Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2325
Hei,

I lys av endringene for straff ved besittelse og bruk av rusmidler har jeg hatt en del spørsmål rundt når dette gjelder.

Hvis jeg blir stoppet med 5g heroin i Oslo sentrum så blir det ingen straffereaksjon på det, men stoffet blir beslaglagt. I den anledning lurer jeg på hvor langt dette strekker seg..

Er noen hypotetiske situasjoner jeg har grublet litt på..
Hva om jeg får tilsendt 5g heroin fra en kompis på andre siden av landet?

Bestiller på darknet? fra utlandet?
Hva om jeg har med 5g på innreise etter utenlandsferie?

Med andre ord.. hvor går grensen for hva man slipper unna med som tung misbruker i dag?

Noen andre som har tanker rundt dette? Er jo ganske nytt dette, så er kanskje ikke noen fasitsvar på det enda
Motivet med disse 'grensene' er å få på plass en nasjonal kartlegging av rusmisbrukere = sant...
Er det jeg tenker.
Tilsendt 5 g fra andre siden av landet er forskjellig fra 'å ha det på seg i gata' så det vil jeg tro du bli innkalt til avhør for.
Fra utlandet = smugling. (tenker jeg)
Sist endret av random_120937; 28. november 2022 kl. 19:29.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å oppbevare til eget bruk er noe helt annet enn å innføre et narkotika til landet som ikke var her til å begynne med.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å oppbevare til eget bruk er noe helt annet enn å innføre et narkotika til landet som ikke var her til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Er det nå det? Jeg skjønner hva du mener, men samtidig føler jeg at det blir litt for svart og hvit.
Mesteparten av narkotika var jo ikke her til å begynne med heller. Det er jo ikke snakk om innførsel av betydelige kvanta, så til syvende og sist så er det jo å være i besittelse av narkotika til eget bruk
Sist endret av Jeglikerdegikke; 28. november 2022 kl. 21:13.
Sitat av Jeglikerdegikke Vis innlegg
Er det nå det? Jeg skjønner hva du mener, men samtidig føler jeg at det blir litt for svart og hvit.
Mesteparten av narkotika var jo ikke her til å begynne med heller. Det er jo ikke snakk om innførsel av betydelige kvanta, så til syvende og sist så er det jo å være i besittelse av narkotika til eget bruk
Vis hele sitatet...
Bakmennene skal jo enda tas, så smugling er foresatt ulovlig. Regner ikke med at en smugler får tilbudt lik helsehjelp som en forbruker.
Sitat av Jeglikerdegikke Vis innlegg
Er det nå det? Jeg skjønner hva du mener, men samtidig føler jeg at det blir litt for svart og hvit.
Mesteparten av narkotika var jo ikke her til å begynne med heller. Det er jo ikke snakk om innførsel av betydelige kvanta, så til syvende og sist så er det jo å være i besittelse av narkotika til eget bruk
Vis hele sitatet...
Forskjellen ligger i bruker eller pusher slash innførsel og da driter de litt i 5g-regelen om denne engang finnes i praksis og da over hele fjæla.. skulle jeg likt å sett. Gå rundt i ei lita bygd med 140 pers og ha 5 gram pepper/heroin i lomma ja nemlig
Sist endret av random_120937; 28. november 2022 kl. 21:23.
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Forskjellen ligger i bruker eller pusher slash innførsel og da driter de litt i 5g-regelen om denne engang finnes i praksis og da over hele fjæla.. skulle jeg likt å sett. Gå rundt i ei lita bygd med 140 pers og ha 5 gram pepper/heroin i lomma ja nemlig
Vis hele sitatet...
Jeg har selv fått påtaleunnlatelse for ett beslag som skjedde i fjor ute på bygda

Så lenge du ikke omsetter det så har det ikke noe å si hvor i landet du bor. Samme hvor mye den lokale lensmannen måtte ønske det.
Sitat av Jeglikerdegikke Vis innlegg
Jeg har selv fått påtaleunnlatelse for ett beslag som skjedde i fjor ute på bygda

Så lenge du ikke omsetter det så har det ikke noe å si hvor i landet du bor. Samme hvor mye den lokale lensmannen måtte ønske det.
Vis hele sitatet...
bra da
Ser ut som du vet best selv allerede.
Er det så mye å gruble over?
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har tenkt litt på det samme selv.

Jeg er rusavhengig, riktignok bare hasj, men jeg må ha det hver dag.
Dette gjør at jeg tar med cannabis ut av landet når jeg reiser. Noen ganger røyker jeg ikke opp alt og tar med noe hjem igjen også. Ikke spesielt smart, men jeg hadde ikke gjort det hvis ikke jeg var rusavhengig.

