Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 10194
Older brother
Levex's Avatar
Hei Hadde sleepover av ei venninen natt til søndag. Tok dette bildet av henne da solen tittet inn. Det kan hende jeg vil starte med foto, så dere kan bare nevne ting jeg burde gjort annerledes.
http://i.imgur.com/PC2exW9.jpg
Bildet var nå pent. Kan ikke særlig mye om fotografi, men det var faktisk litt kjedelig.
Bildet var jo ganske bra? Hvilket kamera?
Rart hvis bildet av siden av en kvinnekropp skulle vært ulovlig på freak, men alt om rusmidler, stjeling, hærverk osv osv er helt naturlig.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Bildet var nå pent. Kan ikke særlig mye om fotografi, men det var faktisk litt kjedelig.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg forstå. Det viser jo alt, men på en måte ingenting hvis du skjønner. Kanskje litt kjedelig på grunn av at ansiktet ikke kommer til syne? Jeg vet ikke. Men klarer du å sette fingeren litt nærmere på hva du synes gjør det kjedelig?
Sist endret av Levex; 21. januar 2013 kl. 22:15.
Sitat av Levex Vis innlegg
Det kan jeg forstå. Det viser jo alt, men på en måte ingenting hvis du skjønner. Kanskje litt kjedelig på grunn av at ansiktet ikke kommer til syne? Jeg vet ikke. Men klarer du å sette fingeren litt nærmere på hva du synes gjør det kjedelig?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke særlig flink på det tekniske innen fotografi, så skal ikke styre skipet så langt ut mot skjæret her, men det jeg tenker er at bak den morsomme idéen, så er det bare en kvinnekropp i fint sollys. Jeg tenker egentlig at det ikke er noe jeg ikke har sett før. Men men, det er bare min mening.
Fine farger, fin rompe!
Likte bildet jeg, selv om det ble litt tomt uten ansikt.

Ser du har valgt rett tittel da, er en del inne og ser.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
Bildet var jo ganske bra? Hvilket kamera?
Vis hele sitatet...
Det var hennes kamera, men mener og huske at det var Canon. Men hvilket objektiv som er brukt er vel kanskje mer vesentlig. Det tror jeg var en 40mm elns, det gikk iallfall ikke ann å zomme med det.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg er ikke særlig flink på det tekniske innen fotografi, så skal ikke styre skipet så langt ut mot skjæret her, men det jeg tenker er at bak den morsomme idéen, så er det bare en kvinnekropp i fint sollys. Jeg tenker egentlig at det ikke er noe jeg ikke har sett før. Men men, det er bare min mening.
Vis hele sitatet...
Ja jeg ser den. Ikke det at jeg har noe særlig mer peiling, men stemningen da solen fylte rommet på morningen der, var veldig episk. Så det var egentlig bare det jeg prøvde å fange Henne lå der helt stille, pustet uten å lage en lyd. Det var relativt stille utenfor i byen også, alt var bare chill. Jeg mekket meg en varm kopp, gikk opp igjen, så henne ligge der, å tenkte at dette kunne bli et fint bilde. Så som du sikkert forstår, var det ikke spesielt gjennomtenkt. Annet enn at jeg prøvde å treffe strålene som kom inn gjennom ruten, inn på linsen.
Sist endret av Levex; 21. januar 2013 kl. 23:00.
The number of horny Freaks is too damn high!
Sist endret av Klistermerke123; 21. januar 2013 kl. 23:13.
Jeg syns det er litt for mye dyner/puter i bildet. Ser den at du skulle "Fange øyeblikket" men det blir litt forstyrrende.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hold dere on topic. Hvis dere vil kommentere får dere holde dere til å diskutere fotografering og dette motivet.
Sist endret av nso; 21. januar 2013 kl. 23:35.
Ok,

Dersom du virkelig har tatt dette bildet, må jeg si det er imponerende. Ser utifra en bystanders ståsted veldig proft ut.

Men dersom du troller, så tror jeg fortsatt at bilde er proft
Fint bilde, synes jeg. Kanskje ett lite hakk for mye lysstøy eller hva dere fotografer kaller det.
Syntes selv det var litt for mye lys i bilde. Spesielt oppe i venstre delen av bilde. Det drar alt av fokus opp dit - og det er ikke der du ønsker at fokuset i bilde skal være.

