Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 9007
Sitat av heartslava Vis innlegg
du er også et dyr, mere skitten går det ikke an.. La dyra leve sitt eget liv, spis blader istedet.
Vis hele sitatet...
taler for seg selv


men skal si jeg ble overassket, forventet å ende opp med 300 stk. som ville komme å drepe meg med økologisk brokkoli
Sitat av bongjoy Vis innlegg
e syntet dette var barbarisk og derfor vil jeg vite, hva er deres mening.

ingen her inne, men dem så TS har snakka med
Vis hele sitatet...
Beklager - jeg misforsto
Sitat av losjien Vis innlegg
Alvorlig talt..... Mennesker har jo jaktet og spist de dyrene i X antall år. Hvorfor blir det nå plutselig fyfy?
Vis hele sitatet...
Fordi i dag er store deler av jakten ren sport mens i urtiden jaktet man for å spise.
ja, til dels enig, mange går på jakt selv om de allerede at skutt 100 ful på en sesong, mn for meg er myye av jakten det sosiale, kicket ved å jakte på noe, å friluftslivet
Sitat av olaPola Vis innlegg
Helt pro jakt så lenge byttet blir brukt til noe annet enn troféer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke trofeer? Skal du bare kaste hodet i skauen og la det råtne? Kjøttet blir spist uansett, og er det ikke spist av mennesker (som det er i 99% av tilfellene), spiser fugler og andre dyr det. Dyr i skogen dreper også hverandre hele tiden.

Troféer er en kunst, det finnes mange stygge og noen fabelaktige troféer. Taksidermister som lager det (og utfører utstopping) må studere lenge og ha noe sinnsykt med erfaring for å lage noe vellyket av hø kvalitet. Det er også veldig dyrt. Tror du ikke gode jaktminner kan bringes frem av det?

Uansett vil ikke noen skjønne hele etiketten med jakt med mindre man er i det selv, jakt er også noe historisk, veldig sosialt og kan føles litt høytidelig. Er selv med å jakte på de største og fineste eiendommene i Frankrike med min far, og det er herlig.
Sist endret av Spirituell; 18. september 2011 kl. 22:08.
kort sagt, de som ikke jakter ser ikke gleden i det.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvorfor ikke trofeer? Skal du bare kaste hodet i skauen og la det råtne? Kjøttet blir spist uansett, og er det ikke spist av mennesker (som det er i 99% av tilfellene), spiser fugler og andre dyr det. Dyr i skogen dreper også hverandre hele tiden.

Troféer er en kunst, det finnes mange stygge og noen fabelaktige troféer. Taksidermister som lager det (og utfører utstopping) må studere lenge og ha noe sinnsykt med erfaring for å lage noe vellyket av hø kvalitet. Det er også veldig dyrt. Tror du ikke gode jaktminner kan bringes frem av det?

Uansett vil ikke noen skjønne hele etiketten med jakt med mindre man er i det selv, jakt er også noe historisk, veldig sosialt og kan føles litt høytidelig. Er selv med å jakte på de største og fineste eiendommene i Frankrike med min far, og det er herlig.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var heller omvendt, at man beholder hue og kaster resten.
Det står også i bibelen at vi skal høste av naturen. Tror ikke vi utviklet hjørnetenner av og spise gulerøtter.
Jakting på hval syntes jeg er helt unødvendig. Det er en utrydningstruet art og man skal kun kunne drepe dem til forskning og dette blir brukt som en pokkers unnskyldning. Hvorfor trenger du feks 1000 hval for å finne ut av hva den eter?
Vi har jaktet dem helt til randen av utryddelse. Samme med både ulv og lignende.
Forøvrig for min del kan både pelsfarmer og hvalfangere og det som er dra dit pepperns gror.
Jakt for all del dyr som ikke er utrydningstrua men hold dere til pokker vekk fra dyr vi er ved å fjerne herfra for godt
FEIL vågehval er ikke truet å det er den vi spiser
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jakting på hval syntes jeg er helt unødvendig. Det er en utrydningstruet art og man skal kun kunne drepe dem til forskning og dette blir brukt som en pokkers unnskyldning. Hvorfor trenger du feks 1000 hval for å finne ut av hva den eter?
Vi har jaktet dem helt til randen av utryddelse. Samme med både ulv og lignende.
Forøvrig for min del kan både pelsfarmer og hvalfangere og det som er dra dit pepperns gror.
Jakt for all del dyr som ikke er utrydningstrua men hold dere til pokker vekk fra dyr vi er ved å fjerne herfra for godt
Vis hele sitatet...
Dude, kansje en ide å tilegne seg ett minimum med kunnskap på det man velger å kommentere?

