Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 29948
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det store skrekkscenariet under den kalde krigen var frykten for en atomkrig, og Norge satte i gang å bygge tilfluktsrom rundt om i hele landet, og spesielt i og rundt de store byene. Nå i dag har Norge faktisk rundt 25.000 tilfluktsrom.
Listene på riksarkivet viser meg navnet på rundt 80 tilfluktsrom rundt om i Oslo (da er ikke tilfluktsrom på skoler eller private tilfluktsrom tatt med), selv om det på Beredskapsetaten i Oslo sine hjemmesider står det at vi bare har 36 offentlige tilfluktsrom i Oslo.
I følge sivilforsvaret er det totalt 4500 tilfluktsrom i Oslo og Akershus, som er inkludert private og alt.

Tilfluktsrommene kommer i alle mulige forskjellige former og størrelser. Alt fra små enkeltrom, til store anlegg på flere tusen kvadratmeter som kan inneholde tusenvis av mennesker i en nødsituasjon.
Går man rundt og leter skal det ikke mye til før man finner en dør inn i fjellet, eller skilt som varsler om at det finnes et tilfluktsrom i nærheten.
Flere av anleggene er i dag tatt i bruk som parkeringsanlegg, skytebaner og lagerplass, mens noen står helt tomme og forlatte. I tillegg har vi tilfluktsrom rundt om i Oslo som blir brukt av tusenvis av personer hver dag, nemlig noen av byens T-banestasjoner. Hvis du begynner å titte litt rundt nede på for eksempel Stortinget stasjon, finner man fort flere tegn på at dette er et gigantisk anlegg som kan lukkes helt igjen. Det er til og med satt inn enorme betong/stål dører for å stenge igjen alle tunnelene som går inn og ut fra stasjonen.
Under parkene i Oslo finner vi noen av tilfluktsrommene, og er laget for å inneholde over 1000 personer hver. Deler av et par av anleggene er brukt som parkeringplass for noen biler, og altså aktivt, mens andre steder ligger forlatt.
Her er bilder fra noen av turene til tilfluktsrommene jeg har besøkt, sammen med Pyromanic:
Bildene er blanding av 3-4 forskjellige steder rundt om i Oslo:

http://farm8.staticflickr.com/7184/6946327251_3f701a2ea7_z.jpg
"GASSGRENSE", Det lille rommet mellom dørene er en sluse der det er en dusj for å blant annet få av seg uønskede partikler og lignende, før man kunne få komme inn til det store anlegget. Det var en slik ved begge inngangene til fjellhallene.

http://farm8.staticflickr.com/7186/6800217032_8bedcfd85f_z.jpg
Den store hoveddøra inne i anlegget, én stk massiv blokk.

http://farm8.staticflickr.com/7202/6946322127_1623813c1a_z.jpg
En av gangene ved nødutgangen.

http://farm8.staticflickr.com/7203/6946318117_5a0e1fa786_z.jpg
De fleste rom og ganger/tunneler er skiltet i de største anleggene.

http://farm8.staticflickr.com/7203/6800213234_8a667650ca_z.jpg
Langt under en av parkene, i den delen som nå i fredstid blir brukt som parkeringsplass for noen biler.

http://farm8.staticflickr.com/7050/6946320857_39b29903dc_z.jpg
I noen av anleggene er det murt opp vegger, for å få det til å bli penere, øke sikkerheten og få det til å ikke virke som man er langt under bakken, men her har et lite ras slått hull i veggen.

http://farm8.staticflickr.com/7058/6800219348_d27875a640_z.jpg
En trapp som før gikk opp til toppen av parken, men nå er stengt igjen. Skremmende sted!

http://farm8.staticflickr.com/7024/6851164455_37519b2fd2_z.jpg
Inngangen til en av de mindre anleggene som i dag inneholder en skytebane, midt i Oslo.

http://farm8.staticflickr.com/7201/6800222624_2de72f2c51_z.jpg
Inne i de større anleggene finner man sanitære rom, kontorer osv.. slik at folk skal kunne leve der inne over lengre perioder. Her er et bilde fra det ene veldig ekle og skumle rommet, med mange forheng bortover, merket med «Tørrklosett kvinner».

http://farm8.staticflickr.com/7064/6946327339_2ef5eba8ac.jpg
Detaljert kart over et av anleggene.

