Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3873
Innimellom så kjøper og selger jeg kryptovaluta, f.eks. Bitcoins. Når jeg kjøper og selger så er det alltid til privat bruk og i små mengder om gangen.
Jeg driver ikke med såkalt Day trading eller annen form for profesjonell veksling av kryptovalutta, hvor jeg tjener en del penger på det.

Hovedsakelig så går det ut på det at jeg kjøper litt bitcoins når kursen er lav, holder på de i kanskje 1-2 måneder, for så å selge de til litt høyere pris enn jeg kjøpte de for.
Det er sjeldent jeg kjøper eller/og selger for mer enn maks 10.000 i måneden.

Til dere som vet litt om reglene rundt dette:

- Hvordan er reglene i slike tilfeller som mitt?

- Må jeg også i slike tilfeller bla. Åpne Bedriftskonto, få godkjenning fra Finanstilsynet, bli registrert i diverse systemer, skrive under på masse diverse papirer, slik som man må gjøre når man driver med profesjonell veksling av kryptovaluta? Slik som f.eks. Sturle på LocalBitcoins.com gjør?

- Er reglene de samme i mitt tilfelle også?
Sist endret av Defending; 27. november 2020 kl. 07:23.
Det eneste du må gjøre er å huske å føre dette opp på selvangivelsen, hvordan du gjør dette på er det mange som har forklart bedre enn meg tidligere så legger bare ved noen linker til hvordan du gjør dette:
https://kryptografen.no/2020/04/24/s...yptoaktivitet/
https://www.skatteetaten.no/person/s...rtuell-valuta/

Handel med kryptovaluta fungerer på samme måte som aksjehandel. Kan være lurt å føre opp alle handler i norske kroner i et eget dokument, for å enklere klare å holde oversikten. Du må betale skatt på gevinst, eventuelt få tilbake skatt på tap, og skatte på formue hvis den er stor nok. Skatten ligger på rundt 30%.

Du trenger ikke registrere deg, du fører alt opp på selvangivelsen.
Hva hvis man mottar 50-100k fra 10 forskjellige personer alle under 10k hver, og man bare sender pengene videre så de forsvinner?
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hva hvis man mottar 50-100k fra 10 forskjellige personer alle under 10k hver, og man bare sender pengene videre så de forsvinner?
Vis hele sitatet...
Hadde jeg vært finanstilsynet eller skattevesenet så ville dette slått rød alarm.
Sitat av Defending Vis innlegg
Hadde jeg vært finanstilsynet eller skattevesenet så ville dette slått rød alarm.
Vis hele sitatet...
Men man har jo bare gjort en venn en tjeneste, og har ikke lengre tilgang på pengene. Det er vel ikke ulovlig å flytte penger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Men man har jo bare gjort en venn en tjeneste, og har ikke lengre tilgang på pengene. Det er vel ikke ulovlig å flytte penger?
Vis hele sitatet...
Trur du i oppriktig alvor at dei som har forfatta regelverket er en gjeng siklande aper som ikkje tar høgde for trivielle innvendinger?

Trådstarter: du må ikkje registrere deg hos finanstilsynet for eigenhandel med btc. Du må dokumentere tap eller gevinst, og føre det opp i sjølvmeldinga.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-...rtuell-valuta/ har ein del informasjon.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Men man har jo bare gjort en venn en tjeneste, og har ikke lengre tilgang på pengene. Det er vel ikke ulovlig å flytte penger?
Vis hele sitatet...
Det er slikt folk som hvitvasker gjør. Det er ikke ulovlig, men vil virke mistenkelig.
Og å SI at en har gjort en venn en tjeneste så ikke bevis. Og "venn" er noe mange sier når de mener "jeg" eller generelt sett seg selv.
Det er ulovlig å kjøpe krypto på vegne av andre, selv venner, uten tillatelse fra Finanstilsynet. Det må søkes om og er foreløpig strengt regulert for å hindre hvitvasking.

https://www.finanstilsynet.no/konses...lutatjenester/

Til deg selv kan du kjøpe så mye du vil.

Men merk at sannsynligvis ingen ønsker å ta deg for å kjøpe til venner så lenge dere ikke aktivt forsøker å bryte loven.
Sist endret av kongamf; 29. november 2020 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som vet hvor mye boten vanligvis blir på når man tilbyr en vekslingstjeneste og veksler på den måten som f.eks Sturle gjør uten å ha tillatelse fra Finanstilsynet?
Sist endret av Defending; 1. desember 2020 kl. 03:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Defending Vis innlegg
Noen som vet hvor mye boten vanligvis blir på når man tilbyr en vekslingstjeneste og veksler på den måten som f.eks Sturle gjør uten å ha tillatelse fra Finanstilsynet?
Vis hele sitatet...
I tillegg til straff må du rekne med inndraging av forteneste. Om du er uheldig og har hjelpt nokon med å kvitvaske pengar i tillegg til ulovleg veksling lukter du fort på fengsel.