Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3219
Godfolk!

Da min mac mini 2013 synger på sitt siste vers er det på tide å gå til innkjøp av en ny mediesenter-PC. Maskinen skal stå tilkoblet TV i stuen og vil ikke bli belastet de store oppgaven. Kodi, streaming av video, torrents. osv. Jeg har ikke vært oppdatert på hva slags hardware som duger siden 496 DX2 var det hottestel, så her trenger jeg hjelp.

Maskinen bør ikke være så mye større enn den mac minien jeg allerede har. Helst vifteløs, men kan godta svært stille vifter. Jeg har bygd endel selv før, men denne gangen håper jeg på en ferdig pakke. Kunne kjøpt en ny mac mini, men prisene er jo tullete og i tillegg har jeg litt blandet erfaring med linux på mac. Fordelen med mac er utseende. Jeg har ingen planer om å kjøpe noe som ser ut som en kjøretur på reeperbahn.

Noe jeg håper er mulig, men som jeg ser ikke så mange har som alternativ er mulighet for å sette inn en 2,5" hdd i tillegg. M.2 1TB er relativt dyrt.

Jeg har sett på litt av hvert. Problemet mitt er å s hvor man får mest for pengene... Så langt er det disse som stikker seg ut:

https://www.komplett.no/product/1153...ubi-5-mini-pc#

https://www.komplett.no/product/1154...-frost-canyon#

Såh. Hva sier dere? Tips til alternativer? Hvilke prosessorer er hotte?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Budsjett? Du lenker til 5k og 7k. Hva er maks?
- Hvor mange enheter, hva for en bitrate, hvilke oppløsninger?
NUC er fine bokser til slikt. Mac Mini er ikke noe alternativ etter Apple fikk en eller annen sinnslidelse og kutta ut de billigste modellene.

Om den bare skal stå i tv-benken til småting kan du like gjerne kjøpe den med i3 CPU. Begge har UHD Graphics 620 uansett.

https://www.komplett.no/product/1154...-frost-canyon# denne har både m2-slot og 2.5" sata. Kjøp en mindre m2 ssd til os og en større disk/ssd til hjemmefilmene
Sitat av Jonta Vis innlegg
- Budsjett? Du lenker til 5k og 7k. Hva er maks?
- Hvor mange enheter, hva for en bitrate, hvilke oppløsninger?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt på nett med hva du mener med enheter og bitrate. Som sagt, det er lenge siden jeg kunne slike ting. gjetter på at 80% av bruken er streaming av netflix / NRK ol. Da er vel uansett ikke oppløsningen akkurat 4k. Er på jakt etter bang for bucks. Jeg tenker at 7k er omtrent det jeg er villig til å gi, men kommer jeg billigere unna er det gull.

Sitat av liasis Vis innlegg
NUC er fine bokser til slikt. Mac Mini er ikke noe alternativ etter Apple fikk en eller annen sinnslidelse og kutta ut de billigste modellene.

Om den bare skal stå i tv-benken til småting kan du like gjerne kjøpe den med i3 CPU. Begge har UHD Graphics 620 uansett.

https://www.komplett.no/product/1154...-frost-canyon# denne har både m2-slot og 2.5" sata. Kjøp en mindre m2 ssd til os og en større disk/ssd til hjemmefilmene
Vis hele sitatet...
Den var faen meg fin! Fikk ikke med meg at det var noen som også hadde brønn til 2,5"

Mac mini er ikke aktuelt lenger nei. De var geniale for noen år siden, men med prisnivået og manglende mulighet for å oppgradere selv har de spilt seg ut for min del. Den du lenket til har jeg ikke lagt merke til før.

Hva må jeg holde på med for at det skal være noe vits med i7? Den er jo nesten dobbelt pris av i3-modellen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Enheter og bitrate: Du trenger mer guffe om du har 12 enheter enn om du har 1. Bitrate = hvor mange bits som skal dyttes per sekund. 12 4K-streams trenger mer guffe enn 12 1080-streams
Sitat av Jonta Vis innlegg
Enheter og bitrate: Du trenger mer guffe om du har 12 enheter enn om du har 1. Bitrate = hvor mange bits som skal dyttes per sekund. 12 4K-streams trenger mer guffe enn 12 1080-streams
Vis hele sitatet...
Forstår jeg ham riktig er det en mediaavspiller han er ute etter, ikke en mediaserver, altså bare 1 enhet.
Sist endret av steili; 14. mai 2020 kl. 17:59.
Kan jeg foreslå en nvidia shield tv? Du kan vel i teorien bruke bittorrent på den, dog noe knotete. Det du derimot kan er å kjøre plex/kodi-server, streame 4k, støtter dolby atmos, hdr 10 og dolby vision, plugge i ekstern usb-harddisk etcetc. Apper for de fleste streamingtjenester finnes også.
Slenger meg på Nvidia Shield som streamingboks. Så kan du streame media fra en annen PC i huset.
Sett sammen en ryzen 3400g i fractal design era itx kabinettet.
Så har du mulighet til å legge med et skjermkort senere vist det skulle bli aktuelt veldig pene kabinetter syns jeg.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hva må jeg holde på med for at det skal være noe vits med i7? Den er jo nesten dobbelt pris av i3-modellen.
Vis hele sitatet...
flere kjerner er fint for å kjøre mange ting samtidig. For å spille av media, Kanskje kjøre en plex-sak og laste ned torrents er det fort bortkastede penger

Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Sett sammen en ryzen 3400g i fractal design era itx kabinettet.
Så har du mulighet til å legge med et skjermkort senere vist det skulle bli aktuelt veldig pene kabinetter syns jeg.
Vis hele sitatet...
De er fine, enig i det. Men prisen blir fort den samme eller høyere enn for en NUC. Mulig jeg som er dårlig til å lete opp mini-itx hk for AMD for å gjøre det billigst mulig. Det var også et poeng fra Halalgeir å få noe mest mulig ferdig

Sitat av Ozma Vis innlegg
Slenger meg på Nvidia Shield som streamingboks. Så kan du streame media fra en annen PC i huset.
Vis hele sitatet...
Så lenge du har en annen pc stående er shield brillefine, men ikke alle familiefedre har jo slikt
Så lenge du har en annen pc stående er shield brillefine, men ikke alle familiefedre har jo slikt
Vis hele sitatet...
Vel selv de uten en ekstra pc stående vil jo fint kunne bruke Nvidia Shield. Det er jo flere usb porter og noen av de har vel også sd kort slot. Så da er det jo bare å plugge inn disker med serier og filmer, samt musikk på. Shield har jo faktisk en fjernkontroll som er rask og responsiv nok til at det er greit nok å bruke. Ikke like responsivt som å kjøre en dedikert media-avspiller pc, og med litt færre muligheter og med flere begrensninger enn pc. Men Shield er billig og bra løsning som virker selv uten ekstra pc.