Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5619
Jeg passerte en tunell brukt til lagring av strøgrus, jeg tror den er bygd av tyskerne under 2.vk. Jeg tenkte selvfølgelig på mine medfreaks og filmet min ferd gjennom tunellen som for anledningen var åpen:http://www.youtube.com/watch?v=Bf2eG...gp2qTWO8rDnsDY

PS! Jeg filmet med ringeapparatet mitt, så jeg beklager sjøsyken.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Veldig kult å se litt film fra stedene du har snakket om bajjaz

Den ser nærmest helt lik ut som den tunnelen for strøgrus som finnes ved langrud/skullerud, men i den er det 2 små rom som går inn til siden midt i tunnelen bak to små ståldører med isolasjon inni. De ser ut som et lite lager, for inneholder hyller og tipper hvert av rommene er på rundt 2x3meter, skal ha noen bilder av det hjemme.
Så du noen små metalldører inne i tunnelen, bajjaz? klarte ikke å se det på videoen i alle fall.
Trådstarter
Det var ingen dører der inne, men det var noen luker i taket. En som bare gikk utenfor himlingen: http://farm8.staticflickr.com/7192/6...6e12427b_m.jpg
To luker hadde et luftstyrt lokk: http://farm8.staticflickr.com/7198/6...160b372f_m.jpg

Jeg har alltid trodd at dette var en form for utrykningsgarasje for tyskerne. De rykket ofte ut med lastebiler fulle av soldater med en kanon hengende etter. Disse ville kunne parkeres bombesikkert og fint uten rygging i slike tuneller, det kan jo også være poenget med de rommene du nevnte. At tyskerne har hatt utstyr der og at tunellen er tatt i bruk som sandsilo p.g.a frostfrihet.

Jeg har besøkt denne før og første gangen var det litt spennende, tunellen svinger seg innover i fjellet og lyset stod på. Jeg listet meg forsiktig innover uvitende om hva eller hvem som var der inne, bare for å oppdage at tunellen svinger seg rett ut igjen.
Dette besøket var for å dele med dere.
Er dette den som ligger rett ovenfor shell på grorud?

I såfall er den i bruk enda,hentet mye grus der i vinter,ville ikke fikla med spakene til lukene da lukene har en ttendens til og kile seg i åpen stilling,da kommer det noen tonn
Trådstarter
Sitat av Husaberg Vis innlegg
Er dette den som ligger rett ovenfor shell på grorud?

I såfall er den i bruk enda,hentet mye grus der i vinter,ville ikke fikla med spakene til lukene da lukene har en ttendens til og kile seg i åpen stilling,da kommer det noen tonn
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan den fylles? Jeg har sett at det er et hull i fjellveggen over tunellen, men det er det en diger stein foran.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Vet du hvordan den fylles? Jeg har sett at det er et hull i fjellveggen over tunellen, men det er det en diger stein foran.
Vis hele sitatet...
Hvis vi snakker om den på grorud fylles den via toppen på fjellet og har kapasitet på 600 tonn har jeg blitt fortalt av kolegaer i mesta. Aldri vært på toppen selv så kan ikke bekrefte det. Er flere slike anlegg i oslo,dørene er altid oppe om vinteren så lenge det er over 10-
Sist endret av Husaberg; 2. mars 2012 kl. 14:58. Grunn: tilegt
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Ser nærmest helt lik ut som den tunnelen for strøgrus som finnes ved langrud/skullerud, men i den er det 2 små rom som går inn til siden midt i tunnelen bak to små ståldører med isolasjon inni.
Vis hele sitatet...
Hvor er denne? Befinner meg innimellom i det området, så hadde vært spennende å sjekke det ut en gang.
Sist endret av Paradigm; 2. mars 2012 kl. 14:57.
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Hvor er denne? Befinner meg innimellom i det området, så hadde vært spennende å sjekke det ut en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig ikke så glad i å legge ut posisjoner på et åpent forum.
Det er mulig det er sært av meg, men jeg er redd for at det besudles for mye. At folk tagger, stjeler eller flytter inn.

Det beste ville vært om alle leita frem egne objekter og viste de frem, istedet for at alle tråkker ned de samme.

De som har levert tråder selv, hvor objektet er respektfullt behandlet får selvsagt oppgitt posisjon på pm.