Mer historie fra en av turene kommer i en utgivelse av gatemagasinet =Oslo om en eller to måneder mest sannsynlig, da en journalist var med oss på tur for ikke så lenge siden.
Hvor i Oslo var du? Hva er sikkerheten, er det bare å spasere rett inn?
Husker da jeg gikk på barneskolen at jeg at jeg gikk inn i en sånn dør i veggen nede ved vulcanhallen mellom grunerløkka og st hanshaugen og det var veldig stort, men løp ut igjen når jeg så skiltet "gasskammer" på veggen. Husker også at det lå diverse klær, matrester og sprøyter fra narkomane som har sovet der.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Fantastisk! Veldig interessant lesing og ikke minst bilder. Har lagt merke til de dørene ved Stortinget stasjon f.eks. ja. Morro å få med seg sånne detaljer. Gøy det er sånne steder å finne i Oslo.

Gleder meg til =Oslo magasinet. Pass på å si fra og minne oss på når det er på tide å kjøpe..

Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av weed911 Vis innlegg
Hvor i Oslo var du? Hva er sikkerheten, er det bare å spasere rett inn?
Husker da jeg gikk på barneskolen at jeg at jeg gikk inn i en sånn dør i veggen nede ved vulcanhallen mellom grunerløkka og st hanshaugen og det var veldig stort, men løp ut igjen når jeg så skiltet "gasskammer" på veggen. Husker også at det lå diverse klær, matrester og sprøyter fra narkomane som har sovet der.
Vis hele sitatet...
Sjekker du ut det stedet igjen, så kjenner du nok igjen et par av bildene, men akkurat hvilke steder vi besøkte ønsker jeg ikke at skal komme ut i tråden. Jeg siterer bajjaz fra en annen tråd, da jeg mener akkurat det samme i den sammenheng:
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg er egentlig ikke så glad i å legge ut posisjoner på et åpent forum.
Det er mulig det er sært av meg, men jeg er redd for at det besudles for mye. At folk tagger, stjeler eller flytter inn.

Det beste ville vært om alle leita frem egne objekter og viste de frem, istedet for at alle tråkker ned de samme.

De som har levert tråder selv, hvor objektet er respektfullt behandlet får selvsagt oppgitt posisjon på pm.
Vis hele sitatet...

Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Fantastisk! Veldig interessant lesing og ikke minst bilder. Har lagt merke til de dørene ved Stortinget stasjon f.eks. ja. Morro å få med seg sånne detaljer. Gøy det er sånne steder å finne i Oslo.

Gleder meg til =Oslo magasinet. Pass på å si fra og minne oss på når det er på tide å kjøpe..

Vis hele sitatet...
Takk! Det er veldig gøy ja, og spesielt se slike ting som ikke alle andre vet om.
Skal selvfølgelig si ifra
Er noe dritt at det alltid er du som tar insjativet å lage disse trådene:P men uansett. Fantasiske kule turer allesammen mine bilder ligger også for øvrig på Flickr bildene fra de siste tilfluksromene vi besøkte kommer på mandag
Som t-bane nerd har jeg fått med meg mye interresant med sentrumsstasjonene.

Nationaltheateret har og bomberom, og det finnes rundt også på stasjonen der dører/porter som kan stenges igjen, inklusiv nedgangen til vestgående plattform.

Stortinget stasjon som nevnt kan hermetisk lukkes. Men i tilleg til det dere kan se så har stasjonen mellom 2 og 4 spor til som ligger under hovedstasjonen. (Dette er området mellom spor 1 og 4) Her parkeres det hver natt 12 togsett (om jeg husker rett), disse voktes/styres av et par ansatte om natten. Så det er jo bare å tenke seg hvor mange en kan få plass til der om man går inn for det.

