Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1069
På den lokale butikken selger de nå ut fyrverkeri til 50%, de har dem enda i hyllene, ligger inne på et forholdsvis stort senter.

Bare lurte, er dette egentlig lov? Å selge over nyttår altså?

Samt - tror dere det er noe marked for å selge dette via feks. facebook osv? Er jo ikke ulovlig selge TROR jeg, men kun å bruke uten politiets tillatelse. Litt skeptisk til å selge under ekte navn, gidd ikke bli busta, men tenker det må være et lite marked for dette?

T
Kun lov å selge fra den 27. til den 31. desember.

Du har ikke lov til å videreselge.
Sinnsykt rart de selger på Nille enda, er en by med 55 000 innbyggere, og midt på senteret, rart ingen har sagt noe til dem/ brannvesen/ politi.
Jeg tror enkelte har misforstått litt. Med mindre nille selger fyrverkeri i klasse 2 og oppover så er salget lovlig året rundt. Legger ved en artikkel fra 2016 som sikkert også er aktuell i år: http://drm24.no/nyheter/butikkjede-d...isalg-16122317

Nille har forøvrig heller ikke ervervet seg tillatelse til å selge fyrverkeri i klasse 2 og oppover i det tidsrommet det er lovlig å selge fyrverkeri, så om det hadde vært tilfelle at slikt ble solgt ville nok noen tatt tak i det tidligere.
Sist endret av shining96; 8. januar 2018 kl. 18:44.
Det fyrverkeriet som selges på Nille, og som de i følge artikkelen i drm24.no kan selge til alle over 12 år hele året, er såkalt partyfyrverkeri. Jeg går ut fra at det ikke er så kraftige saker, hvis det stemmer at 12-åringer lovlig kan få kjøpt det.
Vanlig fyrverkeri kan kun selges mellom 27-31. desember til personer over 18 år. Man har ikke lov til å bruke det fyrverkeriet på andre tider av året uten tillatelse fra politi og brannvesen, unntatt fra 31. des kl. 18 til 1. jan kl 2 hvis jeg husker riktig.