Sitat av Husaberg Vis innlegg
Hvis vi snakker om den på grorud fylles den via toppen på fjellet og har kapasitet på 600 tonn har jeg blitt fortalt av kolegaer i mesta. Aldri vært på toppen selv så kan ikke bekrefte det. Er flere slike anlegg i oslo,dørene er altid oppe om vinteren så lenge det er over 10-
Vis hele sitatet...
Da vet jeg hvor du mener, jeg skal se om ikke jeg får filmet der også neste gang jeg er i nærheten.
Jeg har besøkt et annet lite fjellrom i nærheten. Dette er rester etter et større tyskt anlegg fra 2.vk. Resten av anlegget er sprengt vekk for å gi plass til to kontorbygg.
Egentlig en litt flau video å legge ut, mangler lys og stedet er smått.
Siden det bare nesten er ue, legger jeg den her istedet for en egen tråd.
Til dere som er interessert:http://www.youtube.com/watch?v=tW89Q...zcPjMszSPzDTnR
Trådstarter
Da har jeg besøkt toppen av dette anlegget:http://www.youtube.com/watch?v=Z3Rzy...8bLcGwcUjBAhZ8
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har alltid lurt på hvordan det ser ut inni den hula der. Nå veg jeg det he he.
Jeg vet også at det er noe muffins i fjellet litt lenger bort i gata... I fjellet mellom den gamle telesentralen og den svære parkeringsplassen i ved krysset... På toppen av fjellet er det en grønnmakt ventilasjonssjakt. Ved barkeringsplassen er det noe betong.. Ser ut som et 3 meter høyt tårn som er forbundet med en garasje på enden. Litt kryptisk forklart, men hvis du er kjent i området kan det hende du har lagt merke til det.
Trådstarter
Sitat av Loffe_pwr Vis innlegg
Har alltid lurt på hvordan det ser ut inni den hula der. Nå veg jeg det he he.
Jeg vet også at det er noe muffins i fjellet litt lenger bort i gata... I fjellet mellom den gamle telesentralen og den svære parkeringsplassen i ved krysset... På toppen av fjellet er det en grønnmakt ventilasjonssjakt. Ved barkeringsplassen er det noe betong.. Ser ut som et 3 meter høyt tårn som er forbundet med en garasje på enden. Litt kryptisk forklart, men hvis du er kjent i området kan det hende du har lagt merke til det.
Vis hele sitatet...
Jeg la merke til den for 15 år siden og er veldig nysgjerrig. Jeg har funnet ut noe, men har bestemt meg for å holde meg unna. Objektet er sladdet på google så jeg regner med at det fortsatt skal være hemmelig.

Du kjenner kanskje igjen denne: http://www.youtube.com/watch?v=Z8CpE...pgU41odCtgM%3D
Jeg kjente igjen tårnet har enda ikke fått vært der oppe. Er Man nysgjerrig nok, gjør man stadig nye funn. Har du vært å kikka på ravnkollen? Når man ser på utformingen til tunellinngangen på toppen av fjellet, ser det faktis ut som det er skyteskår bak lukene i betongen der.
Trådstarter
Røverkollen inneholder et gigantanlegg på 125000m3, bygget av forsvaret og televerket tidlig på syttitallet. Om jeg ikke husker feil er det en femetasjes bygning der inne + p-hus.
Disse opplysningene har lekket på nett så stedet er kompromitert av andre før jeg forteller det her. Bygningen er i dag overdratt til et statlig datafirma.

Røverkollen inneholder også et digert vannbasseng, bygget for å levere trykk til romsås som ligger veldig høyt.
Jeg fraråder enhver tukling med disse anleggene, forsvaret har helt sikkert interesser der enda og slår nok hardt ned på intrengning.

Jeg tar årlige trimturer til toppen og anbefaler den som et av Oslos beste turmål.
Litt bratt oppover, men en fantastisk utsikt på toppen. Du kan også gå opp på en plattform på toppen av ventilasjonstårnet til anlegget og få deg en fantastisk utsikt. Du ser ned på Hakadal og nittedal og nesten hele lillomarka. Hvis du går litt østover ser du nesten til Sverige. Toppen der har også noen gravrøyser fra bronsealder.

Tar med kamera på neste tur.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
I dag morges fant de en død mann utenfor denne sandsiloen
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/d...lo/a/23285442/

Jeg stakk innom denne tunnelen i vinter med et bedre kamera, da fikk jeg også med bygget du ser i VGs artikkel.
https://www.youtube.com/watch?v=e4V3...FO23Q3h0zEA_KA
▼ ... over en måned senere ... ▼
Da har jeg snakket med eieren av området rundt denne sandsiloen.
Han kunne fortelle at hans far hadde solgt denne tomta i 1949 til to karer som hadde skutt ut denne tunnelen.

Den er altså IKKE bygget av tyskerne.