Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 9103
Nå idag 1 juni har røykeloven intruffet.
Hva syntes folk om dette.
Blir ihvertfall lettere å ta seg tid til en "grønn" blås mens man er ute ihvertfall, siden man må gå ut av utestedet uansett
Jeg er positiv til røykeloven, var veldig skeptisk til dette i starten når jeg fikk høre at den kom. Men når jeg tenker meg to ganger om, så er dette egentlig et bra tiltak.
Ahh..Skal bli herlig å kunne komme hjem fra byen uten å lukte Russland hver gang!
like it alot

eneste problemet er at nå kommer man til å lukte alt det andre fæle man vanligvis ikke lukter fordi man lukter røyk (alt ølet man har sølt f.eks)
Morgen kaffene på dromedar kommer aldri til å bli det samme
er sikkert flere som støtter meg i det jeg sier nå. Er stemning med røyk og kald pils. Er vel for at det er en vanesak, men uansett. Kommer nok til å savne det.
Opprinnelig postet av drwho
Blir ihvertfall lettere å ta seg tid til en "grønn" blås mens man er ute ihvertfall, siden man må gå ut av utestedet uansett
Vis hele sitatet...
DETTE synes jeg er veldig positivt
syntes folk må få velge selv om de skal få lov å røyke inne vist det hadde vert lov.

selv så skal jeg slutte i morgen når jeg våkner.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
For meg, som ikke røyker synes jeg dette er et ypperlig tiltak! Gleder meg til å stikke ut neste gang for å se selve effekten av dette, om vi ender opp med haugevis av folk som står utenfor og røyker, eller at folk rett og slett lar være å røyke like mye når de er ute.
juppi! flere hjemme-hos-noen-fester!
Hjemmefest er farlig. Kjøleskapet mitt er helt bombet med tykk sprit tush, etter jeg og en kompis diskuterete indeksering av cd plater (tror jeg). Vi trengte en tavle
Gledet meg lenge til denne dagen skulle komme, men det store spørsmålet er jo om folk faktisk klarer/gidder å overholde den, kanskje spesiellt mye når vinteren setter inn for fullt.
Leste i bergens tidende at det hadde gått rimelig smertefritt i Irland, så det er vel bare å krysse fingre og tær.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det måtte jo komme uansett, og at det kom nå gjør meg ingenting.
syns at tiltaket er megaknaill, tenk på de folka som jobber på utestedene, full av gørr vøtt... Godt å kunne sitte på en cafè uten å bli en stinkbombe. :P Men det som blir morro å se hvordan de skal få håndheva loven. Se på den loven om bruk av handsfree i bil, lenge siden den kom, men det har ikke blitt skrevet ut så mange bøter på det området.

De har jo ikke mulighet til å sjekke om folk overholder lovene uansett da, med de skarve midlene politiet har ... Tiden vil vise
De har jo ikke mulighet til å sjekke om folk overholder lovene uansett da, med de skarve midlene politiet har ... Tiden vil vise
Vis hele sitatet...
Det er ikke politiet som har ansvaret, ansvaret er gitt til hver enkelt kommune, og jeg regner med at det vil bli noe ala skjenkekontrollørene som farter rundt i dag. Et problemene med dette her er jo at kommunene blir tvunget til å ta fra en allerede bunnskrapt lommebok. Men sånn går det når de på stortinget tenker "la oss lage en røykelov", uten å bevilge så mye som en ekstra krone i støtte til å leve opp dette ellers så flotte tiltaket.
Det finnes et smutthull i loven. Hvis man gjør puben om til en forening, så kan man røyke der. Regner med en del kommer til å gjøre dette. Eller lage forenings-ommråder, der det ikke koster noe å bli medlem. Så jeg tar det ikke så tungt.
Jeg er aldri ute uansett, så for min del koster det lite.
Men synes synd på de som må stå ute og fryse rævva av seg for å ta en sigg.
Da er det bedre å bli hjemme i stua med en god film, litt ganja og noen gode venner
Dette er trist! De som jobber på utestedene har valgt å jobbe der selv! Man burde heller opprettet et antall røykfrie steder for astmatikere o.l.
Jeg synes det er bra.... Slipper å stinke død og helvete når man kommer hjem!! Men er spent å se om det blir mere bråk utenfor ettersom flere kommer til gå ut....
beste tiltaket som er gjort i norge den siste tiden, jobber selv på et utested, men det er ingen som klager på røyken der.
Dette er en nattklubb da med plass til 600+ og kanksje 40% av alle som er der har vert vant med at det blir røyk,
men altså
super lov! tror der blir mere folk ute nå
Syns dette er egentlig bare bra. Jeg er en festrøyker og liker en røyk til ølla.
Men de gangene jeg drar ut uten å røyke noe, kommer hjem og stinker som en skorstein er ikke så kult.