Under byggingen av stasjonen ble det laget en tunell fra området rundt Regjeringskvartalet så de kunne få ned tunge kjøretøy, denne er såvidt jeg vet ikke stengt igjen.

Selve "ekstrasporene" ligger oppå NSBs togtunnell før de går over i egne områder under bakken igjen men hvorvidt dette er koblet sammen eller ikke med noe mer kjenner jeg ikke til. Men fra togstasjonen på Nationaltheateret er det nødutganger som skal endre opp i Dronning Mauds gate, så det er noen lengre ganger der og som nok kan brukes som bomberom. (ikke minst så er jo selve plattformen veldig dypt under jorden)

Liknende porter for å stenge t-bane tunnellen finnes og mellom Grønland og Tøyen, men jeg mistenker at de ikke er laget i bomberom-sammenheng da de ikke er særlig tykke av seg.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Som t-bane nerd har jeg fått med meg mye interresant med sentrumsstasjonene.

Nationaltheateret har og bomberom, og det finnes rundt også på stasjonen der dører/porter som kan stenges igjen, inklusiv nedgangen til vestgående plattform.

Stortinget stasjon som nevnt kan hermetisk lukkes. Men i tilleg til det dere kan se så har stasjonen mellom 2 og 4 spor til som ligger under hovedstasjonen. (Dette er området mellom spor 1 og 4) Her parkeres det hver natt 12 togsett (om jeg husker rett), disse voktes/styres av et par ansatte om natten. Så det er jo bare å tenke seg hvor mange en kan få plass til der om man går inn for det.

Under byggingen av stasjonen ble det laget en tunell fra området rundt Regjeringskvartalet så de kunne få ned tunge kjøretøy, denne er såvidt jeg vet ikke stengt igjen.

Selve "ekstrasporene" ligger oppå NSBs togtunnell før de går over i egne områder under bakken igjen men hvorvidt dette er koblet sammen eller ikke med noe mer kjenner jeg ikke til. Men fra togstasjonen på Nationaltheateret er det nødutganger som skal endre opp i Dronning Mauds gate, så det er noen lengre ganger der og som nok kan brukes som bomberom. (ikke minst så er jo selve plattformen veldig dypt under jorden)

Liknende porter for å stenge t-bane tunnellen finnes og mellom Grønland og Tøyen, men jeg mistenker at de ikke er laget i bomberom-sammenheng da de ikke er særlig tykke av seg.
Vis hele sitatet...
Thoryllo på forumet viste meg en luke på national, her gikk det en stige ned i bakken. Vet du noe om hvor denne fører, evt anlegg som er koblet til stasjonen?
Sitat av Ueland Vis innlegg
Liknende porter for å stenge t-bane tunnellen finnes og mellom Grønland og Tøyen, men jeg mistenker at de ikke er laget i bomberom-sammenheng da de ikke er særlig tykke av seg.
Vis hele sitatet...
Om disse portene du snakker om er av de mekaniske rulleportene som kommer ovenifra, er det bare for å stenge av T-banestasjonene om nettene, og på ingen måte som beskyttelse fra bombing.

Tror nok ikke det skal så store kjøretøy til for å ødelegge disse portene heller, om det skulle vært tilfelle i krig.

Men ellers er det interessant lesing, og jeg skal definitivt være mer detaljobservant neste gang jeg benytter Oslos T-bane.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Thoryllo på forumet viste meg en luke på national, her gikk det en stige ned i bakken. Vet du noe om hvor denne fører, evt anlegg som er koblet til stasjonen?
Vis hele sitatet...
Stasjonene har et problem med å holde vann unna så mye av det er nok bare pumper og/eller andre elektronikkrom. Jeg har kikket nedi en som var åpen på national og da var det kabelføringbruer de herjet med.

