Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  152 40438
God når det gjelder
Carmex's Avatar
http://www.ta.no/nyheter/article7266605.ece

Her kan man lese, samt se en video av Ingunn Sigurdsdatter som nekter politi og mattilsyn adgang til hjemmet sitt.

Personlig synes jeg dette er litt gøy, men ser ikke at det kommer til og fungere i det lange løp.

Hva tror dere, er det bare å "melde seg ut" av staten så kan man gjør som man vil?
Jeg synes det er sløvt. Jeg har også vært borti folk som har prøvd dette. Prosjektet ble avsluttet da vedkommende måtte søke dagpenger hos NAV da han ble arbeidsledig og personlig konkurs.

Dessuten er det enkelte ting som er lovbestemt å delta i fellesskapet med. Har du bil, må du betale veiavgift. Dersom du ikke gjør det, blir det rettslig forfølgelse. Og dersom vi ser på det å kjøre bil som en frihet man vil gjøre, men betaler samtidig veiavgiften, er hele greia like inkonsekvent og kvalmt som personen selv.

Man kan føle seg fri selv om man er en del av et samfunn.
Haha artig film, dette er ikke aprilsnarr da?
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Haha artig film, dette er ikke aprilsnarr da?
Vis hele sitatet...
nei, det er en gammel sak. Er ganske lenge siden hun gjorde dette, og det kom da i nyhetene. Googler du finner du nok fort navnet hennet igjen.

Tingen er at ho ikke bare man melde seg ut av samfunnet, ting fungerer ikke på den måten. Så det handler jo bare om at ho tar et standpunkt for sine meninger - og de kan man mene hva man vil om. Men i saken som blir tatt opp her er det jo ikke noe spesielt, ho er på sin private eiendom - og mattilsynet ønsker å få tilsyn her, noe hun nekter. Og uten en rettslig kjennelse kan de ikke ta seg inn uten hennes samtykke, så da kommer de ingen vei. Dette er noe som gjelder alle.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:19.
Sitat av etse Vis innlegg
Men i saken som blir tatt opp her er det jo ikke noe spesielt, ho er på sin private eiendom - og mattilsynet ønsker å få tilsyn her, noe hun nekter. Og uten en rettslig kjennelse kan de ikke ta seg inn uten hennes samtykke, så da kommer de ingen vei. Dette er noe som gjelder alle.
Vis hele sitatet...
Hun lanserer konseptet sitt, til tross for sin "frigjorthet", som en bedrift som produserer og distribuerer mat. Vil i den sammenheng tro at loven om matproduksjon og mattrygghet (Matloven) blir gjeldende.
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-12-19-124

Sitat av Matloven
§13 Adgang til sted, bistandsplikt, prøveuttak mv.
Virksomheten skal gi tilsynsmyndigheten uhindret adgang til sted eller lokale der det foregår aktivitet omfattet av loven, slik at tilsynsmyndigheten kan foreta nødvendige undersøkelser. Utenlandske inspektører kan delta i inspeksjoner mv. når det er nødvendig for å ivareta Norges internasjonale forpliktelser.

Virksomheten skal vederlagsfritt stille nødvendige lokaler, inventar, arbeidshjelp og redskaper til disposisjon for utøvelse av tilsynet og ellers være behjelpelig og legge til rette for tilsynet.

Virksomheten skal på anmodning fra tilsynsmyndigheten vederlagsfritt avgi nødvendig prøvemateriale eller resultater av gjennomførte analyser.
Vis hele sitatet...
Så vil i dette tilfellet fastslo at hun er langt ute og kjører.
Men hva er vitsen å nekte mattilsynet adgang om hun ikke har noe å skjule?
Hun demonstrerer sin frigjorthet og kjemper av et ungdommelig (Eller infantilt?) rebelskt utgangspunkt og prinsipp.
Sist endret av PairADice; 1. april 2014 kl. 12:08.
Har hun gått for lenge uten oppmerksomhet nå? Det er vel fastslått så til de grader ettertrykkelig at hun er helt og holdent på bærtur. Jeg er nesten litt overrasket over at mediene fortsatt biter på.
Hun måtte selvfølgelig være religiøs
Som etse sier, er ikke dette noe man kan gjøre. Det er altså en anakronisme, det har nemlig alltid, før i dagens samfunn, vært mulig å si opp samfunnskontrakten, i verste fall reise vekk fra en jurisdiksjon som ikke som idag er ubegrenset.

Personlig synes jeg det er ganske merkelig at hun vil dette, i Norge er hun et fritt menneske, som dog selvfølgelig må være med og bidra som alle andre hvis vi skal kunne hjelpe henne hvis det trengs.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
så søtt, hun ønsker å melde seg ut av samfunnet, velferdsgoder og norge, men lån på huset sitt har hun ingen problem med å ta opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Penina Vis innlegg
Personlig synes jeg det er ganske merkelig at hun vil dette, i Norge er hun et fritt menneske, som dog selvfølgelig må være med og bidra som alle andre hvis vi skal kunne hjelpe henne hvis det trengs.
Vis hele sitatet...
Ho har lese for mykje amerikansk høgreekstrem freeman of the land-litteratur. Og ting som er tvilsomt etter amerikansk jus vert ikkje mindre tvilsomt når ho forsøker å nytte nøyaktig samme argumenta i eit heilt anna rettssystem...

Ho framstår som nyttig idiot, som lar seg utnytte slik at dei som sel FoTL-litteratur kan selje meir, og vise til suksesser. For definisjonen på suksess i den leiren ser ut til å vere mediemerksemd, og at ein helst ikkje er fengsla for forsøket sitt.
Regner da med at hun ikke bruker veier eller fortauer, da dette er forbeholdt medlemmer av samfunnet. For ikke å snakke om NRK, politi og helsevesen.
Haha, se her ja. Det er jo samme karen som var i fokus her på forumet for litt tid siden. -> http://www.youtube.com/user/MareMara13/videos
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ho har lese for mykje amerikansk høgreekstrem freeman of the land-litteratur.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke hun er spesielt intelligent. Og hun kommer vel løpende tilbake (jeg vet ikke hvordan den norske stat reagerer på slikt - noen som vet?) etterhvert når hun innser hvor fåfengt prosjektet hennes er. Og det er det tristeste av alt.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Regner da med at hun ikke bruker veier eller fortauer, da dette er forbeholdt medlemmer av samfunnet. For ikke å snakke om NRK, politi og helsevesen.
Vis hele sitatet...
Har lyst til å understreke dette innlegget, så folk som leser tråden ikke får det intravenøst, men ser hva som egentlig står her.
Sist endret av exocytose; 1. april 2014 kl. 13:32.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Regner da med at hun ikke bruker veier eller fortauer, da dette er forbeholdt medlemmer av samfunnet. For ikke å snakke om NRK, politi og helsevesen.
Vis hele sitatet...
Men folk som er på besøk i landet får da lov til å bruke de tingene? Hun er vel besøkende etter hun går ut fra huset sitt?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men folk som er på besøk i landet får da lov til å bruke de tingene? Hun er vel besøkende etter hun går ut fra huset sitt?
Vis hele sitatet...
De må betale for seg. Men det ligger noen begrensede rettigheter i EØS avtalen. Alternativt er det reiseforsikringen som betaler for slikt.
Sitat av Cikey Vis innlegg
De må betale for seg. Men det ligger noen begrensede rettigheter i EØS avtalen. Alternativt er det reiseforsikringen som betaler for slikt.
Vis hele sitatet...
Åja, men har hun lov til å selge til samfunnet uten å bli sjekket opp av staten? Kan hun ta huset og erklære selvstendighet slik at huset blir et eget "land"? Gir jo ingen mening at det skulle være lov.
Nei, alle som selger næringsmidler må selvsagt være forberedt på inspeksjon fra mattilsynet, noe annet skulle bare mangle.

