Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2435
Hei. jeg går på vg2 som elev på IM og har en ideé om en rusinfo nettside. tror kansje denne ideen kunne blit til et faktisk nyttig produkt.

basicly det nettsiden går utpå er en informasjonkapsel der info om ting som er laced eller mer/mindre potent en det det ser ut som.

så la os si at en person ser noen gule xtc piller og har lyst til å skjøpe men vil vite ting på fårhånd før de tar det. da kan de først se på "eksempel.no" om noen har lagt ut noe om denne pillen før. hvis noen har dette kan de se hva som er i pillene og anbefalt dose og evt alternativer.
dette vil gjøre det trygere for rusbrukere
finnes noe lignendes fra før av?
isåffal funker det bra og blir det brukt?
har to ting som jeg er bekymret for at kan skje.
1. de som lager eller importerer dopet jokser til resultatene og får det til å se bedre ut en det er
2. dette gir for mye info til politiet og folk vil blir skremt unna å bruke det pga politiet for nytte av denne infoen.

tror dere politiet vil lære nye ting fra denne nettsiden?
vil det være et problem for rusbrukere, og ergo gjøre at de ikke bruker nettsiden?

har allerede tenkt ut måter for å gjøre det vanskelig å forfalske resultater. med frks at hver bruker har reviews basert på troverdighet.

setter pris på feedback og tror dette kunne blitt et kult produkt

og beklager på det sterkeste norsken min er være en en 8 klassing
Hei

Slike nettsider finnes fra før, men da på engelsk.
En slik side på norsk og som blir vedlikeholdt vil kunne være skadeforebyggende. Men har veldig liten på at dette vil sitat "hjelpe politiet".
Kripos analyserer styrke og den slags i sine labratorier.
Snikende slange
Meget god idé, men det avhenger av at du får en stor brukerbase brennkvikt. Hvis ikke dør siden kjappt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ideen er god men det krever endel arbeid.

Vi har et eget lite forsøk på noe lignende, men det er bare en lang tråd: Det Norske Ecstasy-markedet.
Og jeg tror du kommer til å møte på det samme problemet vi har: Alt er subjektiv informasjon.
Altså, i hele freaks historie har jeg aldri opplevd at noen har sendt inn en pille/stoff til analyse. Noen få har kjøpt test-kits som kan gi en indikasjon på hvilket stoff som eksisterer i prøven. Disse prøvene viser ingenting om renhet og de vil aldri gi en klar indikasjon på alle ingrediensene i prøven. Hva har dere tenkt å gjøre i form av å kvalitetssikre informasjonen? Ettersom du anser det som et problem at folk lyver til siden, ser det ut som dere ikke har noe plan her.

2. Dette er ikke noe problem, med mindre dere gir ut brukerinformasjon til politiet frivillig så kan jeg ikke helt skjønne hvordan politiet skal ha nytte av informasjon rundt renhet og hva rusmidler inneholder.

Og jeg føler for å nevne igjen: Dette krever arbeid, hvordan skal du/dere finansiere prosjektet? Utviklere og webhosting koster penger.
Da er vel den eneste måten deres, er å gjøre det til et foretak eller organisasjon også sende inn prøver selv. Men spesielt med X selvom pillene ligner så er det veldig lett å etterligne utseende. Man har jo pill reports og selvom de er testet og godkjent så behøver det ikke være de samme pillene man har fått
Hadde forsøkt å implementere databasen til drugdata.com tidligere ecstasydata på en måte som ikke ansees som å stjele fra dem (dette vet enten IKT eller mediafolk bedre enn meg) for det er sånn på svarte markedet at det du får tak i i Norge er det enda mer av i resten av Europa.