Dørene helt innerst på østgående plattform har vært åpne litt før, i de går det trapper nedover til noe jeg regner med er en nødutgang eller ned til NSBs plattform. Men de har de satt hengelåser på nå. (lurer på hva brannvesenet mener om det, men det er en annen sak)


Sitat av Paradigm Vis innlegg
Om disse portene du snakker om er av de mekaniske rulleportene som kommer ovenifra, er det bare for å stenge av T-banestasjonene om nettene, og på ingen måte som beskyttelse fra bombing.

Tror nok ikke det skal så store kjøretøy til for å ødelegge disse portene heller, om det skulle vært tilfelle i krig.

Men ellers er det interessant lesing, og jeg skal definitivt være mer detaljobservant neste gang jeg benytter Oslos T-bane.
Vis hele sitatet...
Det du tenker på er gittere, de er ved dørene. Metallporten jeg har sett er i gangen ned mot vestgående plattform.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Stilig informasjon Ueland Stortinget stasjon har jo også noen andre nedganger som er stengt. Blant annet opp til Stortorvet. På Google Street View ser man nedgangen med svart gelender nedover, men nå har nedgangen blitt tildekket av en grønn metallboks med elektrisk kodelås.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Thoryllo på forumet viste meg en luke på national, her gikk det en stige ned i bakken. Vet du noe om hvor denne fører, evt anlegg som er koblet til stasjonen?
Vis hele sitatet...
Nedgangen jeg viste deg var på stortinget stasjon, ikke national jeg har trodd dette går ned til sanitære rom, men kan godt være at det ligger i en av de flere avstengte rommene nede på stasjonen. Men det går i alle fall en stige ned under stortinget stasjon som ser ut som skjuler noe mørkt og stort (kan være pumperom som du nevner Ueland), dette er forresten også låst.
Stortinget har noen ventilasjonsannlegg som ligger mellom spor 3 og 4, lukene ved rulletrappene er servicerom for de trappene. Men siden stasjonen har vært stengt før grunnet lekkasjer fra grunnen så har de nok en del utstyr for å holde vannet unna.

Det er og noen transformator-rom men dørene til de ligger bak de fargerike platene.

Ellers så stemmer det at Stortinget har en nedgang fra Stortorvet, men den gikk fra en av bygningene og er stengt nå. Jeg tipper det du ser er offentlige toaletter lik det som er ved Lille Grensen / Karl Johan v/Stortinget. De stenges gjerne helt vinterstid, dunno why.

Du har forsåvidt også slike toaletter som er stengt helt av oppe på Stortinget t-bane stasjon ved nedgang Egertorget, så fort du er nede rulletrappene kan du snu og gå opp gangen til høyre side før du kommer til et gitter. Morsomt å se inn der

I billettbodene henger det og gamle oversiktskart over stasjonen som nok viser enda mer morsomt. Har kikket litt på de før men lar være å henge for lenge der siden det sikkert ser mystisk ut for vektere etc :P
Sist endret av Ueland; 5. mars 2012 kl. 11:08.
Fett!

Jeg skal ikke spørre om hvor, men jeg lurte veldig på om disse stedene er avstengt eller om de er åpne?
Synes nesten alt som har med bomberom å gjøre, ofte er låst med gedigne hengelåser.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av znapper Vis innlegg
Fett!