Litt mindre lysstøy, og om senga ikke hadde vært fullt så rotete så hadde det vært et bra bilde
Sitat av sneipen Vis innlegg
Fint bilde, synes jeg. Kanskje ett lite hakk for mye lysstøy eller hva dere fotografer kaller det.
Vis hele sitatet...
Jeg på den annen side synes lysstøyet komplementerer bildet. Stedet hvor lyset kommer fra er ellers ikke spennende, og fokuset rettes mer mot kvinnekroppen som ligger på senga. Kroppen kunne vært noe mer hevet, slik at man så litt mer tydelige former, ellers hadde det gjort seg med litt omplassering/justering av puter og dyner. Allikevel synes jeg det er en fint bilde som det er nå, en veldig "dagen derpå"-aktig stemning.
Hodet burde definitivt vært med. Hun kunne kikket den andre veien. Det føles ganske merkelig å se på bildet slikt som det er nå. Rett og slett litt for lite kropp med. (sagt uten baktanker.) Lyset ble jo veldig flott mot rommet og kroppen, så der klaffet det godt.

Sitat av Tawon Vis innlegg
Kroppen kunne vært noe mer hevet, slik at man så litt mer tydelige former,
Vis hele sitatet...
Der sa du det jeg prøvde å få frem. Helt enig.
Stort sett bra synes jeg, men ble litt vel mye sol. Litt mindre lysstøy, så tror jeg det blir mye bedre

EDIT: Tror også at noe raskere lukkertid hadde gjort seg, da dette gjør bildet litt mørkere, men ikke "mørkt" vis du skjønner :P
Sist endret av nso; 22. januar 2013 kl. 15:31.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tawon Vis innlegg
Jeg på den annen side synes lysstøyet komplementerer bildet. Stedet hvor lyset kommer fra er ellers ikke spennende, og fokuset rettes mer mot kvinnekroppen som ligger på senga. Kroppen kunne vært noe mer hevet, slik at man så litt mer tydelige former, ellers hadde det gjort seg med litt omplassering/justering av puter og dyner. Allikevel synes jeg det er en fint bilde som det er nå, en veldig "dagen derpå"-aktig stemning.
Vis hele sitatet...
Strålende kritikk, nøyaktig slik jeg hadde ønsket meg.
Kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig enig med deg. Tydelige former hadde absolutt gjort seg, på lik linje som omplassering av dynen/puten som du nevner. I utganspunktet synes jeg det så naturlig ut slik dynen ligger på bildet, men ser nå i etterkant at kanskje jeg skulle rettet litt på den. Formene hennes kunne jeg ikke gjort så mye med, ettersom hun lå å sov.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hodet burde definitivt vært med. Hun kunne kikket den andre veien. Det føles ganske merkelig å se på bildet slikt som det er nå. Rett og slett litt for lite kropp med. (sagt uten baktanker.) Lyset ble jo veldig flott mot rommet og kroppen, så der klaffet det godt.
Der sa du det jeg prøvde å få frem. Helt enig.
Vis hele sitatet...
Ja enig at bildet kanskje kan oppfattes som litt halvferdig ettersom bildet er beskjært over ansiktet. Men jeg hadde dessverre ikke noe valg, ettersom ansiktet var rettet mot kamera da bildet ble tatt. Men godt å høre at jeg traff med lyset, det var det jeg stresset mest med å få til. Da var vanskelig da det på en måte måtte blende, men samtidig ikke blende hvis du skjønner.
Gjorde en kjapp finpuss i Photoshop for deg. Reduserte gulfargen og lysturken, og kjørte photoshops egen auto toner.
Ikke så mye så skal til

http://imgur.com/yc4IrwI
Sist endret av RagebunnY; 22. januar 2013 kl. 03:22.
Tror den 40mm var perfekt til motivet, det hadde nok ikke vært like pent med et stock 18-55.
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Gjorde en kjapp finpuss i Photoshop for deg. Reduserte gulfargen og lysturken, og kjørte photoshops egen auto toner.
Ikke så mye så skal til

http://imgur.com/yc4IrwI
Vis hele sitatet...
Huden på jenta, som er hovedmotivet ble veldig merkelig i det bilde. Viktig at selve hovedmotivet holdes ordentlig
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Gjorde en kjapp finpuss i Photoshop for deg. Reduserte gulfargen og lysturken, og kjørte photoshops egen auto toner.
Ikke så mye så skal til

http://imgur.com/yc4IrwI
Vis hele sitatet...
Det flotte med bildet til TS var hvordan lyset traff kroppen, dette har du nesten redigert helt vekk, slik at bildet ble vesentlig mer kjedelig.
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Gjorde en kjapp finpuss i Photoshop for deg. Reduserte gulfargen og lysturken, og kjørte photoshops egen auto toner.
Ikke så mye så skal til

http://imgur.com/yc4IrwI
Vis hele sitatet...
Syntes "morgen stemningen" manglet litt for mye på den editen der

TS: Fantastisk bilde, hadde det ikke vært for at bildet manglet ansikt/hode hadde jeg brukt det som wallpaper lett! (Y)
Sist endret av jMy; 22. januar 2013 kl. 03:33.
Gode tendenser, og et fint stemningfullt bilde.

