Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 11879
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Heisann!

Jeg selger en pc for en venn av meg og han fikk kvittering igår for overføring fra kjøper. De ble overført igår, og han har ikke fått pengene inn på konto. Jeg lurer på da om noen kan se om dette er legit? Prøvde å måle den opp med noen kvitteringer jeg har selv, og jeg la merke til at fonten var litt annerledes og plasseringen på utført dato var litt spesiell.

Noen som kan hjelpe?

http://bildr.no/thumb/VWV4dGEx.jpeg
Sist endret av HanDuck; 22. april 2014 kl. 12:31.
Vis han som overførte pengene ikke har valgt at pengene skal bli overført instant så tar det gjerne en dag eller to.

Samme gjelder vel vis de ikke har samme bank
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Han overførte fra DNB da vennen min har DNB. Tenkte at pengene burde ihvertfall være innen idag tidlig.
Sist endret av HanDuck; 22. april 2014 kl. 12:33.
Pengene kommer nok inn mellom 13.00-15.00 engang
Finnes det noen grunn til å ikke vente til pengene er på konto?
Hvis det ikke er samme bank så tar det tid for at pengene blir overført.
Vent til kl 13.00 eller 16.00 og se om det har kommet penger inn da, hvis ikke så kan man alltids ringe banken og høre om det er en overføring på vei inn. Bedre å spørre banken enn freakforum...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av KultNick Vis innlegg
Finnes det noen grunn til å ikke vente til pengene er på konto?
Vis hele sitatet...
Han ønsker at PC'en blir sendt idag, men han vil ikke sende før pengene er inn på konto.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Bedre å spørre banken enn freakforum...
Vis hele sitatet...
Nå spurte jeg riktignok om noen syntes den så legit ut.
Sist endret av HanDuck; 22. april 2014 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke send noe før pengene er på konto.. slike kvitteringer er lette å forfalske..
Ser legitimt ut. Har forøvrig dnb sjøl og fikk inn kr før tolv idag, som var sendt fra annen bank igår. Hadde nok ventet til penger var på konto før jeg postet maskinen...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ikke send noe før pengene er på konto.. slike kvitteringer er lette å forfalske..
Vis hele sitatet...
yup.

Kan tenke meg det ville være ganske enkelt å forflaske med google chrome sin "inspect element" eller firebug....

1. overfør beløpet til en annen konto du eier
2. bruk inspect element eller firebug til å endre kontonummeret
3. screenshot
Ingen av feltene (oppdrag, utført og beløp) er aligned likt hvertfall, det er det eneste jeg kan se. Har ikke DNB selv, så andre må nesten bedømme det.

Eks: http://i.imgur.com/BUWi5Pe.png
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Ingen av feltene (oppdrag, utført og beløp) er aligned likt hvertfall, det er det eneste jeg kan se. Har ikke DNB selv, så andre må nesten bedømme det.

Eks: http://i.imgur.com/BUWi5Pe.png
Vis hele sitatet...
Var en av tingene som fikk meg til å lure...
Ikke send noe før pengene er på kontoen, hans egen feil at han ikke valgte straksbetaling som gjør at pengene overføres med en gang.

Dette er bare på hans kappe og han må belage seg på og vente.
Nei, dette er ikke ekte.
Jeg utfører betaling daglig, og vet nøyaktig hvordan en sånn side skal se ut. Denne siden ser ikke ut som noe jeg hadde tatt sjansen på.
Vent til pengene er inne!
Sitat av Turbolego Vis innlegg
yup.

Kan tenke meg det ville være ganske enkelt å forflaske med google chrome sin "inspect element" eller firebug....

1. overfør beløpet til en annen konto du eier
2. bruk inspect element eller firebug til å endre kontonummeret
3. screenshot
Vis hele sitatet...
testa selv nå...

seems legit.

Sist endret av Turbolego; 22. april 2014 kl. 12:54.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Takk for svar gutta, da var jeg visst ikke alene om å tenke slik
Den kvitteringen der er ikke ekte.

Skrifttypen på detaljene er feil, plasseringen på enkelte ting er feil, det skal være ett linjeskift mellom mottakers kontonr og navn(dvs ikke på samme linje). I tillegg står det nettgiro med KID. Men antar ikke denne overføringen hadde KID? KID-feltet er tross alt tomt...

Som siste krok på døra så blir ikke slike betalinger utført på dager hvor banken er stengt. Dvs oppdragsdato kunne vært i går, når betalingen ble lagt inn. Men utført dato hadde vært i dag, som er første dag banken har åpent etter påske.

Her er det nok detaljer til å mistenke feil, og eg ville definitivt ha ventet til pengene var på konto før eg sendte PC'en.
Det kan se så ekte ut som man bare vil, men det er ingenting som hindrer brukeren i å gå inn i betalingsoversikten og slette betalingen etter man har tatt screenshot av "kvitteringen".

Om dette var en halvshady karakter jeg ikke stolte på hadde jeg aldri godtatt dette som noen kvittering, og ventet til beløpet var på plass før jeg sendte varene
Unlicensed Surgeon
Click image for larger version

Name:	SeemsLegit.png
Views:	2049
Size:	45,4 KB
ID:	11155 Ingen tvil om ekteheten her!