Om hun på en eller annen måte fikk aksept på at hun og huset hennes ikke lengre var en del av Norge ville hun fått en betydelig større papirmølje for å "importere" ferske matvarer for salg.
Dette prosjektet begynte som uvitenhet, og har nå tydeligvis gått over i sinnslidelse. Media burde skjønne at denne personen må beskyttes mot seg selv.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Regner da med at hun ikke bruker veier eller fortauer, da dette er forbeholdt medlemmer av samfunnet. For ikke å snakke om NRK, politi og helsevesen.
Vis hele sitatet...
Altså, la meg først fastslå at dama sysler med pseudojus og er klin sprø. Dersom hun mot formodning hadde rett i sitt forkvaklede syn på myndighetene, så ville de gitt en lang f*** i hennes selvoppnevnte 'rettigheter' og gjort hva pokker de ville uansett. Hun er ikke bare på bærtur; hun er på dodojakt i Antarktis.

Nå, det sagt - dersom man ikke anerkjenner statens legitimitet, så er det opplagt at man heller ikke anerkjenner statens eierskap til veier og infrastruktur. Jeg ser mange feilslutninger i damas logikk, men at hun bor hvor hun vil og går hvor det passer henne er ikke en av dem.
artig skrulling. Hun tar gladelig imot penger fra Nav men vil ikke betale skatt til det samme landet hun har fått pengene fra (og meldt seg ut ifra)


"Ett år etterpå fikk jeg et brev fra Nav om at jeg måtte tilbakebetale 482.000 kroner - omtrent dobbelt så mye som jeg hadde fått utbetalt. 40 prosent av dette var skatt, og en stor del var påslag som hadde kommet i etterkant. "

http://www.side2.no/3670793.html
Sitat av Ruh Vis innlegg
artig skrulling. Hun tar gladelig imot penger fra Nav men vil ikke betale skatt til det samme landet hun har fått pengene fra (og meldt seg ut ifra)


"Ett år etterpå fikk jeg et brev fra Nav om at jeg måtte tilbakebetale 482.000 kroner - omtrent dobbelt så mye som jeg hadde fått utbetalt. 40 prosent av dette var skatt, og en stor del var påslag som hadde kommet i etterkant. "

http://www.side2.no/3670793.html
Vis hele sitatet...
Jeg liker kommentaren fra samme artikkel

- Vi tror bankene låner oss penger de har fra før når vi får lån, men faktum er at vi ikke får en eneste krone. Gjennom dobbelt bokholderi, som ikke er lov, konverterer banken lånesøknaden vår om til et lån. Lånesøknaden er sjekken som finansierer lånet. Denne praksisen er ulovlig, og den er årsak til inflasjon, arbeidsledighet og at land som Hellas og Spania går dukken.Denne praksisen er bare mulig fordi den støttes av domstoler og stat.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller ikke akkurat en hemmelighet at bankene ikke har all likviditet tilgjengelig som de låner ut. Det nye Basel III direktivet setter en grense på rundt 7,5 % (med justering for risiko) om jeg husker korrekt.

- Hvor hun blant annet hevder at det dobbelte bokholderi er ulovlig. Som er et regnskapsprinsipp som har blitt benyttet i mange hundre år (debit/kredit) og stammer fra Italia.

- Det kan vel argumenteres for at bankenes opptagelse av for store risikofylte posisjon og for lite likviditet i forhold til dette før finanskrisen er mye av grunnen til at det gikk som det gikk.

Men at dette er hovedgrunnen til inflasjon er bare svada. Inflasjon regnes uansett av de fleste som positivt (i moderate former) da det gir incitament til investeringer fremfor at alle skal spare.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Har hun gått for lenge uten oppmerksomhet nå? Det er vel fastslått så til de grader ettertrykkelig at hun er helt og holdent på bærtur. [COLOR="RoyalBlue"]Jeg er nesten litt overrasket over at mediene fortsatt biter på.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Mediene biter på alt som kan generere klikk.

Det er en generelt fullstendig begredelig nivå på journalistikken og media per dags dato. Og så er jo dette også en lokal jallaavis sikkert, med jallanyheter. Mulig også aprilspøk.

Dama fortjener for Guds skyld oppmerksomheten hun får. Obs IKKE mente jeg...
Sist endret av aeon_illuminate; 1. april 2014 kl. 16:17.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvis hun henger med han der Muhammed-eller hva han heter, så tviler jeg på at hun er særlig god i hodet. Han støtter jo både Breivik og mye annet rart, og jeg tviler ikke på at hun er med han på det. Like barn leker best.
mange som prøver å rømme samfunnet, og det skjønner man jo godt, egentlig. Dessverre går det sjeldent bra, da samfunnet vårt er over alle bredder og kanter i dag. There is no way out - med mindre du er villig til å bo i skogen med en børse, kaffekanne, jaktkniv og fiskestang.

Du har et personnummer, du har skatt du skal betale, du har jobb du skal gjøre, og du skal lukke kjeften din, jævla arbeider.
Sist endret av Dagdriver; 4. april 2014 kl. 02:03.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Ser det er veldig mange her som regner det som ekvivalent å melde seg ut av staten Norge (eller rett og slett bare påpeke at man aldri har meldt seg inn i noen slik organisasjon), og å melde seg ut av samfunnet. Dette er selvfølgelig riv ruskende galt, og kunne ikke vært lengre fra sannheten. Støtter helt og holdent hennes forsøk på å melde seg ut av et lovverk hun overhodet ikke har gått med på å følge, selv om hun ikke vil komme veldig langt når folk sine holdninger generelt er så primitive som de er per dags dato.

