Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 9104
Opprinnelig postet av Kinseek
Forresten, er du imot den "gamle" røykeloven som forbød røyking på tog, fly, buss osv. Kunne de ikke også hatt røykerom der? Kommentar?
Vis hele sitatet...
Er ikke imot den nei, fordi på busser osv skal man ikke røyke ettersom det er mer fornuftig å heller vente med å ta seg en røyk... det er bare sånn jeg tenker det ivertfall.. men på en pub/restaurant er det mer "logisk" å ta seg en blås ved ølen eller etter maten.

Det finnes forresten røykerom/røykevogner på tog.. Funker bra de!

Men vi blir aldri enige. Jeg ser mye positivt i røykeloven, men det positive oppveier ikke for det negative ved en slik lov.

- slik jeg ser det. Ferdig.
Dere velger selv om dere har lyst å røyke, å da syns jeg dere skal ta konsekvensene av deres valg. Det er ikke vi ikke-røykere som skal lide for at dere røykere har tatt det valget. Men det skal bli løye å se hvordan folk faktisk klarer å forholde seg til loven. Pass dere for røyke-politiet da gutter
Røykevogner på tog? Det er totalforbud på lokal- og regiontog ihvertfall. Kan nesten ikke se for meg det på noen NSB-tog i det hele tatt..
Kan du forklare?
Opprinnelig postet av Disposable
Er ikke imot den nei, fordi på busser osv skal man ikke røyke ettersom det er mer fornuftig å heller vente med å ta seg en røyk... det er bare sånn jeg tenker det ivertfall.. men på en pub/restaurant er det mer "logisk" å ta seg en blås ved ølen eller etter maten.
Vis hele sitatet...
Tja, er det noe problem å vente med røyken til etter maten og da eventuelt ta seg en tur utenom,? Men jeg forstår hva du mener.

Opprinnelig postet av Disposable

Det finnes forresten røykerom/røykevogner på tog.. Funker bra de! .
Vis hele sitatet...
Å? De finnes?

Opprinnelig postet av Disposable

Men vi blir aldri enige. Jeg ser mye positivt i røykeloven, men det positive oppveier ikke for det negative ved en slik lov.
Vis hele sitatet...
Og jeg mener motsatt .

Slik jeg ser det så har det tidligere vært ikke-røykerne som har måtte forholde seg til røykerne. Den nye loven skifter om, noe som jeg mener er høyst positivt. Sikkert dritt for en del som røyker, men de får kanskje se på det som en hjelp til å slutte.
øøh? Når kom den loven at det ikke var lov å røyke på toget da?

Tok tog til Oslo i Juli i fjor, å da var det røykekupee bak i toget! (Gammelt rødt tog). På turen nedover til Oslo hadde de et kjempelite røykerom...(Signatur-tog)

Det røykerommet kan ha sammenheng med det at det var en cafe 3 meter bortenfor, men på røykevogna var det ikke noe cafe i nærheten...
Ah, da er det tydligvis andre regler for fjerntog.

edit:
http://www.nsb.no/internet/no/Guide_...21&language=no
Yes, endelig kom denne dagen <3
Da man slipper å sitte på resturanter og spise mens man innånder aromaen fra kåken som er 80% røyk og 20% mat.
Endelig slipper man å sitte på en bar, og måtte gå ut av baren en gang hvert 10 min fordi man blir kvalt.
Jippi jippi jippiii!
er ca 110% enig med deg
En trist dag for friheten.
Neste år kommer forbudet mot å røyke i samme lokale som barn, så kommer forbudet mot å røyke inne generelt.
Om 5 år kommer totalforbudet, og da har de klart å kriminalisere enda en menneskerett..
Tja, selv om det kanskje er en menneskerett å sigge, så må du tenke på oss ikke-røykere og da.
Vi bør ha litt rett til å være rundt i byen, på steder vi liker å være og på tog uten å bli passive røykere.
Urk urk og atter urk.. Hva med å ta hensyn folkens? Nei jeg tenker ikke på det at røykerene må ta hensyn (selvfølgelig skal de det de også), men jeg tenker på de ekstrem-anti-røyk-propaganda jævelene som absolutt skal gjøre hele norge røykfritt.

Hva med å ta hensyn til den jævla abstinensen man får når man går uten røyk i lengere tid?

Hva med å PÅBY røykerom på plasser der det er meningen at man skal oppholde seg i mer enn 2 timer?

Hva med å ikke ha hode oppi ræva å forby i stede for å tenke i 2 sekunder å finne alternativer. Er dere foresten klar over hvor bra luftrensingssytemer som finnes? Hva med å tvinge plassene til å ha en viss kvalitet på luften istede? Hva med å påby røykfrie soner først, og se om det løser hele problemet med at asmatikere ikke kan gå ut?