Pelsfarmer har eg dog lite til overs for.

Anyway, jakt i norge og jakt i japan er to vidt forskjellige ting.. her snakker vi om Norge.
Internasjonalt samarbeid om regulering av hvalfangst startet i 1931, og det finnes per 2008 en rekke multilaterale avtaler om dette. Den viktigste er den Internasjonale konvensjonen for regulering av hvalfangst (ICRW). Den internasjonale hvalfangstkommisjonen (IWC) ble grunnlagt av ICRW i den hensikt å gi forvaltningsråd til medlemmene med utgangspunkt i arbeidet til Den vitenskapelige komité (Scientific Committe; SC).

Medlemmene av IWC stemte i 1982 for å innføre et moratorium for all kommersiell hvalfangst, et forbud som skulle tre i kraft i sesongen 1985–86. Siden 1992 har Den vitenskapelige komiteen etterspurt en tillatelse til kvoter på visse hvalbestander, men dette har inntil nylig (møtet i 2006) blitt avvist av IWC. Til tross for at Norge er medlem av IWC, har man fortsatt fangst av vågehval (Balaenoptera acutorostrata) etter å ha reservert seg mot moratoriet.

Hvorfor tror de de ville ha en stopp på all hvalfangst? Det var neppe for morro skyld...

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dude, kansje en ide å tilegne seg ett minimum med kunnskap på det man velger å kommentere?

Pelsfarmer har eg dog lite til overs for.

Anyway, jakt i norge og jakt i japan er to vidt forskjellige ting.. her snakker vi om Norge.
Vis hele sitatet...
Sistjeg sjekka drev både norge og japan hvalfangst..... Du sier jeg skal tilegne meg kunnskap... Kan du si meg hvor kunnskapen mangler? Så vidt jeg vet er det mange NORSKE hvalfangst båter med NORSKE folk ombord som bring hval til NORSKE havner
Sist endret av mp34567; 18. september 2011 kl. 23:09.
I 2004 ble vågehvalbestanden i de områdene i Nordøst- og Sentralatlanteren hvor Norge driver fangst anslått til 107 000 dyr - stor nok til å gi grunnlag for bærekraftig høsting.
De norske kvotene baseres på vitenskapskomiteens reviderte forvaltingsprosedyre, og var i 2005 på 670 dyr.
I januar 2007 fikk imidlertid en rekke hvalarter endret sin status på den internasjonale rødlista for truede arter og regnes nå som bærekraftige arter igjen. Dette kan føre til ny fangst på arter som lenge har vært totalfredet. Artene som omfattes av endringen er i tillegg til vågehval, også knølhval, hvithval, narhval, kvitnos, kvitskjeving og nise[1].
Er pro jakt. Har planer om å skyte og lage mat av ein kanadagås neste sesong. :>
Den totale vågehvalbestanden beregnes å være rundt 184 000 (95 % sikkerhetsintervall, IWCs vitenskapelige komité 2004) dyr i sentral- og nordøst-atlanteren. I 2005 var det ingen enighet om anslagene for nordstillehavet eller den sørlige halvkule.

IUCN lister vågehval som livskraftig (Least concern), da sist vurdert i 2008[3]. Hos CITES står den på Appendix I (utrydningstruet) med unntak av vestgrønlandsbestanden, som blir nevnt i Appendix II (handelskontroll nødvendig).

Hvis den var 187,000 i 2004 og nå litt over 100,000 hvordan kan du si at det er rom for bærekraftig høsting? Vi har tapt 800,000 dyr på 4 år!

