Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2142
Hei,

Finn.no har stoppet alle annonsene mine. De mener at jeg må opprette bedriftsavtale fordi jeg kjøper for mange retro spill og selger dem videre.

Jeg gjør dette for å finansiere oppbyggingen av min egen samling. Det er billigere for meg å kjøpe en samling med 1 eller 2 spill jeg er interessert i, og videre selge dem jeg ikke er interessert i, for å gradvis bygge meg opp.

Men nå mener altså finn at jeg må opprette bedriftsavtale. Skal jeg liksom kjøpe meg "klippekort" med annonser, hvor minstesummen er for over 10.000 kr verdt av annonser? På toppen av det skal jeg liksom måtte sett meg inn i det å drive bedrift, med regnskap, revisor og blablablab?

Hva gjør jeg? Jeg vil fortsette å samle retro stuff på finn, men ikke under tyranni!
Har egt ikke noe godt svar, men kan du ikke prøve å forklare situasjonen til finn om du ikke har gjort det alt?
Kan du ikke bare lage flere profiler? Eller evnt få en kompis til å legge det ut på sin profil?
Hvorfor har Finn en oversikt over hvilket beløp du bruker? Med mindre du bruker Fiks Ferdig så klarer jeg ikke se hvordan Finn kan ha oversikt over dette. I så fall er jo løsningen da å slutte å bruke fiks ferdig
Og hvorfor i faen er det finn.no sitt problem å holde oversikt over hvor mye du selger for? Skatteetaten som driver finn.no eller ?
Sitat av Silvtab1 Vis innlegg
Og hvorfor i faen er det finn.no sitt problem å holde oversikt over hvor mye du selger for? Skatteetaten som driver finn.no eller ?
Vis hele sitatet...
Finn har en forretningsmodel og er avhengig av å tjene penger. Dette gjør de ved å ta betalt av bedrifter og andre som selger mye
hvor mye poster du? jeg har stort sett alltid over 20 anonser ute og hatt dette i årevis, tippser jeg selger og kjøper rundt om 10 ting i uka. 95% er ting jeg flipper fra facebook. jeg har enda ikke hørt noe fra finn.
Regner her med at det kjøpes og selges et stort antall. Her selges det også sikkert for en høyere pris enn det en har betalt for selv. I så tilfelle synes jeg at det er helt grei handling av Finn.no.

Dessuten blir jo Finn.no så mye bedre uten de som kjøper og selger i bøttevis. For de driver jo faktisk prisen opp også. Tviler på at dette kun gjelder 1 spill eller 2 hver uke eller hver fjortende dag. Finn er jo ikke til for at en skal tjene på å kjøpe inn for så å videreselge, i stor skala.

Det er jo faktisk de som har det som et arbeid, da går det vel under bedrift da?

Sitat av Silvtab1 Vis innlegg
Og hvorfor i faen er det finn.no sitt problem å holde oversikt over hvor mye du selger for? Skatteetaten som driver finn.no eller ?
Vis hele sitatet...
Du blir nektet i butikken hvis du gjør det samme. Kjøper alt av en vare og selger det til høyere pris rett utenfor…
Sist endret av Jens1; 2. april 2023 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du blir nektet i butikken hvis du gjør det samme. Kjøper alt av en vare og selger det til høyere pris rett utenfor…
Vis hele sitatet...
Really??

Uansett så selger du det ikke rett utenfor, du går vel rundt hjørnet idetminste?
Fikk samme beskjed. Kontaktet Finn uten hell. Og betale 110,- pr annonse skjer aldri, håpløst.
Sitat av Silvtab1 Vis innlegg
Og hvorfor i faen er det finn.no sitt problem å holde oversikt over hvor mye du selger for? Skatteetaten som driver finn.no eller ?
Vis hele sitatet...
Hvis du starter en nettside for kjøp og salg så er det du som bestemmer hvilken forretningsmodell du vil bruke... Schibsted eier Finn.no (og Helt Hjem og mye annet) og de står helt fritt frem til å bestemme om de vil tilby gratis Torget annonser (slik trådstarter utnytter seg av) til private og ta betalt av bedrifter (og et innslag av reklamer her og der). Du kunne likegodt stillt spørsmålet "Hvorfor skal broren min selv få bestemme hvilke sokker han bruker daglig?"
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Really??

Uansett så selger du det ikke rett utenfor, du går vel rundt hjørnet idetminste?
Vis hele sitatet...
Poenget her er at det grenser mot næringsvirksomhet uavhengig av hvem side av gatehjørnet du velger for å videreselge produktet.

Finn.no privat er et gratistilbud for private med det som burde være åpenbare restriksjoner for omfang innen privat kjøp og salg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Really??

Uansett så selger du det ikke rett utenfor, du går vel rundt hjørnet idetminste?
Vis hele sitatet...
Nettopp? Er jo det som er hele poenget her da, da det nettopp er det en gjør på Finn.
Hvordan blir det hvis man starter opp med egen privat side på nettet for salg av diverse innbo og skattefri hobbyinntjening? Blir man da nødt å ha registrert firma?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Hvordan blir det hvis man starter opp med egen privat side på nettet for salg av diverse innbo og skattefri hobbyinntjening? Blir man da nødt å ha registrert firma?
Vis hele sitatet...
Det er ingen enkel regel her.

For at en aktivitet skal godtas som næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd.

https://www.altinn.no/starte-og-driv...ingsdrivende2/
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Hvordan blir det hvis man starter opp med egen privat side på nettet for salg av diverse innbo og skattefri hobbyinntjening? Blir man da nødt å ha registrert firma?
Vis hele sitatet...
Så lenge du markedsfører aktivt og innboet du selger ikke er dine egne møbler så er det ikke en hobby og regnes som næring fra første krone.

Hva tenker du selv det er som gjør opplegget du beskriver til en hobby og ikke en næringsvirksomhet?