Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 5633
Først vil jeg si at jeg beklager en av mine tidligere poster. Jeg postet kanskje på feil sted, brukte feil ord, og kanskje til og med til feil tid. Når det er sagt, vil jeg over til temaet.

Jeg opplever dobbeltmoral hele tiden. Blant familie, venner, bekjente og internet-bekjente. Det som sjokkerer meg er at folk ikke prøver å skjule sin dobbelt-moral. Det er blitt mer eller mindre en del av hverdagen.

Hvorfor er det OK å piratkopiere Microsoft programvare, men man skal betale for GeForce 4? Tror dere at kontruktørene bak et skjermkort bruker mye mer tid enn de som programmerer et operativsystem? Er det rett å piratkopiere bare fordi programvaren koster masse?

Jeg skal ikke slenge ut en stor moralpreken, for det har dere alle hørt før, det er dobbeltmoralen jeg vil til livs. Dere kopierer Windows uten å mukke, men hvis noen bruker noe fra deres hjemmeside eller noe lignende uten deres tillatelse, så er det nesten søksmål. Ser dere hvor jeg vil?

De fleste nett-vennene jeg har bruker ulovelig programvare, og samtidig klager de over produktet. Er det noe som ikke rimer da? Det er som om du raner en butikk, og så klager du over at du blir satt i et fengsel du ikke liker. Betalter du for et produkt, får du også support.

Mange nettbrukere bruker ufattelig mange timer på å cracke spill og annen programvare. Dagen etter drar de på sosialkontoret for å få penger derifra. Er det så mye bedre?

Tenk litt over det neste gang du klager over Bill Gates eller noe som har med Microsoft å gjøre.

Simen

PS! Jeg forventer en del reaksjoner, men prøv å hold deg unna caps-lock, og la det være mest mulig saklig, ok?
Hvorfor er det OK å piratkopiere Microsoft programvare, men man skal betale for GeForce 4? Tror dere at kontruktørene bak et skjermkort bruker mye mer tid enn de som programmerer et operativsystem? Er det rett å piratkopiere bare fordi programvaren koster masse?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi delene til skjermkortet er fysiske, mens et OS er bare "kode"? Når man stjeler et skjermkort er det noen som MISTER det, når man piratkopierer fører det bare til at man ikke kjøper det.

Jeg skal ikke slenge ut en stor moralpreken, for det har dere alle hørt før, det er dobbeltmoralen jeg vil til livs. Dere kopierer Windows uten å mukke, men hvis noen bruker noe fra deres hjemmeside eller noe lignende uten deres tillatelse, så er det nesten søksmål. Ser dere hvor jeg vil?
Vis hele sitatet...
Man kopierer ikke Windows, og sier "Hey, jeg har laget dette OS'et selv! DRITKULT A'!"

De fleste nett-vennene jeg har bruker ulovelig programvare, og samtidig klager de over produktet. Er det noe som ikke rimer da? Det er som om du raner en butikk, og så klager du over at du blir satt i et fengsel du ikke liker. Betalter du for et produkt, får du også support.
Vis hele sitatet...
Den sammenligningen rimet ikke helt. Det korrekte ville bli å si:

De fleste nett-vennene jeg har bruker ulovelig programvare, og samtidig klager de over produktet. Er det noe som ikke rimer da? Det er som om du kopierer en vare fra en butikk, og så klager du over det du har kopiert.


Men for all del. Kjøp så mye du vil.
Jeg vil ikke kalle kommentarene dine konstruktiv kritikk akkurat. Hvorfor gidder du å svare i det hele tatt, når hele poenget mitt gikk deg hus forbi?

Simen
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Husker langt tilbake at jeg hørte en teori om at Microsoft i begynnelsen var avhengig av at folk piratkopierte varene deres slik at de samme menneske i ettertid måtte kjøpe oppgraderinger. Dette var altså en del av markedsføringstaktikken kan du si.
Kan jo ikke på liv å ære si at dette er korrekt, men la oss nå si at det er det... (JEG synst ikke at det høres så fjernt ut. Man må jo oppgradere heletiden.) hvorfor skal vi da plutselig slutte å kopiere? Fordi at Billyboy bare hadde tenkt at vi skulle gjøre det i starten eller noe sånnt?