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gehval
nå ble det litt mye hvalstattistikk her
Sitat av qeinar Vis innlegg
Er pro jakt. Har planer om å skyte og lage mat av ein kanadagås neste sesong. :>
Vis hele sitatet...
Gjør det ofte jeg, bare ikke kanadagås da, 7 måneder til sesong igjen
Det morsomme er de som mener at du er barbarisk garantert spiser den kvalme maten sin på McDonalds og støtter dyreplagere uten å vite det. Snakk om å skyte seg selv i foten!
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Den totale vågehvalbestanden beregnes å være rundt 184 000 (95 % sikkerhetsintervall, IWCs vitenskapelige komité 2004) dyr i sentral- og nordøst-atlanteren. I 2005 var det ingen enighet om anslagene for nordstillehavet eller den sørlige halvkule.

IUCN lister vågehval som livskraftig (Least concern), da sist vurdert i 2008[3]. Hos CITES står den på Appendix I (utrydningstruet) med unntak av vestgrønlandsbestanden, som blir nevnt i Appendix II (handelskontroll nødvendig).

Hvis den var 187,000 i 2004 og nå litt over 100,000 hvordan kan du si at det er rom for bærekraftig høsting? Vi har tapt 800,000 dyr på 4 år!

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gehval
Vis hele sitatet...
??
Din kilde sier bestanden var på 184 000 dyr i 2004
min kilde sier bestanden var på 107 000 dyr i 2004

har vi tapt 800 000 på 4 år?
en null for mye og blingsing på årstall eller?
Bor også i Troms og har vært med på slakting og fisking i alle år.
Sitter med de samme innstillingene som du, så du er ikke alene. Driver lite med jakt, men dette er på grunn av dette ikke er av min interesse. Men er gladelig med å hjelpe å få fangsten fordøyd.

Selv fisker jeg svært ofte. Kyst fisker for å få bunkret litt fisk til vinteren og vann fisker for turens skyld. Men alt blir spist.

Tror ikke du skal ta til deg så mye hva folk som ikke har vokst opp med slikt rundt seg sier.
Dette er et folkeslag som jeg ofte lar få rett, nettop på grunn av deres arroganse og uvitenhet, rett og slett umulig å diskutere med slike.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Det morsomme er de som mener at du er barbarisk garantert spiser den kvalme maten sin på McDonalds og støtter dyreplagere uten å vite det. Snakk om å skyte seg selv i foten!
Vis hele sitatet...
Har McDonalds et hemmelig slakteri hvor de sniker seg unna norske regler for slakting eller smugler de kjøtt inn i vegetarproduktene? Dette må du jo gå til pressen med!
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
??
Din kilde sier bestanden var på 184 000 dyr i 2004
min kilde sier bestanden var på 107 000 dyr i 2004

har vi tapt 800 000 på 4 år?
en null for mye og blingsing på årstall eller?
Vis hele sitatet...
Blingsa på icws årstall.
Men uansett om vi ikke kan kan fastslå bestanden med sikkerhet burde vi i allefall ikke jakte på den!
Sitat av luni Vis innlegg
Har McDonalds et hemmelig slakteri hvor de sniker seg unna norske regler for slakting eller smugler de kjøtt inn i vegetarproduktene? Dette må du jo gå til pressen med!
Vis hele sitatet...
http://www.imdb.com/title/tt1286537/

At de må forholde seg til norske regler forandrer ikke på saken. De gir fortsatt faen i dyrene i USA og tenker kun profitt.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
men jeg ble kjente med mange folk i fra oslo nylig å de ble genuint forbanna når jeg fortalte at jeg jaktet (rype,orrful og hare) og fisket mye (sjø og vann).
de syntet dette var barbarisk og derfor vil jeg vite, hva er deres mening.
Vis hele sitatet...
Er de vegeterianere de da? Hvis ikke, hvor tror de at kjøtt og fisk kommer fra?

Det er jo helt vanlig at folk jakter og fisker, det blir jo gjort over hele landet.