Motlys er en personlig favoritt, men det kreves ofte
endel rigging og manipulering for maksimum resultat.
I bildet ditt blir det litt intenst med lys i linsa og det
resulterer i et litt "flatt" bilde, der endel saft i form
og linjer, og dybden i rommet, forsvinner.

Jeg liker bildet, og har laget en veldig kjapp versjon
med litt justering av kontrast, metning og format.

Name:  PC2exW9just.jpg
Views: 847
Size:  99,4 KB

Her er det, hvis teknikken fungerer.

Lykke til videre. Ser ut som du har talent for dette.
Og takk for inspirasjon.

..
-
Sitat av Levex Vis innlegg
Strålende kritikk, nøyaktig slik jeg hadde ønsket meg.
Kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig enig med deg. Tydelige former hadde absolutt gjort seg, på lik linje som omplassering av dynen/puten som du nevner. I utganspunktet synes jeg det så naturlig ut slik dynen ligger på bildet, men ser nå i etterkant at kanskje jeg skulle rettet litt på den. Formene hennes kunne jeg ikke gjort så mye med, ettersom hun lå å sov.
Vis hele sitatet...
Med å heve kroppen tenkte jeg på at hele kroppen var synlig over dyna, mer spesifikt baksiden av låret og ned mot punktet bak kneet. Slik at man kunne fulgt en linje nedover. Angående det Fuzzybozzen sier om at hodet mangler, må jeg si meg noe uenig. Tror nettopp det at hodet mangler er med på å skape stemningen det virker som du er ute etter. Det der kan være hvem som helst, hvor som helst. Dermed noe lettere å kjenne seg igjen i, noe jeg synes er et bra tegn i et bilde.
Rumpa ligger midt i bildet. Denne blir det naturlige blikkfanget i mangel av et ansikt. Det er ganske dårlig komposisjon å legge hovedmotivet midt i bildet.
Jeg er også enig de som sier at det blir litt for mye lysstøy.
Du har noen ganske fine lyslinjer inn fra venstre, men effekten av disse blir litt ødelagt av at de ikke kommer inn fra hjørnet av bildet.

Alle disse problemene kan etter min mening løses med litt kutting. Prøv å kutt bildet i venstre kant slik at rumpa hennes kommer ca 1/3 inn fra venstre. Hvis du vil beholde aspekt-ratio kan du kutte litt fra toppen og.
Prøv, og se om du blir enda mer fornøyd
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Sitat av radion Vis innlegg
Gode tendenser, og et fint stemningfullt bilde.
Motlys er en personlig favoritt, men det kreves ofte
endel rigging og manipulering for maksimum resultat.
I bildet ditt blir det litt intenst med lys i linsa og det
resulterer i et litt "flatt" bilde, der endel saft i form
og linjer, og dybden i rommet, forsvinner.

Jeg liker bildet, og har laget en veldig kjapp versjon
med litt justering av kontrast, metning og format.

Lykke til videre. Ser ut som du har talent for dette.
Og takk for inspirasjon.
Vis hele sitatet...
Det der må jeg si var fantastisk redigert. Hvordan justerer du metningen? Det der var jo drit bra. Det ble en helt annen dybde følelse i bildet. Jeg regner med du brukte photoshop? Gjorde du noe mer med kontrasten enn å bare skru den opp? Takk så langt
Lyset var jo nærmest perfekt, men nå har jeg jo ikke peiling på bilder og sånt. Men det jeg kan si er at bilde var veldig fint, kroppen/rompen var jo også veldig fin
..
-

Hyggelig at du liker min lille fortolkning av bildet, Levex.

Det er et veldig fint bilde i seg selv, din original, og har en helt egen stemning og mystikk fordi alt har blitt som det er.
Dette er lett å miste hvis man overdriver i etterarbeidet, men det kan være givende, og artig, å leke med form og uttrykk.
I utgangspunktet synes jeg at det meste er på riktig plass her. Som med de fleste øyeblikksbilder så kan det tjene på
at man tar et blikk på rammen, og gjerne beskjærer litt og forsiktig justerer farge(metning) og konstrastnivå. Ikke for mye.
Og selvfølgelig kan man gå bananas med justeringer og effekter, og le seg fillet over de skakke resultatene.
Mye å lære av det også, men alt til sitt bruk.

