Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2632
Jeg leier en kjellerleilighet, og sliter litt med tilkoblingen. Utleier har Netgear Orbi + en forlenger. Forlengeren er koblet i en kontakt direkte over min stue. Til tross for dette har jeg slitt med tilkoblingen, spesielt med smart-TV'en. Gulvet er ikke mur eller noe slikt, det er et helt vanlig gulv, jeg hører det knirker når noen går over.

Så snille som de er, gav de meg brukernavn og passord til ruteren. Min første tanke var at i og med at 2.4GHz har bedre rekkevidde, så kan jeg dele opp nettet slik at det er ett med 2.4GHz og ett med 5GHz, og at jeg da kan koble til 2,4GHz som går lettere gjennom vegger/gulv. Mener å huske at å ha ett av hver er ganske normalt?

Problemet er at denne ruteren av en eller annen grunn ikke har det alternativet. Når jeg leser på nettet, så står det at alt skal skje automatisk, og enheten(eller ruteren?) skal velge det frekvensbåndet med best dekning, men det skjer da altså ikke.
Den foreløpige løsningen, ble å redusere selve 5GHz signalet, slik at det jeg har av teknologi skal prioritere 2.4GHz fordi det da alltid vil være sterkere. Med TV'en og wifi-høyttaleren fungerte det perfekt, men jeg sliter fortsatt med Playstation.

Jeg prøver å finne ut om Playstation 4 er koblet til 5GHz eller 2.4GHz. Når jeg logger inn på ruteren står det at den er koblet til med 2.4GHz, men i Playstation sine innstillinger står det 5Ghz. Noen ganger er den koblet til den ene, noen ganger det andre.

jeg klarer egentlig ikke helt å skjønne hvilket av de som gir best signal til playstation. 5GHz vil jo gi meg høyere hastighet, men det er vel egentlig ikke så viktig da spill krever ganske lite? Da er det vel bedre med 2,4GHz som har mindre sjanse for pakketap?

Hvordan kan jeg finne ut hva den bruker?

Hvis noen har noen andre tips til hvordan jeg kan forbedre dekningen her, fyr løs!
"Øko-Terrorist"
Last ned appen wifi analyzer på telefonen og se om det er en haug med andre wifi på samme kanal. Har du god signalstyrke men nettet går tregt? Isåfall kan avstanden mellom router og forlenger være for stor slik at det er dårlig forbindelse mellom de.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Last ned appen wifi analyzer på telefonen og se om det er en haug med andre wifi på samme kanal. Har du god signalstyrke men nettet går tregt? Isåfall kan avstanden mellom router og forlenger være for stor slik at det er dårlig forbindelse mellom de.
Vis hele sitatet...
Det er litt plass mellom naboene der jeg bor, så det er kun vårt Wifi-nettverk som dukker opp. Signalstyrken var helt ræva, til jeg reduserte styrken på 5GHz signalene. Signalstyrken har gått fra 1 av 4 til nesten full pott på TV-en.
Etter at jeg gjorde det, så kobler alt seg automatisk til 2,4GHz, men da altså ikke Playstation. Nå har jeg spilt i ett par timer, og synes faktisk ikke det er så ille selvom den har vært koblet til 5GHz (som nå har lavere styrke enn 2,4). jeg har også tulla rundt med de ulike kanalene med varierende hell. Jeg tror jeg har funnet noe som fungerer greit nå, selv om det ikke burde ha noe å si da det ikke er noen andre wifi-nett i nærheten.

Hovedproblemet mitt var vel egentlig at telefonen, høyttaleren, og TV'en jevnlig mistet tilkoblingen, mens Playstation ofte hadde pakketap. Det er mulig du har rett i avstand mellom ruter og forlenger, og at det er det som gjør at Playstation har lagget.