Jeg skal ikke spørre om hvor, men jeg lurte veldig på om disse stedene er avstengt eller om de er åpne?
Synes nesten alt som har med bomberom å gjøre, ofte er låst med gedigne hengelåser.
Vis hele sitatet...
Dette varierer litt. Aktive anlegg, for eksempel de som inneholder skytebaner, er som oftest avstengt og låst. Vi kom tilfeldigvis inn i den midt i byen da den var i bruk en dag vi gikk forbi, heldigvis med kameraet i sekken.
Vi har også vært å besøkt et tilfluktsrom som ble brukt som skytebane før, men lagt ned rundt 1993, denne er ikke låst, men full av mugg og ikke så stort.
Anlegg som brukes, eller delvis brukes, som parkering er låst, men lette å komme seg inn i. Men dette varierer veldig, noen er helt låst med store hengelåser, mens noen er nærmest helt åpne og står klare for urban utforsking
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Stilig Pyromanic, ble en god tur den siste der, selv om egentlig alle turer er ganske vellykkede!
Ser at du har lagt ut enda flere bilder fra turen på Flickr-kontoen din nå, mye bra
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Veldig moro å se slikt, har fått litt interesse for det etter å ha vært på omvisning med berliner unterwelten.
Hvis man ser på hvordan de startet er ikke det helt ulikt slik dere holder på:
a few enthusiasts got together in order to explore this subterranean world. The organization they founded, the “Berlin Underworlds Association”, locates and documents such hidden installations
Vis hele sitatet...
Sitat av datagutten Vis innlegg
Veldig moro å se slikt, har fått litt interesse for det etter å ha vært på omvisning med berliner unterwelten.
Hvis man ser på hvordan de startet er ikke det helt ulikt slik dere holder på:
Vis hele sitatet...
Spennende lesning! mine tysk kunnskaper er som så, men klarte å navigere med rundt på siden Mye spennende.

Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Stilig Pyromanic, ble en god tur den siste der, selv om egentlig alle turer er ganske vellykkede!
Ser at du har lagt ut enda flere bilder fra turen på Flickr-kontoen din nå, mye bra
Vis hele sitatet...
Tusen takk Har merket gjentatte ganger når jeg kommer hjem fra tur at det er mye bilder ute av fokus/alt for lang lukkertid. Må vel kanskje ta meg litt bedre tid for hvert bilde. Har jo ofte 200-300 bilder når jeg kommer hjem fra tur, men bare 50ish er internett verdige Skal også begynne å bruke stativ mer.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Ja, husker for et par år siden, så gikk jeg nærmest med kameraet på magen og knipsa hundrevis av bilder, for da var hovedfokuset mitt bare opplevelsen der og da. Men i ettertid ser jeg at det kun er et par av bildene som ble gode, og hadde jeg hatt med stativ og/eller brukt lengre tid på hver bilde hadde jeg fått mye bedre bilder.
Hvis man ikke har stativ så bør man improvisere, eller skru opp ISO, for bedre med et litt kornete bilde, enn et med for lang lukketid i bevegelse.
Men har man god tid, så er stativ, lav ISO, og lang lukketid(om nødvendig) elskverdig

Men halvveis on-topic: Dette innlegget er faktisk skrevet fra et tilfluktsrom i Nord Norge
Sitat av Ueland Vis innlegg
Stasjonene har et problem med å holde vann unna så mye av det er nok bare pumper og/eller andre elektronikkrom. Jeg har kikket nedi en som var åpen på national og da var det kabelføringbruer de herjet med.
Vis hele sitatet...
Ikke det fryktelig store problemet på t-banen, verre problem på togstasjonen.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Dørene helt innerst på østgående plattform har vært åpne litt før, i de går det trapper nedover til noe jeg regner med er en nødutgang eller ned til NSBs plattform. Men de har de satt hengelåser på nå. (lurer på hva brannvesenet mener om det, men det er en annen sak)
Vis hele sitatet...
De fører inn til Vika p-hus (som forøvrig er ett bomberom) og har ingen ting med NSB eller JBV sin eiendom å gjøre. Det bygget som Vika P-hus ligger i er forøvrig eid av Komunenes hus, såvidt meg bekjent.
Det er vell ikke tilfeldig vis under St.hanshaugen parken disse bildene er tatt Ueland?
PM meg svaret ^^ Har alltid lurt på hvordan det er under den parken siden jeg bor like ved den.
Har hørt det er både skytebane, parkeringsplass og tilfluktsrom under der.
Jeg har nok ikke lagt ut så mange bilder gitt
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Kom over et ganske så stor anlegg i dag sammen med Pyromanic, Echuz, peerulvulv og Shorono. Anlegget ligger MIDT i Oslo, og er på mellom 250-300 meter i to parallelle tunneler, med en god del sideganger.
Anlegget hadde originalt 8 innganger/utganger i følge et oversiktskart over anlegget, flere av disse er stengt per dags dato.
På anleggstegningen står det skrevet at en av de lange gangene er ”NEDGANG FRA LANDSFENGSEL”, den tunnelen er stengt flere steder med dører og gitterport.