Nå er det bare enda en grunn til å kutte røyken helt
Opprinnelig postet av malistix
beste tiltaket som er gjort i norge den siste tiden, jobber selv på et utested, men det er ingen som klager på røyken der.
Dette er en nattklubb da med plass til 600+ og kanksje 40% av alle som er der har vert vant med at det blir røyk,
men altså
super lov! tror der blir mere folk ute nå
Vis hele sitatet...
Mange utesteder sliter jo med for mye folk. Er det egentlig en fordel å få flere folk ut? Dessuten er jo jævellukta litt av sjarmen!
de skulle heller ha betalt servitørene litt mer i risikotillegg istedet for og jage folket ut.. er vi med et flertall røykere må vi jo bli med ut..
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Gjett om det kommer til å bli mye slosskamper ute i gatene nå, siden alle røykerne må ut dit, blir stappet sammen som sild i tønne, har litt for mye innabords og noen slenger litt med leppa. Da har vi det gående. Det er i alle fall min oppfatning av det som kommer til å skje.
Jeg vet om et par steder som IKKE kommer til å klare å overholde røykeloven. Lokale puben her jeg bor, som regel kalt "kroa", møllers, gamle banken, kanskje lille laila. Er nok en del fler steder også. Skal bli spennende å se etterhvert....
Opprinnelig postet av Tapio
Det finnes et smutthull i loven. Hvis man gjør puben om til en forening, så kan man røyke der. Regner med en del kommer til å gjøre dette. Eller lage forenings-ommråder, der det ikke koster noe å bli medlem. Så jeg tar det ikke så tungt.
Vis hele sitatet...
Og foreninger har krav på skjenkebevilgninger?

mao. dette er kanskje et smutthull for den som ikke vil servere øl og mat, og hva er da vitsen med en bar? "Forenings-områder" er også like tåpelig. Det kommer ikke til å skje.

Glimrende at loven kommer igang. Tror ikke mange kommer til å synes det var en dårlig lov om en liten tid.
Blir herlig å slippe den kvalmende røyken/lukta/luften når man en gang er ute.
Mullah Høybråten har skutt seg selv i foten med denne klasseloven!
Det vil aldri funke, ivertfall ikke når vinteren setter inn!
Stå ute på gata som ei utstillingsdukke å ta en sigg i -10 C...
Folk blir ikke akkurat så blide da, å det skal ikke mye til før det blir bråk! Det er heller ikke lov å ta med seg drikken ut på gata, men tviler på at folk tenker på det når man har fått inn noen drammer for mye..

De med allergi og astma bruker dette:
"Nå kan endelig vi også gå ut"...

Tviler på at vi får sett det med det første.. Enkelte av disse folka som skriker høyest kommer seg så vidt til butikken før de må tilbake til medisinskapet å fylle på med diverse tabletter osv.

Hvorfor lager de ikke bare et jævla RØYKEROM med skikkelig gjennomlufting!?