Og så i tillegg hatt norsk side med norsk info og mulighet for norske kommentarer osv. Det blir aldri større enn originalen, men kanskje mer mer spesifikt og nasjonalt/lokalt rettet. Også ville jeg vært tydelig hele veien på at jeg ikke samarbeider med politiet osv og at info man sender inn er utelukkende positivt for alle

Vet ikke hvor bra det hadde fungert men å gi spesielle muligheter til å stikke seg ut for eksempel hvis noen faktisk sender inn en beviselig lab test at man får en slags høyere tittel på siden ellerno og muligens kunne ha en % score hvor mye av det man sender inn, andre brukere ser på som bra info

edit mente DRUGSdata.com
Sist endret av Bluesky_; 26. april 2022 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
11 3
Sitat av 420master Vis innlegg
Da er vel den eneste måten deres, er å gjøre det til et foretak eller organisasjon også sende inn prøver selv. Men spesielt med X selvom pillene ligner så er det veldig lett å etterligne utseende. Man har jo pill reports og selvom de er testet og godkjent så behøver det ikke være de samme pillene man har fått
Vis hele sitatet...
godt poeng. etter å lese gjennom kommentarer virker det som at dette hadde vært best. kunne gjort en kombo av det du nevnte og la brukere poste selv.

Sitat av 420master Vis innlegg
Da er vel den eneste måten deres, er å gjøre det til et foretak eller organisasjon også sende inn prøver selv. Men spesielt med X selvom pillene ligner så er det veldig lett å etterligne utseende. Man har jo pill reports og selvom de er testet og godkjent så behøver det ikke være de samme pillene man har fått
Vis hele sitatet...
Sitat av KalleKanon Vis innlegg
Meget god idé, men det avhenger av at du får en stor brukerbase brennkvikt. Hvis ikke dør siden kjappt
Vis hele sitatet...
ja må lese meg opp på marketing og slike ting hvis dette skulle bli pulblic/ mer en et skoleprosjekt

raskt spørsmål til dere som kan markedet og hvordan dette funker. er xtc og molly alltid/nesten alltid markert (har et unikt utsene) og er det flere rusmidler som er markert? basicly hadde en slik nettside funket for mer en xtc og molly?
Sist endret av emvit; 26. april 2022 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En slik nettside vil vel aldri kunne gi deg noen inntekter? Hvor skulle de komme fra i så fall?
Er du så idealistisk og/eller glad i dop at dette er noe du gladelig vil jobbe gratis med i timevis hver uke?
Trådstarter
11 3
For å være helt ærlig er det ikke penger jeg er ute etter. så på dette prosjektet som en kul måte å skaffe erfaring og å hjelpe et community. en resource som dette ville staten aldri ha settet opp selv og da må vel noen gjøre det.
har tenkt å sette in reklamer og sånt men ikke at det noen gang hadde gjort opp for timene lagt inn

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du så idealistisk og/eller glad i dop at dette er noe du gladelig vil jobbe gratis med i timevis hver uke?
Vis hele sitatet...
nå er ikke akkurat penger alt i livet. føles godt å gi tilbake til de som trenger det med enten arbeid eller donasjoner til organisjoner. Hadde vært en trist verden om alle bare tenkte på seg.
Sist endret av emvit; 26. april 2022 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av emvit Vis innlegg
For å være helt ærlig er det ikke penger jeg er ute etter. så på dette prosjektet som en kul måte å skaffe erfaring og å hjelpe et community. en resource som dette ville staten aldri ha settet opp selv og da må vel noen gjøre det.
har tenkt å sette in reklamer og sånt men ikke at det noen gang hadde gjort opp for timene lagt inn
Vis hele sitatet...
Mulig du kunne fått noen få reklamekroner fra Headshops og liknende. Men streite bedrifter vil nok ikke reklamere på slike nettsider.

Du kunne i teorien kanskje fått noe skjult spons av store dealere/importører, men da blir du fort forplikta til å juge om produktene deres. Da er vel vitsen med nettsida borte?