Scha
Selvfølgelig skal man dele opp lokaler skikkelig så ikkerøykende ikke blir skadelidende.. Det sier vel seg selv?

Norge trenger et departament som passer på din frihet, ikke bare et som passer på din helse..

Dessuten burde 'min' helse være 'mitt' valg.. Hvis jeg velger å jobbe på en cafè der det røykes, så har 'jeg' tatt det valget.. Ingen tvinger 'meg'..
Lurer litt på hva som skjedde klokka 00.00.00 i natt når det ble forbudt å røyke i alle barene. De fleste puber stenger jo klokka 2 eller noe. Skal bartenderene løpe rundt å slukke sigarettene til alle røykere (som sikkert er litt berusede) og si "nå må dere slukke siggarettene!!!"
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Ahh..Skal bli herlig å kunne komme hjem fra byen uten å lukte Russland hver gang!
Vis hele sitatet...

Så enig!

Jeg synes det er et bra tiltak, selv om en røyk til øllen er digg, men skal nok klare meg uten (røyker kun når jeg drikker).

Eneste som er kjipt er om vinteren, men det tar man som det kommer.
Meget smart tiltak! Nå kan endelig vi ikke-røykere slippe å innånde røykluften. Det er faktisk røykerne som sprer røyken, så det virker jo urimelig at ikke-røykerne må finne seg i å kjenne røyklukten.
Er så sinnsykt lei av alle disse komentarene fra antirøykerene. De tåler ikke engang at folk røyker ute på gaten. Og blokkbeboerene syter av at de ikke kan gå ut fordi de er alergiske mot røyk! De burde vere fornøyd med det de har oppnådd.
Kan ikke røykerne røyke på egne plasser, hvor det ikke går ut over ikke-røykerne? Vi skal ikke tvinges til å være passive røykere vel...?
Aaah... Støtter denne nye loven 100%...

Jeg har sett meg mektig lei på røykere som ikke gidder å ta hensyn. Spesielt på restauranter... Mang en gang når jeg har vært ute med folk så har de tent sigaretten før jeg i det hele tatt har fått i meg all maten. Får maten til å smake dritt. De gidder ikke å spørre en gang... Bare blåser den jævla vondlukten rett i trynet på deg.

At fotballstadion er blitt helt røykfri er heller ikke feil. Jeg satt en hel sesong med sesongkort på gamle Stavangerstadion med noen sigarrøykende gamle pamper rett bak meg. Ikke særlig behagelig det heller.
Er jo smårøyker selv og røkte fast i 2-3 år.
Er ikke antirøyker som flere her kaller dem som liker loven.
Jeg liker loven pga det er kjekt å ikke stinke bare man går inn på en uteplass og er der i 30 minutter.
At folk whiner pga det er demmes folkerett og slikt skjønner jeg ikke.
"ånei, nå kan vi ikke røyke inne på serverings steder. buhu"
tenk på de som har jobb som servitrise eller servitør og ikke røyker da.
Det er jo bare å sette seg litt inn i demmes situasjon.
Men vist norge skal bli heilt røykfritt må jeg også si meg imot det da.
Folk kan vell for svarte røyke i sitt eget hjem. Men har man barn burde man jo skåne dem for mannskiten..
argumentet med at man kan lage en lukket forening og slik unngå den nye røykeloven synes mer å være et halmstrå av utopisk håp enn realitet. Grunnen til det er at en rettsregel, slik som forbud mot røyking på serveringssteder, ikke bare må ses i lys av lovteksten. For å finne det virkelige innholdet i forbudet må man også se på utredningene/forarbeidene/protokollene fra stortings-behandlingen. I dette tilfellet er det uttrykt med støtte av et flertall at slike "foreninger" også er bundet av lovens bestemmelser.....