Det har vært diskutert om du burde ha arrangert damen eller dynene anderledes. Eller andre fysiske detaljer.
Det er en balansegang og kunne spolert umiddelbarheten i motivet. Tenk om solen forsvant, eller hun våkner ..
Dette er et unikt øyeblikksbilde, der man har begrenset mulighet for å arrangere og justere, annet enn seg og kamera.
Å bruke mange timer på et fotosett med å planlegge og rigge motiv, lys og scene, er noe ganske annet, beslektet .
Du (fotografen) kunne ha løftet kamere litt, for å få en annen vinkel inn på kvinnekroppen (men hva med lyset da ?)
og hvis kamera ble beveget litt venstre og svakt panorerer høyre vil det gi en annen komposisjon. Hypotetisk.

Tilbake til etterarbeidet :
Husk å arkivere originalbildene sikkert. Gjør etterarbeid og manipulasjon på en arbeidskopi.

Jeg har ganske riktig brukt Photoshop på bildet ditt ( "Morgenstemning med Britt" ?)
Adobe Ver 7.0 på en skranglete gammel PC hengivent kalt "Traktoren" ...
Det hele skjedde etter innfallsmetoden, inspirert av Bildet og denne Tråden. Og i farten tenkte ikke jeg på å
ta vare på PSD-bildefilen med layers og info. Alt det ble flata sammen på slutten og lagret som JPG-bildet jeg postet.
Det er også litt vanskelig å forklare alle detaljene i prosessen på denne måten, lettere å vise realtime på skjerm.

Hvis jeg var din weblærer nå så ville jeg sikkert bedt deg bruke en dag på å prøve å finne det ut selv .
Men siden dette er et freaka forum der vi deler så godt vi kan, så ... sannheten er at jeg husker ikke alle detaljene,
og deler av redigeringsprosessen er veldig intuitiv, basert på skjerm, bilde og erfaring (kunnskap) i øyeblikket.
- men skal prøve å gi et lite resyme :

Originalbildet åpnet i photoshop. Aktivere Layers.
Bildet blir Background, layer 1.

Kopiere Background layer , legger seg oppå og blir Layer 2.

Kopien, Layer 2, justeres i verktøyet Levels ( konstrastnivå )
Basicly flyttet jeg endemarkørene inn litt, og midtmarkør høyre (mørkere).
Sjekke opp mot original og finne passe dyp kontrast og fargemetning.
" Denne skal mikses med bakgrund og må være litt mere saftig."
I verktøyet HueSaturation dras saturation ned med ca -20 og
fargecoloritten litt (veldig lite) mot rød, lilla, blå. ( -2 og -1 lightness )
Lage, eller legge, en maske ( via Maskingtool ?) på Layer 2 .

Kopiere Background layer 1 igjen, som Layer 3, og legge det øverst.
På L3 legge en Maske, og layer Opacity dras ned ( til ca 30 prosent )
Jeg brukte gradient tool og airbrush for å kombinere mellom layer 2 og 3.
Begge verktøy bør anvendes veldig soft og med spredning og lav Opacity.
Forsøkte å forsterke den herlige linjen fra skuler via rygg, rumpe og kne
til tærene som lever der litt for seg selv, badet i vårlyset , en morgen.

Prøve å beholde det gule morgenlyset, men skape mer "rom" og spenning.
Gjorde for eksempel framsida av de næreste dyner og damer mørkere, for
å få tilbake litt mer av naturlig skygge. Og balanse med lyset mot white-out.
( pluss de andre tinga om balansen mellom lys-stemning og lys-støy ..).

Når forholdet mellom kopiert masked Layer 3, og den justerte Layer 2
ser ok ut, så aktiveres masken på Layer 2. Dermed får Layer 1 (background)
slippe igjennom på noen utprøvde og valgte flater av kropp og rom,
mest for fargebalansen sin del. Og "glød", i mangel av et bedre uttrykk,
- for nå., med forsiktige bestemte strøk ...

Siste teknisk Photoshop steg :
En Merge visible, alle 3 layers med øye på, og bildet justert er da der,
og etter en "export for web" på under 100k, og litt fikl, så er det nå her .

" Amazing tools for amuzing times "

Alt vel for prosjektet ditt ,
- og hils til Britt ...

..
-

PS.
Takk, alle freaks, for et bra interessant forum.

