Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1391
Overskuddsmateriell
Hei

Ser ut til at hovedkortet på min Ubuntu server holder på å dø så jeg må nok bytte ut det med CPU og RAM.

Kjører i dag 2 raid på servern
Raid 1 på OS disker og raid 6 på media filer.

Er det noe jeg bør ta vare på av config før jeg begynner å bytte HW?
Jeg vet ingen verdens ting om hvilke programmer du har installert på systemet ditt og hvilke standard system-oppsettsfiler du evt. har endret, så det blir meningsløst å skulle synse fram en uttømmende liste over filer du bør «ta vare på». Hvis systemoppsettet ditt er av noen som helst verdi for deg, bør du ta regelmessig sikkerhetskopi av hele systempartisjonen, og lagre sikkerhetskopien(e) på eksterne medier.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Jeg tenker kun på for selve raidet, alle andre servere/programmer vet jeg hvordan jeg bør håndtere. Er raidet for at innholdet på raid 6'et som jeg ikke vil risikere å miste
Tror jeg bare flyttet over hele raidet når jeg byttet HK for noen år tilbake. Mener at du bare kan gjøre det og at du ikke trenger å kjøre ny installasjon av OS. Begge raid rett over.

Om du har onboard grafikk så bare fjerner du evt. drivere for det før du stenger ned maskinen. Så bare flytter du over hw og starter opp med nytt hk og ekstra ram.

Linux er ikke som windows så det skal gå helt bra å bytte ut hw. Om du bruker onboard raid controller fremfor dedikerte kort så kan du om det blir problemer med boot løse det fra live cd.
Ta en backup først for sikkerhetsskyld.
Sist endret av frtoretang; 9. april 2015 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Takk for godt svar :-)

Da skal jeg gjøre slik du sier.
Kjører du mdadm trenger du ikke gjør noe som helst, burde heller ikke være nødvendig å røre drivere da Linux på akkurat den fronten "bare fungerer".
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Da har jeg byttet hovedkort og det gikk nesten smertefritt.
Eneste problem som dukket opp var at jeg ikke fikk nettverk igjen.
Fulgte bare denne guiden så ble det bra igjen
http://chris.dziemborowicz.com/blog/...tual-machines/
(Takk til OerHeks på Freenode for den linken)