Skulle politiet/kommunale tilsynsmyndigheter fatte interesse for en slik "forening", så synes det som om også organisatørene av en slik forening kan rammes av lovens bestemmelser så lenge det serveres mat/drikke i lokalene.... (var en lengre artikkel om dette i Aftenposten før helga)...
Var ute i byen idag og så nesten ike en sjel som satt inne noen steder.
Kan jo være pga at solen traff på noen steder, men det ser virkselig dårlig ut for utelivsbransjen nå..
før denne loven tredde i kraft, og du tok en tur på peppes og vil ha røyke bord, ehh beklager fuult, men vi har røykFRIE bord, der du sitter helt aleine og kan boltre deg i masse plass... vel jeg håper inderlig ikke det blir like øde på byen.
seriøst, til alle dere "asmatikere/alerigikere/etc." hva med folk som dynger på seg med parfyme, det er langt værre en røyk. så om dere absolut er så glad for at røyken er vekk gled dere til guffen parfyme, svette og fise lukt på byen gled dere!
røykerom/områder er fungerer fint, hva er galt med det? med litt penger invistert i et bra ventilasjons anlegg kunne alle trives på samme plass. *drømme*
Sist endret av theHalcyon; 1. juni 2004 kl. 21:49.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
If I walk into a pub or restaurant and ask whether I may indiscriminately spray poison around the establishment, the answer is bound to be "no". Although I am in full agreement that smokers may poison themselves to death if they wish, they have absolutely no right to poison others. Soon smoking in public places will be seen as disgusting as spitting.
Martin, Barcelona, Spain
Vis hele sitatet...
Sakset fra http://news.bbc.co.uk/1/hi/talking_point/3764505.stm og summerer vel ganske godt det jeg mener om saken.
"Helseminister Dagfinn Høybråten inviterte til lunsj for å feire de røykfrie serveringsstedene. Men midt under lunsjen tente flere av gjestene røyken."

VG Nett

_________________________

hehe, flott!

Forresten:
Det er også et slag i trynet på legaliseringsforkjemperne denne loven...
Tviler på at det kommer noen coffeshops her til lands, hvis marihuana blir legalistert/avkriminalisert...

Småkjipt det..?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Syns alle røykere skal ta dette som en hjelp til å stumpe røyken for godt. Røking er primitivt til tusen, var noe man gjorde på 1900 tallet fordi man ikke visste hvilke skader det medfører. Om dette er begynnelsen på ett totalforbud av tobakk i dette landet, er det lite som er bedre.
Håper bare folk klarer å holde seg unna røyking på utesteder og diverse.
Herlig for meg som ikke røyker
asso, hvis det hadde vært separerte utesteder så ville vi kanskje sett at flertallet henger som regel på de stedene der det er lov til å røyke.. har DU noen gang sagt nei til å dra på et bra utested siden det er folk som røyker der? ikke lur deg selv ved å si ja... Røykerne drar på røyke steder, nettopp fordi de røyker, og de som ikke røyker blir som regel med... Det finnes maaange flere røykere/festrøykere enn ikke (etter det jeg så på byen).. Om du ikke liker røyk, da er det nok en del steder/folk du bør holde deg unna... Men ingen jeg kjenner blir plaget av røyk, med mindre jeg blåser den opp i ansiktene deres... At det har kommet en lov mot å røyke på utesteder er teit, skulle heller vært opp til utestedene om de vil ha det røykfritt eller ikke, siden det er nettopp dem som må holde loven vedlike... så får vi se hva som trekker flest gjester...
For min del, er dette meget bra

Men hva skjer visst alle i Norge ikke bryr seg om denne loven, og gjør som før?
Synes ikek så veldig synd på "stakkars" røykerne, kjenner mange som røyker og det er svært få av dem som noengang tar særlig hensyn til folk som ikke liker/tåler røyk.
Kan man ikke vise litt hensyn får man ikke min medlidenhet, selv om det ikke plager akkurat meg nevneverdig.
Blir litt kjipt på utesteder nå, når røykelukten forsvinner og folk legger merke til alle de andre odørene.
Opprinnelig postet av Frazzy
For min del, er dette meget bra

Men hva skjer visst alle i Norge ikke bryr seg om denne loven, og gjør som før?
Vis hele sitatet...
Da blir staten en rik mann,!? har forstått det sånn at bryter du loven får du en reaksjon...

Joa Docoma, kjipt for folk som stinker
Opprinnelig postet av Lucif3r
Joa Docoma, kjipt for folk som stinker
Vis hele sitatet...
Er ikke bare folk som stinker. Har jobba litt på utesteder, og renholdet er ikke alltid det beste.
I hedmark får man faen ikke røyke på skola engang.
Man får ikke lov til å ta seg en røyk mens man er i byen i en fritime, fordi det gjelder i hele skolatida..
Enda litt mer nazi regler enn på ungdomsskola..
Herlig..
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si :P slutta å røyke i desember og begynte med litt festrøyking i mai (ja bare på fest). Jeg synes det er bra og mer sosialt på en måte og dumt på den andre siden. Nå vil folk iallefall sitte ute med pilsen og det blir garantert flere husfester. Jeg synes loven er positiv siden den tar hensyn til alle, vil man røyke kan man alltid røyke ute. Ikke-røykere bør ikke jages vekk fordi de ikke røyker og reagerer på lukten, det er de som blir utsatt og ikke motsatt. Stor fremgang i norsk politikk... Endelig!
Opprinnelig postet av SkinnaSau
Jeg synes loven er positiv siden den tar hensyn til alle, vil man røyke kan man alltid røyke ute.
Vis hele sitatet...
Er du klar over hva du sier?
Hva med vintern?
Jeg kommer fra hammerfest (bor ikke der nå da), men det er ikke særlig fristene å gå ut i 20 minus å et mongohelvete av snøstorm.