Jaja. Finst så mange andre gode og mye bedre argumenter for at det er forskjell på å kopiere fra microsoft og et hvilket somhelst annet liten firma-ting. Og at det er enda større forskjell fra å stjele fysiske ting i butikken og det å kopiere noe. Men. Det var alt jeg hadde i dette øyeblikket.
Opprinnelig postet av Exorchist
Jeg vil ikke kalle kommentarene dine konstruktiv kritikk akkurat. Hvorfor gidder du å svare i det hele tatt, når hele poenget mitt gikk deg hus forbi?

Simen
Vis hele sitatet...
Les posten min flere ganger, helt til du forstår den.
Vel, kopiering meg her og kopiering meg der..
Mange bedrifter er avhengige av at folk kopierer programmene deres, noen som faktisk tror at microsoft hadde hatt så stor andel av markedet (OS) om det hadde vært umulig å piratkopiere windows?? Og, hva skjer da når folk tar i bruk windows, lærer seg det, og måten der fungerer på? jo, vil bruke windows på jobben også. Og de fleste SERIØSE bedrifter kjøper lisenser.

De kjøper selvsagt også office-pakken, da star-office ikke er bra nok. Og, ting fungerer ikke nøyaktig på samme måten som windows, så derfor bruker de det, og når "alle andre" bruker det, tar alle det i bruk.

Også firmaer som adobe(de som lager photoshop) tjener masse på dette. hvor mange hadde brukt 5-7000 kr på et program når de starter firma ellers?
Samme med de som lager 3d studio max, programmet er dyrt, ingen har råd til å kjøpe det for å lære det. Så folk kopierer, eneste måten det firmaet kan få solgt lisenser når den personen som har lært seg programmet via en piratkopiert utgave begynner som designer el.

Du ser poenget mitt ..?
Zpeef: det eneste jeg ser er at du selv er et godt eksempel på dobbelt-moral. Jeg vet det at et skjermkort koster penger, og at programvare er "gratis". Men det å utvikle Windows koster mye mer enn å utvikle et nytt skjermkort. Hvor mye tror du nVIDIA eller ATi har i utgifter på en chip? Det er ikke mange kronene. Skal man ha en vare, betaler man for den, uansett hva det er for noe.

Og dere hjelper meg med mitt poeng. Dobbelt-moralen stråler igjennom. Det er desverre som sagt tidligere nesten blitt alment godtatt. Men det er ikke bra. Man vil til syvende og sist brenne seg.

Og en ting til: hvorfor kommenterer dere bare det med kopiering? Hvorfor bare kommentere noen punkter på det jeg postet? Er det fordi det var de punktene dere klarte å svare på? Eller var det bare de punktene dere fant noe dere kunne motsi meg på?

Simen


Men nå henger dere dere altfor mye opp i kopieringen. Det var bare et eksempel. Hovedpoenget mitt er dobbelt-moral, ikke kopiering.

Og forresten, 90% av all programvare i offentlig sektor i Norge er uten gyldig lissens. Er ikke det dobbelt-moral? Noen skoler og andre offentlige institusjoner går nå over til bruk av Linux.

Men kan vi sette til side det med kopiering nå? Dere må ikke henge dere opp i det

Simen

[Joined by mod]
Så du mener at det å lage et skjermkort er bare og hive i sammen noen komponenter til et par kroner? Tror nemlig at det er litt verre om noen stjeler hardware, enn om noen kopierer software. Det sier vel seg selv?

Tro det eller ei, jeg har faktisk WinXP Pro orginalt. (Fikk det gratis av Microsoft. Så det så. )

Edit:
Skal ikke henge meg mer opp i kopieringen enn nødvendig.
Ang. min forrige post, det er jo faktisk de store firmaene som driver med dobbelt-moral. De ønsker at folk skal betale for varen, men samtidig vet de at de er helt avhengige av at folk piratkopierer den...
Nei, men jeg sier at det å designe et skjermkort ikke nødvendigvis krever mer arbeid og penger enn å designe et operativsystem eller et bildebehandlings program. Det er bare det at det er så mye lettere å si at det er ok å bruke warez (som det heter), fordi det ikke nødvendigvis er noe fysisk.

Bra du ikke skal henge deg for mye opp i kopieringa, det var kanskje et dårlig eksempel, men jeg håpte dere ville forstå hvor jeg vil hen

Simen

xbyte: så det er derfor programvare produsenter, hardware produsenter, og alle andre produsenter bruker mange millioner på f.eks. comdex messen? E3 messen? Jeg tror nok at det der med at store firmaer er avhengig av piratkopiering er en myte. Det er en myte fra folk som ikke avstår at noen gjør det utrolig bra.

