Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2296
Jeg er med og lager et dokumentarprogram for tv2 som skal handle om vanedannende piller (enten fått på resept eller kjøpt illegalt). Vi er i research-fasen og er takknemdlig for innspill fra brukere og andre.

F eks ønsker vi å finne ut:
* Hvordan er avhengigheten sammenliknet med annen rusavhengighet?
* Hvordan oppleves rus/effekt?
* Hvor får man kjøpt pillene (fysiske steder/nettet etc)?
* Hvor lett/vanskelig er det å få fastlegen til å skrive ut resepter?
* Hvordan er abistinesene når man prøver å trappe ned/slutte?

Jeg er klar over at "piller" er mye forskjellig, men vi tenker at vår fokus er de "opioider" og "benzodiazepiner". Send meg gjerne en PM om du har innspill. Takknemlig for svar!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Har "selvmedisinert" med xanor.

* Hvordan er avhengigheten sammenliknet med annen rusavhengighet?
Jeg har "bare" erfaring med å slutte med cannabis og nikotin, og sammenlignet med dem har jeg brukt xanor langt færre ganger, og sjeldnere, men suget er sterkere. Har ikke opplevd fysisk avhengighet, kun den trangen til å ta det og savnet til rusen.

* Hvordan oppleves rus/effekt?
Sløvende, og befriende. Hadde noen spurt meg om mine dypeste hemmeligheter på større mengder xanor hadde jeg plapret i vei. Ingen angst.

* Hvor får man kjøpt pillene (fysiske steder/nettet etc)?
På gata, men også på nett. Jeg kjøpte fra en langer jeg kjenner godt.

* Hvordan er abistinesene når man prøver å trappe ned/slutte?
Heldigvis har jeg ikke opplevd ordentlige abstinenser, men etter større mengder merker jeg når pillen er helt ute av systemet. Da opplever jeg umotivert angst. Noen andre med mer erfaring får utdype her...
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er det jo utrolig viktig å skille mellom lovlig utskrevet og ulovlig anskaffede. Egentlig skjønner jeg ikke hensikten med en sånn dokumentar for det vil bare føre til enda mer stigma mot de som er tvunget til å selvmedisinere seg og enda mer dømming fra fastleger mot pasienter som trenger medikamentell behandling og ber om resept.

Du blir ikke mer avhengig av benzodiazepiner enn du blir av mat og søtsaker som også kan gi en tilfredstillende og beroligende effekt. De eneste pillene jeg vil definere som skadelig avhengighetsskapende er clonazepam altså rivotril og jeg har aldri hørt om noen som har klart å få disse utskrevet uten å ha epilepsi (som de opprinnelig er for). De andre benzoene som valium og sobril er såpass milde og gir heller ikke hverken på langt nær samme type rus som rivotril og ikke en hundredel så sterk rus uansett hvor mange man tar. Det blir derfor helt helt feil å legge alle benzoer i samme bås og det vil bare føre til at folk som ber om valium eller sobril pga uutholdelig angst for å kunne fungere i jobb eller til å gå i butikken for å handle mat blir satt i samme kategori som utspekulerte gatenarkomane som knasker i seg rivotril for å ruse seg til de snøvler og ikke klarer å stå rett lenger.

Rivotril mister man fort kontrollen over mens de benzoene som er ment for terapeutisk behov går helt fint an å bare ta når man virkelig trenger og ikke bli avhengig av.

Når det kommer til opiater er det også er bredt spekter som blir feil å legge i samme bås. Trampalgin for eksempel er umulig å ruse seg på, og mange smertepasienter behøver det for å ikke gå med sterke smerter 24/7 x 365. Allikevel inneholder de opiater og behandles derfor med forsiktighet av legene, det underliggende avhengighetspotensialet er der om man bruker dette fast i årevis og toleransen vil også øke, slik den gjør på paracet for de som ofte tar det pga hodepine også. Men de har ikke noe misbrukspotensiale og er altfor milde til noe sterk rus, sånn som for eksempel morfin, oxynorm og heroin. Jeg har brukt trampalgin siden jeg har revmatisme, aldri opplevd rus, ikke noe problem å slutte bortsett fra at livskvaliteten ble dårligere med økte smerter igjen.