Hvis ikke man jakter for å holde nede bestanden på dyrene våre så blir det for mange slik at ikke alle får nok mat, da sulter de svakeste i hjel uansett.

Det er enormt stor forskjell på å jakte for å holde nede bestanden og å skyte ut bestanden av dyrene.
de er ikke vegitarianere, de bare synes det er forferdelig at jeg "springer rundt i skogen med hagle"
Jeg jakter aktivt selv, og har vært på fjellet og skutt noen fugler i år også.

Så kom det en gjøk og spurte om ikke jeg syntes det var feil og gå på fjellet og skyte uskyldig fugler, på samme måte som dine venner.

Men måtte jo bare forklare det at alle de kyllingene fra prior han spiser har mest sannsynlig ville gitt en vinge og ett lår for og få leve ett år på fjellet og bli skutt av meg, til fordel for og leve 40-50 dager i ett trangt fjøs og bli slaktet i ett stort slakteri.
Tingen er jo at alle dyr som blir skutt i norske skoger om høsten har jo hatt ett mye bedre liv enn det fjøsdyr noengang kunne fått.

Ser nå mitt eget lille ordspill med Gjøken
ikke bry deg hva disse hippiene mener.
jakt har alltid vært en naturlig del av menneskeheten.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
men hva mener folket her om kultivering av vann som jeg sier, ta opp småfisken å kaste den avgårde sånn at det blir litt færre men større fisk?
Vis hele sitatet...
Gjør dette selv, har ett vann her i nærheten der det bare er småfisk å du får på vært ett kast. Tar opp alt jeg har, bruker noe å kaster resten. I håp om at det skal bli større fisk i vannet. Så kultivering synes jeg er helt greit.

Har heller ingenting imot jakt osv selv.
Er vokst opp i nordland å stort sett alt av fisk jeg spiser har jeg fisket selv.
Driver også litt meg jakt, å da jakter jeg for spenningen skyld samt maten skyld.

Beklager evt skrivefeil, litt seint nå
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jakting på hval syntes jeg er helt unødvendig. Det er en utrydningstruet art og man skal kun kunne drepe dem til forskning og dette blir brukt som en pokkers unnskyldning. Hvorfor trenger du feks 1000 hval for å finne ut av hva den eter?
Vi har jaktet dem helt til randen av utryddelse. Samme med både ulv og lignende.
Forøvrig for min del kan både pelsfarmer og hvalfangere og det som er dra dit pepperns gror.
Jakt for all del dyr som ikke er utrydningstrua men hold dere til pokker vekk fra dyr vi er ved å fjerne herfra for godt
Vis hele sitatet...
Til informasjon, det finnes flere forskjellige typer hval.
Har selv vært borti en del tenåringer som er født og oppvokst i Oslogryta og som sliter litt med å forstå at det nusselige lammet på Lambireklamen kan være det samme som ligger i fårikål-gryta...
Har selv drevet både jakt og fiske opp i gjennom årene, og også sett hvor nødvendig dette er for å kontrollere bestandene (selv med fullstendig frislipp av ulv- og bjørnebestandene i Norge vil det ta lang tid før de er store nok til å holde elgeflokkene i sjakk).

