Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4570
Her er saken: Strømmen gikk og elektriker sa det skyldtes jordfeil grunnet gåent kjøleskap, og at jeg måtte skaffe nytt. Jeg leier, og leiligheten har hybel-/minikjøkken med kum, skap, kokeplater og kjøleskap som sitter sammen. Slik som dette: https://www.whiteaway.no/hvitevarer/...yABEgL6ufD_BwE

Slike ting vil man skal ordne seg så lett og smertefritt som mulig, men det er jo helt drit. Kjøleskapet er nå tømt og vasket, og jeg prøvde å trekke det frem. Da begynte platen over (med stekeplater) å bevege seg med. Vil ikke herpe alt heller. Huseier svarer ikke på mine henvendelser heller.

Kort oppsummert, er mitt spørsmål: Går det i det hele tatt an å bare bytte kjøleskapet på hybelkjøkken, eller må man skifte ut hele greia?

På forhånd takk for alle innspill!
Sitat av Noen
Jeg aviset også mitt hybelkjøkken kjøleskap med kniv med det resultat at det punkterte . Jeg skiftet bare kjøleskapet og det ble ganske dyrt , husker ikke akkurat summen for det var lenge siden . http://www.intra-teka.com/norsk/kjoekken/minikjoekken/ Er det gammelt kan det kanskje være like greit og skaffe et nytt .
Vis hele sitatet...
Her: https://byggebolig.no/generell-kjokk...fekt-kjoleskap

Jeg nekter å tro at det ikke skulle ha vært mulig.
Sist endret av Stingray; 31. juli 2020 kl. 01:57.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Her er saken: Strømmen gikk og elektriker sa det skyldtes jordfeil grunnet gåent kjøleskap, og at jeg måtte skaffe nytt. Jeg leier, og leiligheten har hybel-/minikjøkken med kum, skap, kokeplater og kjøleskap som sitter sammen. Slik som dette: https://www.whiteaway.no/hvitevarer/...yABEgL6ufD_BwE

Slike ting vil man skal ordne seg så lett og smertefritt som mulig, men det er jo helt drit. Kjøleskapet er nå tømt og vasket, og jeg prøvde å trekke det frem. Da begynte platen over (med stekeplater) å bevege seg med. Vil ikke herpe alt heller. Huseier svarer ikke på mine henvendelser heller.

Kort oppsummert, er mitt spørsmål: Går det i det hele tatt an å bare bytte kjøleskapet på hybelkjøkken, eller må man skifte ut hele greia?

På forhånd takk for alle innspill!
Vis hele sitatet...
Virker kjøleskapet som står der i dag, sett bort i fra jordfeil?
Om så kan du jo ta en telefon til noen som driver med service/reperasjon på kjøleskap, kan godt tenkes at det er fort gort og fikse og at det blir rimeligere å reparere fremfor å kjøpe nytt, ihvertfall så lenge det er snakk om hybelkjøkken.
Navle Loe's Avatar
Trådstarter
Tror ikke kjøleskapet er ødelagt i seg selv. Derimot er støpselet skakt, og elektrikeren sa at det var "kjøleskapet som forårsaket strømbruddet pga. jordfeil". Skal ikke ljuge - jeg skjønner ikke fagstoffet bakenfor, men skjønner en klar beskjed om at å koble til kjøleskapet igjen ville ha ført til nytt strømbrudd.

Reparasjon er ikke aktuelt, da kjøleskapet virkelig er råttent selv om det funket til en viss grad. Frysekompartimentet var defekt, slik at det dannet seg en kjempeisklump der kun dager etter at jeg hadde aviset fordi det var en kjempeisklump der! Sisyfosisk drit.

Det går mot innkjøp av nytt hybelkjøkken dette. Hele 2020 er et eneste stort rot.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Tror ikke kjøleskapet er ødelagt i seg selv. Derimot er støpselet skakt, og elektrikeren sa at det var "kjøleskapet som forårsaket strømbruddet pga. jordfeil". Skal ikke ljuge - jeg skjønner ikke fagstoffet bakenfor, men skjønner en klar beskjed om at å koble til kjøleskapet igjen ville ha ført til nytt strømbrudd.
Vis hele sitatet...
Javel?
Ledningen fra kjøleskapet er ikke fast innstallasjon, men det har en ledning med støpsel.
Det har du (så vidt jeg forstår) lov å bytte selv. Har du et multimeter? I så fall mål med ohm-meter mellom hver av fasene og jord. Er det kortslutning fra en av de til jord kan du fikse det billig.
Grunnen til at det rimer er at skapet ikke er lufttett.
Sist endret av Arex_x; 31. juli 2020 kl. 03:31.
Du leier? Dette er utleier sitt ansvar, du skal ikke bruke en krone.
Navle Loe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Javel?
Ledningen fra kjøleskapet er ikke fast innstallasjon, men det har en ledning med støpsel.
Det har du (så vidt jeg forstår) lov å bytte selv. Har du et multimeter? I så fall mål med ohm-meter mellom hver av fasene og jord. Er det kortslutning fra en av de til jord kan du fikse det billig.
Grunnen til at det rimer er at skapet ikke er lufttett.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke multimeter. Min mangel på fagkunnskap gjør det også vanskelig å forklare problemet videre utover det elektrikeren sa. Han sa at strømbruddet skyldtes en jordfeil i kretsen som kjøleskapet og stekeplatene var koblet til, fordi kjøleskapet er gåent.

Har uansett lenge tenkt at kjøleskapet måtte skiftes ut. Det er gammelt og det dannes som nevnt is i frysedelen rett etter avising. Med andre ord er det bare bra med nytt kjøleskap, men jeg sliter med å finne et som har de rette dimensjonene.

Er også usikker på hva som skjer om jeg greier å skaffe et som passer, og så kobler det til samme stikkontakt som det gamle var koblet til. Fy faen, nå føler jeg meg dum (og jeg har prøvd å lese om det uten å bli stort klokere), men vil ikke denne jordfeilen føre til strømbrudd selv med nytt kjøleskap?

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du leier? Dette er utleier sitt ansvar, du skal ikke bruke en krone.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg leier. Kjekt å bli betrygget om kostnadene!
Sist endret av Navle Loe; 31. juli 2020 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.