Dette er svært trist, da alt hun forsøker er å delta i samfunnet på en fredelig og frivillig basert måte, heller enn å leve på premissene til en gruppe mennesker som forteller henne hva hun skal og ikke skal gjøre via trusler som vold/innesperring.
Sist endret av AXiMe; 4. april 2014 kl. 03:28.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Ser det er veldig mange her som regner det som ekvivalent å melde seg ut av staten Norge (eller rett og slett bare påpeke at man aldri har meldt seg inn i noen slik organisasjon), og å melde seg ut av samfunnet. Dette er selvfølgelig riv ruskende galt, og kunne ikke vært lengre fra sannheten. Støtter helt og holdent hennes forsøk på å melde seg ut av et lovverk hun overhodet ikke har gått med på å følge, selv om hun ikke vil komme veldig langt når folk sine holdninger generelt er så primitive som de er per dags dato.

Dette er svært trist, da alt hun forsøker er å delta i samfunnet på en fredelig og frivillig basert måte, heller enn å leve på premissene til en gruppe mennesker som forteller henne hva hun skal og ikke skal gjøre via trusler som vold/innesperring.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du man kan være en aktiv del av et samfunn samtidig som man benekter alle funksjoner som holder samfunnet sammen?

Når hun for eksempel ønsker å livnære seg ved å selge vårruller, men ser på det som et ekstremt overgrep av mattilsynet vil kontrollere produksjonslokalene. Det rimer hverken med fornuft eller logikk.

Hva om alle som produserte mat valgte å gjøre det samme? Hvordan ville det da gå med samfunnet? Det er sikkert ingenting galt med hennes vårruller, men hvordan skal samfunnet kunne være trygt om man kan velge fritt hvorvidt man vil følge lover og regler eller ikke?

Verd å aktivt melde seg ut at samfunnets lover og regler melder man seg også ut av samfunnet.
Er det hun som skrev brev til Norges konge og leverte fra seg førerkort og sånn til en lokal politistasjon?
Det er jo egentlig ikke noe galt, egentlig.....Bare at da skal du være 100% uavhengig av samfunnet, det og nave er en del av samfunnet. Dessuten må du bo ett sted der det er internasjonalt farvann og ikke i leiligheten som er en del av samfunnet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Squidcloud Vis innlegg
Er det hun som skrev brev til Norges konge og leverte fra seg førerkort og sånn til en lokal politistasjon?
Vis hele sitatet...
Jepp. En ting er sikkert, logikk og sunn fornuft var aldri en del av hennes vokubalar.
Mediene biter ikke på, det er en journalist fra Telemarksavisa som er best buddies med Røiseland, og han støtter henens sak 100% og bruker jobben sin til å fremme henne så mye han slipper unna med, han er langt innpå konspisiden av virkeligheten selv..

Forøvrig er Røiseland tidligere medleder av Vaksineaksjonen(med skurken og holocaustbenekteren Kjetil Dreyer bla ) og har tidligere skrevet artikler for Nyhetsspeielt , hun var og med i trygdekontorets konspirasjonspesial, en episode jeg anbefaler alle å se , om enn for å få seg en god latter.

De ytterliggående konspirasjonsmiljøene i Norge støtter henne selvfølgelig (I Lyskilden og Fri Presse i all hovedsak) så hun er et ganske kjent fjest rundt om om man følger lit med på det miljøet der..
Om hun har meldt seg ut så regner jeg ikke med at hun benytter seg av kloakk, vann og strømtilførsel. Eller er det bare krav og plikter hun vil unnslippe.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvordan mener du man kan være en aktiv del av et samfunn samtidig som man benekter alle funksjoner som holder samfunnet sammen?

Når hun for eksempel ønsker å livnære seg ved å selge vårruller, men ser på det som et ekstremt overgrep av mattilsynet vil kontrollere produksjonslokalene. Det rimer hverken med fornuft eller logikk.

Hva om alle som produserte mat valgte å gjøre det samme? Hvordan ville det da gå med samfunnet? Det er sikkert ingenting galt med hennes vårruller, men hvordan skal samfunnet kunne være trygt om man kan velge fritt hvorvidt man vil følge lover og regler eller ikke?

Verd å aktivt melde seg ut at samfunnets lover og regler melder man seg også ut av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Fullstendig uenig i at staten har noen som helst funksjon for å holde samfunnet sammen, du gjør fremdeles den filosofiske feilen å gå ut ifra at staten og samfunnet på noen måte er ekvivalente.

Det er absolutt et overgrep av mattilsynet å gjøre noe slikt, men dette er bare ett av alle overgrepene statlige institusjoner gjør i folk sine liv på daglig basis. Hvis to parter ønsker å handle med hverandre, som for eksempel ved å kjøpe/selge vårruller, så er dette ingen andre sin sak enn de involverte partene.

Uten staten vil vakthundorganisasjoner, som mattilsynet forsøker å fremstå som en form for, naturlig komme frem som en følge av de fleste mennesker sitt ønske om mat som er trygg å spise, men vil selvfølgelig aldri kunne tvinge seg på matprodusenter (matprodusenter som ikke lar seg kontrollere av slike organisasjoner vil selvfølgelig miste alle kunder som kun kjøper kontrollert mat, men det bør åpenbart være deres eget valg). Dette åpner for konkurranse om å kontrollere mat på best mulig måte for forbrukere, og ikke minst for frivillig interaksjon mellom mennesker, heller enn tvungen.
Btw, så er det helt erketypisk liberalistisk (evt libertariansk som de kaller det i USA, der denne bevegelsen har sitt opphav fra og der den visse steder dyrkes som en religion og ikke bare en ideologi) bullshitsvada at man kan "melde seg ut av samfunnet" og leve fullstendig på egen hånd.
Mennesker er sosiale dyr og lever i større eller mindre samfunn, ..itillegg til at de samtidig krever en god del individuelt/personlig rom innenfor rammen av samfunnet deres. Dét har liberalistene glemt.

Forøvirg tror jeg det Ramaskrik sa på forrige side er riktig, dama her har skremmende tegn på sinnslidelse. Disse er ennå nokså subtile, men de er der hvis du ser på reaksjonsmønstret hennes. Isolasjon og mangel på kontakt med "vanlige" gjør sitt...
Sist endret av aeon_illuminate; 6. april 2014 kl. 05:17.
https://www.youtube.com/watch?v=EOO_SxwhUqg


I rest my case. Både han og hun er jo spinne hakke helvettes gal. Har fått meg en god latter av den Youtube-kanalen hans!
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Btw, så er det helt erketypisk liberalistisk (evt libertariansk som de kaller det i USA, der denne bevegelsen har sitt opphav fra og der den visse steder dyrkes som en religion og ikke bare en ideologi) bullshitsvada at man kan "melde seg ut av samfunnet" og leve fullstendig på egen hånd.
Mennesker er sosiale dyr og lever i større eller mindre samfunn, ..itillegg til at de samtidig krever en god del individuelt/personlig rom innenfor rammen av samfunnet deres. Dét har liberalistene glemt.