Par ting:
  • Overføring DnB -> DnB går instant om han har stilt inn til at pengene blir trekt med en gang (se bilde Click image for larger version

Name:	Betalingsinstillinger.PNG
Views:	597
Size:	36,5 KB
ID:	11156 )
  • Om det er stilt inn at pengene IKKE blir trekt med en gang så hadde de blitt trukket senest klokken 08:00 i dag, og vært inne rett etterpå
  • Screenshot av en "nettbank kvitering" er ca like mye vært som dopapir

Her tror jeg det er en sleip kar som prøver seg på å leke smart. Gjør som alle andre her foreslår å ikke send noe som helst før pengene faktisk er inne på konto!

Som andre her også nevner så er det rett å slett feil med oppsettet på kviteringen også. Se en tydlig sammenligning her Click image for larger version

Name:	Sammenligning.png
Views:	1135
Size:	13,2 KB
ID:	11157

Det ser ut som han benytter et "gammelt DnB" oppsett på kviteringen.
Sist endret av dafog; 22. april 2014 kl. 13:27.
Hvordan foregikk denne handelen egentlig?

Hvor ble den annonsert og hvordan var første melding fra kjøper?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Ble annonsert på Finn og første melding var

"hei, jeg gir bud på 12.000,- og kan overføre til din konto nå, kan du sende i morgen ?
Hilsen
ANO"

Jeg har søkt opp "kona" hans, og hun bor på oppgitt adresse, men hun er gift med en mann som ikke heter ANO. Litt mistenksomt?
Høres merkelig ut. Fått sjekket opp i navn, adresse og telefonnummer til Ano?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
Høres merkelig ut. Fått sjekket opp i navn, adresse og telefonnummer til Ano?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått etternavn til Ano, bare fulle navn til "kona". Adressen oppgitt er en bedriftadresse i tillegg, men får bare håpe at pengene kommer inn iløpet av dagen selvom dette ser bare rart ut.
Hadde pengene vært lagt til overføring i går så skulle de ha vært registrert som disponible på konto til nå.

Tror eg ville ansett dette som ett svindelforsøk og ikke gitt kjøper noe mer før pengene er på konto.

Du kan jo, om du gidder, sjekke opp med bedriften som står som mottaker. Enten for å se om det heter noe der med det navnet, om vedkommende kjenner til det og evnt om bedriften er kjent med at det pågår slik "aktivitet" der.
Sist endret av nomore; 22. april 2014 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du ser jo at skrifta ikke matcher et ryddig oppsett.
Spesielt på det bildet hvor noen hadde streket opp en linje mellom de forskjellige tallene.

Man ser jo at noen bare har redigert det, da det rett og slett ikke ligger riktig plassert i forhold til neste kolonne.
Be kjøper om å sette på straksoverføring (og hør alle de sketchy dumme unnskyldningene som kommer).

96% sikker på at det her er svindelforsøk.
Sist endret av Alzo88; 22. april 2014 kl. 15:02.
Det beste du kan gjøre ut av situasjonen er å ha det litt gøy. Prøv å fisk ut hans egentlige adresse og kontakt info slik at du kan anmelde fyren for svindelforsøk, dokumentforfalskning osv...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Nettopp det jeg tenkte å gjøre, han ble litt nervøs når jeg nevnte hans "ekte navn"
burde ikke være noe tema dette..

bare si til kjøper at varen blir sendt når penger er i hende..

at kjøper ønsker det sendt umiddelbart får så være..

jeg handler MYE via nett, både med private og bedrifter, innenlands og utenlands. hittil aldri blitt rana..
sender aldri før penger er på kto, dette opplyser jeg alltid kjøpere om. aksepterer de ikke dette, så får de handle en annen plass.


siden det er DNB>DNB burde vel kansje penger være på konto. dog ikke som disponible med en gang, men det burde være indikasjoner på at penger er på vei
Hei. Litt generell info:

Selv om begge har DNB går ikke betalingen umiddelbart hvis ikke den som betaler har satt på "straksbetaling" i nettbanken, under instillinger -> betlaingsinstillinger.

Hvis dette ikke er gjort vil betalingen bli gjennomført ved neste vanlige kjøring. Kjøringer ut fra bankene er ca. 00.00, 09.30, 11.30, 14.30, og inn på mottakerkonto blir da hhv. innen kl 07, ca. 11:30-12, innen kl 15 og sluttoppgjør innen kl 16.30.

For at kvitteringen skal være mer legit burde selger ta kontakt med banken og be de lage en med signatur og bankens stempel.
Du kan f.eks be kunde om å gå tilbake i sin "Betalingsoversikt" så vidre til "Utførte betalinger", velge "Detaljer" på den riktige utførte betalingen for så å få tilsendt kvitteringen pr mail direkte fra banken. Der kan du be han oppgi din mail.
Da kan du enkelt se om det er legit mail fra banken eller jalla@hot mail.

Screenshots er ikke gyldig kvittering
Sist endret av WayGone; 22. april 2014 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får sende svar og si at pakken er på vei.

Eventuelt så får du høre på omtrent alle andre her. Det finnes ingen grunn til at du skal sende pakken før du har fått penger på konto. At pengene ikke er kommet enda er grunn nok i seg selv til å være mistenkelig. Hold på pakken til du har mottatt penger.
Sist endret av Realist1; 23. april 2014 kl. 03:51.