Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10180
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp til å få typen min til å slutte med ghb. ..jeg føler en enorm bør på mine skuldre,jeg er oppløst I sorg,angst, skuffelse og forbannelse.

Typen min ruste seg på ghb hver dag før han møtte meg(jeg er veldig I mot all rus-har aldri prøvd noe annet en røyk og alkohol ,har en mor som misbruker piller og en eks som drakk hver dag). .
Men jeg klarte å få gutten min til å slutte ca 1år nå.jeg gråt og maste om at han måtte slutte,fulgte med ham som en ørn, noe jeg tror han ble drittlei av,så det ble mindre og mindre rus.
fikk ham til å betale gjelden sin og alt var velstand. .trodde jeg..

Nå skjedde det nettopp 2 nye episoder med ghb ''overdose ''der han sovner/havner I en slags koma,noe jeg HATER fordi jeg er livredd han skal dø.Plutselig stopper han å puste og der må jeg sitte ca 2-3 timer å følge med på puls og pust. og jeg forstår ikke hvorfor han ønsker å ruse seg..Vi har det bra sammen, skal kjøpe vårt første hus sammen, begge to har kjempegode jobber og vi har familie rundt oss.
Han fatter faen ikke at han kan drepe seg selv eller andre uskyldige hvis han sovner mens han kjører feks bil.
en episode var at JEG satt på med ham og han ''sovnet''-mens vi var på motorveien! Jeg klarte å holde han noenlunde våken til vi kom til en avkjørsel og jeg satte meg I førersetet (jeg hadde ikke billappen da) ..men det virket ikke som om han forstod hvor farlig dette var da han kom til seg selv..Han ruste seg igjen 1 uke etter...

Jeg fatter ikke hvordan jeg holder ut dette her,men jeg har ingen andre valg.er man glad I noen så Gjør man alt man kan.men jeg er blitt fryktelig paranoid når det gjelder ham og jeg er livredd innerst inne. .Men hva pokker skal jeg gjør? Dere kan kalle meg dum for å ikke anmelde ham feks, eller gå I fra ham.så enkelt er det ikke. .Det vet ALLE som har prøvd å hjelpe en rusmisbruker . ...
HVA kan jeg gjøre? Fins der noe der ute som virkelig kan hjelpe ham ut av dette? Leger og medisin har jeg ikke trua på da det eneste de kommer med er medisin som døyver problemer men som ikke tar vekk problemet.

Familien hans vet om dette også men han vil ikke høre på dem heller. ..Han sier han VIL slutte men han viser ikke noe for å virkelig ville det...

Jeg blir bare så utrolig desperat etter å få hjelp nå for jeg er redd for at han skal dø..eller kjøre ned noen I rusa tilstand. .

Hvordan skal jeg få ham til å forstå?
Hva kan vi rundt ham gjøre?
Han har det bedre enn de fleste så jeg ser ikke problemet. Han har alt,men han driter I det.ser ikke hvor heldig han faktisk er.

Har 2 faste jobber,kjærlig familie, gode venner og meg.-Jeg elsker ham over alt og Gjør alt for at han skal ha det bra....What Else is there. ...
Sist endret av miss_mot_rus; 16. februar 2015 kl. 15:53.
Prøver han seriøst å slutte, eller prøver han bare å tilfredsstille deg såpass at du slutter å mase slik at han kan ha rusen sin i fred? Du skriver at han ikke fatter problemet. Dersom han ikke fatter problemet er han heller ikke i stand til å gjøre noe med det. Det først (og største) problemet i rusbehandling er å få pasienten til å innse selv at de har et problem.

Du elsker ham. Det er tydelig. Men elsker han deg?
Basert på det du skriver virker det som om han ikke tar deg seriøst. Han lyver for deg, bedrar deg, risikerer livet ditt...
Er det handlinger du forbinder meg kjærlighet?

Hvis han ikke er i stand til å verdsette deg og hva du gjør for ham, er han da verdig å være din kjæreste?
Du vil gjøre alt du kan for at han skal få det bedre, men du har ikke tro på at noen hjelp fungerer virker det som. Får du han inn på avrusing, vil han få medikamenter som er der slikt at han ikke skal bli fryktelig syk, sprekke, eller dø. Dette vil han få i kombinasjon med samtaleterapi for å finne ut hvorfor han ruser seg, og hjelpe han til å ikke ville føle at han trenger rus. Ta kontakt med profesjonelle mennesker, de vil kunne gjøre en bedre jobb til å rehabilitere han en hva du kan, men du kan gjøre det viktigste av alt - nemlig få han i kontakt med disse menneskene. Lykke til.
På meg virker det nesten som du tvinger han til å slutte, det er ikke bra å ruse seg hvertfall ikke om man misbruker rus, men han må neste ønske det selv for å klare det, du vill aldri klare å ha et sunt forhold til typen din om det er som jeg mistenker, han vill ikke slutte å ruse seg å du har nulltoleranse det sier seg selv en vill ende opp ulykkelig til slutt.
Om jeg tar feil å han vil slutte å du støtter han når han trenger det kan det virke som at å søke han inn i et slags program eller avrusning er veien å gå.