Simen

[Vennligst ikke dobbeltpost. -crew]
E3, er ikke det mer spill??? JEG tenker programmer, gjerne DYRE og AVANSERTE programmer, ikke spill og winzip..

(store bokstaver da jeg har begrensede muligheter i denne hurtisvar greia )
Kan dere slutte å henge dere opp i den jævla programvaren? Var da for svingende ikke det som var poenget mitt!!

Simen

PS! Og det finnes messer for de store og dyre programmene også, og det blir brukt uffattelige ressurser på PR, og piratkopiering er IKKE en av dem!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
mens vi er inne på dobbeltmoral;
jeg ser av profilen din at du bruker windows xp og redhat 8.
du er 19 år og går på skolen;
har du kjøpt din windows xp?
Exorchist
Ville bare støtte deg litt og si at jeg er med på hva du mener, jeg gidder ikke å utdype mer om hvorfor jeg forstår hva du mener, og hvordan jeg tolker det du sier, pga at jeg er trøtt...

Men det med piratkopiering er vel blitt en uskreven regel innen dataverden, det er ikke "tøft" å kjøpe software på en måte(?)

(ikke kritiser dette innlegget for mye da jeg er litt for trøtt til å gjøre meg forstått eller no zZzZzZ...)
Jeg går ikke på skole nei, mente jeg hadde skrevet noe annet der.

Og ja, jeg har kjøpt XP. Og hvor i all verden kom dette inn i bildet. Herregud. En mer tafatt gjeng skal man lete lenge etter. Tåler ikke kritikk, og kan for alt i verden ikke holde seg på topic.
Simen
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
on topic?
emnet ditt tok opp dobbeltmoral, og med en skattbar inntekt på 22500 i fjor gav det meg endel tvil om at du hadde kjøpt XP

det adresserer såvidt jeg vet dobbeltmoral, når man ikke kjøper xp selv, og deretter snakekr ned på andre som gjør det samme.. selv om det nå ifølge deg ikke er så
Først vil jeg si at jeg beklager en av mine tidligere poster. Jeg postet kanskje på feil sted, brukte feil ord, og kanskje til og med til feil tid. Når det er sagt, vil jeg over til temaet.

Jeg opplever dobbeltmoral hele tiden. Blant familie, venner, bekjente og internet-bekjente. Det som sjokkerer meg er at folk ikke prøver å skjule sin dobbelt-moral. Det er blitt mer eller mindre en del av hverdagen.

Hvorfor er det OK å piratkopiere Microsoft programvare, men man skal betale for GeForce 4? Tror dere at kontruktørene bak et skjermkort bruker mye mer tid enn de som programmerer et operativsystem? Er det rett å piratkopiere bare fordi programvaren koster masse?

- Nei, det er ikke greit og stjele programmvare men det er et offerløst tyveri.. såpass rike som microsoft-firmaet er, tviler jeg på at de merker noe nedgang i pengekassa sin fordi noen ungdommer bruker en piratkopiert version av xp. Sier det ikke seg selv når bill gates donerer 4 milioner pund eller.no tror jeg det var på bekjempelse av linux, og samtidig 1 million til et veledig formål. det i seg selv er grunn nok til og kritisere microsoft ganske mye.

Jeg skal ikke slenge ut en stor moralpreken, for det har dere alle hørt før, det er dobbeltmoralen jeg vil til livs. Dere kopierer Windows uten å mukke, men hvis noen bruker noe fra deres hjemmeside eller noe lignende uten deres tillatelse, så er det nesten søksmål. Ser dere hvor jeg vil?

- Nei, jeg har faktisk (nesten) aldri brukt pirat-kopiert programmvare, og hvis jeg gjorde det så var det en serial for og sjekke om programmet var verdt og kjøpe/donere $$$ til i fullversion. Hvis jeg ikke likte det, avinstallsjon, hvis jeg likte det kjøpte jeg det. jeg ser ikke noe galt i det?

De fleste nett-vennene jeg har bruker ulovelig programvare, og samtidig klager de over produktet. Er det noe som ikke rimer da? Det er som om du raner en butikk, og så klager du over at du blir satt i et fengsel du ikke liker. Betalter du for et produkt, får du også support.

- Og rane en butikk og sammenlikne det med manglende support på piratkopiert programmvare går bare ikke. blir for dumt

Mange nettbrukere bruker ufattelig mange timer på å cracke spill og annen programvare. Dagen etter drar de på sosialkontoret for å få penger derifra. Er det så mye bedre?

