Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1630
Det er godt mulig at jeg bare har overtenkt hele denne problemstillingen, og at det bare er slik samfunnet er. Likeså ønsker jeg å få flere syn på saken og poster derfor her.

Nesten daglig kan en i landets aviser lese overskrifter av typen, "*** opplevde marerittet, nå advarer *** andre", "Håper andre kan lære av min feil", " Ble lam etter kollisjon, nå advarer *** andre" og lignende. Felles for alle historiene er at menneskene har opplevd noe som gikk galt og de ønsker nå å sette lys på saken i håp om at andre ikke skal gjøre det samme. I og for seg fremstår dette som en redelig og god sak.

Den saken som først fikk meg til å gruble om dette var en sak vedrørende en storesøster som hadde mistet sin lillesøster som ikke brukte bilbelte. Hun skrev derfor et facebook innlegg som avisen gjorde til en sak. Nå er jeg blitt noen år og har selv hatt lappen i 15 år. Lenge før jeg tok lappen hørte vi historier om personer som omkom, ble lam eller mistet nære og kjære som følge av feil eller manglende bilbeltebruk så fokuset er ikke nytt, og det viser seg jo at en må fortsette å holde dette fokuset. Veldig ofte i disse sakene så er det velkjente ting som slår dårlig ut, eksempelvis tatoveringer i skitne hjem, ting som vi egentlig forstår var unødvendig risikofylte.

Der av kommer spørsmålet mitt. Når vi alle har fått advarslene før, hvorfor skal akkurat din stoppe meg for å gjøre det? Det stoppet jo ikke deg? Er dette en genuin omtanke for at andre ikke skal oppleve det du gjorde, eller er det en måte å få sine 15 minutes of fame?
Folk er motivert av forskjellige ting. Det er jo ikke noe universelt riktig svar på dette spørsmålet.
Trådstarter
Det er jeg godt inneforstått med. Tok opp spørsmålet for å høre om andre muligens hadde samme tanker, eller om jeg er en kynisk type. Litt tror jeg kommer av at jeg alle tider har hatt tanken om at skal du gjøre noe godt så skal du gjøre det fordi det er det riktige å gjøre, og ikke fordi du får noe tilbake for det.
Får en god gjerning mindre verdi hvis du selv også har glede av den? Som regel får man jo noe tilbake uansett, enten det er 15 minutter i rampelyset eller bare en god følelse. I mine øyne gir det handlingen mer verdi, ikke mindre. Kanskje scorer du lavere i en slags abstrakt konkurranse om å være mest mulig nobel og uselvisk, men realiteten er jo bare at handlingen har ført til enda noe godt.

Så lenge de ikke er motivert utelukkende av konkrete egeninteresser, så ser jeg ikke noe grunnlag for å dømme noens handlinger som mindreverdige fordi de får en eller annen glede ut av det selv. Jeg har også vanskelig for å tro at for eksempel denne jenta du nevner bare så sitt snitt til å sko seg litt på sin lillesøsters død. Vil si du er rimelig kynisk hvis du mistenker henne for det.

Og hvem vet, kanskje blir noen rørt av historien nok til at de husker å ta på seg beltet, eller kanskje det bare var fint for henne og familien hennes å få et medium til å bearbeide sorgen gjennom. Uansett er det vel ikke akkurat noe å rynke på nesen for.
Sist endret av mentalmelt; 6. mars 2016 kl. 02:47.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så lenge de ikke er motivert utelukkende av konkrete egeninteresser, så ser jeg ikke noe grunnlag for å dømme noens handlinger som mindreverdige fordi de får en eller annen glede ut av det selv.
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg si meg veldig enig i. Akkurat bilbelte saken blir litt annerledes ettersom det ikke er personen som gjorde noe som har stått frem. Men det var da jeg selv som dtrakk inn den saken. Om vi ser på akkuratt den saken med bilbelte så ser jeg også verdien for familien å sette frem skaen så noen andre husker å ta på seg beltet. Kanskje dette til og med fører til at familien føler at noe godt kan komme ut av det, at det ikke var helt forgjeves om du forstår.
Jeg får gå litt i meg selv og se om jeg ikke får sett litt positive trekk i menneskeheten.
Jeg tror som Mentalmelt her at hun har nok ikke gjort dette for 15min of Fame, men heller det at det var hennes måte å takle/bekjempe sorgen. Der er alle mennesker ganske individuelle på hvordan de velger å gå gjennom slike livsepisoder på. Og kanskje er det bare 1 person som leser den posten og dermed bestemmer seg for å være nøye med bilbelte og dermed overlever en krasj, men 1 person reddet er vel ett bra resultat?

Nå til det litt mer kyniske:
Om det er det faktum at slike innlegg/poster er nødvendige for å opprettholde ett felles fokus på det, nei det tviler jeg sterkt på. Førersertifikatet for billister innebærer at man er selv ansvarlig for å holde seg oppdatert på lover og regler innenfor trafikken. Det er t.o.m. lovpålagt å ha på bilbelte,selv om du bare står i ro. Om folk ikke vil ha på seg bilbeltet og dør av den grunn så noterer jeg en seier for Evolusjonen og Naturlig Utvalg.

Mennesket er en egoistisk rase som lærer veldig sent.
F.eks; Vi er i 2016 og kvinnfolk flest blir stadig overrasket over hvor mye jobb det er å få barn og oppdra de.Men det poppes som aldri før rundt om i verden, og vi har ikke lenger nok ressurser til å mate alle disse nye livene itillegg til de gamle.

Og mannfolk flest har enda ikke kvittet seg med maktbehov og alfa-tendensene sine i situasjoner hvor det ikke er nødvendig og skal krone seg selv til konge.

Vår rase ser ikke ut til å kunne dra erfaring fra annet enn hva den opplever selv, noe som da gjør hvert eneste liv subjektivt. Objektiv sannhet eksisterer ikke og vi balanserer på en tynn snor i ett limbo av realiteter, men ingen sannheter å ta tak i og hvor evig død og mørke til slutt blir ett fristende alternativ...

Ja ok det siste der var nok litt på kanten, men sånn i grove trekk..

Nok kynisme fra meg, jeg må finne noe som kan muntre meg opp igjen etter dette innlegget. Skål For Freaks