Til slut må jeg bare påpeke vilken tufs du er sammen med som driver å kjører rundt i ghb rus. Dette er latterlig å teit å syntes virkelig ikke du burde sitte på med han når du vet han korker ghb
Jeg visste ikke at han hadde ruset seg når vi var ute å kjørte den gangen. Jeg visste det når han begynte å sovne.dette var i starten av vårt forhold og jeg kunne ikke lese tegnene da.Ser jeg at han er ruset nå så lar jeg ham selvfølgelig ikke kjøre!

Jeg vet at jeg begynner å bli kraftig hjernevasket etter alt som har skjedd, men det er derfor jeg må rekke ut hånda og spørre andre om hjelp her.for jeg vet ikke fasitsvar. Jeg forstår bare ikke.det gjør vondt å bare se på.jeg kommer til å kjempe for ham så lenge jeg makter. ...

Til dere som har ruset / ruser seg på ghb :
Hvorfor. ..?Hva hjelper det mot? er det avhengighet skapende?
Jeg prøver å forstå hva og hvorfor. Jeg får ikke noe skikkelig svar fra typen min om dette fordi han sier ''vet ikke' og -''jeg ser vel litt lett på det''..
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Prøv med en bekymringsmelding til politiet, og at du ønsker hjelp.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Pris deg selv lykkelig for at dere ikke har barn midt oppi dette.

Er du happy med han og det er realistisk med en fremtid sammen?

Kan du se for deg at dere er sammen om 10 år?

Om ikke, ditch han og smil fordi du gjorde det.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Prøver han seriøst å slutte, eller prøver han bare å tilfredsstille deg såpass at du slutter å mase slik at han kan ha rusen sin i fred?

*Jeg har jo sett tegn på at han virkelig vil og han har klart å slutte I lange perioder, men så sprekker han plutselig og det uten grunn.spesielt når alt rundt ham er positivt. Hus,jobb,kjærlighet. ..

Du elsker ham. Det er tydelig. Men elsker han deg?

*han sier det hver dag til meg og jeg spørre ham etter disse sprekkene om det virkelig er meg han vil ha.han har fått mange sjanser til å bli kvitt meg om det var det han ville. Men han påstår han elsker meg høyest av alt...


Hvis han ikke er i stand til å verdsette deg og hva du gjør for ham, er han da verdig å være din kjæreste?
Vis hele sitatet...
*Nei..Men det er det som er problemet. .jeg klarer ikke å tenke slikt.elsker man noen så betyr dem mer for deg enn deg selv.sånn har jeg det.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Ingen medikamenter, leger, avrusninger kan få han til å slutte. Eneste måten for å slutte er å måtte ønske det selv (prater av egen og veldig mange andres erfaring)

Mitt råd til deg er å stille opp for han å være der for han. Finnes det noen spesielle anledninger der han velger å ta det steget å ta GHb? (som du sier så kan det gå uke(r) mellom vær gang.)

Jeg tenker at en rus missbruker som virkelig er på "kjøret" ikke vil kunne gå en uke mellom vær gang han ruser seg. Å heller at det må være en ting som trigger han til det?
Jeg har ingen svar på spørsmålet ditt: hvordan få han til å slutte, men skriver min tanke om hvorfor muligens han gjør det.

Å til ditt forsvar så skjønner jeg godt at du ikke går ifra han. Du hadde iallefall vært dum om du gikk ifra han/anmeldte han. Du er ikke hans barnevakt. Dem gangene han ønsker å ruse seg så ville jeg vært veldig klar på at jeg ikke hadde ønsket å være i samme hus/nærvær som han.

Håper svaret mitt kan hjelpe deg, lykke til
Jeg ville virkelig ikke kjøpt hus sammen med en som misbruker stoff, som lyger og utsetter både seg selv og deg for livsfare. Dette er ikke noe som han kommer til å slutte med før han virkelig ønsker det selv, og kanskje greier han det ikke da en gang. Plutselig sitter dere der med et hus å betale på, og han klarer ikke betale sin andel av lånet. Jeg tror du hjelper han best ved å gi han et ultimatum: beholde deg, noe som forutsetter at han tar imot behandling og holder seg rusfri, eller fortsette som han gjør og du går. Men du må mene alvor med det og stå for det dersom du stiller et sånt ultimatum.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Når man skal se på kalde harde fakta er det ikke mange som blir A4 Rusfrie, mellom 10-20% blir helt rusfrie, gjerne fordi de da blir religious nutcases.