(og man kan slutte å røyke, men det er ikke aktuelt for alle..)
Synes det er positivt, tenk på oss som IKKE røyker. Jeg er personlig veldig mot røyk, det har sinne grunner. Men jeg klarer ikke være på fest der alle røyker, da begynner jeg å svir på øynene. Det samme gjelder når jeg er ute, men det som kunne være et alternativ kunne være egne røykerom. Da velger ikke-røykeren om han vil inn i dritten eller om han vil sitte i frisk luft. En ting jeg også lurer på, viss utestedet har uteresturant, kan man da røyke ute?
Sist endret av Human-Xit; 1. juni 2004 kl. 10:47.
Jeg synes den nye røykeloven er et kjempebra tiltak, og første steg mot totalforbud Takk Høybråten
Disposable; nå må du huska at "Mullah Høybråten" visstnok har med seg flertallet av yppersteprestene på stortinget som også virker temmelig fornøyde.

Vet du forresten hvor mange astmatikere det er i landet? Det er en del... Loven er glimrende i det at den beskytter oss ikke-røykere og da især astmatikerne og de arbeidedne på barene. Den gamle ordningen har tydeligvis vist seg å være dårlig. Egne røykerom med ventilasjon er dyrt vettu...

At røykerne ikke får nyte røyken sin inne er trist nok, men for oss andre er det ytterst positivt.
Enig med Human-Xit, mange cafeer opererer jo i dag med røykerom som ikke er betjente. Da er det jo fult frivillig å gå inn dit.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Er vell egentlig ikke lenge før at det ikke blir lov å røyke ute heller, slik som denne utviklingen går. Blir vell ikke lov å selge alkohol eller andre rusmidler lengre heller. Kommer til å bli et trist land for vår neste generasjon å leve i.
Er vell egentlig ikke lenge før at det ikke blir lov å røyke ute heller, slik som denne utviklingen går. Blir vell ikke lov å selge alkohol eller andre rusmidler lengre heller. Kommer til å bli et trist land for vår neste generasjon å leve i.
Vis hele sitatet...
*offtopic*

Tror ikke det akkurat, her i Bergen har de akkurat åpnet for at det skal kunne være servering til 03.00 hvis jeg ikke tar helt riv ruskende galt. Det er nå et steg i riktig retning vil jeg da tørre og påstå.
Joda, det er en god del asmatikere i dette landet, men de kunne ha gått ut på uteplasser/restauranter de også, hadde man hatt noe så genialt som velfungerende røykerom med gjennomlufting! Da går man inn i røykerommet på egen risiko!

Men neida, steng av hele skiten istedenfor! Norge blir vel som landet Bhutan snart.. der er røyking totalforbudt!

Hater de mørkemennene på stortinget som sitter å bestemmer hva som liksom skal være bra for oss. La oss bestemme selv over vår kropp!

En annen ting som er teit med denne loven er at Helsedep. bruker mange millioner på å reklamere FOR denne loven i diverse medier (se f.eks på vg nett). Hva hadde folk sagt om f.eks samferdselministeren hadde laget en kampanje for bompenger.
Det er ikke mange som er for bompenger, men med denne kampanjen så hadde de gnidd det inn i skallen vår at det er bra..

"Røykingfrie serveringsplasser er topp!"

Jeg vil ikke bruke de få skattepengene jeg har betalt på en statspropagandakampanje som støtter en lov som jeg er mot!
(ikke det at jeg synes det er greit at de sender pengene ned til Afrika istedenfor, men det er en annen sak...)
I Irland er det nå flere familier som er ute og spiser på utestedene.
Jeg er egentlig for røykeloven, men det går ann å være litt kritisk. Det jeg tenker spessielt på er at en dame kjøper en drink/øl. Halveis i drinken så finner hun ut at hun vil ut å ta seg en røyk; "Pokker, jeg kan jo ikke ta med meg drinken ut" tenker hun. (Evt tenker ikke i det heletatt) Da er det temmelig enkelt å legge en pille, såkalt voldtekts dop i drinken. Å vips, noen har fått seg, mens andre er jævlig sår i underlivet/andre plasser uten å huske ein shitt!
En stor seier for astmatikere og allergikere
Jeg liker ikke at Staten styrer livene våre (i dette tilfellet; livstilen til enkelte) men når det gjelder tobakk er saken en helt annen.
Jeg håper neste skritt blir slik det er i Frankrike; kun autoriserte butikker kan selge tobakksvarer.
Opprinnelig postet av Disposable
Joda, det er en god del asmatikere i dette landet, men de kunne ha gått ut på uteplasser/restauranter de også,
Vis hele sitatet...
Så de skal måtte være ute for at du skal kunne røyke? Heldigvis så gjør denne loven det til det motsatte; du gjør et valg, å røyke, derfor må du være ute.

