Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3659
Nå har jeg snakket med flere som har opplevd stalking og noen som har stalket. Noen flere som har opplevd det eller gjort det?

Sånn jeg ser det så er det jo ikke en selvfølge at man vet at man "stalker". Noen med samme opplevelse?
Sist endret av smooth; 22. november 2022 kl. 11:52.
Har ikke erfaring selv, men har snakket med venner som definitivt har opplevd at folk har gått langt over streken (typ vente utenfor leiligheten din på at du kommer hjem fra jobb). Dersom denne personen ikke forstod selv at hen drev med stalking så er det noe alvorlig galt med hen. Jeg mener at man ikke kan si at man ikke selv vet at man stalker. Sosiale medier gir jo tilgang på veldig mye informasjon om hva folk gjør med livene sine, og det kan vel neppe betegnes som stalking om du får med deg ting en person selv velger å dele.

Kun fordi jeg kjeder meg vil jeg gjerne høre hva sitt synspunkt er siden du sier at det ikke er en selvfølge at man vet selv om man stalker?
Sist endret av TheGoodestBoy; 22. november 2022 kl. 11:58.
Trådstarter
7 2
Hei, jeg mener ikke at folk ikke vet at de stalker, men jeg snakket med en som virkelig har stalket en jente som sa han ikke "skjønte" hva han hadde gjort før jenta fikk han banka opp. Kan være det er ett enkelt tilfelle altså. Virkelig. Jeg er bare nysgjerrig. Nysgjerrig på hva folk har opplevd rett og slett.
Skjønner. Nå vet jo ikke vi noe om den situasjonen, men jeg har vanskelig for å tro at folk selv ikke forstår når de krysser grensen mellom hva som er innafor og ikke når det kommer til stalking.
Sitat av smooth Vis innlegg
Hei, jeg mener ikke at folk ikke vet at de stalker, men jeg snakket med en som virkelig har stalket en jente som sa han ikke "skjønte" hva han hadde gjort før jenta fikk han banka opp. Kan være det er ett enkelt tilfelle altså. Virkelig. Jeg er bare nysgjerrig. Nysgjerrig på hva folk har opplevd rett og slett.
Vis hele sitatet...

Hadde denne personen asbergers eller annet som gjør at de tar sosiale ques dårligere ?
Hadde ei jente som jeg nylig ble kjent med på nett, og vi hadde en liten greie. En dag sender jeg snap at jeg er på trening som vanlig. Brått på veien hjem fra trening møter jeg Hu i bilen på veien rett ved treningsentret, der Hu later som Hu ikke ser meg. Når jeg konfronterer henne dagen senere så lyver hun først at Hu ikke var ute å kjørte, noe som ga meg redflag, til å så si at Hu bleide å kjøre seg turer når hun ikke hadde det bra, "hva er så farlig med det"? Og Hu bodde i nabo byen. Hu fikk meg til å tro jeg var paranoid, og sa høy på meg selv.
Sist endret av 2pacolypse; 22. november 2022 kl. 18:23.
Har hatt en "stalker" i noen år nå og vet han har gjort det til flere andre også. Han var tidligere sammen med en bekjent av meg, men etter det ble slutt mellom dem tok han kontakt med meg gjennom jobben min. Han endte opp med å dukke ofte innom og han var klar over at jeg hadde kjæreste.

I starten tenkte jeg ikke særlig over det, men etter hvert når han begynte å bli mer og mer ivrig i meldinger, spesielt om jeg ikke svarte så skjønte jeg at det ikke var normalt. Etter hvert begynte han å dukke opp på jobben min oftere og oftere. Jeg jobber på en kafé, så det er ikke uvanlig at folk kommer innom, men hver dag, for så å sitte der i flere timer om gangen uten grunn.. Og om jeg snakket om kjæresten min eller om jeg snakket med andre gjester/venner ble han irritert.

Det har vært rolig i et års tid før nå i det siste art han har begynt å oppsøkt meg igjen. For et par mnd siden adda han meg på facebook og snapchat igjen og prøver å få kontakt. Har sletta han og blokkert, men han har også begynt å dukke opp på jobben min. Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det da jeg har hørt han er kjent for å ikke være så stabil, og det er ekkelt å være der da det er kun meg og han tilstede. Det kan hende sa jeg stort sett jobber alene.
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Har hatt en "stalker" i noen år nå og vet han har gjort det til flere andre også. Han var tidligere sammen med en bekjent av meg, men etter det ble slutt mellom dem tok han kontakt med meg gjennom jobben min. Han endte opp med å dukke ofte innom og han var klar over at jeg hadde kjæreste.

I starten tenkte jeg ikke særlig over det, men etter hvert når han begynte å bli mer og mer ivrig i meldinger, spesielt om jeg ikke svarte så skjønte jeg at det ikke var normalt. Etter hvert begynte han å dukke opp på jobben min oftere og oftere. Jeg jobber på en kafé, så det er ikke uvanlig at folk kommer innom, men hver dag, for så å sitte der i flere timer om gangen uten grunn.. Og om jeg snakket om kjæresten min eller om jeg snakket med andre gjester/venner ble han irritert.