Anlegget inneholder også blant annet kommandorom, bassengrom(vannreservoar), aggregat+dieseltankrom, mange toalettrom som monteres ved beredskap, og det sto masse løse toaletter i et av rommene.

Om du vet / finner ut hvor dette anlegget er, så vær så snill og ikke skriv det i tråden!

http://farm7.staticflickr.com/6047/6866076254_b9d79c97f1_z.jpg

http://farm7.staticflickr.com/6218/7012193215_b3d31bbe97_z.jpg

http://farm7.staticflickr.com/6227/6866081696_3798933f11_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7180/7012197767_a06d295ce1_z.jpg

http://farm7.staticflickr.com/6054/6866091044_44cd33e004_z.jpg

http://farm7.staticflickr.com/6212/7012201425_935be86a76_z.jpg

http://farm7.staticflickr.com/6039/6866092660_545d5271cf_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7112/7012202955_b0a11871f9_z.jpg
Veldig fett funn Thoryllo.
Vi som ikke ble med ble straffet hardt:-(

Flere bilder?
ååååh fabelaktig funn, det så kjempespennende ut.
Du har tatt fine bilder også, likte særlig det du har tatt helt nede langs bakken, det gir ett godt inntrykk av hvor stort anlegget er
KP
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Takk for det, begge to

Tok masse bilder, men de ovenfor er nok de beste. Her er ett til som ble ganske greit.
Bildet av en sluse med dusj. Slike finnes ved de fleste store inn- og utganger i større tilfluktsrom.

http://farm7.staticflickr.com/6228/6868125592_ed7a473726_z.jpg
I den kvadratiske ventilen over døra, står det: "DENNE SIDE MOT SJOKKRETNINGEN", altså er det en lufteluke med lokk inni som blir strengt ved sjokk/trykk fra utsiden.
Fine bilder Thoryllo. Blir faktisk innspirert.
DØDS fete bilder
Jeg fikk litt lommelykthjelp på samme motivet som det siste bildet til Thoryllo. Her ser man detaljene klarere:

http://farm7.staticflickr.com/6095/6868798530_2f4209f79e_z.jpg

Her er et nærbilde av den sjokkdempingen Thoryllo viser til, sett fra motsatt side (utsiden):

http://farm7.staticflickr.com/6038/6868802284_d35cf53830_z.jpg

Med denne innretningen kan man holde kontakt med utsiden uten å bli utsatt for gass, eksplosjon, eller "målrettede streifskudd" fra fienden:

http://farm7.staticflickr.com/6044/6868800320_9535e4904e_z.jpg

Det med landsfengselet virket veldig interessant, så jeg undersøkte det litt etter at jeg kom hjem i går. Viser seg at det er nedlagt, men har en meget interessant historie. Litt dumt å ikke kunne si noe mer om historien, men jeg støtter Thoryllos vurdering - vi holder stedsnavnet skjult i tråden.