Så har vi sterkere smertestillende som fentanyl og morfin mange får etter operasjon og vet at det er sånn mange ellers helt streite havner i en heroinavhengighet hvor de blir nødt til å skaffe opiater på ulovlig vis pga for dårlig oppfølging av legemiddelabstinenser og hjelp til veiledet nedtrapping over tid. Disse er mange tusen ganger sterkere.

Jeg har i tidligere epoker av livet brukt rivotril en periode hvor bestevennen min hadde tatt selvmord og hoppa foran et tog, og en annen venn jeg møtte og var mye ute å drakk med i tiden etter introduserte meg for rivotril. Rivotril er lettere å få på gata enn valium og sobril men da jeg fikk tak i valium var det å foretrekke siden det roet meg uten å gjøre meg rusa og helt fucka som jeg må være ærlig å si at rivotril gjør. Den rusen er sterk, ikke fjern men likegyldig og happy go lucky, og den pausen var akuratt det jeg trengte da. Jeg hadde før det fått nei fra legen om sobril eller valium når jeg tryglet i desperasjon om hjelp i en periode det føltes som spørsmålll om eget liv eller død, og ble derfor nødt til å fortsette å handle rivotril fra gata, havna inn i et misbruk da som kunne vært unngått om fastlegen ikke hadde vært like streng på å skrive ut mildere piller.

Av alle rusmidlene jeg har tatt så er det hasj som har vært mest avhengighetsskapende og ødeleggende for meg.

Enkelte benzoer og opiater har avhengighetspotensiale, man skal selvfølgelig være veldig forsiktig med å forskrive morfin og lignende men det er en uting at legene er så strenge med mildere medisiner. Den røde tråden blandt misbrukere på gata er at de slet psykisk med sterk angst og ikke fikk hjelp, eller ble tatt for lite hensyn til med smertetilstander og da måtte ty til å skaffe på egenhånd og da tar man det man får tak i. En dokumentar som stigmatiserer bruken av medisiner som bør være lettere å få hos lege kan jeg ikke vise min støtte til og jeg syns dere bør tenke nøye gjennom hvordan dere vil presentere dette emnet, for det blir veldig feil og ødeleggende å blande sammen de mildeste pillene med de sterkeste, og det samme blir å dra tunge misbrukere som ønsker rusen og helt vanlige folk som klarer å fungere bedre og mer normalt takket være medisinene og ikke hadde fungert uten, under en og samme kam. Leger kan fort dra en trengende pasient over samme kammen pga stigmaet som allerede eksisterer, nekte medisiner og tvinge fler folk til å leve med fraværende livskvalitet som igjen presser mange ut i illegal anskaffelse med større misbrukspotensiale, så vær bevisst på hva dere bidrar til av stigmatisering og propaganda. Kan bare ikke forstå hensikten med en sånn dokumentar, alle er klar over at det fins misbrukere men dere skal være forsiktig med å stemple benzo og opiater som et rusmiddel.
Sitat av JeppeBerg Vis innlegg
Jeg er med og lager et dokumentarprogram for tv2 som skal handle om vanedannende piller (enten fått på resept eller kjøpt illegalt). Vi er i research-fasen og er takknemdlig for innspill fra brukere og andre.

F eks ønsker vi å finne ut:
* Hvordan er avhengigheten sammenliknet med annen rusavhengighet?
* Hvordan oppleves rus/effekt?
* Hvor får man kjøpt pillene (fysiske steder/nettet etc)?
* Hvor lett/vanskelig er det å få fastlegen til å skrive ut resepter?
* Hvordan er abistinesene når man prøver å trappe ned/slutte?

Jeg er klar over at "piller" er mye forskjellig, men vi tenker at vår fokus er de "opioider" og "benzodiazepiner". Send meg gjerne en PM om du har innspill. Takknemlig for svar!
Vis hele sitatet...
Blir utrolig vanskelig å svare noe konkret på spørsmålene dine da alle spørsmålene kommer helt an på, feks:
* Hvordan oppleves rus/effekt?
- Ja det kommer jo an på hva slags piller det er snakk om

* Hvor lett/vanskelig er det å få fastlegen til å skrive ut resepter?
- Det kommer an på legen, alt fra umulig til nesten litt for lett

* Hvordan er abistinesene når man prøver å trappe ned/slutte?
- Det kommer an på hvilke piller og hvor mye/lenge man har brukt, det varierer mellom alt fra små symptomer som varer noen dager til ett helvette som varer i månedsvis

