Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1981
Jeg og dama kom i en diskusjon om hva som er verst av en narsisisst og en egoist?

De går litt hånd i hånd spør meg. Hvordan vi kom inn på dette temaet måtte gudene vite.

Men hvis man har en narsisisst som er utprega narsisisst. Som tenker høye tanker, vil ha alt på sin måte og har en eller flere meget spesielle personlighetstrekk.
Så har man en skikkelig egoist som bare tenker på seg selv. Som ikke nødvendigvis trenger å løfte en finger hvis det ikke gangner seg selv.

Hvilken person av disse ville du hengt med? Å du må henge med de mye. Ingen av disse personene kan være i samme krets som hverandre, da får du konstant magepine og tannverk i alle tenner. Hvem ville du valgt? Du må henge med en av de, så å være venn med begge er ikke et alternativ

Alt dette er teoretiske greier men vi kjenner en supernarsisistisk fyr som bare er heeelt utrulig. Ikke på en særlig bra måte men han er bare vanskelig å være rundt. Ville vi egentlig byttet han ut med en egoistisk fyr da tru?

Det er mye spesielt man skal tenke på

Det er mye slitsomme mennesker man må takle i hverdagen desverre. I 2020 har jo alle en psykisk diagnose og mening. Hvis man sier noe blir de krenket. Eller krenket på noen andres vegne.
Jeg har kjent flere egoistiske personer. Det er irriterende å være med folk som tar mer enn de gir.
Narsissist er et annet ord for sosiopat, ikke det samme som psykopat kan merkes. Men likevel, å være narsisisst betyr at man ikke har evnen til å føle empati for andre. Man vet hvordan man skal oppføre seg rundt folk, og "vise" empatien, men det er bare falskt for å holde oppe fasaden. Andre kjente trekk for narsissister er overfladisk sjarm, sterkt manipulerende oppførsel mot andre og generelt føler at dem selv er mye viktigere en andre.

Vil definitivt si at det å være narsissist er værre en å være egoist. Det går litt dypere en det du beskrev det som. En egoist derimot er bare en egoist, ikke en personlighetsforstyrrelse.
Egositen kan du prate og forklare realiteten til slikt at han/hun forstår han/hun gjør galt, narsissiten vil avfeie alt og finne sin egen logikk i det og kun han/henne har rett.
Ikke helt riktig at narsissist er et annet ord for sosiopat, men narsissisme er et sosiopatisk trekk. Man kan være narsissist uten å være sosiopat men man kan ikke være sosiopat uten å ha narsissistiske trekk.

Narsissisten er egoist, men også ekstremt manipulerende, kalkulerende, trakasserende, nedbrytende, de gaslighter og kan være truende som en del av det å føle seg selv som best og kongen på haugen. De har mye sosial sjarm og på den måten får folk til å se opp til de til tross for hvor manipulerende de er. Ganske mye værre og gjør mye mere skade enn en egoist. Egoister er kjipe de og, men narsissisten har evnen til å ødelegge andre mennesker fullstendig med den manipulerende og nedbrytende oppførselen sin, de har straight up giftig oppførsel man bør komme seg unna, og er ikke "bare" en drittsekk sånn som egoisten er. Støtter ellers det Godless også skriver.
Sist endret av celtseus; 11. juni 2020 kl. 04:10.
Jeg er samboer til en narsisist.. (shit ja,mem det er komplisert...) å kan si egoistisk å lat,er bare toppen av isfjellet....fy faaen en narsisist kan(ER) en snodig skapning å sykt ødeleggende for de fleste rundt seg.....
Sitat av Luckystrike440 Vis innlegg
Jeg er samboer til en narsisist.. (shit ja,mem det er komplisert...) å kan si egoistisk å lat,er bare toppen av isfjellet....fy faaen en narsisist kan(ER) en snodig skapning å sykt ødeleggende for de fleste rundt seg.....
Vis hele sitatet...
Run for the hills.



Du kan ikke sammenlikne en personlighetsforstyrrelse og et karaktertrekk. Men hvis jeg skal svare likevel, er nok narsissistisk PF på topp fem listen over ting jeg ikke ser etter hos en venn eller partner. Egoistiske er alle, i større eller mindre grad. Det kan man være bevisst på og jobbe med.
Sist endret av *pi; 11. juni 2020 kl. 10:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Run for the hills.



Du kan ikke sammenlikne en personlighetsforstyrrelse og et karaktertrekk. Men hvis jeg skal svare likevel, er nok narsissistisk PF på topp fem listen over ting jeg ikke ser etter hos en venn eller partner. Egoistiske er alle, i større eller mindre grad. Det kan man være bevisst på og jobbe med.
Vis hele sitatet...
Godt sagt. Har ikke tenkt helt slik på det. Men nå er det et noe uvanlig dilemma å ta opp. Som sagt vi var fjerne å begynte å filosofere å være smarte. En ganske hyggelig liten stund for meg som er selvutnevnt filosof.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Narsissisme er vel ofte en mer sykelig affære, hvis jeg ikke har misforstått noe stort. Det gjør den kanskje verre å deale med, men jeg har en viss grad av sympati for folk som faktisk har en eller annen tilstand som får dem til å oppfatte verden annerledes, selv med sluttresultatet at de er komplett udregelige.