Det var ikke alle gangene vi fikk kommet inn i. Men det var noen områder hvor det gikk an å få inn en hånd og et bittelite kamera:

http://farm8.staticflickr.com/7098/7014920093_2cc1bf7aa1_z.jpg

Vi fikk litt noia av den plaststolen der, for det er vel bare vakter som kan finne på å sitte på et sånt sted
Sist endret av peerulvulv; 25. mars 2012 kl. 21:23.
Fet! Fallout i Oslo.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jøss helt fantastisk sted da! Utrolig bra funnet og fine bilder. Skulle gjerne vært en tur der. Stod strømmen på eller var det noe dere slo på?
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Jøss helt fantastisk sted da! Utrolig bra funnet og fine bilder. Skulle gjerne vært en tur der. Stod strømmen på eller var det noe dere slo på?
Vis hele sitatet...
Lyset var på Som skrevet så var deler av tilfluktsrommet brukt som parkeringshus.
Så UE dreier seg ikke lenger om å dele plasser med andre ? trist utvikling
Hobby Filosof
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Så UE dreier seg ikke lenger om å dele plasser med andre ? trist utvikling
Vis hele sitatet...
Om du bidrar med UE-tråder og bilder på forumet får du nok vite stedsnavnet på PM, men siden mangen plasser blir ødelagt av folk som gjør hærverk vil ikke 'vi' dele plassen åpent på internett - på grunn av nettopp denne faren ved at folk drar og ødelegger stedet.

Ja det er trist, men nødvendig!
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Så UE dreier seg ikke lenger om å dele plasser med andre ? trist utvikling
Vis hele sitatet...
Enig med det Whynot! sier. Å poste stedsnavn og lokasjoner på åpne forum som dette er idiotisk og ødelegger mer enn det gagner. Altfor mange steder som blir ødelagt fordi stedet blir kjent pga ue dessverre. Er man seriøs og har noe å vise til bør det det ikke noe stort problem å få vite hvor steder er. Jeg er selv veldig selektiv med hvem jeg svarer om jeg får slike henvendelser.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Enig med det Whynot! sier. Å poste stedsnavn og lokasjoner på åpne forum som dette er idiotisk og ødelegger mer enn det gagner. Altfor mange steder som blir ødelagt fordi stedet blir kjent pga ue dessverre. Er man seriøs og har noe å vise til bør det det ikke noe stort problem å få vite hvor steder er. Jeg er selv veldig selektiv med hvem jeg svarer om jeg får slike henvendelser.
Vis hele sitatet...
Har faktisk ikkje tenkt over idiotien med å legge ut lokasjoner på eit åpent forum før no. Ein liten tankevekkjar for oss som driv med urbex.
Sist endret av Darkerface2; 26. mars 2012 kl. 14:46. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av Cutzilla Vis innlegg
Så UE dreier seg ikke lenger om å dele plasser med andre ? trist utvikling
Vis hele sitatet...
UE har aldri dreid seg om å dele plasser. Er du i miljøet og bidrar vil du automatisk få tilgang. Å spre info til vandaler på nettet er ingen god ide!
Sitat av Naits_ Vis innlegg
Lyset var på Som skrevet så var deler av tilfluktsrommet brukt som parkeringshus.
Vis hele sitatet...


Var brukt eller er i bruk?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Det varierer fra sted til sted. Noen er helt tomme, mens andre er som sagt i bruk som lagerplass, oppbevaring/parkering for samferdsels/kommune-biler, og i noen leier folk parkeringsplass, men som oftest bare i små deler av anleggene.
Skjønner dere er redde for hærverk , tagging osv , og at man tar forhåndsregler

Ser på endel forum fra england at folk gladelig deler stedsinfo i mange tråder.

Skal på endel urbex i sommer, laget meg en reiseplan. hovedsaklig gruver og forlatte industribygg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Var nettopp ute og viste ett av anleggene som er avbildet i tråden, til noen kompiser som har vært med på UE før, før de dro for å få seg en utdannelse
(Samme anlegg som også en journalist var med til for en stund siden, det kan man lese om i månedens utgave av =Oslo).
Turen var spennende, men endte i en parkeringsbot på 500,- da vi tydeligvis, i følge betjent nr 560(FUCK DEG!), sto med bil på parkering for motorsykkel og moped.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Tok en tur med MrNorUe til et par steder i Oslo sin undergrunn i går, blant annet ett av tilfluktsrommene som er nevnt tidligere i tråden, som også har begynt å gå under navnet "Fallout Shelter Oslo".

http://farm8.staticflickr.com/7112/7776315444_70a86a93d1_c.jpg

MrNorUe var en utmerket modell som sto i stil til anleggets historie og inventar.
Haha der ja.
Den dressen og gassmaska der var velkjent
Kult bilde.