- Hvis det hjelper deres økonomiske situasjon, ja
Exorchist:
Det du skal frem til er ? Hvorfor folk klager på Pirat software ?
Var ikke helt med på pointet ditt.. Virker som de andre ikke heller var det..
Opprinnelig postet av kriss
"Sier det ikke seg selv når bill gates donerer 4 milioner pund eller.no tror jeg det var på bekjempelse av linux, og samtidig 1 million til et veledig formål. det i seg selv er grunn nok til og kritisere microsoft ganske mye."

Er det ikke mulig å sette pris på at han virkelig gir så mye penger til veldedighet istedenfor å bli sur fordi han bruker mer på business som han tjener penger på? Alle vil vel tjene penger og det er ikke ett krav at de som har mye må gi mye, selv om han i dette tilfellet gir mye.

PS. Ikke le av quote metoden min, orka ikke å gjøre det på ordentlig måte
nei, men og bruke såpass mye penger på og bekjempe et gratis os som kan f.eks få ned utgiftene på skoler, arbeidsplasser o.l betraktelig, samtidig som og prøve og få en avtale med intel ang. palladinium er totalt feil og bruke så mye penger på. burde heller ga gitt de 4 til veledighet og 1 til linux, hadde holdt i massevis. Hvis du ikke forstår hvor jeg skal med dette.... du skjønner nok hva jeg mener
Opprinnelig postet av kriss
- Nei, det er ikke greit og stjele programmvare men det er et offerløst tyveri.. såpass rike som microsoft-firmaet er, tviler jeg på at de merker noe nedgang i pengekassa sin fordi noen ungdommer bruker en piratkopiert version av xp. Sier det ikke seg selv når bill gates donerer 4 milioner pund eller.no tror jeg det var på bekjempelse av linux, og samtidig 1 million til et veledig formål. det i seg selv er grunn nok til og kritisere microsoft ganske mye.
Vis hele sitatet...
Microsoft merker det!
Det er ikke få folk som har pirat version av windows!
Det er jo forskjellig CD-keys som er sperra på å DL Service Pack 1.
De prøver å bekjempe dette for de taper masse penger på det!
Hva har min SKATTBARE inntekt med dette å gjøre?

Det er virkelig tragisk at du sjekker min inntekt for å sjekke min troverdighet. Det er virkelig tragisk.

Hvorfor i all verden henger dere dere opp i MS? Det var et jævla eksempel. Dere får ikke med dere noen ting. Er det bedre om jeg bruker Lille Petter i gata som selger sitt program over nett for 10 kroner, men dere vil ikke betale, så dere cracker det istedet. Er det en bedre sammenligning?

Er dere virkelig tette, eller bare oppfører dere slik?

Og nso; hvor mye koster XP? rundt 2000. NÅR JEG DA HAR EN SKATTBAR INNTEKT PÅ 22500, ER DET DA VANSKELIG Å LEGGE AV PENGER TIL WINDOWS?
Opprinnelig postet av SkiM
Microsoft merker det!
Det er ikke få folk som har pirat version av windows!
Det er jo forskjellig CD-keys som er sperra på å DL Service Pack 1.
De prøver å bekjempe dette for de taper masse penger på det!
Vis hele sitatet...
taper masse penger på at noen ungdommer bruker winxp som de lasta ned? er du kokt? Er du klar over hva inntekten til microsoft årlig er? De har jo aldri hatt de pengene, hvorfor skal de da miste dem? De som piratkopierer vill (sansyneligvis) aldri kjøpe et såpass dyrt produkt heller.. På telenor bygget, er hver enkelt bærbar pc (10000 stk av dem der) windows 2k pro. Hver enkelt pc sin lisens er betalt, og da snakker vi om en _liten_ del av de andre firmaene som bidrar til microsoft sin suksess. Også må vi begregne med sverige, dannmark, osv. Microsoft gikk vell ifjor i overskudd med 45 milliarder kroner, hvordan kan du komme da og si at microsoft merker dette. fordi de vil stoppe piratkopieringen sier seg selv, men det beløpet vi snakker om nå er bare lommerusk for microsoft

edit:
PS! Jeg forventer en del reaksjoner, men prøv å hold deg unna caps-lock, og la det være mest mulig saklig, ok?
Vis hele sitatet...
også
Og nso; hvor mye koster XP? rundt 2000. NÅR JEG DA HAR EN SKATTBAR INNTEKT PÅ 22500, ER DET DA VANSKELIG Å LEGGE AV PENGER TIL WINDOWS?
Vis hele sitatet...
Sist endret av kriss; 20. november 2002 kl. 23:05.
Det er samme om du stjeler fra lise på 10 eller Bill Gates. Stjeling er stjeling. Moralen er like dårlig uansett. Hadde det vært så mye MS hets, hvis MS hadde gått med brakende underskudd, men situasjonen hadde vært den samme?=