* Hvor får man kjøpt pillene (fysiske steder/nettet etc)?
- Det tror jeg faktisk strider mot forumets regler å diskutere dette konkret

* Hvordan er avhengigheten sammenliknet med annen rusavhengighet?
- Kommer an på hvilke rusavhengighet, mange av de tradisjonelle rusmidlene kommer jo også i pilleform, eller ihvertfall noe som virker omtrent helt likt

Så kan jeg også legge til at hvordan ting oppleves enten det er effekt eller abstinenser ofte er subjektivt. Også mange andre faktorer som gjør at ting muligens fungerer ganske anderledes på meg enn f.eks deg.
Sist endret av Alge; 14. mai 2020 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Piller i mitt innlegg refererer til Benzodiazepiner.

*Hvordan er avhengigheten sammenliknet med annen rusavhengighet?

Piller var et av de stoffene jeg sist begynte å eksperimentere med, men samtidig det første jeg ble virkelig fanget og ordentlig avhengig av, både fysisk og psykisk.
Alt etter i hvilken grad du er avhengig kan abstinenser oppleves fra relativt milde til et sant helvete på jord med ALLE symptomene Wikipedia lister opp om Benzo withdrawals + enda fler.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benz...rawal_syndrome
Ubehaget jeg opplevde psykisk og fysisk da jeg var kraftig avhengig og manglet Benzo var så sterkt at piller skulle fikses. Uten penger bøffa jeg noen og beina av gårde med pillene. Slikt gjorde jeg bare på mitt verste.

* Hvordan oppleves rus/effekt?

Totalt fravær av angst, bekymringer, påtrengende og vonde minner. En mild eufori som gir meg lyst til å sosialisere og være hyggelig med venner, dama, familie.
Med passe doser + en kopp kaffe får jeg gjerne unnagjort litt vasketøy og rydding. Holder jeg dosene lave (10mg Valium daglig f.eks) får jeg alle de gode effektene og så og si ingen av de negative jeg nevner under.

På den negative siden blir man gjerne (når dosene blir høye) samvittighetsløs, kleptoman og får lav terskel for vold. Hemningene ryker. Ruskonsulenten min som også er terapeut for voldsmenn har fortalt meg at samtlige torpedoer hun har snakket med har brukt Benzodiazepiner i kombinasjon med speed, coke osv. for å bli i stand til å utøve grov vold og rett og slett torture andre mennesker med gjeld.

En vesentlig effekt Benzodiazepiner har på en er hukommelsestap når man beveger seg oppover i dose. Rivotril og Xanor er notoriske her. Sterke Benzodiazepiner som smeller hardt og fort.

* Hvor får man kjøpt pillene (fysiske steder/nettet etc)?

Før kunne du bare spurt meg Steder hvor det selges hardere stoffer finner du piller også.

* Hvor lett/vanskelig er det å få fastlegen til å skrive ut resepter?

Vanskelig nok! Men jeg synes definitivt Benzodiazepiner har sin plass i behandling og lindring av akutte psykiske kriser og hvis man sliter med meget anspent muskulatur og smerter i rygg.
Noen har jo også reelle problemer med angst som man ikke vet hva bunner i, og da synes jeg uten tvil oppstart på et langtidsvirkende Benzo + ukentlig (kanskje oftere) oppfølging av terapeut/psykolog hadde vært på sin plass.

Det finnes også stakkarer som har hatt en helt jævlig barndom med vold, alkoholisme, seksuelt misbruk og det som verre er som virkelig trenger hjelp med den massive bakgrunnsangsten de alltid har, og her kan et regime med Benzodiazepiner og nøye psykisk oppfølging redde et menneske.


* Hvordan er abistinesene når man prøver å trappe ned/slutte

Helt grusomme.
I noen år var jeg av og på piller og opplevde litt abstinenser når jeg kuttet ut, men aldri noe utålelig. Etter lang tids jevnlig bruk av forskjellige typer og vilt varierende og massive doseringer var jeg på mange måter helt knust.

For min del består abstinenser av nummenhet i kroppen samtidig som jeg er overfølsom for berøring og lys. Magetrøbbel, rykninger i ben, munnviker og øyelokk.
Psykisk går det i ekstremt tankekjør, depresjon og angst. Paranoia. Etter avrusning var jeg redd for å bo hos foreldrene mine fordi jeg trodde de ville drepe meg. Tok ikke i mot mat eller drikke fra dem fordi jeg var redd for å bli forgiftet. Var redd for at kjæresten skulle ta livet av meg i søvne.
Anhedoni, finner ingen glede i noe som helst.