Denne loven tar IKKE hensyn til røykere. Hadde den det, så hadde røykerene ett alternativ til å gå ut, det er vi ikke lengere.

Scha
Vel, jeg er personlig aldri "ute", så sånn sett bryr det ikke meg så mye.
Men jeg er altfor glad i å ta en kald pils og en varm sigar(/ett) på en koselig kro/kafé/bule.
Den kosen er borte nå, så den må jeg ta hjemme.

Mitt budskap:
Gi faen i utelivsbransjen. Ta med deg kompisene hjem, og by de heller på en pils og en sigg der
Bekymrer meg litt at denne tråden står i rusmidler og ikke under forunrensing av miljø.

[endret][endret]
Det er greit å passe på egen frihet, men det får da være grenser for frihetberøvelse
på bekostning av allergikere og astmatikere.
[/endret]

For meg er spml om røyking ikke rusrelatert, men en reint hygienisk ting, man driiiter ikke matpakka til noen som sitter og spiser, og man påfører ikke andre svettelukt, hvorfor skal man da kunne røyke?!? i nærheten av andre mennesker?

Spesielt den røyken med filter er jo til å spy av.
[/endret]
Sist endret av nudo; 2. juni 2004 kl. 12:37.
Opprinnelig postet av nudo
Bekymrer meg litt at denne tråden står i rusmidler og ikke under forunrensing/miljø...
Vis hele sitatet...
Har vi et forum for forurensing og miljø? Hvor?
En ting synes jeg er litt gale, at de skal si at det skal bli ulovlig å røyke på BUSS-holdeplassene, da synses jeg dem drar den litt langt.
Opprinnelig postet av Scha
Jeg kommer fra hammerfest (bor ikke der nå da), men det er ikke særlig fristene å gå ut i 20 minus å et mongohelvete av snøstorm.

Denne loven tar IKKE hensyn til røykere. Hadde den det, så hadde røykerene ett alternativ til å gå ut, det er vi ikke lengere.
Vis hele sitatet...
Som sagt velger man selv om man vil røyke og du trenger ikke gå
ut av huset hvis det er kaldt. Det BLIR flere hjemmefester o.l. arrangement men jeg er enig at det burde vært avlukkede røykesteder.
Sist endret av SkinnaSau; 2. juni 2004 kl. 22:57.
spørs om ikke dette bare ender med flere som snuser og snuffer da
personlig driter jeg litt i det, har ikke no i mot at folk røyker..
Opprinnelig postet av robz
spørs om ikke dette bare ender med flere som snuser og snuffer da
personlig driter jeg litt i det, har ikke no i mot at folk røyker..
Vis hele sitatet...
Et offer for industrisamfunnet?
Synes vel kanskje det at røykeforbud er en litt lettvint løsning.
Problemet er at ventilasjonsanleggene er på mange steder dårlige, eller "bare" standard. Det skulle vært satt opp strenge regler for røykerom, slik at de anstatte ikke ble påvirket av røykingen. Det finnes ventilasjonsanlegg som er utmerket,
og innehloder en nyere teknologi, men dette koster penger.

Istedet for røykeforbud, burde det vært satt opp klare regler for hva som er lov og hav som ikke er lov, slik at de ansatte i bedriften ikke pådrar seg skadder eller blir påvirket av røyking.

Alle har som sagt rett på en arbeidsplass som ikke går dirkete utover helsen. det gjør passiv røyking.

Har sett eksempler der røykerommene har vært så dårlig ventilert at du kan se en tåke av røyk ligge i luften.
Dette er/burde ikke (være) lov.

Problemet ligger hovedsaklig som sagt i passiv røyking,
og røykerom som ikke har god ventliasjonsanlegg.
Med god ventilasjon mener jeg hurtig sirkulering av luft og man puster inn frisk luft hele tiden. Tekonologien er her,
men den er dyr.
Vel, i går var jeg på byn, og FY faen det er digg å ikke ha kroppen infisert med all den jævla røyken. gikk faktisk meget fint.