Naturligvis må utgangspunktet for jakt være matsank, men i noen tilfeller kan det faktisk være nødvendig å tynne ut en bestand så kraftig at man ikke har mulighet til å håndtere alt kjøttet forsvarlig. I et område nær hjemstedet mitt truet elgbestanden med å beite ned skogen, der var man nødt til å kjøre en haug med elger i forbrenningsovnen for å unngå at de ble liggende på et lager og råtne.
Sitat av doseren Vis innlegg
Naturligvis må utgangspunktet for jakt være matsank
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke utgangspunktet for jakt absolutt bare må være matsank, selv om det er en vesentlig faktor.
Jakt er også for mange en tradisjon, viktig sosial sammenkomst og en tid på året man opplever spennende naturopplevelser.
For å nevne det, så er jakt også en viktig inntekt for kommuner med mye natur.
Både privatpersoner og kommunen/staten tjener gode penger på folk som kjøper jaktrett på eiendommer i kommunen.
Jeg har bestandig fisket, men har sluttet å jakte fordi jeg innså at motivasjonen var sport, aktivitetsbehov, kompiser etc. Jeg vil kort sagt ikke drepe dyr for moro skyld lenger. Jeg sliter ikke med at andre gjør det, egentlig, men selv har jeg altså landet på at det ikke er riktig for meg. Har bare jaktet småvilt.
Jeg ser annerledes på fiske, og mange synes sikkert det er inkonsekvent. Jeg er derimot nøye med å avlive fisken raskt og generelt unngå å utsette den for unødig lidelse.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så i bibelen verken ble det verken jaktet eller fisket?
Vis hele sitatet...
Hvor kom isåfall 5 brød og to fisker fra, eller hva det var?
Sitat av xavi0n Vis innlegg
kort sagt, de som ikke jakter ser ikke gleden i det.
Vis hele sitatet...
Nei, men de som ikke jakter gidder veldig sjelden å argumentere mot stråmenn som jegere konstruerer.

Hval og selfangst, beverjakt fra båt og klappjakt på bla. rev er eksempler på jakt jeg mener burde opphøre, da det ikke kan kategoriseres som annet enn slakt som i mange tilfeller påfører dyrene større lidelser enn strengt tatt nødvendig.
I tillegg så er det en betydelig rovjakt både på rovdyr og andre arter som også er veldig vanskelig, for ikke å si umulig, å forsvare.
Nå må vi da holde oss til Norge, og skille mellom "personlig jakt" og kommersiell fangst.
Jakt i Norge foregår meget humant.
For å ungå å jakte på dyr som er utryddingstrua, stjel heller rein.

dobbelt opp med spenning i alefall om det er din greie.
Sist endret av NoillStress; 19. september 2011 kl. 14:08.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Nå må vi da holde oss til Norge, og skille mellom "personlig jakt" og kommersiell fangst.
Jakt i Norge foregår meget humant.
Vis hele sitatet...
Alle eksemplene jeg har nevnt foregår i Norge.
Sitat av Mith Vis innlegg
Alle eksemplene jeg har nevnt foregår i Norge.
Vis hele sitatet...
Hvalfangst er jo ett tema for seg selv, men at den foregår humant kan ingen være uenig i.

Selfangst i kommersiell skala er også ett tema for seg selv som ikke er noe som helst i nærheten av seljakt. og det er jakt som var temaet her, ikke kommersiell fangst.

Jakt på bever fra båt er en effektiv og grei jaktform da beveren ikke har naturlige fiender fra vannet og er mest obs på farer fra land. ser ikke problemet.. Beverjakt er uansett meget lite utbredt i Norge.

Klappjakt på rev, vel eg forstår at noen kan synes det er uetisk, og vil nok selv aldri jakte rev på den måten. Men sett fra revens synspunkt: "oy, her kommer det folk, jaja, får luffe vekk denne veien her da... pang-død."

Ingen av disse metodene fører noen økt lidelse enn nødvendig.

Jakt på rovdyr er noen plasser nødvendig for å regulere bestanden, og beholde balansen i naturen.
Jeg ser ikke at det er noe uetisk for mennesker å jakte og spise dyr, på samme måte som det ikke er uetisk for dyr å spise planter (eller hverandre). Slik jeg ser det er det like stor forskjell når det gjelder selvbevistheten mellom mennesker og dyr, som det er mellom dyr og planter. Vegeterianere failer hardt på dette. Det er ingenting galt med kjøttfeoppdrett og oppdrett forøvrig mener jeg at så lenge dyra har det godt så lenge de lever, og blir avlivet på en human måte.