Egne prosjekter er bra for å få erfaring og å ha noe vise fram når man skal søke seg jobb, men jeg tror kanskje ikke jeg ville vist fram dette prosjektet på et jobbintervju.
Trådstarter
11 3
haha ja tror du tenker for dypt på det. er selfølgelig ikke en bra business ide. men ser folk som kunne fått bruk for det derfor jeg har tenkt på å gjøre dette prosjektet.
Anonym bruker
"Forelsket Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har tenkt på en lingdende ide selv, men tror det blir litt vansklig å hoste siden alle som bruker nettsiden må sikkert ha bra OPSEC tilfelle de sier for mye om en dealeren osv og kan bli tatt av snuten. (kanskje host nettsiden på TOR?)

men du kan jo altis prøve, jeg hadde hvertfall brukt en slik side siden det er så mye forskjellige i dopet til de forskjellige dealerene
Trådstarter
11 3
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
tilfelle de sier for mye om en dealeren osv og kan bli tatt av snuten. (kanskje host nettsiden på TOR?)
Vis hele sitatet...

tror ikke dealerene hadde blitt utsatt så veldig mye. produsentene derimot kunne fått tap i profit evt.
sånn som jeg har forstått det får politiet bare vite hva som er i hva og hvor utbredt de forskjellige produktene er. men vil tippe på at politiet har en hviss idee fra før av
Tripsafe, Psychonautwiki, rollsafe eller bare google "cuts in coke, cuts in heroine, cuts in speed, cuts in etc etc"
Trådstarter
11 3
denne nettsiden er mer på hva den spesielle pillen av den spesielle produsenten inneholder. spesielt med xtc er det jo forskjellige varemerker og denne nettsiden kunne blitt et slags community med folk som sier dems opplevelse med de forskjellige produktene.

dette kan hjelpe folk med dosering og å vite hvilken piller man skal holde seg unna
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Skjønner tanken bak og at det i en enklere verden hadde vært et meget bra supplement til informasjon, men, vist vi ser på det på denne måten som jeg nå skal prøve å gjøre lettleselig å forståelig, iallfall så godt det lar seg gjøre!

Jeg leser meg opp på fremgangsmåten for å lage knips, og videre, kjøper 50gram med MDMA krystaller av god kvalitet, ett godt brukende bindemiddel, evt. farge til å tilsette blandingen og en helt grei presse og pilleform/die med ett helt sykt kult "stamp".

Jeg knuser opp krystallene helt optimalt, og blander det sånn at hver eneste pille inneholder eksakt 200mg MDMA og respektive bindemidler, ingen speed eller noe annet.

En annen får en lignende idé, kjøper eksakt samme form/die med det samme trykket som jeg bruker, og det samme fargemiddelet. Personen har ikke lest annet enn Donald Duck hele sitt liv og har ett ønske om å tjene penger. Penga strekker ikke til, så det blir med 10g MDMA, og 50g amfetamin. Mulighetene vil også ha det til at han får en grei mengde med noe ingen aner hva er, bare at det gir ruseffekt.

Så ender det med salg for oss begge, og noen får mine nøye doserte ecstasy/knips, mens andre får, i teorien, det som kan være hva som helst, men det er eksakt likt utseende, farge og vekt er også helt likt som "mine" knips.

Da kommer vi til problemet.

Du får info til siden din av noen som utelukkende har hatt tilgang til mitt produkt og skriver etter den erfaringen.

Det kan jo bli ganske farlig etterhvert, da noen bruker siden din som referanse og har anskaffet seg helt andre knips en det som er opplyst om på siden og doserer etter den informasjonen, siden "det er de samme" knipsa.

Synest som sagt at tanken er meget god, men det blir det samme som ecstasy-tråden her på bruket, du har absolutt ingen sikkerhet for at det er samme knips som i tråden, selv om den er identisk lik.

Det foregår i mye større skala enn det jeg skisserer her, men det er rett å slett ikke noe som kan bli brukt som en guide, uansett om det gjelder styrke eller virkestoff.

Håper allikevel du får til noe med ideen, og at du "motbeviser" meg, vi bør/må absolutt ha mer informasjon ut til folket når det gjelder stoff generelt!

Stå på!