Det har vært rolig i et års tid før nå i det siste art han har begynt å oppsøkt meg igjen. For et par mnd siden adda han meg på facebook og snapchat igjen og prøver å få kontakt. Har sletta han og blokkert, men han har også begynt å dukke opp på jobben min. Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det da jeg har hørt han er kjent for å ikke være så stabil, og det er ekkelt å være der da det er kun meg og han tilstede. Det kan hende sa jeg stort sett jobber alene.
Vis hele sitatet...

Jeg ville gjort arbeidsgiver oppmerksom på vedkommende.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Svært få er så syke at de er stalkere rent hypotetisk vil jeg regne med.

Derimot folk som sliter med seg selv, selvopptatt og kan misforstå tror jeg er vesentligere høyere.

Så om man ikke vet at man er stalket skal man ikke bekymre seg for det. Sjansen er lik null nesten
Sist endret av Shankara; 7. april 2023 kl. 07:19.
Jeg fikk besøksforbud og ble stemplet som stalker selv om jeg aldri hadde fysisk forfulgt eller oppsøkt personen. Har ikke facebook og bruker ikke sosiale medier en gang. Vil ikke gi noe mer informasjon enn det. Men for å si det sånn - det skal veldig lite til - altså terskelen for å betegnes som stalker - er syltynn. Så jeg er ikke overasket over at folk stalker uten å være klar over at de stalker. Mtp. hvor lite som skal til for at det betegnes slik.
Mange opplever jo at de blir stalket, uten at det nødvendigvis stemmer helt.

Gangstalking fenomenet er veldig interessant, også kjent som targeted individuals er enormt fascinerende, men det har vell kanskje ikke så mye å gjøre med det man normalt tenker på når vi snakker om stalking.

Noen som kjenner noen som plutselig har blitt gangstalked? Hadde en venninne som jeg har mistet kontakten med nå, helt plutselig så begynte hun å snakke om microchip implantater, hacking av telefoner, folk som prøvde å drepe henne og andre ting folk som lider av dette opplever.
Jeg aner ikke hvilken sykdom som gjør dette her, om det skyldes en langvarig psykose utløst av ekstrem gaslighting eller paranoid shizofreni, jeg aner ikke, men jeg har ikke sett noen lide på dette nivået før, veldig stygge greier. Det var litt trist at hun ikke stolte på meg at jeg ikke hadde noe med dette å gjøre, tok enorm innsats fra min side å få henne trygg på meg igjen, men det ble aldri som før. Jeg følte at jeg satt barnevakt når hun var på besøk.. Denne tilstanden har jo ødelagt hele livet hennes på noen få år, mange folk liker jo å tulle med sånne ting også, så regner med det foregår en del gassligthing som forsterker det hele.

Ble litt rotete denne posten ser jeg.
Erfaringsmessig så er de folka som stalker ikke klar over det selv. De mener de har "rett til å konfrontere" noen de mener ignorerer de.

Folk flest er heldigvis klar over at om noen ignorerer deg så er det et ganske godt tegn på at de ikke vil ha noe med deg å gjøre. Selvfølgelig kan det føles vondt men den personen skylder deg ingenting og ma har ikke rett på å ta kontakt med noen.

Norsk/Nordeuropeisk kultur er jo litt kald og lite konfronterende så det er nesten litt kulturpreget også.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva er beste praksis hvis man blir uoppfordra oppsøkt av nabo av motsatt skjønn når man bor i kompleks med flere hundre mennesker? Føler jeg blir stalka hardt av hu fordi hun går ut samtidig som jeg går ut flere ganger og nå har begynt å sminke seg skikkelig også + drøy parfyme bruk. Jeg bare ingnorer henne så mye som jeg kan. Nå nylig har hun begynt å stå utenfor døra mi hvor hun ler høyt og lenge, og "snakker" med noen, men det er bare hennes stemme jeg hører. Jævlig creepy. Aner ikke hvor dette leder.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Hva er beste praksis hvis man blir uoppfordra oppsøkt av nabo av motsatt skjønn når man bor i kompleks med flere hundre mennesker? Føler jeg blir stalka hardt av hu fordi hun går ut samtidig som jeg går ut flere ganger og nå har begynt å sminke seg skikkelig også + drøy parfyme bruk. Jeg bare ingnorer henne så mye som jeg kan. Nå nylig har hun begynt å stå utenfor døra mi hvor hun ler høyt og lenge, og "snakker" med noen, men det er bare hennes stemme jeg hører. Jævlig creepy. Aner ikke hvor dette leder.
Vis hele sitatet...
Kanskje til lukket avdeling? Du høres litt paranoid ut.

Kanskje hun snakker i telefonen? Kanskje hun liker sminke og parfyme?
Sist endret av Astro Man; 9. mars 2024 kl. 23:53.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Hva er beste praksis hvis man blir uoppfordra oppsøkt av nabo av motsatt skjønn når man bor i kompleks med flere hundre mennesker? Føler jeg blir stalka hardt av hu fordi hun går ut samtidig som jeg går ut flere ganger og nå har begynt å sminke seg skikkelig også + drøy parfyme bruk. Jeg bare ingnorer henne så mye som jeg kan. Nå nylig har hun begynt å stå utenfor døra mi hvor hun ler høyt og lenge, og "snakker" med noen, men det er bare hennes stemme jeg hører. Jævlig creepy. Aner ikke hvor dette leder.
Vis hele sitatet...
"Öppna din dörr och säg att do vill ha mig här"
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Aner ikke hvor dette leder.
Vis hele sitatet...
Hennes leilighet eller din?