Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1714
Behov:

Kamera som tar bilder ved bevegelse, evt ved aktivering av annen type sensor.

Lang batteritid (enheten skal være utendørs i ca. 10 uker).

Jeg trenger et slags viltkamera som kan ta bilder ved bevegelse eller aktivering av annen type sensor.
Denne enheten skal stå utendørs i sommerhalvåret på batteri (ca. 10 uker).

Jeg tenker foreløpig:

1stk rpi zero med kamera, usb eller offisielt rpi kamera.
1stk arduino med sensor som skal aktivere rpi-en/kamera.

Hvordan bør jeg sette dette opp for å spare mest mulig strøm? Jeg antar at kameraet vil vekkes for å ta bilde ca. 1 gang pr døgn.

Foreløpig så tenker jeg å bruke en arduino nano med en sensor (dette kan være en PIR, snubletråd etc). Når sensoren trigges så må den starte RPI-en, ta ett bilde som skal lagres på SD kortet for så å gå tilbake til dvale.
Jeg ser for meg at rpi-en startes ved hjelp av ett relé som styrer strømforsyningen.

Er det praktisk mulig innenfor ett rimelig budsjett? Jeg har alt jeg trenger utenom batteri.
Hva trenger jeg av batteri for dette prosjektet?
Hvilke metoder burde jeg bruke for å spare strøm mtp på dvalemodus o.l?
Finnes det mer strømgjerrige mikrokontrollere som kan drive et kamera?
Vil et USB kamera bruke mer strøm enn det offisielle rpi kameraet?
Jeg vil anta at det største problemet ditt vil være støy som vekker kameraet unødvendig mye, det kan være ganske vrient å få til med en passiv sensor. Men f.eks. en infrarød sensor kan fint holde i et år pa et AAA-batteri. Det tar strengt tatt ikke veldig mye strøm å vekke opp en Pi Zero for å ta et bilde i et sekund eller to. Jeg ville nesten vært mer bekymret for at du skal ødelegge Flash-minnet om du kutter strømmen på den hele tiden.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg vil anta at det største problemet ditt vil være støy som vekker kameraet unødvendig mye, det kan være ganske vrient å få til med en passiv sensor. Men f.eks. en infrarød sensor kan fint holde i et år pa et AAA-batteri. Det tar strengt tatt ikke veldig mye strøm å vekke opp en Pi Zero for å ta et bilde i et sekund eller to. Jeg ville nesten vært mer bekymret for at du skal ødelegge Flash-minnet om du kutter strømmen på den hele tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker det samme, derfor jeg nevnte at jeg har flere muligheter enn bare en pir som kan aktiveres bare vinden blåser.
Men sensor biten vil jeg nok klare å løse, det er heller ikke farlig med falske positive såfremt det ikke skjer 100 ganger om dagen og tømmer batteriet.

Ang sd kortet så ser jeg for meg å kjøre et script som skrur av rpien enten rett etter bildet er tatt eller etter x antall minutter (selvsagt en fare for å avslutte for tidlig ved sistnevnte).

Ville du valgt ett batteri med høyere spenning som feks 12v bilbatteri eller 5v powerbank?
Jeg er litt bekymret for at en batteribank vil kunne gi ustabil spenning, rpi2-en min er hvertfall veldig kresen på korrekt spenning.
Systemet vil ikke bli brukt på natten (dersom det har noe å si (temperatur)).
Sist endret av random105675; 5. februar 2019 kl. 16:22.