Simen
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Exorchist
Hva har min SKATTBARE inntekt med dette å gjøre?

Det er virkelig tragisk at du sjekker min inntekt for å sjekke min troverdighet. Det er virkelig tragisk.

Hvorfor i all verden henger dere dere opp i MS? Det var et jævla eksempel. Dere får ikke med dere noen ting. Er det bedre om jeg bruker Lille Petter i gata som selger sitt program over nett for 10 kroner, men dere vil ikke betale, så dere cracker det istedet. Er det en bedre sammenligning?

Er dere virkelig tette, eller bare oppfører dere slik?

Og nso; hvor mye koster XP? rundt 2000. NÅR JEG DA HAR EN SKATTBAR INNTEKT PÅ 22500, ER DET DA VANSKELIG Å LEGGE AV PENGER TIL WINDOWS?
Vis hele sitatet...
hvis du samtidig planlegger å leve på mer enn vann og luft, ja..
Hvis jeg samtidig sa at jeg bodde gratis, at jeg fikk borteboer stipend og utvidet barnebidrag? Dette ga meg i overkant av 6000 netto i mnd. Jeg kunne nok ta meg råa til 2k for et OS da ja..

Simen
Hmm asså jeg er delevis enig med deg Exorchist. Asså det er "tåpelig" å si at det ikke er galt å "stjele" et produkt. Det er noen som har laget et produkt, har ingenting å si om det er et fysisk produkt eller ei. Det å lage komplekse programm/OS/spill er tidkrevende arbeid som er tillnærmet umulig å mekke sammen alene. Dermed går folk sammen i grupper, eller med andre ord begynner å jobbe for et firma som skal lage et bra produkt. Disse personene trenger også penger. (Er litt vanskelig å leve på "luft boller å vente suppe") Dermed går de inn for å selge produktet. ( fult forståelig ) Produktene de lager er jo vaneligvis produkter som folk er ute etter, å dermed har man samme grunnlag som andre produkt skapere til å ta fortjeneste for produktet sitt.

hmm litt tustelig formuleringer, men asså det går ikke ann å forsvare piratkopiering.

Zpeef: ... tenkt litt over det du så om at man bare stjeler en kode å ikke en fysisk ting. håper ikke du ville forsvart meg hvis jeg hadde lafset inn til eks.vis Philips å rappet til meg bluprints'ne til et nytt tv de holdt på å mekke sånn at jeg kunne publisert de på i-nett sånn at alle kunne ha mekket det tv uten å kjøpe det.

-Dårlig eksempel men asså eksempelet forutsetter at det tv'et kunne blitt mekket sammen av papir å stein sånn at alle kunne mekket det sammen hjemme hvis de hadde bluprints til å gjøre det. ( /me ler! uff for et dårlig eksempel ) Men poenget er at i torien så taper firmaet penger selv om det ikke er noe fysisk som går tapt siden alle som kunne tenke seg det tv'et/os/spill osv. mekker/pirat kopierer det selv i steden for å kjøpe det.


Men når alt dette er sagt så er det vel en kjent sak at jeg har en ganske st000000r samling med div. warez. Har på ingen måte tenkt å forsvare det. Heller tvert om .... i am a bad ass m07h4 fuck3r! ..... men vokser vel fra det med tid .....
Sist endret av Psyc0re; 21. november 2002 kl. 14:01.
Nå synes jeg vi alle skal la Psyc0re's post synke inn, så setter vi en strek der. Da er begge disse diskusjonene hvor jeg desverre ble hovedperson avsluttet

Simen
Jeg kjøpte en piratkopiert NES i Thailand. Med piratkopierte spill. Men så kastet mora mi den i søpla.
Opprinnelig postet av Psyc0re
Zpeef: ... tenkt litt over det du så om at man bare stjeler en kode å ikke en fysisk ting. håper ikke du ville forsvart meg hvis jeg hadde lafset inn til eks.vis Philips å rappet til meg bluprints'ne til et nytt tv de holdt på å mekke sånn at jeg kunne publisert de på i-nett sånn at alle kunne ha mekket det tv uten å kjøe det.
Vis hele sitatet...
Forstår godt hva du mener, men det jeg vil fram til er at det er en forskjell. Og jeg prøver på ingen måte å forsvare piratkopiering.