Er dette shelteret med "dusjrommet"?
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
KP! Nydelig bilde med antastisk flott modell. :P Takk for at du viste meg litt steder igår. Veldig fornøyd med stedene så dette må vi gjenta en gang.

Riktig at det er her det creepy dusjrommet er olavXO.
Sist endret av MrNorUe; 13. august 2012 kl. 23:40.
Fantastiske bilder! KPKPKP

Veldig stilig det siste bildet det hvertfall!
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
KP! Nydelig bilde med antastisk flott modell. :P Takk for at du viste meg litt steder igår. Veldig fornøyd med stedene så dette må vi gjenta en gang.

Riktig at det er her det creepy dusjrommet er olavXO.
Vis hele sitatet...
Det dusjrommet er fantastisk. Håper du også tok bilde der inne.
Skikkelig fallout/half life aktig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Ueland Vis innlegg
Dørene helt innerst på østgående plattform har vært åpne litt før, i de går det trapper nedover til noe jeg regner med er en nødutgang eller ned til NSBs plattform. Men de har de satt hengelåser på nå. (lurer på hva brannvesenet mener om det, men det er en annen sak)
Vis hele sitatet...
Det var billettkontroll i dag, og jeg benyttet anledningen til å spørre to kontrollører om hva som var bak de røde dørene. De mente det bare var "små rom" og "ingenting". Da jeg spurte dem hva de små rommene brukes til, var det svar av typen "sikkert noe vaktmester bruker". I lys av det Ueland skrev (gitt at vi snakker om samme dør) så fikk jeg inntrykk av at de ville få meg til å tro at det ikke var noe interessant der.

Så pekte de over sporene til de røde dørene på plattformen nærmest Majorstuen. Der var det visst midlertidig oppbevaringsrom for hittegods, slik at t-baneførere kan legge gjenglemte ting i natt-safe-lignende bokser.

Driver for tiden litt arkivresearch om tilfluktsrom i området. Kom ifm. dette over en ganske sikker kilde som viser til at NSB betalte erstatning for at byggingen av jernbanetunnelen hadde ført til at et tilfluktsrom i nærheten hadde rast sammen. Er det noen som kjenner til denne saken? Erstatningen hadde blitt innbetalt på midten av 90-tallet.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Gjort en del research rundt tilfluktsrommene selv, peerulvulv. Og vært i de fleste
Den ene røde bunkerdøren på østgående plattform på nationaltheateret er en nødutgangtunnel som går fra det som tidligere var et gigantisk tilfluktsrommet under Abelhaugen.
Bilde fra innsiden av døren (takk til MrNorUE for låne av Fish eye-objektiv):
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/536540_443206419059016_1874023562_n.jpg
Sist endret av Thoryllo; 13. oktober 2012 kl. 18:36.
Mener å ha sett en tilsvarende liste online også, muligens på nettsiden til Oslo kommune, men kanskje denne kan være til hjelp?
http://farm9.staticflickr.com/8334/8083372577_fcbbc8ea19_z.jpg
Liste over tilfluktsrom
Dæshken, Thoryllo! "Små rom," du liksom... hehehe.

TommyG, jeg har sett den listen du viser til, men denne som du har postet her inneholder noen som jeg ikke kjente til. Takk for det.
Postapokalyptisk! Spennende til tusen, og lærerikt. Lurer på
hva de som bygde dette har tenkt.

Nydelige bilder, gassmaskefotoet spesielt.