Forøvirg tror jeg det Ramaskrik sa på forrige side er riktig, dama her har skremmende tegn på sinnslidelse. Disse er ennå nokså subtile, men de er der hvis du ser på reaksjonsmønstret hennes. Isolasjon og mangel på kontakt med "vanlige" gjør sitt...
Vis hele sitatet...
Som jeg nå har påpekt flere ganger, så er det ingen som snakker om å melde seg ut av samfunnet, men om å melde seg ut av staten (eller snarere poengtere at man aldri har meldt seg inn i staten til å begynne med).

Samfunnet er jo nettopp det frivillige samarbeidet mellom mennesker som hender nettopp fordi man gjensidig tjener på det, og har overhodet ingenting med staten å gjøre.

Å si at folk viser tegn på sinnslidelse fordi de ikke oppfører seg på måter man selv finner akseptabelt synes jeg dessuten er svært forkastelig, tenk om alle skulle gått rundt og rakket ned på hverandre på den måten fordi vi er forskjellige fra hverandre.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
https://www.youtube.com/watch?v=EOO_SxwhUqg


I rest my case. Både han og hun er jo spinne hakke helvettes gal. Har fått meg en god latter av den Youtube-kanalen hans!
Vis hele sitatet...
Det er er noe av det sykeste jeg har sett! Made my day

Hvorfor ikke de folka her bor langt uti skauen vet jeg ikke, det er der de hører hjemme..
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Fullstendig uenig i at staten har noen som helst funksjon for å holde samfunnet sammen, du gjør fremdeles den filosofiske feilen å gå ut ifra at staten og samfunnet på noen måte er ekvivalente.
Vis hele sitatet...
Staten får sin legitimitet fra samfunnet. Å påstå at staten ikke har noen som helst funksjon i forhold til å holde samfunnet sammen er så naivt / ignorant at det ikke en gang er verdt å kommentere.

Uten statens lover og regler, goder i form av helsevesen / trygdeordninger etc og trygghet / beskyttelse (fra blant annet mattilsynet) ville samfunnet slik vi kjenner det i dag falt sammen.


Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det er absolutt et overgrep av mattilsynet å gjøre noe slikt, men dette er bare ett av alle overgrepene statlige institusjoner gjør i folk sine liv på daglig basis. Hvis to parter ønsker å handle med hverandre, som for eksempel ved å kjøpe/selge vårruller, så er dette ingen andre sin sak enn de involverte partene.
Vis hele sitatet...
At mattilsynet fører tilsyn med de som vil leve av å selge mat til resten av samfunnet kan på ingen måte ses på som et overgrep, det er en absurd tanke. Og du må gjerne forsøke å forklare / forsvare hvordan dette er et overgrep, eventuelt hvilke andre overgrep statlige organisasjoner gjør daglig.



Sitat av AXiMe Vis innlegg
Uten staten vil vakthundorganisasjoner, som mattilsynet forsøker å fremstå som en form for, naturlig komme frem som en følge av de fleste mennesker sitt ønske om mat som er trygg å spise, men vil selvfølgelig aldri kunne tvinge seg på matprodusenter (matprodusenter som ikke lar seg kontrollere av slike organisasjoner vil selvfølgelig miste alle kunder som kun kjøper kontrollert mat, men det bør åpenbart være deres eget valg). Dette åpner for konkurranse om å kontrollere mat på best mulig måte for forbrukere, og ikke minst for frivillig interaksjon mellom mennesker, heller enn tvungen.
Vis hele sitatet...
At folk flest ønsker å kjøpe trygg mat kan vi være enige om, men det er ikke det jeg bekymrer meg for. Men uten et mattilsyn ville produsenter av mat være fristet til å ta snarveier og produsere utrygg / farlig mat. Derfor har vi et mattilsyn, og de gjør bare den jobben de er satt til å gjøre.

Staten (og mattilsynet spesifikt i denne saken) får sin legitimitet av samfunnet (les: borgerne) og derfor kan ikke Ingunn eller andre som tenker som henne "melde seg ut av staten" og hevde statlige retningslinjer som "overgrep" uten å også melde seg ut av samfunnet.
Ørene mine blør etter å ha hørt på smattingen til han som filmer med headset.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
AXiMe: Du ser ut til å se for deg ett utopia, hvor ingen ønsker å skade andre, eller gjøre ting kun for profitt. Staten er absolutt nødvendig med mindre alle blir enige om å samarbeide og være snille (noe som ikke blir å skje). Hvordan mener du vi skal løse dette problemet?
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Staten får sin legitimitet fra samfunnet. Å påstå at staten ikke har noen som helst funksjon i forhold til å holde samfunnet sammen er så naivt / ignorant at det ikke en gang er verdt å kommentere.

Uten statens lover og regler, goder i form av helsevesen / trygdeordninger etc og trygghet / beskyttelse (fra blant annet mattilsynet) ville samfunnet slik vi kjenner det i dag falt sammen.
Vis hele sitatet...
Igjen, fullstendig uenig. Staten får sin legitimitet fra de menneskene i samfunnet som faktisk anerkjenner den som organisasjon, det endrer overhodet ikke på det faktum at det kun er en organisasjon, og ikke har noe som helst med samfunnet som helhet å gjøre.

Samfunnet springer som tidligere nevnt ut ifra menneskers frivillige samarbeid for gjensidig fortjeneste, noe som veldig lett kan forklares fra et økonomisk perspektiv, og har ingenting med eksistensen av en stat å gjøre.

Alt du gjør er å komme med en påstand, fullstendig uten å argumentere for den, når du sier at samfunnet ville falt sammen uten en stat. Jeg vil snarere tvert imot hevde at staten kun har negativ innvirkning på samfunnet, og at vi kunne hatt det langt bedre uten noen stat.


Sitat av Cikey Vis innlegg
At mattilsynet fører tilsyn med de som vil leve av å selge mat til resten av samfunnet kan på ingen måte ses på som et overgrep, det er en absurd tanke. Og du må gjerne forsøke å forklare / forsvare hvordan dette er et overgrep, eventuelt hvilke andre overgrep statlige organisasjoner gjør daglig.
Vis hele sitatet...
Alt du gjør her er å si at jeg kommer med en "absurd tanke". Jeg forklarte deg i detalj hvorfor dette er et overgrep, og hvordan dette ville blitt løst langt bedre, og frivillig basert, uten noen stat. Alle inngrep staten gjør overfor mennesker som ikke gjør noe annet enn å samhandle frivillig med andre mennesker er overgrep, og ikke bare unødvendige, men direkte skadelige for samfunnet.


