligheter fordi du synes lønna er litt lav. Hvis de virkelig vil ha deg og trenger deg kanskje de tilbyr deg litt høyere lønn da? uten at jeg har sjekket hva som er vanlig for ditt yrke/din stilling.
Snakk med dem før signering, ja. Du trenger egentlig ikke spille noe voldsomt spill og late som du er på vei vekk. Bare si noe sånt som at dette ser bra ut det, men har dere noe å gå på når det gjelder lønn? Jeg tenker at vanlig startlønn i bransjen ligger på *optimistisk tall*, jeg har jo også denne graden i *fancy utdanning* og en del erfaring fra *relevant arbeid*, jeg har vist *høy kompetent kompetanse og mye ansvarsfull ansvarlighet*, en stilling i *relevant jobbalternativ* ville nok gitt blablabla. Noen argumenter må du jo ha. Men ofte har de bare satt et så lavt tall de kan, og har tenkt at de har litt å gå på bare du ber om det. Så det er ikke sikkert du trenger å overbevise dem så veldig.

Hvis du har jobbet litt allerede, er du kanskje fagorganisert? Spør isåfall tillitsvalgt hva hen mener du kan forvente hvis du er usikker. (Og hvis du ikke er organisert, så bli det).
Sist endret av *pi; 25. september 2019 kl. 18:00.
Kjør på! Som cikey skrev er det verste som kan skje at de sier nei.

En litt frekk variant kunne jo vært å søkt på andre stillinger, og om du får et ja, og de tilbyr deg høyere lønn, spør sier du det som det er. "X tilbyr meg i lønn, kan dere matche det?"
Startlønna mi som IKT-servicemedarbeidere i 2013 var på 380k. Dette var også kommunal sektor, så ikke så godt betalt. Så 357k syns jeg er litt i det laveste laget.

I mitt kull så hadde den som var lavest lønnet en lønn på 370k i året. Dette var på et sykehus.