Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2113
Hei,

Har kommet i en litt sær situasjon hvor google ikke har hjulpet meg så langt. jeg har blitt kalt inn til førstegangstjenesta i januar 2018, men jeg er lærling helt fram til September i år. Det jeg lurer på da, er om at jeg burde si ifra til sjefen min at jeg skal inn, mtp videre fast ansettelse. Ser arbeidsgiveren mindre verdi i meg når jeg evnt bare kan jobbe i noen måneder før jeg blir permitert? Litt usikker på hva jeg skal gjøre, beklager for evnt dårlig norge. Takk
Ta kontakt med forsvaret du og hør med dem
Du er under utdanning og får det utsatt til etter læretiden, du har fått et nummer å ringe for å informere om ståa.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg var i nesten samme situasjon som deg. Og fikk begge deler

Ganske enkelt:
Det beste er vel å ikke si noe som helst, vent til læretiden er over sånn at du får fast arbeidskontrakt.
Etter en måned eller to, kan du si at du har fått innkalling til forsvaret. En arbeidsgiver har ikke rett til å gi deg sparken på bakgrunn av militærtjeneste opptil 2 år. Og det er heller ikke din feil at du blir innkalt, sånn egentlig. Om arbeidsgiveren ikke ser positivt på at du skal inn i forsvaret får vel bare være.

Så da har du en jobb å komme tilbake til
Sist endret av Chromatics; 18. januar 2017 kl. 11:56.
Trådstarter
50 3
Takk skal du ha Chromatics. Har vært usikker på om jeg skal vente med å fortelle før etter jeg har fått fast jobb her, men nå blir det sånn
Det er også vanlig om du vil inn i forsvaret med en gang å få permisjon fra læretiden, så fullføre førstegangsthenesten for så å fullføre læretiden > evnt fast jobb. Men det er kanskje litt kjipt da for du kan jo glemme ut en del og miste rutinen. Uansett, håper du finner en løsning, syns chromatics sitt forslag var veldig bra