Sitat av Cikey Vis innlegg
At folk flest ønsker å kjøpe trygg mat kan vi være enige om, men det er ikke det jeg bekymrer meg for. Men uten et mattilsyn ville produsenter av mat være fristet til å ta snarveier og produsere utrygg / farlig mat. Derfor har vi et mattilsyn, og de gjør bare den jobben de er satt til å gjøre.

Staten (og mattilsynet spesifikt i denne saken) får sin legitimitet av samfunnet (les: borgerne) og derfor kan ikke Ingunn eller andre som tenker som henne "melde seg ut av staten" og hevde statlige retningslinjer som "overgrep" uten å også melde seg ut av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte som sagt i detalj hvordan organisasjoner som kontrollerer mat vil springe ut fra folk sine behov om trygghet i matveien. Det er fullt mulig at enkelte ikke har dette behovet, og velger å kjøpe mat fra ukontrollerte matprodusenter. Dette er helt og holdent deres sak, og det at du mener all mat må kontrolleres skal ikke bety at disse ikke lenger skal få handle frivillig med hverandre.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at staten hadde fått sin legitimitet fra diverse folk, og deretter handlet ut ifra dette på akkurat disse menneskene, problemet er at staten handler mot de som overhodet ikke gir den sin legitimitet.

Nok en gang må jeg i tillegg påpeke at staten og samfunnet ikke er det samme. Som jeg har forklart flere ganger, og tidligere i denne posten, springer samfunnet ut ifra frivillig samarbeid, og ville blomstret helt uten noen stat, og i tillegg i langt større grad enn med eksistensen av en stat.

Sitat av Choobe Vis innlegg
AXiMe: Du ser ut til å se for deg ett utopia, hvor ingen ønsker å skade andre, eller gjøre ting kun for profitt. Staten er absolutt nødvendig med mindre alle blir enige om å samarbeide og være snille (noe som ikke blir å skje). Hvordan mener du vi skal løse dette problemet?
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. Hvis noen ser for seg et utopia, så er det dere forkjempere for sentral planlegging. Dette er en urgammel institusjon som gang på gang har vist seg å kun ha negative konsekvenser for samfunnet, og å fremdeles vie sin lit til en slik institusjon er utelukkende idealistisk og utopisk tankegang. Hvis man skal klare å se hvordan ting faktisk henger sammen må man dra hodet ned fra skyene og se pragmatisk på ting, observere hva som faktisk skjer, og hvorfor.

Alt jeg gjør er å påpeke at samfunnet ikke har sin basis i noen stat, men i frivillig samarbeid mellom mennesker som ser at de alle vil leve langt bedre liv hvis de samarbeider, noe som siden 1700-tallet har vært fullstendig åpenbart fra et økonomisk perspektiv. Staten er kun en parasitt som lever på velstanden som blir skapt av denne prosessen, og har aldri gjort noe som helst for å faktisk opprettholde de idealene som forkjemperne av den mener den gjør.
Sist endret av AXiMe; 6. april 2014 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du gjenntar deg selv til det kjedsommelige, så la meg fokusere på de største problemene med innlegget ditt...

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Igjen, fullstendig uenig. Staten får sin legitimitet fra de menneskene i samfunnet som faktisk anerkjenner den som organisasjon, det endrer overhodet ikke på det faktum at det kun er en organisasjon, og ikke har noe som helst med samfunnet som helhet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Vi er altså enige om at staten er legitimert i folket. Det store flertallet i samfunnet legitimerer denne ordningen, så at Ingunn og noen få som henne er uenige er helt irrelevant.

Samfunnet uten de mekanismer som staten driver vil falle helt sammen. Du kan tenke deg et filosofisk tankeeksperiment hvor samfunnet fungerer uten staten, men ikke en reell situasjon hvor samfunnet som vi kjenner det i dag, og som vi (igjen det store flertallet, men ikke Ingunn) vil ha det.

Det er mange måter å forbedre samfunnet og staten på, men å forkaste / benekte staten er ikke en av disse. Igjen, du og Ingunn står helt fritt til å mene noe annet, men du har foreløpig ingen gode argumenter for det.

Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg forklarte som sagt i detalj hvordan organisasjoner som kontrollerer mat vil springe ut fra folk sine behov om trygghet i matveien. Det er fullt mulig at enkelte ikke har dette behovet, og velger å kjøpe mat fra ukontrollerte matprodusenter. Dette er helt og holdent deres sak, og det at du mener all mat må kontrolleres skal ikke bety at disse ikke lenger skal få handle frivillig med hverandre.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke de som skal kjøpe, så at de har gode intensjoner spiller ingen rolle. Problemet er de som skal selge, når de ikke har gode intensjoner. Da blir det et massivt problem for samfunnet og derfor trenger vi institusjoner som mattilsynet. (og regler for matsikkerhet). Matilsynet er en legitimert organisasjon som allerede gjør denne jobben, det er ingen grunn til å tro at noen annen organisasjon ville vokse frem for å "kontrollere" dem som fikk lov å velge bort matilsynets kontroller. Hvorfor skulle noen underkaste seg en denne organisasjonen dersom de ikke er villige til å la se kontrollere av mattilsynet?

Det følger ingen logikk, ved mindre du selvsagt starter ett nytt samfunn uten en stat, men da er vi tilbake til at det kan ikke gjøres som en del av dette samfunnet og da er vi tilbake til den ubrukelige utopien...


Sitat av AXiMe Vis innlegg
Jeg hadde ikke hatt noe problem med at staten hadde fått sin legitimitet fra diverse folk, og deretter handlet ut ifra dette på akkurat disse menneskene, problemet er at staten handler mot de som overhodet ikke gir den sin legitimitet. [...] Nok en gang må jeg i tillegg påpeke at staten og samfunnet ikke er det samme. [...]
Vis hele sitatet...
Vi har allerede slått fast at det ikke er mulig å melde seg ut av staten uten å melde seg ut av samfunnet. Du kan selvsagt tenke deg et helt separat samfunn uten en stat, men du _kan ikke_ være en del av det norske samfunnet uten å anerkjenne den norske stat. Så lenge det norske samfunnet gir den norske stat den soleklare legitimiteten den har er ikke mulig.

Så kan du ha alle de filosofiske tankeeksperimentene du bare vil hvor det er mulig å se for seg et samfunn uten en stat, vel og bra, men skal du være en del av det norske samfunnet må du nødvendigvis også forholde deg til den norske staten.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du gjenntar deg selv til det kjedsommelige, så la meg fokusere på de største problemene med innlegget ditt...
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar bare de tingene du ser ut til å fullstendig ignorere og/eller ikke adressere i det hele tatt.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Vi er altså enige om at staten er legitimert i folket. Det store flertallet i samfunnet legitimerer denne ordningen, så at Ingunn og noen få som henne er uenige er helt irrelevant.