Opprinnelig postet av Disposable

hadde man hatt noe så genialt som velfungerende røykerom med gjennomlufting! Da går man inn i røykerommet på egen risiko!
Vis hele sitatet...
Dyrt og plasskrevende. Det ville også være konkuransevridende og sannsynligvis lite gjennomførbart i praksis (slik forrige røykeloven var). Samfunnet går mot en nedgang i antall røykere og derfor er det ikke henikstmessig med slike "spesialordninger".

Opprinnelig postet av Disposable

Men neida, steng av hele skiten istedenfor! Norge blir vel som landet Bhutan snart.. der er røyking totalforbudt!
Vis hele sitatet...
Tvilsomt.

Opprinnelig postet av Disposable

Hater de mørkemennene på stortinget som sitter å bestemmer hva som liksom skal være bra for oss. La oss bestemme selv over vår kropp!
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig. Nettop derfor du ikke skal få lov til å røyke blant ikke-røykere og påvirke disse gjennom passiv-røykning. Eller skal du få lov til å indirekte bestemme over andres krop?

Opprinnelig postet av Disposable

En annen ting som er teit med denne loven er at Helsedep. bruker mange millioner på å reklamere FOR denne loven i diverse medier (se f.eks på vg nett).
Vis hele sitatet...
Er det noe nytt at helsedep. fokuserer på helseforebyggende tiltak? De hadde vel ikke gjort jobben sin hvis ikke.

Opprinnelig postet av Disposable

Hva hadde folk sagt om f.eks samferdselministeren hadde laget en kampanje for bompenger.
Det er ikke mange som er for bompenger, men med denne kampanjen så hadde de gnidd det inn i skallen vår at det er bra..
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har fått det med deg, men flertallet er for røykfrie serveringsplasser, og det kommer til å bli flere etter hvert som loven har fått lov til å fungere. Bompenger har heller ikke noen helsegevinst. Det har tydeligvis denne nye røykeloven.

Opprinnelig postet av Disposable

"Røykingfrie serveringsplasser er topp!"
Vis hele sitatet...
Flertallet synes til å være enig med det...

Opprinnelig postet av Disposable

Jeg vil ikke bruke de få skattepengene jeg har betalt på en statspropagandakampanje som støtter en lov som jeg er mot! (ikke det at jeg synes det er greit at de sender pengene ned til Afrika istedenfor, men det er en annen sak...)
Vis hele sitatet...
Synd for deg. Stem annerledes i så fall. (eller stemmer du kanskje FrP allerede, mon tro...
Bhutangass er veldig brannfarlig.

Norge bør snart bli et nytt Hong Kong, hvis vi klarer å styre unna EU.
AHHH! Digg med røykeforbud! Det blir chillere å dra på byen nå!
Glad jeg ikke røyker lenger! Da hadde jeg blitt gal da!
Kinseek:

eeeh.. Du siterer fra midt i en setning jeg skrev! Det jeg mente (som du tydligvis ikke fikk med deg..) var at de med astma osv kan GÅ UT PÅ BYEN de også, men de trenger ikke å forlange å ha hele utestedet røykfritt! Da kunne de heller ha røykerom, noe som hadde fungert fint (men det forstår jo ikke du da..)

Det burde være opp til eieren og ansatte på uteplassen om de ville tillate røyking der! Det er ikke noe man skal bli tvunget av staten til å gjøre!

