Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2500
Datamaskin er livet, og de eldste delene på min nåværende er rundt 10 år gammel, så da tenkte jeg å sette sammen en som kan brukes til alt jeg ønsker å gjøre på data i de påfølgende 6+ år, som:

* Spille krevende spill i 4k, eventuelt 1440p
* Tegning i photoshop
* Moddet minecraft-server i bakgrunnen av andre prosesser
* Se film i 4k
* Chrome-browsing med uforsvarlig mange faner
* Kanskje videoredigering etterhvert
* Kanskje 3D-rendering etterhvert

Det jeg prøver å få til er en PC som både er kraftig, produserer lite støy, ikke tar unødvendig stor plass og likevel har greie temperaturer. Hvis den duger bra og holder i mange år, så er den nok verdt det den vil koste, tenker jeg.

Her er en liste over delene som virker lovende så langt.

Har allerede denne TV-en, som jeg tenkte å bruke som skjerm mesteparten av tiden

Noe jeg ikke har sett på enda er kabinettvifter.

Er det lurt å ha dedikert SSD til kun operativsystem?
Burde jeg heller gå for ECC-ram?
Er det noe jeg har oversett?

Setter pris på innspill.
ser greit ut, og vil anbefale å ha en SSD til operativsystemet for å få de ekstra sekundene på oppstarten
Noen av tankene bak komponentene jeg vurderer:

Prosessor: AMD Ryzen 9 3900X
Ryzen skal overgå tilsvarende Intel-prosessorer nå for tiden. Dessuten er denne på tilbud.

Hovedkort: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
Nytt chipset, ok kjøleribber med mulighet til å kontrollere/slå av innebygd vifte i bios.

Ram: Corsair Vengeance DDR4-3600 RGB Pro 64 GB
Maksimal mengde 3600 ram, og RGB har samme pris som uten i denne butikken.

Ssd: Intel 660p Series 2.048 TB M.2-2280 NVME
God benchmark i forhold til pris, og god størrelse.

Grafikkort: PowerColor Radeon RX 5700 XT 8 GB Red Devil
Beste kjøler på en 5700 XT, og passer til TV-en min som er freesync-kompatibel.

Kabinett: Streacom DA2 Mini ITX
Minste kabinett jeg kunne finne med plass til grafikkortet over. Ser greit ut.

Psu: Corsair SF 600W 80+ Platinum Fully Modular
Sikkert grei SFF strømforsyning til grei pris.

Dette tror jeg skal ende opp på rundt 26000 tilsammen.
Sist endret av DatamasterPro; 11. april 2020 kl. 19:13.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ja, det der er et ganske bra oppsett. Burde vare ei god stund og eneste er vell skjermkortet som kan byttes etterhvert.
Vil jeg merke forskjell på 18CL ram og 16CL ram? Jeg kunne gått for disse hvis det er verdt å betale rundt 600 kr ekstra for det.
Sitat av DatamasterPro Vis innlegg
Vil jeg merke forskjell på 18CL ram og 16CL ram? Jeg kunne gått for disse hvis det er verdt å betale rundt 600 kr ekstra for det.
Vis hele sitatet...
Det viktigste med rammen er hvilken die de har, tipper begge du vurderer har Micron E-die som fynker veldig bra til ryzen, så bruker du ryzen dram calculator og plotter inn verdiene, det kan gi opptil tosiffra prosent bedre ytelse i mange spill og enkelte apps.
Vil nok slite i 4k med det skjermkortet, men det er jo bare å bytte ut etterhvert som det kommer kraftigere kort.