Med den nye tolkningen av lovverket, at rusavhengige ikke skal straffes for avhengigheten sin, tenker jeg at det også bør gjelde i et tilfelle som mitt.
Ja det vil du straffes for. For å sette det i perspektiv; det er ikke straff for besittelse: stoffet vil like herlig bli beslaglagt. Og hvis du blir tatt på fersken i å kjøpe noe i Oslo vil du fremdeles ende opp med å løpe
Godt spørsmål. Riksavokadoen sier følgende:

"Anmeldelse og etterforsking: Ved avdekking av en rusavhengigs befatning med mindre mengder narkotika som
fremstår å være til egen bruk..."
og
"Påtalespørsmålet: Forhold som gjelder en rusavhengigs bruk av narkotika, eller erverv, besittelse eller
oppbevaring av mindre mengder narkotika til egen bruk, skal avgjøres med ubetinget påtaleunnlatelse"

Selv om innførsel ikke nevnes spesifikt er det logisk å anta at innførsel vil gå under "befatning". Men jeg vet ikke om politiet vil være enig...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Godt spørsmål. Riksavokadoen sier følgende:

"Anmeldelse og etterforsking: Ved avdekking av en rusavhengigs befatning med mindre mengder narkotika som
fremstår å være til egen bruk..."
og
"Påtalespørsmålet: Forhold som gjelder en rusavhengigs bruk av narkotika, eller erverv, besittelse eller
oppbevaring av mindre mengder narkotika til egen bruk, skal avgjøres med ubetinget påtaleunnlatelse"

Selv om innførsel ikke nevnes spesifikt er det logisk å anta at innførsel vil gå under "befatning". Men jeg vet ikke om politiet vil være enig...
Vis hele sitatet...
Og at det som ikke nevnes IKKE avgjøres på den måten. Er det jeg tenker.
Sorry til de som kan dette
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Selv om innførsel ikke nevnes spesifikt er det logisk å anta at innførsel vil gå under "befatning". Men jeg vet ikke om politiet vil være enig...
Vis hele sitatet...
Nettopp ja, det er slik jeg tolker den qouten også.

Hadde vært fint med flere innspill
Sitat av Jeglikerdegikke Vis innlegg
Nettopp ja, det er slik jeg tolker den qouten også.

Hadde vært fint med flere innspill
Vis hele sitatet...
Hmm from the top of my head at jeg tror isåfall det vil åpne for et skred av forskjellige metoder på innførsel
feks forestill deg grenseovergang med svak bemanning. A lar seg bli påtaleunnlatelsee-'tatt' så spaserte
person B C D og E har 100g 200g 4 kg
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Godt spørsmål. Riksavokadoen sier følgende:

"Anmeldelse og etterforsking: Ved avdekking av en rusavhengigs befatning med mindre mengder narkotika som
fremstår å være til egen bruk..."
og
"Påtalespørsmålet: Forhold som gjelder en rusavhengigs bruk av narkotika, eller erverv, besittelse eller
oppbevaring av mindre mengder narkotika til egen bruk, skal avgjøres med ubetinget påtaleunnlatelse"

Selv om innførsel ikke nevnes spesifikt er det logisk å anta at innførsel vil gå under "befatning". Men jeg vet ikke om politiet vil være enig...
Vis hele sitatet...
Jasså!

Jeg tolker det sånn at jeg ikke vil bli straffet om jeg tar med en bønne eller noen piller på vei hjem fra ferie.
Noen her inne som har havnet i denne situasjonen eller?
Virker som de har myknet veldig siste tida. Blitt tatt med +/-50g hasj ved 2 anledninger som har blitt straffet med påtaleunnlatelse det siste året. At de orker å straffeforfølge innførsel av stoffer av mengde «personlig bruk» tilsendt i post fra DW tviler jeg på. Isåfall er det bare å nekte å sak vil bli «henlagt pga bevisets stilling»
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Virker som de har myknet veldig siste tida. Blitt tatt med +/-50g hasj ved 2 anledninger som har blitt straffet med påtaleunnlatelse det siste året. At de orker å straffeforfølge innførsel av stoffer av mengde «personlig bruk» tilsendt i post fra DW tviler jeg på. Isåfall er det bare å nekte å sak vil bli «henlagt pga bevisets stilling»
Vis hele sitatet...
Innførsel er å ta med seg fra ett land til ett annet, så å blande det med innenlands dw post tror jeg ikke blir helt riktig.
Anonym bruker
"Uenig Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men folk bør tenke seg nøye om før de forklarer seg som rusavhengig. Bruker du bil ofte er det utrolig fort gjort at denne ryker og du må gå på rustesting i årevis fremover. Det er heller ikke utenkelig at du kan få problemer med barnevernet hvis du får/ har barn heller.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Innførsel er å ta med seg fra ett land til ett annet, så å blande det med innenlands dw post tror jeg ikke blir helt riktig.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte om det ble bestillt fra utlandet
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Jeg tenkte om det ble bestillt fra utlandet
Vis hele sitatet...
Åja, regnet med at folk hadde sluttet med det, nettopp av den grunn at ting fra utlandet mest sannsynlig stoppes.
Å bestille fra utlandet er jo også en veldig interessant sak med utgangspunkt i denne endringen, og det kalles vell for innførsel det også.
Jeg ser ingen problemer med å sidestille det å kjøpe en 5er på gata eller ved å bestille det utenlands. Innenlands regner jeg med man ikke blir straffet for å være kjøper slik jeg tolker «befatning», det burde jo dekke små mengder til eget bruk, også fra utlandet- så lenge det ikke hagler inn pakker
Anonym bruker
"Hylende Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bestilte store mengder fra dw gikk fint til det ikke gikk lenger men da jeg ble busta nekta jeg kjennskap til noe som helst av varene som ble stoppet å ble henlagt,men den ene pakken di stoppa la de i postkassa mi så de skulle ha en pakke der når de kom men jeg fikk med meg hva de gjorde så fikk henta pakken rett før de kom på døra,va jævlig fun å se trynet til han ene når pakken va bort sia den ble lagt der 5min før��