Det er mer... ansvar... bak egoisme - folk tar på seg å være rasshøl og ta seg til rette på alle andres bekostning. De gjør formodentlig dette fordi de synes de er berettiget til det og ikke eier skam, men de har egentlig alle forutsetninger for å oppføre seg bedre. Slik jeg ser det er dette å aktivt velge rasshølisme i en mye større grad, og er derfor "verre" på noen måter.
Sist endret av robhol; 11. juni 2020 kl. 15:15.
Sitat av robhol Vis innlegg
Narsissisme er vel ofte en mer sykelig affære, hvis jeg ikke har misforstått noe stort. Det gjør den kanskje verre å deale med, men jeg har en viss grad av sympati for folk som faktisk har en eller annen tilstand som får dem til å oppfatte verden annerledes, selv med sluttresultatet at de er komplett udregelige.

Det er mer... ansvar... bak egoisme - folk tar på seg å være rasshøl og ta seg til rette på alle andres bekostning. De gjør formodentlig dette fordi de synes de er berettiget til det og ikke eier skam, men de har egentlig alle forutsetninger for å oppføre seg bedre. Slik jeg ser det er dette å aktivt velge rasshølisme i en mye større grad, og er derfor "verre" på noen måter.
Vis hele sitatet...
Hm. Dette her har jeg en del tanker om. Kan noen av oss noe for hvordan vi er? Har alle friske mennesker de samme forutsetningene for å være egoistiske eller altruistiske? Velger vi? (Her har du en gyllen anledning til å blande deg opp i fri vilje-diskusjonen til meg, Nether og Sky, hvis du har altfor lite å gjøre på).

Narsissistisk PF er ikke en sykdom, som et virus, som dukker opp og bestemmer hvordan du skal se verden. Det kan kanskje sies å være en skade, et sett ekstreme forsvarsmekanismer utviklet for å beskytte et manglende selvverd med et overdimensjonert ego. Det går an å sympatisere med det. Så har du de som er utsatt for samme skader, men takler det på en annen måte.

Kan man holde et narsissistisk menneske som misbruker andre ansvarlig for disse strategiene? Jeg gjør det. Jeg mener at dette er strategier som utvikles over tid, en måte å håndtere vonde følelser ved å legge dem på andre, og så fanger bordet deg.

Vi har alle en tendens til å projisere ansvaret for vanskelige følelser over på andre, av og til. Jeg er sur og irritabel, men har ikke lyst til å innrømme det. Heldigvis har mannen glemt å kjøpe melk, da kan jeg kjefte på han for det og fortelle meg selv at det er han som er skyld i mitt dårlige humør, og jeg slipper å konfrontere mine egne store eller små demoner. Ellers så kan jeg ta ansvar for mitt eget dårlige humør, og kanskje finne ut hva det kommer av, selv om det er vondt. Jo oftere du velger det første, jo mer automatisk blir det reaksjonsmønsteret, og jo vanskeligere blir det å innrømme det for seg selv at du har et problem. Én ting er å innse at du har vært en dårlig kjæreste siste måneden, en ganske annen ting er det å innse at du har mishandlet barna dine hele oppveksten. På det tidspunktet er disse forsvarsmekanismene en så fundamental del av deg selv at du har i praksis ikke noe valg. Jeg holder derfor ikke narsissisten ansvarlig for å ikke kunne endre seg nå, men jeg holder ham ansvarlig for å ha latt strategien i livet sitt bli å la andre bære hans problematiske følelser.
Sist endret av *pi; 11. juni 2020 kl. 18:30.
Diverse personlighetavvik vi har som hindrer oss fra å være perfekte medmennesker er noe vi alle er rammet av i forskjellige grader og på forskjellige områder. Når noen har et stort avvik på et område så gir vi det ofte et navn som egoist eller narsissist. Jeg tenker at det blir litt rart å skulle sammenlikne det å være egoist og narsissist i utgangspunktet. Jeg tenker at enhver narsissist er en egoist, men dersom noen oppfører seg egoistisk i en gitt situasjon så er det ikke gitt at personen automatisk er en narsissist. Vi er alle egoistiske i visse situasjoner, og vi er nok mer egoistiske i møte med visse personer enn det vi er med visse andre personer. Det er med andre ord en normal sosial uheldighet som alle mennesker utviser av og til.

Er man en narsissist så har man vel heller en grunnleggende personlighetsforstyrrelse som brer seg utover svært mange felt og er rimelig konsekvent. Med det i bakhodet så vil jeg heller ha en person i livet som har en enklere tendens enn majoriteten til å oppføre seg egoistisk fremfor å ha noen i livet som faller innenfor rammene til narsissisme.

Når det gjelder filosofien rundt skyld som *pi og Robhol er inne på så er mine tanker at dersom en skal unnlate å dømme mennesker på basis av at de oppfører seg stygt fordi livet muligens har formet dem slik så tenker jeg at da kan man rett og slett ikke dømme noen for noe. Vi er alle rammet av slikt på forskjellige måter, og sant nok så har nok gener og miljø (slik jeg ser det med et ganske deterministisk syn), hele skylden for hvorfor man er som man er. Men i et samfunn så må man nesten ha visse normer, ellers tror jeg at gruppene som blir gitt forståelse og sympati vil utnytte dette - jeg snakker da selvfølgelig om nettopp de gruppene som diskuteres her, nemlig egoistene og narsissistene.