Men nå skal jeg ikke pirke mer.
Det at vi piratkopierer Windows (bare for å komentere eksempelet) taper MS veldig lite på. Nesten alle "hjemme" windowsene følger med nye pc, som dell, hp... Og når William sier att freeware (opensource) stjeler penger fra han, er han så dum att han fortjener det.

Piratkopiering kan forsvarest med prisene i dag. De er alt for høye på alle typer software lisenser!
Det som er så merkelig er at vi nordmenn skriker høyest. Vi tjener best, og vi klager mest. Merkelig..

Simen
Ja vi er rike, men ja det er ett veldig dyrt land å bo i.

Klaga du ikke tidligere i denne tråden på att det ble offtopic?
Jo, men nå er vi allerede så langt unna, at jeg egentlig ikke bryr meg om vi sporer inn på Teletubbies og deres påvirkning på barn, hehe

Simen
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg er veldig enig med hovudpoenget til Exorchist.
Det er ingen tvil om at det er mye dobbeltmoral ute i den lille verden.
Jeg har mange ganger tenkt den samme tanken, "er det egentlig forskjell på å laste ned mp3 eller spill på internet i forhold til å gå inn i en butikk å naske med seg mengdevis med cd'er?" svaret må egentlig bli nei.
Men jeg forstår også at folk kan ha problemer med å se likheten, og de aller fleste driver med piratkopiering.
Jeg personlig har store problemer med å se hvordan jeg skal bruke min pc, om jeg ikke skal ha muligheten til å laste ned warez, så hos meg eksisterer dobbeltmoralen til de grader. Det kan jeg si.
Men når det er sagt, så har jeg liten tro på (med dagens priser på programvare, og spill) at f.eks norsk ungdom hadde funnet den store gleden med generell it, om det ikke hadde vært relativt gratis. Og utviklingen av det teknologiske tror jeg hadde gått treigere. De aller beste innen it, tror jeg er selvlært. Og jeg tør påstå at stor del av de kan takke warez miljøene.
Punktum.
Opprinnelig postet av RoadKill
Det at vi piratkopierer Windows (bare for å komentere eksempelet) taper MS veldig lite på. Nesten alle "hjemme" windowsene følger med nye pc, som dell, hp... Og når William sier att freeware (opensource) stjeler penger fra han, er han så dum att han fortjener det.

Piratkopiering kan forsvarest med prisene i dag. De er alt for høye på alle typer software lisenser!
Vis hele sitatet...
ehhhh ... nei! asså klær er det enda verre priser på enn det er på software hvis man ser på hvor mye det koster å produsere varen. asså håper ikke at du syntes det er går ann å forsvare noen som løper rundt å stjeler masse merke klær bare pga. at det er så dyrt for merke klær. asså det finnes jo alternativ til merke klær. fretex,h&m,cubus osv. som tar betraktelig mindre for nesten identiske klær. samme er det her i "data verden" hvis man ikke er sugen på å betale masse penger for produktet som kjære bill har mekket sammen så er man på ingen måte tvunget til å bruke/kjøpe det. Det finnes mange like gode alternativ som er billigere og til og med noen som er gratis.

å det med at han fortjener å bli stjelt fra bare pga. at han har sine meninger er jo helt latterlig..... føler ikke at jeg trenger å utdype det noe videre.

(RoadKill ikke ta denne posten personelig, men jeg vil si at jeg holder meg innenfor alle etikkens regler når jeg kommer med disse påstandene. å dermed har jeg "føttene mine ute av det dype vannet". sånn som jeg ser det så stider dine tanker mot etikkens lære. men men det er sånn jeg ser det)
ARGH! nå skrev jeg en dritlang post, men den ble selvsagt borte etter jeg fikk spm om login og dritt når jeg skulle poste.