Samfunnet uten de mekanismer som staten driver vil falle helt sammen. Du kan tenke deg et filosofisk tankeeksperiment hvor samfunnet fungerer uten staten, men ikke en reell situasjon hvor samfunnet som vi kjenner det i dag, og som vi (igjen det store flertallet, men ikke Ingunn) vil ha det.

Det er mange måter å forbedre samfunnet og staten på, men å forkaste / benekte staten er ikke en av disse. Igjen, du og Ingunn står helt fritt til å mene noe annet, men du har foreløpig ingen gode argumenter for det.
Vis hele sitatet...
Å si at vi er enige i det blir svært upresist. Som sagt får staten sin legitimitet av kun en del av befolkningen, ikke av alle. Å si at man skal ignorere de som ikke legitimerer denne ordningen vitner om fullstendig mangel på forståelse av situasjonen.

Igjen er alt du gjør å komme med en påstand, "samfunnet ville falt sammen uten staten", helt uten å komme med noe argument. Jeg derimot forklarer i detalj hvorfor samfunnet fra et økonomisk og pragmatisk perspektiv faktisk ikke har noen basis i staten, men i at folk gjensidig tjener på å samarbeide frivillig. Dette er ikke noe "filosofisk tankeargument", men faktisk slik verden fungerer, noe klassiske økonomer begynte å påpeke for flere hundre år siden.

Til slutt kommer du igjen med en påstand uten noe argument, og ber meg komme med argumenter, selv om jeg er den eneste her som faktisk kommer med argumenter.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Problemet er ikke de som skal kjøpe, så at de har gode intensjoner spiller ingen rolle. Problemet er de som skal selge, når de ikke har gode intensjoner. Da blir det et massivt problem for samfunnet og derfor trenger vi institusjoner som mattilsynet. (og regler for matsikkerhet). Matilsynet er en legitimert organisasjon som allerede gjør denne jobben, det er ingen grunn til å tro at noen annen organisasjon ville vokse frem for å "kontrollere" dem som fikk lov å velge bort matilsynets kontroller. Hvorfor skulle noen underkaste seg en denne organisasjonen dersom de ikke er villige til å la se kontrollere av mattilsynet?

Det følger ingen logikk, ved mindre du selvsagt starter ett nytt samfunn uten en stat, men da er vi tilbake til at det kan ikke gjøres som en del av dette samfunnet og da er vi tilbake til den ubrukelige utopien...
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte deg i klar detalj hvordan det vil vokse frem organisasjoner som kontrollerer mat på fullstendig frivillig basis. Jeg kan forklare igjen, siden du ikke ser ut til å forstå disse svært enkle argumentene. Mange mennesker ønsker trygghet i matveien. Å la seg kontrollere av en uavhengig matkontrolleringsorganisasjon vil dermed gi dem et større kundegrunnlag.

Av dette ser man helt klart at det vil eksistere slike organisasjoner, forskjellen er som sagt at det på den måten vil være konkurranse om å være de beste kontrolleringsorganisasjonene (mattilsynet har ingen slik konkurranse), og det vil være frivillig basert (man trenger ikke la seg kontrollere, men da må man leve med at det er mange kunder som ikke kommer til å kjøpe mat fra deg).


Sitat av Cikey Vis innlegg
Vi har allerede slått fast at det ikke er mulig å melde seg ut av staten uten å melde seg ut av samfunnet. Du kan selvsagt tenke deg et helt separat samfunn uten en stat, men du _kan ikke_ være en del av det norske samfunnet uten å anerkjenne den norske stat. Så lenge det norske samfunnet gir den norske stat den soleklare legitimiteten den har er ikke mulig.

Så kan du ha alle de filosofiske tankeeksperimentene du bare vil hvor det er mulig å se for seg et samfunn uten en stat, vel og bra, men skal du være en del av det norske samfunnet må du nødvendigvis også forholde deg til den norske staten.
Vis hele sitatet...
Vi har slått fast dette? Det er alltid gøy når noen skriver et langt innlegg fullstendig blottet for faktiske argumenter, og så avslutter med å anta sin egen konklusjon som premiss. Ville anbefalt deg å lese deg opp på skikkelig argumentasjonsteknikk, slik at du enklere kan se hvilke tankefeil du gjør (i dette tilfellet sirkellogikk, å anta sin egen konklusjon som et premiss), og for å bli flinkere til å komme med faktiske argumenter.

Det jeg argumenterer for er jo nettopp at man i aller høyeste grad kan melde seg ut av, eller påpeke at man aldri har vært en del av, staten, uten at dette på noen måte er å melde seg ut av samfunnet, og at det til og med ville vært svært gunstig for så å si alle i samfunnet.

Jeg er personlig en del av det du kaller det norske samfunnet (samhandelen mellom mennesker som bor i det geografiske landområdet Norge), helt uten å på noen måte anerkjenne organisasjonen som er staten Norge.

Dette er igjen ikke filosofiske tankeeksperimenter, men basert på realisme og pragmatisme, heller enn den blinde idealismen som ligger til grunn for enhver form for forsøk på sentral planlegging, fullstendig blendet for de virkelig og negative konsekvensene av denne typen idealisme.
Enda en gang gjentar du ulogiske argumenter som gang på gang blir tilbakevist.

Å skrive at "vi har slått fast" var kanskje litt arrogant, men jeg lar det være opp til de som leser tråden hvilke argumenter som er mest logiske.

Jeg er trygg på at de aller fleste brukerne på Freak er fornuftige nok til å forstå at det ikke er mulig å melde seg ut av den norske stat, og hevde alle dens kontrollorganer som "overgrep" uten å samtidig melde seg ut av samfunnet.
Problemet med samfunn som bygger på tankegangen på at alle skal samarbeide frivillig er at det faller sammen om noen velger å prøve å utnytte situasjonen på en måte som kun kommer seg selv til gode. Veritasium snakker om dette litt indirekte i sin video Forest of Friendship, Baggage Carousel of Jerks. Denne forklarer litt hvordan det bare tar et par egoistiske individer før man får en situasjon alle bare har det betydelig værre enn det de egentlig trenger.

Et hvert system som skal bygges kun på frivillig innsats har i mine for stor tro på enkeltindividene. Man kan ikke bare tro at folk ønsker å frivillig hjelpe de i samfunnet som er i en situasjon hvor de selv trenger hjelp. Jeg har og liten tro på at enkeltindivider eller et samfunn uten en sentral stat på noen måte hadde klart å ta global oppvarming alvorlig. Folk er rett og slett for egoistiske - og ville tenkt "de andre får ta seg av problemet". Da er det greit man kan ha en stat som kan stå opp og si "Nei, vi må også prøve å gjøre vår del av arbeidet".
Noe av det fascinerende med mennesket, både verdenssamfunnet, det norske samfunnet, og lokale stammesamfunn, er at det er bare én eneste sann regel:

1. Det finnes ingen regler.

Det er survival of the fittest, og det har det vært hele tiden. Egentlig er det anarki. Du, jeg og hvemsomhelst kan gjøre akkurat hva vi måtte føle for. Opprette vår egen stat og lage våre egne kardemommelover for den saks skyld. "Problemet" med det, er bare at omtrent absolutt alle - med unntak av et sært, mikroskopisk mindretall - har blitt enige om å forme en type samfunn som fungerer enormt mye bedre enn alle andre.