Man har ikke så veldig mange år her på jorda, bruk de på deg selv ikke en som ikke vet hva han vil.
Sist endret av Carmex; 16. februar 2015 kl. 16:40.
På en måte kunne han drept deg eller andre uskyldige, når han ikke fatter det så forlat han.
Min anbefaling er at du dumper fyren, finn deg en bedre å heller lev det livet du har planlagt. Kjøpe hus eller produserer baby med den rusfreaken, vil aldri ende bra.
Gjør deg og din fremtid bedre, dump idioten å aldri se deg tilbake på en sånn dust.

Utsette deg for fare med vilje, er et menneske som ikke har et varmt hjerte. Han vet hva stoffet ghb gjør, men fortsetter uansett.
Gjør det slutt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du er sammen med en narkoman.

Withdrawal av GHB gir seg innen 2 uker. Hvis han har gått i ett år uten å ruse seg for så å ruse seg igjen så betyr det at han enten har en dypere avhengighet eller driter i deg utover å få fylt sine umiddelbare behov. Gjerne begge deler.

Hvor mye du elsker ham spiller ingen rolle hvis det overstående stemmer. Han må bestemme seg selv for å slutte eller å få hjelp. Logikk funker ikke. Kanskje det funker å gå ifra ham. Jeg ville gjort det ihvertfall. En "all in" og satse på at det funker å sette kniv mot strupen. Hvis det ikke funker for ham så har du ihvertfall gjort livet ditt kortsiktig tyngre men langsiktig mye bedre.
Sist endret av nso; 16. februar 2015 kl. 19:39.
Høres kanskje litt brutalt ut, men gjør det slutt og se om han skjerper seg. Jeg vet hvordan det er fordi jeg elsket å ruse meg mer enn den jenta jeg var sammen med. Nå skal det sies at det ikke kun var rus som gjorde at det ble slutt, men det var absolutt en bidragsyter.

Jeg har i alle fall tatt lærdom av det, og det kan jo hende at han gjør det også.
Enig med det folket her sier.
Som f.eks at noe/noen må ha fått(trigga) han til å ta GHB de to siste anledningene, da han har gått et helt år GHBfri(med mindre han juger).
Sitat av nso Vis innlegg
Withdrawal av GHB gir seg innen 2 uker. Hvis han har gått i ett år uten å ruse seg så betyr det at han enten har en dypere avhengighet eller driter i deg utover å få fylt sine umiddelbare behov.
Vis hele sitatet...
Om du går fra han er det litt optimistisk å håpe at han skjerper seg, tvert imot tror jeg han vil ruse seg mer...
Sist endret av Zetta; 16. februar 2015 kl. 18:18.
Det nso skriver.

Jeg ville ikke kalle eksen min for narkoman, men all rusingen sa noe annet.

Når man er midt opp i det hele lager man ofte unnskyldninger for å si at det er greit - men det er ikke greit - hvis partneren ikke vil innse problemet sitt vil ikke partneren gjøre noe med saken - det er mer enn byrde for deg enn noe annet.

Det var ikke før jeg var kommet ut av forholdet og fått avstand til mennesket at jeg kunne se det store bildet - at jeg kunne se hvor mye det ødela meg som person.

Det er flere som vet at situasjonen du står i nå er tung, håper bare du ser at du vil få det bedre uten han.

Lykke til!
Eneste som vil hjelpe deg er å dumpe han.. Gjør det slutt fortest mulig og kom deg vekk.. Er mange gutter å velge mellom heldigvis og mange som ikke er russmisbruker.. Ingen vits i å kaste bort tid på en russmisbruker...

Tro meg jeg vet
Han setter tydeligvis større pris på rusen enn han setter pris på deg.
Gå videre i livet, og få deg et godt liv selv.
Livet ditt kommer alltid til å være andreklasses, dersom du fortsetter i samme sporet som nå. Dersom han skulle gå under en dag, så vil du ha gruset din egen fremtid også.
Sitat av Zetta Vis innlegg
Om du går fra han er det litt optimistisk å håpe at han skjerper seg, tvert imot tror jeg han vil ruse seg mer...
Vis hele sitatet...
Så du mener TS skal da drive å kaste bort energi med å forandre, på en som beste fall ikke skjønner problemet sitt, eller i verste fall gir F*** i TS?

Mitt råd er å gi han et ultimatum, gir han F***, så dra...