uansett kom jeg fram til at å piratkopiere software på ingen måte kan sammenlignes med å stjele fra en butikk. iallefall så lenge softwaren ikke selges videre med vinning, eller brukes til å skape produkter som selges(mao når den hovedsaklig brukes til læring). en annen ting er at om det er Per eller ms du kopierer fra, så mener iallefall jeg at det er samma faen, du gjør akkurat det samme. dette ser jeg ikke på som dobbeltmoral, det er fortsatt straffbart, men i mye mindre grad enn tyveri av en butikksolgt vare.

jeg sammenlignet bl.a software kopiering, i læringshensikt, med det å kopiere en bok fra en bokhandel. dette er også selvsagt straffbart, men ikke på noen måte sammenlignbart med å stjele fysiske saker og ting fra en butikk, så lenge du ikke tjener penger på det.

konklusjon: ja, jeg gjør noe straffbart. nei, det er ikke dobbeltmoralsk.
ordet dobbeltmoralsk kunne blitt brukt dersom jeg tjente masse penger på software kopiering, men syntes det å stjele fra en butikk var galt. men ordet er veldig misvisende når man gjør det på måten jeg gjør det på nå.

og når du kun snakker om software og bill i dine poster om dobbeltmoral må du nesten regne med at dette hovedsaklig blir temaet..

[edit] et eksempel på dobbeltmoral kan jo være det å laste ned mp3/stjele cder fra butikk. nå mener jeg at cder er alt for dyre, og dette er grunnen til min ekstensive mp3/ogg samling, men dette er vel noget dobbeltmoralsk i grunn [/edit]
Sist endret av araziel; 21. november 2002 kl. 16:27.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
test

[edit] sorry araziel, dårlig timing på den forumupdaten der ja
Dere loker!

Exorchist: Hva faen er det så feil i å ha litt dobbel moral? hvis du ikke liker dobbelt moralen her så drit i å lese forumet da!
Ugg, hadde laget en lang post jeg også. Trodde forum-moddinga var ferdig.

Redstorm: poenget med denne posten var ikke dette forumet. Som du kanskje ser, så starter jeg med å si at jeg ser dobbelt-moral over alt; familie, venner osv.. Så jeg vil bare vite hva dere synes.

Simen
information wants to be free... hehe... jeg "stjeler", men jeg lar gjerne andre stjele av meg
dette blir en lang post..=)

Jeg er helt enig med Exorchist... dobbeltmoralen i dagens samfunn er helt xtrem! Jeg merker selv dette flere ganger til dagen.. selv i det små har de fleste dobbeltmoral!

---oOo---

Opprinnelig postet av Exorchist:
Det som er så merkelig er at vi nordmenn skriker høyest. Vi tjener best, og vi klager mest. Merkelig..
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av RoadKill:
Ja vi er rike, men ja det er ett veldig dyrt land å bo i.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt RoadKill... går det ann.. du lever i VERDENS rikeste land... og du klager over at det er for dyrt å bo i... Hallo? går det an.. tenk deg de menneskene i de fattige landene.. de har ikke noe ordentlig hus, ikke mat, ikke strøm, ikke varme, ikke ordentlig vann (noe som er en selvfølge i land som Norge, osv..), ikke ordentlig seng (mange sover bare i en pappeske i en sidegate.. tenk det du!).. du hadde blitt bestevennen til ett menneske der nede hvis du hadde gitt dem en brødskive med gulost på.. tenk litt på det..

Opprinnelig postet av araziel:
...et eksempel på dobbeltmoral kan jo være det å laste ned mp3/stjele cder fra butikk. nå mener jeg at cder er alt for dyre, og dette..
Vis hele sitatet...
Helt enig... det å laste ned/rippe MP3/CD er dobbeltmoral.. og er like galt uansett åssen du vrir og vender på det! Galt er galt, akkurat som fargen blå faktisk er blå..

Opprinnelig postet av hrafnidr:
information wants to be free... hehe... jeg "stjeler", men jeg lar gjerne andre stjele av meg
Vis hele sitatet...
Hmm... "stjeler"... enten så stjeler man, eller så stjeler man ikke..!