Alt dette går over, men har satt sine spor.
Det er viktig å nevne at disse abstinenssymptomene er fraværende, muligens bortsett fra et meget mildt psykisk ubehag, dersom man trapper ned riktig!
Sist endret av krystallkongen; 14. mai 2020 kl. 18:00.
En interessant vinkling på benzoproblematikken hadde vært å se på forsyningskjeden. Det flommer over av rumensk clonazepam(Rivotril) fra Roche og serbisk alprazolam(Ksalol) fra Galenika som tilsynelatende er ekte varer fra farmasøytindustrien. Hvordan disse med viten og vilje produserer tabletter i milliontall som dukker opp i hver eneste by og bygd i Norge er verdt en liten undersøkelse synes jeg.
Drit i å lag en sånn dokumentar. Ender med at ryktet til benzo blir enda verre, SOM gjør det enda vanskeligere for mennesker med daglige angstanfall å kunne få medisinen sin.

I såfall bør dere ha med vinklinger fra fastleger og medisinske eksperter som også tydeliggjør viktigheten av benzo for mange pasienter, og ikke bare en latterliggjøring av en allerede marginalisert pasientgruppe
Trådstarter
5 0
Tusen takk til hver av dere som har svart, jeg oveveldet over hvor raust flere av dere har delt kunnskap og egne erfaringer. Dette er viktige innspill som vi tar med oss videre. Kom gjerne med flere innspill. Takk! ønsker dere en god helg. Hlsen JeppeBerg
Anonym bruker
"Tom Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Drit i å lag en sånn dokumentar. Ender med at ryktet til benzo blir enda verre, SOM gjør det enda vanskeligere for mennesker med daglige angstanfall å kunne få medisinen sin.

I såfall bør dere ha med vinklinger fra fastleger og medisinske eksperter som også tydeliggjør viktigheten av benzo for mange pasienter, og ikke bare en latterliggjøring av en allerede marginalisert pasientgruppe
Vis hele sitatet...
Helt enig her.
Dette kan bare ødelegge ryktet mer som han skriver og ødelegge for pasienter som trenger det. Ta det med i betraktningen deres! God helg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av sth Vis innlegg
En interessant vinkling på benzoproblematikken hadde vært å se på forsyningskjeden. Det flommer over av rumensk clonazepam(Rivotril) fra Roche og serbisk alprazolam(Ksalol) fra Galenika som tilsynelatende er ekte varer fra farmasøytindustrien. Hvordan disse med viten og vilje produserer tabletter i milliontall som dukker opp i hver eneste by og bygd i Norge er verdt en liten undersøkelse synes jeg.
Vis hele sitatet...
Hadde vært ett fint innslag det. Pfizer brukte jo en del penger på å spore opp produsentene av tilsynelatende ekte xanax. De avdekket ett nettverk som hadde så fine kopier at det hadde gått igjennom kvalitetskontrollen på fabrikkene deres uten problem.
Men Roche og Galenika(sistnevnte lager vell rivotril på lisens fra Roche, noe sammenheng var det mener jeg hvertfall.)


Nå om dagen er det Galenika som herjer, veldig lite Roche på markedet, Noe forskjell i andre byer? Siste året har jeg ikke sett glass til salgs faktisk. Kun falske Roche rivotril med riktig innhold, og tilsynelatende ekte Galenika produkter.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg vil også be dere trå varsomt her, eller legge det fra dere.

Jeg er selv på en høydose bunnmedisinering + akuttmedisinering begge er med benzodiasepin og der er på en fysisk diagnose.

Jeg har vært stødig på samme dose i over 15 år. Grunnen til denne medisineringen er at jeg har vært utprøvd på alle andre alternativer.
'Rusen' i dette er ikke noe mål, men en bivirkning. Men på grunn av stigmatiserende vinklinger, blir jeg her og der plaget av sommervikarer, nyutdannede leger etc. som skal 'frelse meg' fra narkotikaen med mer eller mindre kreative løsninger. Dette er alltid løsninger som enten allerede er utredet, kan skytes ned kjapt pga bivirkninger eller synergier, eller det er direkte uansvarlige forslag.

Så trå varsomt når du prøver å dra alle over en kam, du kan ødelegge folks liv.