Går ikke ann å diskutere denne loven egentlig, fordi ingen kan møtes på halvveien å bli enige. Hadde vært så mye greiere hvis utestedene/restaurantene hadde fått bestemme litt selv..
Opprinnelig postet av Disposable
eeeh.. Du siterer fra midt i en setning jeg skrev! Det jeg mente (som du tydligvis ikke fikk med deg..) var at de med astma osv kan GÅ UT PÅ BYEN de også, men de trenger ikke å forlange å ha hele utestedet røykfritt!
Vis hele sitatet...
Ah, jeg ser jeg misforstod littegrann nå. Men uansett, hva med de som jobber der? Skal det være frivillig å utsette seg for en egentlig irrasjonell helserisiko? Er det sååå viktig å måtte røyke inne?

Opprinnelig postet av Disposable

Da kunne de heller ha røykerom, noe som hadde fungert fint (men det forstår jo ikke du da..)
Vis hele sitatet...
Som sagt, dyrt, konkuransevridende og lite hensiktsfullt.

Opprinnelig postet av Disposable

Det burde være opp til eieren og ansatte på uteplassen om de ville tillate røyking der! Det er ikke noe man skal bli tvunget av staten til å gjøre!
Vis hele sitatet...
Uenig. Passiv røyking er irrasjonelt å utsette seg for. Det hadde blitt som om en bygningsarbeider fikk jobben om han godtok å ikke bruke hjelm.

Opprinnelig postet av Disposable

Går ikke ann å diskutere denne loven egentlig, fordi ingen kan møtes på halvveien å bli enige. Hadde vært så mye greiere hvis utestedene/restaurantene hadde fått bestemme litt selv..
Vis hele sitatet...
Hadde utestedene fått bestemme selv, så ville ikke problemet ha forsvunnet (nemlig passiv røykning, du vet hva det innebærer ikke sant?)

Forresten, er du imot den "gamle" røykeloven som forbød røyking på tog, fly, buss osv. Kunne de ikke også hatt røykerom der? Kommentar?
En fin lov.. Fin fordi jeg ikke røyker selv og dette gir meg enda en ting å mobbe røykere for.. hehe.. neida.. Ren luft i lungene ja takk..
Jeg vil ikke bruke de få skattepengene jeg har betalt på en statspropagandakampanje som støtter en lov som jeg er mot!
Vis hele sitatet...
Ingen problemer. Du betaler for kampanjen ved å kjøpe røykpakkene dine

Å tillate røyking var business. Å nekte folk å røyke og/eller bygge en røykerom er tap.
Jeg kan ikke se for meg folk som skal "kose seg på byen" gå frivillig inn i et lukket glassbur for å ta seg en blås heller.
Det jeg tror blir verst med den nye røykeloven, er at snusbruken kommer til å øke. Jenter med snus overalt *spy*, utestedene kommer til å bli mer snusfylt enn landets ungdomsskoler.
Kinseek: du er en klok klok person
Det som plager meg er att forbudet er så absolutt. Om ett utested vil ha ett røyke telt, er det helt ulovlig. Ingen diskusjon. Selv om teltet godkjennes av arbeidsmiljøloven (ja loven er ikke for dere ikke_røykere), slik att alle krav om att betjeningen ikke vil bli plaget av det. Fremdelis er forbudet absolutt..

Menmen. Jeg gadd ikke å gå ut før, pga ingen uteplasser som intereserer meg. Så kan jeg vell bare forsette med det..
Noen som vet hvor mange folk som skal kontrollere at denne loven blir opprettholdt??
I Oslo er det ihvertfall 2 stk, dette tallet skal tydeligvis bli satt ned til 1 etterhvert.
Tror ikke akkurat dette støtter opp for loven.
Virker litt dumt egentlig. De stedene som driter i loven og bare tar bøtene kommer jo til å tjene masse penger på folk som er keene på å røyke ute.
Bøtene kommer sikkert ikke til å være så store, og er de det så kan de sikkert trekkes fra på skatten
Jeg jobber på et uttested, og det blir deilig med den nye røyke loven, fordi det alltid er veldig veldig røykfylt på stedet hvor jeg jobber. Men det kommer også til å bli kjedelig at man nå ikke kan ta seg en tur på cafè og ta seg en cafe latte og en røyk, cafèene kommer til å slite mest men men sånn er "livet" eller norge som det kalles :P