Opprinnelig postet av Psyc0re:
ehhhh ... nei! asså klær er det enda verre priser på enn det er på software hvis man ser på hvor mye det koster å produsere varen. asså håper ikke at du syntes det er går ann å forsvare noen som løper rundt å stjeler masse merke klær bare pga. at det er så dyrt for merke klær. asså det finnes jo alternativ til merke klær. fretex,h&m,cubus osv. som tar betraktelig mindre for nesten identiske klær. samme er det her i "data verden" hvis man ikke er sugen på å betale masse penger for produktet som kjære bill har mekket sammen så er man på ingen måte tvunget til å bruke/kjøpe det. Det finnes mange like gode alternativ som er billigere og til og med noen som er gratis.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg også... kjekt.. vel.. det er et veldig godt poeng.. noe som alle bør tenke litt over.. nå til dags (hos jenter) man ha de klærne som er "inn" for å få være med i "gjengen"... og da tyr mange til stjeling for å få tak i dette.. og det kan sammenlignes med oss "gutter" som vil ha den nyeste musikken, men ikke har råd/vil ikke kjøpe CD'ene.. vi bare ripper det/laster ned... sant..!

Opprinnelig postet av Psyc0re:
....personelig, men jeg vil si at jeg holder meg innenfor alle etikkens regler når jeg kommer med disse påstandene. å dermed har jeg "føttene mine ute av det dype vannet". sånn som jeg ser det så stider dine tanker mot etikkens lære. men men....
Vis hele sitatet...
Det er et veldig bra poeng/bilde Psyc0re..!

vel.. mye qoute's her.. men.. bare skriver en sånn "tankevekker" til dere der ute... og håper dere tar den seriøst...!!
Jeg er målløs Jocke. Jeg må nesten applaudere deg.

Her har vi en som endelig tok tak i det jeg ville ta tak i med denne threaden, dobbeltmoral. Utrolig godt å lese posten, og det er en fornuftig post. Endelig en som virkelig har skjønt hvor jeg ville

Simen
takker og bukker neida.. jeg forteller bare hva jeg mener... skulle bare mangle!

godt å høre at du likte posten min da..

Må bare komme med en liten kommentar. Orket heller ikke å lese igjenom alt her, men fikk med meg det meste. Faktisk så sliter programvareprodusentene med å ha oredentlig dekning i loven når de bekjemper piratkopiering (pappa som har satt seg inn i lisenslovene, av en annen grunn). Når vi kjøper et program så er det egentlig ikke programmet vi kjøper, men en lisens. Lisensavtalen må vi godta for å bruke programmet. Det vil si at om du bruker et cracket program der en ikke trenger å godta lisensen, så har en igrunn ikke brutt noen regel. Og en stjeler heller ikke noe. De har fortsatt kildekoden. Men når en tar og kopierer kildekoden, da er det tyveri. Faktisk så låner vi bare en kopi.

Og forskjellen på warez og å stjele fysiske kort er;
For å produsere et kort er det utgifter, transport, lagerkost, produksjonskost, og utviklingskost
Men for å lage et program er det bare utvilkingskostnader.
Derfor er det mer umoralsk å stjele i butikken en å laste gratis ned fra internett
Originally posted by hrafnidr
information wants to be free... hehe... jeg "stjeler", men jeg lar gjerne andre stjele av meg
Vis hele sitatet...
La oss si at du satset flere tusen kroner på å lage et produkt som du var jævlig fornøyd med. La oss tenke oss at du vil masseprodusere og selge produktet ditt.
Hadde du vært like likegyldig hvis noen kopierte produktet ditt fra topp til tå og du tapte masse salgsinntekter på grunn av piratkopiene? Tenk over det i det minste.

Jeg er forsåvidt enig med Exorchist.

Warez er lamt.
Opprinnelig postet av wwwking
Og forskjellen på warez og å stjele fysiske kort er;
For å produsere et kort er det utgifter, transport, lagerkost, produksjonskost, og utviklingskost
Men for å lage et program er det bare utvilkingskostnader.
Derfor er det mer umoralsk å stjele i butikken en å laste gratis ned fra internett
Vis hele sitatet...
Vel... for å si det rett ut.. koster mer å produsere programvare i det lange løp (noe man må gjøre for å holde følge med utviklingen...) enn å produsere hardware...

Og kermit- har et poeng..
Så vidt jeg vet har microsoft et MYE større overskudd enn f.eks ibm eller intel. Sier vel litt...
Opprinnelig postet av wwwking:
Så vidt jeg vet har microsoft et MYE større overskudd enn f.eks ibm eller intel. Sier vel litt...
Vis hele sitatet...
Så har da Microsoft drevet på lenger og... og har et godt grunnlag..
Opprinnelig postet av jocke
Opprinnelig postet av wwwking:


Så har da Microsoft drevet på lenger og... og har et godt grunnlag..
Vis hele sitatet...
IBM lagde skrivemaskiner før Bill Gates var pressa ut av mor si.