Vi har dannet en stat, og en grunnlov, som skal gjelde for alle i vår definerte jurisdiksjon. Dette kan vi gjøre fordi de syv milliarder andre menneskene på jorden har anerkjent at vi 5 millionene skal få ha vår lille avkrok av verden i fred, og styre som vi vil. Og det er slett ikke alle her til lands som er enige i alle lovene og reglene vi har. Derfor er det kontinuerlig diskusjon om å endre mange av dem. Og alle står uansett fritt til å bryte dem etter eget forgodtbefinnende. Men da risikerer man altså straff. Straff fra dem som sitter med makten. En makt gitt av folket som helhet.

Så kan du klage over at staten er dum og egoistisk og skikkelig teit. Mulig det, men de er fremdeles sterkest. Alt handler om den sterkestes rett. Enkelte steder i verden har staten mistet tillit, eller kontroll, over befolkningen, slik at staten rett og slett ikke har så mye makt lenger. Her i Norge er staten imidlertid fremdeles gitt veldig mye makt. Sorry sis, men å legge seg ut med staten er ikke bare-bare. Det er å legge seg ut med oss alle. Vi er fem millioner her til lands, som står bak systemet. Et system som har vist seg å fungere veldig godt, og som også forsøkes å oppnås i omtrent hele verden. I Norge har vi fått det bra til.

Så for all del. Det er en fri verden. Du kan gjøre akkurat som du vil. Men vær klar over at det er sterkere krefter enn deg der ute, som passer på deg og kommer til å gi deg sanksjoner dersom du blir tatt i å gå over streken.

Vil avslutte dette med å understreke at jeg selvfølgelig er en tilhenger av staten selv. Jeg er en fornøyd og stolt innbygger i Norge. Men jeg synes det er fascinerende å tenke på hvordan alt egentlig henger sammen. Alt er menneskeskapt. Det er mennesker som du og jeg, som har kommet med gode ideer som har fenget store mengder mennesker, som har gjort at man kan lage "universelle" regler som gjelder for alle, og som alle dermed må følge. Jeg sliter egentlig med å fange alle tankene mine i ord, for hele opplegget er rimelig "grandiost" i mitt hode. Alt er vel kort oppsummert i begrepet "den sterkestes rett".
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Enda en gang gjentar du ulogiske argumenter som gang på gang blir tilbakevist.

Å skrive at "vi har slått fast" var kanskje litt arrogant, men jeg lar det være opp til de som leser tråden hvilke argumenter som er mest logiske.

Jeg er trygg på at de aller fleste brukerne på Freak er fornuftige nok til å forstå at det ikke er mulig å melde seg ut av den norske stat, og hevde alle dens kontrollorganer som "overgrep" uten å samtidig melde seg ut av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg begrunner argumentene mine godt, å si at de er blitt tilbakevist er å ta litt hardt i, spesielt med tanke på at du kun kommer med tomme påstander, og ikke ett eneste argument.

Hva de fleste brukerne på Freak mener om saken har ingenting å si for argumentene jeg kommer med. Jeg vil hevde at å mene noe slikt ikke er spesielt fornuftig, men heller ganske ignorant.

Sitat av etse Vis innlegg
Problemet med samfunn som bygger på tankegangen på at alle skal samarbeide frivillig er at det faller sammen om noen velger å prøve å utnytte situasjonen på en måte som kun kommer seg selv til gode. Veritasium snakker om dette litt indirekte i sin video Forest of Friendship, Baggage Carousel of Jerks. Denne forklarer litt hvordan det bare tar et par egoistiske individer før man får en situasjon alle bare har det betydelig værre enn det de egentlig trenger.

Et hvert system som skal bygges kun på frivillig innsats har i mine for stor tro på enkeltindividene. Man kan ikke bare tro at folk ønsker å frivillig hjelpe de i samfunnet som er i en situasjon hvor de selv trenger hjelp. Jeg har og liten tro på at enkeltindivider eller et samfunn uten en sentral stat på noen måte hadde klart å ta global oppvarming alvorlig. Folk er rett og slett for egoistiske - og ville tenkt "de andre får ta seg av problemet". Da er det greit man kan ha en stat som kan stå opp og si "Nei, vi må også prøve å gjøre vår del av arbeidet".
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem. Mennesker samarbeider frivillig for gjensidig fortjeneste enten du vil det eller ikke, dette er selve grunnlaget for samfunnet, og grunnen til at menneskene i det kan nyte stadig større velstand. Dette belager seg overhodet heller ikke på at ingen forsøker å utnytte andre, da dette fra et økonomisk perspektiv kun vil være ugunstig for nevnte personer.

Er med andre ord veldig uenig i at samfunnet belager seg på noen form for "tro" på enkeltindivider, det dreier seg snarere om at det i langt større grad lønner seg å samarbeide grunnet drøssevis med økonomiske faktorer.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Noe av det fascinerende med mennesket, både verdenssamfunnet, det norske samfunnet, og lokale stammesamfunn, er at det er bare én eneste sann regel:

1. Det finnes ingen regler.

Det er survival of the fittest, og det har det vært hele tiden. Egentlig er det anarki. Du, jeg og hvemsomhelst kan gjøre akkurat hva vi måtte føle for. Opprette vår egen stat og lage våre egne kardemommelover for den saks skyld. "Problemet" med det, er bare at omtrent absolutt alle - med unntak av et sært, mikroskopisk mindretall - har blitt enige om å forme en type samfunn som fungerer enormt mye bedre enn alle andre.

Vi har dannet en stat, og en grunnlov, som skal gjelde for alle i vår definerte jurisdiksjon. Dette kan vi gjøre fordi de syv milliarder andre menneskene på jorden har anerkjent at vi 5 millionene skal få ha vår lille avkrok av verden i fred, og styre som vi vil. Og det er slett ikke alle her til lands som er enige i alle lovene og reglene vi har. Derfor er det kontinuerlig diskusjon om å endre mange av dem. Og alle står uansett fritt til å bryte dem etter eget forgodtbefinnende. Men da risikerer man altså straff. Straff fra dem som sitter med makten. En makt gitt av folket som helhet.

