Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1758
Hei.

Jeg ser flere har autoutfylling av poststed når de skriver inn postnummer.
Finnes det en json fil med oppdaterte postnummer / poststed der man kan hente ut denne dataen sånn at poststed blir fylt ut automatisk når man skriver inn postnummer, f.eks 6014 eller må det lages en manuell liste her ?

Finner mange lister på nett, men ikke der jeg kan hente ut data selv, men heller der jeg må kopiere 1 og 1 linje, noe som vil ta veldig lang tid.
Jeg ville tro at Posten er rette stedet å henvende seg, da det er de som har laget norske postnumre. Men ser ikke bort fra at du må betale for den funksjonaliteten du ønsker deg. Og 6014 er Ålesund.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg ville tro at Posten er rette stedet å henvende seg, da det er de som har laget norske postnumre. Men ser ikke bort fra at du må betale for den funksjonaliteten du ønsker deg. Og 6014 er Ålesund.
Vis hele sitatet...
Du tror mye av og til.
Dette er gratis tilgjengelig via bring som nevnt av pinkrabbitz.
EPaB har vært åpent i minst 20 år, uten kostnad, og likevel er det ofte at nettbutikker ikke synker imot Postens EPAB regelmessig etter de først satte opp sitt eget system. Vi fikk nytt postnummer i 2011, og det skjer fortsatt med visse nettbutikker at de autokorrigerer meg til det gamle, noe som gjør at jeg får pakken tilfeldig levert på 12 forskjellige Post-i-butikk med alt det innebærer av forskjellige åpningstider og forvirring hos de ansatte der. Og nettbutikkene det gjelder lover å fikse, men gjør det ikke..
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tusen takk.

Er det foresten også noen som vet hvordan jeg formaterer et telefonnummer i formatet 3-2-3. F.eks 952 95 952 istedenfor 95295952 ?
Må være noe regEx men der er jeg blank. Har søkt, men finner ikke akkurat så mange artikler som beskriver 3-2-3 formatering.
Sist endret av Nilseputa; 19. september 2022 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nilseputa Vis innlegg
Tusen takk.

Er det foresten også noen som vet hvordan jeg formaterer et telefonnummer i formatet 3-2-3. F.eks 952 95 952 istedenfor 95295952 ?
Må være noe regEx men der er jeg blank. Har søkt, men finner ikke akkurat så mange artikler som beskriver 3-2-3 formatering.
Vis hele sitatet...
Med Javascript kan du f.eks gjøre noe sånt:

Kode

const format = (input) => {
  const res = input.toString().match(/([0-9]{3})([0-9]{2})([0-9]{3})/);
  
  return `${res[1]} ${res[2]} ${res[3]}`;
};
Du bør gjøre litt ekstra sjekker før du tar det i bruk, men den gir deg en pekepinn 👍
Sitat av Yochi Vis innlegg
Med Javascript kan du f.eks gjøre noe sånt:

Kode

const format = (input) => {
  const res = input.toString().match(/([0-9]{3})([0-9]{2})([0-9]{3})/);
  
  return `${res[1]} ${res[2]} ${res[3]}`;
};
Du bør gjøre litt ekstra sjekker før du tar det i bruk, men den gir deg en pekepinn 👍
Vis hele sitatet...
Takk for info Yochi
Er det noen god løsning i PHP her da?

Akkurat nå gjør jeg det som dette:

Kode

$mobile = $employee['mobilePhone'][0];
$mobileFormatOne = wordwrap($mobile , 5 , ' ' , true );
$mobileFormat = wordwrap($mobileFormatOne , 3 , ' ' , true );
Ja det er sykt tungvindt, men det var det jeg bare slang sammen som fungerte før jeg måtte ta neste oppgave
Sitat av Nilseputa Vis innlegg
Takk for info Yochi
Er det noen god løsning i PHP her da?

Akkurat nå gjør jeg det som dette:

Kode

$mobile = $employee['mobilePhone'][0];
$mobileFormatOne = wordwrap($mobile , 5 , ' ' , true );
$mobileFormat = wordwrap($mobileFormatOne , 3 , ' ' , true );
Ja det er sykt tungvindt, men det var det jeg bare slang sammen som fungerte før jeg måtte ta neste oppgave
Vis hele sitatet...
Den regexen kan nok nesten brukes direkte i PHP også med preg_match. Du må huske på å validere inputen.

Kode

<?php

$number = '12345678';

$result = sprintf("%s %s %s",
              substr($number, 0, 3),
              substr($number, 3, 2),
              substr($number, 5, 8));
echo("The formatted number is $result.");
?>
Resultat: The formatted number is 123 45 678.