Bruk heller livet ditt på noen du kan få det bra med.
film han neste gang og vis det til han når han er edru, spørr om det er sånn han vil være.
tror han kommer til å ta tegninga da.
Bare av ren nysgjerrighet, hvor gammel er dere?
Sitat av nso Vis innlegg
Du er sammen med en narkoman.

Withdrawal av GHB gir seg innen 2 uker. Hvis han har gått i ett år uten å ruse seg for så å ruse seg igjen så betyr det at han enten har en dypere avhengighet eller driter i deg utover å få fylt sine umiddelbare behov. Gjerne begge deler.

Hvor mye du elsker ham spiller ingen rolle hvis det overstående stemmer. Han må bestemme seg selv for å slutte eller å få hjelp. Logikk funker ikke. Kanskje det funker å gå ifra ham. Jeg ville gjort det ihvertfall. En "all in" og satse på at det funker å sette kniv mot strupen. Hvis det ikke funker for ham så har du ihvertfall gjort livet ditt kortsiktig tyngre men langsiktig mye bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye av dette, damen må absolutt komme seg vekk når hun er i ett sånt forhold, når hun er oppegående og typen er såpass hektet som hun legger fram her. Det vil ikke komme noe godt ut av å forsette i ett sånt forhold om hun vil ha ett trygt og godt liv rundt seg. Dette vet jeg ikke, TS, men det framstår jo som typen din egentlig aldri har sluttet med GHB, men at han har holdt ett "terapautisk" nivå på det. Som har gjort til at han kan fungere nogenlunde bra på jobb og i hjem.

Men NSO, det å si at GHB withdrawal gir seg etter 2 uker når man har ruset seg i (flere år?) på GHB er ikke bare sannhet. Ja, kanskje mye av de fysiske symptomene som man kan se på utsiden. Men GHB/L over lang tid ødelegger reseptorene såpass kraftig at man i opptil flere måneder kan være i withdrawal psykisk, noe du nevner med dypere avhengighet. Man får paranoide tanker, dødsangst og kraftige depresjoner når man slutter med GHB/L i lang, lang tid. Mye av dette forsetter også når det ikke er tegn på "skakkjørte" reseptorer i hjernen, men psykisk. Hvor man rett og slett forsetter med dødsangten, paranoide tanker m.m da man har "printet" det inn i det daglige.

Så for å ta gubben din i forsvar: Det å faktisk slutte med det kan være helt forjævlig, jeg greide det ikke uten å få profosjonell hjelp og uten innleggelse i ett terapautisk samfunn over 1.5 år. Når man har det på den måten så betyr det svært lite for han det han faktisk er så heldig at han har: Deg, jobb og hus. Fordi det som skjer innvendig hos han er såpass kraftig og sterkt at det eneste som funker er en ny dose.
Vis typen din denne tråden! Skjønner han det enda ikke vet du nok selv også hva som må til.
Dette er ikke opp til deg, det er opp til han. Det er han som gjør det slutt. Han velger rusen fremfor deg. Kjipt, men reelt.
Jeg vil tro utifra det jeg leser at forholdet deres har vært usundt fra the get go. Moren din har ruset seg og jeg kan tenke meg at du har prøvd å få henne til å slutte. Samme med den gamle kjæresten din, ser du mønsteret? Når du traff denne fyren, så kunne dette "spillet" med å være caretaker for en rusmisbruker. Du klarte å få han til å slutte å ruse seg, men problemet er at du har behandlet et symptom på at han ikke har hatt det bra med seg selv. For at han skal kunne komme over det ville jeg fått han til å dra til en coach/psykolog for å hjelpe å bearbeide de dårlige følelsene han flykter ifra. Å stå som en hauk og følge med på hver eneste ting han foretar seg vil bare gjøre vondt verre. Da har han ingenting å tape fordi du forventer at han skal feile. Regner med at du også gir ham skyldfølelse når han sklir på bananskallet og dette vil bare gjøre at han får enda mer dårlige følelser og velger derfor å flykte på nytt. Sirkelen må brytes.

Som sagt, jeg tror dette er et forhold som produserer de samme følelsene du har opplevd tidligere i livet. Menneskelig natur vil ikke ha forandring, men noe man har vært kjent med tidligere i livet.

Grunnen til at jeg sier dette er fordi at jeg har vært den gutten selv. Jeg sluttet med alle former for rus og lever et lykkelig liv idag.
Sist endret av pumkin22; 17. februar 2015 kl. 14:36.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Prøv med en bekymringsmelding til politiet, og at du ønsker hjelp.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs eller er dette bare et forsøk på å trolle? ALDRI bland inn politiet. Oppsøk helsetjenesten.