..
-
Sexy, men den biten av overkroppen var litt i utakt med resten av bildet. Synes ellers det var noe litt androgynt over bildet, og om du ikke hadde sagt kjønn i første post, kunne jeg vært troendes til å tenke at det var en ung mann som lå der.
kunne kanskje tenkt meg noe litt mer gyldene snitt. rompa blir liksom midt i bildet.
Older brother
Levex's Avatar
Trådstarter
Jeg skaffet meg PS CS6, funksjonene var noen lunde lik, så jeg klarte å følge det du sa relativt punktlig. Takk for at du introduserte meg for en ny og praktisk funksjon, levels. Dette fikk meg til å prøve ut curves også, disse to er jo helt konge å bruke. Men jeg skal ikke overdrive bruken heller.

Her er resultatet. Jeg prøvde å gjøre så godt jeg kunne, å gjøre som du sa, men det er nok likevel ganske lang vei frem.
http://i.imgur.com/ocDbfXi.jpg
Orginal bildet var mye finere. Bildet har mistet effekten på den redigerte versjonen (se skuldrene hennes)
Sitat av nikita Vis innlegg
Sexy, men den biten av overkroppen var litt i utakt med resten av bildet. Synes ellers det var noe litt androgynt over bildet, og om du ikke hadde sagt kjønn i første post, kunne jeg vært troendes til å tenke at det var en ung mann som lå der.
Vis hele sitatet...
Da er mennene du kjenner glætte og har shavet hele kroppen
Sitat av Levex Vis innlegg
Jeg skaffet meg PS CS6, funksjonene var noen lunde lik, så jeg klarte å følge det du sa relativt punktlig.
Takk for at du introduserte meg for en ny og praktisk funksjon, levels.
Dette fikk meg til å prøve ut curves også, disse to er jo helt konge å bruke. Men jeg skal ikke overdrive bruken heller.
Vis hele sitatet...
Det fine med digitale verktøy er at man kan lage flere versjoner lett
med forskjellige varianter og grader av forandring og manipulasjon.
Så kan man se de opp mot hverandre og vurdere resultatene.
Hvis du jobber mye med et bilde er det lett å bli litt "fargeblind" for det.
Da er det greit å legge det vekk en stund å se det senere med friske øyne.
Det kan ofte være nyttig å få andres blikk og vurdering på det, men som
du skjønner av tråden her har alle sin personlige smak og behag.

Din siste versjon her er litt nærmere originalen enn min fortolkning, men
det kan også være en god ting. For hver forandring man gjør kan man
vinne en type kvalitet, men da gjerne på bekostning av en annen.
Selv om det finnes noen objektive kriterier for å bedømme et bilde, så
er det til sist din subjektive fotografiske sans som vil avgjøre dine valg.

En ting som jeg ikke la så mye vekt på i forklaringen sist, men som er
veldig viktig å være bevisst på, er formatet og beskjæring av bildet.
Jeg kuttet noe av i overkant av original,og litt på venstre side (Crop i PS)
Hvis du sammenligner bildene er det lett å se hva jeg gjorde.
Dette grepet har mer å si for inntrykket av bildet enn man gjerne tror.
I din siste verson har du tatt med enda mer av underkant av bilde, seng.
Jeg synes det blir litt rotete, og distanserer oss fra hovedmotivet, damen.
Prøv også å eksperimentere med dette, for å stramme inn fokus til det,
eller de, viktigste elementene i billedkomposisjonen, og balansen deres.

Jeg synes dette fungerer godt, men samtidig er det ingen grunn til at du
ikke skal jobbe mer med det, til du er førnøyd. Også for øvelsens del.
Jeg har mange års erfaring med foto og prøving og feiling i Photoshop.
Derfor kan jeg enklere gjøre en vurdering av hva og hvordan et bilde
eventuelt kan forandres. Og om det er nødvendig, ikke minst.
Men siden jeg går litt på "autopilot" er det ofte vanskelig å gjenfortelle
prosessen min i PS. Spesielt i skrift over et forum som dette.

Artig å se utviklingen her. Det er bare å fortsette arbeidet.
Uansett talent er det en grunnstein for å lykkes.
Alt godt for reisen.

..
-
PS.

Godt trekk å flytte signaturen ned i et hjørne.

Den bør være så anonym som mulig, forenklet.

En c i en O (copyright) og Levex (Photo) f.eks,
med årstall ? , som Levex (c) 2013

En liten ettertanke.

..
-
Sist endret av radion; 25. januar 2013 kl. 01:45.