PS. Etikk er subjektivt.
Sist endret av Fossen; 19. september 2011 kl. 14:44.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Selfangst i kommersiell skala er også ett tema for seg selv som ikke er noe som helst i nærheten av seljakt. og det er jakt som var temaet her, ikke kommersiell fangst.
Vis hele sitatet...
Hvor legger du grensa for kommersiell fangst og jakt? Mengden dyr som blir drept?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Jakt på bever fra båt er en effektiv og grei jaktform da beveren ikke har naturlige fiender fra vannet og er mest obs på farer fra land. ser ikke problemet.. Beverjakt er uansett meget lite utbredt i Norge.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at det syndes veldig i beverjakta ved å skyte bever som oppholder seg i vann. I tillegg så mener jeg argumentet om jakt forsvinner når man i praksis bare skyter fisk i ei tønne.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Klappjakt på rev, vel eg forstår at noen kan synes det er uetisk, og vil nok selv aldri jakte rev på den måten. Men sett fra revens synspunkt: "oy, her kommer det folk, jaja, får luffe vekk denne veien her da... pang-død."
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat snakk om å luffe vekk, det er vel strengt talt snakk om å løpe for livet, noe jeg vil tro er en svært stressende opplevelse både for de dyrene som blir skutt og de som overlever og i grunn for alt dyreliv i området.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Jakt på rovdyr er noen plasser nødvendig for å regulere bestanden, og beholde balansen i naturen.
Vis hele sitatet...
Men ikke rovjakt, som også en del av norske jegere driver med.
Kommersiell fangst er når formålet med fangsten er å tjene penger.
Jakt er når formålet er forvaltning av bestanden. og matauk til seg og sine.

TS spørsmål var om vår mening til at han jaktet. Ikke hva vi synes om hvalfangst f.eks.

At noen skyter når de ikke burde ha skutt (mot bever i vann, mot storvilt på for langt hold/i bevegelse) Er da ikke noe argument mot selve jakten, men mot enkeltes holdninger.

Reven er meget sky, når du går på tur i skog og fjell og preiker med en kompis i nærheten av en rev så skygger den unna..å tro at den i alle disse tilfellene løper for livet med dødsangst blir litt feil.
Det eneste som oppnås ved en "jaging" av reven er at den hører folket på lengre avstand, og derfor luffer avgårde, og ut der skytterene er klar. Men som sagt, ikke helt min type jakt.

Rovjakt er ukultur.
-Jeg er imot hvalfangst i og med at hvalen har en viktig rolle i naturen, og den er i tillegg iferd med å bli utryddet. Hvalen er også en utrolig smart skapning.
-Jeg er også imot jakt generelt, rett og slett fordi jeg syntes synd på dyra.
-Fiske derimot har jeg ingen problemer med, nettop fordi jeg ikke får dårlig samvittighet av å drepe en fisk, i og med at jeg ser på fisken som en relativt uintlegent skapning som for det meste er drevet på instinkter. Dog, syntes jeg det er fryktlig teit å fiske uten å spise fisken

-Jeg er også veldig imot pels! Nettop fordi jeg ikke forstår poenget med at dyr skal leve et totalt uverdig, unaturlig og frustrerende liv i bur, kun fordi enkelte mennesker har lyst til å pynte seg med pelsen deres.. (sry, litt off topic)

Jeg må få med at jeg ikke er imot folk som jakter, kun hobbyen deres
Sitat av pet Vis innlegg
-Jeg er imot hvalfangst i og med at hvalen har en viktig rolle i naturen, og den er i tillegg iferd med å bli utryddet. Hvalen er også en utrolig smart skapning.
-Jeg er også imot jakt generelt, rett og slett fordi jeg syntes synd på dyra.
Vis hele sitatet...
Hvalen er ikke utrydningstruet.

Og de dyrene du synes så synd på vil du heller at skal dø som følge av sykdom/sult/bli revet i filler av rovdyr?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Hvalen er ikke utrydningstruet.

Og de dyrene du synes så synd på vil du heller at skal dø som følge av sykdom/sult/bli revet i filler av rovdyr?
Vis hele sitatet...
Mennesket-toppen av næringskjeden ikke sant? Menneskene ødelegger det meste her i verden. La naturen gå sin gang, ikke menneskenes gang.
mennesker er da en del av naturen? la oss gjøre det som ligger i vår natur.
Det å kakke småfisk i hodet og kaste dem i naturen, gir andre dyr mer mat. Det er greit, men om hensikten er å tynne ut bestanden så den kan bli mindre og bestå av større fisk, må du nok til med gjevnlig garnfiske. Selvsagt kommer det ann på hvor stort vannet er osv.