Så kan du klage over at staten er dum og egoistisk og skikkelig teit. Mulig det, men de er fremdeles sterkest. Alt handler om den sterkestes rett. Enkelte steder i verden har staten mistet tillit, eller kontroll, over befolkningen, slik at staten rett og slett ikke har så mye makt lenger. Her i Norge er staten imidlertid fremdeles gitt veldig mye makt. Sorry sis, men å legge seg ut med staten er ikke bare-bare. Det er å legge seg ut med oss alle. Vi er fem millioner her til lands, som står bak systemet. Et system som har vist seg å fungere veldig godt, og som også forsøkes å oppnås i omtrent hele verden. I Norge har vi fått det bra til.

Så for all del. Det er en fri verden. Du kan gjøre akkurat som du vil. Men vær klar over at det er sterkere krefter enn deg der ute, som passer på deg og kommer til å gi deg sanksjoner dersom du blir tatt i å gå over streken.

Vil avslutte dette med å understreke at jeg selvfølgelig er en tilhenger av staten selv. Jeg er en fornøyd og stolt innbygger i Norge. Men jeg synes det er fascinerende å tenke på hvordan alt egentlig henger sammen. Alt er menneskeskapt. Det er mennesker som du og jeg, som har kommet med gode ideer som har fenget store mengder mennesker, som har gjort at man kan lage "universelle" regler som gjelder for alle, og som alle dermed må følge. Jeg sliter egentlig med å fange alle tankene mine i ord, for hele opplegget er rimelig "grandiost" i mitt hode. Alt er vel kort oppsummert i begrepet "den sterkestes rett".
Vis hele sitatet...
Problemet med denne tankegangen er at makten overhodet ikke er gitt av folket som en helhet, men kun av en viss mengde med folk. Det er med andre ord en situasjon der flertallet har et diktatur over mindretallet til enhver tid. Alt jeg gjør er å argumentere for hvorfor det vil lønne seg for alle i samfunnet som ikke er statsledere eller organisasjoner som nyter godt av politisk samarbeid og korrupsjon, at det ikke eksisterer noen stat.
Sist endret av AXiMe; 7. april 2014 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg syns hun er kul. Håper hun finner på flere ting med det første. Om jeg er helt enig i hennes ståsted? Nei men interessant konsept. Særlig for meg som kan unne meg å se det i sofakroken uten å stå i konflikten selv.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Problemet med denne tankegangen er at makten overhodet ikke er gitt av folket som en helhet, men kun av en viss mengde med folk. Det er med andre ord en situasjon der flertallet har et diktatur over mindretallet til enhver tid. Alt jeg gjør er å argumentere for hvorfor det vil lønne seg for alle i samfunnet som ikke er statsledere eller organisasjoner som nyter godt av politisk samarbeid og korrupsjon, at det ikke eksisterer noen stat.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe tankegang. Det er sånn det er. Du sier "flertallet har et diktatur over mindretallet til enhver tid". Ja. Stemmer fint det. Verden er brutal.

Jeg forkynner ingen argumenter her. Verken for eller mot staten. Jeg simpelthen observerer hvordan verden fungerer. Og jeg finner det ekstremt fascinerende. Jeg forsøker ikke å diskutere hva som er moralsk riktig eller galt. Jeg legger bare merke til at til tross for hvor bundet man kan føle seg, så er man i realiteten helt fri. Men så er man ikke det likevel. Fordi man kan gjøre akkurat hva man vil. Men det er en folkemengde der ute som er sterkere enn deg, og hvis du gjør noe de ikke liker, så kan de straffe deg. I Norge i dag er denne straffen heldigvis såpass human at hun i verste fall bare må tåle litt himling med øynene og baksnakking etter å ha blitt omtalt i artikler.

Du kan argumentere så mye du vil for at det burde være lov å bryte ut av staten. Det kan du trygt argumentere for, fordi de fleste er enige om at det skal være lov å si sin mening. Hadde "de sterkeste" ment at alle som er uenig med staten må bøte med livet, så hadde du ligget tynt an. Uavhengig av hva som er rett eller galt. Så sånn er det. Du kan klage på hvordan staten fungerer. Andre kan svare deg og komme med motargumenter. Du kan igjen svare og komme med nye argumenter. Og slik burde det kanskje være også. At man er frie til å si og gjøre hva man vil, uten frykt for noen reprimander.

Ja, kanskje. I en ideell verden. Hvor ingen kunne skade noen, og ingen kunne såre noen. Men slik er det ikke. Du kan ytre deg fritt. Du kan kjøre bil. Du kan kjøre i 100 over fartsgrensen. Du kan hoppe fallskjerm. Du kan spille tennis. Du kan drepe noen. Du kan voldta noen. Du kan se på TV. Du kan stjele fra folk. Du kan spise hva du vil, drikke hva du vil, røyke hva du vil, injisere hva du vil. Du kan egentlig gjøre pretty much nøyaktig hva du vil. Men det var såpass mange mennesker som mente at enkelte av disse tingene er såpass ødeleggende for samfunnet at man bestemte seg for å slå ned på disse tingene. Man måtte sette en strek, eller tegne en linje. Og for at alle skulle være advart om hva som tillates, og hva som ikke tillates, ble det nedfelt et offentlig reglement, også kjent som lover. Noen er selvsagt uenige i disse lovene, men disse er i den kjipe situasjonen at de tilhører et svakere mindretall. Gjør man seg skyldig i brudd på loven som er nedfelt av "de sterkeste", så risikerer man straff fra "de sterkeste". Samme hvor rett man mener man har.

Det er fritt frem for å utfordre staten. Det er bare å prøve å vippe den av pinnen. Hvem som helst kan gjøre det. Absolutt hvem som helst. Du, for eksempel. Men det er ikke så lett. Staten er nemlig meget sterk. Og det er den sterkestes rett. Heldigvis er ikke staten ond. Den kan være kjip til tider. Noen synes den er kjipere enn andre. Men alt i alt bør vi være fornøyd med den staten vi har. Og for de som er så misfornøyd at de prøver å rebellisere seg ut av samfunnet, og blir tatt og får smekk på pungen for det - tough luck. Sånn er livet. Sånn er verden. Det er den sterkestes rett.


Og helt avslutningsvis:
Det er helt greit å sette staten på prøve, slik som du gjør. Staten er sterk, men den er ikke uslåelig. Du er i din fulle rett til å argumentere mot staten, akkurat slik du gjør. Har du gode nok argumenter, vil du få folk med deg. Får du mange nok med deg, blir du sterk. Kanskje til og med sterkere enn staten. Staten endres i det små hele tiden, fordi meninger og makt endres og skiftes hele tiden. Derfor er det verdt å diskutere. Men å vippe hele selve statsprinsippet til side... det er nok ganske usannsynlig i overskuelig fremtid.

Nok en gang. Jeg kommer ikke med noen personlige meninger. Jeg er bare en meget, meget fascinert observatør... Verden er helt utrolig, egentlig.
Sist endret av Realist1; 8. april 2014 kl. 00:40.