Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3288
Hei, jeg og en kompis bor nå for øyeblikket i en eldre leilighet i en blokk, leiligheten er egentlig veldig fin bortsett fra at det er altfor lite strøm inn til leiligheten. Leiligheten er på 140m² og det er 32A hovedsikring, kursene i huset utgjør 64A.

Problemet er at nesten all strøm går til oppvarming siden leiligheten er dårlig isolert, hvis man skal bruke vaskemaskin, komfyr eller andre elektriske artikler som trekker mye strøm, så må man redusere på varmen.

Huseieren er en eldre grisk mann som vi unødig bruke peng på å strekke opp ny inntakskabel, samt skifte sikringer o.l. Og muligens strekke ny inntakskabel inn til blokken siden jeg vil tro at fordelingsskapet er i samme størrelse og tilstand som resten av det elektriske anlegget på huset.

Spørsmålet er om det finnes noe regelverk rundt minimums størrelse på hovedsikringen i forhold til størrelsen på leiligheten. Vet at det finnes regler rundt brannfarlige el-anlegg som dette anlegget kan gå under, men brannvesnet informerte om at dem ikkje kunne verke pålegge eller stenge en leiligheten på grunn av farlig elektrisk anlegg, med tanke på at man ikkje kunne kaste beboerne på gata.

Å flytte er uaktuelt siden vi har fått en veldig god deal på leiligheten hos en familie medlem som framleier leiligheten til oss.

Trenger råd, for vinteren har ennå ikkje kommet for fult og allerede så ser vi strømmangelen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hei, jeg og en kompis bor nå for øyeblikket i en eldre leilighet i en blokk, leiligheten er egentlig veldig fin bortsett fra at det er altfor lite strøm inn til leiligheten. Leiligheten er på 140m² og det er 32A hovedsikring, kursene i huset utgjør 64A.

Problemet er at nesten all strøm går til oppvarming siden leiligheten er dårlig isolert, hvis man skal bruke vaskemaskin, komfyr eller andre elektriske artikler som trekker mye strøm, så må man redusere på varmen.

Huseieren er en eldre grisk mann som vi unødig bruke peng på å strekke opp ny inntakskabel, samt skifte sikringer o.l. Og muligens strekke ny inntakskabel inn til blokken siden jeg vil tro at fordelingsskapet er i samme størrelse og tilstand som resten av det elektriske anlegget på huset.

Spørsmålet er om det finnes noe regelverk rundt minimums størrelse på hovedsikringen i forhold til størrelsen på leiligheten. Vet at det finnes regler rundt brannfarlige el-anlegg som dette anlegget kan gå under, men brannvesnet informerte om at dem ikkje kunne verke pålegge eller stenge en leiligheten på grunn av farlig elektrisk anlegg, med tanke på at man ikkje kunne kaste beboerne på gata.

Å flytte er uaktuelt siden vi har fått en veldig god deal på leiligheten hos en familie medlem som framleier leiligheten til oss.

Trenger råd, for vinteren har ennå ikkje kommet for fult og allerede så ser vi strømmangelen.
Vis hele sitatet...
Aluminiumsfolie? Ta ut sikringen, pakke den inn i aluminiumsfolie når du skal kjøre vaskemaskinen, pass på som en smed mens den går! og ta av folien umiddelbart etterpå. Også kan du isolere litt selv også; bobleplast og ulltepper er konge. Finn ut hvor det trekker mest, dekk oevr med bobleplast og ullpledd utenpå der igjen. Ofte trekker det fra vinduer, og du vil kanskje ha litt lys på dagtid, men om natten kan du jo fint dekke dem til, så sparer du litt strøm akkurat da?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 18:02.
Jeg vet om noen som bodde i en 4-mannsbolig som hadde samme problem. "hovedsikringen" på loftet var alt for liten forhold til hva de 4 leilighetene brukte. De tok ganske enkelt en telefon til hafslund og spurte om de kunne komme på en tilfeldig kontroll, og vips så fikk utleier pålegg om utbedring.

Vet ikke om det finnes noe regelverk om hovedsikringen skal være omtrent like stor som de andre kursene tilsammen, men jeg vil nesten gå utifra at det er det.
Sist endret av feltrasjon; 9. november 2012 kl. 11:31.
Jeg føler meg middels sikker på at det ikke kan være lovlig å ha mindre hovedsikring enn det kursene til sammen utgjør.
For ett år siden måtte jeg bytte en GLOVARM hovedsikring. Det kunne jo gått til helvete..
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg føler meg middels sikker på at det ikke kan være lovlig å ha mindre hovedsikring enn det kursene til sammen utgjør.
For ett år siden måtte jeg bytte en GLOVARM hovedsikring. Det kunne jo gått til helvete..
Vis hele sitatet...
Jo, dette er lov, og helt standard.
Alt i fra 0.4 til 0.8 i samtidighetsfaktor er vanlig.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg føler meg middels sikker på at det ikke kan være lovlig å ha mindre hovedsikring enn det kursene til sammen utgjør.
For ett år siden måtte jeg bytte en GLOVARM hovedsikring. Det kunne jo gått til helvete..
Vis hele sitatet...
Altså, der er da meningen at sikringsskapet skal tåle varme? Dersom det er like før sikring går, så blir den glovarm, det er slik den virker. Og det er ikke i seg selv farlig om sikringen ryker; farlig er det vel først om den *ikke* gjør det. Så at du måtte bytte en glowarm hovedsikring er vel mer en indikasjon på at sikringen funka som den skulle. Men ja, ryker hovedsikringen, så er det et tegn på at el-anlegget er underdimensjoner. Anbefaler ikke å erstatte dem med spiker eller lignende, men hvis du bare trenger mer strøm en kort periode, så kan aluminiumsfolie gjøre susen. Bare ta den av igjen med en gang etterpå, og pass godt på.

Be om overraskelsesbesøk høres imidlertid ut som den beste løsningen.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 18:02.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
El-anlegget i huset er brannfarlig nok, trengs ikkje å gjøres mer brannfarlig ved å skru aluminiums folie i mellom sikringene for å overbelaste nettet.

Kraftlaget har bare ansvaret for strøm inntil fordelingsskapet i kjelleren.

Vi ønsker bare å finne en måte å tvinge huseieren til å strekke ny inntakskabel fra kjelleren og opp, samt skifte ut hovedsikringen.

Sitat av Pledrik Vis innlegg
Og dere er gjerrige småunger.

Blir imponert hver gang noen kidz klager på nett over at huseiere er grådige. Er du misfornøyd med pris eller annet er det bare å flytte. Ingen som tvinger deg til å bli boende.
Vis hele sitatet...
Vi er ikkje direkte gjerrige, vi skal ikkje bo her mer enn 10 måneder, å da er ikkje det aktuelt fra våres side å bruke over 10K på å strekke ny kabel samt skifte sikringer o.l.

Og jeg vil ikkje akkurat definere oss som småunger, vi er begge godt opp i 20 årene.