La oss ta et tilfeldig middels stort vann på hardangervidda, vi sier det er masse småfisk. Å få dette vannet til å bli et storfiskvann er ikke lett. Gyteforholdene er sansynligvis så gode at gytingen blir mer vellykket enn ønsket. Gjevnlig garnfiske vil kunne hjelpe.

Aktiv fluefisker selv, fisker ørret i sjø, vann og elver. 95% av fisken jeg får slipper jeg ut igjen. Hva syntes dere om det? Det er selvsagt en selvfølge å bruke finmasket hov for å unngå å skade finner og skinn, samt være våt på hender før man tar i fisken for å unngå å ødelegge slimlaget til fisken. Og selvsagt holde seg unna gjeller, og ikke la fisken være over vann lenger enn nødvendig.
Sitat av ztaale Vis innlegg
mennesker er da en del av naturen? la oss gjøre det som ligger i vår natur.
Vis hele sitatet...
Ja, bare hvis vi ikke ødelegger naturen.
De som ikke har smakt rein/elgbiff som de har lagd selv har gått glipp av noe.. Er noe helt annet enn det du får i frysa på matbutikkene.

Folk skal få lov til å jakte og fiske sålenge de vet hva de driver på med og overholder regulasjoner slik at folk senere får oppleve det samme. For min del er slik mat mer naturlig og mye mer "rett" og spise enn papp-grandiosa eller lignende. Mer naturvennlig er det jo også.

Nå har jo teknologien kommet til et punkt der gud og enhver kan ta med geværet/fiskestanga si og ta en hel haug med dyr for å attpåtil ikke gidde å flå og bære med seg kjøttet hjem, og da skjønner jeg at det må reguleres. Sykdommer sprer seg jo også lettere når folk ikke passer på når de beveger seg på nye vann og på andre fjell.


(Offtopic:
O_________O <--Hvaler er ikke utryddet )

Sitat av pet Vis innlegg
-Jeg er også imot jakt generelt, rett og slett fordi jeg syntes synd på dyra.
Vis hele sitatet...
Du får trøste deg med at de blir avlivet mer humant nå enn for et par hundre år siden
Tror et dyr som blir drept på jakt i de aller fleste tilfeller lever et bedre liv fram til sin død enn de du får kjøpt i butikken.
Samme gjelder nok for fiske, hvis man avliver fisken med en gang man har fanget den.
Skjønner ikke hvordan noen minutter/sekunder med lidelse for et dyr tatt rett fra naturen kan virke verre enn mye av den kommersielle oppdretten og fangsten av mat.

Selv synes jeg catch and release er en uting, da det ikke har noen annen nytte enn å more seg ved å gjøre noe fisken mest sannsynligvis ikke liker.
Sitat av torla Vis innlegg
Tror et dyr som blir drept på jakt i de aller fleste tilfeller lever et bedre liv fram til sin død enn de du får kjøpt i butikken
Vis hele sitatet...
Jeg tror ærlig talt ikke at ville dyr i naturen nødvendigvis har det så mye bedre enn dyr i fangenskap. Dette sier jeg fordi dyr i fangenskap somregel har god tilgang på både mat,vann medisiner etc. Mens dyr i naturen oftere kan dø av sult, skader, sykdommer og må bestandig være på vakt for farer etc.

Dyr i naturen har kun det å være fri, en følelse jeg nekter de kan føle og sette spesiell pris på. Jeg tror ikke dyr som avles på skjønner at de er i fangenskap, og jeg tror ikke dyr i naturen skjønner at de er fri. For dem er livet en evig loop av rutiner som består av å spise, drikke og etterlate seg flest mulig avkom.

Nå sier jeg ikke at alle dyr har det sånn, men de mindre intelligente artene har nok ikke noe spessielt følelsessliv utover instinkt.
Sist endret av shitrich; 19. september 2011 kl. 22:15.